ft AALSTEN AAR JAN MATTHEU: BEROEPSREIZIGER voor een boe DIJEFA ZORGT VOOR JW SPORTVAKANTIE De Voorpost - 20-6-75 - 23 Vlet de vakanties voor de leur vraagt iedereen zich af wat hij met zijn familie als rakantietrip gaat onderne- nen! Of hij een binnen- andse of buitenlandse reis tan phannen. /ersCneidene organisaties lie zich bezighouden met iet organiseren van reizen lebben hun rijk-geïllus- reerde brochures in- de lussen gedeponeerd. In het Aalsterse bestaat er een Drganisatie die als vereni ging zonder winstgevend doel zowel de jeugd als de amilies een tiendaagse sportvakantie kan aanbie den, zelfs de gehandicapten onderons worden door deze organisatie geholpen. Dijefa vzw, is de officieel erkende Dienst voor Jeugd- en Fami- liesportvakanties die deze zomer gedurende zes perio des van tien dagen voor elkeen wat wils aanbiedt. Jeugdsportvakanties Voorde jeugd vanaf 7 tot 14 jaar, van 15 tot 17 jaar en van 18 tot 21 jaar trekt Dijefa vele monitoren en sportleraren L.O. aan die aan onze Vlaamse jongeren volgende sporten willen aanleren: in periode 1 (Van 28 juni tot 8 juli) kan men de sportkam pen zwemmen, volleybal, tennis (initiatie en vervol making) en paardrijden (ini tiatie) volgen. Periode 2 die loopt van 8 tot 18 juli biedt de mogelijkheid tot het volgen van zwemmen (initia tie vervolmaking basketini tiatie), tennis, paardrijden atletiek en viersporten. In periode 3 krijgen we een speleologiekamp (toegan kelijk vanaf 15 j.) trampoli nespringen, volleyinitiatie, tennis, paardrijden en voet bal op het programma. Deze periode loopt van 18 juli tot 28 juli) wordt gevolgd door de vierde periode (28 juli tot 7 augustus) waar men naast zwemmen ook mogelijkheid heeft tot het aanleren van viersporten, paardrijden, tennis, volley-en basketver- volmaking. In de vijfde periode (van 7 tot 17 augustus) kan men naast het sportkamp fietsen ook zwemmen, volley, atletiek, viersporten en tennis en paardrijden (telkens initiatie en vervolmaking) volgen. In de zesde periode (van 17 augustus tot 27 augustus) is er naast een fietssportkamp ook atletiek en tennis, zwemmen en paardrijden. Kortom, deze lange lijst maakt het wel duidelijk dat ieder wel zijn geliefde sport kan aanleren of perfektione- ren. Deze sportkampen kosten niet veel. Voor het inschrij vingsgeld van 3600 frank DE ALFONS DE COCK-WANDELWEG TE HERDERSEM Alfows Je Cock - wande -HERDERóEM - Vertrek Oud ktrfehof (3) /Copct S'Ari/onlui GeMoortchoii /j/f de Cot t 3) Gémttafcl'vis Kerk Rastorj (g)/toeke/otll>eek Hopnikhof- koi t<i) kapel 1 hoeven (il, kapel ÖpsaooI kapel Ten Herldeten W. Lfa//c/<nJ kapel Dender Ion <J fölKelihcxk Go!jen hoek Giaeaem Aalst y krijgt men een volledig verblijf en pension tijdens de gekozen periode, gebruik van sportmateriaal en ter reinen, kosten van de sport leraars en monitoren, me dische dienst, verzekering van ongevallen en Burgerlij ke Verantwoordelijkheid, gebruik van zwembad, deel name in de ontspannings- kosten, gebruik van kreama- teriaal, souvenier gratis ter beschikking en als toemaat je krijgt ieder ingeschrevene een mooie autocarekskursie naar een toeristisch oord aangeboden. Hogerge- noemd inschrijvingssom geldt zowel voor volley, atletiek, fietsen en trampo linespringen, voor de andere zoals paardrijden en tennis betaalt men ene lichtjes hogere som. Gezinssportkampen Ook voor de families is er mogelijkheid tot sportbeoe fening. Ook hier