HEI GEZIN VAN PAEME1TE ME1DERT YOGI SWAMI SATCHIDANAHDA SPORTKLUB CORONA- EREMBODEGEM GOOIT HET OVER DEMOKRATISCHE BOEG EEN EXOTISCHE BEZOEKER TE AALST OP 9 EN 10 MEI KULTUURKALENDER MEDEWERKERS OPGELET: voor editie van 9 mei: alle kopij uiterlijk dinsdagmiddag op redak- tiebureau. 10 - 2-5-75 - De Voorpost op zondag 25 en zaterdag 29 mei brengen de Kiaarhaagse To neelvrienden onder auspiciën van de VW De Faliuintjesstreek en de CKM opvoeringen van het werk van Cyriel Buysse, «Het Gezin van Paemel». Typisch aan deze vertoningen is wel dat ze doorgaan In een merkwaardige Braabntse hoeve, Klaarhaagstraat, 41, Meldert. nl. bi] de Gezusters De Gols, Wie is die Swami Satchi- dananda? Ik dacht te zeggen «Hij is een Indiër,» maar ik weet dat hij daar niet van houdt. Hij zegt «Als ik ja zeg voor iets, dan sluit dat in dat ik neen zeg voor'alle ander dingen ik ben geen hindoe... Ik wil behoren tot het geheel.» De weinige feiten uit zijn leven die we kennen, is dat hij technische studies deed, op nog jonge leeftijd zijn vrouw verloor en zich toen wijdde aan de studie van Yoga. Hij zwierf heel India rond op zoek naar een meester. Hij verbleef een tijd bij de beroemde Ramana Maharshi die alle Yogatechnieken herleid de tot de essentie Zelfonder zoek. Op zijn zoektocht ontdek te hij uiteindelijk een even bekend wijze. Swami Sivananda, die over de hele wereld discipelen heeft en wiens naam een begrip is geworden voor alle Yogis. Swami Sivananda zond hem na enkele jaren naar Sri Lanka (Ceylon), waar hij een Yogaschool stichtte nabij Colombo. En in Sri Lanka werd hij zo bekend dat hij niet VRIJDAG 2 MEI Aalst 20 uur: in feestzaal stadhuis, vertoning van «Bij de Beesten af» van Bert Haanstra. Ingericht door Bolaska. Nog tot vandaag in de Belfortzalen tentoonstelling door Jonge Ekonomische Kamer met Martin Baeyens, Raf Cleeremans, Maurice De Cercq, Felix Everaert, Viviane Laurence, Guy Declercq, Wilhelm Mechnig, Frans Minnaert, Roland Monteyne, Yves Rhayé, Fran<;ine Urbin Choffray, Anne-Marie Van Hoorick en Maurits Van Saene. De tentoonstelling is open van 10 tot 12.30 uur en van 14 tot 18 uur. Affligem Tot 4 mei in het Kultureel Centrum, tentoonstelling Luk De Block en HugoClocheret. Open op zondagen van 11 tot 35 uur en van 14.30 uur tot 20 uur. Op zaterdagen van 14.30 tot 20 uur. ZATERDAG 3 MEI Aalst Vanaf 19 uur in New Reform, Wellekensstraat 45: Publieke diskussie met «Collektief voor Sociologische Kunst», in het kader van de Nacht van de Avant-Garde. ZONDAG 4 MEI Aalst 20 uur: Stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering door de Catharinisten van «Sabrina». 20 uur: in zaal Madeion, Grote Markt optreden van William Souffriau en Linda and Richard Thompson (ex Fairport- Convention). Ingericht door Jeugdaktiviteiten Kultureel Cen trum Affligem. MAANDAG 5 MEI Aalst 20 uur: in stadsschouwburg. Vredeplein opvoering door de Catharinisten van «Sabrina». 20 uur: in 't Apostelken, Mijlbeek voordracht door dr. jur. Mark De Jonghe over de nieuwe huurwet. Ingericht door COVOP. 