AAISTENAAR JAN MATTHIEU: BER0EPSREIZI6ER
HERDERSEMSE BESTUURSKOALITIE EENSGEZIND OVER FUSIEPROBLEEM
OOK BAARDEGEM VOOR KLEINE FUSIE!
FEDERATIE JA
FUSIE NEEN
TIEN KLEINE NEGERTJES IN HET V.T.I.
AALSTERS KORT NIEUWS
De Voorpost - 14-3-75 - 11
Een voltallige gemeenteraad boog zich over het fusieprobleem en besloot dan,
een methodische herstrukturerlng ven gemeenten kan noodzakelijk zijn voor
kleine onleefbare gemeenten die In de onmogelijkheid verkeren een eigentijds
gemeentelijk beleid te voeren, of in financiële moeilijkheden verkeren.
Herdersem, een gemeente met 2585
inwoners verdeeld over 535 hektaren,
wat het landelijk karakter zeer duideïjk
aanstipt, zijn er toch een 500 tal werk
nemers te werkgesteld in de plaatselijke
industrie De gemeente beschikt over
de financiële middelen om de opdrach
ten van specifiek lokaal belang te vervul
len Huisvuilverwerking, werkgelegen
heid, milieubeheer, brandweer, ge
zondheidszorg en dergeijke, zullen bij
een fusie geen baat vinden doch veel
eer in het kader van federaties van ge
meenten of gemeenteSjke interkommu-
nales passen.
De mens moet centraal blijven, een fu
sie zou dit zeker niet in de hand werken,
het kontakt tussen bestuurders be
stuurden zou zeker afbotten. ONGE
VEER GANS DE BEVOLKING IS GE
KANT TEGEN ELKE FUSIE, EN
WENST DAT DE GEMEENTE IN ZIJN
HUIDIGE STAAT MET LANDELIJK
KARAKTER ZOU BEWAARD BLIJ
VEN. De raad was hierover unaniem en
verzet zich tegen elk fusievoorstel.
Op het advies aan de heer minister van
Binnenlandse Zaken over de door hem
voorop gestelde samenvoeging van
gemeenten, werd er bij de stemming.7
voor en 4 tegen genoteerd MOORSEL,
BAARDEGEM, MELDERT en HER
DERSEM (vooropgesteld) zijn geogra-
Evenals de Moorselse, Meldertse en Herdersemse gemeente
raden bracht de Baardegemse raad advies uit omtrent de fusies
van gemeenten. De meerderheidsgroep stelde het advies voor
dat reeds twee keer uitvoerig werd besproken in onze vorige
nummers bij de verslagen van de gemeenteraad van Moorsel en
Meldert. Dit advies opteert dus voor een kleine fusie tussen de
gemeenten Baardegem, Meldert, Moorsel en Herdersem.
Binnen de bestuursmeerder-
heid bleek enkel raadslid Van
den Bossche uiteindelijk niet
akkoord. Alhoewel hij vooraf
verklaarde tegen een fusie met
Aalst te zijn door zijn uit
spraak Aalst zal in Baarde
gem geen wegen komen ver
nieuwen stemde hij uiteinde
lijk tegen de kleine fusie. De
heer Van den Bossche ver
klaarde tegen elke vorm van
fusie te zijn en stemde nega
tief.
De oppositie was slechts door
twee raadsleden vertegenwoor
digd, daar Ir. De Ridder weer
houden was wegens beroeps
bezigheden. Raadslid De Bie
zag geen graten in een fusie
met Aalst en vermeldde ander
zijds in zijn betoog dat huidige
meerderheid de gemeente goed
bestuurt.
Raadslid Monsieur schijnt wel
het meest gekant tegen een
kleine fusie ei opteert voor een
grote fusie met Aalst. De heer
Monsieur overhandigde ons
zijn argumenten, samenge
bracht in een motie van Jong
BaardegemDeze argumen
ten luiden als volgt
1. Erkent dat een modern ge
meentebeleid anders dan de
hufdige besturingsnormen ver
eist.
