i
35
AALSTEN AAR JAN MATTHIEUBEROEPSREIZIGER
LTi
1ERDE ORGELCYKLUS
OOGSTAANDE INTERPRETATIE DOOR
AN INGELGEM.
GIJZEGEMSE VERBROEDERINGSFEESTEN
Ijoen
n
Ijoei
BRAILLE LIGA AALST
LEDE
MARIALE PROCESSIE IN TEKEN VAN
VLAANDERENS OUDSTE BROEDERSCHAP
FILM BIJ ONS
=RLAI
EST
De Voorpost - 23-5-75 - 23
stiaan Van Ingelgem opende de door hem ingerichte vierde
f tlcvklus in de Sint Maartenskerk te Aaist met twee koncerten
nderdag 15 en zondag 18 mei) waarin hij Mendelssohns zesde
elsonate en Messiaens «Messe de la Pentecöte» tengehore bracht,
de recitals overtroffen onze stoutste verwachtingen. Het lijkt
erdaad een gewaagde onderneming in een provinciestad minder
ende (Mendelssohn) en eerder avant-gardische (Messiaen)
elkomposities te programmeren, doch de toegewijde interpretatie
dalle facetten van beide werken duidelijk naar voor treden zodat
es in een smaakvolle voordracht resulteerde.
•ndelssohns zesde orgelsonate
us 65). de 'minst onbekende'
het zestal, viel op door de
konstante aandacht die Van
Ingelgem besteedde aan het
koraal «Vater unser im Himmel-
reich» waarop het werk geba
seerd is.
De Cantus Firmus werd door
een fijne registratie steeds vol
doende op de voorgrond ge
bracht en nergens door de meer
virtuoze omspelingen in de
schaduw gesteld. Overal heerst-
te een gezond evenwicht zodat
ook de minder onderlegde
luisteraar de variatietechniek
zonder moeite kon volgen.
Uitzonderlijk mooi was de
verklanking van de finale, een
Andante gebaseerd op een
eenvoudige liedvorm. Door een
bescheiden, doch zeer verfijnde
registratie wist Van Ingelgem
Mendelssohns eenvoud en kom
merloosheid tot een boeiende
aantrekkelijkheid te maken.
Na deze muziek die steeds een
serene atmosfeer uitademde
werd Messiaens uiterst gekom-
pliceerde Messe de la Pentecöte
gebracht. Een werk dat van
interpretator, registrant en luis
teraar alle aandacht vergt.
Uiterste subtiliteit wordt hier
gekoppeld aan een diepgaande
religiositeit. Beide aspekten
kwamen duidelijk aan bod. De
aandachtige luisteraar wist zich
hier gekonfronteerd met een der
beste orgelwerken uit de twintig
ste eeuw.
Veelzeggend was het tweede
deel. Offertorium, met als
ondertitel «Het zichtbare en het
onzichtbare». Deze diepzinnige
meditatie met synesthetisch op
gevatte klanken heeft haar
uitwerking geenszins gemist. De
steeds terugkerende pedaaltoon
werkte als een indrukwekkend
beklemtoonde suggestie van de
diepte en ondoorgrondbaarheid
van het mystrie der onstoffelijk
heid.
Een uiterst virtuose en krachtig
opgebouwde finale (Le vent de
lEsprit) gaf de uitvoerder de
gelegenheid om letterlijk en
figuurlijk alle registers open te
zetten. Feilloos werd aan deze
Messe de la Pentecöte gestalte
gegeven, ondanks de vele moei
lijke en ritmisch gekompliceerde
passages.
Kristiaan Van Ingelgem werd
geassisteerd door zijn echtgeno
te die de registratieknoppen
bediende. Ook zij liet in haar
taak niet aan het toeval over.
Op zondag 25 mei. te 20u30
wordt de vierde orgelcyklus in de
Sint Maartenskerk vervolgd met
een optreden van de Nederland
se organiste Dorthyde Rooij.
Oorspronkelijk was deze datum
voorbehouden aan de Japanse
Yuko Hayashi, zoals trouwens
op affiches en uitnodigingen
vermeld staat. Wegens het
uitstellen van haar koncertreis
door West Europa is ze echter
belet in Aalst op te treden.
