FF.N WFRFXD VOOR HERMAN
I
KULTUURKALENDER
Neem uw tijd om meubelen te kiezen kom s zondags.
HP
itmm
open doek
voor een boel*
MAGISCHE SCHILDERKUNST
KUNSTSCHILDER MAURICE
EECKHOUT STELT
TENTOON
HOOP IN DE TOEKOMST
BAARDEGEM
DE LEVENDEN
EN DE DODEN
OPENINGSUREN: ALLE DAGEN VAN 9TOT 19.30 OP ZONDAG: van 14.30 TOT 18.30.
HEIDEBAAN 45*2700 SINT NIKLAAS «TEL:031/76 36 3C
24 - 3-10-75 - De Voorpost
Aan de Maaldreef 17, dichtbij de kerk van Nieuwerkerken woont een
kunstenaar. Moeilijk om hem te vinden is het niet. Voor zijn
vensterraam hangt een palet en daar prijkt zijn identiteit op.
Ter gelegenheid van de jaarlijkse gemeentefeesten vormde Herman
De Schutter zijn living om tot een weliswaar kleine maar zeer
sfeervolle tentoonstellingsruimte. Aan de witte muren kan men
kennis maken met kommerciële werken, terwijl op de grond zijn
magische schilderijen staan. Naast de schouw, met een koperen bas
relief van Roland Monteyne vangt men ook een glimp op van de vele
geïllustreerde kunstboeken die hij bezit, en kan men eveneens een
sierlijk bronzen beeldje bewonderen.
Een werkelijke opleiding aan
een akademie genoot De Schut
ter niet. Vroeger was hij
kleermaker maar gaf de stiel op
voor een meer kreatieve bezig
heid. Hij begon zijn schilders
loopbaan als autodidakt en we
zeggen wel schilder want
aan het woord kunstschilder
heeft hij blijkbaar een hekel.
Volgens deze tweeendertig
jarige man bestaan er geen
kunstschilders, wel ambachts
lieden. Enkel het leven is voor
hem kunst. Wanneer een indi
vidu iets innerlijks tracht weer te
geven is dit produkt geen
kunstwerk meer, maar een
handelswaarde. Herman De
Schutter houdt er eerlijke maar
zonderlinge gedachten op na.
Hij begon te schilderen omdat
hij daartoe een innerlijke drang
voelde en deze drang verklaart
hij door ervaringen in zijn jeugd
Hij was geen primus op school,
hij stond zo zegt hij buiten de
maatschappij.
Net door dat schilderen voelde
hij zich buiten de traditionele
mensen staan, maar verhief zich
ook boven die massa. Onnodig
daarin bepaalde pretentieuze
trekken te zien.
naakten, vrouwengezichten en
dit met zuiver droombeelden,
waarin heftig oranje en blauwe
schakeringen de hoofkleuren
zijn. Hoe hij in geest en weergave
in die wereld van het fantas
tische het magische beland is. is
op zichzelf een hele geschie
denis. Het begon eigenlijk
allemaal na een ziekte in een
herstellingsoord. Onder invloed
van de sfeer die daar heerst
ontsproten in zijn brein deze
magische taferelen, die geen
uitwerking zijn van zijn dromen,
maar enkel van zijn ideeën.
Door zijn veelvuldige bezoekjes
aan Vlassenbroek kwam hij in
Maurice Eeckhout, een kloeke veertiger, stond er ietwat
onwennig bij. Al die drukte rond zijn persoon op vrijdag 26
september, bij de opening van zijn eerste tentoonstelling
maakte hem verlegen. Die eenvoudige mens, hij is
metselaar in het dagelijkse leven, houdt er een bijzonder
passionerende hobby op na.
kontakt met de Nederlandse
kunstenaar Jaad Verheyden, die
samenwerkt met Monteyne.
Deze leerde hem beeldhouwen
en bronsgieten, discipline die
Herman ook wel eens probeert.
Ook, met Monteyne persoonlijk
voerde hij menig gesprek. Op
onze vraag waarom hij zoveel
van strekking veranderde ant
woordde zijn vrouw Jo: «zijn
werk is even wispelturig als zijn
leven.» waarop Herman ver
volgde: «Als een mens zelf
evolueert, als zijn persoonlijke
visie mee evolueert, verandert
zijn werk ook. Dit zie ik als e
normaal verschijnsel». Hermai
De Schutter is een onrustir
mens, hij is een zoeker. NoJ
maar pas heeft hij een ateliefl
gebouwd of hij zoekt reeds onl
tentoon te stellen. Misschieq
terug bij hem thuis, of wordt h
een galerij? Een galerij verdel
digt enerzijds de kunstenaail
maar buit ze anderzijds uit|
aldus Herman.
