w EEN ZOON VAN AALST: HIPPOLIET MEERT L V' IIS KULTUURKALENDER FILM BIJ ONS IK: Glas OPEN DOEK VOOR EEN BOEK DE KNETTERENDE SCHEDELS DE 24 - 4-4-75 - De Voorpost In het driemaandelijks tijdschrift «Mededelingen van Vereniging voor Aalsterse Kultuurschoon», lentenummer 21 /3/75, verscheen een bijdrage van de h. Cl. Uyttersprot als antwoord op een vraag van Gustaaf De Stobbeleir gesteld eind november in De Voorpost. We achten het nuttig dit artikel af te drukken. Hippoliet Meert werd te Aalst geboren de 1e april 1865. Het zal wel waar zijn zoals De Voorpost schreef (29-11-1974) dat het gezin woonde in de Kerkstraat nr. 8, maar de jonge spruit werd opgevoed bij zijn oom en tante die in de Gent sestraat nr. 20 een alom ge kende ijzerwarenhandel dreven «In de Ijzergieterij». Deze handel werd rond de eeuw wisseling overgenomen door de echtgenoten De Bisschop- Goedertier, maar na de tweede wereldoorlog kon men het nog beleven dat oudere buitenlie den kwamen vragen naar de winkel van «Meertens». In dat zelfde huis werd op 3 augustus 1907 een andere zoon van Aalst geboren Marcel De Bisschop, onze huidige burge meester. De oude gebouwen maakten in de vijftiger jaren plaats voor een moderne apo- teek. Meert studeerde aan de Rijks middelbare School te Aalst. Wie zich de gespannen toe stand herinnert tussen het of ficieel en het vrij onderwijs (men denke maar aan de schoolstrijd ziet daarin een nis onoewimpelde geloofsbelijde nis de Meerten waren liberaal, zonder daarom vrijzinnig te zijn. Van dit soort onderwijs onderging Frans Meert zoals alle jongelingen uit die tijd, de noodlottige invloed die schaad de aan de algemene ontwikke ling, omdat de Vlaming tot een verfranste karikatuur werd op gevoed. Van de Rijksmiddelbare School stapte Meert naar het Ateneum te Gent. Hij wilde ingenieur worden, doch een zware ziekte werd spelbreker en hij studeer de dan Germaanse talen, ge schiedenis en aardrijkskunde. Hii werd leraar aan het Ate- nëum te leper, nadien te Luik, te Brussel en te Leuven, om tenslotte benoemd te worden aan het Ateneum te Gent waar hij Nederlands en Duits onder wees. Hij was een toegewijd leraar met brede opvattingen en, een buitengewone nieuwigheid in die dagen, elk jaar deed hij met de leerlingen van de hoog ste klas, een reisje naar Ne derland. Zijn onderwijsmetode stuitte op weerstand, niet al leen bij de leraars maar ook bij de studenten, waarvan de meeste zonen waren van de Gentse verfranste hogere bur gerij. Maar Meert hield vol. Hij was liberaal Vlaamsgezind vanaf het eerste uur en zijn streven is van iedere Vlaming een flamingant te maken, ook al moest de kleine aanhang van studenten voortdurend in het zand bijten. Hij schreef over taal en taalzuivering en noem de onze taal Nederlands, geen Vlaams. Hij publiceerde een viertal studies Het voornaam woord Du (1890) Distels - Proeve van Taalzuivering (1899) (I) Vormleer van de Taal van Ruusbroec (1901). De laatste drie werken werden door de Koninklijke Vlaamse Akademie bekroond. Hij ver zorgde ook enkele bijdragen in VRIJDAG 4 APRIL Aalst 20 uur: in C.S;V., Wellekensstraat 45, voordracht over Arbeiderskontrole en Zelfbeheer» door Stichting Leon Lesoil. 