I0DI DE MESMAIKER IS HOFSTAADSE FILM BIJ ONS EINDE VAN HET TONEELSEIZOEN DE LANTAARN VAN DE CATHARINISTEN BRANDT OP EEN LAAG PITJE EREMBODEGEMSE MOTOCROSS GING TOCH DOOR 2* 10 - 9-5-75 - De Voorpost WEEK VAN VRUDAG 9 TOT EN MET DONDERDAG 15 MEI 1975 Alweer een rampzalige filmweek met een povere «Keetje Tippel», een zalige rampenfilm, «The Towering Inferno» en verder veel jeugdklub-filmklub-nieuws. Laten we het eerst even over de rampenfilm. The Towering Inferno» hebben. Het is een samengestelde film in allerlei opzichten. Het scenario van Stirling Silliphant is gebaseerd op twee boeken 'The Tower' van Richard Martin Stern en 'The Glass Inferno' van Thomas M. Scortia en Frank M. Robinson. Twee grote produktiemaatschappijen hadden elk de verfilmings rechten van één boek en dus sloegen zij de handen en het kapitaal bij elkaar om samen een film van 700 miljoen Belgische Franken te maken. Daar kwamen dan nog eens twee regisseurs aan te pas, één voor de akteursregie John Guillermin, en één voor de spektakelregie Irwin Allen. Deze laatste was tevens producent. Daarnaast kwamen er een reeks vedetten om het hoekje kijken, dat maakt het voor het publiek nog wat gemakkelijker. De namen Steve McQueen, Paul Newman, William Holden, Faye Dunaway, Fred Astaire, Richard Chamberlain, Jennifer Jones en Robert Wagner. De rampenfilms hebben we te danken aan enkele snuggere film-zakenmensen die uit hun ontvangsttabellen opmaakten dat twee films het de laatste tijd ernorm goed hadden gedaan. Toevallig (of juist niet waren dat 'Airport' en 'The Poseidon Adventure", twee voorlopers van het rampen-genre dus. Aangezien dergelijke films er bij het publiek ingingen als zoete koek kon het debet van de grote filmmaatschappijen best op die manier aangezuiverd worden. Eigenlijk krijgt het publiek dus waar het zelf om gevraagd heeftbrood en spelen. Met dit verschil dan dat je voor beide, de ijspralines en de film, lekker mag betalen. Rampenfilms kunnen tevens een symptoom zijn van het groeiende wantrouwen van de moderne mens ten opzichte van de techniek-die-nergens-voorstaat. De kijker, in de grond een voyeur, vindt er bovendien het grootste plezier in andere mensen in onmogelijke situaties vernield te zien. Dat geschiedt dan ook rijkelijk in deze «Towering Inferno», die verhaalt van een reuze-building van 138 verdiepingen (zo hoog heeft men nog nooit gebouwd) die vuur vat. Wonder bij wonder gebeurt dit net op de dag van de inhuldiging, terwijl honderden genodigden zich hartelijk vermaken tijdens een receptie op de hoogste verdieping. De brand ontstaat op de 81ste verdieping en dus acht men het niet nodig een grootscheepse evacuatie te beginnen. Het gebouw werd immers gepland in onbrandbare materialen glas. staal. Daar heeft architekt Paul Newman voor gezorgd. Waar men echter geen rekening heeft mee gehouden is het feit dat de aannemer zich daar niet aan stoort en zich aan de minimum-eisen houdt. Zo bespaart die ettelijke miljoenen, doch veroorzaakt tevens de dood van een tweehonderd-tal mensen. Gelukkig slaagt brandweer- kommandant Steve McQueen erin een aantal mensenlevens op spektakulaire manier te redden. «The Towering Inferno» is zowat de best geslaagde rampenfilm, mede dank zij de voortreffelijke vertolking en de uiterst minutieus uitgevoerde trukages. De film loopt in cinema Palace. Een totaal ander genre, van een totaal ander niveau ook, komt aan bod in «Keetje Tippel», nieuwe Nederlandse film van Paul Verhoeven. Een erg dure film (37 miljoen Bfr.) volgens Belgische en Nederlandse normen, kommercieel van bij de konceptie en dat merkje natuurlijk wel» Wie een tweede 'Turks Fruit' verwachtte (de film werd immers met dezelfde ploeg gemaakt) komt bedrogen uit. Dramatisch mist de film elke dimensie, geen enkel personnage komt voldoende uit de verf. nergens voelt men