,fjïT 1 I telex- KLADDERADASJ RACKETEERS VOOR DE RECHTER «KONKER»-ACCIDENT VOOR RECHTBANK APPELSIEN, LAATJE ZIEN EEN BROK HEIMWEE NAAR DE KINDERTIJD. appelsien Vonnis K.O.O.-Aalst voor Hof van Beroep bevestigd 'i '<r. PRO ARTE EN BRT-3: KONCERTVAN HEDENDAAGSE MUZIEK N.V. KANTOOR RAVYTS De Voorpost - 14-3-75 - 3 Je geliefde telex wordt herdoopt in «Kladderadasj»./Niet dat we niet even lief zullen blijven en niet verder met zowel rozen als stekeldorens zullen blijven gooien, doch van de koele en naar geponste en geprogrammeerde I zwemende benaming willen we af./Een ekstraatje: wie ons deze week op een net briefje de korrekte betekenis van 'kladderadasj' binnenstuurt met vermelding van naam en toebehoren krijgt een verrassing aan./ Zie je nu wel dat Aalst een karnavalstad is. Over karnaval kunnen we uren op de gemeenteraad praten. O ja, de fusies, die hebben I «"e er lekker in vier minuten doorgesjeesd. De Glucoseries Réunies gaan uiteindelijk hun naam vernederlandsen./Na het «referendum» bij de perso neelsleden zou de voorkeur gaan vaar «Graanderivaten Raffinaderij», waarbij de kenletters GR zodoende behouden blijven./ Een prettig verhaaltje, alleen niet voor de betrokkenen./Na een karnavalfeestje bij het tweede peleton van de Aalsterse brandweer werd op de «Kat» vanzelfsprekend nog een pintje gehesen op de goede i 1 afloop van het fuifje./Stond daar niet aan de tapkast tussen de karnavaleske brandweer-feestvierders geen brandweerman die zijn inspiratie en heil gezocht had in een Al Capone-vermomming, slappe hoed, donker pak en holsters met dito speelgoedrevolver onder de arm./Een klant van de café even op de vrije fantasieloop door de i alarmerende krantenberichten over hold ups en andere min of meer lukratieve vrijetijdsbesteding van ongure elementen, zag de verdachte uitstulping van de holster onder het oksel van de karnavalvierder en gaf een seintje j aan de politie./Raden kun je de rest zo, de pompier-karnavalist werd zonder pardon de overvalwa gen ingeduwd en had een goed uur nodig op het politiebureau om zijn vermomming te verklaren.../ Het duel tussen fotograaf Jan en scribent Dirk is bijlange nog niet Ijitgevochten./Nieuw element in deze zaak vol vergissingen, gissingen en insinutaties is een bewijsstukjevan Dirk./Uitkijken naarde tegenpartij./ De leden van het Corum Alostum Imperiale - de naam is mooier dan de jongens zelf - krijgen reeds een eerste dagvaarding voor de konfrontatie met De Voorpost via deze kladderadasj en dit voor vrijdag 21 maart - heerlijke lente-aanhef - om 20u30 in 't Landhuis bij Remi Buys. Misschien is het wel volle maan.../ Voor de zesde kamer van de Dendermondse rechtbank ver scheen het internationaal ge tinte trio Pascal Musso uit Pa rijs, Rozenblit Noech, diamant handelaar uit Antwerpen en uit Reggio di Calabria, Bruno Pio- lo. Zij moesten op het onge makkelijk bankje plaatsnemen omdat zij een soort gemeen schappelijke markt hadden op touw gezet die meer opbracht dan de politieke EEG-palavers en maakten hierdoor verschei dene tienduizenden franken buit door middel van afpersing met als verzwarende omstan digheid een foltering te hebben toegebracht aan de uitbater van de bar Mayerling, Johnny Meerschaut, Gentsesteenweg te Erpe. De moeilijkheden voor deze laatste begonnen half juli van vorig jaar, toen Pascal Musso bij hem binnenstapte en hem niet min of meer vertelde dat hem een zware boete werd opgelegd omdat hij te vriende lijk was geweest met de mooie Natasja, die haar diensten in een andere nabijgelegen bar gul aanbood. Dat was blijkbaar regelrecht tegen de onge schreven wetten zondigen van de onderwereld. Niet alleen kreeg Johnny de boodschap zijn ogen en handen af te hou den van de lonkende Natasja, maar kreeg tevens een peper dure rekening aangeboden van 50.000 frank per maand. Dit alles belastingsvrij. Alles verliep voor het trio naar wens tot de gerechtelijke politie van Aalst lucht kreeg van het zaakje en de daders op 6 no vember kon ontmaskeren. In middels had het taboeë vrouwtje Natasja wiens man Mario in een