Hl mOEI ER DRIRGEnD IURT RRn UERRRDERER, ROUE RUHR HflRtT HEI ROG RIET NAAR AANLEIDING VAN EEN KLEINE ENQUETE IN HET JAAR VAN DE VROUW - 4-4-75 - De Voorpost POLI1 Een f de N< nier (I manni journc van S politie deling van d> wel ir de ki menst raai o zij vit ook r zelf e wordi, sociai kant l turele er ee van d ligt. L en he groep dinge We rr dit uil op in hoog schoc twintii wordi tieke nog schoe is de zaak. bleerr pen moed politie wil in ties. 2 ben c tersta op di\ en he ervari denk politie voor ding. daar misse beter geziei den (i in Be en in gepae Hier als e Giroi nade tegen Het s deld wordi cipati GELK Kerer Burni king te nc mand of hi vrouv even\ dat g recht ook uitvoe stelde daan verdii die z "in s prest; dan t het u twee ding al he nog r NIGG Een I the V op te vrouw de 12 we h gen, juist, en ze woor< blijke replik van spraa antwc de de dat vi slaaf en kir moet< zen. Lang: tal m ïolge dreve the f< vrouv undei Het c BERC Is he r «Uit een algemeen overzicht van de arbeidslonen in de verschillende bedrijfs takken blijktdat het hoogste gemiddelde van het dagloon voor mannen 1,56 frank bedraagt, voor vrouwen 0,89 frank, voor jongens 0,89 en voor meis jes 0,55 fr. Berekend op deze basis zullen de inkomsten van het gezin jaar lijks ten hoogste 1.068 frank bedragen. Voor deze als model aangenomen huishouding hebben wij alle mogelijke inkomsten samengenomen. Wanneer wij echter voor de moeder een arbeidsloon berekenen, beroven wij daar mee de huishouding van haar leiding, wie zorgt voor het huis en wie zorgt voor de kleine kinderen Wie moet koken, wassen, het naaigoed verstellen Iedere dag opnieuw staat de arbeider voor een dilemma.» De vrouw: een krachtpatser? Hogervermeld citaat schreef Karl Marx reeds in de tweede helft van vorige eeuw in «das Kapital». Alhoewel het er op hei eerste gezicht zou op lijken is het hier nu niet de bedoeling een betoog over de arbeids- en betalingsvoorwaarden van arbei ders te geven. Nee. Wat we wel willen is iets brengen waar al heel veel over geschreven is. Zo mogelijk is er nog meer over gepraat. In elk geval is de p^pel lektuur er over al meer dan ^...ivangrijk geworden en verschijnt die in de meest uiteenlopende media. Van een wereldomvattende krant als Le Monde, over de nationale dag- en weekbladen en zelfs het parochieblad. Reeds in 1972 besloot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, dat na het «Jaar van de Bevolking» er een jaar zou gewijd worden aan die ene helft van de bevolking die, vol gens de Algemene Vergadering, zo dikwijls wordt miskend, de vrouw. Nu, de bevolking heeft haar jaar ge had. Of men er rekening mee gehou den heeft is een ander paar mouwen. Nu hebben we het jaar van de vrouw, We trokken met een paar honderd vragenformulieren naar een meisjes school. Laten we een meisje van zes tien de spits afbijten. Zij schreef ach ter op het vragenformulier«Ik ben tegen het jaar van de vrouw. Dient de vrouw nu werkelijk nog meer aandacht op te eisen dan ze al heeft Ik vind dat ze al overdreven hard in de kijker loopt. Waarom geen "jaar van de man" Die stakkerds hebben het stil aan meer nodig dan wij, meisjes en vrouwen. Weet je dat het ook het jaar van de monumenten is De vrouw krijgt al dezelfde eer als een monu ment. Schandalig niet Bah, eman cipatie. Goed, zoals vroeger kon het niet blijven... Maar, de vrouw drijft het toch een beetje te ver, denk ik. Ze moet er aan denken dat de man tenslotte de baas moet blijven (dat is toch maar juist zeker en dat ze nooit de man kan en mag overtreffen. De vrouw wil mannenberoepen uitoe fenen. Goed, maar schoorsteenveger of mijnwerker wordt ze toch niet hé De vrouw moet maar gauw stoppen met al die onzin. Ze zou nog willen dat de man de luiers wast en dat zij naar kantoor gaat... omkeren van seks soms ook Bovendien worden de meisjes geplaagd door de jongens. Dat gaat dan zo van ...och, ja, ge hoorzaam haar maar... 