D E H L NI 0 Q R T U W X 7 DUISTERE VERHALEN UIT HET HEDEN (SLOT) ENKELE AANGRIJPENDE VERHALEN VAN DEZE EEUW LEBBEEKSE TYPEN EN ANEKDOTEN ACHIEL VERMEIREN VERTELT ABC oek 4 - 13-3-75 - De Voorpost ENKELE AANGRIJPENDE VERHALEN VAN DEZE EEUW DE TOVERKRACHT DER JOEJOE Een Nigeriaarts meisje be schuldigde zichzelf ervan 68 mensen om het leven te hebben gebracht. Ze was afkomstig van het dorp Somofoe, het centrum van de joe-joe-riten. Er werd uitgemaakt dat zij verschei dene jaren deel uitmaakte van een dergelijke kultus die om de negen dagen feesten en plundertochten organi seerde. Om de mensen te doden werd gebruik ge maakt van een hangslot, een sleutel en een dolkvormige stok. Met de eerste twee werd men bewusteloos ge slagen, het derde was het moordwapen. Zo vertelde zij onder meer het verhaal dat de hogepriesters opdracht hadden gegeven haar tante te doden. Daar ze veel van deze vrouw hield werd een compromis gesloten en de dochter van die tante werd het slachtoffer. De joe-joe gebruikte toverkracht om zijn duistere daden uit te voeren. Het meisje-19 jaar oud werd door het Gerechts hof in bescherming geno men want de hogepriesters hadden haar ter dood ver oordeeld daar ze met de groep wou breken. De jongste jaren werden in Nigeria heel wat moorden- door-toverkracht gerappor teerd (Bron: Moderne Magie en Hekserij van A.Van Hage- land.) DE BETOVERING VAN MARIA Maria C. 22 jaar oud, dienstbode bij een landbou wer in Coutances werd opgevrijd door een jonge boer die als tovenaar bekend stond. Feiten die zich afspe len in de 20ste eeuw. Zekere dag verborg Maria de klom pen van haar aanbidder. Dezelfde avond wachtte hij haar op, maakte haar nog maals tevergeefs het hof en verliet haar met een bedrei ging. Het meisje werd bang en toen zij een zwarte hond zag vluchtte zij naar de hoeve. Ze kreeg een zenuw toeval gepaard met stuip trekkingen, maakte potsier lijke gebaren, enz... Het gerucht dat de tovenaar elke nacht de dienstmeid kwam verkrachten liep gauw rond. De bijgelovige ouders haal den er een heksenmeester bij. Voor de behandeling had deze nodigeen 112 kg nieuwe steenkolen, een pot in gebakken aarde, een schapenhart, ijzerkruid en salie, enige spijkers. De spijkers werden in hart gestoken en danks zij deze on'tovering moest Maria genezen. De obsessie bleef echter en Maria moest opgenomen worden in een krankzinnigengesticht. Voor kommentaar op dit verhaal verwijzen we de lezers naar het tijdschrift «Oostvlaamse Zanten», 30 jrg.nr.5. GELOOF AAN HEKSERIJ IN BELGIE NIET UITGESTORVEN Met enkele voorbeelden aan te halen ziet men duidelijk dat het geloof in hekserij in eigen land in geen geval reeds uitgestorven is. In •maart 1952 heeft te Jemep- pe-sur-Sambre een jonge boer zijn grootvader dood geschoten omdat deze een verdrag met de duivel zou hebben afgesloten. Te Stré- py-Bracquegnies verzeker den mensen dat zij 's nachts door heksen bij de keel waren gegrepen en dat boven de kleerkast een grijnzende vrouwekop ver scheen. Sommigen herinne ren zich nog het geval van de 'heks van Dessel' dat veel ophef maakte in de vijftiger jaren. De vrouw zou het voeder der dieren bederven door haar blik, de macht bezitten zich in een zwarte kat te veranderen en met een handbeweging mussen uit de lucht kunnen doen val len. Toen het proces voor kwam herinnerde zich nie mand meer iets, of althans zeer weinig. En zo bestaan er nog tientallen verhalen. OVER WAARZEGGERS EN ANDEREN De wetenschap heeft de magie niet kunnen verdrin gen. Advokaat Jacobson uit Antwerpen verklaarde in 1959 in het tehuis van de geneesheren te Brussel dat al die personen charlatans en bedriegers zijn. Hoewel de overheid ingrijpt