Parijse gevange nis een straf uitzat, echter reeds voor heel wat minder prettige opwinding gezorgd. Zes Sicilianen die recht van de onzedelijke poel van Parijs wa ren overgewaaid, doorkerfden Johnny's aangezicht met scheermesjes en gingen in het totaal aan de haal met 185.000 F. Mr. Jan Van As- sche, die poogde de ge vraagde straf te milderen, zei aan de rechtbank dat het ge beurde de risiko's van het mi lieu waren. Inderdaad, het geld dat van eigenaar verwisselde, komt van immorele oorsprong. Mijn kliënt Musso werd recht streeks vanuit Parijs gestuurd om Natasja te beschermen. Mr. Speyer uit Antwerpen vroeg voor Rozenblit de vrij spraak omdat zijn kliënt van niets afwist. «Het is niet omdat schijn werkelijk wordt dat de werkelijkheid een realiteit wordt, en ik vraag het O.M. het materieel opzet en feiten tegenover mijn kliënt te bewij zen.» De rechtbank oordeelde echter dat ze alledrie schuldig waren aan afpersing met geweld en veroordeelde Pascal Musso tot een gevangenisstraf van drie jaar terwijl Noech Rozenblit één jaar kreeg waarvan zes maanden voorwaardelijk met als extraatje nog eens een maand •voor verboden wa pendracht, zijnde een spuitbus die in zijn wagen werd aange troffen. Bruno Piolo kreeg tens lotte ook twee jaar celstraf. HDW Voor de Dendermondse rechter verscheen Frans D'H. uit Aalst onder de beschuldiging van een ongeval te hebben veroorzaakt in de tunnel van de Dendermondsesteenweg te Aalst met het voertuig van zijn werkgever p.v.b.a. Alosta, en dit in dronken toestand, met als verzwa rende omstandigheid dat het dronken sturen gebeurde in staat van herhaling. Het O.M. was in zijn rekwisitorium biezonder streng tegenover be klaagde die hij het kwalijk nam sinds 1969 verscheidene keren in een ongeval in dronken toestand te zijn betrokken. Het Openbaar Ministerie benadrukte tegenover Frans D'H. dat hij de zware gevolgen van onder invloed rijden beter dan wie ook zou moeten kennen daar zijn zoon voor twee jaar zelf het slachtoffer van zo iemand werd en er zijn leven bij inschoot. Mr. Polyn zei van zijn kliënt dat het geen slechte man was maar een man met een zwak karakter. Hij was die dag samen met twee werkmakkers op weg geweest voor zijn firma en ze hadden tijdens het werk onder hun drietjes een fles genever leeggekroesd, waarna ze in het naar huis komen nog een drietal glazen bier dronken. Hij vroeg begrip voor zijn kliënt die in het verleden reeds zwaar beproefd werd. Frans D'H. werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee maand en een gel dboete van zesduizend frank en kreeg misschien wel als zwaarste straf een rijverbod van zes maanden. Het gebeurt niet zo vaak dat edelmoedigheid, geduldig kunstenaarsschap en doorgewinterde wakkunde elkaar samentref fen. En als het gebeurt, dan kan je er als eerlijk toeschouwer onmogelijk omheen. Met die gedachte verlieten wij enkele dagen geleden het Kultureci Centrum van Affligem, waar Maurits Van Liedekerke's APPELSIEN LAAT JE ZIEN, EEN BUNDEL AFTELRIJMPJES werd voorgesteld aan het publiek. De bezwerende waarschuwing van de Aalsterse jcugdadviesraad voor de kaduke speeltuigen op het Rozendreefterrein in de wind slaand is onze medewerker aardig op weg om gespietst te worden op uitstekende latten. Prettige glijbeurt! In beroep werd de uitspraak van de Raadkamer van Dendermonde over de klacht tegen de K.O.O.-Aalst bevestigd./Bij het vonnis van 18 november te Dendermonde werden van de 18 gedaagden er 16 vrijgesproken en tegen Jules Van Droogenbroeck en I Frans Barrez werd een opschorting van 3 ji uitgesproken./ Gewestelijk sekretaris van het A.C.V. Willy De Turck zou zinnens zijn niet langer deze taak waar te nemen. Over de inspektieverslagen, petities, klachtenbulle- tins en gemeenteraadsverslagen spreidt zich langzaam bet Betonwegenbouwstof uit./ Brendan De dichter en joernalist Maurits Van Liedekerke (die afkomstig is uit Teralfene en thans in ...Liedekerke woont) verzamelde niet minnikkenge- duld en joernalistenvlijt 300 aftelrijmpjes ui de Nederlanden - kultuurhistorisch betekent dit: Nederland, Vlaanderen en Frans-Vlaanderen de Brus selse drukker Van Steenlandt drukte ze kosteloos en de uitgave wordt thans met 100% winst verkocht ten voordele van Sint- Oda-instituut uit Overpelt. een medisch pedagogische instelling voor ernstig en matig mentaal gehandicapte jongens en meis jes. De uitgave is een enige aangelegenheid. Zij is tot van daag de belangrijkste en meest uitgebreide publikatie m.b.t. een brok ten dele verloren gegane volkse kunst. Aftelrijm pjes horen bij het kinderspel. Zij dienen om iemand aan te duiden die 'er aan' is. die uit de kring moet gaan, een onprettige opdracht moet vervullen, als eerste een spel moet aanvatten, bok moet staan bij het haasje- over enz. Er zat een klein kaboutermeisje,/ huilend op een steen./ Huilend, huilend, heel de dag alleen./ Sta op, meisje lief, droogje tranen af./ Kies er een, die dansen wil, en jij bent af. Sommige oudere aftelrijmpjes bezitten een geschiedenis van verscheidene eeuwen. Andere zijn van recente datum. Dona Fabiola,/ drinkt Coca-Cola./ Prins Albert/schiet met zijn geweer:/ Pif!Poef!Paf!/ En gij zijt waarlijk af! De rijmpjes groeiden uit de oerverloze fanta sie van de kinderen of werden door de volwassenen gedicht en aan de kinderen doorgespeeld. Dat laatste geldt natuurlijk slechts voor de zogenaamde belerende rijmpjes, want wij horen en lezen ook «stoute» versjes die door de kinderen bij de volwassenen zijn weggegrist, maar die in het geheel niet voor de kindermond bestemd waren. De maaksels van de kinderen vallen op door hun ontzettende rijkdom aan klanken, klanktoe passingen. alliteraties en verras sende pointes. - Kinderen buigen een taal trouwens altijd om tot een ontwapende vorm- logica. Een voorbeeld hiervan is ook het kiezen van de gemakke lijkste oplossing bij het vervoe gen van werkwoorden...-- De rijmpjes die in de pen of in de mond van volwassenen ontston den, herkent men vaak aan de verwijzing naar de sociale om standigheden en/of tijdsomstandigheden waarin ze werden verspreid. Toon Van Overstraeten, die Van Liedekerke's bundel even uit voerig als kundig inleidde, suggereerde en bewees daaren boven de sterke verwantschap tussen sommige van de rijmpjes in de Nederlanden. Frankrijk, Duitsland en Engeland. Al bij al zijn de rijmpjes dus een flinke kluif' voor historici, sociologen en filologen. Maar intussen zijn wij er al heel blij meed dat Maurits Van Liedekerke een flinke brok volkse kunst tegen de vergetleheid heeft beschermd. Appelsien, laat je zien is een aanbevelenswaardig boekje. En omwille van de inhoud én omwille van de humane bedoeling die bij het verkopen ervan voorzit en die ontroerend is verwoord in de colofoon van het bundeltje Deze verzameling wordt van harte opgedragen aan al de kinderen van Sint-Oda, voor wie aftelrijmpjes nooit zullen be staan. FRANS-JOS VERDOODT. *Maurits Van Liedekerke. Appelsien, laat je zien. Een OOKDELE V. ii PKDAr.or.iscH ivsTrrtirr LAAT JE ZIEN een bundel aftelrijmpjes verzomeld door maurits van liedekerke bundel aftelrijmpjes; Brussel 1975,131 blz.met inleiding door Prof. Dr. K.C. Peeters en geïllustreerd met tientallen pen tekeningen en gravures. Te bestellen bij vzw Steunfonds ^Sint-Oda, Kloosterstraat 44, 3583 Overpelt, postrek. 00- 0927255-32. Het Hof van Beroep te Gent behandelde op 1 maart de zaak van de K.O.O. te Aalst, zaak die reeds te Dendermonde werd behandeld, en waarbij buiten Jules Van Droogenbroeck en Frans Barrez, die de verantwoordelijkheid van het gebeurde voor zich opeisten, en die opschorting van uitspraak kregen en alle andere beklaagden vrijgesproken werden. Het Hof beves tigde na het aanhoren van de pleidooien integraal het vonnis van de Dendermondse rechtbank. Hiermee wordt een einde gesteld aan deze langdurige procedurekwestie. HDW Een eerste (privé-) verwezenlijking in het Monumentenjaar Het Pro-Arte - koncert in samenwerking met BRT-3 van 7 maart jongstleden, is eens te meer uitgegroeid tot een suksesvolle aangelegenheid. Dit ondanks het programma dat volledig gewijd was aan hedendaagse toondichters. Voor