OPENDOEK VOOR EEN BOEK G PAN OVERTREFT ZICHZELF VERZORGDE OPVOERING VAN «DE KALE ZANGERES» FILMBDONS SUCCESVOL RERUM NOVARUM CONCERT BITTEREWIJN ME KULTUURKALENDER 24 - 16-5-75 - De Voorpost Met de opvoering van «De bale zangeres» van Eugène Ionesco, één van de grote internationaal erkende schrijvers van het absurd toneel, heeft Jo Corthals, alias Joachim van Sint Vaas, regisseur en leider van de Pan-groep bewezen dat zijn gezelschap redenen van bestaan heeft. Ionesco aanpakken, hij is geen kat om zonder handschoenen aan te pakken, is een getuige van durf. Het toneel van Ionesco is inderdaad zo moeilijk om in de juiste toon te vertolken. Met de onbevangenheid die jonge mensen kenmerkt heeft de Pan zich een opdracht toege meten en die met sukses vervuld. Het werd een uiterst verzorgd anekdoten op, bijten en blaffen, zijn vriendelijk tegen elkaar, tot ze tot de konklusie komen dat zij man en vrouw zijn. De brand- weerkommandant (Jan Doorns) is de klown van de bende, gekke toestanden aan de lopende band. Een goede regie, net dekor, knap akteerwerk, grondige rolkennis zijn de faktoren die het sukses van het optreden van de Pan-groep verzekeren. Het werd een vlotte vertoning, wel erg statisch maar zeker niet slecht, omdat juist teveel beweging ook woorden zou laten verloren gaan. 'et was de bedoeling van derr sseur juist de personnages en de woorden naar voor te laten komen. Hilde Gilbos akteerde goed. doch niet zonder af en toe te hakkelen tijdens pijlsnelle dia logen. Hugo Matthieu was evengoed als zijn broer Lieven Alhoewel de stemvervorming van Lieven wat natuurlijkheid mist. Beiden hebben nog gebrek aan plan kenvastheid, maar we zijn er van overtuigd dat van deze onwennigheid na enkele optre dens nog weinig te bespeuren zal zijn. Met grote stijl vertolkte Hélène Corthals de rol van de karaktersterke Mrs. Martin. Jan Doorns gaf een staaltje van tekstkennis weg. Tweemaal na elkaar een ellelange ingewikkel de mop zo van: de tant van mijn ooms zuster enz. (wij slaan er naar) op identieke wijze vlot en rad aframmelen lijkt ons geen kinderspel. Verder was hij als komiek die niet komisch is zeer aanvaardbaar. Coralie Van de Maele vormde de zwakke schakel in het geheel, zij miste soepelheid, zij aarzelde. Lag de rol van een aardig op weg zijnde sexs-simbool haar misschien niet? De kostumeuitvoering. kapsel en grime waren tot in de puntjes verzorgd. Een pluim voor Tony De Naeyer en Ann Van der Taelen. Zwak punt is zeker de be lichting. we kunnen van een gebrek aan belichting spreken. Het is ook geen wonder, vier spots zijn immers zeker niet voldoende om een toneelbe lichting te verzorgen. Eerste zorg voor Pan: meerspots. Al met al een goede produktie, en alhoewel wij nu niet speciaal gesteld zijn op dit gegoochel met woorden, de allusies, de klanken dit absurd toneel, moeten we toch toegeven dat wat er achter het zo maar naast elkaar over elkaar maar niet met elkaar praten van personages stak, een diepere achtergrond inhoudt, Van L.n.r. Helène Corthals, Coralie Van de Male, Hilde Gilbos, Jan Dooms, Hugo Matthieu en Lieven Matthieu (jm) geheel. Inderdaad reeds bij het binnen komen viel ons het kader op, en zoals in de diverse kelder en kleine teaters werd hier ook het principe «de zaal betreden enkele ogenblikken voor het spel» gehuldigd. De zaal was in een rouwkapel hervormd, een' vreemde in druk dit geheel Scène en toeschouwersplaats één en al zwarte doeken. Door de zaal en door de scène hingen zeer langs sjerpen aan een nylondraad bevestigd. He,t spel begint en tot lol van de enen, schrik van de andere vallen die sjalen