Haar vervangster Dorthy de
Rooij (geb. 1946) is leerlinge van
de befaamde Nederlandse orga
nist Albert de Klerk. In 1972
behaalde zij de «Prix dExcelIen-
ce». de hoogste orgelonderschei
ding in Nederland. Ze koncer-
treerde in vele West-Europese
landen en verzorgt verschille»»1#
radio recitals. Zondag breng*
ons naast werk van
Mendelssohn en Messiaen ook
komposities van Bruhns, Bach,
Derufléen Franck.
Vol verwachting zien we uit naar
haar optreden.
ANDRE DE GROEVE
De gemeente Gijzegem viert met een hele klad tweedaagse
feestelijkheden de verbroedering met de Duitstalige Belgen uit
Membach (Eupen).
Gelijktijdig krijgt men ook de officiële opening van het Ge
meentelijk Sport- en Rekreatiecentrum die gepaard zal gaan
met optochten en muziekkoncerten die we hier even willen
opsommen:
Op zaterdag 24 mei krijgen we rond 19 uur op het Kerkplein
een serenade van het trommelkorps dat de eerste bezoekers
van Membach zal opwachten. Om 20 uur krijgen we dan in het
gemeentelijk sport- en rekreatiecentrum een kunstkoncert
door de muziekmaatschappij St.-Jean uit Membach. Dit kon-
cert zal gevolgd worden door een groots opgezet bal, opge
luisterd door een showorkest met een sterzangeres: dit alles
vanaf 21 uur in de feestzaal van het Centrum.
Zondag wordt ingezet met een H. Mis om 10 uur, opgedragen
door E.H. Bastin, pastoor van Membach, samen met E.H
Verwimp, dit nadat rond 9 uur de tweede groep uit Membach
zal gearriveerd zijn.
Na de mis wordt een vrije rondgang door de gemeente voor
zien.
Om 13.30 uur volgt er een receptie voor de genodigden, met
om 14.30 u. heldenhulde aan de kerk bij de gedenksteen van
oudstrijders en opgeëisten. Het Gijzegems Sint-
lartinuskoor zingt dan enkele aria's.
Nadien krijgen we een optocht .naar het Rekreatiecentrum
langs de Kasteellaan, Steenweg op Dendermonde, Steenweg
op Aalst, Bundelweestraat, Dries. Om 15.30 u. volgt de plech
tige opening van het Centrum door de heer Lejuste. We krijgen
hier om 16 uur een optreden van fanfare Saint-Joseph uit
Membach en om 17 uur het optreden van het koor van Mem
bach en nadien van de fanfare Vreugde en Vrede van Gijze
gem.
Kortom, een gevuld programma dat voor ieder wat wils biedt
en mits een prachtig zonneweder kan uitgroeien tot de topge-
beurtenis van het Gijzegems feestelijkhedenleven in 1975.
Op zaterdag 7 juni gaat in de zaal Breughel, Aalsterse Steen
weg 12 te Moorsel, een groots Kermisbal door met het orkest
«Show Tien Deam Sweet Parfum» en de zanger Red Richard.
Aanvang te 20.30 uur. Inkom 50 F.
Dit bal wordt ingericht tot steun aan de Visueel Gehandicapten
van het Gewest. Kaarten zijn op voorhand te bekomen op het
sekretariaat bij Maria De Wolf, Sint-Kamielstraat 125 te Aalst
en bij de voorzitter W. Verleysen, Kapittelstraat 10 te Moorsel.
Wij zoeken de Visueel Gehandicapten op. Alle slechtzienden
kunnen bij ons aansluiten vanaf 70% invaliditeit.
Vraag inlichtingen op het sekretariaat of bij de voorzitter tel.
053--70.14.50.
Vlaanderen is een land van stoeten en processies. Sinds
mensengeheugenis zijn hele scharen toeschouwers en
feestvierders samengetroept om in Vlaanderens dorpen en
steden mee te genieten van kleurrijke optochten, praalstoe
ten en processies.
Lede heeft op dit stuk steeds vooraan gestaan. Sinds vele
jaren lokt de karnavalstoet heel wat belangstellenden. Maar
boven dit ludiek evenement torent de Mariale processie ver
uit.
Weck van vrijdag 23 tot en met donderdag
129 mei 1975
In cinema Alfa loopt deze week de reeds vroeger aangekon
digde film van Liliana Cavani «Night Porter» (Nachtportier),
met in de hoofdrollen Dirk Bogarde en Charlotte Rampling.