20 uur: in de feestzaal van de Gen. Bankmaatschappij, Hopmarkt 39spreekt prof. E.H. Ignace De Sutter over «De kunst van het luisteren naar de muziek». DONDERDAG 8 MEI Aalst 20 uur: in St-Maartenskerk, Geestelijk Jubelkoncert met Solisten Van het Belgisch Kamerorkest o.l.v. Georges Maes, Schola ('antorum Cantate Domino en Kristiaan Van Ingelghem, Klavecimbel. Werken van Bach, PergolesienTelemann. alleen een spirituele gids was voor vele zoekers, maar ook een raadsman van de overheid. In Sri Lanka werd hij 'ontdekt' door Conrad Rooks, de regisseur van de film Chappaqua, die hem voor een paar dagen uitnodigde naar New-York. Het was op dat ogenblik trouwens (mei 1966) dat hij in 1966 Aalst bezocht voor hij New York bereikte. Sinds die tijd verblijft hij in de Verenigde Staten, gewoon om dat men hem er niet loslaat. Het vergde trouwens een grote inspanning om Swami nog eens naar België te halen. Maar hij heeft hier vele vrienden en discipelen en kon dus niet weerstaan. Vanwaar al die belangstelling Wellicht is het gewoon belangstelling #voor het antwoord dat hij biedt op onze eigentijdse problemen en noden. Een zo eenvoudig antwoord dikwijls dat het vaak meteen aanspreekt. Iets waarmee men meteen iets kan doen. Op 9 mei, te 20 uur, geeft Yogi Swami Satchidananda, op uit nodiging van Yoga-Vedanta Aalst, een voordracht in de grote Feestzaal van het Stadhuis, Grote Markt, Aalst. Toegang 50 fr. als bijdrage in de reiskosten. Voor wie echt luiste ren kan, wordt dit een openba ring Het lot van de wereld trotseert al onze goede bedoelingen, plan nen en inspanningen. Alle pogingen om hem te veranderen lijken wel druppels op een gloeiende plaat. Toch zijn er altijd van die zeldzame mensen geweest die een spoor nalaten, mensen met een boodschap, die je inzicht en je opstelling wijzigen en dus toch iets veranderen en verbeteren. Want niet alleen de wereld is een probleem. Ieder mens is zijn eigen probleem. Zijn eerste en grootste probleem is hijzelf. Nu meer dan ooit. We lijden geen honger en geen kou meer. We leven in overvloed. En toch voelen we een gemis, een pijnlijke onvoldaanheid, een knagende leegte, velerlei span ningen, een akelige angst. In een groot bedrijf deed men onlangs een onderzoek naar het gebruik van geneesmiddelen en kwam men tot de verbijsterende vast stelling dat niet minder dan 75% van de werknemers geregeld kalmeer- en peppillen neemt. Een psycholoog zei «Vroeger hadden de mensen alleen maar ziekten, later kregen ze Psycho somatische kwalen en nu... angst.» Ofschoon men die uit spraak moet relativeren, is het toch een feit dat angst, stress en depressies de grote kwalen van onze tijd zijn. Geen wonder dus dat iemand sukses heeft, als hij hierop een antwoord weet, als hij beweert hulp te kunnen bieden en een weg te tonen die leidt naar meer evenwicht en gezondheid. Zo'n man kwam naar Aalst in 1966. Net lang genoeg om aan de toen reeds bestaande Yogavere- niging zijn inzichten en techniè- ken door te geven. Van hier ging hij naar New-York, met de bedoeling er slechts een paar dagen te blijven. Maar hij is er nog In een hotel gaf hij een voordracht die vele mensen voor Yoga zó geestdriftig maakte, dat zij hem niet meer loslieten. Swami Satchidananda heeft ondertussen in de USA een tiental Yagocentra en twee Yogavilles gesticht, één aan de Oostkust en één aan de West kust. Het klinkt bijna als een sprookje, maar het is waar. Eigenlijk begon het allemaal met een demonstratie van de weldaden van Yoga de Swami liet iemand, dip al in jaren niet meer kon slapen, ontspannen en slapen, onder de ogen nog wel van een groot publipk. Hij hielp honderden jonge mensen van drugs afkomen. Zün aantrek king op de jeugd was onbegrijpe lijk; Zijn exotisch uiterlijk zit er natuurlijk voor iets tussen, maar er is meer, anders zou de belangstelling niet z- zijn. De echte reden is uai nij net geheim bezit dat de mensen echt high en echt gelukkig maakt. Vele mensen "zijn al een beetje vertrouwd met Yoga door de vele publikatie»en de recente T.V.