LAATSTE FESTIVALKONCERT IN TEKEN VAN DE JEUGD PURCELLS «KING ARTHUR» IN BOEIENDE VERTOLKING FESTIVAL VAN VLAANDEREN 24 - 19-8-75 - De Voorpost mandora, portatieforgel, blokflui ten, éénhandsfluit, schalmeien, pommers, kornet, bazuinen, doe delzak. Diverse slaginstrumenten. In Aalst voeren zij hun programma «Einladung zum Tanz», /net dansmuziek uit Middeleeuwen en Renaissance, volledig uit. In Gent brengen zij 's avonds een verkorte versie van dit programma en 's namiddags een verkorte versie van «Liebe und Minne» (Minneliederen Henry Purcell was echter een kort leven beschoren. Hij werd slechts 36 jaren oud. De verschillende hy- potesen omtrent zijn dood zijn geen van allen gefundeerd. Hij werd begraven op 26 november 1695 aan de voet van het orgel der Westminster Abdij. Onder zijn belangrijkste werken vernoemen wij: De opera Dido and Aeneas De pseudo-opera King Arthur De pseudo-opera The Fairy Queen Ode aan de Heilige Cecilia Bovengenoemde 12 sonates k trois Klavecimbel komposities DE UITVOERING Zoals verwacht en zoals het past bij aangelegenheden van dit for maat, zorgden de uitvoerders voor een boeiende en verantwoorde weergave van het werk We kon den het een schitterend idee noe men om bindteksten. prachtig voorgedragen door Kris Yserbijt, in te lassen. Op die wijze kon men het gebeuren volgen zonder tekst boek, zodanig dat alle aandacht op de muziek kon worden gekoncen- treerd De solisten voldeden aan de ge stelde eisen wat betreft samen zang en interpretatie Als voorbe eld van «samen musiceren» moge zeker het feit vermeld worden dat de tenor Martyn Hill in zijn samen zang met de contratenor René Ja cobs steeds rekening hield met de beperking die Jacobs op gebied van volume had. als gevolg van het gebruik der falcetstem De andere solisten wisten eveneens een evenwichtige en mooi gedoseerde klank naar voor te brengen. Ver melden we het aandeel van stads genoot Herman Slagmulder die Het Festival van Vlaanderen zal te Aalst besloten worden met een dubbelkoncert het zette ook met een dubbelkoncert in dat vooral jeugdige belangstelling moet opwekken. Naast «Les Ménestrels», Wiener Ensemble füz alte Musik, treedt het New Sadi Quartet op. Het is de bedoeling om door het frontaal tegenover mekaar plaatsen van twee genres de luisteraar in kontakt te brengen met muziek waarvoor hij al dan niet bevooroordeeld geen interesse kan opbrengen. Wat we op vrijdag 19 september te 20.30 uur op het stadhuis zullen meemaken, zal in elk geval een mooi experiment zijn dat ongetwijfeld in andere steden navolging zal krijgen. We schrij ven het nogmaals: Aalst is met zijn beide dubbelkoncerten een unicum in het Festival; de Happening in Gent buiten beschouwing gelaten. The New Sadi Quartet LES MENESTRELS Ze beschrijven zichzelf als volgt: «Wij zijn een groep van vijf muzi kanten en één zangeres. Wij ma ken muziek uit de tijd van de 13* tot en met de 16" eeuw. Wij bezitten 70 instrumenten uit de Middeleeu wen en de Renaissance. Voor het soort koncert dat wij brengen be staat er nog geen juiste definitie. Je kan het geënsceneerde muziek of muzikale enscenenng noemen, met een poëtisch, humoristisch, re ligieus of ook wel erotisch karakter. Wij brengen dekors en kostuums mee, aangepast aan het pro gramma erf aan onze stemming. Alhoewel wij dikwijls dansen en vertellen zoals de middeleeuwse speellieden dat deden, gaat onze interesse toch op de eerste plaats naar de muziek. De bijzondere wijze van uitvoeren is enkel een middel om die muziek nog levendi ger, nog autentieker en terzelfder- tijd ook meer hedendaags te ma ken. Les Ménestrels, opgericht in 1963, maakten koncertreizen door een groot aantal Europese landen en traden op tijdens alle grote Euro pese muziekfestivals, zoals de Wiener Festwochen en de Salz- burger Festspiele Eén van hun platen «Le Triomphe de Maximilian 1er» kreeg in 1967 de Grand Prix du Disque. Hun instrumentarium bestaat uit: rebec, discant- en tenorvedels, luit, uit Middeleeuwen en Renaissan ce). THE NEW SADI QUARTET SADI, afkomstig uit het Waalse stadje Andenne, was al op zeer jeugdige leeftijd