KIJKEN NAAR B-B!
DE KALE ZANGERES
ROGER DE WILDE: EEN
RASECHTETONEELMENS
PAN TEATER
I/OLKSDANSERES JO BARBIER TE GAST IN
JEUGDATELIER KLAKSON
De Voorpost - 9-5-75 - 23
aan gewerkt
In juni 1974 las ik het en heb
het passief verwerkt. Vanaf de
cember zijn we er dan aktief
aan begonnen. Het was niet
altijd gemakkelijk om mijn vijf
spelers samen te krijgen, leder
een speelt wel ergens, zo zat
Oswald Versyp in Vertikaal met
Catch 22.
Wie zich de moeite wil nemen
zich te verplaatsen voor toneel
van de bovenste plank kan best
terecht in de Korre te Brugge,
waar momenteel de «Eerste»
(Line) van Israël Horovitz
loopt.
Deze jonge man (36), in de
USA geboren is thans een der
meest gespeelde auteurs van
zijn land.
Geen dekor, een magische wit
te lijn en vijf spelers, vijf per-
sonnages, onbekenden die
slechts als enig doel hebben
de eerste te zijn aan een lijn.
De eerste komt op gaat er met
zijn tenen opstaan, de tweede
komt achter hem staan en zo
vormt zich een rij. Op wat
wachten deze mensen, het is
voor ons onbekend. Het kan
op een bus zijn, aan een loket
zijn, het heeft geen belang.
Misschien wachten zij op ie
mand, de auteur geeft geen
enkele aanduiding hieromtrent.
Het enige wat telt voor deze
vijf is de volgorde in de rij.
ieder wil de eerste zijn, want
de eerste heeft macht, is be
voorrecht, is de winnaar.
Zolang elk van hen op zijn
plaats blijft zijn er geen pro-^
blemen, maar als men met de
elleboog duwt, met pesten be
gint of als de vrouw de man
nen verontrust kan komt er her
rie. Als de jongste van de vijf
ze allen tot het uiterste getergd
heeft is het vier tegen één, en
hij eet de «lijn» op. Spuwt hem
in vijf stukken uit en ieder
krijgt zijn deel en kan de eer
ste zijn.
In dit spel kan men met zijn
verbeelding alle kanten uit. De
regie van Roger De Wilde wijst
de gulden middenweg. Het kon
ook veel ruwer en vulgairder,
komischer en absurder. Zolang
het in de Korre gespeeld wordt
is het een harmonie van fijn
zinnigheid, boeiend en zeer
homogeen.
De erotische scènes worden
dansend gespeeld op de mu
ziek van Louis De Meester. Al
les schijnt vanzelfsprekend en
eenvoudig te gaan maar achter
deze schijnbaar eenvoudige si
tuaties schuilt het brein van
Roger De Wilde.
Roel Van de Plas
Zo zie je dan maar weer
Terug naar de basis, de oorsprong, ons zijn, dachten we en bleven
thuis, draaiden het T.V. -toestel open. kijkend naar B-B, De kijk
dichtheid in Pontstraat 64, bedroeg welgeteld twee manspersonen
en één vrouwmensToegegeven niet representatief voorde vlaamse
goegemeenten maar toch.
Een socioloog zou in het gebeuren vast thesisstof vinden en ergens
als onderwerp weten te nemen: het suprafamiliaal kijken naar B-B
onder voortdurende tafelgesprekken die dienen als uitlaatklep voor
permanente frustraties tegen het als enige waarde stellen van mate
rialisme in een schijnpositie van nonkonformisme met als neven-
komplikatie de duidelijke aanleg tol een ethylbloedintoksikatie. En
dan sparen we je nog de titel van een pohtoloog die het ongetwijfeld
zou hebben over de zaterdagse opiumabsortie om de politieke on
mondigheid te kompenseren voortspruitend uit de onafhankelijke
afhankelijkheidspositie.van het blad waaraan genoemde kijkers niet
alleen meewerken en zo. bijdragen tol hel instandhouden van mate
rialistische toestanden maar hen tevens aanzet zich te verlaten tot
deze afzonderingsdaad
We weten het, als ook zij eens het café, ba! of dancing- en feestgedoe
ruilen voor een rustig avondje- thuis met een geanimeerd gesprek
over koetjes en kalfjes, dan kan dit ter kwadertrouw op vele manie
ren uitgelegd worden. Argeloze lezers kunnen nu denken dat we hier
op een verborgen manier met het B-B publiek zullen trachten den
draak te steken, maar ze zijn misJ Niet is minder waar. Niet alleen
erkennen we de grote edukutieve waarde van het programma nr. I
in Vlaanderen, maar tevens gaat het hier om televisiewerk van de
bovenste plank zoals we dat in de States tijdens de naoorlogse
periode ontdekten.