waar ze kan bestaan jn ons land in de grote steden huizen waar het moeilijk is geesten op te roepen. We zullen niet zover gaan te verklaren dat alle waarzeg gers bedriegers zijn. Mis schien beschikken enkele over uitzonderlijke kwalitei ten doch het merendeel zijn welbewuste bedriegers en oplichters. De Belgische wetgeving laat toe de kaar ten te leggen doch wanneer het doel wordt de lichtgelo vigheid de medeburgers op ongeoorloofde wijze uit te buiten en er geld uit te slaan worden de wetsbepalingen betreffende oplichterij van kracht. Hoe de waarzegger ook te werk gaat-hetzij door het leggen der kaarten, hetzij door draaiende tafels of koffiedik, hetzij door oproe pen van geesten, vereist is de betaling. Daarom werken de meeste om niet zeggen allen, gratis en geschiedt de betaling onderduims. Een der bekendste magiër uit de Nederlanden is Peter Hur- kos !n humo werd een reportage met deze man afgedrukt en de conclusie en eindbevindingen van de reporter waren«Wat moe ten we er tenslotte van denken? Dat je hem niet op zijn woord moet geloven want dat hij, zich ook kan vergissen. Dat geeft hij trouwens zelf toe. Toch geloof ik dat hij aan de hand van foto's dingen kan te weten komen die hij met zijn gewone zintuigen niet kan waarnemen.» Door Professor Bessemans werd Hurkos aan verschil lende proefondernemingen onderworpen en de resulta ten hiervan waren geenszins schitterend voor de helder ziende. Deze man werd door het Belgische gerecht uit het land gezet. Net als zovele anderen. Een paar voorbeelden ter illustratie. Elisa en Charlotte C., ver blijvend in een woonwagen kamp te Tongeren voorspel den aan de zieke Jozef Z. te Vechmaal de toekomst. Ze beweerden dat hij zou be stolen worden. Een gemak kelijke verklaring en zeker indien zijzelf de diefstal pleegden (Gazet van Ant werpen). In mei 1959 ver scheen voorde Dendermon- dse rechtbank een zigeune rin die -beweerde in de handpalm te kunnen lezen. Met dergelijke praatjes had zij een Berlinda D.V. uit Lebbeke een ring kunnen ontfutselen en lichtte zij in dezelfde gemeente een vrouw op voor een schamele 150 frank. De volgende dagen trok zij harder van leer. Na eerst verzonnen kwaadsprekerij te hebben voorgewend beweerde zij voor 300 frank de laster te kunnen doen stoppen. De goedgelovige vrouw W. werd dus opgelicht vooreen som van 27.000 frank en verloor er tevens nog een ring en twee oorringen aan. Slechts maanden later kon de zigeunerin te Tervuren worden aangehouden. Op het proces kreeg ze het aan de stok met de getuigen en met de voorzitter. Zij werd veroordeeld tot zes maand gevangenisstraf en 2.000 frank boete. Waarzeggerij, helderzien den, droomuitlegging en anderte tieren nog welig in onzed-gen. In alle West-Eu- ropese landen leeft het bijgeloof in nog sterke mate. De occulte zaken kunnen dan ook welig bloei en ondanks tegenwerkingen van diverse wetgevingen. Velen werken immers klan- destien. Dit gebeurt even goed in weelderige salons als in armoedige achter buurten. Telkenjare, zeker bij de jaarwisseling, voorspellen talrijke helderzienden en waarzeggers de toekomsti ge gebeurtenissen. Hier en daar worden deze mensen eens beloond met iets wat uitkomt. Maar dikwijls wor den reuzegrote flaters geschoten. Een merkwaardig geval van waarzeggerij treffen we te rug in India. Een vierjarig jongetje werd in 1959 ern stig ziek. Het droeg de naam Boelganin Sinh omdat het geboren was tijdens het bezoek van premier Boelga nin en partijsekretaris Kroetsjev aan Indië in 55. Boelganin was echter uit de directie circulatie verdwe nen en dit was volgens de waarzeggers de oorzaak der ziekte. De ongunstige in vloed van zijn naam ster