de organisatoren werd dit een bewijs dat het Aalsterse publiek dergelijke evenementen op prijs stelt. Voor de doorsnee muziek liefhebber woog dit alles misschien zwaar op de hand, maar voor doorwinter de melomanen was het zeker interessant om mete deze weinig gespeelde wer ken kennis te maken. De uitvoering berustte bij het omroepkoor van de BRT, Lucienne Van Duyck (mez zo-sopraan), Roland Buf- kens (tenor) en een instru mentaal ensemble. Dirigent was Vic Nees, door sommi gen reeds gekend als kom- pon ist van koorwerken De avond werd ingezet met Willem Kersters Barbaarse Dans voor vrouwenkoor, mezzo-sopraan, tenor, vier strijkers, harp en slagwerk. De kompositie is gebouwd op een prachtige dichtwerk van Paul Van Ostayen. Opvallend waren de tegen stellingen tussen de korte kernachtige motieven en de eerder lyrische passages. Kersters hield zich echter steeds aan de koele en objektiverende muzikale be nadering. Zijn grote ver dienste hiermede is dat de zeer diepgaande poëzie van Van Ostayen nergens aan gedikt werd in in haar zuiverste vorm naar voor kwam. Door dergelijke be nadering kwam Kersters tot een boeiende kompositie, door de uitvoerders in de juiste zin geïnterpreteerd. Het eerste deel werd beslo ten met een werkje van harp-solo van Gabriel Fau- ré: het impromptu in Des opus 86. Wie de pianomu ziek van Fauré kent zal ongetwijfeld reminecenties daaraan gehoord hebben. Denken we maar aan de arpegio's de beweegelijke melodische lijnen en de originele modulaties die een wezenlik stijlkenmerk zijn van Fauré's muziek. De uitvoerende harpiste Lily Brandt bracht wel iéts te weinig bezieling in haar voordracht. Dit was ergens een tekortkoming, temeer het hier geen strikt heden daags werk betrof. Met Peter Welffens «Kleine Tafelmuziek voor Guitaar en Cello» als inzet van het tweede deel konden we kennis maken met Godelie- ve Mondens prachtig gui- taarspel. Cellist was Gilber- to Munguia. De verschillen degeaardheid van de instru menten, t.t.z. de harde, naakte klank van de guitaar tegenover de warem sonori teit van de cello zien we niet als direkt verenigbaar. Hier van maakte de komponist echter gebruik om vooral in het laatste deeleen giga, de beide instrumenten op een duidelijke en evenwaardige wijze naar voor te laten komen. Het hoogtepunt van de avond werd wel bereikt met een uitvoering van de «Ro- mancero Gitano» opus 152 van Mario Castelnuovo - Tedesco; een werk voor soli, 4 tot 5-stemming gemend koor en guitaar. Dit op een reeks gedichten uit de «Cante Jondo» van Carcia Lorca. Castelnuovo-Tedes- co, door sommigen gekend om zijn orkestwerken, wist met zijn extreem-vooruit strevende stijl de gevoelige snaar van het publiek te raken. Het was ook vooral in dit werk dat de kwaliteiten van het BRT-koor ten volle tot hun recht kwamen. Terwijl in Kersters werk vooral accuratesse werd verlangd, kwam hier vooral de duidelijkheid in stemvoe ring en een mooi getekende dynamiek naar voor. Een opgetogen auditorium bracht dirigent Vic Nees er toe een der delen te herha len. Over de ganse lijn een interessant koncert, dat on danks het motto «Heden daagse Muziek» op een ruime publieke belangstel ling kon rekenen. Alles werd door de BRT integraal opge nomen Op woensdag 7 mei, te 20.30 zal de opname via BRT-3 worden uitgezonden. gevel van hel Sint-Jozefskollege en van de kapel van de Jezuïeten in de Pontstraat na de zopas beëindigde restauratie, die gtdveurdedb) privéiniH'"ief °'l v' d» h. Jan Van der Hulst GOED NIEUWS VOOR BOUWERS! 1 verlaging van de rentevoeten Hypothecaire leningen Dendermondsesteenweg 53 9300 AALST Tel. 053-21.63.64 Vrijblijvende studie onder vorm van vergelijkende tabel lussen de talnjke formules aan UW persoonlijke situatie aangepast (ook zonder bijgaande levensverzekering) 100% mogelijk in bepaalde gevallen Als makelaar handelen wij alleen met grote en ernstige financiële instellingen. Persoonlijke leningen vanaf 10.000 F - zonder onderzoek Financieringen aan wettelijke lastenpercentages.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 3