't is het jaar van de vrouw hoor... schandalig niet. Tot hier mijn gedachten. Bedenk dat dit stukje door een meisje geschreven is. Geloof je het 't Is zo.» oVor de masculinisten onder U moe ten we al dadelijk toegeven dat één zwaluw de lente niet maakt en de fe ministen kunnen al even rustig blij ven. Er zijn nog heel wat andere me ningen. Een ander meisje heeft het over de kinderen die tenslotte toch de dupe zijn van een al te ver doorge dreven feminisme. «De eerste bekom mernis van een gehuwde vrouw moet toch haar gezin zijn en dus ook haar kinderen. Doch (spijtig genoeg) zijn de kinderen al te vaak de dupe van de moeders die buitenshuis werken of een aktiviteit in bijvoorbeeld de politiek aan de dag leggen. Het is niet prettig voor een kind dat zijn, of haar, geëmancipeerde mama 's a- vonds maar heel laat thuiskomt of wanneer het is toevertrouwd aan de goede zorgen van een bereidwillige grootmoe of grootva of aan een kin derdagverblijf. Als men kinderen heeft moet men daar dan ook de volledige verantwoordelijkheid voor dragen, en dit is niet mogelijk wanneer men steeds, of meestal met beroepszaken bezig is. Een moeder aan de haard, die haar "doktoraat in de huishou ding" bezit, heeft als vrouw het mooi ste beroep dat er bestaat, en waarin de mooiste en tevens grootste verant woordelijkheid ligt. Alhoewel velen het tegengestelde beweren. We kun nen hier twee vragen stellen"wan neer een toelage voor huisvrouwen en "waarom dit mooie beroep onder waarderen Een vrouw die echt huismoeder is kan Z'ch onmogelijk inferieur voelen tegenov*> haar man. Integendeel, zij is fier over hem en schept niet dat valse gevoel van "mijn man staat boven mij en ik moet me emanciperen om in de cirkulatie te blijven." Zij voelt haar man niet aan als superieur over haar. Laten we het even zien zoals Molière het zegt "chaque nature doit s'épanouir dans le cadre qui lui est fixé." Laat ons ook nog eens eerlijk zijn. Waarom werkt de vrouw zo graag buitenshuis Dit alles past goed in het kader van de zo fel omstreden konsumptiemaat- schappij. Met twee personen werken is dubbel loon, dat betekent dan een hogere levensstandaard, wat dan op zijn beurt meer doet konsumeren, meer konsumeren is meer produceren. Wie zei het ook weer, dat we zo nog uren zouden kunnen doorgaan Wat ik hier echter niet zeg is dat de vrouw geen beroep buitenshuis mèg hebben. Toch wel, maar ze moet erop letten dat haar kinderen nooit bena deeld worden, noch ze de dupe laten zijn, anders maakt ze van deze kin deren niet-geëmancipeerde wezens en zou er wel eens een nieuw probleem kunnen rijzen kinderdiskriminatie, en terecht...» FEMINISME IS?... We praten nu al een paar bladzijden over "feminisme" en "emancipatie" en "jaar van de vrouw". Wat betekenen deze termen nu of beter, hoe inter preteren jonge mensen ze Hierover lopen de meningen ten zeerste uit een, Sommige meisjes vinden dat in het jaar van de vrouw man en vrouw samen moeten zoeken naar een ant woord op de vraag "hoe kan ik, als man of als vrouw, uitgroeien tot een volwaardig persoon Zoals reeds gezegd, de meningen over het jaar van de vrouw zijn uiteen lopend. Zo bijvoorbeeld komt het principe "gelijkheid maar niet IDEN TIEK" dikwijls voor op de vragenfor mulieren, evenals de mening dat het nog veel redenen om alles dooreen donkere bril le zien. het Aalsterse en het Wase het geval is. Opvallend is dat niemand op de for mulieren de namen van gekende fe ministen als Franpoise Giroud, Lily Boeykens en Andreas Burnier ver meldde. Wel werd Rika De Backer (een feministe twaalf maal ge noemd, gevolgd door Bernadette De vlin en Simonne de Beauvoir. Ook Wilhelmina Brucker, Germaine Greer, Eveline Reed, Simonne Descamps, Jane Fonda, Nelly Maes, Frangoise Sagan, Harriet Freezer, Margareth Thatcher Marie Popelin, Emma Vorlat, Paula Semer, Pankhurst en Fawcett, Isabelle Gatti, Margareth Mead, Lucy Stone, Angela Davis en Elisabeth Stanton werden meermaals vernoemd. Of alle voornoemde vrou wen feministen zijn is een andere vraag. AKSIEGROEPEN Wagen we ons even op glad ijs. Femi nistische aktiegroepen. Eén ken je d'er beslist ook wel. De bekendste, de beruchtste, misschien ook wel de ex treemste Dolle Mina Eigenlijk wel een term geworden die gebruikt wordt voor iedere vrouw die niet zo erg in het gareel loopt en niet voor de man wil onderdoen. Nochtans is Dolle Mina slechts één van de vele vrouwenvere nigingen en feministische aktiegroe pen. Om er maar enkele te noemen Mouvement pour la liberation de la femme, Marie Mineur, bijna een over koepelend orgaan is Women's Lib. Verder is er ook nog Porte Ouverte, de aktiegroep "gelijk loon voor gelijk werk", de National Organisation of Women (NOW) en andere organisaties zoals bijvoorbeeld Woman's aid. OOK HET WETBOEK DISKRIMINEERT Artikel 1421 van het Burgerlijk Wet