We verheugen ons bovendien op de wijze waarop Noord- en Zuid-
Nederlandstaligen hierdoor verenigd worden en denken hierbij aan
het Europa der Volkeren dat we hier embryornaal tot in de huiska
mers toe zie doordringen, zich verspreiden en geliefd worden.
Hel is een ontzettend veelzijdig programma, romantisch wanneer
men de mooie momenten uit het leven samen met.de deelnemers
terug ontdekt
Hel programma stelt zo immer en treffend welke waarden waard zijn
om waarlijk waardevol beschouwd te worden. Het is tevens laat -
naturalistisch en beloont gul de psychische prestaties der deelne
mers met al het goede van onze ekonomische bodemHet kuit via ljet
spel (HOMO LUDENS) de mens en-aren dat zijn leven pas dan
enige zin krijgt als er plaats is voor het ludieke, het toevallig
verworvene het alles of niets spel. de gok.
Vergelen we ten slotte niet hoe we onszelf via het studiopubliek,
betrokken voelden bij het hele gebeuren. Bijna hadden we thuis zelf
kaarsen bovengehaald toen bij de aanvang van het programma het
studiolicht doofde en we een schemerend beeld kregen!
We prijzen dan ook de vindingrijkheid van B-B. De beweging rond
B-B waartoe wij ons nu ook rekenenstreeft zeker geen personenkul-
tus na, het is een publiek dat het ware animatorstalent waardeert.
Het talent dat Zuid- Limburgers en Friezen. Westhoekkers en bewo
ners van de grootstad tegenover elkaar uitspeelt. Het programma is
zonder te willen overdrijven, telkens weer een openbaring. Uit de
antwoorden komen duidelijk de streekgewoonten naar voor en dit op
de meest diverse gebieden van school tol bedrijf van bed tor keuken.
En dan mogen we ten slotte aan één belangrijk punt niet voorbij
gaan, het programma geeft niet alleen eindelijk passende aandacht
aan het mooie in het huwelijks- en gezinsleven, het beloont ook de
samenwerking der partners, de zelfkennis en de kennis van de
andere.
Lieven Matthieu
SEIZOENDEBUUT BIJ
AALSTERSE
BALBOOGSCHUTTERSMAATSCHAPPIJEN
PRESENTEERT
VAN EUGENE IONESCO
De RTB-filmploeg was present om het hele avant-garde gebeu
ren in New Reform te Aalst, afgelopen zaterdag op te nemen.
De Koninklijke Balboogmaatschappij De Ware Vrienden
Eén van de avant-garde spektakels.
EEN DER BERUCHTE JOACHIM VST. VA AST PRODUKSIES
Moeten we Roger De Wilde eigenlijk nog voorstellen
Hij is niet te groot van gestalte, heeft donker krullend haar, een
boeiend gezicht met steeds twinkelende donkere ogen. Een uiterst
sympatieke verschijning, èen eenvoudige man met een enorm
toneeltalent.
Hij is één van de basiselementen van de Vlaamse toneelwereld.
Misschien niet zo populair als een Senne Rouffaer, Luc Philips.
Julien Schoenaerts, Hugo Van Den Berghe e.a. maar minstens
even onderlegd.
Roger De Wilde is leraar diktie te Dendermonde, sinds zes jaar
toneelleraar aan onze Aalsterse stedelijke akademie, maar ook
de leerlingen te Ninove en te Eeklo kunnen iets van zijn rijke
ervaring meepikken. Dat zijn lessen interessant zijn, dat je er
als toekomstig akteur of aktrice heel wat bij leert, ja dat er zelfs
met Roger De Wilde gedweept wordt, naar hem opgezien wordt
hoorden we reeds van verschillende kanten. In zijn lessen neemt
hij alle genres aan, zowel het klassieke als het hedendaagse
repertorium staat op zijn programma.
d
c
k
We leerden hem beter kennen
na een voorstelling van de
Eersteeen spel dat onder
zijn regie momenteel in de
Korre te Brugge veel sukses
oogst. Daar konden we ook een
afspraak voor een intervieuw
krijgen, wat ondanks zijn druk
gevulde dagen toch met een
lachend gezicht gegeven werd.