F Zoals van Cavani te verwachten was, heeft zij van dit verhaal
I een nogal zwaar op de maag liggende bedoening gemaakt.
IGeen film dus waarvoor men lekker in zijn zetel gaat zitten
kijken. In het kort komt het hierop neer: een gewezen nazi
heeft een rustig baantje als nachtportier in een voornaam
hotelontmoet daar op zekere dag één van zijn slachtoffers en
wordt daarom onder druk gezet In feite is het allemaal niet zo
'i eenvoudig. In het hotel worden regelmatig bijeenkomsten ge-
f houden van ex-nazi's die een soort van uitzonderingsrecht-
1 -tank vormen om elkaar van de zware oorlogsschuld vrij te
[spreken. Wanneer dan eensklaps de vrouw opduikt die hen
f zou kunnen verraden moet er dringend wat aan gedaan wor-
even.
Waar de groep echter geen rekening mee houdt, is het feit dat
de vrouw in één van de kampen een verhouding heeft gehad
met de nachtportier. Een nogal vreemde verhouding mis
schien, doch gezien de oorlogsomstandigheden zeker geen
uitzondering. In extreme situaties zoals een oorlog kan de
beul-slachtoffer relatie immers vele vormen aannemen. Juist
omwille van die vroegere sado - masochistische verhouding
zou de vrouw er nooit toe komen de nachtportier te verraden,
de leden van het genootschap weten daar echter niets vanaf.
Daarom probeert de nachtportier eerst de aanwezigheid van
de vrouw te ontkennen. Wanneer dat niet meer lukt besluit hij
met haarte vluchten naar zijn appartement. Doch zijn makkers
van vroeger willen hem uitschakelen. Er ontwikkelt zich dan
ook een verwoede belegering waaraan de twee vooral psycho
logisch ten onder gaan.
Waarom Cavani deze film gemaakt heeft (en waarom ze hem
op die manier heeft opgevat) is mij niet erg duidelijk. Misschien
om aan te tonen dat het (oude) fascisme nog altijd leeft in Italië
(alhoewel de film zich tijdens de vijftiger jaren afspeelt) en
goed georganiseerd is. Óf misschien om te wijzen op moge
lijke (voor sommigen ongeloofwaardige) gevolgen van de
gruwelen van Wereldoorlog twee? Of gewoon om een film te
maken naar haar zin, waar iedereen zijn eigen verklarinq voor
heeft?
In cinema Palace blijft «THE TOWERING INFERNO» nog een
week op de affiche staan. Het is één van de goede rampen-
fijms die ons land de laatste maanden overspoelden. Meer
uitgebreide informatie kon U in vorige nummers lezen.
In cinema Feestpaleis zet «KEETJE TIPPEL» haar niet te
stuiten weg naar roem en sukses voort. Een volgende keer
krijgt U wat achtergrondinformatie omtrent Neel Doff, de
schrijfster van het boek, in feite een onderdeel van haar auto-
biografie. GUY DE LOMBAERT
Sedert 1414 bezit Lede een mi-
rakuleus beeld van O.L. Vrouw
van Zeven Weeën, en gedu
rende al die jaren kende de no
vene een ruime belangstelling.
De processie ter ere van O.L.
Vrouw is niet altijd geweest wat
ze nu is. Maar sinds 1964 werd
alles groots aangepakt. Een
geheel nieuwe processie werd
ontworpen. Ruim duizend
deelnemers schonken in die elf
jaar aan Lede de reputatie, dat
het prat mocht gaan op Vlaan
derens mooiste en grootste
processie ter ere van O.L.
Vrouw. Het feit dat men Lede
het «Oostvlaamse Brugge»
begon te noemen, zegt genoeg
in dit verband.
560 JAAR
BROEDERSCHAP
Ook dit jaar werden kosten
noch moeite gespaard om de
duizenden belangstellenden
ter wille te zijn. De processie
van zondag 1 juni kreeg an
dermaal een feestelijk tintje.
De Broederschap van O.L.
Vrouw van Zeven Weeën van
Lede bestaat immers 560 jaar
en is meteen de oudste broe
derschap van gans het
Vlaamse land.