enige betrokkenheid met het gebeuren. Of dit te wijten is aan de anekdotische vorm van het scenario of aan de regie van Verhoeven laat ik in het midden. De enige lichtpunten in de film zijn de muziek van Rogier Van Otterloo en de fotografie van Jan de Bont (alhoewel deze laatste door een stuntelig projektionist grondig verknoeid kan worden). Monique Van de Ven, Rutger Hauer en Eddy Brugman vertolken de hoofdrollen. Te zien in cinema Feestpaleis. Jeugdklub Tuf-Tuf heeft eens te meer een gelukkig initiatief genomen op zaterdag 17 mei kan U daar een openluchtvoorstelling bijwonen van de interessante film •Woodstock». Uiteraard een film die jonge mensen zal weten te boeien. 'Woodstock' geeft immers een beeld van het legendarische popfestival dat in augustus '69 te Bethel (New York) plaatsgreep. Legendarisch omwille van de muziek, het groot aantal aanwezigen (500.000), maar vooral omwille van de sfeer. Woodstock was immers de grootste vreedzame manifestatie die ooit heeft plaats gehad. Een half miljoen mensen, gedurende drie dagen bijeen houden op 250 hectaren weiland betekent een erorm risiko. De organisatoren zijn er echter in geslaagd de boel op wieltjes te laten lopen. De film geeft daar een goed idee van gedurendededrie uren wordt men in die zalige sfeer van muziek, zon en vrijheid gedompeld. Alle groepen die optreden vermelden is uiteraard onbegonnen werk. Ten Years After (I'm going Home) en Jimi Hendrix zijn echter uitschieters. De film werd gemonteerd uit 147 uren film en 81 uren klank. Het resultaat is dan ook enorm. Het scherm wordt soms gevuld met twee of drie verschillende beelden, het kameragebruik (er werd met zes kamera's opgenomen) is vlot. Een aanrader van jewelste dus. Filmklub Pan presenteert op 11 mei de debuutfilm van Peter Fleischman «Jagdszenen aus Niederbayern». Fleischman benadert een episode uit de geschiedenis van een klein Beiers dorp op een haast dokumentaire manier.Het thema twee vogelvrijverklaarden worden door de dorpsgemeenschap uitgestoten. Dit ogenschijnlijk banaal feit groeit uit tot een ware mensenjacht (vandaar de titel «Jacht-scènes...»). Interessant, doch met enkele debuutfoutjes. Op 17 mei om 23 uur, eveneens in de Pan «Glissements Progresslfs du Plaisir», Franse film van Alain Robbe-Grillet. Hierover volgende week meer. Guy De Lombaert Carlier (eerste optreden) konden onze appreciatie zeker niet halen. Wat ons vooral tegen de borst stuitte is de aanpak van de regisseur Leo Vertongen. Het werken met vrij veel statische beelden in plaats van aktie maakte van dit ellendig lange praatstuk een oervervelende avondvulling. Het achteraan spelen was een ongelukkige zet, ook al begrijpen wij dat dit een belangrijk element was in het spel. Al was het dekor zeer verzorgd. De affiche »an de Catharinisten, net verzorgd en origineel heeft ons een hele tijd, en nog veel meer geïnteresseerden, op een dwaalspoor gebracht. Wij waren inderdaad gebrand om weer zoals gewoonlijk toneel van de bovenste plank te gaan zien. De teleurstelling kwam dan ook des te zwaarder aan. Van denderend spektakel kan hier zeker geen sprake zijn, van goed toneel nog minder. Een matte vervelende voordrachtavond, voor de helft dan nog onverstaanbaar is de magere oogst die ons te beurt viel. Sabrina, een blijspel in vier bedrijven is een stuk dat het wel vooreen tiental jaren deed, maar nu hopeloos uit de tijd is. Dan was het probleem van de vrouw die voor haar belangen opkwam. De akteursploeg van «De Catharinisten». (jm) die zelfstandig wou zijn in gedachten en handelingen up to date. Waarom terug wordt gegrepen naar die Amerikaanse oude rommel van rijkaards met liefdes en geldproblemen is ons een vraagteken. Misschien het jaar van de vrouw Het gebeuren speelt zich af op een eersteklas landgoed aan de Noordkust van Long Island. Sabrina is het