En we kwamen eraan op die
eerste mei, hij was met zijn
leerlingen in voile aktie. We
[konden zo zien dat hij bij het
monteren van een fragment uit
Don Juan» volledig in zijn
Iwerk opging. En wanneer de
leerlingen het niet zo deden
als hij het wel zou willen, dan
poogde hij dat op een natuur
lijke manier aan te brengen,
via hun dialekt en dat deed
wonderen.
Roger is een rasechte Gente
naar die reeds menig teater
hielp stichten.: Hij begon in
als de leerling van de
Gentse toneelschool, de voor
loper van Studio (Antwerpen).
In zeven jaar bracht hij het tot
regisseur één jaar voorberei
ding, drie jaar akteur, nog
maals drie jaar voor regisseur.
Dat was nog eens een dege
lijke vorming bewegingsleer,
stemvorming, toneelgeschiede
nis. ja tot schermen toe leerde
men er.
Samen met Walter Eysselinck,
huidige NTG-direkteur, verliet
hij boordevol ambitie deze to
neelschool.
Ondertussen had hij in Studio
50 gespeeld en waren er op
voeringen in de Gentse univer
siteit met Dré Poppe.
In 1955 was hij medestichter
van het Arca-kelderteater, pro-
dukties als «Wachten op Go-
dot», «Familieproces», Eind
en werken van lonesco
waren toppunten uit die tijd.
Ré/i/ktijdig was hij medestichter
W\ de Korre te Brugge. «Voor
lopig vonnis» was hun eerste
iroduktie.
Jok het «Dagboek van een
|ek» en «Mooi weer vandaag»
jaalde hoge cijfers.
In 1965 werd Roger De Wilde
eerste plan akteur aan het
N.T.G., en dat hield hij zo'n
drietal jaren vol. Maar hoe gaat
het als vast akteur
Je wordt het grondig moe om
steeds alles te moeten spelen,
en de rollen waar je niets voor
voelt die neem je er dan met
tegenzin bij.
En ook al zegt Roger De Wilde
dat niet, maar de gespannen
toestanden in het NTG, het ont
slag van Dré Poppe en de
overname door Albert Hans-
sens bevorderen de sfeer in de
groep zeker niet.
Na zijn ervaring bij NTG is
Roger De Wilde free-lance ak
teur en regisseur geworden, bij
Vertikaal te Gentbrugge en in
de Korre te Brugge.
Waar staat het Vlaams toneel
momenteel
Een vergelijking met het buiten
land maken is praktisch onmo
gelijk. Over-produktie is de
grote fout in Vlaanderen. Er
moet veel geproduceerd wor
den om zijn boterham te kun
nen verdienen. Daardoor krijgt
een akteur niet de nodige tijd
om zich in het stuk in te leven.
Mistero Buffo, afgezien van de
strekking, is wel een afgewerkt
geheel. Maar ja deze proble
men vormen een vicieuze cirkel.
Daarbij komt nog dat het to
neel in ons land niet op de
eerste plaats staat, wij moeten
echter konstateren dat de inte
resse bij de jeugd stap voor
stap stijgt.
Tegenwoordig lokt men slechts
publiek als er bloot in voor
komt. Kijk naar de film. Keetje
Tippel, Emanuella en verwan
ten trekken bomvolle zalen. Is
dit in toneel ook niet zo
Misschien, alhoewel ik er geen
voorstaander van ben. Het
«bloot» kan noodzakelijk zijn
in een stuk, maar het mag ze
ker niet shokkeren. Daar zit
geen kunst aan. Funktioneel
mag het, bloot om bloot, neen!
Je was eveneens in 1966
direkteur van de Korre.
Direkteur is een groot woord.
De Koninklijke Balboogmaatschappij St.-Servatius (foto's J. Muylaert)
Oswald Maes, Oswald Versijp, Paul
van Roger Dewilde
er was een werkgroep waar
iemand instond voor het finan
ciële beleid en iemand voor het
artistieke peil.
Ik was er artistiek adviseur.
Maar dat vergt veel tijd. Ik vind
het prettig en interessanter te
spelen of te regisseren (In het
informatief tijdschrift van de
Korre lezen we «Roger De Wil
de bepaalde voor een groot
deel het artistieke peil van de
toneelaktiviteit in de Korre. Zijn
regies droegen steeds het merk
van de intelligente analyse en
van de professionele ingesteld
heid. De meeste van zijn op
drachten werden toppers uit
het Korre repertoire. Bij het
begin van dit seizoen was hij
in «ingeblikt» benevens als re
gisseur ook als akteur bril
jant.»).
