BERT IASSINO IN IMPONERENDE
SLOITSTEEN VAN VIERDE OROEIBVKIOS
E]
MA REK DREWNOWSKI
TEMPERAMENTVOL DOCH ONBEHEERST
TWINTIG JAAR GDZEGEMS
SINT-MARTINUSKOOR
ia
FILM BIJ ONS
KULTUURKALENDER
OPEN DOEK
VOOR EEN BOEK
MET OPEN OGEN
Hoe men het klaarspeelt in een provinciestad als Aalst dergelijke
hoogstaande artistieke realisaties te verwezenlijken is ons een
raadsel. Is het een toeval of een gevolg van grondig overleg der
organisatie? Feit is, de vierde orgelcyklos kende geen
noemenswaardige tekortkomingen en wist in zijn geheel te boeien
door een temperamentvolle aanpak der drie uitvoerders en een
zorgvuldige programma-keuze; een koherent geheel waarin zowel
qua interpretatie als presentatie niets aan het toeval werd
overgelaten.
De Nederlander Bert Lassing zijn landgenote Dorthy de Rooy ken. ontdat tussen beide een
laat zich best vergelijken met die op 25 mei optrad. Vergelij- fundamenteel verschil in stijlop-
vatting bestaat, zij het dan om
éénzelfde doel te bereiken.
Dorthy de Rooy put haar
overredingskracht uit de vorige
week beschreven statische, haast
majestatische aanpak. Bert
Lassing moet het hebben van
een grandioos opgevat klank
beeld en een stormachtige
expressie. Beiden slaagden voor
treffelijk in hun opzet.
Bert Lassing bracht een volledig
romantisch en modern pro
gramma, dit in aanpassing aan
het instrument.
Het werk waarmede het koncert
In het eerste deel bracht
Drewnowski twaalf Sonates van
Scarlatti. Men zou hiertegen
reeds bezwaren kunnen koeste
ren enkel door het feit dat deze
voor klavecimbel geschreven
muziek op de piano wordt
uitgevoerd. Neem daarbij een
overdreven pedaalgebruik en de
verdubbelingen in basregister.
dan kom je tot een klankbeeld
dat aan een Beethoven eigen zou
kunnen zijn!
Wel dienen we te noteren dat het
authenticiteit nastrevende ide
aal dat zich bij ons de laatste
jaren sterk ontwikkelde, nog
niet ten volle is doorgedrongen
in de landen achter het Ijzeren
Gordijn.
De wereldberoemde Russische
pianist Sviatoslav Richter laat
zonder schroom Bachs Kunst
der Fuge en Das Wohltempe-
rierte Klavier op plaat vastleg
gen. in pianouitvoering! Een
onderneming die een westers
kunstenaar die enigszins up to
date is nooit zou aanvaarden, op
uitzondering van de Amerikaan
Genn Gould die de meest
smaakloze interpretaties na
streeft.
Bovenstaande bezwaren buiten
beschouwing gelaten, wist
Drewnowski ons te boeien met
een fors tempo en een éclatante
stijl-
In de d-moll sonate echter
scheen de dialoog tussen linker
en rechterhand niet zeer vlot te
verlopen; wanneer de handen
elkaar kruisten had de rechter
hand. met een drie-noten bas-
motief. duidelijk moeilijkheden
om met het passagewerk door de
linkerhand maat te houden. Dit
is enkel te wijten aan een
overhaaste aanpak van het werk,
en niet door onkunde van
Drewnowski. In hem zien we een
groot pianist, doch iemand die
zichzelf ergens overschat en te
veel vertrouwt op verworven
kunde en sukses.
Niemand zal de grote gaven van
deze man ontkennen bij het
beluisteren van de grammo
foonplaat waarop de twaalf
sonates die hij in het stadhuis
speelde geperst zijn. Meermaals
beluisterde ik zijn opname en
steeds opnieuw boeide de mar
kante wijze waarop hij aan de
muziek gestalte geeft briljante
klank, duidelijk en analytisch.
Een volkomen genietbare
Scarlatti-opname. zij het dan
pianistisch gezien.
Het tweede deel bracht kompo
sities van Chopin en Liszt. Ook
hierin hadden we meer ver
wacht. De prachtige ballade in
sol klein opus 23 van Chopin
werd ontsierd door het ontbre
ken van elke vorm van poëtische
benadering, onontbeerlijk bij
deze muziek. Dit was weerom
een gevolg van al te snelle tempi
en een overdreven nadruk op
motorische brille. Ook in dit
werk kon Drewnowski meer
geven dan hij toonde, evenals in
de beroemde Berceuse opus 57
waarin een meer fijnzinnige
benadering verlangd wordt.
