LEONARD VICTOR WERY i open doek voor een boel BLUE LAKE ARTS CAMP HOE OUD IS DE «BEURS VAN AMSTER DAM»? KULTUURKALENDER 20 - 27-6-75 - De Voorpost St. Gillis-Brussel 12 febr. 1829 - Aalst 27 okt. (1883) Op vrijdag 30 mei 1975 werd een prachtbeeld voorstellend «Sint Begga beschermt een begijn» van deze beeldhouwer, dat prijkte op het kerkhof van Aalst op het graf van een oud overste van het Begijnhof, Ma ria Joanna Carolina Van der Straeten,(2) dankzij de goede zorgen van schepen De Neve overgebracht naar het Begijn hofplein en daar opgericht in de nabijheid van de kerk. Het is het werk van Léonard Victor Wéry, beeldhouwer en stam vader van de Aalsterse familie Wéry. Hij werd geboren op 12 febr. 1829 te St. Gillis-Brussel, zijn vader bleef onbekend en zijn moeder was Wéry Marie- Catherine (3) geboren te Huy 13 jaar van de Republiek 12 dag van de maand vendémi- ai re en sterft te Brussel 17 april 1876. Hij draagt de familie naam van zijn moeder. Hij liep school aan de Akade- mie van Brussel, waar hij leer ling was van Willem Geefs (4); hij begon zijn legerdienst op 20 sept. 1848 en dat voor 8 jaar en 11 dagen. Hij was eerder klein van gestalte 1,58 m) en als be roep werd aangegeven «sculp- teur en bois». In 1864 komt hij naar Aalst wonen de omstan digheden en redenen daartoe schijnen onbekend. In 1866 richt hij zich tot het Bestuur van de stad Aalst, waar een plaats vrij kwam van professor van boetsering als gevolg van de HET HUIS BOVEN DE MELKWEG Talrijk zijn in onze literatuur de romans die niet hele maal ten onrechte niet gelauwerd worden als meesterwerken, maar die desondanks lezenswaardig en aangrijpende menselijke dokumenten zijn. Een schoolvoorbeeld hier van ièleszins Het huis bo ven de melkweg van Jan Van den Weghe uitgege ven door De Clauwaert te Leuven. Die roman het verhaal van een tegelijk verklaarbaar en onver klaarbaar drama in en om heen een arm Spaans ar beidersgezin mist het elan van het meesterwerk omdat de personages er te weinig scherp geprofileerd zijn, omdat de intrige door de onverzorgde stapeling van feiten zonder onder linge samenhang een stuk geloofwaardigheid inboet en tenslotte misschien om dat een ietsje te licht toege geven werd aan de niet steeds als gelukkig over komende (moderne) tech niek die flash-backs en kol- lages van vreemdsoortige feiten dooreenhaspelt. Maar zodoende is al het ne gatieve meteen geschetst. Waarnaast wij onmiddellijk de merkwaardigheid plaat sen dat al die roman-fouten wfinneschreven worden door de rijke inhoud: het dram® van de moeizaam gedragen armoede en on- kans van mannen en vrou wen die zich als «bruine tor ren» bewegen in hetverruk- kelijke landschap van Zuid-Spanje. De landar beiders kropen van de vroege ochtend tot de late avond als grote bruine 'torren over de schrale grond. In enkele jaren slaagde de ombarmhar- tige zon erin een sappige jongeman te veranderen in een zwartgeblakerde jonge keren met een kromme rug, stramme handen, verschroeide ogen en de slome gang van een afgeleefde suffe stakker. De verlokkelijke schoonheid van meisjes en jonge vrouwen ver woestte ze nog veel snel ler en grondiger. Alleen de dorpspriester en hier en daar een handige handelaar of