20 uur: in C.S.V., Wellekensstraat 45 voordracht door Ir. Paul Demaegt en Ir. André Mertens over «Sex in de administratie». Inrichting: Vrienden van de VUB. PVV-jongeren, SJW en Lib. Vlaams Studentenverbond-Aalst. Tot 6 april tentoonstelling Jan Wauters in Belfortkelder, Grote Markt. Op zondag open van 10 tot 12 uur en van 14 tot 18 uur, tijdens de week van 14 tot 20 uur. BAARDEGEM Nog tot 5 april in Gasthof Vonck (Panterbar) tentoonstelling Emii Clapdorpen StafVinck. AFFLIGEM Nog tot 13 april in het Kultureel Centrum, tentoonstelling Georges Steel. Open op zondagen'van 11 tot 12 uur en van 14.30 uur tot 20 uur. Op zaterdagen van 14 tot 20 uur. AALST Nog tot 6 april in lokaal Den IJzer, Vlaanderenstraat tentoonstelling «Vlaamse Historiek». Dokumentatie over de Vlaamse ontvoogding uit het archief van Frans Cornière. De tentoonstelling isdagelijks open van 10 tot 20 uur. 20 uur: vooropening tentoonstelling «Oude kunst uit Egypte» en «Byzantijnse en Russische ikonen» in Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53. De tentoonstelling loopt tot 28 april en is open op zon-en weekdagen van 10 tot 12 uur van 14 tot 19 uur. Gesloten op dinsdag. ZATERDAG5APRIL Aalst 23.30 uur: in nachtvertoning in Pan, Wellekensstraat 45 film van Fassbinder «De Handier der 4 Jahreszeiten.» 15 uur: Plechtige inhuldiging gerestaureerde gevels Jezuiëten- kerk en oud-kollege. Pontstraat. Opening tentoonstelling patrimonium Sint-Jozefskollege. De tentoonstelling loopt tot 13 april en is toegankelijk op zondagen van 10 tot 12 uur en van 15 tot 19 uur. de weekdagen van 15 tot 19 uur. 20 uur: in de parochiezaal Moorselbaan opvoering van «Bemoeial«door toneelgilde Hoger Op. 18 uur: in C.S.V. Wellekensstraat opvoering van «Het Spel der Multinationale ondernemingen» door Interschol-Aalst. Vanaf 15 uur in lokalen Kring, Dr. De Moorstraat, boekenbeurs ter.gelegenheid van twintigjarig bestaan Chiro-afdeling. Open tot 20 uur. Zondag is de boekenbeurs open van 14 tot 20 uur. ZONDAG 6 APRIL Aalst 19 uur: in CSV, Wellekensstraat 45. een koncert van hedendaagse avant-garde muziek uit Portugal door «Grupo de Musica C'ontemporanea de Lisboa». Ingericht door New Reform. 14 uur: in CSV, Wellekensstraat 45 «Blue Powezie Podium», tot 17uur. IngerichtdoorCSV. 20 uur: in de Stadsschouwburg, Vredeplein opvoering van «Mirabel» door Voor Taal en Vreiheid. MAANDAG 7 APRIL Affligem 20 uur: in Kultureel Centrum Godsdienstige voordracht door Bob Peraer over «De parochiegemeenschap viert haar samenzijn». Aalst 20 uur: in de Stadsschouwburg. Vredeplein opvoering van «Mirabel» door Voor Taal en Vrijheid. WOENSDAG 9 APRIL 20.30 uur: in Sint-Martinuskerk, koncert door het Manchester YouthOrchestr. het Tijdschrift van het Wil lemsfonds en in Dietse Waran de en Belfort. Op 27 april 1895 hield Meert in de Brusselse vrijzinnige vereni ging De Distel een voor dracht over het Nederlands Taalgebied. Diezelfde avond werd het Algemeen Nederlands Verbond (A.N.V.) opgericht dat dadelijk een twintigtal leden telde, waaronder benevens Meert zelf, Maurits Josson, geschiedschrijver (Antwerpen 7.5.1855 - Leiden 13.12.1926), Prosper Van Langendonck, dichter (Brussel 15.3.1862 - 7.11.1920) en Reimond Stijns, romanschrijver (Mullem 10.5.1850 - St.-Jans Molenbeek 12.12.1918). Er werden afdelin gen gesticht in verschillende steden o.a. te Aalst onder voor zitterschap van Dr. Isidoor Bauwens, Aalst 9.3.1855 10.9.1918). In 1896 verscheen het eerste nummer van het tijdschrift Neerlandia, uitgege ven door het Verbond. Het zelfde jaar werd een hoofdbe stuur samengesteld dat bestond uit zes Noordnederlanders en zes Zuidnederlanders. Maakten er onder meer deel van uit Dr Herman Schaepman. pries ter, Marcel Emants, dichter. Pol De Mont, dichter en kunst- kritikus Julius Sabbe, schrijver en leraar aan het Ateneum te Brugge De meesten behoren tot de liberale strekking. Het A.N.V. werd verdeeld in drie hoofdgroepen Nederland, Vlaanderen en Zuid-Afrika. In 1898 werd de zetel overge bracht naar Dordrecht en Meert werd sekretaris voor de groep Vlaanderen. In 1914 zal het A.N.V. bijna veertienduizend le den tellen, waarvan 2500 in het Vlaamse