iWiïïïl] AALST WORDT VOLWAARDIGE FESTIVALSTAD TOERISTISCH INFORMATIE BUREAU OPNIEUW OPEN deze week in de ELIZABETHAN MADRIGAL SINGERS: HOOGSTAANDE KOORKULTUUR WSÊKKÈM AALSTERSE SPEELKLUB EEN GRANDIOOS SUKSES! OPEN DOEK VOOR EEN BOEK KULTUURKALENDER 20- 11-7-75 - De Voorpost FESTIVAL VAN VLAANDEREN TE AALST Tussen 31 augustus en 19 september lopen er vijf koncerten, waar onder twee dubbelkoncerten te Aalst, die kaderen in het Festival van Vlaanderen. Aalst mag zich met een dergelijk programma zoals dit jaar geprogrammeerd, in zijn derde festivaljaar als een volwaardige festivalstad beschouwen. Een overzicht van het program ma: St.-Martinuskerk, 31.8,1975, 20.30 uur Dubbelkoncert Kristiaan Van Ingelgem, orgel Messiaen: Messe de la Pentecote. Pro Cantione Antiqua, London dir. Bruno Turner Lass us, Byrd, Palestri na, de Mo rales Feestzaal Stadhuis, 10.9.1975, 20.30 uur Festival Strings Lucerne dir. Rudolf Baumgartner Vivaldi. Pachelbel, Boccherini, Schubert en Mendelssohn. St.-Martinuskerk. 12.9.1975. 20.30 uur Koncertgebouw Orkest Am sterdam dir. Bernard Haitink Ravel: Ma Mere I'Oye Schubert: - Grote - Symfonie nr. 9 in het kader van het Belgisch- Nederlands Kultureel Verdrag onder de auspiciën van het Neder landse Ministerie van CRM St.-Martinuskerk, 15.9.1975, 20.30 uur Purcell: King Arthur dir. Louis De Vos KorenInternationale Koorweek Orkest: Musica Polyphonica Anne Verkinderen, Bernadette De ge tin, René Jacobs, Martyn Hill, Herman Slagmulder, David Thomas. Kris Yserbijt onder de auspiciën van de Vlaamse Federatie van Jonge Ko ren Feestzaal Stadhuis, 19.9.1975, 20.30 uur Dubbelkoncert Les Menestrels, Wien The New Sadi Quartet Afwisselend oude muziek, duns en jazz tot middernacht. i.s.m. de Stedelijke Koördinatie- en Adviesraad voor de Jeugd en het Stadsbestuur van Aalst. INKOMPRIJZEN De prijzen voor Koncertgebouworkest (12.9.) en King Arthur (15.9) zijn vastgesteld op 250, 200, 150 en 100 F Deze voor het Dubbelkoncert Kristiaan Van Ingelgem. orgel. Pro Cantione Antiqua, Londen (31.8) en Festival Strings Lucerne (10.9.) bedragen 150 en 75 F. De prijzen voor: het Dubbelkoncert: Les Mé- nestrels, Wien en The New Sadi Quartet (19.9.) bedragen 100 en 50 F. REDUKTIES: 50% voor de houders van een kul- tuurkaart of een Plus-3-Pas. De kaarten zijn verkrijgbaar: Toeristenbureau, Gebiedshuis Belfort, Grote Markt, 9300 Aalst (tel. 053-21.57.51, toe stel 138). In juli en augustus: van 10 tot 12.30 uur en van 14.30 tot 18 uur). Gesloten op vrijdag en zaterdagvoormid dag. In september van 15 tot 18 uur (gesloten op zondag). Stadsbestuur, Stadhuis (re ceptie), Grote Markt, 9300 Aalst (tel. 053-21.57.51) Stedelijke Dienst voor Cul tuur, Kattestraat 33, 9300 Aalst tel053-215751toe stel 141), Een talrijk opgekomen publiek was op 30 juni jl. getuige van een uiterst verzorgd en artistiek hoogstaand optreden van de Elizabethan Madrigal Singers. Dit koor uit Wales bracht wer ken uit 15de en 16de eeuw en eens te meer bleek de beperking die ze zich hierdoor oplegden een gunstige invloed te heb ben op interpretatief vlak. Al te vaak menen solisten of en sembles de ganse muziekgeschiedenis in hun repertorium te kunnen vatten, doch bedenken we, dit is zelfs bij de aller grootsten niet het geval omdat een smaakvolle beperking het mogelijk maakt dieper in de kern van de zaak door te dringen. Zo ook wisten de Elisabethan Madrigal Singers hun optreden tot een boeiend geheel te ma ken Onmiddellijk trof ons de subtiele en akkurate wijze waarop gemusiceerd werd. De dirigent (Royston Havard) wist zijn ensemble tot uiterste pia nissimo's te dwingen; daaruit groeien dan fijn afgedwongen