FILM BIJ ONS KULTUURKALENDER PRATEN MET EDMOND DE PIERRE EEN KUNSTENAAR MET BEITEL EN HAME open voor een JOHANNA-MARIA 24 - 26-9-75 - De Voorpost Als je met Edmond De Pierre een praatje gaat maken dan ontdek je al heel vlug het entoesiasme dat de drie en zestig jarige man in zich draagt voor wat het beeldhouwen betreft. Hij sleept je mee met een stortvloed van woorden, hij gaat volledig in zijn werk op en blikt als het ware met voldoening terug op zijn loopbaan als steen- en marmerhouwer met daarnaast de artiestieke hoogtepunten. Edmond De Pierre is een sympatieke man, niet van de grootste in gestalte, maar met een paar handen die door hun stevigheid de aandacht trekken. En even benijd je zijn artiestieke kop gesierd met lang grijs haar. Zijn leefruimte ademt herin neringen uit aan vroegere vrienden kunstenaars, ka meraden uit zijn tijd. Je ziet er het werk van ondermeer Modest Van Mulders, Jef De Schrijver, Fons Huyle- broeck, Henri Van den Broeck, Louis Van Der Meersch en Guust Coppens. Maar ook zijn eigen werk is er aanwezig. Een zeer mooie kop van zijn overleden vrouw heeft er een ereplaats. Edmond De Pierre, ze zeg gen wel Mon in de volks mond, werd geboren te Aalst op 1 juli 1912. Van kleinsaf sprong hij om met beitel en hamer. In een arduinen steen van een waterput wist hij zowaar, hij moet toen tien of twaalf jaar geweest zijn, een krans van bloemen te kappen. Hij bezocht toen al de Aalsterse akademie, volgde er vier jaar tekenen en beeldhouwen in avond en soms ook in dagkursussen. Veertien was hij pas, toen in de leer ging bij Gustaaf Van Der Meersch. Hij werkte er ettelijke jaren en leerde er alle knepen van het vak. Een ekonomische krisis in 1932 was er de oorzaak van dat hij werkloos werd, maar 'van die gelegenheid maakte hij gebruik om dagkursus sen binnenhuisarchitektuur en meubeltekenen te vol- In 1935 heeft hij al verschil lende medailles: antieke tors, levend model, dekora- tieve samenstelling. Een jaar later krijgt hij de gouden medaille van de stad Aalst voor beeldhouwkunst. In 1937 wordt hem de prijs Valerius De Saedeleer toe gekend samen met een werk van schilder beeldhouwer Henri Van den Broeck. Het bekroonde kunstwerk was een twee meter hoge vrou wenfiguur in potaarde. Bij gaande foto toont een af gietsel. In 1938 houdt hij zijn eerste tentoonstelling in de Belfortzaaler volgen er nog twee het jaar nadien. De stad Aalst en de Belgische Staat kopen een werk. Het bleeft bij deze drie tentoon stellingen. Edmond heeft een stortvloed van dankbare woorden over voor het toenmalige Aalsterse stads bestuur dat hem in zijn streven volledig steunde en hem de beschikking over een atelier met verwarming en licht in de akademie toestond. Het model werd hem ook gratis aangeboden Maar trouwen bracht een zekere ommekeer in zijn levenswijze. Het was voor hem niet mogelijk van zijn kunstenaarsaktiviteiten te leven. Het bracht niet genoeg zaad in 't baksken, zoals hij Er zijn in onze literatuur romans die je niet losla ten, ondanks het overheer send gevoel van onvrede met de inhouden de stijl, dat je een paar hónderd bladzijden lang vergezelt. Die romans bezitten dus eigenlijk een bijzondere waarde, die pas duidelijk wordt als je na de lezing het verhaal in zijn geheel gaat waarderen. Op dat ogenblik merk je pas duidelijk dat uit de overda dig geborstelde taferelen voortdurend verrassende elementen naar voor ko men de zorgvuldige bouw van het verhaal, de type- 3 van kontrasterende personages, de menselijke warmte