EEN FESTIVAL VAN VLAANDEREN TE AALST VOOR IEDEREEN Festival strings Lucerne PRO CANTIONE ANTIQOA KRISTIAAN VAN INGELGEM 31 aug. St. Martlnuskerk $3m 24 - 29-8-75 - De Voorpost Dank zij de grote steun van het privé-mecenaat en de inzet van het stadsbestuur zien we te Aalst het Festival van Vlaanderen uitgroeien tot een unieke aangelegen heid. Enkele jaren terug zou niamen het durven drimen hebben ensembles als de Festival Stings Lucerne, Pro Cantione Antequa en het Koncenrteebouworkest van Amsterdam in onze stad te kunnen beluisteren. Van daag prijken deze namen op de programmas van de koncerten. Een perskonferentie voorgezeten door de Heer Stads- sekretaris Chris Willems, afgevaardigde van het Festi val van Vlaanderen bracht de vele moeilijkhede die dergelijke organisatie met zich meebrengt aan het licht. Vorig jaar heerste twijfel of de grote aanwas van koncerten in de provinciesteden (Aalst 1973 - 1974, 3int-Niklaas, Lokeren, Ronse, Oudenaarde in 1974) en de nodige publieke belangstelling zou kunnen opwek ken. Tevens vreesde men ergens een verzadigings punt te zullen bereiken. Het tegendooe is echter waas. In onze stad is, dank zij een organisatie als Pro Arte en de Schola Cantorum Cantate Domino een publiek ge vormd dat door zijn aandacht voor muziekale gebeur tenissen de stad haar maturiteit heeft gegeven om in aanmerking te komen voor de grote Festival- Koncerten. Vooraleer toe een gedetail leerde bespreking van elk der koncerten over te gaan, belicht ik graag nog even enkele doel stellingen door de organisato ren nagestreefd. Vooreerst werd er naar ge streefd de koncerten zoveel mogelijk te plannen na de va kantieperiode. Aldus kan men de schoolgaande jeugd beter betrekken bij het geheel. Een 3runo Turner van Po Cantione Antiqaa Rudolf Baumgartner De oorsprong van dit strijkorkest vinden we te Luzem in 1956. Ze gaven er hun eerste koncert met als solisten Solf- gang Schneiderhan en Rudolf Baumgartner, de stichters van het ensemble. Onmiddelijk na hun groot suk- ses werden ze uitgenodigd in andere Zwitserse en Duitse steden. Tevens werden opna men gemaakt voor de Deut sche Grammophon Gesell- schaft. Dit wérd een aanloop tot een internationale carrière, want sindsdien koncerteerde het ensemble onder leiding van Rudolf Baumgartner in de meeste landen van Wast-. Europa. Verder waren er op tredens in het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Ze maakten reeds drie koncertreizen door heen de Verenigde Staten van Amerika. In april-mei 1971 maakten ze hun eerste werl- dtournee. Er vonden koncerten plaats onder meer in Japan, Alaska, Canada en het westen van de USA. In de lente 1973 waren ze te gast in Israel. In juni van dit jaar traden ze op in Zuid-Amerika. Naast deze grote buitenlandse tournees namen ze regelmtig deel aan beroemde Europese muziekfestivals. Het spreekt vanzelf dat ze bijna elk jaar te Luzem optreden. Hun repertorium omvat zowat de ganse muziekgeschiedenis, gaande van vroeg-barok tot hedendaagse komposities. Er werden reeds een dertigtal we- reldkreaties van nieuwe kom posities door het ensemble ge bracht. Verschillende van deze wer ken werden opgedragen aan de Festival Strings.De dirigent is voorstaander van solistische optredens van zijn musici. Solisten met wereldfaam ver leenden het orkest hun mede werking. Onder hen melden we Yehudi Menuhin, de betreurde David Oistrach, Pinchas Zu- kermann, Zino Francescatti en Henryck Szering als violisten. Beroemde cellisten (Casals, Founier) en zanger (Irmgard Seefried, Dietrich Fischer- Dieskau) verleenden even eens hun medewerking. Sinds 1960 patroneert de stad Luzem officieel het ensemble. Dit onder vorm van een jaar lijkse subsidie. Rudolf Baum gartner is ook direkteur van het konservatorium aldaar dat het hoofdkwartier van het orkest vormt. PROGRAMMA AALST-FEESTZAAL VAN HET STADHUIS Woensdag 10 september te 20.30 uur I. Antonio Vivaldi (1678 - 1706) Concerto grosso voor twee vio len en cello in re klein opus III nr. II (L'Estro Armonico) Solisten zijn Gunars Larsens en Jan Milewski, viool en Klaus Heitz, cello. II. Johann Pachelbel (1653 - 1706) Canon in re groot. .11. Luigi Boccherini (17433- 1805) Celloconcert in B groot. Solist is Klaus Heitz, Na de pauze volgt nog: IV Franz Schubert (1797 - 1828) Adagio en Rondo in A groot voor viool en