- reeks. Ze hebben al iets van Oosterse wijsheid gesmaakt dank zij het feuilleton «Kung Fu» (niet vewarren met de vreselijke films van die naam). Mèar dit is allemaal^ïogal vaag. Goed* als aanloop, maar het raakt de essentie van Yoga niet. Die moet mén horen uit de mond van een ader* De Schrijver De schrijver Cyriel Buysse, ge boren te Nevele aan de Leie in 1859 als neef van de gezus ters Loveling en van de schil der Georges Buysse behoorde langs moederszijde tot de be kende families Fredericq en Mac Leod. Zoon van een fabrikant werd hij door zijn vader bestemd om later de leiding van de fa briek op zich te nemen. Buys se voelde hiervoor weinig en werd meer aangetrokken tot de letterkunde. Toen in 1883 zijn eerste werk «Het erfdeel van onkel Baptis- te» verscheen zond zijn vader hem naar Amerika om hem van zijn letterkundige neigin gen af te brengen. Zulks lukte echter blijkbaar niet. Enigszins onder de invloed van Emile Zola en Guy de Maupas sant koos Buysse zijn onder werpen uit het gewone dage lijkse leven waarbij hij getuig de van een eerder pessimisti sche levensvisie. De humor die anderzijds in zijn werken naar voor kwam verleende er een grote bekoring aan zodat zijn werken veel gelezen werden. Na schetsen en novellen als «De Biezenstekker» en «Een levensdroom» was «Het recht van de sterkste» zijn eerste groot werk. Met de Vlaamse schrijvers kwam hij in nauw kontakt door «Van Nu en Straks». In deze periode verschenen «Wroeging», «Mea Culpa» en «Het Gezin van Paemel». Andere werken waren nog «Rozeken van Dalen», «Het Bolleken», «De nachtelijke aan randing», «Oorlogsvisioenen» en «Riviera-impressies». Ziek in zijn landhuis te Asse nede werd hij in 1932 in de adelstand verheven nadat hij in 1930 reeds lid van de Ko ninklijke Vlaamse Akademie benoemd werd. In 1932 over leed hij. Schoon land, arm Volk In dat beloofde land, zegt A- chilles Mussche, dat van melk en honig overstroomde leefde voor wereldoorlog I een volk in weergaloze omstandigheden. Had dat volk zich in vroegere tijden adelbrieven weten te verwerven met de visioenen van Hadewijch, de godsbe spiegelingen van Ruusbroec, de vele belforten en katedra- len, de merkwaardige polyfo ne muziek toch heeft dit volk zijn hele verdere geschiede nis door ontzettend zwaar moeten betalen en is deze ge schiedenis er een van tranen en bloed, van beproeving en rouw. Tegen dat arme volk, versto ken van alle licht, aan eigen ellende overgelaten werd eerj aanslag gepleegd op zijn taal en op zijn bestaan en dit in koelen bloede door de samen zwerende machten van staat en financiën, door vrijmetse laarsloges enerzijds en hoge re geestelijkheid anderzijds. Komt daar dan nog bij de ontzettende ekonomische kri- sis van 1845-48 Geen ander land heeft onder het ontstaan van de moderne grootnijver heid zwaarder en langer gele den dan Vlaanderen, van ouds her een streek van boeren en van huisvlijt, van spinners en lijnwaadwevers. Was het dan niet dramatisch te noemen toen zowel spinnewiel als weefstoel stil bleven. Als dan daarbij nog verschil lende jaren aan elkaar de oogst mislukte en tot overmaat van ramp de aardappelziekte uitbrak dan heeft op elke hoek van Vlaanderen de dood zijn zies gewet. Duizenden werden wegge maaid of sloegen op de vlucht naar het verre Amerika. En