2. Verwerpt een kleine fusie
Moorsel - Baardegem - Mel
dert (met of zonder Herder
sem) omdat deze fusie in geen
enkel opzicht de gerezen be
leidsproblemen anders kan op
lossen dan Baardegem afzon
derlijk.
3 Verwerpt de neiging om deze
kleine fusie als menselijker
te beschouwen dan de grote
fusie, het gevaar is overigens
reël dat dorpspolitieke denk
beelden het beleid van de
kleine fusie zullen bepalen.
4 Meent dat het landelijk ka
rakter van Baardegem (dat ove
rigens niet op gemeentelijk
maar op ministerieel vlak ge
waarborgd wordt) beter tot
zijn recht komt in een met ver
scheidenheid alleen op lange
termijn geen toekomst heeft.
5. Vraagt de aandacht voor
het feit dat de mensen van
Baardegem veel meer op Aalst
georiënteerd zijn dan op de
kern-gemeente van de kleine
fusie Moorsel.
6 Dringt erop aan dat in be
langrijke ogenblikken met ver
stand en niet met valse senti
menten aan politiek zou ge
daan worden, een verstandelijk
beleid zal de mens centraler
stellen dan het sentimentele.
Honoré Monsieur.
De motie van de bestuursmeer-
derheid, die pleit voor een klei
ne fusie, werd tenslotte goed
gekeurd met vijf stemmen te
gen drie.
AANSTELLINGEN
Vervolgens werd door de raad
de aanstelling van een tijde
lijke kuisvrouw, wegens ziekte
van de titularis, bekrachtigd.
Als afgevaardigde bij Intercom
werd burgemeester De Pauw
aangesteld en bij het Gemeen
tekrediet en de Gemeentedienst
van België zal onze gemeente
vertegenwoordigd zijn door
schepen De Boeck.
De aanvraag van vinkenvereni-
ging Europavink voor weg-
omlegging in de Europastraat
tijdens het vinkenseizoen, werd
eveneens eenparig goedge
keurd.
MONUMENTENJAAR
Schepen De Boeck heeft hier
over een studie gemaakt en zal
een gemeentelijke kommissie
samenstellen. Deze kommissie
zal opsporen wat Baardegem
nog aan waardevolle dingen
bezit, het beschermen en
eventueel opschikken.
Distributienet
Alle grote wegen zijn nu uitge
rust met het distributienet van
TV en FM. De meeste gegadig
den zijn al aangesloten. Op
initiatief van de burgemeester,
met akkoord van Intercom, zal
men trachten het net uit te
breiden tot de kleinere* wegen
waar mensen geinteresseerd
zijn. Hieromtrent zal eerstdaags
een rondschrijven worden be-
Aanleg Kerkhof
Het ontwerpbureau Astro heeft
een schaalplan getekend van
de oude en nieuwe oppervlakte
van het kerkhof. Er zal binnen
kort begonnen worden met de
moderne aanleg van ons kerk
hof. De graven zullen in groep
jes geschikt worden met ertus
sen groenbeplanting. Vervol
gens zal een inventaris opge
maakt worden, zodat elk graf
gemakkelijk kan teruggevonden
worden
In geheime zitting werden ten
slotte de wedden van het per
soneel van de C.O.O. bespro
ken. D.D.R.
fisch op elkaar aangewezen om een
aparte entiteit vormen met eigen leven
swijzen en gewoonten, verenigd in de
V.V.V DE FALLUINTJES en allen zijn
aangesloten bij dezelfde maatschappij
voor waterbedeling terwijl de centra
respekteveüjk 3,3 en 3,5 km van het
centrum van MOORSEL verwijderd zijn.
Dit alles heeft de raad er toe aangezet
een fusie met AALST te verwerpen daar
en dergeijke samenvoeging, de lande-
ijke gebieden onder druk van verstede
lijking zou brengen. Hun specifieke rol
van land en tuinbouw, rekreatie residen
tieel, wonen enz. zou teloorgaan.