land. In de periode 1899-1902 gaf Meert het blad Transvaal uit, om sympatie voor Zuid-Afrika op te wekken in zijn strijd tegen Engeland en richtte hij protestvergaderingen in waarop vooraanstaande Zuid-Afrikanen het woord voerden, zoals de generaals Kristiaan de Wet, Ja cobus de la Rey en Louis Bo tha. Verder wedijverde hij voor het inzamelen van geld voor het inrichten van een veld hospitaal. In de tijd die hem nog over- oieer, richtte nij in 1899 ie Gent een tentoonstelling in van in het Neoerianas gestelde tijd- scnrmen en toonde hij meer dan 2000 verschillende aag- en weekbladen en andere Schriften Uit net Viaamse land, uit Ne derland, z.uid-/\irika, Indonesia, oe verenigoe Staten en zeits uit Zuid-Amerika. Het was een prestatie die door Meert werd verricnt zonder de minste steun, maar die zich mocht verneugen in een buitengewone beianyaiemng. in 19ur zette LOuewijK Ue Raet in het A.N.V. zijn opvattingen uiteen petrer- Tenae de vernederlandsing van de Gentse Universiteit. Het Ver bond nam dadelijk het initiatief voor een tweede Hogeschool kommissie waarvan de gekende kritikus en kunstnistoriKus Max Rooses de voorzitter was en Meert een van de sekretaris- sen De kommissie bestond uit een vijttigtai leoen de meeste nberaai gezind en vele zelfs vrijzinnig Het verslag van Lo- cewijk ue Raei wero op grote schaal verspreid en in 1911 werd net tijdschrift De Vlaam se Hogeschool uitgegeven, uaarbij Kwam een druKke pro paganda voor noger ondeiwijs* in de volkstaai. Meer dan vijf honderd vergaderingen waren het resultaat en meer aan hon derdduizend handtekeningen werden ingezameld. Hierbij be leefde men het tot nog toe on gekende feit dat een katoliek, een liberaal en een socialist samen optraden tijdens een meeting Frans Van Cauwe- laert, Louis Franck en Kamiel Huysmans, de drie kraaiende hanen. Meert was de spil van die hele werking. Hij verzamelde gege vens, schreef brochures en ver zorgde de teksten voor strooi biljetten. Hij wist wat hij wilde, gestuwd door zijn eigen geest drift en plichtsgevoel. Hij be schikte over een ontzaglijke do kumentatie en kon het tenslotte gedaan krijgen 27C0 handteke ningen te verzamelen van uni- versiteits-gediplomeerden uit het Vlaamse land. Een onge looflijke gebeurtenis In 1912 schreef de waalse so cialist Jules Destrée zijn be ruchte open brief aan de ko ning Sire, il n'y a pas de Bei ges, die onmiddellijk een oncje- wone opschudding verwekte en die door Hippoliet Meert gron dig werd beantwoord in een onweerlegbare taal met cijfers, statistieken en feiten. Dit ant woord verscheen in De Vlaamse Hogeschool en werd daarna op duizenden eksem- piaren verspreid, ook in het Frans. Er werd zelfs een speciaal kometee gevormd om het ant woord op de ruimst mogelijke manier te verspreiden. Wij ont moeten er namen van personen uit de meest verschillende ran gen en meningsuitingen als daar zijn Karei Buis, de libe rale burgemeester van Brussel, Professor Vercouillie. August Vermeylen, Alberic Deswarte, Julius Hoste, 'Pieter Tack, Leo Meert (2). Lode Baekelmans. Pieter Daens, Dr. Alfons Van de Perre, Lodewijk Dosfel, Dr. Eugeen Van Oye, Mr. Edmond Van Dieren, Dr. Reimona Spe- leers, Dr. Alfons Depla en vele anderen in totaal 77 vooraan staande personaliteiten. Voor Hippoliet Meert was de taalstrijd eveneens een sociale strijd. In 1910 schreef hij in Vooruit dat de werkman nog wat anders nodig heeft dan al leen maar biefstukken en dat de Vlaamse kwestie ook een viaamse sociale kwestie is, die de bestaansvoorwaarden omvat van gans ons volk. Dat lag in de lijn van Lodewijk De Raet, van Prof. Mac Leod en van Emiel Moyson. Die gerichtheid hield ook de bekommernis