Nogmaals druk ik erop
Drewnowski kan alles, als hij
maar wil. De twee werken van
aanvatte, de tweede sonate in
c-moll opus 65 van Felix
Mendelssohn-Bartholdy. bracht
dadelijk de opvattingen en
doelstellingen van de organist
aan het licht. We zouden een
ideale vertolking gehad hebben
mits een evenwichtige intonatie
van het instrument. De baspartij
kwam te sterk en te rommelig
over en verdoezelde de fijnere
nuances in het bovenregister.
Een euvel waaraan de organist
moeilijk kon verhelpen zonder
zijn specifieke voordracht ge
weld aan te doen. Eens te meer
Liszt. Valse oubliée en
Mephistowals eisten niet de
subtiliteit van een Chopin en
daarin kan de kunstenaar alle
registers opengooien, zonder
bezwaren. Hij legde een verba
zingwekkende virtuositeit aan
de dag waarvoor onze grote
bewondering. Het publiek stak
zijn enthousiasme niet onder
stoelen of banken zodat
Drewnowski als toemaatje nog
twee komposities van Chopin
ten gehore bracht.
In zijn totaliteit een koncert met
ups en downs, dat mits een
ernstiger aanpak van de solist
tot een unieke voordracht had
kunnen uitgroeien, maar on
danks dit laatste toch boeide
door de energieke aanpak en de
stralende vitaliteit die deze jonge
Pool aan de dag legde.
ANDRE DE GROEVE
Hauttekeetedievoorde muzika
le begeleiding van de zangers
instaat. Op organisatorisch vlak
is het bestuur dat bestaat uit
Alois Huylebroeck (voorzitter).
Pros Van Nuffel (ondervoorzit
ter). Mevrouw Dierickx (sekre-
taresse), Adolf Geerts (pen
ningmeester) en de bestuursle
den Léon Aerts. Fernand
Hauttekeete en Paul Cauthaert
verantwoordelijk voor de deel
name aan koortornooien en
kerkoptredens alsook voor de
inrichting van het eigen jaarlijks
feestmaal en de jaarlijkse koor
avond die steeds een voltreffer
qua kwaliteit en belangstelling is
geworden.
Het tweede hoogtepunt van het
Sint-Martinuskoor was zeker
het T.V.-optreden ter gelegen
heid van de Jubileumfeesten van
de Gijzegemse parochie, keer,
tijdens dewelke zij van alle
kanten bewonderende opmer
kingen en felicitaties ontvingen.
Ook nu was het optreden
werkelijk af en alle leden dienen
gefeliciteerd te worden. Nieuwe
leden zijn steeds welkom, men
kan zich aansluiten op
Denderweg. 13. Kortom, het is
duidelijk dat de toekomst van
het Sint-Martinuskoor zich
rooskleurig aftekent. Wij dui
men alvast mee.
Dirk Daelemans
strooide de slechte staat van het
instrument roet in het eten en
verhinderde een unieke lezing.
In elk geval, een smaakvolle
aanpak van Lassing die een
vergelijking met een opname
van het werk door Konrad
Philipp Schuba glansrijk door
stond.
Brahms koraalvoorspelen over
«Herzlich tut mich verlangen»
werden met de nodige gevoelig
heid naar voor gebracht; een
vloeiend geheel met diepzinnige
geladenheid.
Revelerend was de uitvoering
van Josef Rheinbergers sonate
Nr. 1 opus 27. Na afloop van het
concert gaf Lassing ons enkele
boeiende beschouwingen
het werk. Hijzelf bescho
deze orgelmuziek als belat
ker dan het werk van Max I
omwille van de doorzichtig
Regers werk aanzag Lassin
«pianowerk voor het orge
zonder een minderwaardig
deel te vellen over Max Ri
orgelwerk kunnen we. Las
mening delen.
Een imponerende «Dieu p
nous» uit «La Nativité
Seigneur» van Olivier
beslootop indrukwekkend! Uil.
ze Lassings optreden en
kende meteen het orgelpun
een uiterst boeiende cyklus.
ANDRE DE GRqT A
JA MAAfc-
CJAT KAM NiET.i
Week van vrijdag 6 tot en met donderdag 12 juni 1975
Waarschijnlijk de laatste aflevering voor deze maand
want de eksamens staan voor deze deur, de plicht roept,
de boeken wachten niet. Gelukkig is er toch enig nieuws
deze week: in cinema Palace komt dan eindelijk de
langverwachte synthese van een interessante periode uit
de filmgeschiedenis, de musicalperiode, «that's enter
tainment». Het is een montagefilm van Jack Haley Jr.,
die met ons een tocht maakt doorheen de MGM studio's
van de jaren dertig tot en met vijftig. Het is haast
onmogelijk samen te vatten wat en wie U allemaal te zien
krijgt in deze film waarop de slagzin 'niet missen' voor
één keer zeker en vast van toepassing is. Ik denk niet dat
de samensteller van de film iemand of iets vergeten is in
deze kroniek. Ik moet wel een paar namen noemenGene
Kelly en Ginger Rogers (op de foto), Clark Gable, Bing
Grosby, James Stewart, Liza Minnelli, Mickey Rooney,
enzovoort, U kent ze waarschijnlijk beter dan ik. Ook Fred
Astaire is van de partij en Gary Grant, en Judy Garland en
Debbie Reynolds ze zijn er allemaal. Eén brok
jeugdsentiment voor velen, een unieke gelegenheid om
met dit aparte wereldje van toen kennis te maken voor
anderen.