De naam van de nieuwe entiteit «AF-
FLIGEM- of -TEN ROZEN» kreeg 7
voor en vier onthoudingen tijdens de
stembeurt Deze namen werden voorop
gesteld na een onderling kontakt tussen
de vier betrokken gemeenten
Een lening van 130.000 Fr. werd goed
gekeurd 11 ja stemmen) voor gron
daankoop voor de toegangsweg woon
wijk DORP. Hierin zijn vervat 107196f
grondafstand en pachters, 6.600 Fr.
SCHATTINGSVERSLAG en 16.370 Fr
algemene kosten.
TOEGANGSWEG GILBOS
De aanbieding PIETERS WIEZE
(931.414 Fr) werd goedgekeurd, hier
voor zal een lening aangegaan worden
van 708.000 Fr (gemeente aandeel)
terwijl de staatstoelagen 288 000 Fr be
dragen Met de kosten zijn er 996 414
Fr. te financieren
AFSCHAFFEN OVERTOLLIGE
5DE KLAS
GEMEENTESCHOOL
Gezien er op 1 september 1973 te
weinig leerlingen waren om het behoud
ervan en die toestand op 1 september
1974 nog verslecht was zal de vijfde
klas lager onderwijs opgeheven worden
(11 ja)
HERSTEL
AARTSTRAAT
Tussen de huizen nummers 1 en 5 doen
zich geregeld verzakkingen van het
wegdek voor De riolering is stroomaf
waarts volledig verstopt met de materia
len die werden aangewend om dat ga
ten te dichten, hier zal een deel van de
lolering moeten worden opgebroken
Bestek volgens prijsofferte PIETERS
178.048 Fr B.T.W. 203.000 Fr.
De werken zullen onmiddellijk worden
uitgevoerd en de finandenng zal ge
schieden met gewone middelen, te re
gelen met de eerste begrotingswijziging
(7vo»4teg«i) Jos Muys«winckel
Uit een opiniepeiling welke het informatiebureau in HERDERSEM deed is gebleken dal
op 2 600 inwoners er 1744 of 83% van de uitgebrachte stemmen optie namen op
federaties van gemeenten. Fusie daarentegen werd zomaar eventjes met 1803 stemmen
of87% verworpen terwijl er 42 of 2% voor de fusie stemden Op de vraag •Ingeval van
fusie verkiest u samenvoeging der gemeenten Baardegem - Herdersem - Moorsel -
waren er '367 of 65% die positief antwoorden terwijl de samenvoeging met
AALST er berooid uitkwam met 269 of 13% kontra - stemmen; geen mening over het
fusie - probleem 454 of ff%. Dat federatie vorming en fusie wel degelijk IN zijn en de
publieke belangstelling genieten blijkt uil het verassend hoog aantal deelnemers aan
deze opinie peiling, niet minder dan 2090 personen of 80% van de Herdersemse
bevolking nam er aan deel. JM
Dinsdag jl. overleed de h. Paul Avoux. In leven
arrondissementeel sekretaris van de Kristelijke Mutuali
teiten en voorzitter van het Muziek van het Groen Kruis.
De begrafenis gaat door in de parochiale kerk van
Hofstade zaterdag 15 maart om 10u30.
Of het voor de zoveelste maal een prikballonnetje wordt
weten we niet, maar het nieuwsje geven we voor wat het
(nog) waard is. de lening, na de bevestiging van de vaste
belofte van betoelaging voor de verdere bouw aan het
Kultureel Centrum in de Molenstraat, die aangevraagd
werd bij 'het Gemeentekrediet werd goedgekeurd. We
gaan ons ogen uit de kop kijken wanneer de werken weer
zullen aanvangen, (jv).