in voor de Vlaam se arbeider in Wallonië. Reeds in 1903 had het A.N.V. hierop de aandacht gevestigd en Omer Wattez had dienaangaan de een verslag ingediend waar bij hij benadrukte dat de stof felijke toestand van die arbei ders diende verbeterd te wor den Er warden dan ook afdelingen van het A.N.V. opgericht in ver schillende steden van Wallo nië en Meert mocht hierbij re kenen op de zeer gewaardeer de steun van de treinwachter- letterkundige Gustaaf Ver- meersch (3). Toen kwam de eerste wereld oorlog. Aanvankelijk hield Hip poliet zich afzijdig, doch de werking van het A.N.V. werd voortgezet. In mei 1915 behoor de Meert tot de groep Gentse intellektuelen die besprekingen voerde met een Duitse kom missie over het heropenen van de Gentse Universiteit en waar van de voertaal echter het Ne derlands diende te zijn In 1916 was Meert sekretaris van de Hogeschoolbond. Wan neer dan het Ministerie van Kunsten en Wetenschappen werd gesplitst in een Vlaamse en een Waalse afdeling, werd hij benoemd tot direkteur-gene- raal voor het Middelbaar On derwijs. In 1917 tenslotte werd hij hoogleraar aan de Universi teit van Gent. Als in 1917 de Raad van Vlaan deren gesticht werd, is Hippo liet er lid van. Hij zal het blij ven tot juli 1918, wanneer hij ontslag nam omwille van eeri redevoering van rijkskanselier von Hertling ov-:r co toekomst van België en waarmede hij niet akkoord ging. Bij de wapenstilstand in 1918 wilde Meert eerst naar Neder land uitwijken, doch kwam ten slotte in Duitsland terecht waar hij te Hannover een handel in schoolbehoeften opende 1924 vestigde hij zich in dei Haag. Hij was toen ernstig ziek en overleed er op 20 november 1924. De begrafenis van de vrijzin nige Hippoliet Meert te Gent gaf aanleiding tot betreurens waardige tonelen, uitgelokt door de eveneens vrijzinnige burgemeester Vandersteghen. Week van vrijdag 4 tot en met donderdag 10 april 1975 In cinema Palace nog een week «HERBIE RIDES AGAIN», een film van Robert Stevenson, met Helen Hayes, Ken Berry, Stefan ie Power, John Mclntireen Keenan Wynn. Een film voor kinderen, naar aloude Walt Disney-trad it ie. Dat betekent niet dat het een tekenfilm is, integendeel, het is een speelfilm met geanimeerde voorwerpen. De naam Herbie zal velen bekend in de oren klinken want Herbie is iemand (of moet ik zeggen niets) minder dan de dolle kever, zijnde een Volkswagentje met buitengewone eigenschappen. Meer over deze film kon U vorige week reeds lezen. In cinema Feestpaleis een herneming van een oudere (1954) Jerry Lewis-film: «THREE - RING CIRCUS» (De klown is koning). De film werd gerealiseerd door de minder bekende Joseph Pevney, naar een scenario van Don McGuire. Naast Jerry Lewis doen nog een aantal andere bekende namen mee, waaronder in de eerste plaats zijn kunstbroeder Dean Martin, Zsa Zsa Gabor en een groot aantal cirkusmensen. Tijdens het draaien van deze film kwam het eens te meer bijna tot een breuk tussen Lewis en Martin. Niet dat zij ruzie hadden, integendeel zij waren solidair deze keer« doch de filmbazen legden Dean Martin te veel aan banden. De film kwam desondanks toch tot stand doch is zeker niet geslaagd. De redenen hiervoor zijn tè vinden bij de realisator en bij Jerry Lewis. De realisator enerzijds had -weinig gevoel voor humoristische situaties en Lewis anderzijds leunde nogal sterk aan bij Chaplin. Dat de film toch nog uitgroeide tot een hymne aan het cirkus danken we veeleer aan bijkomende personnages. In cinema Alfa:«Mc Q», Nederlandse titel:'De demper op de vuurmond'. Een film van John Sturges, met John Wayne, Eddie Albert, David Huddleston en Al Lettieri. j «Mc Q» is eens te meer een detective-film die