roi nu AA1S1 r Kill IT Gl IMI AC H EN D 1 E KI IP VII EESET ENDI i KI IS B EU AAI IFANS Iets duurder maar... VEEL BETER BENT U MET KWALITEIT- SCHOENEN VAN DE VAKMAN ADOLF CAMMERMAN De Voorpost - 30-5-75 - 7 mondse schooljeugd uitgebe eld. Het ritme van een harmo nie wordt overstemt door het gedokker van karrewielen, de wagen van Robrecht van Bé- thune draait de markt op, voor aan het schild, achteraan een Makeleter-fretter die vis naar binnenwerkt. Dan volgt de meest imposante wagen waarop de maagd van Oost-Vlaanderen, troont. Een wit Boulonees vierspan heeft alle moeite om het tonnen- zware gewicht te torsen van de (zoals alle praalwagens die we te zien kregen) verzorgd afge werkte maar stijve en fantasi- earme maagdenwagen. Nu volgen de gemeenten uit het arrondissement en 't Kliekske versterkt door enkele Aalste- naars (Lode Caudron e.a.) zorgen voor wat afwisseling tussen de twee enige liederen die men die dag in het dorpje scheen te kennen. Het tweede deel vangt aan. DE LEGENDE VAN DE VIER HEEMSKINDEREN De sage van de vier heemskin deren, Reinout, Ritsaard, Writsaard en Adelhart, zonen van heer Aymon, zwager van Karei de Grote, wordt door Dendermonde uitgebeeld. Narren en narrenbalet samen metdejagersgroep openen het tweede deel en brengen ons in de sfeer van de hofhouding. Weerom zorgen Aalsterse Denderruiters, vermomd als nar voor suspens en akroba- tentoeren. In het volle entoe- siasme had onze stadsgenoot Gunther Van Miegem bij het onderweg afspringen van zijn paard een beenbreuk opgelo pen, maar gelukkig zorgden onze vier andere stadsgenoten nog voor enig animo (o.m. Emiel Vinck). We zien dan het volk van Ay mon voorbijtrekken terwijl de heemskinderen door de paters Benediktijnen onderhanden worden gepakt. Bij de kroning van Lodewijk, Kareis zoon, worden ze door hun vader tot ridder geslagen en krijgen elk een stuk land, een kasteel en een paard als geschenk (je zou voor minder ridder worden). Maar de oud ste onder hen vindt de boerek- nol die hij kreeg maar zootjes en slaat het eerste dier mors dood terwijl hij van een tweede de lenden breekt. Slechts het vervaarlijke en door iedereen gevreesde ROS BEIAARD vindt hij naar zijn zin. Maar dat steekt Lodewijk natuurlijk de ogen uit en deze daagt Reinout uit tot een schaakspel met als inzet: het hoofd van de verlie zer Het kopje van Lodewijk rolt de paleisvloer op en meteen gaan de adelijke poppen aan het dansen. Pas is het lijk van Lo dewijk de markthoek om of rui ters stormen het plein op. In de strijd tegen Karei de Grote worden de paarden van Rit- saert, Wntsaert en Adelaert gedood, en de vier roemruch tige vier heemskinderen kun nen op het nippertje hun ko ninklijk vel redden door op de rug van Beiaard weg te vluch ten. Karei zal dankzij de verzoe ningspogingen van Aymons vrouw een bestand dulden, als het ROS BEIAARD verdronkeri wordt. Reinout die zijn pollekes niet meer wil verbranden aan Kareis vuur, stemt toe. Nadat Reinout zich heeft ver wijderd omdat hij de drie ver geefse pogingen van zijn paard dat met de molenstenen om de nek in het denderwater werd gedreven niet meer kon aan zien, verdrinkt het. Uit de praalwagen, waar het paard, halsreikend uitsteekt, spat het water ontstuimig van de laatste zenuwtrekken. Bovendien mag Reinout nog een bijreisje maken als pelgrim en onderweg als Karei toch niet weet wat hij vertelt, bazuint hij de sage over zijn sterke paard overal uit. Tussendoor over wint hij nog wat Turken. FOLKLORE EN VOLKSE SPOT Voor Dendermonde stopt daarmee natuurlijk het verhaal niet. De stoet wordt verdergezet