Tien kleine negertjes van Aga
tha Christie is wellicht een der
meest gespeelde trillers en er
bestaan omtrent dit stuk dan
ook ontzettend veel regie-
opvattingen. Nochtans vinden
we, dat je moeilijk kan tornen
aan de grondidee van een stuk
en het verwonderde ons dan
ook sterk ergens in het pro
grammate lezen dat er niet met
typologische figuren wordt ge
werkt.
Trouwens vandaar waarschijn
lijk:
Rogers (Paul de Schepper):
het type van de stijve stramme
butler. Rogers vrouw (Lutgarde
Van Lierde); het type van de
kijvende, nooit tevreden vrouw.
Vera Claythorne (Chris Vidts)
het 0-20 noodzakelijke jong-
vrouwelijk element die uiter
aard het type van de jeune-
premier, Philip Lombard (Willy
Van Boxstael) altijd bereid tot
een kwinkslag ten koste van
anderen, tegenover zich krijgt.
Anthony Marston (Alexander
Sablon): het type jonge play
boy die het slechts in avontuur
en snelheid ziet.
William Blore (Jos Van Mol):
het type onbehouwen pummel,
tegen wil en dank de komiek
van deze typische verzameling
typen.
Generaal Mackenzie (Leon
Symons): het type oude man,
levend van de herinneringen
en zo konservatief als de sar
dines van Portugal.
Emily Brent (Gisèle Van der
Weeën): het type oude vrijster
die zich heden ten dagen bij
Jehova's getuigen in haar nop
jes zou voelen.
Rechter Margrave (Achiel De
Moor): het type punctuele ma
gistraat wiens rechterspraktij-
ken zelfs zijn dagelijkse hande
lingen bepalen.
Dr. Armstrong (Jan Dierikx):
het type geslaagde dokter met
een verleden. Maar misschien
is het woordje 'niet' enkel te wij
ten aan het overdreven entoe-
siasme van de zetter, wat u
wellicht in dit blad ook al eens
meemaakt.
Over het stuk: het werd lang
heel lang geleden geschreven.
Over de akteurs: Ze deden hun
best om perfekt alles te doen
wat hun voorgebrauwd werd.
Persoonlijke en individuele be
nadering is nog ver te zoeken
in dit soort regisseurstheater.
Over de zwaar benadrukte en
soms lelijke uitspraak? Laat
maar.
Ze hebben het gepresteerd om
acht maal op bevel angstig te
kijken op een muziekje dat bij
elke moord gebruikt werd.
Over de regie: (Herman Slag
mulder) Het moet een titanen-
werk zijn om deze prestatie
gedaan te krijgen. Scèneba
lans in orde iedere akteur en
aktrice juist geïnstrueerd al
leen wordt het zo steriotiep dat
men zich gaat afvragen waar al
dat werk voor nodig was.
Een zo letterlijke en angstval
lige eerbied voor wat de schrij
ver meegegeven heeft, kan al
leen maar tot gevolg hebben
dat de enige die werkelijk met
de pluimen gaat strijken, juist
diezelfde schrijver is.
Voor wie theater wil zien zon
der haperingen gespeeld, per
fekt volgens de normen, die
nooit bestaan hebben, maar
zonder ziel is het aan te raden,
voor wie echter levend en
ademend theater wil zien? Laat
maar.
Je mag inderdaad van een ge
legenheidsgezelschap, waar
van evenwel sommigen regel
matig eens op de planken
staan, moeilijk verwachten dat
iedereen een perfekte uit
spraak heeft.
Ook moet je toegeven dat er
een prachtig dekor werd opge
bouwd, hoiewel tijdens de zon
dagvoorstelling die wij bij
woonden, verschillende belich-
tingsfouten werden gemaakt.
De akteurs wandelden door de
luksueus ingerichte en tot in de
puntjes verzorgde leefkamer,
maar kwamen beurtelings in
licht en schaduwvelden te
recht.
Nu willen we er wel rekening
mee houden dat de machinist
nog niet veel ervaring heeft met
de prachtige geluids en lichtin
stallaties waarmee deze
nieuwe toneelzaal werd inge
richt. Want en dat willen we ook
wel even vermelden, zowel
voor akteurs als toeschouwer
is dit wel de best uitgeruste
zaal van deze stad.