staan leerkrachten Lichamelijke Opvoeding ter beschikking en voor de allerkleinsten is er tijdens de sporturen een speciale begeleiding voor zien: hier lopen de periodes over een verblijf van 8 dagen van 5 juli tot 12 juli staat een tweesportenkamp op het programma, nl. tennisinitiatie zwemmen, van 12 tot 19 juli: omni- sport; van 19 tot 26 juli: tennis vervolmaking en zwemmen (tweesportkamp) van 26 juli tot 2 augustus kan het gezin paardrijden (zowel voor beginners als voor gevorderden) terwijl van augustus tot 9 augustus het ogenblik voor omnisport gekomen is. Hier begint elke periode dus de zaterdagna middag en eindigt een week later op het zelfde tijdstip. Sportvakanties voor gehandikapten Deze gaan door van woens dag 20 augustus tot woens dag 27 augustus 1975. Het staat open voor fysisch gehandicapten van 7 tot 14 jaar en van 14 tot 21 jaar en nnk voor licht mentaal gehandikapten van 7 tot 21 jaar. De leiding is in handen van speciaal opgeleide leer krachten Lichamelijke Op voeding en de deelname in de onkosten bedraagt 2.750 frank. Studievakanties Dijefa richt in haar centrum ook studievakantieverblij ven in voor jongens en meisjes vanaf het zesde leerjaar tot de vierde huma niora of technische scholen (van 11 tot 16 jaar) telkens over de tijdspanne van 11 dagen. En dit in de vakken wiskunde, frans en engels. Dagelijks krijgen de kursis- ten 3 uren grondige herha ling en inoefening terwijl voor de rest van de dag het programma van de jeugd- sportkampen kan gevolgd worden. Hier bedraagt de inschrijvingsprijs 4300 frank en hierin is het volledig verblijf met lessen en verze kering inbegrepen. Familievakantie en weekends Deze vakanties voor families geschieden tijdens 8 perio des die lopen over een week telkens van de zaterdag tot de zaterdag. Voor de prijs van 1500 frank (voor kinde ren) en 2.450 frank (voor volwassenen) krijgt men volledig pension, verblijf, verzekering, zeer verzorgde keuken, verblijf in mooie kamers met ligbaden op elke verdieping. Begeleiding van de kinderen door monitoren (tricen) is, indien gewenst tevens mogelijk. Ook fami liale weekend worden er elke weekend ingericht, met elke zaterdagavond een Ardens feestsouperop het menu. Het Vakantiecentrum Al de opgesomde activitei ten gaan door in het pracht- centrum dat Dijefa vzw in Harre-St.-Antoine in de pro vincie Luxemburg bezit. Het vakantiecentrum: «Vieul Hermitage», met adres, rue de Fays, 60, te Harre is werkelijk gelegen in een uniek natuurkader met mo gelijkheid tot prachtuitstap- pen die ten allenkante voor het grijpen liggen. Dit cen trum kan door de deelne mers aan bovengenoemde aktiviteiten op eigen krach ten bereikt worden maar dit belooft werkelijk niet daar een regelmatige autocar- dienst tussen Aalst en Harre in de vakantiemaanden wordt ingelegd: op 28 juni, 8 juli, 18 juli, 28 juli, 7 augustus, 17 augustus kan men om 12.30 uur voor de prijs van 200 frank naar Harre vertrekken en dit aan het Aalsterse station! Verdere inlichtingen Dat Dijefa werkelijk een ideale vorm van ontspan ning kan aanbieden bewijst het aantal monitoren en. sportleraren uit Aalst die ook dit jaar aan de jaarwer king zullen deelnemen: van laatsgenoemde kategorie ci teren we uit het hoofd Clarijs (053/21.76.07), D'Haeseleer (053:70.15.41), DE GEKWETSTEN Regen, hagel noch sneeuw konden de «gekwetsten» tegenhouden. Geen enkele begrafenis misten ze, alsof hun eigen leven