VAN INGELGEM EN PRO ANTIQUA IN GRANDIOOS HBBELKONCERT KONCERTGE- BOUWORKEST VAN AMSTERDAM l J SCHEIRLINCKX STELT TENTOON TE HERDERSEM KULTUURKALENDER 24 - 5-9-75 - De Voorpost FESTIVAL VAN VLAANDEREN Naast het koncert door de Festival Strings Lucerne op 10 september, dat vorige week besproken werd, hebben we de gelegenheid om op 12 september te 20.30 uur in de Sint- Martinuskerk het wereldvermaarde Koncertgebouworkest van Amsterdam te beluisteren. Samen met hun dirigent Bernard Hailink zijn zij ons door een onafzienbare reeks plaatopna men meer dan bekend. Terecht trouwens, want de musiceertrant van onze noorderburen is van die aard dat steeds de strukturele aspekten aan bod komen wat een goede basis betekent voor duidelijkheid en mooi geprofiteerde vormen. HISTORIEK VAN HET ORKEST Toen in de jaren tachtig van de vo rige eeuw een aantal achtens waardige ingezetenen van Am sterdam de mogelijkheid schiep tot oprichting van de N.V. Het Kon- certgebou w, die de bouw en exploi tatie van de hoofdstedelijke mu ziektempel ter hand nam, kwam onmiddellijk de wens naar voren, dat het Koncertgebouw zou kun nen beschikken over een vaste be speler. Na een korte penode van oriëntatie en onderhandelingen werd aan Willem Kes de opdracht gegeven tot het vormen van een orkest, waarmede de basis was gelegd voor een kulturele ontwikkeling die zijn weerga nauwelijks kent. Im mers, van plaatseijk symfonie orkest zou het ensemble uitgroeien tot een der meest bewonderde or kesten ter wereld, in technisch zo wel als in artistiek opzicht. Na Kes benoeming tot direkteur van de Orchestra Society of Glas gow, in 1895, kwam het orkest on der de leiding te staan van Willem Mengelberg. Onder zijn leiding werd het orkest door Edward Grieg uitgenodigd mee te werken aan het muziekfeest in Bergen (Noorwe gen) in 1898. De internationale faam van het or kest onder Mengelberg, leidde er toe dat komponisten van naam hun werken door hem ten doop lieten houden, ofwel zelfs kwamen intro duceren. Zo traden Richard Strauss, Gustav Mahler, Debussy, Ravel, Schónberg, Strawinsky herhaaldelijk aan het hoofd van het orkest op. Van bijzondere betekenis voor de geschiedenis van het Koncertge bouworkest is voorts het optreden van Pierre Monteux, die van 1925-34 en van Bruno Walter, die van 1934-39 als vast dirigent aan het orkest waren verbonden. Dat Walter evenals Mengelberg, zich beijverde voor zijn vriend Mahler, behoeft nauwelijks betoog. Toen in 1931 Eduard Van Beinum zich als 2* dirigent voorstelde, met o.m. Bruckners 8" Symfonie, werd op nieuw het reeds veelzijdige reper toire verrijkt Amsterdam zou het machtige symfonische oeuvre van Bruckner, tot dan enigszins ver waarloosd, nader leren kennen en waarderen. Toen Mengelberg in 1945 niet voor het orkest terugkeerde, was Eduard van Beinum de aangewe zen man om het orkest na de be proevingen van de tweede werel doorlog zijn oude luister terug te geven Onder zijn leiding verwierf het Koncertgebouworkest de grootste denkbare eer, niet slechts in Nederland, maar eveneens op talloze tournees. Van Beinum, wiens gezondheid al geruime tijd te wensen overliet, overleed op 13 april 1959 plotseling tijdens een repetitie Ai werd hem door zijn vroegtijdige dood de kans ontno men t.t.z. de «coming man» Be rnard Haitink als zijn opvolger te introduceren, het lijdt geen twijfel, dat hij deze hiertoe had voorbe stemd. De