tussen de toeschouwers spookachtig naar omlaag. We dagen ieder een uit een logisch verhaal neer te pennen over wat op scène in feite gebeurt. Hier telt alleen wat men ziet. wat men hoort. Mr. Smith (Hugo Matthieu) komt op. Mrs. Smith (Hilde Gilbos) breit aan een sjaal (binding met het publiek). Hij, de Engelsman, oerdegelijk, zij, even Engels, een forse vrouw die weet wat ze wil. Zij vertelt alledaagse dingen, hij bromt, zij kibbelen en verzoenen zich. Dienstmeid Mary (Coralie Van de Maele) vertelt haar stadse wedervaren, die zij zon der de toelating van haar werkgever beleefd heeft. De Smith's gaan zich verkleden, omdat de echtgenoten Martin er aan komen. De Martin's: zij (Hélène Corthals) kwaadaardig, gevaarlijk, zelf vergeten dat zij ooit getrouwd is, hij (Lieven Matthieu) een onbenullig wissel vallig ventje, rakelen wat ge beurde levensherinneringen en WEEK VAN VRUDAG 16 TOT EN MET DONDERDAG 22 MEI 1975 We beginnen deze keer met enig filmklub-nieuws. Vorige week kreeg u reeds informatie omtrent «Woo«istock», een film van Michael Wadleigh. In vele opzichten een interressante film omdat hij een uitgebreid beeld geeft van het gelijknamige pop-festival dat in 1969 zowat de gebeurtenis van het jaar was. Deze film kan u gaan zien op zaterdag 17 mei om 20.30 uur. Helaas is er diezelfde avond in filmclub Pan eveneens een filmvertoning, zij het dan een nachtvoorstelling (om 23 uur). Verwoede filmliefhebbers kunnen daar kennis maken met de jongste film van Alain Robbe-Grillet: «Giissementes Progressifs Du Plaisir». Voor jonge (en oudere) intellektuelen zal Robbe-Grillet wel geen onbekende zijn. Onze 'Voorpost' is echter geen elite-blad en daarom een woordje meer over deze illustere mijnheer. Hij is een Frans romanschrijver, leidinggevend voor de strekking van de «nouveau roman». In de filmwereld verwierf hij enige vermaardheid door het schrijven van het scenario voor 'L'Annéedernière a Marienbad», een film van Alain Resnais als antwoord op de «nouvelle vague»-beweging. Hij kreeg de film-smaak te pakken en maakt «L'ImmorteJle», «Trans-Europ- Expres», «L'Homme qui ment» en «L'Eden et après». Wat nu zijn laatste film, «Glissements progressifs du plaisir» betreft: hierin probeert hij heersende normen en vormen in onze maatschappij te overschrijden, morele en religieuze taboes te doorbreken. Hij doet dit aan de hand van het onderzoek naar een moord. Een jonge vrouw wordt er van beschuldigd haar lesbische vriendin te hebben vermoord. Dit geeft voor Robbe-Grillet aanleiding tot het ten tonele voeren van een aantal gefrustreerde nonnen en priesters. Op een eerder hermetische manier probeert Robbe-Grillet zichzelf waarschijnlijk te bevrijden van allerlei kompleksen en trauma's, om van de perversies nog maar te zwijgen. Daarmee roept hij zichzelf dan nog uit tot onbegrepen genie, ant het belangrijlste van de ganse film is volgens hem de struktuurvan de vertelling. Niemand echter die inziet waarom hij op die manier te werk gaat. Het resultaat is immers een soort intellektuele hersengymnastiek die uitermate pretentieus aandoet. Men mag dan nog onbevangen in de zaal gaan zitten, na enige tijd slaat de interesse om in verveling. Mensen met veel geduld kunnen alvast een poging wagen om deze vrijwel onbenullige film aandachtig te volgen tot het einde. De kommerciële programmatie heeft weinig verandering ondergaan deze week. In cinema Palace loopt nog steed «The Towering Inferfio», een goede rampenfilm van John Guillermin en Irwin Allen. «The Towering Inferno» is het niet eens zó onwaarschijnlijke verhaal van een reusachtige brand in een