borg stond voor de laatste eer aan de doden. In het register van het rusthuis stonden ze als nummer 2100/711, Van der Borre Johannes en 2100- 712, de Havre d'Aveline Jean Luc ingeschreven, maar niemand, behalve de direktie, zou hen zo ge noemd hebben. In het dorp waren zij «de apostaat» en «debaron», of, kortweg «de gekwetsten». Dat ze «de gekwetsten» of ook wel «de invaliden» wa ren lag voor de hand: Van der Borre met het stijve been duwde de rolstoel van de Havre d'Aveline zonder benen. Vreemde verhalen deden de ronde over Vander Bor re, de monnik die de kap over de haag had gewor pen, en de Havre, de ver armde jonker die schatrijk geweest was, maar in duis tere omstandigheden alles weer had verloren. Wat er later ook over ge schreven werd, het was toeval dat Vander Boores taxe en de Havres ambu lance gelijktijdig de inrij poort van het rusthuis be reikten. Vander Borre en de Havre zijn de hoofdpersonages in Marcel Proosts De gekwet sten, waarmee Uitgever De Clauwaert (Leuven) na een paar reeksen zeer zwakke novellen, opnieuw een mer kwaardig geschrift in haar novellenfonds opneemt. De gekwetsten is een steen goed verhaal rondom het thema van het moeilijke of het onmogelijke aan passingsproces van be paalde ouderlingen in een rusthuis, waar naast veel goede wil ook veel kwade wil en veel misverstanden aan het licht komen. Voor een paar jaar heeft Paul Koeck, een andere Vlaamse schrij ver. in zijn Het plantenoffen sief zie hierover een eer der verschenen stukje die thematiek benaderd en er tot op zekere hoogte vergelijk bare personages als die van Marcel Proost laten in leven en... intrigeren; onafhanke lijke karakters, tegelijk week hartig en hardvochtig, solidair en ego-centrisch. In beide geschriften komt daarenbo ven eenzelfde hartverster kende maar door de direk tie van het rusthuis onvermij delijk tegengewerkte toe nadering tot stand tussen de oudjes en het dorp, waar zij vrienden maken in de her bergen en op de openbare pleintjes. Bij Koeck zijn de ouderlingen twee vrouwen, bij Proost twee mannen. Die mannen komen in hun tragische waarachtigheid naar voren en slepen natuurlijk ook me teen hun verleden mee naar de voorgrond. Door de on vermijdelijke bange dromen geplaagd en door de ontmoe ting met bepaalde personen in en buiten het rusthuis, be leven wij opnieuw de opwin ding maar ook de diepe pijn van dat verleden dat als het ware door de draad van het schuld-besef aaneengereigd is. De Havre heeft schuld aan de tragische dood van zijn eerste vrouw én aan zijn ei gen materiële ondergang. Dat een vreselijke ziekte hem aan de rolstoel kluistert, ver ergert slechts het drama. Maar ook voor de fysisch sterkere Vander Borre is er een teneerdrukkende schuldvraag: heeft hij de dood van zijn aanbeden vrouw Marie-Esthe niet ver vroegd door haar journalis tieke loopbaan te breken? De Havre en Vander Borre zfjn eikaars steun en eikaars achtervolger. Maar de kennis van beider leven en het weten van beider diepe pijn klinkt hen zo stevig samen dat de werkelijke dood van de een meteen ook de feitelijke dood van de ander betekent. FRANS-JOS VERDOODT Moortgat, Goubert, Dockers, Van Vaerenbergh, De Geyter, Coen, De Meyst en De Spiegeleei. Bij hoger- genoemde leraren kan men .steeds een folder over de zomeraktiviteiten van Dijefa aanvragenhierin vindt men naast alle mogelijke dagen en inlichtingen ook de inschrijvingsformulieren die men