aansluit bij het beeld dat in de Amerikaanse politiefilms naar voren I komt. De politie als instelling vermag niets meer tegen de misdaad, aangezien chantage en korruptie ook daar zijn n doorgedrongen'. De enige oplossing bestaat erin dat de een of andere eerlijke knaap op zijn eentje de strijd tegen de misdaad op zich neemt. Dat doet John Wayne dan ook in dit gevalhij neemt ontslag bij de politie en zal het recht op een andere manier doen zegevieren. Nog andere specifieke elementen zijn in deze film terug te vinden (Mc Q wordt geholpen door een jonge neger) doch het stramien blijft erg doorzichtig man de tijd vandaan vragen veel mensen zich af. Het feit dat hij in theater en film steeds met eenzelfde kern van akteurs werkt laat hem toe snel op te schieten zonder het eindresultaat in het gedrang te brengen. Fassbinder lag tevens aan de basis van wat men «de nieuwe Duitse f ilmtheatraliteit» is gaan noemenM et de term theatraliteit kan men natuurlijk alle kanten op en meestal bedoelt men ermee dat de film sterk toneelmatig aandoet, waarmee U natuurlijk nog geen jota meer weeet. Om het eenvoudig te houden kunnen we echter stellen dat dergelijke films 'ongewoon' overkomen, er is iets aan dat wringt. Konkreet kunnen we dat dan vertalen in een onwaarschijnlijke gegeven, sterk melodramatisch en sentimenteel bovendien. De akteurs hebben ook niet die vlotheid die we van ander film gewoon zijn, doch dat is dan meer een regie-kwestie. Filmisch gezien wordt Fassbinders' theatraliteit vertaal in terme(K als 'traag ritme', schijnbaar overbodig lang aangehouden beelden, gestileerde personnages enzovoort. Wat betreft zijn 'Handier der Vier Jahreszeiten' nu: hier gaat hij uit van een eenvoudig dramatisch gegeven dat hij rechtlijnig laat verlopen. Hans is een van die vele mislukkingen die op onze aardbol rondlopen. Van zijn moeder moest hij gaan studeren, doch dat liep mis natuurlijk. Tenslotte werd hij politieagent doch daar wordt hij eruit gegooid omdat hij op kantoor betrapt wordt met een jonge prostituee die hem wil verleiden. Hij trouwt en wordt groentevenier, doch zijn vrouw houdt niet zo erg van hem en bedriegt hem, bijna onder zijn eigen ogen, met zijn vennoot. Hij gaat steun zoeken bij zijn intelligente zuster doch kan hem ook al niet helpen. Daarmee heeft U al kennis gemaakt met vier van de vijf vrouwen die Hans' leven domineren. Er is ook nog een vijfde, die zijn grote liefde betekent doch hem afwijst omdat hij in de maatschappij een vijfde, di^ zijn grote liefde betekent doch hem afwijst omdat hij in de maatschappij een paar klassen lager staat dan zij. Ten einde raad pleegt de brave man zelfmoord. Tot daar deze beperkt kennismaking met R.WFassbinder meer over dez interessante kineast komt U te weten wanneer U zijn films gaat zien. «Der Handier der Vier Jahreszeiten» is een vrij representatieve film voor zijn oeuvre. Guy De Lombaert Filmklub Pan (int 't Fabrieksken) geeft op zaterdag 5 april om 23.30u een nachtvertoning van de bekende Fassbinder-film«DER HANDLER DER VIER JAHRES ZEITEN». Een nachtvertoning zou de indruk kunnen wekken dat het hier om een film gaat die het daglicht schuwt, doch hierin kan ik U wel geruststellen. 