Zijn magische werk is beslist o
de moeite van het bekijke^
waard.
RVD
VRUDAG 3 OKTOBER
Aakt
Nog tof 6 oktober in Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk
Plein 53, tentoonstelling Theo Humblet, de galerij is open van 10
tot 12 uur en van 14tot 19uur. Gesloten op dinsdag.
Nog tot 13 oktober in Galerij Pieter Coucke, Molenstraat 42,
tentoonstelling «Grafisch Werk van Bodini en Longini». De
tentoonstelling is open alle dagen van 10 tot 12 uur en van 15 tot
19 uur. Gesloten op zondag.
Nog tot eind oktober in galerij S-65, Spaarzaamheidsstraat 65,
tentoonstelling werken van van Theys. Open iedere dag,
uitgenomen op dinsdag.
Nog tot 19 oktober in Oud-Hospitaal, Oude Vismarkt 13,
retrospektieve tentoonstelling Antoon Catrie. De tentoonstelling
is iedere dag toegankelijk (op vrijdag gesloten) van 14 tot 17 uur
en op zaterdag en zondag van 10.30 tot 12.30 en van 14totl8uur.
ZATERDAG
Aakt
21 uur: van 4 tot 11 oktober in New Reform, Wellekensstraat 45,
tentoonstellingen optredens van Nilolaus Urban (Wenen). Op 4
oktober om 21 uur, optreden met «Camera Event».
20 uur: in Belfortkelder. Grote Markt, vooropening tentoonstel
ling Wilhelm Mechnig. De tentoonstelling loopt tot 19 oktober en
is open iedere dag van 15 tot 19 uur, op vrijdag en zaterdag tot 20
uuren op zondag van 10.30tot 12envan 15tot20uur.
Lede
20 uur in zaal Volkskring, kleinkunstavond met De Elegasten,
Jan de Wilde en duo Werner en Yvette, laureaten van de Ontdek
deSter 1975.
ZONDAG 5 OKTOBER
Aakt
21 uur in Pan, Wellekensstraat 45, poppenkastvertoning met
«Ene levensschets des H.Margaritas, patrones van het gehucht
Baardegem bij Aalst».
DINSDAG 7 OKTOBER
Lede
20 uur: in zaal Volkskring, derde koncert naar aanleiding van het
100-jarig bestaan van de Koninklijke Harmonie St.-Cecilia. het
concert wordt verzorgd door de Koninklijke Kristelijke
Harmonie «De Eendracht» uit Wetteren.
Hofstade
20 uur: in de Parochiale Zaal. Dorp. voordrachtavond met Tine
Ruysschaert met als tenia «Poëtische variaties om en rond de
vrouw». Ingericht door CMBV, KVLV en KAV.
EVOLUTIE VAN EEN
SCHILDERSKARRIERE
Tot in 1969 schilderde Herman
De Schutter uitsluitend figura
tief. overwegend landschappen,
stillevens, portretten maar gleed
onder invloed literatuur, het
bezoek aan menige tentoonstel
ling en het veelvuldig kontakt
met kunstenaars naar het begrip
en het inzicht in de abstrakte
kunstvormen over.
Na 1969 begon hij konstuktief te
werken. Hij had veel kontakt
met de Aalsterse kunstschilder
Walter Schelfout. Hij kwam
terecht bij de groep 'Reform' de
voorloper van het huidige 'New
Reform'. Zijn konstruktief, be
ter gezegd assemblage werk was
zeer verzorgd. Op een een
kleurige vezelplaat ging hij uit
tripleks een dekoratief element
zagen om het op een afstand te
monteren. Lijnen verbonden de
twee delen aan elkaar.
Deze konstruktivistische
periode duurde tot 1972. Onder
tussen had Walter Schelfout
hem de techniek van het
zeefdrukken geleerd, er kwamen
scheppingen die aanleunden bij
het montage werk. Vanaf 1972
was het een concept-art die hem
in de greep had. Zo stelde hij in
de New Reform galerij al zijn
persoonlijke bezittingen en die
van zijn vrouw Jo tentoon. Men
kon er kennis maken met
ondermeer identiteitspapieren
en processen verbaal. Hij ziet in
deze grappige ekspositie: een
speels idee uitwerken zonder
meer. Vorig jaar kende Herman
een moeilijke periode, familiale
en sociale moeilijkheden waren
er de oorzaak van dat hij
terugstapte naar het brave
landschap, de hoeve, de klown
en het stilleven, omdat hij daarin
bepaalde elementen vond die
hem ontspannen... maar een
voorliefde neen dat is er niet bij.