In cinema Feestpaleis nog altijd 'Keetje Tippel'.
En in cinema Alfa «De laatste dagen van Bruce Lee», een
film over de beste akteur uit de beste karatefilms.
Aangeraden voor de liefhebbers, maar dan ook alleen
voor hen.
Guy DL
C-lORVEL
Bij de opening van het Gijzegemse Sport- en Rekreatiecentrum werd
het Sint-Martinuskoor één van de grootste blikvangers, Haar juist
deze vereniging het genoegen kreeg het centrum als het ware 'in te
zingen'. De veertig man sterke koorgroep bracht enkele
meerstemmige Vlaamse liederen op een zo'n geslaagde manier naar
voor dat hen een warm applaus te beurt viel.
HISTORIEK
Als we de historiek van deze
typisch Gijzegemse vereniging
overlopen zien we dat de
stichtingsdatum in het jaar 1955
te situeren valt. In dat jaar
kwamen een tiental mensen
samen met de bedoeling een
kerkkoor te vormen. Met dit
doel voor ogen werd wekelijks
minstens éénmaal gerepeteerd
in de zaal van de «Nieuwe Uil»
waar men ook nu nog repetities
houdt. Het koor groeide uit tot
een officieel mannenkoor met 33
zangers. Twee belangrijke na
men uit de beginperiode waren
wijlen pastoor De Groote en de
huidige voorzitter Aloïs
Huylebroeck. In de loop der
jaren groeide het koor uit tot één
van de beste der provincie daar
ze konden doordringen tot
Eerste Divisie van de provincie
Oost-Vlaanderen. We kunnen
dit feit als de eerste topgebeur-
tenis in de geschiedenis van het
koor aanstippen.
HUIDIGE SITUATIE
Daar elk koor dat zichzelf
respekteert ook vrouwelijke le
den bezit werd ook het zwakke
geslacht toegelaten 18 jonge
zangeressen hebben er dan ook
voor gezorgd dat het Sint-
Martinuskoor een officieel ge
mengd koor werd. Met de
huidige bezetting werd op diver
se koortornooien prachtpresta-
ties geleverd. In de Grote
Lodewijk Mortelmansviering,
die doorging in Waasmunster
werd een prachtige derde plaats
in de wacht gesleept terwijl men
in Vogelen (Nederland) zelfs een
eerste plaats wegkaapte.
Het koor werd door de Provinci
ale Jury in tweede divisie van
gemengde koren ingedeeld om
dit te bereiken moet men naast 1
opgelegd werk ook 3 werken
naar keuze uitvoeren en wan
neer men voor de divisie slaagt
mag men voor vier jaar deze
eretitel in het blazoen dragen
volgens de bewering van de
voorzitter is het maximum
bereikt daar men met 1 oefen-
stonde per week in het beste
geval tot tweede divisie kan
behoren, doch zeker niet hoger.
De huidige hoogkonjunktuur is
voor een groot gedeelte te
danken aan dirigent Fernand
Op vrijdag 30 mei laatstleden hadden we in de feestzaal van het
stadhuis de jonge Poolse pianist Marek Drewnowski te gast. Hij trad
op met werken van Domenico Scarlatti, Frederic Chopin en Franz
Liszt. We zagen in hem een temperamentvol en begaafd pianist
ondanks het feit dat hij zichzelf volledige vrijheid in interpretatie
toeeigende en vaak zijn eigen kunnen niet volkomen beheerste. Een
tamelijk nonchalante en meer op een race gelijkende voordracht
stelde vele kwaliteiten van de man in de schaduw, zodat de auditie
tegelijkertijd revelerend en ontgoochelend overkwam.
VRUDAG 6 JUNI
Aalst
Nog tot 16 juni tentoonstelling Pré-Kolumbiaanse Kunst en op
bovengalerij werken van Jean Brusselmans, Gust De Sm
Constant Permeke en Henri Wolvens
Galrij Valerius de Saedeleer. Keizerlijk Plein 53.
tentoonstelling is open op zon- en weekdagen van 10 tot 12 uur
van 14 tot 19 uur. Gesloten op dinsdag.