gepassioneerd door de muziek. Als negenjarige knaap trad hij al op met een rond reizende music-hall groep, en dit als xylofonist. In de jaren 1938-39 ontdekte hij de jazzmuziek langs FESTIVAL VAN VLAANDEREN AALST 1975 aantal grammofoonplaten om. Vooral de bekende trompettist Louis Arm strong maakte op hem een diepe indruk. Rond 1941 schafte hij zich een vi brafoon aan, en begon onder in vloed van de toen zeer populaire Lionel Hampton dit nieuwe instru ment te bespelen, wat hij trouwens nog altijd doet. Na de oorlogsjaren maakte hij zijn eerste Europese rondreizen, die hem zowat overal een buitenge wone reputatie bezorgden Hij vestigde zich toen te Parijs, stad die op dag ogenblik het Europese centrum van de jazzmuziek was Hij verbleef er van 1950-1961. Tij dens die periode speelde hij niet alleen met de meest befaamde Franse jazzmusici zoals Django Reinhardt, Martial Solal, Pierre Mi- chelot en Sacha Distel (die toen nog jazzgitaar speelde), maar ook met grote Amerikaanse solisten op doorreis, o.a. Lucky Thompson, Don Byas, Art Simmons en Kenny Clarke. Als gastvedette trad hij ook ver schillende keren op met de be kende Franse big bands uit die tijd, namelijk met Aimé Barelli. Michel Legrand, Jacques Hélain en André Hodeir. Toen het jazzleven in Parijs begon te verzwakken, besloot Sadi naar België terug te keren. Hij deed dit in 1961 en werd bij zijn terugkeer bijna ogenblikkelijk geëngageerd door de orkestleider Henri Segers voör het groot t v-orkest van de RTB. Daar leerde hij Roger Van- haverbeke, de huidige bassist en tevens zaakvoerder van het kwar tet, kennen. Bij de ontbinding van het t.v.-orkest in 1965 besloten de twee vrienden samen met de Be lgische topdru mmer Freddy Rottier en de uitstekende pianist Tony Bauwens het Sadi-Quartet op te richten. Dit kwartet bestaat nog al tijd en is ondertussen reeds met zeer veel sukses opgetreden in alle belangrijke jazzklubs en op alle grote jazzfestivals in België en de omnngende landen. Het kwartet heeft een uitgebreid en gevarieerd repertoire, waarvan het grootste deel eigen komposities zijn Meestal van de hand van Sadi, die ook instaat voor alle arrange menten. Hun stijl is het best te ver gelijken met die van het wereldbe roemde Modern Jazz Quartet. Volgens alle gespecialiseerde cri tici is The New Sadi Quartet een ensemble op internationaal ni veau. DE UITVOERDERS Les Ménestrels, Wiener Ensemble für alte Musik Samenstelling: Marie-Thérèse Escribano, zang. Michel Walter, koperen en houten blaasinstrumenten. Karl Krumpöck, strijkinstrumenten Klaus Walter, luit en blaasinstru menten Alfred Hertel, blaasinstrumenten met riet Eva Brunner, strijkinstrumenten. The New Sadi Quartet met Sadi: vibrafoon en bongo's Tony Bauwens, piano Roger Vanhaverbeke, contrabas Freddy Rottier, slagwerk Leiding: Sadi Op het programma: Les Ménestrels: Einladung zum Tanz dansen uit Middeleeuwen en Renaissance The New Sadi Quartet kondigt zelf het uit te voeren programma aan. Het koncert werd gerealiseerd in samenwerking met de Stedelijke Koördinatie- en Adviesraad voor de Jeugd, en het Stadsbestuur van Aalst. PRAKTISCHE GEGEVENS: Het optreden van Les Ménestrels vat aan om 20 30 uur in de Feest zaal van het Stadhuis Te 21 15 uur is er een pauze voor zien die loopt tot 23.30 uur. Binnen die tijdsruimte treedt het New Sad Quartet op, doch met in de feest zaal maar op de binnenkoer van het stadhuis Bij slecht weder wordt echter een podium opgesteld ach ter de binnenkoer (door gang ach teraan voor gevel Landhuis) met overdekte plaatsen voor het pu bliek Les Ménestrels vervolgen hun op treden van 11.30 uur tot 12.15 u. Wie enkel het optreden van het New Sadi Quartet wenst bij te wo nen kan dit doen tegen de prijs van 30 F. Tijdens de koncerten kan men de zaal vrij in en vrij uit. Er is tevens buffet voorzien. Déze ongewone gang van zaken kan enigszins verwondering wek ken, maar door deze nieuwe formu les zal in elk geval gestalte worden gegeven aan het vooruitstrevende en steeds groeiende koncertleven in onze stad. ANDRE DE GROEVE De uitvoering van de opera «King Arthur or the British