Vanaf 15 uur zullen opnieuw
meer dan 1.000 deelnemers in
historische klederdracht, ver
gezeld van ruiters, praalbloe-
menwagens. harmonies en
vendelzwaaiers, langs de
Leedse ommegangweg defile
ren.
Naast het Leedse Mariabeeld
zullen nog een vijftal andere
Mariabeelden meegedragen
worden. Het zijn de beelden
van O.L. Vrouw van Zeven
Weeën van Wenduine en
Woesten uit West-Vlaanderen,
Beverst en Bilzen uit Limburg
en Steenhuize - Wijnhuize uit
Oost-Vlaanderen.
De bedevaarders kunnen ter
plaatse een uitgebreide en
prachtige programmabrochure
bekomen met de volgorde van
de praalstoet.
RUITERSOMMEGANG
Aan deze Mariale processie
werd sinds vele jaren onveran
derlijk een ruitersommegang
gekoppeld. Ook zondag 1 juni
om 8.30 uur zullen opnieuw
zowat driehonderd ruiters en
paarden op de Hoogstraat ver
zamelen om dan rond 9 uur
aan de H. Grafkapel de H. Mis
bij te wonen.
Na de Eucharistieviering ont
vangen alle ruiters een bede
vaartvlaggetje en worden ze
aan de kerk gezegend. Deze
ruitersommegang is de groot
ste en drukst bezochte omme
gang, ter ere van O.L. Vrouw,
van gans het Vlaamse land.
Vermeldenswaardig is wel dat
ruitersommegang en proces
sie zelden moesten uitgesteld
worden wegens slechte weer
somstandigheden. Nagenoeg
ieder jaar zorgt O.L. Vrouw van
Lede, op «haarfeestdag», voor
een uitgelezen zomerweertje.
MARCOLE
sss
Een sfeerbeeld uit de Leedse Mariale praalstoet (Marcole)
OVER POLITIEK EN BOMBAY
Ik heb over de politieke situatie in India
nog niet veel verteld. Dat komt tendele
door het spijtige feit dat de informatie
hierover in onze buitenlandse kranten en
tijdschriften, meestal vollediger en juister
is dan ter plaatse. Ik kan bijvoorbeeld
iedereen de reeksAi India, aanraden,
die in de loop van 1974 in het weekblad
HUMO is verschenen. Het enige wat ik
hieraan nog kan toevoegen is het vol
gende
Wie praat met politiek bewuste Indiërs
krijgt een zeer verward beeld te slikken
van de toestand. Sommigen geloven in het
kommunisme, streven naar een geweldda
dige revolutie. Dat is echter een hope
loos-kleine minderheid. Alleen in Bengalen
en Kerala (uiterste zuid-westen) hebben de
kommunisten een meerderheidspositie. De
grote massa is vreedzaam totterdood.
(Er was een betoging in Gujarat. De mas
sa, opgezweept door de bezielende woor
den van oppositieleiders, brak de rege
ringsstocks open en plunderde de opge
slagen rijst en graanzakken. De leiders
werden prompt gearresteerd en het oproer
was voorbij. Er vielen in Ahmedabad ver
schillende slachtoffers. De Indiërs zijn vol-
I gers. Ze volgen een leidersliguur. Laten
zich gemakkelijk meeslepen. Identificeren
zich eerder met een persoon dan met een
Idee. Vandaar de vele goden, alle verper-
i soonlijkingen van bepaalde filosofieën.
Maar neem de leider weg en alles stort
als een kaartenhuisje in elkaar.)
In Gujarat had ik een lang gesprek met
een leider van de Staats-oppositiepartij
(C O.P.). Deze man bedoelde het mijns in
ziens werkeli/k zeer goed. Een oude idea
list. Maar de problemen zijn zo onoverko
melijk groot. Er is de komplekse struktuur
van de samenleving, het kastensysteem,
de korruptie van de regering, er is het
I voedseltekort, de aanhoudende natuur
rampen, droogten, overstromingen, de
h macht der landeigenaars, meestal leden
I van de leidende Congress-partij van Indira
I Ghandi. Deze hebben grote stocks rijst
dle ze achterhouden tot de prijzen hoog
genoeg zijn. De regeringsambtenaars die
voor het verdelen en inkasseren van deze
stocks verantwoordelijk zijn, zijn bijna alle
zonder uitzondering korrupt. Daarbij wordt
de beste rijstuitgevoerd.