wat overbleef hield zich bezig met stelen of met schooien. De wil van het volk werd weliswaar niet gebroken maar toch heeft men het doen bukken in mod der en in stof. Gruwelijke gevolgen van al die misère bleven dan ook niet uit. Laat ons niet blindzijn voor de lichamelijke uitmerge ling, de geestelijke afstomping, de slaafse onderworpenheid van een massa, een kudde die zich in gerechtszalen en oor logen liet veroordelen of de dood injagen in een voor hen onverstaanbare taal. Achterlijke toestanden Barbaarse toestanden waren in Vlaanderen tot voor de eerste wereldoorlog schering en in slag. Een heel volk werd nog juist voor koeliewerk goed bevon den van aan de wieg tot aan het graf. Kinderen van 6 7 jaar die dagelijks 's morgens in de vroege winterkoude moesten uitrukken naar stinkende holen in fabrieken of dagelijks 12 uren bij de zeeldraaiers te Hamme aan 't wiel .stonden te draaien bij een temperatuur van —10°. Mannen die maximum vier uur pe rnacht hun ogen konden sluiten, gelegen in hun met stro gevulde beddebak en die op 't einde van de week, na zeventig uur zwoegen, tien frank naar huis brachten Mannen die zich gingen ver huren voor 't vuilste en 't zwaarste werk in de Waalse kolenmijnen of op de Noord franse akkers. Vrouwen die meeslaafden van 5 u. 's morgens tot laat in de avond en wiens maagdelijk heid rechtens de patroon of de kasteelheer toekwam. Vlaanderen was het land van de dagelijkse dood op onnoze le kinderen (gezinnen met 21 kinderen waarvan er slechts 5 in leven bleven). Vlaanderen was het land van de onwetendheid met 60 t.h. ongeletterden. ATIOI e 20 treeks olistei eorge ominc Vlaanderen was het sombere land van de alkohol met een herberg per dertig inwoners. Vlaanderen was het sombere land van de getrokken messen op kermissen en van de razer nij met de loting. Vlaanderen was ook het lui lekkerland van het kapitalis me met af en toe de waan zinnige hoop van een wilde staking, de burgerwacht die er in schoot en de gendarmes die er op losstormden. Wat was het leven dan nog voor dat uitgemergeld lompen- proletariaat, buiten een bees- tenbestaan van slaven, honger lijden en zuipen, vermenigvul digen en kreperen in dienst van de landheer of de Gentse vlas- of katoenbaron. Uitvluchten bleven overvoor de vrouw het bordeel en voor de man een landloperskolonie of een kazerne waar men zich kon «verkopen». Overdreven Is de schildering van deze tijd niet ietwat overdreven of in de verf gezet Geleerden als Emile de Lave- leyne schrijven in 1872 «Men kan niet zeggen dat ze terug gekeerd zijn naar Middeleeuw se toestanden ze zijn immers veel dieper gezakt» Of mannen die hun volk lief hebben als hun oogappel schrijven zoals Stijn Streu- vels«De stempel van de hongersnood staat op het ras gedrukt. Honderden jaren el lende wegen door bij de ellen de die ze nu nog moeten doorstaan». Pater Stracke, die jaren lang vertrouwelijk leefde met werk lieden uit Nederland, Duits land, Engeland, Denemarken, Polen, Oostenrijk en Rusland getuigt«Ik ken geen volk, en ik ken er vele, dat zozeer als het onze de naam verdient van woest en baldadig Vertelde Kamile Huysmans niet in volle kamer de historie van Hoeve De Gols waar «Het Gezin van Paemel» opgevoerd wordt. (Jm) een jongetje van 4 jaar dat reeds meewerkte en een ver lamming aan de arm ervan had opgedaan Zo stierf een volk in Vlaande ren terwijl de anderen, de bur gers, de rijken in hun ivoren toren zaten van een freemde