Dat de heer Slagmulder het
stuk vrij klassiek heeft willen
brengen is zijn volste recht,
hoewel je daar wel de konse-
kwentie kan aan koppelen dat
dan ook de soep warm moet
zijn uit, een pijp komt roken en
de beregende oliejekker nat is.
Spijtig is echter wel dat de wit-
zwartverhoudingen onder de
figuren die verplicht gedurende
uren met elkaar gekonfron-
teerd worden, in een kooi op
gesloten zitten en onder per
manente doodsbedreigingen
leven, weinig tot uiting kwa
men. Of dit nu ligt aan de be
perktheden van deze liefheb
bers of aan het feit dat er aan
andere bijkomstige zaken te
veel aandacht werd besteed,
durven we niet zeggen, maar
zeker is dat het stuk hierdoor
veel van zijn waarde verliest.
Het wordt bijna enkele een
speurwerkje naar wie de
moordenaar wel zou kunnen
zijn en dat terwijl erzoveel mo
gelijkheden zaten in deze
ireële situatie.
Lieven Matthieu
DE EEKHOORNS VAN TAJ-MAHAL
Vlakbij de poort die toegang verleent tot
de voorhof van de Taj-kompleks floreren
enkele soevenier-winkeltjes waar marme
ren spulletjes ingelegd met paarlemoer te
koop zijn. Kleine Taj-Mahals, miniatuur
uitgaven met lampjes binnenin. Ook grote
marmeren lampposten holle bollen fijn
bewerkt marmer met bladmotieven en
honderd kleine openingetjes waarlangs
het licht naar buiten straalt, als door een
len. Dosjes in zwart en wit marmer met
ingelegde paarlemoeren bloemen. De do
zen zijn mooi, in vergelijking met de an
dere kitsj, maar veel te zwaar enje
betaald natuurlijk toeristenprijzen.
Je moet onder de hoge boog van de rode
poort, doorheen een dikke rode wal in
zandsteen, en dan daal je een dozijn of
wat trapben af. Je bent nu in de voorhof.
Een vierkante plaats van ongeveer zeventig
meter zijde. Het pad is breed genoeg om
er met vijftien naast mekaar op het grint
te lopen. In het midden van de voorhof
wordt het gesneden door het pad dat van
de ene zij-poort naar de andere loopt. De
twee paden vormen dus een kruis. Naast
de paden loopt een dikke groene haag. Zo
is de plaats verdeeld in vier droge bruin
groene vierkanten, met een donkergroene
boord omlijst.
Links ligt Agra, van hieruit onzichtbaar
achter een heuvel met een groot park, in
de zon te bakken, in het stof te verstik
ken. Er is een grote ceder-achtige boom die
schaduw geeft aan een paar standjes met
frisdanken en er staan verscheidene bussen
en taxis. De rickshawrijders zwermen over
al rond op zoek naar kliënten. We stappen
rechtdor op de binnenpoort af. Ze staat
open. Als je naar binnen kijkt zie je de
fontein-gracht en het donkere gat van de
ingang van het mausoleum zelf een hon
derdvijftig meter verderop. Als je achter
omkijkt, met je rug naar de poort, kan je
door de open buitenpoort heenkijken waar
langs je de voorhof bent binnengekomen...
De drie ingangen (mausoleum, binnen- en
buitenste poorten) liggen in één rechte lijn.
Alles in en om de Taj is pijnlijk paraellel
en architekturaal perfekt gebalanceerd.