dochtertje van de chauffeur van de heer des huizes en komt terug uit Parijs waar zij vijfjaar verbleef. In die vijfjaren is zij van een schuchter kind uitgegroeid tot een volwassen jonge vrouw met een levensvisie die velen haar zouden benijden. Ze voelt zich dan ook wel wat onwennig in die omgeving van haar kinderjaren, waar het klasseverschil nog steeds een punt vormt. Als David de jongste zoon van de familie besluit met haar te huwen stuit hij op verzet, meer van moeder Maud dan van vader Linus Larrebee. Ook Fairchild, Sabrina's vader, schijnt er niet mee ingenomen te zijn. Maar Sabrina zelf werd volledig over het hoofd gezien en al dacht zij aanvankelijk wel dat David haar enige liefde was en al verliet zij daarvoor Parijs, zij komt tot de konklusie dat zij zelf helemaal David niet wenst als man. Ook, haar Parijse aanbidder, een rijke zakenman, die haar achterna gereisd is, die haar een lukse leventje kan bieden, is niet de man die zij voor haar verdere leven wenst. Als blijkt dat Sabrina's vader ook zeer zijk is door het jarenlange opkopen van aandelen in de firma van zijn werkgevers staat de familie als verstomd. En Sabrina, de zelfstandige jonge vrouw doet zelf haar keuze, zij wenst alleen Linus junior, de oudste zoon als echtgenoot. Deze harde zaken man die sedert de terugkeer van de chauffeursdochter meer dan gewone belangstelling voor het leven en de liefde laat blijken stemt toe. Klimaks in het stuk, een magere omhelzing van twee verliefden. Neen «Sabrina» kon ons niet bekoren. De homogeni teit van de groep spelers was zeker niet ideaal, alhoewel de persoonlijke prestatie van enke le onder hen lof verdient. Caroline Smolders als Maud was niet in haar dagje, van een hakkelend eerste bedrijf ont plooide zij zich naar het einde toe. zij het dan traag, te traag, en stelde scherper het karakter, vooral door haar uitstekende mimiek van de rijke zaken vrouw. Jos Vanmol. een te jonge Larrabee van bijna zeventig, deed het niet. De rol van een uit zijn sloffen schietende bijtende barse oude man lag hem helemaal niet. Annie Moortgat heeft niet alleen geen figuur voor een redaktrice met naam, maar daarbij was haar intonatie alles behalve. Een knappe prestatie bracht Gilbert F.elbode als nuchtere zakenman Linus junior. Samen met Machteld De Rauw in de rol van Sabrina trok hij het peil gevoelig op. Haar optreden was bijzonder ver zorgd. een gevoelig spel. zij typeerde duidelijk de tweestrijd tussen het behoud van haar eigen persoonlijkheid en de verleiding naar een gemakkelijk leventje. Erwin Van Herreweghe vertolkte de tol van David. Naar wij vernamen was dit zijn eerste rol op toneel en wij konkludeer- den onmiddellijk, daar kan iets mee gedaan worden. Wat on wennig in het begin, had hij geleidelijk toch de goed toon en de betere houding te pakken. Willy Van Boxstael was goed maar wie haalt het toch in zijn hoofd om een goede jonge akteur in de rol van een oudere man te steken. Elsie Coppens als Gretchen. Simonne Van Laethem als Margaret en Dries leren. Een taal die hij later in zijn kontakt met de bewoners van Marseille steeds heeft ge bruikt. Het volledige dieptepunt in zijn leven bereikte hij op dertigja rige leeftijd toen hij in een ge huurde autobus enkele dagen voor Kerstmis doodziek zijn einde lag af te wachten... Een bezoek van zijn broer bracht hem er bovenop zodat hij de winter kon gaan doorbrengen in Marseille bij een gemeen schap die leeft van de op brengst van de grond en die het gebruik van geld heeft af geschaft binnen de eigen kom- munauteit. Bij deze mensen leerde hij hoe zijn geloof in de bijbel een richtsnoer voor zijn verdere levensloop kon worden. Hij begon klaarder te zien en voelde zich wedergebo ren Ook deed hij zes gods spraken zodat hij begon in te zien dat God hem ook geroe pen had om de blijde bood schap te