We hebben zo'n regeringswinkel bezocht,
een opslagplaats waar de graanrantsoenen
worden verdeeld volgens een bonnetjes
systeem. Het rantsoen per hoofd is totaal
ontoereikend. Ik herinner me niet meer
hoeveel, maar zelfs een Gujarati kan hier
van niet leven. Dus moeten de mensen
drievierde van 't graan kopen op de zwarte
markt tegen waanzinnige prijzen. Daarbij
is het regeringsgraanvan de iaagste
kwaliteit en soms gewoon niet te eten. De
zakken uit Amerika, gift van het Ameri
kaanse volk, niet te verkopen, worden
lustig verkocht op de zwarte markt. Alle
ontwikkelingssteun uit het Westen geraakt
op duistere wijze in de schuur van de
rijken en wordt tegen woekerprijzen door
verkocht aan de mensen die nog het geld
hebben om ervoor te dokken. Bij een
staking van de transportdiensten, vooral
de spoorwegen, staat de hongerdood met
een voor de deur. De trein-vakbeweging is
oppermachtig en het spoorwegpersoneel
stelt alsmaar hogere eisen. Ze worden
beter betaald dan wie ook in India. Dus
willen ze alsmaar meer en meer.
Ik weet niet hoe te denken over Indira
Gandhi. De manier waarop ze haar leger-
budget spekt is zeker niet in overeenstem
ming met de vreedzame principes van
haar naamgenoot Mahatma Gandhi. En zij
is het die India moet redden. Daarbij ben
ik bang dat het sterke Indiese leger, ge
traind en uitgerust in twee oorlogen tegen
Pakistan en een bijna-oorlog met China,
een wapen zal zijn in de handen van de
rijke belangengroepen. Dat het tegen het
volk zal worden ingezet als die groepen
hun rijkdom in gevaar zien.
Ik weet ook niet wat er gaat gebeuren
in Noord-lndia. We hebben behoefde aan
een nieuwe Gandhi. Die de hele korrupte
regeringsbende in Dehli voorgoed laat ver
dwijnen. Alleen een onkreukbare regering
met eerlijke ambtenaren kan misschien de
situatie nog redden. En geloof me, ik voel
mezelf geweldig betrokken bij alles wat in
India gebeurt. Het is iets dat India doet
voor mijik voel me nauwer verbonden
met het lot van dit land, dan met Vlaan
deren bijvoorbeeld. Wat in India gebeurt,
is volgens mij van levensbelang voor de
rest van de mensheid I
TWEE DAGEN IN BOMBAY
Bombay is, samen met Dehli en Calcutta,
wel de meest afschuwelijke van India's
grootsteden. Vroeger een pantolfelvormig
eiland in een broeiende wildernis van
malaria-modderbanken. Vandaag de dag
verbonden met het vasteland en na Cal
cutta de tweede grootste stad van het
sub-continent India.
In 1534 werd het door de Sultan van Guja
rat afgestaan aan Portugal en dan weer,
in 1661 verhuisde het bij decreet van de
Portugese koning naar Engelse handen
Charles II) als onderdeel van de bruid
schat van Catharina di Braganza. Naar
het schijnt zijn er heel wat interessante
historische plaatsen te bezichtigen, maar
je moet het er wel voor over hebben.
Zelfs de meest pikante toeristische attrak-
tie, de Vijf Torens der Stilte, hebben we
zonder veel gewetensbezwaren links laten
liggen. (In de 8e eeuw vluchtten de Farsis
uit Iran voor Moslimvervolging. Zij waren
nl. volgelingen van Zoroaster. Noemden
zich de Mensen van Het Heilige Vuur.
Deze vijl torens der stilte was de hoofd
plaats waar de Farsis hun doden legden
voor de vogels. Ze mochten immers niet
gekremeerd noch begraven worden, want
dat zou vuur of aarde bevuild hebben.)
Zoals de aandachtige lezer misschien al
vermoedt aan de aanhef van dit artikel,
hebben we 't niet zo hoog op, met Bombay.