immens torengebouw. Niettegenstaande het feit dat de brand uitbreekt op de eenentachtigste verdieping (in totaal zijn er een honderddertig, wat deze 'Glass Tower' meteen tot het hoogste gebouw ter wereld maakt) en er een heleboel veiligheidsmaatregelen voorzien waren, bereikt het vuur na korte tijd de top van het gebouw. Op dat ogenblik is er echter een inhuldigingsreceptie aan de gang en een grote groep mensen wordt bedreigd. Dank zij een gewaagde reddingsoperatie slaagt men er in de brand te doven doch de balans van het gebeuren is nog zwaar: tweehonderd doden. Paul N' a man was de architekt van het enorme gebouw, Steve McQr .eh is de dappere brandweerkommandant, Richart Cha* öerlain is de grote schuldige aan het onheil (hij volgde de aar, /evelingen van de architekt niet op). Verder zijn er nog William Holden, Faye Dunaway, Fred Astaire (in een zielig rolletje). Susan Blakely, Jennifer Jones en Robert Wagner. (Een hele waslijst alweer). In cinema Feestpaleis is «Keetje Tippel» aan haar derde week toe. Regisseur is Paul Verhoeven, de voornaamste rollen worden vertolkt door Monique van de Ven en Rutger Hauer (beiden reeds te zien in 'Turks Fruit'). Eddie Brugman, Andrea Domburg en Jan Blaaser. Deze derde langspeelfilm van Verhoeven staat technisch op een meer dan behoorlijk peil doch getuigt op kreatief vlak van een grote leegheid. Het begint er sterk op te lijken dat Verhoeven recept-films aan de lopende band begint te maken. Daar waar 'Turks Fruit' niemand onbewogen kon laten stelt men bij'Keetje' alleen maar vast dat men bijna twee uren naar een scherm heeft zitten turen zonder ergens bij betrokken te zijn geweest. Sociaal engagement zoekt men tevergeefs, de periode waarin het gegeven zich afspeelt bood daar nochtans gelegenheid genoeg toe. Van een ontwikkeling in de pesonnages komt ook al niets berecht, de figuur van Keetje leent zich daar nochtans uitstekend toe, doch Verhoeven heeft dit aspekt verwaarloosd. Het enige wat de kijker overblijft zijn een aantal bekoorlijke plaati->s van de zee (die sterk aan de Engelse schilder Turner doen der n), van de interieurs, allemaal mooi verzorgd, doch te vrijblijvend. In cinema Alfa tenslotte een interressante herneming: «Ben Hur», een film van William Wyler (1959), met Charlton Heston, Jack Hawkins, Stephen Boyd en Haya Harareet. Een superproduktie die indertijd een enorm sukses heeft gekend, vooral omwille van het spektakel dan. De film kostte niet minder dan 15 miljoen dollar (in die tijd een enorm bedrag, nu haas een peulschil, vergeleken bij het budget van «Towering Inferno» bijvoorbeeld), vergde tien jaar voorbereiding en één jaar opname, er spelen honderdduizend figuranten in enzovoort, the biggest of all dus. «Ben Hur», een religieus drama dat nog best genietbaar is, met die unieke wagenrennensekwentie, kan ik u gerust aanbevelen indien de trekpleisters in cinema's Palace en Feestpaleis nog een weekje kunnen wachten. GUY DELOMBAERT HALLELUJA - KOOR IN SFEERVOL KONCERT Zondag 11 mei bracht het Halleluja - meisjeskoor van het Instituut Dames van Maria o.l.v. Dom Bernard Copray in de H. Hartkerk een prachtige auditie, ter herinnering aan hun reis naar Rome en Assisi in december 1974. Z werden bijgestaan door het instrumentaal ensemble «Pro Musica» bestaande uit Louis Van der Paal (spinet) Jan Welle- kens (cello) en Luc Vandeveize (altblokfluit). Hun optreden resulteerde in een bijzonder sfeervol en spontaan gebrachte aangelegenheid. Naast werken uit 16de, 17de en 18de eeuw van diverse komponisten brachten ze een prachtige bloemlezing uit Gre- goiaanse gezangen. Het