een resider ende rijkerd ontkomt in zo'n Spaanse armengemeen- schap aan dit harde lot. De arme bouwvakarbeider André Luis Pacheco, het tragische hoofdpersonage van dit boek, benijdt die lie den hun blijkbaar voorbe stemde welvaart niet. Maar de onzekerheid van het ei gen lot, de last van het ge zin, het kontakt met de marxistische revolutie en vooral het onverklaarbare sociaal onderscheid tussen het «getroffen» zijn en «ge spaarde», maakt hem on standvastig, ingekeerd, bit ter en eenzaam. Het kontakt met idealisme en naïviteit in de gistende sodiale beroe ring en tenslotte de zorg om zijn lieve vrouw Carmen en zijn groot gezin ontredderen hem volkomen en drijven hem tot een monsterachtige daad die hij tenslotte met de dood bekoopt: om naar Duitsland te kunnen uitwij ken als gastarbeider ver moordt hij vier van zijn tien kinderen, nadat hij verno men heeft dat men ginds slechts gezinnen met zes kinderen of minder toelaat. Elke Spanje-toerist zou Het huis boven de melkweg moeten gelezen hebben, opdat hij zich ervan reken schap geve welke grauwe armoede en diepe pijn ge dragen wordt van kust tot kust. Wie die lektuur moedwillig uit de weg gaat om zijn va kantiepret niet te bederven, is het niet waard een luxe- gast te zijn in dit leven! Frans-Jos VERDOODT dood van Alexander Geefs 5). Hij tekent zijn brief als «sculp- teur, statutaire en ornemantis- te» en woont in de Hoogstraat nr. 7. Later verhuisde hij naar de Maanstraat, thans nr. 21 waar hij een der eerste huizen met een verdieping liet optrek ken maar kon het niet voltrek ken. Op 26 okt. 1868 dank zij de aanbeveling en het advies van de twee Brusselse beeld houwers -kunstenaars, Kuh- nen (6) en Willem Geefs, werd hij benoemd. In het jaar 1871 verving hij ook tijdelijk Gosselin (7), die als professor van te kenkunst om onbekende rede nen zijn ontslag gegeven had. Hij stierf te Aalst de 27 okt. 1883. Volgens Petrus Van Nuffel de den vele anekdoten omtrent L.V. Wéry de ronde in de stad. Betrekkelijk vele werken van hem zijn bewaard; alhoewel er toch ook veel verloren is naar onbekende bestemming vooral vele pleisteren modellen. WERKEN eikenhouten predikstoel (afgebroken) Teresianenkerk. Kommuniebank en het altaar (ook daar) het eikenhouten beeld van St. Donatus in de St. Martinus- kerk voor de Broederschap van H. Donatus (in 1866) prachtige kunstrijke gangspoort met borstbeelden aan het huis Lié- nart op de Grote Markt (afge broken, nu de Kredietbank) werkte ook aan de heren huizen Gheeraerdts (Vaart straat) en Schellekens (Keizer lijk Plein) in 1872 het beeld «H. Begga beschermt een be gijn» dat zich'nu sedert 1975 bevindt op het pleintje voor de Begijnhofkerk. kapitelen van St. Jozets- kerk en St. Jozefscollege. Van hem werden toch enige werken bewaard in de familie: een mooi schilderijtje met kunstig gesculpteerde kader, voorstellende de puinen van de Abdij te Affligem. een schilderijtje dat O.L.Vr. met het kind Jezus voorstelt. een pleisteren O.L. Vr. met Kind, getekend en gedateerd 186 een polychroom pleisteren heiligenbeeld (S. Franöskusof St. Ignatius) een zigeunerfamilie in pot aarde (helaas geschonden) enige tekeningen en schet sen. een mooie stempel in hout gesneden. vermoedelijk ook van hem: een houtsnede om prentjes te drukken (waarschijnlijk St. Mi- St.