orkest Solist: Gunars Larsens. V. Felix Mendelssohn Bar- tholdy (1809-1847) Symfonie voor strijkorkest in b-klein. Het koncert gaat zoals gezegd door in de vernieuwde feest zaal van het stadhuis. Over deze restauratie ontvingen we uit de hand van de Heer Wil lems enkele gegevens die we langs deze weg graag kenbaar maken. I n de traphal werd door een be tere verlichting de aandacht getrokken op de geschilderde protretten van vier gewzzezen burgemeesters. Het zijn Baron Frederik Van der Noot, burge meester Van 1833 tot 1848, Willem De Gheest (1848- 1866), Alexander Van Lan- genhove (1867-1871) en Vic tor Van Wambeke (1871-1895) Samen met de zeven andere oud-burgemeesters die gepor tretteerd zijn vormen zij een le vendig stuk geschiedenis van onze stad. In het voorportaal van de zaal kan men het werk bewonderen van een rasecht Aalsters kun stenaar, namelijk Jozef Me- ganck. Het betreft een mooi geschilderd bijbels tafereel, van de familie van Jozef Me- ganck die in de Pontstraat het beenhouwersberoep uitoe fende zegt Petrus VanNuffel in een werk gewijd aan de schil der dat het was «een vlijtig en beleefd volk, geestig rondbor stig van aard, van oude zeden en gewoonten». In de zaal zelf zijn nog twee mooie schilderwerken te be wonderen. Het werk «Jacob Van Artevelde en de gilden» 11.000 fr. met de steun van staat en provincie. Het werd geschilderd door de oud bestuurder van de stedelijke akademie voor schone kun sten Jozef Lebrun. Met dit doek verwierf hij in 1875 een gouden medaille. De kunstenaar was een gekend portretschilder en onderscheidde zich bijzeonder in historische taferelen. Leer- Het werk in de feestzaal van het stadhuis is naast de histori sche en artistieke waarde dat het bezit een passend decora tief element. In verband met het Festival van Vlaanderen willen we er nog op wijzen dat er geen kaarten meer voohanden zijn voor het optreden van de Festival Strigs Lucerne. Voor de andere koncerten kan men kaarten bekomen bij: Toeristenbureau, Gebiedshuis Belfort, Grote markt. Tel. 053- 21.57.51 Open in juli en augustus van 10 tot 12 .30 en van 14,30 tot 18 uur. (Gesloten op vrijdag en zater dagvoormiddag) In september: open van 15 tot 18 uur. (Gesloten op zondag) Stadsbestuur, Stadhuis, Grote Markt, tel. 053-21.57.512. Stedelijke Dienst voor Kuituur, Kattestraat 33, Tel. 21.57.51. Toestel 141. Stadsbedrijven EGW, Graaf van Vlaanderenplein 30, 9000 Gent. Tel 091-23.99.27 De optredens van het Koncert- gebouworkest, Les Mene- strels. The New Sadi Quartet en de uitvoering van King Ar- thus van Purcel zullen even eens uitvoerig behandeld wor den in een volgend nummer. ANDRE DE GROEVE ons polyfone muziek gebracht door de Capella Anti qua Mun- chen. Drie van de vijf koncerten van dit jaar brengen geheel of ten dele vokale muziek. Voor eerst hebben we de beroemde zangers van Pro Cantione An- tiqua in het dubbelkoncert met onze plaatselijke organist Kris- tiaan Van Ingelgem. Verder Purcells opera King Arthur en ten slotte het vokale gedeelte van Les Menestrels uit Wenen in dubbelkoncert met het New Sadi Quartet. ORGELMUZIEK BEIAARDRECITALS Het Festival 1975 staat in het teken van de herwaardering van de orgelmuziek. Te Meche- len noteren we recitals door Jennifer Bate, Flor Peeters, Kamiel D'Hooge en Marie- Madeleine Duruflé. Stadsge noot Kristiaan Van Ingelgem vertolkt op 31 oogst de Messe de la Pentecóte van Olivier Messiaen in de Sint- Maartensker. Van Ingelgem introduceerde het werk te Aalst in zijn vierde orgel cyklus. Vermelden we nog ten be hoeve van orgelliefhebbers dat een vijfde orgelcyklus aanvat op 14 september. Hierover zal volgende week meer informa tie gegeven wordên. Elke zaterdag van 11 tot 12 uur en elke zondag van 11.30 tot 12.15 uur bespeelt Van Inge lgem (of eventueel Frank Delu) de beiaard. Tevens zal één uur vool elk Festivalkoncert een beiaardrerital gegeven wor den. EIGEN BEHEER Het stadsbestuur houdt eraan minstens één koncert te pro grammeren in eigen beheer. Dit om diverse redenen: op die wijze poogt men te bouwen aan een eigen traditie in het festivalkader. Tevens biedt dergelijke werkwijze de moge lijkheid kunstenaars van eigen bodem in te schakelen. Her man Slagmulder en Kris Yser- bijtzullen aldus medewerken in de uitvoering van Purcells King Arthus. Afgevaardigde van het Fes tival van Vlaanderen