Het kost 50 paisa aan het loket links van
de binnenpoort, in de hoge muur Fototoe
stellen te huur. Dan kunnen we het echte
park betreden. We zijn nu binnen de hei
lige muren en volgen de paden naast de
fonteinen in de richting van het allerheilig
ste. Gidsen hebben pogingen gedaan om ons
te lijmen voor een geleide toer. Het lijkt
waanzinnig maar de toeristen lopen er in.
l.pl.v. in stilte deze luttele minuten te ge
bruiken om te kijken, om de Taj echt te
zien, laten ze hun aandacht afleiden door
het getater van een gids die hen wijst op
allerhande kleinigheden die niks relevant
zijn voor het geheel. Bijvoorbeeld dat de
zestien kleine ajuin-koepeltjes boven de bin
nenpoort de kinderen van Sja Jahan voor
stellen. Bij de zestiende is zijn vrouw in
het baren gebleven, weinig verwonderlijk,
en dan werd met 't werk aan de Taj begon
nen. p die manier overkijken ze de totali
teit Cl! voelen niets. Nadien geven ze de
man die hun bezoek verpest heeft TCSptSS...
De historische details laten ons op dit mo
ment min of meer koud. Er zijn veel In
dische toeristen en ook pelgrims. Met die
mensen kunnen we ons nog verwant voe
len ze komen tenminste niet een dood ge
bouw bezoekenvoor hen lef et de geest
der liefde nog tussen deze muren en daar
om zijn de graven heilig. We doen ons
best om de toeristen niet te zien, wat een
zekere konsentratie vragat op alles wat
niet-toerist is. Ik struikel hierbij over een
op zijn buik liggende kaalkop met een pet
je, palmbomen-shirt en korte witte shorts
die net de foto van het jaar aan 't nemen
is monsterachtige vrouw vervaarlijk balan
cerend op rand van fonteintje. Het hele
middendeel van het mausoleum verborgen
achter haar koeierug, zodat alleen de zij
torentjes aan weerskanten van haar lichaam
staan, als kaarsen, en de koepel boven haar
hoofd hangt als een halo.
De Taj is groter dan ge zoudt denken. Aan
de voet van het marmeren oppervlak waar
op het gebouw rust, zijn twee trappen die
mekaar boven ontmoeten zoals bij de pui
aan een gemeentehuis. Het is ongeveer vijf
meter klimmen. Sandalen in bewaring ge
ven. Toeristen die zich schamen voor hun
kousevoeten of blote tenen huren vilten
pantoffels. Te groot of te klein. We beslui
ten van niet meteen naar binnen te gaan
maar rond het gebouw te wandelen in te
gengestelde richting van de wijzers van het
uurwerk. De zon staat hoog en er is om
zeggens geen schaduw, behalve vlak onder
de zijtorens en in de marmeren nissen.
Maar de warmte is draaglijk.
Van hieruit hebben we een mooi uitzicht
over- het park. Alles is groen en kleurrijk
en de bomen schijnen ons te wenken, weg
van het witte graf. Binnenin de Taj had
den we een gevoel van holle leegte. De
echo's, de eindeloze mensenstroom. De
paarlemoeren bloemetjes in het marmer. De
crypte met de twee graftomben onder het
lage gewelf. Watch your head. Het is min
der indruktvekkend dan we verivachten. Er
ontbreekt iets.
We verlaten de koelte van de Taj, scharre
len onze sandalen uit de hoop, dalen de
trappen af en wandelen naar links, in de
richting van één der rode zandstenen ge
bouwen en de dikke buitenmuur, die hier
een 15-tal meter hoog is.
Dan begint de betovering. Jeanine is de
eerste die iets voelt. Ze neemt mij plots
rond de lenden en zegt lachendik weet
niet wat er gebeurt, maar ik voel mij in
eens zo verliefd. Voelt gij dat niet? De zach
te toets van haar vingers begint als een
rimpeling over stil water in mijn zij, en
spoelt woest golvend doorheen heel mijn
'licbdürri: Wê ZTCVSK !V.ckjlC.r heel stevig
vast en hadden een ervaring die ge nor
maal alleen verwacht tijdens 'n zeer goed
orgasme. We werden heel stil en hielden
van elkaar en keken dan rondom ons. "Al
les was veranderd en toch was alles pre
cies gelijk gebleven.