Tussen deze werken zitten wel
een par opmerkelijke dingetjes,
de rest leek ons doodgewoon,
afgezaagd, kalm in tegenstelling
met de persoonlijkheid en de
persoonlijke visie van de kun
stenaar. Het bestaan van dit
soort werk moet men vooral
zoeken in de kommercialiteit, er
is veel vraag naar en ze kunnen
voor een schappelijke prijs van
de hand gedaan worden. Finan
cies moeten wel een probleem
vormen, want subsiedies krijgt
Herman helaas niet.
Een sterke tegenstelling en fel in
het oog springend vormt zijn
magisch werk dat dan ook onze
volle bewondering genoot. Daar
in laat hij als het ware zijn
fantazie de vrije teugel. Hij
vermengt meestal in cirkelvorm
Schilderen is zowat de
zachte tegenhang van de in
weer en wind harde metse
laarstiel. Fredy De Schrijver,
licentiaat, die het werk en de
persoon van Maurice Eeck
hout, in zijn openings
woord, treffend schetste,
had het over een jongetje dat
tekende op oude staalboe
ken van behangpapier en
later ook schilderde. Het zat
hem van kindsaf in het bloed
en die voorliefde die later
een passie werd, resulteert
zich in vele tientallen teke
ningen en schilderijen.
Maurice Eeckhout wordt
sterk aangegrepen door e-
nerzijds mooie hoekjes in de
natuur en anderzijds door
religieuze onderwerpen.
Mooie hoekjes in de natuur
zijn dan een vredig land
schap, enkele boeren gebo
gen over de akker, een
marine en een binnenzicht
van de haven. Zijn belang
stelling voor religieuze on
derwerpen manifesteert zich
vooral in het op doek
brengen van binnenzichten
van oude kerken, een stukje
koor met zware gewelven,
een preekgestoelte.
Steeds gaat Eeckhout ter
plaatse een schets maken,
die hij dan in de leefruimte
soms tot een klein beetje
ongenoegen van moeder de
vrouw, vanwege de verfvlek-
ken, uitwerkt. Maar zij staat
haar man ook steeds ter
zijde, in de oefening van zijn
hobby.
In het werk van Eeckhout is
een sterke evolutie waar te
nemendaar waar hij aarze
lend begint met brave land
schappen, langzaam op ge
bouwd laag voor laag met
'het penseel, gaat zijn voor
keur momenteel naar het
paletmes waarmee hij op
krachtige spontane manier
de verf kan aanbrengen.
Deze werken die dateren van
de laatste maanden zijn een
uitdrukking van zijn sterke
persoonlijkheid.
Maurice Eeckhout is een
autodidakt; een schuchtere
poging om op de akademie
meer zekerheid te krijgen
viel niet zo in zijn smaak.
Maurice Eeckhout is een
gelukkig schilder, hij is een
eenvoudig noeste werker die
volledig opgaat in de blijd
schap die de uren voor zijn
schildersezel hem bezor
gen.
En getuigen niet alle werken
van perfektie, de oprecht
heid waarmee hij zijn liefde
voor het schone weet vast te
leggen is zonder twijfel een
waarborg voor de toekomst
Roel Van de Plas
Het bestuur van de toneelvereniging Hoop in de
Toekomst uit Baardegem gaf een overzicht van de voor
het seizoen 75-76 geplande aktiviteiten
Op 8,9 en 10 novembèr e.k, telkens te 20 uur en in de Zaal
Ons Huis, wordt «De Spaanse Vlieg» voor het voetlicht
gebracht. Regisseur van dat knettergekke blijspel van
Arnold en Bach is Erik De Corte die ook in het afgelopen
seizoen- en met sukses- de Baardegemse groep artistiek
leidde.
Omdat de kring over een uitgebreide schare acteurs
beschikt en iedereen zijn speelkans verdienst, wordt de
opvoering van een tweede stuk in uitzicht gesteld. Met
dat stuk (Zes jongens en een tent, van Paul Van
Morckhoven) wordt op een jeugdig publiek gemikt.
Opvoering25december.
Tweede aktiviteit: het gekostumeerd bal. Hoop in de
Toekomst nodigt ten dans op zaterdag 14 maart en dat
wordt ongetwijfeld opnieuw een «zware gebeurtenis».
Op 8 mei volgt dan het traditionele herdenkingsfeest voor
leden en sympathisanten
Wat de jaarlijkse uitstap betreft, werd nog geen
beslissing genomen over datum, omvang en bestem
ming van de reis. Maar dat die andermaal een «knaller»
wordt, zal blijken uit de dia-montage van de
Heidelbergreis van august jl. Alle belangstellenden
hiervoor worden trouwens op zaterdagavond 11 oktober
naar de Zaal Ons Huis uitgenodigd.