is ons reeds meerdere malen opge vallen dat het koor dergelijke muziek ten volle beheerst en we durven zelfs zeggen dat ze de enigen zijn van Aalst en om streken die het Gregoriaans alle recht laten weervaren. Bij zonder informatief werken ook de teksten ter verduidelijking van de gezangen die door een der koorleden gedeklameerd werden. Een mooi initiatief! De kwaliteiten van het meis jeskoor kwamen ook duidelijk tot uiting in religieuze en pro- fana gezangen uit late Midde leeuwen, Barok en Romantiek. Dom Bernard Copray heeft een voorkeur voor rustige gezan gen. De planerende melodiek van de geselekteerde werken past volmaakt bij de mogelijk heden van het ensemble en het kan een grote verdienste van de dirigent genoemd worden dergelijk* bewuste program- makeuzo maken, beperkt heid die een gevolg is van smaakvolle bescheidenheid en Het traditioneel jaarlijks koncert van de Schola Cantorum Contate Domino liep eens te meer uit op een suksesvoile aangelegenheid. Een talrijke publieke opkomst en de aanwe zigheid van belangrijke personaliteiten hebben de uitvoer ders er toe aangezet het beste van zichzelf te geven! Naast Cantate Domino waren het de Solisten van het Be lgisch Kamerorkest, Maurice van Gijsel, hobo, en Krisitaan Van Ingelgem, klavecimbel die instonden voor de uitvoering. Het aandeel van Cantate Do mino bestond uit werk van Bach en Pergolesi. Opvallend mooi was de vertolking van het Magnificat van laatstgenoem de Een evenwichtige verhou ding tussen de stemmen on derling en een smaakvol uitge balanceerde dynamiek lieten alle aspekten van Pergolesi's muziek aan bod komen. Minder gelukkig vonden we de interpretatie van Bachs Motet «Jesu meine Freude». De zelfde opmerking maakten we trouwens ook toen het Hanno ver Knapenkoor dit werk ten gehore bracht. De moeilijkheidsgraad zo wel qua interpretatie als muziek-technisch van der gelijke werken eist bijna een professioneel uitvoeringsap paraat. Cantate Domino mikte iets te hoog, doch dit neemt niet weg dat in de toekomst Bachs Motet alle eer kan aan gedaan worden. Als orchestrale intermezzi kre gen we Bachs Concerto in fa klein voor klavecimbel en or kest en een hoboconcerto van Telemann. De opstelling van het orkest achter het altaar was misschien wel de reden van het moeizaam overkomen van de orkestklank. Dit belette even wel niet dat we ten volle kon den genieten van het spranke lend klavedmbelspel van Krisi taan Van Ingelgem. Verschil lende luisteraars waren zelfs van oordeel dat met dit con certo van Bach de avond zijn hoogtepunt bereikt had. Maurice Van Gysel, hoboïst in het concerto van Telemann, wist ons te bekoren met een fraai gevormde melodiek, De Solisten van het Belgisch Ka merorkest (leiding: Ge'orge Maes), in de programmabro chure bij «de meest vooraan staande kamerorkesten van Europa» gerekend hadden we graag in een meer beziek en verfijnde begeleiding gehoord. De schrijver van de program mabrochure is blijkbaar niet op de hoogte van het bestaan van «I Musici» of «The Academy of St. Martin-in-the-Fields»; en sembles die werkelijk toon aangevend zijn. Laten we ech ter realistisch blijven, voor plaatselijke aangelegenheden voldoet George Maes en zijn ensemble ruim aa i de eisen die gesteld worde..maar laat dit geen reden zijn tot ongekon- l.oleerde lofbetuigingen. Voor ons, luisteraars, mag het ook geen aanlek ing zijn tot een overdreven zoeken naar onnauwkeurigheid, want be denken we: een koncert is er om ons genoegen te verschaf fen en we kunnen tot de slot som komen dat hierin door alle uitvoerders in ruime mate vol daan werd. Vermelden we ook nog