leiding van Nederlands eerste orkest werd in 1961 voor een deel en sinds 1964 geheel op zijn schouders gelegd. Naast hem trad tot 1964 Eugen Jochum als vaste dirigent van het orkest op. Ook nadien kwam hij vaak terug als gastdirigent. Sedert dit jaar werd de Russische dirigent Kirill Kond- rasjin benoemd tot vaste gastdiri gent van het Koncertgebouwor kest. Sedert 1966 is het Koncertgebou workest een hartelijk gewaar deerde gast in het Festival van Vlaanderen. Dank zij hun mede werking, werd via de program- matie van het Festival Bruckner ook een begrip in de Belgische koncertwereld. Even in herinnennq brenqen: 1966: 14.9, Gent, Katedraal, Eugen Jo chum: Bruckner, Vijfde Symfonie 1967: 11.9: Brussel. PSK, Bernard Hai tink- Haydn, Mahler, Das Lied von der Erde (Janet Baker, Ernst Hae- fliger) 1967: 12 9: Gent, Katedraal, Bernard Haitink: Bruckner, Negende Sym fonie 1968: 29 8 Brussel PSK, Bernard Haitink: Jacqueline Fontyn, Mahler, Eerste symfonie. 1968: 30.8, Gent, Katedraal, Eugen Jo chum: Wagner, Goede Vrijdag- tover uit «Parsifal», Bruckner, Vierde symfonie. 1969: 29.8, Gent, Katedraal, Bernard Haitink: Bruckner, Achtste symfo nie 1970: 29.8, Gent, Katedraal, Eugen Jo chum: Beethoven, Missa Solemnis (met NOS-Koor, Elizabeth Har- wood, Christa Ludwig, Wemer Krenn, Walter Berry) 1971: 31.8, Gent, Katedraal: Bernard Haitink: Mozart. Requiem (met NOS-koor, Elizabeth Harwood, Ju lia Hamari, Peter Schreier, Louis Hendrickx) 1972: 21.9, Gent, Katedraal 22.9 Leuven, Sint-Pieterskerk, Eugen Jochum, Bach, Hohe Messe (met NOS-koor, Elly Ame- ling, Marga Höffgen, Wemer Het koncertgebouworkest van Amsterdam Krenn, John Shirley-Quirk, Karl Ridderbusch) 1973 18 9, Gent, Katedraal: Be rnard Haitink: Mozart, Adagio, en Fuga. Bruckner, Vijfde symfonie. 1974: 31.8, Opera, Gent, Bernard Hai tink: Mendelssohn, Vierde «Itali aanse» symfonie, Ravel, Piano- koncert (Ekaterina Novitskaya); Roussel, Festin de l'araignée; Ra- vel, Rapsodie espagnole. 1974: 10.9, Sint-Niklaas, Sint- Niklaaskerk. Mario Rossi: Beetho ven, vierde symfonie; Bartok, Di vertimento; Strawinsky, vuurvogel. Bernard Haitink, dirigent Geboren te Amsterdam in 1929. Zijn eerste optreden met het Kon certgebouworkest in 1956 hij was toen vast dirigent van het Ra dio Filharmonisch Orkest was een verrassend sukses, zowel bij de critici als bij het publiek. Ook zijn koncerten in buitenlandse muziek centra, waar hij als gastdirigent op trad, lieten niet na diepe indruk te maken. Reeds vele malen leidde Bernard Haitink zijn orkest op bui tenlandse koncertreizen, o.m. in de Verenigde Staten, Japan, Moskou en Leningrad. Een groot aantal grammofoonplaten kwam onder zijn direktie tot stand, met name de volledige cyclus der Mahler- symfonieën. In 1967 aanvaardde Haitink tevens een benoeming als dirigent en mu zikaal adviseur van het London Philharmonic Orchestra, van welk orkest hij in 1969 «musical direc tor» werd. Onder de vele onder scheidingen vermelden we het ere lidmaatschap van de Internatio nale Gustav Mahler Gesellschaft. PROGRAMMA Maurice Ravel (1875-1937) Ma mère l'Oye, komplete ballet muziek (1911) 27'42" Prélude Danse du Rouet et Scène Pavane de la Belle au Bois do mant Interlude Les Entretiens de la Belle et de Béte Interlude Petit Poucet Interlude Laideronnette, Impératrice di Pagodes Interlude Le Jardin Féerique pauze Franz Schubert (1797-1828) 50 