moest geweerd worden. Dit kon indien de naam werd gewijzigd in Kroetsjev Singh. De ouders stemden toe en dadelijk maakte de jongen het veel beter. (Na tionale pers van 1959). De onmeedogende veroor deling van beroepswaarzeg- gers en consoorten wordt gegeven door de uitspraken van diverse wetenschaps mensen. Professor Richet: «In uiterst zeldzame gevallen hebben uiterst zeldzame personen iets waargenomen.» Maurice Maeterlinck: «Ik ben ervan overtuigd dat men soms de toekomst zal voor spellen, maar uitsluitend wanneer het een strikt persoonlijk en nabij feit betreft.» WONDERDOKTERS - Ook deze groep mensen zijn strafbaar volgens de Bel gische wetgeving. Maar ook hier is het principe vereist van de betaling. Uzelf kunt dus gerust, gratis, al uw medeburgers genezen, zon der dat hiervoor medicale kennis vereist is. Een van de recentste voorbeelden is wel dat van de Nederlandse kruidendokter die in Noord en Zuid talrijke mensen genas door middel van alle mogelijke en onmogelij ke kruiden. De tijd van gezondheidsbidders en wonderdokters is zo goed als voorbij. Nochtans moe ten we een duidelijk onder scheid maken tussen ener zijds kwakzalverij en ander zijds de voornoemde perso nen. De kwakzalvers is niets anders dan een aftruggelarij en heeft niets met bijgeloof te maken. Hierover willen we dus het niet hebben. Hoewel in dit verband het ergste leed geleden is wor den nog regelmatig dergelij ke gevallen behandeld door de rechtbanken die door gaans zeer mild zijn met de bestraffing. Wanneer de hulp van een geneesheer geen duidelijke verbetering in zich kenmerkt wordt op wonderdokters en gezondheidsbidders beroep gedaan. We kunnen moeilijk alle mensen die een genezer raadplegen als bekrompen en bijgelovige lieden laten doorgaan. Velen gaan er immers naar toe met de gedachte: 'men kan nooit weten'. Eenmaal ter plaatse is het moeilijk zich te onttrekken aan de mensen kennis en geslepenheid der genezers. Men komt onder de indruk en hierdoor kan men een tijdlang verlicht worden. Nochtans zijn deze won derdokters een ernstig ge vaar voor de gemeenschap. Het brengt slechts kortston dig baat bij en dikwijls wordt de ziekte er nog door verergerd. De mensen heb ben nog steeds een zekere schrik, een zekere terughou- denheid om een arts te raadplegen en wenden zich liever tot dergelijke gene zers, die vaak hun klanten voor de gek houden en hun krachten overschatten. Dr Levièbre verklaarde: «Herhaaldelijk werden wij geroepen bij zieken die vooraf behandeld waren door een guérisseur of een oud wijfje. Dikwijls hebben wij zorg verstrekt aan gekwet sten, die in een ergere toestand uit de handen van een guérisseur kwamen dan aanvankelijk het geval was. Meermaals ook zijn er men sen tot ons gekomen, die vooraf naiëf hun vertrouwen hadden geschonken aan een droomverklaarster of een helderziende, die hun geen bijstand had kunnen verle nen. (bron: De l'exercice illégal de la medecine en Bretag- ne.) BESLUIT Elke streek kent een massa duistere verhalen uit vervlo gen dagen. Sagen ontspro ten aan het bijgeloof van onze voorouders. Ondanks de vooruitgang van weten schappen, ondanks een to taal ander levenswijze en gemeenschap leven in onze dagen de duistere bijgelovi ge praktijken ongestoord verder. Paramormale ver schijnselen halen nog regel matig de krantenkoppen. Zou er dan toch meer tussen hemel en aarde zijn vriend Horatio dan waarvan uw wijsheid heeft gedroomd? Mare De Decker De dood van Wannes Am- broos Wannes Ambroos was eigen lijk van over t water. Dat wil zeggen van over de Schelde. Nu gebruiken de mensen die uitdrukking niet meer. Vroeger als er een eigenaardig type op de gemeente rondliep, die zich