in de dialogen enz. Een treffend voorbeeld van zo'n roman is Paul Le- beaus Johanna-Marie (De Clauwaert, Leven), waarin wij reeds voorbij de helft van het boek gekomen zijn eer wij echt te gronde kennismaken met de zo menselijke hoofdfiguur Johanna-Maria, een jonge vrouw aan wie alles goed heid en toewijding is, een persoonlijkheid die door de barbaarsheid van het leven niet klein te krijgen is. Johanna-Maria is de doch ter van Viktor Van Deylst, een talentvolle maar lie- derrijke man wiens karak ter en «zijn» wij eerst grondig moeten leren ken nen alvorens het wezen en de liefdevolle houding van Johanna-Maria te kunnen begrijpen. Door het seminarie te verlaten, verbrijzelt Viktor de droom van zijn preutse moeder: een schitterende loopbaan als kerkvorst. Maar ook om andere rede nen zal hij weldra zijn moeder - en later zijn aanhankelijk vrouw en zijn oudste kind, Johanna-Ma ria - diep ontgoochelen: van wildzang wordt hij café-gast, zwelgpartijen en herbergpopulariteit trekken hem meer aan het eigen welzijn om dat van zijn gezin. Maar al bij het als is hij een getorenteer- de, een die lijdt onder zijn gedrag en onder een heim wee dat nooit overgaat. Tenslotte zal hij zich tegenover de lezer ten dele kunner' verrechtvaardigen door twee daden: zijn weigering en overmijdbaar bankroet in zaken te ver hinderen door een toege ving aan een jeugdliefde nen de aanvaarding van zijn ongeneeslijke ziekte als een later kompensatie voor het vele dat hij zijn geliefden heeft onderhou den. Naast zijn vrouw, is Johan- na-Maria het grote slacht offer van de ontspoorde Viktor. Als oudste kind heeft zij tegen al de pijnlijke situaties moeten opkijken. En uiteindelijk heeft vader haar als een soort pand ter beschikking gesteld van zijn broer, een zieke kunstenaar die Viktor op het nippertje van het bankroet heeft gered. In tussen heeft Johanna-Ma ria haar zusters en broers een voor een zien trouwen en een gezin stichten. En opnieuw dreigt zij dupe te worden. Want Zij kwamen haar steeds roepen bij kraambed en bij ziekte, want zij had veel ondervin ding. Had zij hen allen niet grootgebracht? Zij leerde aan de jonge moeders hoe zij luiers moesten binden en zieke kinderen moesten verplegen. Maar zij verga ten haar bij feesten en ontvangsten, want ach, zij verzuurde bij die oude oom en zij hield immers niet van lawaai en vertier. Daar gaf zij ook niet om. Zij bracht haar de kleine kinderen om bij te houden, als de jonge ouders naar een vertoning of een feest maal gingen, 's Ander daags kwamen hun jonge moeders hen halen en dan moest zij van hen schei den. Zij gaf ze node af. Waren zij alree ook niet een beetje van haar, door de angst die zij om hun had geleden? Als die kleine wezentjes dan weg waren, voelde zij pas voorgoed de leegte en de stilte van het grote huis. Uiteindelijk krijgt de im mer-toegewijde en immer- goede Johanna-Maria de kans ook eens aan het eigen geluk te denken. Zij huwt met de stille Urbain en kent eindelijk de lente van haar leven. Want wit was haar sluier, zoals de bloesems van de ongerep te lengte. Frans-Jos Verdoodt Op donderdag 2 oktober wordt door KFL-Aalst in de zaal van het Sint-Jozefskollege, Pontstraat, Aalst de film «The Conversation» ertoond. FLESH FOR FRANKENSTEIN, VAN PAUL MORRISSEY indien alles goed verloopt krijgt U deze week één van de meest lachwekkende films van de laatste vijfjaren te zien. Maar daartoe moet cinema Feestpaleis eerst worden gekeurd. Deze gruwel film van Morrissey werd immers in