boek "de man alleen beheert de goederen van de gemeenschap, hij mag- die goederen verkopen, ver vreemden en met een hypotheek be zwaren zonder medeweten van de vrouw." Artikel 1427 "de vrouw kan zichzelf of de goederen van de gemeenschap niet verbinden, zelfs om ontslag van haar man uit de gevangenis te beko men, in geval van afwezigheid van haar man haar kinderen een stand te feminisme wel iets te extreem is en dat het jaar van de vrouw zeker niet het "jaar van de dolle mina's" mag worden. Al met al kwam in de negen tiende eeuw een beweging op die meer rechten eiste voor de vrouw op het gebied van arbeid, onderwijs en burgerrecht, hun eisen zijn nog altijd even brandend aktueel, want nog steeds niet opgelost. In het jaar van de vrouw zouden deze woorden nu eens daden moeten worden, zegt ie mand. Formules zoals bijvoorbeeld "het zwakke geslacht" zouden moeten verdwijnen. Maar of dit alles op één jaar kan veranderen een waarheid als een vraagteken. Het jaar van de vrouw zou het jaar van de mens moeten zijn. Als we ergens een konklusie moeten trekken zouden wij bijvoorbeeld kunnen stel len dat de man in het jaar van de vrouw de vrouw zou moeten aksepte- ren als zijn gelijke in de maatschap pij, en niet altijd als kleermaakster, voedster, opvoedkundige en kinder producent die als taak heeft te zorgen voor erfgenamen en soldaten. STREEK Vraag twee "Onder welke vorm komt de emancipatie in onze streek volgens U tot uiting Eigenlijk is hier wel heel weinig van te merken, want de meeste mensen, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, blijven het tra ditionele rollenpatroon volgen. Noch tans worden er ook in de streek tal van vergaderingen belegd met als thema de "vrouw gelijk aan de man", en bestaat er in Lebbeke zelfs een "club voor eenzame vrouwen" waar vrouwen en meisjes terecht kunnen om onder elkaar typische vrouwen problemen en gewone politieke, so ciale of individuele struikelblokken te bespreken. verschaffen dan na daartoe door een rechter te zijn gemachtigd." En -arti kel 1428 "de man heeft het beheer van alle goederen van de vrouw. Hij kan alle roerende rechtvorderingen en alle bezitsvorderingen die aan de vrouw toebehoren alleen instellen. Hij mag de persoonlijke onroerende goe deren die aan de vrouw toebehoren niet vervreemden zonder haar toe stemming. Hij is aansprakelijk voor elke vermindering van de persoonlijke goederen van zijn vrouw, door verzuim van maatregelen tot bewaring veroor zaakt." Dit zijn slechts een paar van de vele artikelen van het burgerlijk wetboek waarin een maar al te duidelijk onder scheid gemaakt wordt tussen de beide geslachten. Wanneer artikel zes van onze grondwet dan zegt dat alle Bel gen gelijk zijn voor de wet, dan stemt deze vorm van diskriminatie toch tot nadenken, en eigenlijk zou het ge- rechterlijk onderscheid man - vrouw in deze tijd waarin men naar gelijk heid streeft, niet eens meer mogen bestaan. Reakties op het burgerlijk wetboek zijn er wel voldoende voor handen. Zo kan ook een vrouw goede redenen hebben, soms betere dan de man, om de gemeenschappelijke goe deren te verbinden. Zolang alles goed gaat in het huwelijk moet men aan bijvoorbeeld artikel 1421 ook niet zo zwaar gaan tillen aangezien de man toch niet tegen de wil van zijn vrouw zal optornen. Er zou hier toch wel enige verandering in moeten gebracht worden in verband met het "samen beslissen". Zoals ze momenteel zwart op wit ge drukt staan kunnen soortgelijke arti kelen aangezien worden als een dui delijke aanfluiting van de vrouwelijke rechtspositie. Volgens een meisje is artikel 1421 dan ook een "schoolvoor beeld van de mannenmaatschappij waarin wij leven." Nochtans moet dui delijk worden gesteld dat hieraan kan verholpen worden door een passend huwelijkskontrakt Indien de wetgever de vrouw dus zo een beetje als een onmondig wezen aanziet kunnen we ook de vraag stel len hoe het zit met de politieke be wustwording van Eva. (Vervolgt) Verder heeft men in de streek heel wat vrouwen die in de gemeenteraad zetelen en in Waasmunster heeft men zelfs een vrouw als burgemeester. Als direkte tegenstelling hiermee kan men aanhalen dat bijvoorbeeld in Klein- Brabant de gemengde jeugdbewegin gen met een scheef oog bekeken worden, voor zover dat ook niet in andere delen van het Dendermondse,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 22