wel een een beetje buitenissig gedroegzegde men gemakke lijk, om hem te tekenen «Hij komt van over t water». Wan nes kwam ook van over t water. Om precies te zijn van Schoonaarde. Wannes was schoenmaker en vroeg we duwnaar, met verschillende kinderen Miel, Taven, Jef, Edward, Petten en ook ver schillende dochters, waarvan er later naar Brussel trokken. Toen zijn kinderen allemaal ge trouwd waren en uitgezwermd, zat hij alleen te hokken met Al- bert, zo noemde Wannes de zoon van dochter. Maar ieder een kende Albert onder de naam«Scheitis». Wanneer ik schrijf «hokken», dan is dat wel het juiste woord. En niemand, die Van Zwalm heet, zal me kwalijk nemen, dat ik dit over Wannes en Albert neerpen. Iemand die het nooit gezien heeft, kan zich onmogelijk voorstellen, hoe vuil het er was. In jaren was er niet gekuist. Het gelijkvloers, dat bestond uit twee ruime kamers en een soort annexe, hield het midden tussen een verlaten woning en een vuilnisbelt. Binnendeuren was er niet. De voordeur was niet te gebruiken. Alleen langs de achterdeur, die mees tal halfopen stond, kon men binnen en buiten. In het midden van één der plaatsen stond een oude schoenmakersmachine, voor de rest lag in de twee ka mers een onmogelijke rommel verspreid. Er stonden of lagen enkele kisten, lege flessen, af val van leder, een paar kapotte stoelen, versleten schoenen, kapotte potten en pannen, ver sleten jemden en kousen, enz. H et getemperd licht dat door de nooit gekuiste ruiten viel en waar spinnewebben als gordij nen dienst deden, liet toe vaag de omtrekken en vormen te onderscheiden van die voor werpen, die met een dikke, vuilbruine stoflaag waren be dekt. Door en overheen dat al les moest men zich een weg zoeken naar de annexe, een bouwvallig aanhangsel, waar Wannes voor het raam werkte en woonde met Albert Hun eten, brood, boter en 'n beet je toespjis, was geborgen in een klein kastje aan de muur. Koken deden ze nooit. Af en toe maakten ze wel eens kof fie. Maar de tassen waaruit ze dronken, verschilden bijna niet met kleurvan het bruine vocht dat ze koffie noemden, toch waren ze gezond en leefden op hun manier gelukkig. Tot op het moment dat het huis van Wannes moest gesloopt wor den. Wannes vond voorloping onderkomen op een zoldering van een oud ijzermagazijn daar vlak over. Die verandering deed Wannes geen goed. Hij is Ze nooit te boven gekomen. Wannes werd ziek. Waarvan Wie zal het zeggen? Hij is gaan liggen om niet meer op te staan. Op die enorm grote zol dering zat, dag en nacht, Wan nes een beetje verloren. Toen het met Wannes niet best meer ging, kwam Janneke Sis een goéedag zeggen.-Hoe est, Wannes jong - Bah Jan, niks goe jong, zé Wannes, zon be etje kort afgemeten, zoals hij zijn hele leven gesproken had. Moeide niks hemmen, Wannes - Ja, Jan, zide doar, want Wannes sprak Lebbeeks met hier en daar een Schoon- aardse klank in, «die fles stoan?» - «Ja, Wannis» -«Geef me ne kië en drippel» -Mou Wannis jong Nen drippel en ge zij nie goed -Geef me moar nen drippel» Jan gaf Wannes een druppel. Wannes kwakt die ineens binnen en sloot zijn ogen om hem door te zwelgen. Jan Keek Wannes observerend aan. En als hij de ogen opsloeg vroeg Jan «Wel Wannis, hé ze gesmokt Wannes antwoordde zo maar niet direkt, keek naar Jan en zé, met iets profetisch in zijn stem: -«k Ben nod de kloqiten, Jan Jan wist niet wat erop te antwoorden en Wannes maakte zijn zin af«Ze lept te diep Een uur nadien was Wannes dood. Misschien schrijf ik over Wannes wel eens een verhaal, want er was in zijn leven zoveel meer en waar veelis... Kom, ik heb u over zijn dood verteld. Laat dat voorlo pig genoeg zijjn. Pierre Van Rossem STEEDS BIJ DE HAND UW TELEFOONNUMMERS^ ADRESSEN Kleding heeft de t En wat een prijs I Huis Adi, Dorp 41, Grambergen. 