BOB EN PATRICK
VERWOEDE VERZAMELAARS
se;;
DE SPEELSE WERELD VAN HET STRIPVERHAAL
WAT DOE I
J[i Te&eN s
MENSENVOETEN?
JMJiKEN
lEISDi r
gew
die i
ijs VS
1 Alb
Jitslai
met
Gilb
25e,
r Act n
9e. 2
15e. 8
'V'irr/fW,
tslag
duivi
ninck -
erber;
ssens [UNSTWERK
Van ^der een beeldverhaal ver-
n Zn. laan we een aantal grafische
fbeeldingen al dan niet bege-
uitsi ad door een tekst, die een
dui» aneenschakeling van hande-
J i ngen laat zien. Enerzijds be
loert- taat een stripverhaal dus uit
J- fekenkunst en anderzijds uit
en passende literaire bege-
s*- 2- iiding. Wij zien het beeldver-
luddin |aaj a|S een vorm van
■n' BE unst.
gepakt. Het kan als blok onder
een plaatje zijn, dit is de oudst
voorkomende vorm. Een be
schrijvende tekst wordt mees
tal binnen de omlijning van het
beeld geplaatst. Wanneer de
optredende figuur een direkte
dialoog voert dan treft men de
tekst in een al dan niet ronde
ballon, gekarteld, getand, met
een sterrenrand. omgeven
door een wolkje aan Met een
staartje of een pijltje is de tekst
dan bevestigd aan de mond
van de sprekende figuur.
weinig afwisseling in hun kledij.
Dit is dan ook allernoodzake
lijkst voor de herkenbaarheid
door de lezer.
Kuifjes kleren
moeten wij in elk geval als on
verslijtbaar bestempelen. [g
dan ook een hoofdfiguur waar
rond de serie draait.
En de
hoofdpersoon, meestal die
gene die het stripverhaal de
naam geeft, bepaalt door zijn
optreden de kontinuïteit van de
serie.
Hij vormt het middelpunt
van een vaste kem waarrond
alle gebeurtenissen draaien.
De stripfiguren kunnen bene
vens mensen ook dieren zijn
maar dan wel met alle mense
lijke eigenschappen: ze lopen,
spreken, roken, zijn gekleed
als mensen en ware het niet
dat zij nog een heel apart zwart
dopje op hun neus hadden
men zou zowaar in mensge-
worden dieren geloven.
liet zozeer een op zichzelf be-
taande kunstvorm maar een
I.L amengaan van twee kunsten.
e harmonie tussen de teke-
r-| ng en de tekst maakt uitein-
rllelijk de waarde van een strip
it. Dynamisch moet zo'n be-
Idverhaal wel zijn, de hande-
Bl)w igen moeten zich zeer snel
Darm Pvo'gen. zodat er slechts en-
r Aif(ele sekonden tijdsverschil
issen twee opeenvolgende
entjes ligt. Geen vergelijking
i goi ogeüjk met een gewoon geïl-
:aert n streerd leesboek.
x>k vo
me» erschillende soorten, we
)eT® ouden kunnen zeggen stro-
r y "ngen zijn in de wereld van
fldts'. Bt stripverhaal te herkennen,
ten n,en heeft het realistische ver-
>r Rei aal. de hedendaagse en his-
ils, H xische verhalen, de strips met
rr>u, t lilitanstische inslag, de zuiver
ert n umoristische en de
nd erg round-strips die be-
n goi aaide toestanden gebruikt of
Rosso Hsbruikt.
Hec
4e pr.
met l/OORDEN
0r» N WOORDEN
0 VU,< L-.
,n vr0 Ie grappige of bloedernstige
azen die onze striphelden uit-
te u lazen, afstoten of zelfs quasi
prijj vensecht uitroepen zijn in de
jor On leest diverse emballages in-
Sommige beeldverhalen zijn
helemaal niet vergezeld van
een tekst, men zegt dan dat de
tekening voor zichzelf spreekt
en we komen dan meteen te
recht in het grensgebied van
strip en kartoon, die een meer
op zichzelf bestaande humoris
tische afbeelding is.
De tekenaar realiseert zich wel
dat een goede tekening met
een slechte tekst een beeld
verhaal vormt. Een goede tekst
is dan ook een belangrijke bij
drage. De tekenaar houdt zich
tegenwoordig meestal bij zijn
grafische uitbeelding en laat
het samenstellen van de tekst
aan de scenarioschrijver bezig.
POPULAIR
Juist omdat strip zo'n populair
medium is wordt het meer en
meer gebruikt in de reklame.
Een advertentie in stripvorm
kent dan ook heel wat sukses.