-Begga beschermt de begijntjes. (Ib) chael - Brussel) pleisteren modellen; vele zijn echter bègin 1900 ver kocht. 2 geskulpteerde houten Kristi, die bewaard werden bij familieleden zijn verdwenen. Onder zijn kinderen en klein kinderen waren er ook die be gaafd waren als hij en ook uit blonken in het beeldhouwen vooral Jean Wéry, die ook deelnam aan de tentoonstel ling, ingericht ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan der Akademie van Aalst in 1905. Het ware de moeite waard van de familie Wéry, Aalsterse beeldhouwers en kunstenaars eens een kleine retrospectieve tentoonstelling in te richten of wel als onderdeel van een an dere tentoonstelling. J.V.D. HULST Wij danken van harte de apo theker Jan Wéry, die ons zo bereidwillig zijn nota's ter be schikking stelde en zo dit arti kel mogelijk maakte. Voetnota's (1) etymologie: naam van Ge rmaanse oorsprong uit Widurik (Germaanse veldheer) nadien verwaalst tot Wéry en verne derlandst tot Wierik, Wierinck. De stam widu betekent schacht van de lans. (2) Maria Carolina Van der Straeten geboren te Aalst 1797 er gestorven 14 april 1872, be gijn te Aalst, grootjuffer van het Begijnhof te Aalst van 1843 tot 1855. (3) Haar familie waren land bouwers in de streek van Huy en zij is dus van het platteland naar Brussel komen wonen. Zij heeft zich verdienstelijk ge maakt te Schaarbeek bij het verplegen der cholera-lijders tijdens de epidemie van 1849. Zij werd erom vereremerkt. (4) Willem Geefs, beeldhou wer geboren te Antwerpen de 10 sept. 1829 gestorven te Schaarbeek 24 januari 1883. De beroemdste samen met Jo zef van 4 broeders beeldhou wers, leerling van de Akademie van Antwerpen, grote prijs in 1828, werkte te Parijs. Werkte aan de dekoratie van de Kon- gres -kolom, ook maker van het standbeeld van Dirk Mar tens te Aalst. (5) Alexander Geefs, beeld houwer geboren te Antwerpen 1 jan. 1829 gestorven te Schaarbeek 27 oogst 1866, leerling van Baenst, broer van Willem. (6) Kuhnen, geboren te Aken 14 febr. 1812, zijn voornamen luiden Pieter-Lodewijk, schil der van portretten en land schappen, leraar van prinses Rolniö mnHoillo v-.nai.uuc wan uu.^.u, iu~u.no van Brussel in 1845, medaille van Parijs in 1846, sterft te Schaarbeek 25 nov. 1877. (7) Gosselin Henri, schilder en graveur geboren te Brussel en er gestorven (10 sept. 1805 - 1867). Kruisbeeld in sakristij van de St. Martinuskerk (1873) in kapittelzaal van Teresia- nenklooster: O.L. Vr. Van de Karmei. in de hof van voornoemd klooster: een grot van O.L. Vr. van Lourdes. een beeld aan Belfort op de grote Markt, de H moeder Gods met het kindeken Jezus. Deze groep is te gast bij Kunstgroep Alkuone-Aalst van 30 juni tot 3 juli 1975 en geeft een koncert op 30 juni te 20 uur in de feestzaal van het V.T.L, Vakschoolstraat 41, Aalst. De groep «Blue Lake fine arts camp» is een groep studenten (meisjes en jongens) van 15 tot 18 jaar uit Michigan. Muziek is hun hobby. Zij komen bijna alle weekends en enkele weken tijdens de vakantie samen om te repeteren en te musiceren. De ganse groep omvat een koor, een orkest en een dansgroep. Het koor dat naar