Spacevision gedraaid, een procédé dat aanleiding geeft tot driedimensionele suggestie. Eerste vereiste om de film met goed resultaat te zien is dat de zaal geschikt is. tweede vereiste is dat de kijker een brilletje opzet. Desnoods kan men het erop wagen de film in een normale versie te vertonen, doch dan gaan een heleboel effekten de mist in. Eerst misschien enige informatie (uiterst beknopt) over Paul Morrisse. Toen Andy Warhol zijn beroemde 'factory' begon liep Morrissey mee in het gareel als kameraman van de meeste Warhol-film. Later mocht hij het van baas Andy zelf proberen en maakte onder andere «Flesh». «Trash», «Heat» en «Love». Morrissey en Warhol waren uiterst gelukkig met deze film want niet alleen hadden ze zich kostelijk gemanuseerd bij de opnamen ervan, het bracht hen bovendien nog een aardig centje op. Dat hadden zij vooral te danken aan het schandaal dat er rond ontstond. Met zijn «Fles for Frankenstein» gaat Morrissey de weg op van de duurdere produkties. Hij heeft de Frankenstein-legende enigszins aangepast om aldus aan de klassieke figuur een eigen dimensie te geven. Frankenstein leeft weliswaar nog steeds in de achttiende eeuw doch streeft, net als Hitier. naar een ideaal mensenras. Daartoe eksperimenteert hij daadwerkelijk met allerlei onderdelen die hij samenbrengt tot een perfekt geheel. Uiteindelijk loopt het allemaal niet zo goed af. zijn schepsel komt in opstand en doodt de baron op uiterst bloedige wijze. De naieve ki jker zou allicht denken dat het daarmee afgelopen is. maar nee, de ideale man pleegt ook nog zelfmoord op een buitengewoon originele manier. Het slot is het begin van een nieuwe cyclus: Frankensteins' kinderen blijken dezelfde kwaliteiten te hebben als hun vader en zullen zijn werk voortzetten. Een lachwekkende gruwelfilm? Jazeker, het is allemaal zo sterk overdreven, het bloed bloeit zo overvloedig en de ingewanden puilen zo sterk uit dat het de grenzen van film-geloofwaardigheid er overtreft. Maar dat maakt het juist zo plezierig. ISABELLE DEVANT LE DESIR, van JEAN-PIERRE BERCKMANS Een Belgische film. met een aantal gekende (franstalige) akteurs: Jean Rochefort. Mathieu Carrière. Annie Cordy en Aniciée Alvina. Nooit van gehoord zegt U? Verwondert mij niet zozeer, want een hoogvlieger is deze film niet bepaald. Isabelle is een jonge vrouw die gekonditionneerd is door haar jeugdtoen ze zes jaar was pleegde haar vader zelfmoord en toen ze er zestien was werd ze. tijdens WO II. door een Duits officier verkracht. In het begin van de jaren vijftig leren we haar kennen. Ze werkt in een fotowinkel en maakt kennis met twee mannen. De ene is jong. knap en rijk: Luc. rijkemanszoon die een gemakkelijke toekomst voor zich heeft. De andere is een veertiger en zijn bestaan is niet zo boeiendhet is de baas van de fotowinkel. Berckmans schetst ons de evolutie van Isabelle en haar verhouding met de twee mannen. De film geeft de sfeer van de vijftiger jaren prachtig weer doch schiet tekort op het vlak van de personnages. Te weinig diepgang en motivatie leiden tot een desinteresse en op de duur tot verveling. GUY DELE sappig beklemtoont. Dus dan maar weer teruggekeerd naar de stiel, het steenhou- wen en het beeldhouwen tussendoor als noodzakelij ke ekspressie van zijn kuns tenaarzijn. De oorlog en het daarop volgende krijgsgevangen schap doen hem de prachti ge kop uit lindenhout die hij nog net klaar had, vergeten. Maar om 10 km juni 1940, einde van de zwarte tijd, stapte hij uit de