minstens veertien da gen op voorhand moet insturen samen met de betaling. Van zodra dit gedaan is ontvangt men een medisch attest dat door de ouders moet ingevuld worden en ook een groene kaart dit betekent dat alles in orde is voor uw prachtvakantie en dat het licht op groen staat om u en uw familie een goede tijd in het Ardense Harre te laten beleven Dirk Daelemans We kwamen dus na een korte strompel- tocht bij de open plek tussen de strand- palmen. Er zaten een tweehonderdtal mensen samen en er brandde een groot vuur. Enkele kerels waren druk bezig met een enorme pot op het vuur. Hier en daar zat iemand op een gitaar te tokke len. De meesten zaten in groepjes. Ko kosschelpen met een kaarsje erin deden diénst als verlichting. We zetten ons in een van de buitenste cirkels, een vijftien meter van het vuur, in het mulle zand. ledereen scheen ergens op te wachten. Maar er gebeurde niets. Na ongeveer twee uren had men tweemaal het woord tot ons gericht om te vragen of we soms geen rood-en-groen-gestreepte chillum hadden zien passeren. Het was bijna een surrealistische vraag. Het hele gedoe leek trouwens niet erg reeel. Daar had je nu jonge mensen, dicht bij mekaar, in volle natuur, en de enige vorm van kontakt ging langs een groen-en-rood gestreepte hasjbuis. We zijn nadien niet meer naar de strand-parties geweest. Wel zelf es een fijne pannenkoekenfuit gehouden, rijkeli/k besproeid met wijn. In het huis naast het onze kopen we 's mor gens wat geitenmelk. Dat huis is het echt wel waard het hier even te vermelden. Het is een soort villa in Spaanse stijl, met patio en al. Je zoudt dan ook een inte rieur verwachten in overeenstemming met de buitenzijde. Maar als je aanklopt, en iemand opent de deur, dan wordt je om vergelopen door een lawine van bokken en geitenDe grote gevlekte bokken zi/n net waakhonden. Als je te dichtbij komt krijg je een fikse kopstoot. De Indische familie leeft samen in het huis met deze troep huisdieren, en het schijnt per- fekt te gaan. 's Nachts komen zelfs de kippen binnen slapen. Alleen de varkens hebben hun hok buiten op het erf. Overdag lopen ze vrij rond, meestal in de buurt van de toiletten. Zondag worden de geiten soms gewassen en trekt ieder zijn mooiste kleren aan. De mensen stappen dan langs vele kronkel paadjes naar de witte kerk van Onze Lie ve Vrouw van Fatima. Goa werd immers vele honderden jaren geleden veroverd door de Portugezen (zie vorige afl.) en die hebben er op hun gekende doortasten de manier het Christendom geïntrodu ceerd. Het is dus weinig verwonderlijk dat ook vandaag nog het overgrote deel van de bevolking katholiek is gebleven. Het hindoeisme werd er immers met het zwaard vervolgd. Het was kiezen of delen. Maar toch heeft dit christendom een zeer duidelijk hindoe-tintje. Meer dan dat, het gaat zover dat je je soms afvraagt of het met eerder hindoeisme is met een christe lijk laagje vernis. Op de plaatsen waar vroeger hindoe beeldjes stonden, vind je nu kapelletjes. Soms maar een paar vierkante meters groot. En overal in de bossen, langs de velden kruisbeelden en boomkapelletjes. Sommi ge zelfs gekleurd met het Shiva-rood. Bloemen en rijstoffers liggen er dikwijls voor. De mensen doen gewoon verder met de bakhti-offersmaar, in plaats van voor Shiva en Kali, offeren ze voor Maria, die hen natuurlijk erg aanspreekt. Indiërs hebben altijd graag vrouwen aanbeden, zelfs hun goden van