Wc waren andersWe schenen plots de
vogels te horen al moeten die et al de he
le tijd geweest zijn. De bomen kwamen tot
leven en hun takken fluisterden zachte
woorden in Sanskriet. We wandelden langs
een zilveren banian met zeven stammen en
in het midden van het parkeen bank,
een lange arduinen bank. Van hieruit is
het schitterende witte gebouw half wegge
stopt achter de bomen. Eén van de vier
torens, de linkerachtcrtoren om es precies
te zijn, is volledig onzichtbaar. Het is ei
genaardig als je .op een bepaalde plaats
staat, loodrecht tegenover de ingang, lijkt
het alsof er slechts twéé torens zijn. Ver
plaats je één meter en het worden er drie.
Nog wat en je ziet ze alle vier. Maar we
voelen ons te zalig om lang met architek-
turale optische illusies te spelen. Dit mo
ment is heilig. We houden het stevig vast
in mekaar. Er is het lispelen van droge
blaren, ok de fonteintjes zijn droog. Er
loopt een lege gracht voor onze voeten,
met op regelmatige afstanden een fontein-
hoofd.
Een bruine tuinman is ergens achter onze
rug bezig. Hij rakelt de droge blaren bij
een en stoort niet in het minst. Zelfs de toe
risten zijn weggevallen. Het is alsof we er
losdoorheenktjken. Ze bewegen in één rij
op en neer over het hoofdpad van en naar
de TAJ; ze zijn in een andere wereld...
Hun geluiden dringen niet tot deze di
mensie door. Hier is het geluid, van de stil
te. Het gepiep van de eekhoorns. Ze spe
len, rennen achter mekar aan als gekken,
springen van tak tot tak, vliegen sekoncfen
door de ruimte, en komen dan over de bre
de laan, over de gracht naar onze bank
toegewipti
We bewegen ons niet. Enkele helden maken
nog een paar sprongetjes voorwaarts. Dan
blijvenze zitten op hun achterste en wrij
ven zenuwachtig met de voorpootjes over
hun snoetjes. Dan wee reen paar stapjes,
tot ze vlak voor onze voeten zitten. Ze ver
liezen ons geen sekonde uit het oog. Zo
lang we niet bewegen zijn ze rustig en
nieuwsgiering. We beginnen zachtjes te pra
ten tot de voorste en hij schijnt te besef
fen hij nadert nog twee sprongetjeszijn
staartje golft achter hem mee in korte rip-
peltjes bi/ elk wipje. Het is een grijsbruin
diertje met een Zilveren buikje.
En danbegint de eekhoorn te spreken.
Hij spreekt met zijn oogjes, het is een waar
achtige telepatische eekhoorn. Geen twijfel
aan.
'Zien jullie mijn park Is het niet mooi
In die bom leven we. Het is een goede ou
de boom. Hij is de beste van het hele park.
En hij is veel mooier dan het witte huis
waar iedereen komt naar kijken. Niemand
ki/kt ooit naar onze boom. Maar dat is
We zouden geen minuut rust meer
hebben. Stel je voor, Jahan en zijn vrouw
krijgen de godganse dag al dat vreemde
volk over de vloer. Altijd lawaai en grote
mensen. Nooit eens een beetje stilte onder
hun beidjes. Denk je dat ze nog thuis wil
len blijven Ze zijn steeds ergens in het
park. Wat wil je 'Is het daarom dat het
binnen zo hqljs?' 'Tuurlijk. Er is niks bin
nen. Alles is buiten. Het is niet eens mooi
binnen. De zon kan er niet in. Wij komen
er nooit. Het is veel fijner hier.'
'Maar, dit is het schoonste monument aan
de liefde in de hele wereld!, weet jij dat
wel, kleine betweterige eekhoorn Jij leeft
in één van de wonderen der mensheid. Zo
als deze, is er mar één plaats op de we
reld Heb je niet een beetje weinig res-
pekt
'Poe, zie je onze boom Zo is er ook maar
één ter wereld. Als je er ene vindt die pre
cies even mooi is ben je een held hoor.