052-21.11.28 afwerking, snit en kwaliteit. eeckman 053-70.02.93 De specialist in maatwerk. De laagste pnjzen der matras sen. Schuimrubber, Latex, Staafveren, Super-Bultex. Bergemeersenstraat 18, Aalst. lomar 053-21.25.56 Sport levert alle sportuitrustingen aan klubs. scholen en handelaars. Rechtstreeks aan fabrieksprijzen (enig in Bel- endermondse Rijschool 052-21.37.94 van het type A. Praktisch en theoretisch onderricht door gespeöalizeerde personen. De Dendermondse Rijschool, Veldstraat 47, Sint-Gillis-Dendermonde, leert U sturen zoals het moet. Alle inlichtingen. uro-Home 052-21.62.71 lesmeed 052-21.27.62 metalen trappen, trapleuningen, balkon- en terrasafsluitin- ge>i, poorten enz M. De Backer, Kon. Albertstraat 75. Dendermonde. erman 052-21.38.16 Michem Tapison, nylon tapijt, en andere vloerbekledingen in overgrote keus bij Herman Michem, Potiaulaan 16, St- Gillis-Dendermonde. Vraag vrijblijvend inlichtingen. In Sportarena 052-21.27.33 is het toonaangevend op gebied van sport, camping, zwembaden, huisspelen, vrijetijdsbesteding enz Opwijkstraat 218, Lebbeke PO-Sport 052-21.17.59 Alles, maar dan ook alles van sportartikelen, alsook sport- Idedij en camping Statiestraat 21Lebbeke Kroostrijke Gezinszegels om, leen gerust 053-21.60.16 op handtekening Hypotheken, verzekerde geheimhou ding Inlichtingen bij Van den Berghe. Hoogstraat 77, Haaltert. attoflex 052-21.11.77 eubelen De Wolf 053-21.63.91 De grootste meubelzaak der streek Molendries 3, AALST vergordijnen 052-21.3s.50 ploegstoffen (alleenverkoop voor het gewest) v gordijnen, gardisette, tergal enz Zonneblinden, Luxaflex, Louver- drape, vouwdeuren, modern fold, meten, afwerken en b plaatsen. Guido Michem. Potiaulaan 11, Dendermonde. ubliciteit 052-21.40.60 een groot woord, dat door Groep De Cuyper in een een- luando 052-21.40.60 om de reeks moeilijke Latijnse woordjes volledig te maken; quis, quid, quo, quando, quomodo enz: wie, wat, waar, wanneer en hoe? Het antwoord op die vragen in verband met uw advertenties wordt U gegeven door Groep De Cuyper 052-21.16.11 oelsie Kleding de zaak die met haar tijd meegaat. Franz Courtensstraat 32, Dendermonde lalons 053-21.42.81 n alle binnenhuisversieringen Galerie De Key- zer. ENSORRechtstreekse waar uit verschillende landen Vlaanderen straat 6 Keizerlijke Plaats 8. Aalst Couponnenhuis 053-21.27.77 Enig in Aalst en omstreken. Zelfbediening van alle stoffen (zelfs per m.) Moorselbaan 556 Aalst kt 052-21.21.20 gezelschapsspelen voor groot en klein. Een overgrote keus vindt U In de boek- en papierhandel P. Van GeertruyervDe Ridder, Dijkstraat 5, Dendermonde Ook alle planafdrukken. an weekbladen tot visitekaartjes 052-21.40.6O alles even keurig en verzorgd. In Groep De Cuyper gaat het er niet om of het over een ultrasnelle rotatiepers dan wel over een oerprebeze Heidelberg loopt. Kwaliteit primeert. 053-21.34.76 zitten duizenden met ASTMA-aandoeningen? Eén oplossing! De MEDISCHE matras Verkrijgbaar bij DE PAREL. Molenstraat 41 - NIEUWERKERKEN n 052-21.40.60 een toverformule? Neen een vergelijking. Uw inbreng en onze vaklui geven samen een fijn resultaat aan uw rekta- meproblemen. Bel even naar Groep De Cuyper. I vonne en Jozef 053-70.33.95 rijden met een bromfiets van Hofman, Gentsestraat 4-6, Aalst. Alle herstellingen, 1 jaar waarborg, gratis onder houd. Prijzen vanaf 4.900 F tot 150.000 F, Alle modellen uit voorraad leverbaar het Oost of West bij DE PAREL koopt U het best. Molenstraat 41, Nieu werk erken. 053-21.37.46

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 4