en de fraaiste wagen wordt de Markt opgedraaid, 't Schipke waarmee gepronkt wordt met de koophandel en scheepvaart is versierd met voor de 15e eeuw raar aandoende vlagge tjes en zit vol kleuterdreumes- sen in matrozenpakjes. We we ten ook dat vissers steeds meer in 't café vangen dan in 't Scheldewater en het verwon dert ons niet als een Dender- mondenaar beweert in 1711 een walvis te hebben opge haald. Levensecht trekt hij voorbij, met Neptunus op de rug gezeten die voor een wa terbad zorgt. Nu gaat de harmonie de kop- vleesfretters vooraf. Dender monde toont zijn waar gelaat en eet het kopvlees afkomstig van de honden die de laatste weken uit Aalst verdwenen en. de krengen die in bij ons in de Dender worden geworpen. Ook wat hun visvangst betreft komen ze'r eerlijk vooruit, in plaats van Walvis werden er Makeleters gevangen, kleine platte visjes die misschien met de nodige alkohologen beke ken wat groter lijken. En bier komt er ook bij te pas om het duivelsbalet die er met varkensblazen op het publiek op los kloppen, wat in te tomen. Naar een legende werden de duivels losgelaten op het Den- dermondse stadsmagistraat die een ongewijde klok in een kerk lieten luiden. Ze maakten zich van de vloek vanaf door de duivels te bezatten. De visverhalen nemen echter geen einde, Dendermonde beweert dat er ooit een vreemdsoortige vis in de Den der zwom. Het reusachtig ge drocht had afschrikwekkende tanden, waarmee het gevaar lijk knapte. Wie daarmee op de jaarmarkt te Aalst wou komen bluffen kreeg de spotnaam van Knaptanden. Maar voet bij stuk houdend, worden de fantasie dieren losgelaten en verwoes ten menige mis-en-plie of agentenklak. Het klein peirdje - zonder - steirtje, bereden door Cupido die met zijn zweep onwillige pachters tot betalen aanzet en vroeger de vensters van bo venliggende ramen stuk schoot, wordt gevolgd door hel ietwat ontroerend (sorry jon gens maar 't is waar) cupido ballet. Bij wijze van kompensa- tie schieten de achtjarige meis jes in wit baletpakje pijltjes de lucht in. DE REUZEN Vendeliers en trommelaars brengen nu hulde aan de Den- dermondse reuzen: Goliath, Mars en 'Indiaan'. Het zijn evenzo getuigenissen van de Dendermondse onderdanig heid aan Filips de Goede met Isabella van Portugal en Keizer Karei V. HUMOR? De ezels in de stoet zouden uit Aalst komen, want zo zou ooit een Dendermondse sekretaris beweerd hebben: Hier gheen esels en syn. Enfin om zoiets te beweren moet je toch maar Dendermondenaar heten en de Aalsterse «EZELS» met hun veel grotere stads- «vrijheden» lachen dan ook en dansen jubbel rond het ROS BEIAARD van de Dender mondse onderdanigheid en hielenlikkerij. Dendermonde kan enkel zeg gen: Laat uw scharminkel rus tig los: Wij hebben 't echte Beiaard- ros. Nu doet het weer in Den dermonde in pracht en praal zijn ereronde. Weent dan van nijd bij 't schaamle puin van Ba latum. En vreet ajuin! DE ROS BEIAARDTREIN Hellebardiers gaan het paard vooraf, buskruit geeft vier knal len. De tribunes veren recht, de spanning stijgt. Je ziet duidelijk wie hier woont. Er wordt mee gezongen, natuurlijk het be iaardlied, men bekijkt ons arg wanend. Dan gebeurt het, het Ros Bei aard, bereden door de vier heemskinderen, de gebroe ders De Jonghe: Dirk, Wim, Boudewijn en Kris worden ju belend de markt opgedragen. Kalleke Step loopt voorop, hij is echter op het einde van zijn krachten, moe van zijn vier - kilometer - lange - akrobaten- toeren en hij kan best wat 'zuip' gebruiken van de pijnders die in groepjes van twaalf het Ros dragen. Intussen hebben buskruit- schieters