legerka- mion, ietwat onwennig in zijn herwonnen vrijheid, op de Grote Markt te Aalst. Groot is zijn verbazing en onbeschrijflijk zijn vreugde als hij Jan D'Haese tegen 't lijf loopt die hem vijfhon derd mark in de handen stopt voor de verkoop van de lindenhouten kop. Een opti mistisme maakt zich van hem meeter en hij herbe gint, krijgt bestellingen van, onder meer enkele boog schutters. Een staaltje van zijn vak manschap in het bouwen van bloemen is nu nog te bewonderen op het ereperk van de gesneuvelden. Hij kapte daar talrijke bloemen kransen. Momenteel werkt hij weinig, bijna niet meer aan kunst werken. In zijn atelier echter gonst het van bedrijvigheid. Er worden sporttrofeeën, trappen en marmeren schouwen vervaardigd on der zijn waakzaam oog en met zijn rijke ervaring. Hij vroeg pensioen aan en hoopt, eens op rust gesteld, zijn aktiviteiten als beeld houwer te hervatten Edmond De Pierre loopt niet zo hoog op met de moderne kunststrekkingen. In tegen stelling met de hedendaag se beeldhouwer die verre gaande abstraktie uitwerkt, zijn de beelden van De Pierre meestal natuurgetrouwe tot in de puntjes afgewerkte portretten. En hoe zo'n portret ontstaat doet Edmond ons ook heel precies uit de doeken. Zijn model komt enkele keren poseren. Hij boetseert het portret in klei en werkt het bij aan de hand van foto's. Twee bewerkingen die worden herhaald tot het beeld «Af» is. Dan maakt hij er een afgietsel van in plaaster, dat hij met wat schuren hier en daar, net zet. Dan is het de beurt aan het kopiëren in marmer of een andere steensoort. Dat kopiëren gebeurt machi naal, is zeer moeilijk en vergt een technische vaar digheid die maakt dat veel kunstenaars die soort werk in de handen van bedreven vaklui geven. Edmond doet dit zelf en legde ons haarfijn de werking van zo'n punt- machine uit. Een puntma- chine kan misschien wel vergeleken worden met een fotokopieermachine. Het is een toestel met regelbare staafjes en beitel die de ganse oppervlakte lang en van het model afzoekt en de overtollige steenmassa wegbeitelt. Zeer lang en geduldig werk dat met veel omzichtigheid dient uitge voerd. Na de puntmachine die een oneffen als het ware gepunt beeld te voorschijn tovert is er weer handwerk voor de kunstenaar. Het oneffen oppervlak dient nu met een beitel glad gemaakt te worden. Een pneumatische beitel komt er bij hem niet aan te pas. Dit werktuig mist warmte. Het zo nodige kontakt tussen mens, de kunstenaarshand, en de koude steen komt via de beitel en de ijzeren hamer. Gevoel in een beeld tot uitdrukking brengen kan slechts door handwerk. De koele steen krijgt aldus iets warms. Er gaat bezieling van uit. Het werk van Edmond De Pierre getuigt van een stevige techniek en vooral van een diepgaand aanvoe len. Hopelijk zien we deze Aals terse kunstenaar met zijn werk nog eens in het openbaar. Roel Van de Plas 5CHE liender erlopei liet va igendai angep itting t erkfab Afgietsel van het beeld waarmee Edmond De Pierre in 193 de de Valerius De Saedeleer prijs in de wacht sleepte. jjbrieke ussen i rij wezt ijkheid >m de s die ijpasse 'ijken, epleitt Ie werk n de antwooi toelage geten r, - reeds ii Plein :>3. tentoonstelling Theo Humblet. de galerij is open van 1( ree(js n tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Gesloten op dinsdag. Nog tot 13 oktober in Galerij Pieter Coecke. Molenstraat 42 mnt o tentoonstelling «Grafisch Werk van Bodini en Longini». De ich sa tentoonstelling is open alle dagen van 10 tot 12 uur en van 15 to