De Voorpost - 4-4-75 - 23 POLITIEKE BEWUSTWORDING Een paar weken geleden verklaarde de Nederlandse auteur Andreas Bur- nier (let wel, het is een vrouw met een mannelijk pseudoniem) aan Knack- journalisten Sus van Elzen en Toon van Severen het feminisme IS een politieke overtuiging, gaat over herver deling van de macht en herdefiniëring van de kuituur. Het is dus politiek, zo wel in de sociaal-ekonomische als in de kulturele zin. Er zijn natuurlijk mensen die èn feminist zijn èn libe raal of kommunist. Dat kan, tenminste zij vinden dat het kan. Maar er zijn ook mensen die zeggen nee, het is zelf een vorm van politieke bewust wording. Die kan dan nog altijd de sociaal-ekonomische of de juridische kant uitgaan. Maar het kan ook de kul turele kant uitgaan, dat je inziet dat er een stempel van de andere helft van de maatschappij op onze kuituur ligt. Dat zijn verschillende varianten en het is waar dat verschillende aktie- groepen bezig zijn met totaal andere dingen.» We moeten al dadelijk toegeven dat dit uitlatingen zijn van een vrouw die op intellektueel gebied op een zeer hoog peil staat. Wat denkt nu het schoolgaande meisje van zestien tot twintig jaar over de politieke bewust wording. Er wordt gezegd dat de poli tieke bewustwording van de vrouw nog embroyaal is, of in de kinder schoenen staat. Langs de andere kant is de bewustwording bijna een nood zaak. Weer eens komt hier het "pro bleem" van de kinderen op de prop pen "arme kinderen van politieke moeders". Maar dat de vrouw ook op politiek gebied een belangrijke plaats wil innemen blijkt uit sommige reak- ties. Zegt een meisje «Vrouwen heb ben op politiek gebied een hele ach terstand in te halen, mannen hebben op dit gebied altijd de plak gezwaaid en hebben dus om zo te zeggen meer ervaring.» Een andere versie«Ik denk dat de vrouw zich weinig met de politiek bemoeit omdat ze al genoeg voor handen heeft met de huishou ding. Men gaat wel stemmen maar daar blijft het meestal bij en dit is ^misschien ook wel het enige dat men beter aan mannen zou overlaten, aan gezien die zich minder laten beinvloe- den (n.v.d.r. het vrouwenstemrecht is in België slechts sinds 1948 gestemd en in 1949 voor de eerste keer toe gepast). Hier kan men dan al direkt vrouwen als een Golda Meir, een Franpoise Giroud, een Rika De Backer, een Ber- nadette Devlin en nog zovele anderen tegenover stellen. Het staat als een paal boven bezoe deld water dat de politieke bewust wording een noodzaak is om de eman cipatiewoorden in daden om te zetten. GELIJK LOON Keren we even terug naar Andreas Burnier, dan zien we daar de uitdruk king "gelijk loon'-. Ook dit is normaal te noemen. «Want», konkludeert ie mand, aan een produkt is niet te zien of het door een man of door een vrouw gemaakt is, en toch kost het evenveel.» Anderen zijn van oordeel dat gelijk loon voor gelijk werk maar recht en rede is, maar dat men dan ook wel degelijk "gelijk werk" moet uitvoeren. Meer conservatief opge stelde meisjes zijn de mening toege daan dat een man meer moet blijven verdienen aangezien hij het toch is die zijn gezin moet onderhouden, en 'in sommige gevallen is de fysieke prestatie van een vrouw minder, wat dan toch wel aanleiding kan zijn voor het uitbetalen van minder loon." In de twee gevallen, politieke bewustwor ding en gelijk loon voor gelijk werk, is al heel veel bereikt maar het is toch nog niet zoals het zou moeten zijn. NIGGER Een lied nu "Woman is the nigger of the World". Hierin neemt Lennon het op tegen de mannenwereld waarin de vrouw nog altijd de underdog is. Van de 124 ingevulde formulieren waarop we hierover een eigen mening vroe gen, vonden er vijftig de uitspraak juist, 34 niet juist, 23 gedeeltelijk juist zestien mensen gaven geen ant woord en hebben hierover dus klaar blijkelijk geen eigen mening. Eentje replikeerde er door te zeggen dat dit van uw eigen afhangt. Wie de uit spraak juist vond, poogde zich te ver antwoorden door te stellen dat dit