het op treden van Cantate Domino in de Radiomis vanuit de Sint- Maartenskerk. Ze brachten er een kreatie van de «Missa Chromatica» van Dr. Med. J. Hendrickx. Het werk wist te be koren door zijn vaak ingewik kelde stemvoering en een grote expressiviteit. Minder smaakvol was naar onze me ning het Credo, waarin Grego riaanse zinnen onveranderd werden overgenomen en in het geheel werden ingelast. Daar door werd de homogeniteit een onontbeerlijk aspekt voor goede kerkmuziek enigzins onrecht aangedaan Voor de rest, een boeiend werk dat ze ker meer bekendheid verdient. Het Gregoriaans proprium werd gebracht door het Sint- Jan-Berchmanskoor uit Hof- stade, geleid door de heer Jo zef Van der Vurst en het Halleluja-koor van de Dames van Maria, onder leiding van Dom Bernard Copray. Laatst genoemd koor bleek duidelijk de meerdere te zijn wat de uit voering van het Gregoriaans betreft. Als één stem, met een uiterst bezielde voordracht, hebben ze het geheel op een hoog peil weten te brengen. De mis besloot met een schitte rende improvisatie van orga nist Kristiaan Van Ingelgem. Aan alle medewerkers van de Eucharistieviering en het Re- rum Novarumkoncert betuigen we graag onze dank, en wen sen hen in de toekomst een vruchtbare werking. André De Groeve die door een strakke regie en een vloeiende speelwijze sterk naar voren kwam. In een gesprek met Jo Corthals tijdens de receptie na de gala-première:, PAN bestaat immers vijfjaar, waarop wij wel benieuwd waren naar de toekomstplannen van de groep, kwam naar voor dat er sterk wordt gedacht aan goed modern toneel. Er komt beslist een éénakter (De Meiden van Ger en een volavondstuk dat wel ei «De Nonnen» van Eduai Manet zou kunnen zijn. Werkt Pan deze toekomstl verder degelijk uit dan zal in Aalsterse eindelijk een grc zijn die breekt met de aanha zijnde normen in het amateu toneel» ROEL VAN DE PL resulteert in een aangename voordracht! Pro Musica bracht de reeds eerder uitgevoerde Sonate voor cello en basso continuo van Geminiani (1680 - 1762). Het soloinstrument werd enig zins overstemd door het bege leidende spinet, althans op de plaats waar schrijver dezes zich bevond. Hopelijk klonk het op andere plaatsen in de kerk beter want cellist Jan Welle- kens verdient alle aandacht! De fluitist Luc Vandeveire bracht samen met Louis Van der Paal en Jan Wellekens de Suite nr. 1 voor altblokfluit en basso continuo van Dieupart. Een aangenaam werk waarin de instrumentalisten zich van hun beste zijde toonden. Het koncert besloot met een werkje van Purcell (1659 - 1695) waarin het koor door Pro Musica begeleid werd. Een langdurige en verdiende ovatie was de uiting van dank baarheid van een talrijk opge komen publiek. Een avond, vol intens muzikaal genot dat de vrucht is van een diep doorvoelde muzikale voordracht André De Groeve Kom nu maar op, jullie, ingenieur die ik naar de zelfmoord heb gedreven, schoonvader wiens dood ik heb vervroegd, Sofie, die ik moe heb getergd! Mensen, mannen, vrou wen en kinderen, die ik in mijn ongenadige strijd tot armoede heb gebracht. Kom allen op! Heel de wereld! Kom dan toch op, godverdomme! Ik zal je uit elkaardoen barsten! En ondanks zijn blaffende uitspraak, komen zij allen thans werkelijk tegen hem op. Tegen John Draes de er niet langer meer in slaagt zijn verleden van zich af te schudden, de schimmen van de door hem getergden en gekwelden die thans hemzelf komen kwellen en hem tot ontzetting en wanhoop drijven. Machti ge en gevreesde John Draes heeft het van ellen dige gauwdief en straat schuimer tot ongenaak baar top-figuur irvde Euro pese grote industrie