dynamische nuances die zelfs de minder geboeide luisteraar in de ban konden houden. Wijzen we ook op de expres sieve kracht die de vertolkte komposities inhielden. Vooral trof ons het werk van John Sheppard - 1563), een min der bekend komponist, die in beide stukken van zijn hand, vertolkt door het koor, door de inbreng van Gregoriaanse me lodieën de inhoud van zijn wer ken wist te verrijken met een supplementaire kracht. Bijzonder sterk trof ook het «Tu es Petrus» van Palestrina (1525 - 1594). Misschien was het de vertrouwdheid met het werk of de ongewoon diepe in houd die hierin een rol speelde, feit is, het eerste deel van het koncert werd op volkomen ge nietbare wijze afgesloten. Het koncert werd voortgezet met Schotse, Engelse en Spaanse (de Victoria) kompo sities. Dit tweede deel bestreek evenals het eerste ruim vijftig minuten en dit óngewoon lange musiceren moet de zangers enigzins vermoeid hebben want naarmate het einde na derde bleken toonvastheid en akkuratesse te lijden onder het beperkte uithoudingsvermo gen. Het koor heeft hierin zijn capaciteiten ergens overschat en voor zover we dit als een tekortkoming kunnen of mogen aanzien was dit de enige scha duwzijde van een schitterend optreden. Tevens dienen we te vermel den dat het hier niet ging om een professioneel ensemble. Dit laatste in acht genomen kunnen we enkel onze grote bewondering uiten voor derge lijk optreden. Moge dit een leerschool geweest zijn voor onze plaatselijke koren. André De Groeve Het toeristisch informatiebu reau dat vorig jaar door heel wat toeristen uit verschillende landen bezocht werd heeft weer zijn deuren geoepnd, in het Belfort. Op dit bureau waar de gedi plomeerde gidsen Amadée Er is werk te zien van Mark De Bruyn, Lutgarde De Gendt, Al- fons Huylebroeck, Achiel Hut- sebaut, Henri Van den Brouck, Valére Herreman, Herman Muys, Monique Muylaert, Mo nique Kieckens, Anne-Marie Van Hoorick, Jef De Schrijver, Jan De Nijs, Veerle Verheg gen. Over deze tentoontelling die we Aalstenaars en niet Aalste- naars warm kunnen aanbeve len komen we uitvoerig terug in de volgende editie. De Aalsterse kunstenaar Louis Persoons legde er een zandta- pijt aan terwijl de dames van het CMBV het geheel opvrolij ken met hun Ikevana bloem schikkunst. Roel Van De Plas Het mooi ingerichte gebiedshuisje (jm) Week van vrijdag 11 tot en met donderdag 17 juli 1975 Het ziet er zo naar uit dat er hier enigszins geknoeid zal worden vanavond. Het is immers vakantie en in plaats van achter de tikmachine zit ikke liever met een paar kollega's voorposters in een of andere duistere Aalsterse drankgele genheid duistere moppen te tappen. Komt daar nog bij dat het normale verschijningsritme van ons eigenste blad eveneens in het gedrang is gekomen, de mensen van de drukkenj willen ook wel eens hun pretje, en dus moeten er enige filmweken in één keer worden afgehaspeld. Gelukkig gaan cinema s ook af en toe eens dicht, dus blijft de karwei tot een minimum beperkt. Ik weet niet of de argeloze lezer inziet wat een pro bleem dit allemaal kan vormen, maar dat hinderd blijkbaar niet. Ik zal eerst één en ander duidelijk stellen, om alle verwar ring te voorkomen. Cinema Feestpaleis sluit van vrijdag 11 tot en met donderdag 24 juli. Cinema's Alfa en Palace doen de deuren dicht van vrijdag 18 tot en met donderdag 31 juli. En dan vergeet ik die sukkel nog, ik bedoel cinema Rio, die komt hier toch al zo weinig aan bod, dit kan best eens een gelegen heid zijn om hem te vermelden daar komt geen meter film binnen tuusen 11 en 24 juli. In dnema Palace kan U van 11 tot en met 17 juli terecht voor «super Copss», een politiefilm