Worthy» van Henry Purcell heeft voor vele m uzieklief hebbers de weg geopend tot nieuwe paden: vele luisteraars voor wie de Engelse barokmuziek beperkt bleef tot de werken van Georg Friedrich Haendel hebben dank zij dit koncert kennis gemaakt met een komponist die ten onrechte in de schaduw bleef staan van laatstgenoemde. In Purcells werk viel ons een grote spontaniteit op in de opbouw der melodische zinnen, steeds ondersteund door een frekwent gebruik van de basso-continuo, waarvan de aanwending steeds in dienst stond van de bovenstem. In de polyfone koorgedeelten zagen we Purcell als voorbeeld van Haendel. Door vele musicologen wordt Purcell aan zien als de grootste Engelse komponist als we Haendel als Duitser beschouwen en tevens beweren ze, niet ten onrechte, dat met zijn dood ook het einde van de Engelse muziek werd ingeluid. Het is inderdaad zo dat na Purcells overlijden Engeland ruim twee eeuwen heeft moeten wachten op de komst van belangrijke eigen komponis- ten. Het zijn met name Ralph Vaughan Williams (1872-1958), Frederik Delius (1862-1934) en Sir Edward Elgar (1857-1934). 4,s vertegen woordigers van de volgende generaties noteren we als uelangrijkste toondichters Benjamin Britten en Sir Michael Tippett. De uitvoering van King Arthur (jm) In die tijd komponeert hij een enorm aantal anthems, gelegen heidswerken en toneelmuziek. Het eerste wat van hem gepubliceerd werd was een bundel van 12 sona tes trois, geschreven onder in vloed van de gelijknamige werken uit het opus V van Vitali. Purcells werk overtreft echter zijn voorbe eld! In 1689 werd Purcells mees terwerk «Dido and Aeneas» door het meisjeskoor uit een kollege van Chelsea ten gehore gebracht. Het werk was immers aan hen opged- -agen. Dido and Aeneas is onget- vijfeld een der hoogtepunten der dramatische muziek. Wanneer men deze muziek volgt met parti tuur wordt men getroffen door een onnoemlijk aantal kleine details die in hun gevatheid en perfektie het ganse werk zijn bijzondere glans geven. De solisten tijdens de uitvoering van King Arthur (jm) HENRY PURCELL Purcell behoorde tot een muzikale familie. Zijn vader, «Gentlemen of the Chapel Royal» (n.v.d.r.: men bemerke de franse invloed!) deed de jonge Henry reeds zeer vroeg bijtreden tot het koor van de Konin klijke Kapel. De dirigent H Cooke werd Henry's eerste leermeester. In 1672 nam P Humfrey de taak van Cooke over en introduceerde de nieuwe Franse en Italiaanse stijl. Henry Purcell schreef zijn eerste werken op elfjarige leeftijd. In 1679 (hij was toen 20) werd hij benoemd tot hofkomponist. In 1682 is hij or ganist aan de Chapel Royal. feilloos werk leverde. De bas David Thomas (zingt bij ProCantione An- tiqua) wist ons te bekoren met een sonoor klinkende stem en grote expressiviteit. Van beide vrouwelijke solisten wist Ann Verkinderen het meest te boeien. Haar timbre bleek zachter, meer omfloerst te zijn dan dat van haar kollega Bernadette Degelin, die overigens voortreffelijk zong. De koren leverden eveneens een mooie bijdrage, al hadden we op enkele momenten wel iets meer «schwung» verwacht. Bij het orkest had men er beter aan gedaan de houtblazers in de tutti meer naar Burgemeester De Bisschop overhandigde een glasraam aan de dirigent Bernard Haitink van het Koncertgebouworkest van Amsterdam (jm) In he Aalst Hicrc bcdri beves vecvd rerki takb< perxü hen i afdai bouwt mogel voor te laten komen, eventueel door een betere opstelling. Mis schien was dit om technische re- denen niet mogelijk. Naast enkele I 1 ongelijkheden tussen de strijkers I 011 w en trompetten verliep alles naar gevalli wens in het Belgisch Instrumentaal langer ensemble Bepaalde ogenblikken I loosdi trof ons het zeer gedisciplineerde de or ingaan op de intenties van dirigent uithui Louis De Vos Mder, In zijn geheel genomen, een ge- groep? nietbare uitvoering,nergens ver- ^oor I vallend in extremen, maar onder impuls van Louis De Vos bezield naar voor gebracht. j er v opdrai ANDRE DE GROEVE gemaa van di voerd. projek te ont onpers Deze bewon hebbei en hei

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24