op de drie hoeken van de Markt post gevat, het peird groet het volk en maakt zich klaar voor de strijd. De beiaard zou nu moeten spelen (maar hij is in reparatie, dus is het een tape) en het vuur wordt geopend telkens het Ros zich een uitweg zoekt. Ten slotte breekt het door en verlaat stei gerend langs de Noordzijde het mooie Marktplein. Toegejuicht door vele Dendermondenaars, die weer eens hun dag beleef den. NASPEL Het uitzicht van het dorp na de doortocht van de honderden paarden besparen we. Terwijl taptoe wordt gespeeld vinden we de figuranten terug in de dorpscafés. Er wordt bier ge dronken uit Aalst of Wieze, maar men heeft toch een eigen plaatje en dat moet de familie die van einde en ver was uitge nodigd tot vervelens toe horen. Er wordt op het beiaardlied ge danst, maagden kruipen op de rug van de forse ridders en rij den triomfantelijk naar den toog. In sommige 'pennelikkerska- fees' wordt het niet genomen en krijgen ze geen bier meer, geen zorg want de buitendeur van 't café daar weer tegenover staat alweer open. LIEVEN MATTHIEU iKToen het Ros Beiaard aan het verdrinken was, kwam het een wijle daarna weer boven en het stak zijn hoofd omhoog, "Mtnf e*gde naar zijnen Heer Reynout, alsof 't een mens was voorge-Öewe€St d'e naar zijn lieven vriend, bitterlijk geschreid had- grondstP®- Ten lesten zonk het ros en verdronk hindert Is nochtans, naar 't gemeen zeggen, sedert vele malen strukticgezien in 't Aalsters woud» :e tweej irdt nog! van de Q aldus z. op de r bij de rdt de en. De ids een eert de uw van 'Ijze te LGHE t de /eer ons mis- ven- ,ede eten iom- zijn dan )eld igen naar be- Sinds Lieven Van de Velde tij dens de 18e eeuw opdracht kreeg om zich als beeldhouwer in zijn gevangeniscel wat nuttig te maken voor het Dender mondse stadsmagistraat, en hij hen een 'peirdekop' moest beeldhouwen om er hun nota belenblazoen wat mee op te poetsen, liet Dendermonde nu reeds 14 maal dat peird de gruwelijke verdrinkingsdood sterven. Naar die van Dender monde zeggen, zou het tot drie maal toe de met molenstenen belaste hals, boven het Dender-Schelde water hebben uitgestoken, maar minder roesvolle kroniekenschrijvers laten het bij één keer. Eén zaak is duidelijk, Dender monde vind af en toe nog eens een reden om deze sombere teloorgang van het «peird» met luister te vieren, de geschiedenis-molen een forse draai te geven en zichzelf dan maar te verzuipen in het uit def tiger steden aangerukte bier dat afgewisseld met het be ruchte kopvlees wordt binnen gewerkt, terwijl de vingers vetdruipend Makeleter-visjes grijpen die ooit eens welig rond het kreng van de verdronken beiaard zwommen en waaraan ze hun bijnaam te danken heb ben. Nu ja, réden? De ene keer lijmden ze'r Napo leon I mee toen die met zijn grillige hersenkronkels onze kontrijen regeerde. Maar als het politiek schaakspel werd gewijzigd, keerde Dender- (Karolingische verhalen) monde wijselijk en onderdanig zijn huik onder de noorden wind, naar het zuiden, om de koning der Nederlanden, Wil lem I, een pleziertje te doen en liet ook voor hem in 1837 het peird een rondje dansen. Tot dan weer in 1937, de koning derBelgen, Leopold I, prat ging op zijn nieuwe spoorweg en meteen de ganse familie uit Saksen-Coburg op visite kwam. Later zullen ze uit dankbaar heid voor hun rechtbank die het in 1850 een halve eeuw vol hield of omwille van een nieuwe Scheldebrug met «Bei aard» door de enkele straten trekken. Voor 't laatst zag het 'peird' het daglicht tijdens de Wereldten toonstelling en nu wou men, voor Dendermonde volledig in de fusiemolen