verkondigen In de loop van 1970 kwam hij dan naar Hofstade afgezakt waar hij eerst een huisje be woonde en achteraf zijn huidige verblijfplaats opzocht. Levenswijze Lode brengt zijn dag door met bezinning en eet van de plan ten en vruchten die hij kan vin den. Werken doet hij niet. Vol- Hofstade telt onder zijn vijfduizend inwoners verschillende merk waardige figuren. Deze personen zijn soms om een bepaalde typische karaktertrek het voorwerp van spot of interesse. De meest ongewone onder hen is ongetwijfeld Lode De Mesmaeker die eens gans Hofstade verbaasde door aan de hoek van elke straat de mensen voor het naderend onheil te verwittigen en tevens een slaapplaatsje voor zichzelf af te smeken, daar hij zelf niets bezit en het vroor dat het kraakte. Deze ongewone figuur is reeds vier jaar het onderwerp van gissingen en veronderstellingen die over hem in Hofstade de ronde doen. Kluizenaar Momenteel heeft ieder een ze ker bestaansminimum verwor ven doorwerk of door COO-on- dersteuning, zodat ieder een minimum aan komfort heeft ver worven. Om geld draait het in deze we reld, echter niet voor Lode Hij leeft op een stukje grond, waarop twee onooglijke kleine barakjes staan die als opslag ruimte en slaaphokje dienst doen, maar echt ongeschikt zijn om in te leven. Men kan er niet in rechtstaan Lode bezit niks dat wijst op komfort, bui ten een plank die dienst doet als bed bezit hij een aantal boeken en een heel beperkte garderobe. Van potten en pan nen. tafels en stoelen of andere voorwerpen die men in elk huisgezin vindt, hier geen spoor. Zijn «living» is een soort braak liggend terrein, waarop men lompen en stukken karton aan treft en die door de twee ho- gergenoemde barakjes zijn af- gezoomd. Als het regent is het in deze ruimte even nat als buiten want van een afdak is er geen sprake. Lode is dus steeds overgeleverd aan de weergrillen en het is onver klaarbaar dat hij het reeds vier jaar in zulke ellendige omstan digheden heeft uitgehouden. Hij leeft van de «akker Gods». Wat hij nodig heeft om in leven te blijven neemt hij van het land, geld heeft hij dus niet nodig, denkt hij, zodat hij ook niet meer gaat stempelen. Sommige Hofstadenaars vinden het dan ook meer dan vreemd dat iemand zo kan blijven le ven, afgesloten van elk mense lijk kontakt. De beweegredenen die Lode erop nahoudt om zo te leven zijn steeds een bron van gissingen gebleven. Hij werd geboren in Liedekerke. Zijn familie, een eenvoudige ar beidersgezin had steeds tekort en daar de dynamiek van het leven bepaald wordt door het bezit of het gebrek aan geld, liep Lode hier zijn eerste frus tratie op. Op school haalde hij gemakkelijk zijn diploma van elektricien. Hij begon mee te draaien in de mallemolen van de maatschappij, maar hij zag dat karrière maken enkel be rustte op het voldoen van ei- mertje wonen te Aalst. Het kontakt met thuis verminderde stelselmatig daar hij voelde dat de zenuwachtige sfeer die er heerste biezonder slecht voor zijn gezondheid was. Ommekeer De ommekeer in zijn leven kwam toen hij in kontakt kwam met een pater in wiens biblio theek hij het boek van Gerard Walschap «Nooit meer oorlog» aantrof en in één adem uitlas. Van thuis uit ongelovig ging hij nu stelselmatig naar preken luisteren en het viel hem op dat totaal engagement erin ont brak. Men sprak wel over het afschaffen van de oorlog, maar men was onverschillig als hij vroeg of er konkreet iets aan te doen was. Daar de verbroe dering in de wereld het best kan beginnen met de taal be gon hij de Esperanto-taal te .30 u gens hem is werken bouwe§yterS| aan de vernietiging. Hoe haifoGA der er gewerkt wordt, hoe sneyrjjdac Ier er krisis en werklooshe«arkt, in het land komt. Mensen d(ERMI werk scheppen, de zogenaarrer g, de weldoeners, zijn enkel ti0b op op eigen geldgewin. de attr Zijn oplossing het werk