Jolsen 19 uur. Gesloten op zondag. Nog tot 1 oktober in 'tApostelken, Mijlbeek. tentoonstelling werken van Rudi Fonteyne. De tentoonstelling is iedere dag, uitgenomen donderdag, open van 10 tot 12 uur en van 14 tot 1" uur. VRIJDAG 26 SEPTEMBER Aalst Nog tot 6 oktober in Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijl Jnanie :enleni openba gen ei central» Eren Raadsli verheuj de toek vervoer validen Nog tot 28 september in Mikisklub. Nieuwbeekstraat tentoonstelling werken Chileense tekenaar. Nog tot einde oktober in galerij S-65, Spaarzaamheidsstraat 65 tentoonstelling werken Yvan Theys. Open iedere uitgenomen op dinsdag. Nog tot 28 september in de Belfortzaal. Grote Marktifc Bes< tentoonstelling «500jaar Zwarte Zusters te Aalst». Dagelijks open Schepe van 14 tot 18 uur en op zaterdag en zondag van 10 tot 12 uur en duideli van 14 tot 18 uur. Nog tot 29sept. in New Reform. Wellekensstraat 45, edukatieve plaatse tentoonstelling met werk van Wolf Vostell, Timm Ulrichs. Eric den. d Anderson. Ben Vautier. W.L. Sörensen. Open van woensdag to kenen en met zondagen 's avonds vanaf 20 uur. 20 uur: in Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35, voordracht- debatavond over «De gemeentelijke autonomie.» 21 uur: in PAN. Wellekensstraat 45. poppenkast voor «rijpere Een ec volwassenen» mt «Ene levensschets des H. Margaritas, patrones heid er van het gehucht Baardegem bij Aalst». 20 uur: in Oud Hospitaal. Oude Vismarkt 13, Vooropening tentoonstelling Antoon Catrie. De tentoonstelling loopt tot 19 oktober en is iedere dag toegankelijk (op vrijdag gesloten) van 14 tot 17uur. Dezondagvan 10.30tot 12.30en van 14tot 18uur. Nieu werkerken Laatste dag tentoonstelling Herman De Schutter in de Maaldreef 17 (achter de kerk). De tentoonstelling is open tot 20 uur. hi worder SULB1 ZATERDAG 27 SEPTEMBER Aalst 20 uur: in CSV. Wellekensstraat 45, Fopo-podium met René De Wit. Protea. Wilfried and his friends. Marc en Chris. 21 uur in Pan, Wellekensstraat 45. poppenkast met «Ene levensschets des H. Margaritas, patrones van het gehucht Baardegem. bij Aalst». Lede 20.30: vooropening tentoonstelling Maurits Tanghe in het Kultureel Centrum. De tentoonstelling is verder open op zondag van lOtot 12.30en van 16 tot 21.30. Maandagvan 18tot 21 uur en opdinsdagvan lOtot 12.30en van 17tot 20uur. 20.30 uur: in jeugdhuis Leeuwerik filmvertoning «They shoot horses? Don't they?» Erembodegem Ter gelegenheid van de kermis, tentoonstelling op zaterdag, zondag en maandag, in het gemeentehuis van werken van René Bekaert en Enrico Le Clair. ZONDAG 28 SEPTEMBER Aalst 10uur: aan 't Apostelken, Mijlbeek. prondelmarkt, artiestenfoor en Montmartresfeer. Tot 20 uur. 20.30: Pan-filmklub. Wellekensstraat 45. vertoont: «Dillinger est mort». 15 uur: geleid bezoek door de V.V.A.K. aan de tentoonstelling «500 jaar Zarte Zusters te Aalst» o.l.v. Jef Dauwe. Lede 20 uur: aan het Kultureel Centrum, koncert door de Kon. Harmonie St.-Cecilia uit Oordegem o.l.v. J. Muylaert. DONDERDAG 2 OKTOBER Aalst 20 uur: in filmzaal St.-Jozefskollege. Pontstraat, vertoning door K FL van «The conversation». di begrot dienst BSP-n opheld pboui okalei period h Dit koi inde r juli. N maanc gen ni deze n stipte d eerdaf den. z gen er krijgei pendi voorhj zijds groot jaren gehuu op e ervan, bijgev Neve. richt ti Bogae ge pc Postei worde tenge' stelde eens '«ggci In ver de L raads het n lange toelaj ook. [deze gaan. Het Icriii] [het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24