Aalst komt, maakt van 16 juni tot 18 juli een tournee doorheen, Denemarken. Nederland, België en Luxemburg. uit «Mededelingen» van de Vereniging Aalsters Kultuurschoon Waar komt de naam van dit hotel-restaurant vandaan? Is dit een herinnering aan het Hollands tijdvak, het wapen van Amsterdam hangt er toch uit? Dit werd ons meermaals gevraagd. Wij gingen op zoek naar een antwoord. Het kadaster van Aalst verwees ons naar het provinciaal kadaster dat ons op 3 dec. 1974 antwoordde. Rond 1830 stond de eigendom bekend op naam van de stad als Stadswagt. (Op één van de leuke schilderijtjes van wijlen Pater E. Van der Linden staat nog een «champetter» bij de deur). Op 31.3.98 werd de eigendom verkocht aan Van der Hacghcn Odilon «een gebouw geweest zijnde de Stadswacht». Op 25.5.1920 Constitution de Société, gaat de eigendom over van Van der Haeghen aan de Maatschappij «La Bourse d'Amsterdam». Op 3.9.1924 transfert d'un immeuble café, salles de fête. Grand Place van La Bourse d'Amsterdam au Cercle Catholique l'Union. Akten van 1920 en 1924 verleden voor notaris Eeman. Dit vriendelijke schrijven maakte ons niet veel wijzer. Daarom verder gezocht. In zijn «Description de la ville et du comté d'Alost», gedrukt in 1852, schrijft F.J. De Smet (wij vertalen): «De kamer der Barbaristen, boven de politiewacht (la grande garde) op de markt, is nu ingenomen door het hotel de la Bourse d'Amster dam». Van de Potter en Broeckaert, vernemen wij in hun Geschiedenis der stad Aalst, deel II, p. 227, dat na het overlijden der waardin uit den «Koning van Spanje», de Barbaristen een tijd lang hun naamfeest vierden in de hostelrij «Sint-Marten», nadien in de «Borze van Amsterdam», alwaar het laatste feestmaal gehouden werd den 6 December 1846. De Beurs van Amsterdam bestond dus alleszins in 1846! Van Nuffel in zijn historiek der oude straten is, jammer genoeg, niet duidelijk. «Tijdens de Fransche Overheersching ging het gebouw (de Barba- rakamer) over aan bijzonderen, behalve het «Wachthuis», hetwelk tot 1898 als «Politiebureel» diende. In het overige gedeelte kwam het drankhuis «de Vetzak» of «de Borse van Amsterdam», in 1828 gehouden door Judocus van Vaerenbergh, later door Jan Gheer aerdts, Frans Heyvaert en Ferdinand de Muynck...» Wij houden het dus voorlopig op 1846. Wie een vroegere vermel ding met zekerheid kent, weze zo vriendelijk het ons mede te delen. Wij danken hem bij voorbaat! F. Courteaux GROTEN VAN NU EN TOEN «Affligem in puinen.» (Ib) VRUDAG 27 JUNI Aalst 21.30 uur: In Pan, Wellekensstraat 45, poppenkast «Kitje Tepel». 20 uur: in Feestzaal Stadhuis, Guldensporenviering me U3 toespraken door burgemeester De Bisschop, volksvertege& 2© woordiger Paul De Kerpel (Schaarbeek) en het optreden van D ;j. Elegasten. Nog tot 29 juni in New Reform, Wellekensstraat 45 tentoonstelling «Dokumenten en Informaties» met W.L StJ Sörensen, Erik Anderson, Ben Ben, Tim UIrichs en Vostell. ge Nog tot 29juni in Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35. tentoonstelli» William De Schrijver. l~' du ZATERDAG 28 JUNI 0n Aalst 20 uur: Pan, Wellekensstraat 45, opvoering van poppenspej «Kitje Tepel», het verhaal van een familie ,die in hei tO' industriestadje