van de Amerikaanse kleurling Gordon Parks. Voor de kenners even terloops vermelden dat Parks de man is van «Shaft» ook al een film van en met negers. Wat gebeurt er in deze «Super Cops»? Het is heel eenvoudig: twee politieagenten (Greenberg en Hantz) proberen een drug-affaire op te helderen. Daarbij storen zij zich geenszins aan wetten en reglementen want dat schijnt ouderwets te zijn. Het gegeven speelt zich af in de ghetto's en is gebaseerd op «Waar gebeurde feiten», waarvan akte. De muziek is van Jerry Fielding, een naam die we regelmatig op de geneneken zien verschijnen, een man die zijn vak aardig beheerst trouwens De vertolking is van Ron Liebman, David Selby, Sheila E. Frazier, Pat Hingle en Dan Frazer. In cinema Alfa loopt tijdens de eerste helft van deze week een Franse komische film: «Ma brigade en folie», van Philippe Clair. De voornaamste rollen zijn in handen van Jacques Du- filho. Sim, Patrick Topaloff, Phlippe Clair himself, Zamni en Pascale Roberts De film behandelt een ernstig probleem, de kapitaalvlucht naar het buitenland, op een vrij luchtige manier Dne partijen: de kapitalististen, de politie en een gansterben- de. wedijveren met elkaar in 'n aantal grappig opgezette scènes. Aangezien in dit geval de drie honden vechten om het been en er geen vierde meespeelt wordt de ontknoping vrij onverwacht U zoekt het maar uit. In cinema Feestpaleis kan U na de vakantie, dus van vrijdag 25 tot en met donderdag 31 juli, gaan kijken naar een herne ming: «On Her Majesty's secret Service», een James Bond uit de goede oude tijd. Verder kommentaar overbodig veronder stel i. Guy DL Triest en Hugo Van Steen- wergh ter beschikking van de toeristen staan kunnen even eens allerhande Aalsterse fol ders aan geringe prijs beko men worden De moeite van het aanschaffen is wel de 26 bladzijden tellende brochure «Aalst» en «Keuren bewaard in het stadsarchief» Ter gelegenheid van de vakan tieperiode kan men gedurende twee maanden in de Belfort zaal een tentoonstelling bekij ken van het werk van plaatse lijke kunstenaars Hiervoor werd de medewerking verkre gen van Bolaska, De Bond van Oud Leerlingen van de stede lijke akademie voor schone kunsten. Het zandtapijt van Louis Persoons dat als tema heeft een Zwartzus ter, dit naar aanleiding van de viering van 500 jaar Zwartzusters te Aalst, (jm) Dat het initiatief van de Ver enigde Sociale Jeugdbe scherming volmondig gepre zen mag worden laat geen twij fel. Wat wij echter zelf te zien kregen kan in geen geval meer vergeleken worden met wat vroeger een vakantiepatronaat geheten werd. De cijfers liegen er niet om. Staf Keymeulen. die wij op 't terras van 't park ont moetten, waar eveneens belangstellende ou ders tustig in het zonnetje de aktiviteiten konden volgen, sprak van een onverwacht reuze sukses. De dagtrektocht lokte evenals het knutselen zestig kinderen, terwijl de woudloperskeuken en het kampvuren weer door 89 jon gens en meisjes meegemaakt werd Voor de gezelschapsspelen waren meer dan 100 belang stellenden en de zoektocht en de spelnamiddag maakten 205 zielen gelukkig. Waren er voor de aktiviteiten van de E.H.B.O zowat honderd belangstel lende jongeren voorzien dan moesten de organisatoren toch wel eventjes in de haren krab ben toen 154 verzorgers in de dop zich kwamen melden. Het goeie weertje werkte mis schien wel mee. Wat wij bij die eerste aktiviteit, waar jonge kinderen de kunst van het sa menstellen van een eigen ver- bandtas en het verzorgen van kwetsuren, maar ook zaken als het oprichten van hulpposten en hoe 900 bellen aangeleerd werd te zien kregen wekte onze bewondering Zelden zagen wij meer