'Der Handler der Vierjahreszeiten' is een film die mag en moet gezien worden. Een nachtvertoning heeft talrijke voordelen en geeft een aparte sfeer die U beslist eens moet ervaren. Wat meer over de realisator om te beginnen. Rainer Werner Fassbinder is een negenentwintigjarig Duits akteur, toneelschrijver en regisseur die zich de laatste jaren meer en meer voor film begon te interesseren. Op alle terrein is hij buitengewoon produktiefzo realiseerde hij op 6 jaren tijd een twintigtal films, daarnaast werkte hij Dok nog voor theater, radio en televisie. Waar haalt die Het zal straks vier jaar geleden zijn sinds Roger Van de Velde, een der talentrijk ste onder de jongste genera tie Vlaamse schrijvers, in bijzonder tragische omstan digheden overleed. Zijn dood kwam bijna schielijk, korte tijd nadat «het geval Van de Velde» de krantekoppen had gehaald. Men herinnere zich de feiten. Van de Velde, verslaafd aan een inmiddels uit de vrije verkoop wegge haald geneesmiddel, schrijft het grootste deel van zijn literair werk in de gevan genis. Einde 1970 wordt dat werk bekroond met de Ark prijs van Het Vrije Woord. Hubert Lampo grijpt de prijsuitreiking ervan aan om in een scherpe en tegelijk ontroerende toespraak die wij ons nog in lengte van dagen zullen herinneren, wóórd el ijk haast het proces in te zetten dat moet leiden tot de rechtmatige en definitieve vrijlating van een man die omwille van een nooit meer te rekonstrueren reeks misverstanden van rechters, psychiaters en dokters reeds heel wat jaren cel achter de rug heeft. Kort nadien komt Van de Velde inderdaad vrij. Maar op nieuw duikt het drama-Van de Velde op: de dood maakt plots een einde aan de verwachtingen van allen die geijverd hadden om door een aangepaste ontwennings- kuurdit geknakte lichaam te redden. In De knetterende schedels (Uitgave Manteau). een meesterwerk dat de sporen drukt van de onnavolgbaar geachte Elsschot-schrijf- kunst. verwerven wij een idee van de lijdensweg van een gevoelig en erudiet mens, die het fnuikende gevangenis leven moet delen met delink- wenten van allerlei slag. Gedurende vijfjaren hadden de psychiaters geargumen teerd, geëxperimenteerd en onderling gediskussiccrd om de duistere oor/aken en drijfveren te achterhalen die mij deden verdwalen in de giftige nevels van een rede loze vlucht. Een vlucht voor wie? Een vlucht waarvoor? Een vlucht waar vandaan? Een vlucht waar naartoe? Zij hadden het antwoord niet gevonden, de psychiaters.../ En dan kwam een wild vreemde, halfwassen knaap in een te korte broek en met infantiele hiërogliefen op zijn armen doodernstig vragen of hij mij misschien kon helpen. Het was geen grap. Hij méénde het. Aan zijn don kere, glanzende ogen van een jonge heilige merkte ik dat hij het meende. Met een in dergelijke om standigheden als verrassend overkomende sereniteit, nu eens met milde humoren dan weer met makabere spot, ontleedt en beschrijft Van de Velde'in anekdotes, dialogen en personage-tekeningen zijn mede-gevangenen: on berekenbare mannen met ongeneeslijke pathologische neigingen, die meestal door een grove misstap hun eigen leven en dat van hun slachtoffers onherstelbaar verknoeid hebben en in het sombere asiel ruziën als verongelijkte kinderen en elkaar om een kleinigheid naar het leven staan. Rea listisch. doch met een ro mantisch medevoelen roept hij de asiel-ellende op, doet nergens aan goedkoop zelf beklag of bitsig schelden en heeft tenslotte een goed woord voor de bewakers, die in dergelijke moeilijke om standigheden soms naar vo ren komen als veilige gidsen. Van achteren zag Stukkcn- cn-Brokkcn er in zijn mise rabele naaktheid even on beschrijflijk lelijk uit als van voren. En toch was het een ontroerend, bijna pastoraal tafereel. Die magere, schrale vent aan de hand van een in het wit geklede, veilige gids. Frans-Jos VERDOODT De v lerlan keihai sekon nauwt uil de rugby ielrc van d zelf appla Die kt van k( was v tvelisv Ie verj Lil di •Merci ongen oor symbc beul, ronde Het In ndrul [elf een ocl Desk tonki V Het is komti lacn nog I: 'en oir lan zi eichzc bcwoi

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24