ge schopt. Maar thans is er een bankdirekteur die hem trotseert en hem zelfs bedreigt. Het hele op corruptie en zwendel ge bouwde imperium gaat aan het wankelen. Dat is de bittere wijn die hem doorzijn antagonist wordt voortgezet. Die John Draes is het tot waanzin gedreven hoofd personage in Bert Van Aerschots Bittere wijn (Uitgave Heideland, Has selt). Als een zenuwzieke slentert en zwalkt hij door de stad. Overal doemt het verleden vóór hem op, in mensen en in dingen: zijn arme moederen vader, zijn verkommerde vrouw, zija getergde schoonvader, zijn eerste zakenrelaties zijn ondergeschikten. Al len verschijnen thans vóó hem en keren zich vervol gens met pathologisch afschuw van hem af. Ma; toch blijven enkelen me hem aan de herbergtafe zitten of wachten hem 0| onderweg: de bazin het stamcafé van twintij jaar geleden, zijn vriem die ingenieur was en doo kuiperijen van Draes aai lager wal geraakte en ziel tenslotte van het level -benam, zijn verbitterd! vrouw Sofie en zijl schoonvader, wiens kapi taaltje hij verbeuzelde vóó hij door een brutale gok al: ekonomisch kollaborateu' van Wereldoorlog II rijk ei machtig werd Wie door Draes niet wer< doodgetergd, werd doo hem bestolen. Thans ko men hun ellendige gestal ten hem als zoveel halluci naties voor de geest. Zi beschuldigen hem rauw weg en ongenadig lang zaam. Je kon geen café binnenkomen, dronken o nuchter, of je keek al ui wat je gappen kon. Ik hel je lege bierflesjes asbakken zien stelen, dit) gen zonder waarde. En wat houdt dia rans lemen voeten, die bedreig "ouv de rijkaard John Draes tenslotte nog over zich zelf? Angst, zelfkwelling en een nooit meer te vereffenen schuld. Er blijft zelfs niet meer de zeker heid van rijkdom en zelfbe schikking over. En naasl hem leeft dat andere wrak verder, Sofie. Een volko- Zoal WOOI 65 j reed haar maki thun zij e< gen reis erse ter h saloi alda: to, i maal ten i neer naas Uith mam inmic het I Een' kap zwar De ets I dieH Diev more ter n aan zegg neer zaak gelvr 3 men onschuldige die naast voor een zwijn van een man aan vens het drinken was gegaan. Frans-Jos Verdood VRUDAG 16 MEI 20 uur: in de Stadsschouwburg, Vredeplein opvoering van he progressief toneel «Nachtelijke Bezoekers» van Bert Vernimmen 1 Ingericht door De Vrienden VUB, PVV-jongeren, LVSV, HV, Sokrateskring, HJ. 20 uur: Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, vooropening tentoon- stelling Herman De Schutter en Daniël De Gusseme. Dt tentoonstelling loopt tot 1 juni i 20 uur: in Grote Zaal CSV, Wellekensstraat 45 dia's informatie-avond door de Derde Wereldwinkel over'«Voeding waar hebben we 't eigenlijk over?». Affligem I In het Kultureel Centrum loopt tussen het Pinksterweekeinde j i nog de tentoonstelling «De Lent». Open op zaterdag 17 mei vafl 14.30 tot 20 uur, zondag 18 mei van 11 tot 13 uur en van 14.30 tol 20 uur en op maandag 19meivan 14.30 tot 20 uur. ZATERDAG 17 MEI 20.30 uur: in Tuf-Tuf, Zonnestraat 20 optreden van Stew Bal) ei j openluchtvertoning van «Woodstock». ZONDAG 18 MEI wegi kwar steei 7diev( raarr d wag< Waks traw< te h Sch gee Wie twee van Oper Aalst 20.30 uur: In Pan-filmklub, Wellekensstraat 45 vertoning van «Glissement Progressifs du Plaisir» van A. Robbe-Grillet. MAANDAG 19 MEI 20.30 uur: Pan Wellekensstraat 45, opvoering van «De kaMN zangeres» van E. Ionesco. 1 WOENSDAG 21 MEI Aalst 20.30 uur: in Pan, Wellekensstraat 45, opvoering van «De Kald zangeres» van E. Ionesco. DONDERDAG 22 MEI 20.30 uur: in Pan, Wellekensstraat 45, opvoering van «De kale I zangeres» van E. Ionesco.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24