het mannelijk ge slacht hebben alle een vrouwelijke schoon heid. Het Portugese katholicisme was konserva- tief tot en met, Dat de blote hippies desondanks getolereerd worden zal ook wel eerder uit de ingewortelde hindoe verdraagzaamheid voortspruiten. (Wat de huidige seksuele frustratie van de hindoes betreftdie mogen we misschien wel op rekening schrijven van good old Queen Victoria.) Toch is Goa niet echt India meer. Je voelt je déar soms meer in een gezellige achter lijke Spaanse streek. Vanuit kultureel standpunt is het een groot geluk dat het Christendom zijn vernietigende invloed slechts zeer lokaal heeft kunnen uitoefe nen. Anders zou er in India waarschijnlijk niet veel méér overgebleven zijn dan en kele stenen monumenten die te groot waren om af te breken en te heidens om tot kerk of klooster om te bouwen, zoals dat in Mexico en Latijns Amerika het geval is geweest. DE DRUGSCÈNE Iets wat in GOA bij de grote massa jonge westerlingen enorm opvalt, is het ongebrei deld gebruik van de meest uiteenlopende middelen Ik ben er mij ten volle van bewust dat er bij ons nog al te veel kortzichtige mensen onmiddellijk moord en brand roepen wanneer het gaat over (oos terse) drugs, maar het verschijnsel is té algemeen verbreid om er daarom over te zwijgen. Voor mijn part zijn er geen slechte dingen in de natuur. Alles ligt eraan hoe je ze gebruikt of misbruikt. Enoverdaad schaadt natuurlijk altijd. Welnu, ik heb nooit zoveel mensen samen op zulk een idiote manier met drugs zien omspringen, behalve dan bij ons. Wat zijn drugs eigenlijk Wat is er zo verkeerd mee Laat ons eens voor een keertje onbevooroordeeld, ongekonditio- neerd kijken, als dat kanWe hebben duizenden drugs. Drugs zijn dingen die ons stimuleren. In eender welke richting. In meerdere of mindere mate. Enkele drugs zijn om één of andere reden verboden. (Meestal de drugs die uit een ander kul- tuurgebied in het Westen worden geïm porteerd.) Andere, zoals alcohol, koffie, televisie, auto's, sex, films, boeken, ideolo- giën, zijn min of meer toegelaten. Als je even nadenkt ontdek je dat letterlijk alles een drug kan zijn, naargelang de manier waarop of de mens door wie het gebruikt wordt Iets dat de geest afleidt, iets waar in je kan vluchten voor jezelf, voor de wereld rondom jou, is een drug. Zij het hasj of televisie. Iets dat de geest tijdelijk scherper maakt (marihuana, ganja) of met een klap doet openbarsten en verruimt (LSD, peyote) is eveneens een drug, al is de uitwerking net andersom. De uitwerking der verschillende drugs is dus gewel dig uiteenlopend, volgens het middel zelf, maar is ook afhankelijk van de persoon die het neemt en de manier waarop en zelfs het doel waarmee het genomen wordt. Eén ding hebben ze echter wel gemeen drugs kreëren een afhankelijkheid, die we in sommige verregaande gevallen, zelfs verslaving noemen. Mensen zijn afhanke lijk van pillen, psychiaters, .autoriteit, ple zier, geld, vrienden, stimuli, zekerheden, van alles. Wat verkeerd is, is de afhan kelijkheid. Ik mag geld hebben, of een vrouw, of kinderen, een hobby, of marihuana, zolang ik er niet aan vasthang, zolang ik, in staat ben van ook zonder dat te leven zonder het gevoel dat ik iets mis. Zolang het weg vallen ervan mij niet in een toestand brengt van permanent conflict met mezelf on gelukkig). Je mag het in alle geval niet nodig hebben om gelukkig te zijn. Als het je dan nog