Symfonie nr. 9 in C groot, bijg naamd «Grote» symfonie (1828 Andante Allegro ma non tropi Andante con moto Scherzo (Allegro vivante) Finale (Allegro vivace) Nie van naz me FESTIVAL VAN VLAANDEREN Het Festival van Vlaanderen werd te Aalst op overtuigende wijze geopend met een schitterend dubbelkoncert waarin technische perfektie en muzikaal interpretatievermogen een ongewone hoogte bereikte. Uitvoerders waren Kristiaan Van Ingelgem (orgel) en het we reldvermaarde vokale ensemble Pro Cantione Antiqua geleid door de Engelse musikoloog Bruno Turner. Ze vertolkten, respektievelijk, de Messe de la Pentecöte van Olivier Messi- aen en 16° eeuwse vokale muziek (Lassus, Byrd, Palestrina en de Morales). Ondanks de kloof van vierhonderd jaar die beide muzikale vormen scheidt van elkaar vormde (tegen de verwachting van vele luisteraars in) alles een grote eenheid. Nergens werden we geschokt door abrupte stijlwendingen. Deze eenheid laat zich verklaren door de religieuze achter grond der gespeelde en gezongen werken en de uiterste precisie die de uitvoerders aan de dag legden. PRO CANTIONE ANTIQUA Het ensemble is door de vele optredens en plaatopnamen die het op zijn aktief heeft vol doende gekend. Het was ech ter de eerste maal dat we hen in live konden horen en algauw bleek dat de negen zangers (enkel mannenstemmen) ook een uiterst geperfektioneerde voordracht aan de dag konden leggen zonder de technische hulpmiddelen en kunstgrepen Kristiaan van Ingelgem en echtgenote (jm) Bernard Haitink die aan plaatopnames te pas komen. Een enkele maal trof een der kontratenoren een verkeerde toon bij de inzet van Emende- mus in melius van de Morales. Men moet echter meer dan muggezifter zijn om naast al de gaafheid die Pro Cantione An tiqua ten toon spreidde dit kleine incidentje als storend te aanzien. Na afloop werd op het stadhuis nog eens gezellig nagekaart. We hadden de gelegenheid om met de zangers een praatje te maken en dit leverde naast muzikale wetenswaardighe den ook enkele verrassingen op. De leden van Pro Cantione Antiqua bleken fanatieke voet ballers te zijn. Eén der leden hechtte zelfs meer belang aan dergelijke lichaamskuituur dan aan de musicologische pro blemen die ter sprake kwamen! De beroemde kontratenor Paul Esswood, naast James Griffett en Mark Brown, medestichter van het gezelschap, gaf ons een uitvoerige toelichting over ontwikkeling en gebruik van de falcetstem. Paul Esswood is een veel ge vraagd solist voor plaatopna mes. We vernoemen enkel zijn aandeel in de Mattheus- Passion en tal van cantates van Johann Sebastian Bach gedirigeerd door Nikolaus Harnoncourt, over wie Paul Esswood zich uiterst tevreden uitsprak. KRISTIAAN VAN INGELGEM Aanvankelijk vreesde ik voor onbegrip van het publiek te genover de moderne schrijf wijze van een Olivier Messi- aen, en dit zeker na de rustige en vlot in het oor gaande mu ziek der 16® eeuwse polyfonis- ten. Het tegendeel was echter waar. De sublieme wijze waarop aan Messiaens parti tuur gestalte werd gegeven hield het auditorium in een konstante spanning. De voort durende ritmische mutaties, de rijke klankschakeringen en de vaak onrustig aandoende me lodische arabesken werden met een zodanige precisie naar voor gebracht dat we al gauw verzeild geraakten in een droomwereld waar het geluid ophoudt en enkel de muziek heerst. Elke aandachtige luisteraar moet het werk aldus