ver bonden armen en benen en gespalkte breuken. Het entoesiasme waarmee deze jonge mensen ogen en oren open, aan de lippen van hun instrukteurs hingen, be wijst eens te meer dat hier mu ziek in zit. Dat kinderen wel de gelijk in staat zijn leeftijdsgeno ten op een deskunsige wijze te verzorgen Wijzen we er hier terloops op dat hieromtrent in de scholen wel tekort gescho ten wordt. En de ernst van een reééi ongeval even terzijde ge laten moeten wij bekenne, dat dit wild entoesiasme om te le ren verzorgen, ons toch ook hartelijk deed lachen. Stel je nu voor, in het park op die namid dag bezeert een kind zich aan Stadsbedrijven EGW, Graaf van Vlaanderenplein 30,9000 Gent (tel. 091-23.09.27). Verdere uitleg over deze koncer ten vindt U in de algemene folder van het Festival van Vlaanderen onder de rubrieken «Orkest- en Koorkoncerten», «Kamermu ziek», «Recitals», «Jong Festival van Vlaanderen (JFV)» en even eens bij de algemene programma tic van Gent en Historische Steden op de data van 31.8, 10.9, 12.9, 15.9 en 19.9. Deze folder is ver krijgbaar op voornoemde adres sen en in de stedelijke biblio theek. Verdere inlichtingen: Christiaan Willems, stadsst kretaris. Stadhuis, Grot Markt, 9300 Aalst (tel 21.57.51), verantwoordelijk voor het Festival van Vlaande ren, Roos Baert-Wellekens.Sint Jobsstraat 2 9300 Aalst (tel 053-21.83.19), verantwoor delijke voor het Jong Festiva van Vlaanderen. Albert Van der Ghijlen, Kul tuurattaché, Stadhuis 930( Aalst, (tel. 053-21.57.51 post 141). EEN HANDVOL AARDE Het jaar 1912 lijkt wel een wonderjaar van de Vlaamse literatuur. Drie belangrijke Vlaamse schrijvers werden toen geboren: Louis-Paul Boon, Johan Daisnè, Valere Depauw. Opvallend is wel dat die dne jaargenoten de realis tische romankunst op een to taal verschillende manier hebben beoefend: Boon pastte een soort collage techniek toe, Daisne bracht het fantastisch realisme in onze literatuur en Depauw zette de traditionele realisti sche verhaalkusnt verder. Boon, Daisne en Depauw zijn sterk van elkaar verschil lende temperamenten. Zij scheppen personages en in triges die uiteraard in wezen dezelfde zijn tenslotte zijn alle mensen dezelfde, heb ben dezelfde verlangens en stellen dezelfde daden maar in andere omstandig heden leven en vanuit een to taal verschillende gezichts hoek bekeken worden. Boon, Daisne en Depauw zijn elk op hun manier realisten. Zij bespieden de mens tot in zijn subitelste gedragingen, volgen al de bewegingen die hij maakt en de woorden die hij uitspreekt. Wellicht heeft dat iets met de gemeen schappelijke beroepsach tergrond van de drie schrijvers te maken: zij waren alle drie voltijds of deeltijds bedrijvig in de journalistiek Valère Depauw, vooralsnog de minst gewaardeerde on der hen. heeft thans in Uit alle dalen der herinnering (Uitgegeven door Orion. Brugge) zijn eigen leven sverhaal samengeschreven in een vlot leesbaar doku- ment dat eigenlijk dichter bij de beste journalistiek staat dan bij de beste literatuur In het boek overvloeien ernst en humor, komische anekdote en bitter ontroeren verhaal elkaar op een achtergrond die nu eens de folkloristische en dan weer de tragische zijde van de Vlaamse Bewe ging toont. We kunnen stellen dat de humor waarin De pauw een meester is het leidmotief van dit boek is, al gaat naar onze persoonlijke smaak deontroerende bena dering van het nationaliteits- vraagstuk in de persoon van de vaderlandsloze Baskische nationalist en geleerde Fre- derico het langst in het ge heugen van de lezer mee gedragen worden. Wie de ondergewaardeerde Depauw grondiger wil leren kennen, moet natuurlijk méér lezen dan het recente Uit