te Aalst: stadssekretaris Chris Willems nododzakelijke voorwaarde om de traditie die zich nu vormt in de toekomst mogelijkheid te geven zich verder te ontwikke len. Tevens zou men door de pro grammakeuze aansluiten bij koncerten uit voorgaande ja ren. In 1973, ter gelegenheid van het Dirk Martensjaar werd zal reeds menig bezoeker be wonderd hebben. Het werd in 1911 door het stadsbestuur aangekocht voor de prijs van Kristiaan Van Ingelgem Pro Cantione Antiqua werd ge sticht in 1968. Initiators waren Mark Brown, Paul Esswood en James Griffett. De bedoeling was om naast de grotere en kleinere ensembles, gespeciq- liseerd in een of andere muzi kale richting een klein gespe cialiseerd mannenkoor op te richten dat zich voornamelijk zou toeleggen op de muziek van middeleeuwen en renais sance. De koorleden maakten deel uit van het Westminster Cathedral Choir (sommigen nu nog). Dit omdat laatstgenoemd koor het enige proffesionele ensemble in engeland is met betrekking tot de katholieke eredienst en bijgevolg een enorme ervaring bezit op ge bied van Gregoriaans- en re naissance muziek. Reeds gauw kwamen de kwali teiten van het jonge ensemble naar voor. Na een serie van vijf koncerten lovende kritiek in «The Times» en «The Musickal Times» werd Pro Cantione Antiqua uitgeno digd om opnamen te maken voor de BBC. Dit gebeurde in januari 1969. Einde 1969 maakte het ensemble een tournee door Duitsland met o m. een optreden voor de VDR. Ondertussen werden kontakten afgesloten met an dere Duitse en Franse radios tations. Kort daarop volgden hun eerste plaatopnamen voor BASF - Harmonia Mundi en voor de Deutsche Grammop hon Gesellschaft (Archiv). De platen werden overtal be kroond met belangrijke onder scheidingen: Edison. Grand Prix du disque, Japan Festival Price en Deutsche Schallplat- tenpreis. Pro Cantione Antiqua trad op in vele landen en nam deel aan het Holland Festival. De Festivals van Vlaanderen (Bruggl) Avignon, Salzburg, Kirchheim. De leden van Pro Cantione Antiqua zijn stuk voor stuk solisten die in Engeland en ook in het buitenland be kendheid verwierven in opera huizen. Enkelen leggen zich ook toe op het sololied. Ver melden we het aandeel van hem in belangrijke operarollen in het Ryoal Opera House Co- vent Garden en de Glynde- boume Festival Opera. Als gastdirigenten vinden we na men als Sir George Malcolm, Henry Washington en Ireneu Segarras, dirrigent van de be faamde Escollania van Mont- serrat (Spanje). De dirigent Bruno Turner ontdekte de grote kwaliteien van het en semble einde 1968 en werd muzikaal adviseur. Tevens leidde hij de Pro cantione Anti qua in een groot aantal concer ten en grammofoonopnamen. Meestal treedt: ensemble op met 9 zangers: drie kontrateno- ren (Charles Brett, Paul Ess wood en Kevin Smith), drie te noren (John Elwes, James Griffett en James Lewington) Drie bassen (Mark Brown, Brian Etheridge en David Thomas) KRISTIAAN VAN INGE LGEM. Hem voorstellen hoeven we nauwelijks. Het Aalsterse pu bliek kent hem door zijn vele aktiviteiten in binnen- en bui tenland. In onze stad kunnen zijn verdiensten als promotor van de jaarlijkse orgelcyklus niet hoog genoeg geschat worden. Onvergetelijke mo menten in zijn loopbaan waren ongetwijfeld de optredens in de Parijse Notre Dame en te Sion (Zwitserland), waar hij het oudst bespeelbare orgel ter wereld ter beschikking had. Onlangs behaalde hij een prijs met een beiaardkompositie. Programma voor 31 augustus- Sint Martinuskerk. 20.30 uur: K. Van Ingelgem, Messe de la Pentecóte. 1Entrée (Les Langues de feu) Pro Cantione Antiqua: Orlan- dus Lassus (ca 1530 - 1594) Da Pacem Domine William Byrd (1543 - 1623) Ave verum corpus Giovanni Pieriuigi da Pale- strina (1525 - 1594) a) Super Flumina Babylonis b) Oratio Jeremiae Prophe- tae. K. Van Ingelgem: Messe de la Pentecóte. II Offertoire (Les Choses visi- bles et invisibles) Consecration (Le don de IV. Communio (Les oiseaux et les sources) Pro Cantione Antiqua Pro Cantione Antiqua Chris- tobal de Morales (1500 - 1553) a) Emendemus in melius b) Andreas Christi famulus (achtstemmig) c) Magnificat. K. Van Ingelgem: Messe de la Pentecóte. V. Sortie (Le vent de l'sprit.) Dit koncert werd gerealiseerd in samenwerking met het stadsbestuur van Aalst. Pro Cantione Antiqua

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24