terecht komt nogmaals den ommegang, zoals het daar genoemd wordt, organiseren. DE STOET vertrok uiteindelijk toch nog Het was niet nodig reeds rond het middaguur richting Appels te rijden en de plaatselijke rich- tingwijzers in 't oog te houden om het Dendermondse straatje niet voorbij te zoemen. Onze Dendermondse kollega's hadden weer overdreven maar ja, we kennen ze reeds langer en hadden zelf slimmer moeten zijn. De stad liep rustig vol. Een Grote Markt die bijna zo mooi bevlagd werd als de Aals terse sinds het Dirkmartens- jaar en straten waar rood-witte slierten droefgeestig naar de witgekalkte straatopschriften «AALST BOVEN» kijkend, voor feeststemming wilden zorgen. In het schepenzaaltje worden kroontjes van wiezepils ont kurkt. De persfotografen zitten er ongeduldig bij, om vier uur willen de kranten hun plaatjes reeds binnen en die verdomde stoet wil maar niet vertrekken, bovendien zal het hen een hele kanwei worden om door het lensoog te vizeren en zelf niet halsoverkop te gaan op de drekgladde kasseitjes. Dit alles verwonderde ons ech ter geenszins, want al hadden die van Dendermonde er de Antwerpse stoetenbouwer Frans Van Immerseel bijge haald, die voor hen in 1958 reeds het zaakje opknapte, en onderging de stadskas een forse aderlating om rekwisie ten en groepen (ook uit Aalst!) te laten aanrukken, in het Kar melietenklooster waar de kleedjes gepast werden, heer ste een babylonische verwar ring van jewelste. Net als voor het optreden van één of andere dorpstoneelver eniging die niet weet uit te ma ken wat bij een narrenpak of bij de ridderkledij hoort. Aalst had voor één keer geen schuld en we vonden het écht jammer dat hele kleuterklasjes hun duivelspakje niet vonden en schreiend naar huis werden gestuurd. God ja, wij waren er wel op voorbereid. Met ruim een uur vertraging kregen onze kolle ga's toch hun foto-voer en de helse tocht door de bestofte en proppensvolle straten vatte aan. Ondertussen zorgde de Lande lijke Rijvereniging ervoor dat de vier-uur-wachtende tribune- Voor eenmaal dat het feest te Dendermonde is, dient ervan geprofiteerd, (v) toeschouwers op de Markt niet in slaap dutten met het kon stante hoevengetrappel en boerendorpgeu ren «FLANDIA EQUITAS» Het hele gebeuren stond im mersin het teken van «Flandria Equitas», het paardrijdend Vlaanderen De geestesaf- stammelingen van de adelijke ruiters die 'Ploeg en Kruis' in het schild voerden, kwamen rijkelijk aan hun paardenbek ken. En al werden de ruiters- kunsten niet meer aangewend om koen en onverschrokken de mens-in-nood ter hulp te snellen en het onrecht onver biddelijk de kop in te drukken, het blijft indrukwekkend. Een paardenmeester die beslist van Pruisische afkomst moet geweest zijn, beval met stuurse kop vanop een ont stuimig ros, de ruiters en paar den. Bazuinengeschal weerklinkt en we snellen terug naar het perspodium. Herauten te paard kondigen het publiek de stoet aan en worden gevolgd door landsk nechten terwijl vendeliers met hoe kan het anders «Ros- Beiaardvlaggen» de triomf van Ros- en Heemskinderen ver tolken. Hulde wordt gebracht aan de laatste garnaalvissers die stoer voorbijtrekken in helgele noord-westers, gevolgd door de Landelijke Rijvereniging. Gemeenten die het paar in het schild voeren begroeten ver volgens 'Beiaard' maar onze aandacht gaat reeds naar de 'stokpaardjes' een oud kinderspel door de Dender- Dorpstraat, 5 (Paterstraat) Gijzegem - Tel. 053-21.95.25 Zegels Valois - Gezinszegels. Alle reparaties vakkundig uitgevoerd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 7