in derde wereld maar al te juist is, en dat vele mannen in hun vrouw nog de slaaf zien die voor hen moet werken en kinderen grootbrengen. De vrouwen moeten nu maar het tegendeel bewij zen. Langs de andere kant vinden een aan tal meisjes de uitdrukking niet juist. Volgens hen is ze te sterk en te over dreven Beter zou zijn "Woman has the feeling of being the nigger", (de vrouw heeft het gevoel de nikker, de underdog, te zijn) antwoordt er eentje. Het geeft stof tot nadenken. BEROEP Is het nu de leeftijd die hen parten Het vrouwelijk schoon: middel om te doen verkopen... beste vertegenwoordigd te zijn. Misschien is het nu wel tijd om over te gaan tot enkele uitspraken van min of meer bekende vrouwen. Zo wordt ergens duidelijk gesteld dat huwelijken met mannen die heel hard werken, bij voorkeur meer dan acht uur per dag, spaak lopen, aangezien deze mannen alle kontakt met hun fa milie en hun gezin verliezen. Ook zegt Emma Vorlat dat het immo reel is een groot gezin met zes, acht of tien kinderen, als ideaal voorop te stellen. De grond van deze veroorde ling was vroeger niet geldig omdat toen het probleem van de overbevol king zich nog niet zo opdrong. Verder vindt diezelfde dame het ook jammer dat alleen vrouwen die een abortus willen zich moeten verantwoorden, ter wijl men geen verantwoording eist van mensen die kinderen ter wereld willen brengen. Lily Boeykens verklaarde dat een toe nemend aantal vrouwen zich aansluit bij allerlei verenigingen en komitees. «Na de eerste vroüwendag te Gent, van 11 november 1972, minimaliseerde de, in sé mannelijke, pers het over weldigend sukses van die dag door te beweren dat het toch enkel maar om een beweging van vrouwen uit de upper-class ging. In tegenstelling hiermee heeft de vrou wengroep van Amada tijdens een te levisieuitzending van Alternatief, be wezen dat ook de arbeidersvrouwen bewust en mondig zijn geworden. Vrouwen gaan er niet meer mee ak koord politiek een derderangsrolletje te spelen door stemmen te ronselen tijdens koffiekransjes. Zij willen een verantwoordelijkheid die zij niet alleen bereid zijn, maar ook bekwaam zijn te dragen...» In «Als U het mij vraagt». Josefine Overeem, lid van de Vlaamse vleugel van de Brusselse afdeling van de Verenigde Feministische Partij (VFP) beweert dat je progressief wordt vanaf het ogenblik dat je feministe wordt. Wie herinnert zich niet de ver kiezingen van 10 maart 1974 Toen kwamen er 21 vrouwen in het parle ment, en op 391 parlementsleden be tekent dat een percentage van 4,8%. Nochtans is het een feit dat 53 van het kierzerskorps vrouwen zijn. In "de nieuwe" nummer 543 van 23 augustus 1974 formuleert de Franse staatssekretaris voor de vrouw, Fran- poise Giroud, volgende uitspraken «het feit dat een staat en zijn vrouwe lijke bevolking behoefte heeft aan een staatssekretariaat voor de vrouw bete kent in feite een vernedering voor dat land.» «Mooie vrouwen kunnen hun schoon heid gebruiken als een paard van Troje om het op andere gebieden ver te schoppen.» Hierbij moeten we zeg gen dat van Giroud, die jarenlang di- rektrice was van het Franse blad "L'express" gekend is dat ze er op stond dat haar vrouwelijke journalis ten mooi waren. Vandaar misschien dat paard van Troje... Verder zegt Giroud ook dat je het een soort machiavellistisch feminisme zou kunnen noemen de «positie van de vrouw verbeteren, ongeacht dank zij wie of in welke kontekst dat ge beurt.» «Eigenlijk zou een staatssekre tariaat voor de vrouw overbodig moe ten zijn, evenals een departement voor leefmilieu... De positie van de vrouw kan immers maar verwezeniijkt wor den als in de eerste plaats de menta liteit van het overgrote deel van de vrouwen zelf verandert.» Misschien stellen sommigen zich nu de vraag wat Giroud allemaal al ver wezenlijkt heeft Op twee oktober II. pakte zij, niet on opgemerkt uit met een aantal voorstel len en studieprojekten, die de positie van de, Franse, vrouw ten goede ko men... Volgens "de nieuwe" worden hierin maatregelen voorzien om de man en de vrouw gelijk te schakelen in de beroepswereld. Alle openbare funkties zullen voortaan ook voor de vrouwen openstaan de bepalingen inzake nachtwerk en de ontoelaatbaar heid van vrouwen in bepaalde beroe pen zal worden herzien. Een werk groep zal alle juridische diskriminaties van de vrouw opsporen en aan de diskriminatiewet van 1972 wordt toe gevoegd dat er geen onderscheid mag gemaakt worden ten gevolge van de familiale toestand of van het geslacht. Verder maken voortaan twee vrouwen deel uit van de kommissie ter kontrole van het publiciteitsmateriaal en heeft Giroud aan de minister van justitie ge vraagd de permanente mystifikatie in advertenties voor schoonheidsproduk- ten te doen verbieden. Een kommissie zal schoolboeken onderzoeken om het verkeerde image dat erin aan de vrouw wordt meegegeven met de vin ger te wijzen. De vrouwen krijgen een eigen televisieprogramma en een na tionale enquête naar hun wensen zal worden georganiseerd. Voortaan wordt ook hun handtekening op de belastingspapieren gevraagd en zal de informatie in verband met kontracep- tiva worden opgedreven. Voorstellen ter verbetering van de situatie van de weduwen en gescheiden vrouwen zul len overwogen worden zeker voor de periode die rechtsreeks volgt op de dood of het afscheid van hun mannen. Omdat deze projekten kosten inhou den worden ze voorlopig nog in be raad gehouden, evenals andere koste lijke projekten zoals een vergoeding voor de thuisblijvende vrouwen tij dens de eerste achttien levensmaan den van hun kinderen. «Al met al een paar grote en minder grote maatrege len die de situatie van de in dit geval Franse vrouw, aanzienlijk kunnen en zullen verbeteren.» Nochtans wordt volgens Rita Jolie- Mulier het leven van een doorsnee meisje bepaald door een opgedrongen mythe van vrouwelijkheid die de vrouw kastreert tot het zorgelijke, passieve en niet-kreatieve mens dat ze gewor den is... BURNIER Laten we even terugkeren naar voor noemde Andreas Burnier. We zien dan ook dat deze vrouw het op haar aktief heeft bij heel wat schrijvers, zoals Ho meros, Albee, Kerouac, Dahoo, Philip Roth en zelfs in Hoofse ridderromans en Virginia Woolfs leven stereotypen te zijn gaan zoeken van vrouwen. Zij vond volgende types de bange, moederlijke vrouw die de, mannelijke, held, probeert van hoge posities af te houden de vrouw als ding, als niet-mens, als seksueel objekt de vrouw als represantant van de duivel, de verlokster tot het kwa de de vrouw als te goed voor deze wereld de vrouw als een klimplant rond om een sterke boom, de man de vrouw als held, ondanks haar vrouw-zijn. Burnier is wel een vrij radikale femi niste te noemen. Zo schrijft ze bij voorbeeld in "L'Argentina" ip pagina 121 «de politieke kern van het femi nisme ligt in de "radikallesbians" en niet bij vrouwen die zeggen naar auto nomie te streven en zich tegelijkertijd door een man laten onderhouden en als zijn lijfeigene fungeren.» Burnier meent ook dat de echte radi kale feministen ook andere normen en waarden willen. Hieraan kan worden bijgedragen door a) niet aan mensen met een manne lijk lichaam het sociaal-ekonomisch primaat te geven, samen met het poli tiek alleenvertoningsrecht. b) door een kuituur te scheppen waarin het fascistoide masculinisme hoogstens nog in enkele gekkenhui zen (die wij kazerne, politieburo, Gro te Club, regering en synode zullen noemen als een nagedachtenis aan het verleden) in werking te zien zal zijn.» Eigenlijk wel een utopie te noemen. Maar Burnier vernoemde daarnet ook de synode, en hoe is het gesteld met de rol van de vrouw in de kerk In de Rooms Katholieke Kerk tekent de diskriminatie ten overstaan van de vrouw zich het scherpst af door haar weigering vrouwen toe te laten tot ambten waarvoor zij een wijding eist. Binnen de kerk zelf vindt men ook een aantal tegenstrijdigheden. Zo is de Rooms Katholieke kerk bijvoorbeeld het scherpst in haar vijandige