De Vlaamse Televisie brengt
tegenwoordig in hun program
ma «Een avondje uit» nogal
veel produkties. Minder goede
als «Mirandolina» en goede
stukken als Het recht van de
sterkste Wekt dat de belang
stelling bij het grote publiek
Een stuk geregisseerd om op
een scène te spelen in een
schouwburg voor het grote pu
bliek is niet geschikt om door
een kamera te worden vastge
legd. De speeltechniek bij een
TV-spel is totaal anders. De
BRT bewijst met die kaptaties
het toneel zeker geen dienst.
Men zou er beter aan doen
Codde en Leah Thys in een regie
uittreksels te brengen waar
door de nieuwsgierigheid wordt
geprikkeld. Nu zeggen sommige
mensen «Waarom ons verplaat
sen en geld uitgeven, straks
krijgen we het thuis op TV te
zien
Een groot deel van het publiek
geeft de voorkeur aan een blij
spel in plaats van een reali
teitsstuk. Uw indrukken.
Ik ben voor de amateursgezel
schappen en inderdaad ze grij
pen veelal naar een blijspel.
Het doorsnee publiek wil la
chen, de realiteit ontvluchten
houdt van ontspanning. Als 'n
blijspel goed gebracht wordt
kan ik er niets tegen inbrengen.
Men draagt minder risiko met
zo'n licht geval. Men moet niet
altijd toegeven. Het minst ge
speelde en het meest teatrale
is do tragi-komedie. Dat is de
zuiverste vorm van toneel.
En het politiek geëngageerde
toneel
Ik hou er niet zoveel van, ik
ben geen politicus. Toneel is
geen preekstoel. Trouwens
links of rechts, het is hetzelfde.
Brecht is bijvoorbeeld goed,
de strekking interesseert me
niet. Als het maar goed ge
bracht wordt. Zo ook Mistero
Buffo. Het is goed gebracht,
het is goed toneel.
Uw laatste realisatie was De
Eerstevan Israël Horovitz.
Een zeer goede regie, gerijpt,
doordacht. Hoelang heb je er-
die zelf een lange scholing
volgde, richt regelmatig volks-
danskursussen in en is voor
zitster van een volksdansklub
voor bejaarden.
Het beloven dus wel interes
sante namiddagen te worden
voor het jonge volkje tijdens de
komende weekends
Wat het verdere Klaksonpro-
gramma betreft, vermelden we
op zaterdag 24 mei een uitstap
naar het jeugdatelier SPEEL-
ZOLDERKE te Gent waar deel
genomen wordt aan 'n SPEEL-
MARKT. Vertrekt uitzonderlijk
te 13.15 u. aan de lokalen van
het atelier, in CSV. Wellekens-
straat 45, Aalst. (20 F busgeld)
Voor de volgende week wordt
terug afgesproken te 14 u. en
dan wordt er gewerkt rond het
voorbije bezoek en kunnen de
kinderen pitrietvlechten.
L.M.
vertellen we even dat deze kra
nige zestigjarige vrouw werke
lijk een opmerkelijke figuur is.
Ze was vroeger fotomodel,
daarna balletdanseres en huw
de een musicus. Je zou dus
kunnen denken dat het zo'n
typische kunstenares is maar
dan ben je mis. Momenteel is
Jo kotmadamte Gent en
wat daar biezonders aan is, is
dat ze de oude huizen waarvan
ze kamers verhuurt zelf op
knapt. Ze kumuleert dus haar
artistiek leven met timmer-,
verf- en metselwerk. Het was
dan ook geen wonder dat de
BRT in het kader van het pro
gramma Ten huize van de ge
wone man (hier dus bepaald
een vrouw) een vijftig minuten-
durend televisieportret uitzond.
Hierbij werd ook enige aan
dacht besteed aan haar aktivi-
teiten op volksdansgebied Jo
Zaterdag 10 en 17 mei is de
rolksdanseres JO BARBIER te
last in het Jeugdatelier Klak-
ion. dat daarmee zijn meipro-
|ramma inzet met een toneel-
m liedjesnamiddaq en dit ook
n het teken stelt van samen
werking met andere ateliers en
jeugdverenigingen. Op zaterdag
10 mei komt inderdaad het
Aalsters jeugdatelier JOEPIE
en voor 17 mei nodigt Klakson
de plaatselijke KSA, Chiro,
Scouts en andere jeugdvereni
gingen uit.
Voor wie Jo Barbier niet kent,
NACHT VAN DE
AVANT-GARDE
IN NEW REFORM TE AALST