Géén twee dingen zijn gelijk voor ons eek
hoorns, wij zien alles, wij kijken uit onze
ogen. Jullie mensen zijn blind en dom. Denk
je dat deze hoop marmer mooi is Het is
niet mooier dan onze boom. Alleen omdat
zoveel mensen er komen naar kijken is het
mooi. Omdat ze even héél aandachtig zijn
zien ze schoonheid. Schoonheid is in de
ogen van hem die kijkt. Jehan heeft dat
gezegd. Ik trek me niet aan waar schoon
heid is, ik weet zelfs niet wat jullie met zo
'n woord bedoelen, onze boom is de mooi
ste van de wereld. Punt.'
En parmantig wipt de eekhoorn van de
bank, waar-ie was opgeklommen en ver
dwijnt in de struiken aahter onze rug met
al zijn vriendjes.
We denken nadien nog een tijdje na over
de ivoorden van de wijze eekhoorn, we me
diteren daar op die bank in het park van
de Taj Mahal. We voelen dat dit één van
de schoonste en belangrijkste momenten is
van ons hele leven, zoals dat tot hiertoe
geweest is. We beloven mekaar van voor
taan te proberen altijd zo te zijn; de
schoonheid van alles te zien, tot alles even
mooi wordt en gelijk. Tot we niet meer
dit boven dat verkiezen en zo konflikt in
ons de kans geven van onze gemoedsrust
te bederven. Tot we even wijs worden als
de eekhoorn.
Heeft het enige zin je af te vragen of de
Taj Mahal de dertig jaren slavenarbeid is
waard, geweest Als het op geld aankomt
investering 'op "zeer lange termijn. Volgens
menselijke maatstaven is het een kunstwerk.
Y°?[ zover e"'g gedicht werkelijk zin kan
hebben is de Taj zeker het schoonste en
zuiversteomdat het gebouwd werd uit lief
de en met liefde. En zolang we domme
mensen blijven, is het goed dat iets ons
aan de liefde blijft herinneren, zij het de
Taj of een eekhoorn. We wensen alleen
maar dat de eekhoorn de Taj mag overle
ven.
De bekroning van heel deze fantastische
ervaring was totaal onverwacht. Het is zeer
moeilijk te beschrijven. Het mirakuleuze
van de Taj zo in woorden vangen dat ie
mand die het zelf niet beleefd heeft het ook
maar vaag zou kunnen aanvoelen??... ik
ben geen schrijver genoeg om dat te pro
beren het gaat mijn zegkracht te boven.
Ik kan alleen zeggen dat we die avond, on
der de energie van de volle maan, tussen
het gebladerte van de hagen in de voor
hof wandelden op weg naar het restaurant
je in de schaduw van de rode buitenmuur,
en dat juist toen,... ik hapte plots een veld
binnen, een energieveld, en voelde het bin
nendringen in mij en een verblindend licht
van liefde sloeg in een schokgolf door heel
trttjn lichaam en dat van Jeanine... we wer
den weer één, het werd een ongelooflijk or
gasme we liepen dicht bij elkaar, wenend
van geluk, want hier was iets, iets godde
lijks, iets bovenmenselijks, een gevoel van
doordringende liefde, besloten binnen deze
muren. De Taj Mahal scheen deze sfeer af
te scheiden als een levend ivezen. Het was
een geur die je inademde als een zoete go
dendrank met de uitwerking van een zach
te marokkaanse kifpijp.
Taj Mahal leeft onkwetsbaar voor alle tij
den tot in eeuwigheid. Dat was onze er
varing ermee. Voor het eerst in ons leven
hadden we een positief lichamelijk waar
neembaar kontakt gevoeld mét of langs een
gebouw (om)... Dit was het éérste échte hei
ligdom dat we betraden en deze revelatie
stempelde het ganse verdere verloop van
onze reis, en ik hoop van ons leven.
(wordt vervolgd)