dp0ST2 er is moet verdeeld worden oyrijda< der alle werkbekwamen, zodfceeksi ieder een zeker bestaansminlamel; mum kan verwerven. Hij pex.A.J. soonlijk werkt helemaal nicfalerd daar hij niemand hooft om voo te zorgen en het volgens hej onnodig is geld op te stapj len. Hierin is hij zo vasthd dend dat hij het stempelgej begon te weigeren en dank l het scheppen van een postprl bleem ontvangt hij nu nie| meer Deze zeer ongewone rr nier van doen stemt ieder i der mens zeker tot nadenkel De «woning gen ijdelheid, aldus Lode. Als onrustig type kreeg hij dra «zenuwen aan zijn hart» zodat de dokter hem een rustkuur voorschreef. Hij ging op een ka- Het onderkomen van Lode de Mesmaecker (Ib) Ook zijn optreden in de winte van 1972 heeft in Hofstade op - hef gemaakt. Met een mega :C foon riep hij de mensen op zich te bekeren tot het geloo in de ware God. Op de hoel van elke straat herhaalde hi zijn boodschap. Hij vroeg ooi k logies voor zichzelf daar hij' 's nachts bijna doodvroor, Motivatie Bij de vraag van wat hij leeft antwoordt hij, dat hij gewoor maar op God vertrouwt en da! hem dat aardig lukt (hij woonl er nu reeds vier jaar). Hij leeft als een adamitische persoon 's Morgens wast hij zich me -I afgewisseld koud en warm wa- 1 ter zodat hij gehard tegen de I weersomstandigheden enkel ir slipje de dag doorbrengt. He 11 is dan ook begrijpelijk dat als hij zijn «domein» verlaat, hi - nogal ophef maakt. Zelden ge beurt het echter, daar hij ziel 1 bij voorkeur op zijn braakland opsluit en daar verder krachten 1, put door lezing van de bijbel. Op de vraag wanneer hij. als bekeerde zelf het geloof zal uitdragen antwoordt hij, dal r God de start nog niet heeft ge- geven. Als we zijn boeken zien L waaruit hij zijn krachten put, zien we dat hij een geloof be lijdt dat aansluit bij die gelo vigen die volgelingen zijn van Bill Graham en de Jesus Peop- lebeweging. Omdat de organizatoren van een motorcrosswedstrijd ti Erembodegem de nodige vergunning niet konden] voorleggen kregen zij van de rijkswacht en de politie een| proces-verbaal. Volgens de jongste wetten diende de toelating om d< wedstrijd te organizerep 6 maand op voorhand te wordei aangevraagd aan de gouverneur van de provincie, Goeverneur De Kinder verklaarde de aanvraag onontvan kelijk gezien deze termijn niet werd geëerbiedigd. Beroep werd aangetekend bij de koning, doch kreeg nog geen gevolg. De voorzitter van de organizerende klub «De Modderdeuivels», de h. Willy De Kerpel werd na de start van de oefeningen reeds geverbalizeerd. Na de middag bij de eigenlijke wedstrijd werd ook de h. Beeckman afgevaardigde van de BLB geverbalizeerd omdat hij zich burgerlijk verantwoordelijk verklaarde namen zijn bond De wedstrijd werd door duizenden sportmensen bijgewoond. De opbrengst kwam ten goede aan een plaatselijke voetbalklub. (hdw) de muziek aangepast, al stoorde die muzikale achtergrond toch regelmatig de dialogen stemvo lume te laag en klankvolume van de versterker te hoog, toch wist xde regisseur niet sprankelends in dit stuk te leggen. Trouwens een blijspel waar niet te lachen valt is geen blijspel en als de ontkno ping er van na het tweede bedrijf vingerdik opligt blijft er de toeschouwer alleen maar over beleefd en ongeduldig te wach ten op het vallen van het doek. ilFEE rochi =sten skrini or d ii-fee rken ut dc nnes ard rmeu jitstn *OGF ijdeg n alli ing, plotte De grime waarvoor Karei Val 20 Heddegem en Elsie Coppenjick verantwoordelijk waren, wafaat- eveneens een negatief punfter?É Zelden zagen wij zoveel lelijk'™'310 gezichten, en lelijk synoniem voor oud. Samenvattend de Catharini ten ontgoochelden. Waar ligt fout als zelfs de spelers in stuk niet geloven en een presf tie brengen globaal gezien v> beneden hun mogelijkheden ROEL VAN DE PL

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 10