Aalst beland en waarvan een dochter toi kostwinner wordt. t. 15 uur: feestzaal Stadhuis, prijsuitreiking Akademie Schoi Kunsten. Daarna opening tentoonstelling van de werken van leerlingen in de gebouwen van de akademie, Oude Vismarkt, tentoonstelling loopt tot 5juli en van 18 tot 31 augustus. Open zaterdagen zondag van 10 tot 12.30 uur en van 14 tot 17.30 uur Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 14 tot 17.30 n°P iurj Affligem I Nog tot 13 juli in Kultureel Centrum Affligem tentoonstellim «Grafiek '75» met werk van Michel Bracke, Walter Brems, Ral 1 Coorevits. Gustaaf De Bruyne, Jean-Pierre De Coster, Etienne D Gt Vis, Roland De Winter en Koen Muller. De tentoonstelling ij B. open op zaterdag van 14.30 tot 20 uur en op zondag van 11 tot 13 f*1 uur en van 14.30 tot 20 uur. ZONDAG 29 JUNI Aalst 20.30 uur: In Pan-filmklub, Wellekensstraat 45, vertoning val «Charlie Brown» van B. Melendez. 15 uur: in grote zaal C.S.V., Wellekensstraat 45, Effenaf Ft Podium. Y MAANDAG 30 JUNI Aalst 20 uur: in*Sint-Martinuskerk, koncert van religieuze muziek mt de Elizabethan Madrigal Singers uit Wales o.l.v. Roysto 'Havard. De toegang is vrij. 20 uur: in feestzaal V.T.I., koncert door «Blue Lake fine art camp», een studentenkoor uit Michigan (USA) te gast bi Alkuone-Aalst. VERENIGING AALSTERS KULTUURSCHOON OP UITSTAP MAANDAG 7 JULI 1975 KERMISREIS NAAR HUY EN SERAING-LE-CHATEAU Om 8.30 u. stipt vertrek aan het Postgebouw in de Nieuw- straat. Van Aalst naar Brussel, dan langs de E40 over Wavre, verder aftakking naar E41, dan de autostrade af naar HUY. Bezoek aan de stad. Zweefspoor overzicht over gans de stad vesting, bezoek aan de O.L. Vrouwkerk, beiaard met 41 klok ken, het roosvenster, (li rondia) met 9 m. doorsnede, hé Bethehemportaal, bezoek aan kerkschat, wellicht Notre Dame de La Sarte. Gelegenheid tot middagmalen naar eigen keus in de verschil lende restaurants. Verzamelen rond 15 u. en vertrek naai Seraing-le-Chateau met bezoek aan kasteel van de pastoor beeldhouwer Stuyver, pastoor van Vlassenbroek. Dan ove Waremme naar Tienen waar gelegenheid op de Grote Mark tot avondmalen. Daarna langs E5 naar Brussel en dan naai Aalst. Prijs: bus, bezoeken, fooi aan chauffeur etc. 220 fr. ZONDAG 31 AUGUSTUS 1975 REIS NAAR BERGEN (MONS) V EN GROTE KLOOSTERHOEVE VIEUX-RNEG EN BINCHE Vertrek om 8.30 u. stipt aan het Postgebouw in de Nieuw J straat. Over Ninove, Enghien, Soignies, rit naar Mons. Bezoek aan het stadhuis, Belfort, ST. Waudrukerk. Middagmaal naar ei gen keuze in de plaatselijke restaurants. Rond 15 u. verzamelen en vertrek naar grote kloosterhoevi van Vieux-Reng. Vervolgens naar Binche, waar gelegenheit J tot avondmalen en dan de E10 op naar Brussel en Aalst. J Prijs: bus, ingangen, fooi aan chauffeur etc. 180 fr, ZONDAG 14 SEPTEMBER 1975 I NAMIDDAGUITSTAPJE NAAR DE DONK Vertrek om 13.30 u. stipt aan het Postgebouw in de Nieuw straat Bezoek aan Bareldonk, kerk en hoeve. Bezoek aan het prachtig Mariamuseum van pastoor Penne. Nadien met de boot naar de eendenkooi. Bezoek. Terug te voet naar de Donk, waar gelegenheid tot avondmalen er rondwandelen. Vertrek ongeveer rond 20 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 20