BEELDSIGNALEN
Een hele zin kan gemakkelijk
door een enkel teken weerge
geven worden. Konventionele
beeldsignalen als een hartje
dat liefde en genegenheid be
tekent of de zweetdruppels die
dan op angst wijzen of de ster
retjes als de slag wat hard aan
kwam of de zwarte wolkjes die
ergernis suggereren zijn ons
maar al te goed bekend. De te
kens die moeten aangeven dat
Soms wordt een stnpverhaal
verzonnen en geschapen en
gekoppeld aan een bepaald
produkt of een bepaalde firma
ledereen kent immers de
«Popeye»-figuur die het ver
bruik van spinazie moest oDd-
rijven. Strips als ze zeer popu
lair zijn hebben een grote in
vloed op het taalgebruik van
hun lezerspubliek althans als
ALS je T Mij
'VRAA&T/tS BAT
STAARTSTUK
JjfbiJóEwE'RKT-
/MÉTT
BALEINEN
T kwi
3e vo k
de ou
arlinge
ed kla
2 Vur!
Bayen
Ie prii
rdersö x
iêl Vj
en h
en w -
ederee
Als we aan strips of beeldverhalen denken, stei dat wij nog de
tijd hebben om ze te lezen, dan zien we onmiddellijk de
toppers van onze jeugdjaren voor onze geest opduiken. Het
zijn Suske en Wiske, Kuifje en al zijn belevenissen en de
troubles die de Familie Snoek toen meemaakten. We zien dan
ook meteen die boeken nog voor ons, beduimeld en niet
zelden half aan flarden zoals we er in de openbare biblioteken
voor vochten. Maar we konden onze fantasie zo heerlijk de
vrije loop laten gaan.
Toen we kennis maakten met Patrick en Bob en hun steeds
maar groeiende verzameling, om een jongetje te doen water
standen, stonden we ook meteen achter het initiatief dat deze
i jonge mensen op hun punt zijn te nemen. Zij verzamelen met
h zoveel entoesiasme beeldverhalen allerlei en zij wensen die
1 «langstelling met andere liefhebbers te delen. Heel onoffi-
eel streven zij ernaar op zondagmorgen in een of andere
ia! een bepaalde groep geïnteresseerden bijeen te krijgen
om van gedachten te wisselen; de zo zorgvuldig bewaarde
loeken te ruilen of te diskuteren over een te koop geboden
exemplaar. Momenteel kan een verzamelaar van strips nog
wel op een of andere oude markt of prondelmarkt terecht; die
ilaatsen kennen een reuze belangstelling, hoorden we toch
iltijd zeggen, want meestal krijg je aan een stripstand enkel
ets te horen door de massa die aanschuift.
fill
een figuur een bepaalde
krachtterm gebruikt, zijn dan
ook een samensmelting van
sterretjes en zwarte wolkjes en
zonnetjes en bliksemschichten
die de «duizend bommen en
granaten» van Kapitein Had
dock vervangen. Soms worden
ook meer ongebruikelijke be
eldsignalen verwerkt, zij kun
nen origineel zijn als zij ten
minste begrijpelijk zijn.
DE STRIPFIGUUR
Eigenaardig genoeg zijn vrou
wen in de meest bekende be
eldverhalen ferm in de minder
heid. Een beeldverhaal met
enkel een mannelijke bezetting
is heel gewoon. Strips met en
kel vrouwen zijn uiterst
schaars. Alle figuren vertonen
ze origineel zijn. Vergeten
woorden worden uit de oude
doos gehaald en sappige maar
ook niet van de fatsoenlijkste
uitdrukkingen zijn weer aan de
orde van de dag.
Was men vroeger nog de me
ning toegedaan dat een beeld
verhaal een storende invloed
op het leestalent van de jeugd
had en de leesluiheid in de
hand werkte, dan raakt men er
nu toch van overtuigd dat de
beeldverhalen geenszins de
taalvorming van de jonge kin
deren in de weg staan maar dat
zij waardevol zijn op het gebied
van de ontwikkeling van de fan
tasie en de verrijking van de
taal. Onder te verstaan dat het
lezen van een stripverhaal
passend aangevuld is met de
lektuur van een goed boek.
BELGIË,
RIJK STRIPLAND
De mode van het beeldverhaal
kende zijn oorsprong in de
Verenigde Staten van Ameri
ka, in het begin van de twintig
ste eeuw.
In onze gewesten zijn beeld-
vérhalen sinds tweehonderd
jaar populair.
Na de ontwikke
ling van de boekdrukkunst wa
ren de volksprenten er de voor
lopers van. Men mag dan ook
niet denken dat de strip tot de
media van de twintigste eeuw
behoren.
Tot na de tweeae we
reldoorlog blijft de volks- en
kinderprent populair. Toen be
gonnen de kranten volop strips
in hun kolommen op te nemen.
Eerst in de Franse taal «Spi-
rou» en enkele maanden later
Robbedoes. Hergé, de schep
per van Kuifje, kwam reeds in
1929 opzetten en zijn serie
kende een wereldsukses.
Wanneer men het goede be
eldverhaal als maatstaf neemt
dan heeft België de tweede
plaats na Amerika op de strip-
markt.
VERZAMELAARS
GEVRAAGD
Bob Hemmeryckx en Patrick
Kiekens zijn gek op hun ver
zameling. Zij nodigen dan ook
stripverzamelaars uit om met
hen in kontakt te komen. Maar
benevens strips verzamelen
zijn zij ook druk in de weer om
hun eigen strip op te zetten,
een soort science fiction story
met een ruimteschip een heel
eind in de toekomst en ge
strand op een planeet. De be
doeling is die strip kortelings uit
te geven. Bob is de man van de
tekst en Patrick de talentrijke
tekenaar. En zeggen ze, zc'n
stripverhaal in elkaar steken is
helemaal geen lol. De bespre
king duurt enkele maanden en
de verwezenlijking nog eens
zoveel. Voor de liefhebbers:
Bob Hemmeryckx woont in de
Verbrandhofstraat 63 te Aalst
en zijn telefoonnummer is
70.07.60. Veel plezier wensen
wij alvast iedereen.
Roel VAN DE PLAS