Steven Van Huysse, de centrale
figuur in André Demedts De le
venden en de doden (Uitgave
Desclee De Brouwer Brugge-
Utrecht), is een van die bewuste
-«goede- mensen en fijngevoe
lige idealisten van wie elk volk
zijn getal heeft, zonder er ooit
voldoende te bezitten om het
vele leed te helpen wegnemen
dat op de mensheid drukt.
Steven Van Huysse is priester.
Behalve in het eigen gemoed,
vindt hij in zijn kristelijk - hu
mane levensopvatting het mo
tief voor zijn levenshouding:
een onvoorwaardelijke inzet
voor wie bijstand behoeft en een
even onvoorwaardelijke trouw
aan een woord, een afspraak,
een belofte. In al de omstandig
heden waarin hij terechtkomt,
beleeft hij die inzet en die trouw
even absoluut: als Vlaamse mis
sionaris in China, als priester
leraar bij een Vlaams kollege,
als aalmoezenier onder vrijwil
lige arbeiders voor de bezet
tende Duitsers, als toeschouwer
bij de zich organiserende weer
standsbeweging tijdens Wereld
oorlog II, als geestelijk raad
gever van honderden slachtof
fers van de repressie na de we
reldoorlog. Steven Van Huysse
is middenin dit alles iemand die
geleerd heeft slagen op te van
gen, eenzaamheid te trotseren,
trouw te blijven aan een eens
ingenomen standpunt, ondanks
de zich vaak wijzigende inzich
ten. Daarenboven heeft hij erva
ren dat men zich op geen enkel
idealisme mag blind staren om
dat het in zijn verabsolutering
vaak misdadig wordt. Alleidea-
Iismen, (die bewegingen om de
wereld te hervormen, zowel hel
nationaal-socialisme als het
kommunisme en het socialisme
lopen dat gevaar. Zij kannen
ontzaglijk veel goed doen, zo
lang zij maar ten dele worden
toegepast. Hun volledige ver
werkelijking vereist onvermijde
lijk koncentratiekampen, bero
ving van de vrijheid in naam van
de vrijheid, ongelijkheid en on
recht, om gelijkheid en recht
vaardigheid te kannen doorvoe
ren. Als ik aan de geschiedenisl
van de mensheid denk, zie ik hel
beeld van een oude boerewa-
gen, die door een span paarden]
langs een modderweg vol gatei
en kuilen voortgesleept wordt.
Steven Van Huysses inzet ei
liefdevolle toewijding geraal
mettertijd voornamelijk toegt
pitst op de moeilijke en vaak on
dankbare Hans Dammaeit, een
wat verwende jonge man die het
slachtoffer wordt van de eigen
eenzelvigheid, van het eigen on
standvastig karakter en van de
oorlogsomstandigheden die
hem eerst in het verzet sleuren
en later in de bewuste en onbe
wuste kollaboratie.
Dammaert is als kollegeleerling
reeds een losgeslagene. De al
thans uiterlijk onverschillige
houding van zijn vader, de on
handigheid van zijn moeder, de
kortstondige verhouding met
zijn in het liefdeleven ontgooch
elde tante en een in zijn ogen
onvoldoende beantwoorde
liefde voor een meisje uit eet
landbouwersgezin verergerei
de toestand en maken hem weer
loos tegenover de kenmerkei
moeilijkheden van een ooorlog.
Van deelname aan het verzet
versukkelt hij in de kollaboratit
waaraan hij deelneemt noch
uit vlaams - nationale overtui
ging, noch uit persoonlijk
winstbejag of geldingsdrang
Tijdens de gruwelijke repressie
na Wereldoorlog II treedt zijn
volledige ineenstorting in: na
een schijnproces wordt hij ter
dood veroordeeld en in het pu
bliek terechtgesteld. Met de niet
te motiveren dood van Dam
maert eindigt meteen ook een
dramatische periode in het leven
van Steven Van Huysse. Maar
het leven gaat verder en eist
morgen opnieuw zijn inzet en
zijn trouw.
F.-J VERDOODT
lilll llllllill i I7TT7T77-
HOME-CENTER
Gemakkelijkte bereiken metstads-
autobus nr 1vanaf de Markt of de oc-
Mercatorstraat met de lijnbus m
Antwerpen - St-Niklaas en H0MEcenter
St-Niklaas-Antwerpen, die op HjgÉipijPiWRW
300 m van onze winkel stopt:
hoek Passtraat of hotel Rei- lr
naert. "u"
Vraag onze prachtige gratis kleurenkatalogus (92bladzijden).