ervaren hebben en zal wel voor goed de vele vooroordelen tegen over hedendaagse muziek ter zijde laten liggen. Tevens meen ik dat de organi satie wel degelijk in haar opzet is geslaagd om door twee to taal van elkaar verschillende muzikale tijdperken tegenover elkaar te plaatsen, de niet geïn teresseerde of bevooroor deelde luisteraar ten opzichte van een of ander genre, warm te maken voor het hem onbe kende. Een mooie inzet dus voor het Festival van Vlaanderen in onze stad. De volgende kon certen zijn op zijn minst even veelbelovend om onze hoog ste verwachtingen toe te laten. ANDRE DE GROEVE Paul Esswood in gesprek met onze verslaggevi De Herdersemse kunstschilder en keramist Jos Scheilinkx stelt zijn werken tentoon in de lokalen van hel Gemeentekrediet, Grote Baan 192, Herdersem. De vooropening heeft plaats vrijdag 5 sept. om 20 uur door de heer A. Muylaert, burgemeester. De tentoonstelling is gratis toegankelijk en dit zaterdag 6 september van 9 tot 12 en van 16 tot 19 uur, zondag 7 september van 10 tot 12 uur, van maandag 8 tot zaterdag 13 september tijdens de kantooruren. VRUDAG 5 SEPTEMBER Herdersem 20 uur: vooropening tentoonstelling Jos Scheirlinkcx in Agentschap Gemeentekrediet. De tentoonstelling loop tot zaterdag 13 september. Affligem Nog tot 14 september in het Kultureel Centrum, tentoonstelling A. Vael en keramieker Piet Lemahieu. De tentoonstelling is open opzaterdagvan 14.30 tot 20 uur en op zondagvan lOtot 13uuren van 14,30 tot 20 uur. Aalst Nog tot 28 september in de Belfortzaal, Grote Markt, tentoonstelling «500 jaar Zwarte Zusters te Aalst». De tentoonstelling is dagelijks toegankelijk van 14 tot 18 uur en op zondag van lOtot 18 uur. ZATERDAG 6 SEPTEMBER Aalst Van II tot 12 uur: beiaard koncert op de Grote Markt Affligem 14 uur: in het Kultureel Centrum Affligem eerste les in koreografie. ZONDAG 7 SEPTEMBER Herdersem 11 uur: opening van grote tentoonstelling over Alfons De Cock in de raadszaal van het gemeentehuis 14.45 uur: optocht naar de Alfons De Cockstraat met Kon. Harmonie «Concordia et Docilitas» waarna onthulling borstbeeld Alfons De Cock door burgemeester A. Muylaert, gelegenheids toespraak door prof. Dr. J. Van Haver en uitvoering huidecantate o.l.v. de h. J. Coppens. Aalst Van 11.30tot 12.45uur: beiaardkoncert opdeGrote Markt 11.30 uur: op de Grote Markt, koncert door de muziekkapel van de steldelijke brandweer o.l.v. C. De Vuyst. 15.30 uur: in Sint-Martinuskerk. eerste recital van de orgelcyklus met de Nederlandse organist Bram Beekman MAANDAG 8 SEPTEMBER Affligem 20 uur: voordracht door Kapitein Vernaillen. korpsoverste van de nfd. Assc over «De rijkswacht vandaag, haar taak en haar optreden». WOENSDAG 10 SEPTEMBER Aalst 20.30 uur: in de feestzaal van het Stadhuis, koncert Festival van Vlaanderen, met de Festival String Lucerne. Van 19.30 uur tot 20.30 uur: beiaardkoncert op de Grote Markt. 20 uur: in de grote zaal CSV. Wellekensstraat45, optreden van DADhAnova, mixed media aktieteater uit Hannover, met Der Grüne Hirschkafer. raai lans in d heic Sch dat aan stac een een PA1 OU Op, vree pari voor Moe bres ham repli leg met de f rugg Moe de p hoek nieu Nai ge* wiU uit! kwt ach Hm mili van te t blij' Doe bevi pan de I Slui vers visp Akt wat wor stra van uitg De, gew blot Hoe allei op h lang sam snal Hor Niet Niei alle*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24