ZATERDAG7JUNI
20 uur: in het Parochiecentrum optreden van «Jong Talel
tijdens muziekavond.
Affligem
Tentoonstelling «Boeddha, de schouwende» en «Indisu
Miniaturen» open tot 15 juni in het Kultureel Centrum
volgende dagen en uren: zaterdagen 7 en 14 juni van 14.30 tot
uur en op zondagen 8 en 15junivan 11 tot 13uuren van 14.301
tot 20 uur. Er is een doorlopende diamontage.
De wetenschap van oorlog
en vrede is de geordende
kennis van de oorlog en
vrede in oorzakelijk ver
band. De bedoeling is,
door méér te weten van
oorlog en vrede bij te
dragen tot het terugdrin
gen van de oorlog en het
bevorderen van de vrede.
Als mensen en volken
weten wat zij doen, is er
iets meer kans dat het
redelijk handelen wordt
bevorderd. Het wil niet
zeggen, dat daardoor het
irrationele handelen kan
worden voorkomen, wel
dat het kan worden terug
gedrongen.
Aldus de toelichting bij
Met open ogen van An
Rutgers van der Loeff, een
bij Samson-Alphen-aan-
de-Rijn uitgegeven werkje
dat het midden houdt
tussen een leerboek en een
jeugdroman. Die duiding
blijkt reeds meteen uit de
vorm: vlotte, onderhou
dende teksten en dialo
gen, voortdurend onder
broken door facsimiles van
krantenknipsels, brief
kaarten, briefexperten enz.
Dat alles vormt een gaaf
verhaalhet verhaal van
een groep jonge mensen
die langs een bijzondere
omstandigheid om in aan
raking komen met het
oeverloze menselijke leed
van de oorlog - ook al
wordt die heel ver van de
thuis uitgevochten - en in
de ban van het onoverzich
telijk vraagstuk oorlog en
vrede: «Ik wilde graag in
naam van de vrede, van de
vrijheid en het menselijk
geluk goudsbloemen zaai
en, maar deze jongen hier
wil aardappelen.» «Ik snap
er niets van, hoorden ze
Oma zuchten achter haar
strijkplank. «Er zijn er wel
meer die dat niet snap
pen,» zei Opa opeens
doodernstig. Hij keek
Ruud aan. «Zonder gek
heid, jongen, wij zouden
het samen eens moeten
worden. Eerst aardappelen
voor iedereen en dan
bloemen.»
De omstandigheid die
dit alles aanleiding biedt
het vertrek van Ruud vac
en moeder. Vader moet
oorlogscorrespondent
achtereenvolgens in
Midden Oosten, in Biaf
en in Vietnam gaan w<
ken. Moeder vergezelt hi
en gaat zich metterti
vrijwillig inzetten voor
acties van het Internati
nale Rode Kruis
gebieden.
Omwille van dit alles mo
Ruud gedurende enke
maanden bij zijn grooto
ders verblijven. Dit bet
kente voor Ruud mete< Tinde
dat hij in een voor hi
helemaal nieuw en ongdatde
kend schoolmilieu terecli
komt. Langs de school o
sluit hij ginds dra vrien
schap met een reet
maandenlang in het gi|
liggende jongen, ontde
spoedig dat de venters c Hoew
de Vismarkt elkaar voor
durend dwars zitten, voe
eveneens zeer gauw di
zelfs in de kleine gemeei
schap van de klas voortdi
rend onvrede heerst. Tot
die gemeenschap de krar
tenberichten van en ondi staan
Ruuds vader binnendrii
gen en al die jonge mense
tegenover de uitdaging va
oorlog en ellende pl
sen. Een uitdaging waaro
zij zeer oorspronkelijk
opbouwend reageren.
Voor een keer dus gee
«mooie letteren»in dez
rubriek, maar wel
brok literatuur van een het
bijzondere soort, waarb naarc
de opvoedende rol voo
zit...en over komt. En toe
is het ook weer gee onze
belerend boek. Daarom
het te literair, te algemee
menselijk, te aantrekkelij
- en hoe correct van taal!
verhalend. En ook cl gedac
waarde van de journalij
tiek wordt erdoor omhoo
getrokken. Want do ht
richtgeving is voor Ruud
vader de eigen manioi ou
tegen de oorlog to vo»*h
ten!
Frans-Jos Void»»
Met
dat c
worde
Het g
miljar
stand
ons o
het ne
voork
Frank
partm
door
toesti
Amer
moeit
wat m
te op
Europ
druk
lande
opvol
aankc
premi
drie a
hij da
op ge
zal w
Europ
waarc
donte
aard c
Dat f
op ee
komt
indus
Tinde
maar