taal en vol zelfvoldaanheid. Het Gezin van Paemel Al werd de idee van «Het Ge zin van Paemel», nl. de op standigheid van het uitgebuite landelijke proletariaat mis schien ingegeven door Haupt- mann of door Heyermans toch heeft Buysse zich, wat het thema en de uitwerking aan gaan niet door die voorbeel den laten leiden. Wanneer hij het drama van de Vlaamse pachter schildert is hij op eigen bodem en vloeien hem de woorden, de klachten zonder moeite uit de mond. Tuurlijk is het niet uitgesloten dat Buyssen voor de Vlaamse landman wilde doen wat Heyermans deed voor de Hol landse visser («De vis wordt duur betaald») en Hauptmann voor de Silezische wever. Wat het fatalisme betreft waar onder de familie Van Paemel nder lederli iing, in 'an Aa ian de BELOl Dp vrij gebukt gaat zou men aan Fran- se invloed kunnen denken. Het noodlot dat van Paemel ondergaat lijkt immers onver biddelijk. Niet alleen boert hij van jaar tot jaar achteruit, niettegenstaande al zijn zwoe gen maar daarenboven schijnt aan de reeks ongelukken die hem treffen geen einde te ko men Niet door toeloop van omstan digheden wordt de boer uitein delijk geveld maar wel door de handelingen van zijn mede mensen en vooral dan door harteloze houding van «het kasteel». Buysse schijnt dus niet zozeer de onontkoombaarheid van de fataliteit te hebben willen schil deren dan wel de schuld wil len staven van de baron na een opeenstapeling van aller hande tegenslagen. Zo U, in deze gemoedsgestel tenis en met enkele van bo venstaande gedachten in de geest, naar Meldert komt op 25 of 31 mei zal U inderdaad ril len, huiveren maar ook genie ten van deze vertoningen die beloven schitterend te worden. L.H. 18, Aal leg 2! zen G prijs l WIELE V.S. Di Uitslac loninc irysol /ijverr Ada 9. Col Goube Gelijk Verma laert Van E Gustai man, I Londe Rangs Rijbc Corona-leden bij het aanleggen van het tennisveld (1b) De suksesrijke 6-daagse op rollen die in het begin van deze maand plaats had en het grootste ledenbal van enkele tijd geleden ligt bij iedere sportieve ziel van EErembodegem nog vers in 'het geheugen. Beide aktivi- teiten hebben bij Sportklub Corona heel wat geld in het laadje gebracht en de kern leden zijn er beslist niet op gaan rentenieren. Er zat reeds geruime tijd een sportieve gedachte in hun achterhoofd nl. het doel om sport en dan heel speciaal de tennissport voor iedereen mogelijk te maken. Door de peperdure uitrusting voor deze disipline nodig en het hoge geld dat voor het huren van tennisvelden gevraagd wordt, is deze sport lange tijd beschouwd geworden als voorbehouden aan de high-live die ook eens wat beweging wou hebben. De sportklub Corona, Erem- bodegem onlangs officieel erkend als v.z.w. was die mening hoegenaamd niet toegedaan. Ze denken dat een partijtje tennis na een dag van gejaagdheid een volledige ontspanning kan beteken door de stramme spieren eens los te aooien. Er is met man en macht gewerkt aan de aanleg van twee nieuwe tennisvelden. Begin mei zullen deze kun nen opgesteld worden voor de nieuwe leden. Wie nog niet bij Sportklub Corona aangesloten is en daar interesse voor heeft kan terecht voor verdere inlich tingen en eventuele inschrij vingen in café Kennerspark op de Leuvenstraat te Erem- bodegem of bij één van de kernleden van de groep. Alle liefhebbers van tennis gaan voortaan hun sport in een gezonde atmosfeer naar har telust kunnen beoefenen!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 10