houding tegenover abortus en kontraceptiva. Toch is het ook dezelfde Rooms Ka tholieke kerk die hevigst aan het celi baat van haar leden houdt. Het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB) voelt een scherp onbehagen om dat in de kerk de diskriminatie ten overstaan van de vrouw nog zo diep geworteld zit en omdat men nog zo hard moet vechten voor het bekomen van een gelijkwaardige behandeling. Ook eist het IPB onder meer dat de vrquw zou ingeschakeld worden in dezelfde liturgische funkties als de man. Hier vertonen de richtlijnen die terzake van kracht zijn in de Belgische bisdommen wel geen diskriminatie, maar deze richtlijnen worden in al te veel parochies nog niet toegepast. Misschien nog ditin Vrij Nederland gaf de rubriek "Terzijde" eens volgen de uitspraak ten beste «Vrouwen moeten zowat vijf jaar langer leven dan mannen doet Dolle Mina daar iets aan En we weten nu wel heel goed dat we zeker niet elk facet aangehaald heb ben, maar ja, «het is menech weerf ghesien dat vrouwen oneerlijcheit ghescien omdat si mans- te verre be trouwen». Jean-Pierre De Lamper. speelt of is het de werkelijkheid We weten het niet. Feit is dat heel wat meisjes piloot willen worden. Of poli tieagente, dat schijnt hen ook nogal aan te spreken. «Eigenlijk hoeft een vrouw helemaal geen mannelijk be roep uit te oefenen. Het gaat toch niet om "ik ben de sterkste" maar om een perfecte koördinatie in de maatschap pij», was een uitstekende reaktie op de vraag of een vrouw bekwaam is om een typisch mannelijk beroep uit te oefenen. Natuurlijk, d'er waren ook hier weer een hoop tegenstrijdighe den. Zo zijn er meisjes die vinden dat de vrouw alle en alle in de meest rui me betekenis, beroepen kunnen uit oefenen, terwijl anderen van mening zijn dat een vrouw wel zal weigeren een beroep dat haar charmes kan schaden, zoals bijvoorbeeld dat van mijnwerker, aan te pakken. "Ze eisen enkel de mooie beroepen." Volgens een zeventienjarig meisje is de grote zakenwereld altijd al taboe geweest voor de vrouwen. Dit terwijl er toch heel wat vrouwen op bestuursfunkties zetelen. Blijven we nog even in de beroeps wereld dan zien we dat 106 van de 124 meisjes vinden dat een vrouw ook bekwaam is om nachtwerk te verrich ten, alhoewel er al direkt wordt aan toegevoegd dat een vrouw misschien minder uithoudingsvermogen bezit dan de man en dat er aan nachtwerk ook meer gevaren, zoals bijvoorbeeld een vergroot risiko op aanranding, verbonden zijn. Het overgrote deel vindt ook dat een man moet bekwaam zijn om een typisch vrouwelijke bezig heid als bijvoorbeeld kinderverzorging aan te kunnen. Glkonkludeerd wordt dat een vrouw een man kan vervangen als zij zich geroepen voelt en omge keerd en dat een vrouw op intellektu eel gebied op een even hoog peil kan staan als een man. Als we even pogen samen te vatten dan stuiten we onmiddellijk op vol gende mening «a/s een vrouw niet tot ontplooiing kan komen zonder dat er een jaar van de vrouw moet worden ingesteld, dan is dat volgens mij een vrouw die niet waardig is een vrouw te zijn, maar een die van vooraf een onderdanige houding aanneemt en een slaaf voelt.» De feministen en pseudo-feministen onder U moeten nu niet onmiddellijk op de pianist gaan schieten. We gaan er wel mee akkoord maar moeten er dan al onmiddellijk aan toevoegen dat bovenstaande mening letterlijk gefor muleerd staat op formulier nummer 55 waarvan akte. SOORTEN Volgens "de nieuwe" nummer 513, be staan er vele soorten feministen, maar grosso-modo kan men ze in twee gro te groepen onderverdelen zij die hun aktie bewust gaan inter preteren als zijnde een strijd tegen de uitbuiting van de vrouw in het kapitalistisch systeem waar de man de plak zwaait, en zij die het rechtstreeks opnemen tegen de mannen die hen voor de voeten lopen en hen verhinderen iets meer te zijn dan huis-, tuin en keukenvrouwtje. Eerstgenoemde groep schijnt wel het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 23