alle dalen der herinnering. Daarvoor is bij Depauw gele genheid te over. Uit zijn tien tallen verhalen zonderen wij bij wijze van proef af: Tavi, Het geslacht Wieringer, De Dood met de kogel, Een handvol aarde. Vooral de novelle Een hand vol aarde (Uitgegeven door Etnika, Antwerpen) is een groot werk van Depauw en een groot werk in onze litera tuur. God en literaire kritiek mag weten waarom het werkje niet in honderduizen den exemplaren op de mart is gebracht en niet behoord tot de zogenoemde certitudes in onze bloemlezingen voor het middelbaar onderwijs. In Een handvol aarde aktua- liseert Depauw het drama van de in diverse omstandig heden revolutie, pro grams, oorlog uit Rusland verdreven of gevluchte man nen en vrouwen die na We reldoorlog II een ellendig be staan gingen leiden in Wes- teuropese onthaalkampen. Valère Depauw heeft in het kamp Kufstein kennis ge maakt met tientallen onder die ontheemden. Met diepe bewogenheid heeft hij het persoonlijk drama leren ken nen van de enkelen die de barakken van Kufstein later mochten ruilen voor het ver- blij in Belgische onthaalcen- tra. Tégen die achtergrond plaatst Valère Depauw het ik-verhaal van Tania, een Russin van goede komaf die in het kamp Kufstein op veer tigjarige leeftijd huwt met de berooide Andrej, een mense lijk wrak voor wie Kufstein zonder Tania's liefde het graf zou zijn geworden Andrej, die tijdens zijn vlucht uit Rus land verneemt dat zijn vrouw en kinderen zijn omgekomen bij een scheepsramp, herstelt aan de zijde van Tania lang zaam van de zielsverwondin- gen van het verleden en wordt tijdens het Belgisch verblijf zelfs een gelukkig man. Tot hij een brief ont vangt van zijn doodge waande vrouw en kinderen en na een zware gewetens- strijd terugkeert naar zijn eer ste vrouw en zijn gezin Frans-Jos Verdoodt de knie en daar zijn de kandi- daad verplegers er met hopen als de kippen bij om de zwach tels te hanteren, zodat eerst moet uitgemaakt worden niet zonder enige fikse stoten wie nu wel het gewonde kind zal verzorgen. De verpleegster nam de geschaafde knie ten slotte voor rekening en open ogen, open oren, en jeukende handen, aanhoorden stilletjes de begeleidende uitleg. Wanneer men anders tijdens een vakantieperiode 't stads park doorwandelt dan krioelt het van de kinderen op en rond de speeltuigen. Nu waren het de allerkleinsten en een paar ongeinteresseerden die er speelden. Wie zegt dat de jeugd zich aan niets interesseert, doet er goed aan deze aktiviteiten eens van dicht te gaan bekij ken Het kamp, georganiseerd door Vera Singelijn van 23 juli tot 30 juli is reeds volledig volge boekt. De limiet van 40 deel nemers is overschreden Roel Van de Plas VRUDAG 11 JULI Aalst 20 uur: ter gelegenheid van de Vlaams Nationale Feestdag, beiaard koncert op de Grote Markt. ZATERDAG 12 JULI Affligem Nog tot 13 juli in het Kultureel Centrum tentoonstelling «Grafiek 1975». De tentoonstelling is toegankelijk op zaterdag van 14.30 uur tot 20 uur en op zondag van 11 tot 12 uur en van 14.30 tot 20 VRUDAG 18JULI Affligem 20 uur: vooropening tentoonstelling retrospektieve Frans Masereel in het Kultureel Centrum. De tentoonstelling loopt tot 3 augustus en is open op zaterdag van 14.30 tot 20 uur en op zondag van 11 tot 13 uur. van 14.30 uur tot 20 uur. Op maandag 21 juli is de tentoonstelling toegankelijk zoals op zaterdag. ZATERDAG 19JULI Baardegcm 19.30 uur: inde nieuwe parochiezaal vooropening tentoonstelling Raymond Carléen Jef De Bie uit Baardegem. De tentoonstelling is eveneens open op zondag 20 juli vanaf 10 uur en op maandag 21 juli vanaf 14 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 20