lichamelijk aftakelt (heroine, coke) is het helemaal uit den boze. Daarom is de manier waarop er in GOA wordt gerookt meestal volledig waar deloos. Als wij roken is het een geheugen steun. We ervaren opnieuw hoe we meestal weinig aandacht besteden aan de dingen rondom ons, en nu alles plots veel klaar der zien De kleuren zijn scherper. De geuren, smaken. We schenken onze volle aandacht aan de muziek waarnaar we luisteren, de persoon met wie we praten. We scheppen geen image. We oordelen niet.. We zien hem zoals hij is op dit bepaald moment en er is een diep, innig kontaktEn dan vragen we ons af waarom zijn we niet altijd zo Het is alsof onze ogen, die blind waren, zijn opengegaan. We beselfen dat we meestal horen, zonder echt te luisteren, omdat alles oveistemd wordt door het geschreeuw van onze gedachten. En hier wordt de fout gemaaktde onnadenkende zegt op zo'n momentwat is dit fijn, waarom ben ik niet altijd zo als ik dit wil behouden zal ik opnieuw moeten roken. (Vermits ik dit met te roken heb ontdekt, is dat de enige manier om het terug te vinden.) Als ik alle dagen zo wil zijn moet ik roken van de morgen fof de avond. Wat hij dan maar doet. I.pl.v. te zeggenwat ben ik toch meestal enorm verstrooid. Steeds komen er nutteloze gedachten in mijn hoofd die mij verhinderen van mijn volledige aan dacht te schenken aan wat met en rondom mij gebeurt. Ik ben steeds met mezelf bezig. Soms is dat nodig. Soms zou het teveel worden van voortdurend door an dere dingen te worden overspoeld. Maar dikwijls loop ik zo aan veel schoonheid voorbij Als ik rook wordt alles veel inten ser. Mijn aandacht is gespannen. Zo wil ik altijd zijn. Dat ik, mijn woelige geest kan bijhouden, slechts denken als het nodig is. Hoe dit te bereiken. Ik moet een be paalde discipline vinden. Want als ik blijf roken word ik niet echt bevrijd. Ik word integendeel afhankelijk van het middel na verloop van tijd sta ik wéér nergens is alles weer routine geworden en heb ik er nog een moeilijkheid bij. Als alles steeds nieuw wil blijven moet ik mezelf konstant in het oog houden. Als ik af en toe eens rook het ik voor even een tipje op van de sluier. Het heeft echter geen zin van steeds onder de sluier door te loeren. Het gordijn weegt zwaar en mijn arm wordt moe. Ik geraak moe en uitgeput. Ik moet dit gor dijn voor altijd kunnen wegtrekken. Maar hiervoor heb ik wilskracht nodig en ener gie. Zolang ik energie verspil door afhan kelijkheid aan van alles •en nog wat, kom ik nergens. Ik moet dus eerst proberen van mijn afhankelijkheid verlost te geraken. En ik rook weles omdat het mij onder andere helpt te herinneren dat ik nog niet dèèr ben. Dat er nog veel gewerkt moet worden. Waar het opaan komt is van ooit stoned te zijn en te blijven, zonder gerookt te hebben, dan ben je vrij. En dan kan je gelukkig zijn. Het is een les die je kan leren van sommige heilige mannen in India. En de les van GOA toont duidelijk dat de meesten de les maar half begrepen hebben. Je kunt dat, zoals ik spijtig vin den, maar ieder leeft tenslotte zijn leven. En als je kunt aanvaarden dat anderen er verschillende ideeën op nahouden, kom je niet in konflikt. Niet met hen, en niet met jezelf. Volgende week zeggen we GOA vaarwel, 't Spijt ons niet dat we er geweest zijn, maar 't spijt ons evenmin van er weg te gaan. Ons wacht het tropische Zuiden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 23