Al viel het achteraf beschouwd nog wel
mee. We waren echter wel bekaf na de
24-uren treinen langs Viramgam en dan pal
zuid op Bombay. Ik wil er dan ook niet
teveel woorden aan verspillen. Het is een
G Ru wel ijk GRote Stad. Met GRatijk veel
verkeer. Daarbij was er net een treinstaking
aangekondigd voor de 2e januari. We arri
veerden er op Nieuwjaarsdag 1974. Nog
diezelfde morgen slaagden we erin van
zonder noemenswaardige moeite ons vi
sum te doen verlengen. We werden op
sleeptouw genomen door een dichter-
journalist klein bonkig-baardig kereltje,
dat enorm energiek alles en iedereen on
dersteboven liep. Hij baande ons een weg
door Bombay en sneed bulldozerend door
heen de mensenmassa als door boter.
Nooit zoiets meegemaakt. Vond een hotel
letje in de Second Marine Drive. Een
onooglijk kamertje van 15 rps. Iets van
twee meter op één meter twintig. En dan
mochten we nog blij zijn ook Bombay is
peperduur. Waar je in de rest van India
voor hetzelfde hok 2 of 3 rps. neertelt kost
het hier minstens het vijfdubbele. Er was
net genoeg plaats naast het minuskule
eenpersoonsbedje om onze bagage neer
te zetten. Om in bed te geraken moesten
we over de pakken heen kruipen. Ik kan
iedereen verzekeren dat zoiets deprime
rend werktMensen die ooit na een dag
lang op een Indische trein geradbraakt in
Bombay zijn aangekomen, zullen wel weten
wat ik bedoel. Niet iedereen reist op kos
ten van de BRT
Die avond hing er een dreigende wolk
over de broeiende stad. De anders zo
vreedzaam-passieve Indiërs waren reeds
onder mekaar aan 't vechten geslagen in
de doodse straten. Maakten zich klaar
voor de grote staking van morgen. Ieder
een had voedsel gehamsterd want het
werd ongetwijfeld een algemene staking.
De spoorwegvakbond is immers opper
machtig in Bombay. Bange winkeliers en
restauranthouders sloten hun deuren. We
waagden ons van de hele dag niet meer
op straat en dronken lusteloos een flesje
goedkope vodka voor onze nieuwjaar. En
in ons hokje daar, hadden we voor 't eerst
sinds drie maanden, even heimwee en we
maakten nadien nog gloeiende ruzie over
een kleinigheid. De stemming lag ver be
neden het nulpunt. De derde januari was
ik al heel vroeg op en nam een bus naar
de ferry. Kocht de bociticketten en tegen
het middaguur zaten we knusjes geïnstal
leerd op het dek van een helder-witte pas
sagiersboot. BestemmingGoa, het freak
paradijs. En we dachten hoopvol aan al
de brieven die daar in 't postkantoor op
ons zouden liggen wachten en aan onze
vrienden uit Gent met wie we daar hadden
afgesproken, ergens aan een strand.
HET ONKOSTENRUBRIEKJE
Trein
Van Amritsar naar DEHLI rps. 20 per persoon.
Van Dehli naar JAIPUR rps. 12 per persoon.
Van Jaipur naar AGRA rps. 11 per persoon.
Van Agra naar JHANSI rps. 8,5 per persoon.
Bus
Van Jhansi naar KHAJURAHO rps. 7 per persoon.
Van Khajuraho naar SATNA rps. 4,5 per persoon.
Trein
Van Satna naar JALGAON rps. 30 per persoon (super-express).
Van Jalgaon naar AURANGABAD rps. 8 per persoon.
Over-en-weertje naar ELLORA rps. 1,25 per persoon
Bus
Van Aurangabad naar AJANTA rps. 8 per persoon.
Trein
Van Jalgaon naar SURAT rps. 8,75 per persoon.
Van Surat naar DWARKA rps. 27,5 per persoon.
Totaal van Amritsar tot Dwarka 675 FB per persoon. Of 1.350 F samen
Totaal uitgaven 3793 F,
Uitgaven in Dwarka (25 november tot 25 december) 1.954 F.
Trein en bus van Dwarka naar SALAYA rps. 4,5 per persoon.
Trein naar BOMBAY rps. 26 per persoon.
Ir'oi6,- ui,9aven voor de eerste drie maanden van deze reis 13 000 F samen of
7.500 F per persoon.
Gemiddelde prijs van hotelkamertjes in India 28 F dubbel.
Op te merken valt dat sommige eenpersoonskamers even duur uitvallen als dubbele
tedelen 'S 'nd'a °°k dikwjils mo9eliik met twee een eenpersoonskamer