1 II FILM BIJ ONS KULTUURKALENDEF HOFSTADE «BLAISE» KENDE GOEDE UITVOERING OPEN DOEK VOOR EEN BOEK «VAN WAT EEN DICHTER DROMEN KAN OF GESPREK MET GUSTAAF DE MEERSMAN» 24 - 24-10-75 - De Voorpost Gedurende het afgelopen weekeinde voerde Vast als Eik voor een enthousiast en talrijk publiek «Blaise» van Claude Magnier op. Dit werk moet het vooral hebben van een opeen stapeling van visuele gags. Een samenvatting van het stuk geven is dan ook nageloeg 'onmogelijk. Vast als Eik (el) Sorry baas en sorry beste lezer, maar deze keer wordt het (weeral?) een slordige boel vrees ik. Dat heeft te maken met het feit dat ik vorige nacht (dat is niet donderdagnacht, maar zondagnacht aangezien het vandaag voor mij maandag is) nogal vreemde dromen heb gehad (om maar niet te zeggen dat het nachtmerries waren). Daar komt nog een bezwarende omstandigheid bij, namelijk de beslommeringen die te maken hebben met verhuizen. Het feit dat ik verhuis kan echter in een verre toekomst meebrengen dat ik wat ernstiger aan de slag kan gaan, wat konkreet zou kunnen betekenen (ik druk mij vooralsnog voorzichtig uit) dat deze rubriek onleesbaar wordt. Ondertussen zit ik hier echter op een steeds maar kaler wordende kamer waar de foto's van de muur verdwijnen om te worden opgeborgen voor later, voor ginder. De kleine rommel (hier overvloedig aanwezig) wordt weggegooid of in dozen gestopt, het is dikwijls moeilijk te besluiten dat iets weg mag, voorgoed verdwijnen in de Brusselse vuilniswagens, vooral als er nog lang niet weggevaagde herinneringen aan verbonden zijn. De bokshandschoenen worden van de muur gehaald en ingepakt en krijgen hun plaatsje naast de aap, de wekker en de koperen kandelaar. Ik zit hier echter met een filmrubriek die broodnodig op de bus moet en daar gaan we dus maar eens werk van maken. Dat is natuurlijk vlugger en gemakkelijker gezegd dan gedaan want tenslotte moet U er iets aan hebben. Voor wat de kommerciële filmprogrammatie betreft kan ik gelukkig kort zijn. In cinema Palace kan u gesgewenst nog steeds kennis maken met «ILSA, SHE-WOLF OF THE SS», een gruwelijke (in pejoratieve zin) film van Don Edmonds, met Diane Thorne, Gregory Knoph en Tony Mumolo. In cinema Alfa loopt «DE LAATSTE DAGEN VAN BRUCE LEE», een karatefilm met en over de overleden specialist in het gentre; Bruce Lee. De ware toedracht omtrent het mysterieuze overlijden van Lee zal waarschijnlijk pas laer openbaar worden, doch voor Bruce Lee fans is deze film beslist een aanrader. iSESSO MATTO» is een bijzonder plezierige film van de Italiaanse kineast Dino Risi. In een achttal sketches hangt hij een beeld op van wat men tegenwoordig allemaal onder de noemer «sex» kan onderbrengen. Risi behoort tot de nieuwe Italiaanse generatie die het neo-realisme in de hoek heeft gezet om over te schakelen op een meer volkse, doch niet vulgaire cinema die lantrekkelijk is voor een groter publiek. Zijn laatste film, iprofuma di Donna» (hopelijk binnenkort te Aalst) toont tevens aan dat hij aardig wat meer kan. Als voornaamste akteurs treffen we in «Sesso Matto» Laura Antonelli en Giancarlo Giannini aan. Allen daarheen (in cinema Feestpaleis). Voor cinefielen valt er deze week ook wat te rapen. In de Pan kunnen zij zondagavond 26 oktober om 20.30 uur terecht voor één klassieker uit de filmgeschiedenis, namelijk: «Pantserkruiser Potemkin», van de Russische kineast en grootmeester in de filmKunst, Sergei Eisenstein. Een film die dateert van 1925 en het verhaal vertelt van de opstand op het slagschip Potemkin (door kenners uitgesproken als Potjomkine). Wie met de geschiedenis van Rusland vertrouwd is weet zeker en vast meer over de revolutie van 1905, waar de opstand van de Potemkin een onderdeel van was. Tegenwoordig doet een dergelijke film uiteraard vreselijk ouderwets aan, vooral omdat Eisenstein een haast mathematische montage toepast. Eisenstein benut echter ten volle de kracht van het beeld, waardoor de film een ongeëvenaarde kracht gaat uitstralen. (Aangeraden dus reeds). De Katholieke Filmliga stelt op donderdag 23 oktober de derde film van paul Newman voor, een film met een ellendig lange titel die ik voor de gelegenheid volledig overneem (omdat die hier zo keurig genoteerd staat in een handschrift dat ik maar al te g ken): «THE EFFECT OF GAMMA RAYS ON MAN IN THE MOON MARIGOLDS». Newman, de gevierde akteur zoals de meesten hem kennen, gaat hier eens te meer aan de andere kant van de kamera staan en regisseert zijn echtgenote Joanne Woodward in een knappe film die iets te emotioneel is geworden. De titel van de film verwijst direkt naar het praktisch werk dat Ruth, dochter van Beatrice (Joanne Woodward), maakt voor de biologie les, en waarmee zij een prijs behaalt. Beatrice Hunsdorfer is een eigentijdse vrouw die het moeilijk heeft kunnen verwerken dat haar man haar in de steek heeft gelaten. Qua scenario en konstruktie laat Newman hier en daar een steekje vallen, wat echter ruimschoots wordt goed gemaakt door de prestatie van Joanne Woodward. Ook een aanrader dus. GUY DELE DE OORLOG VAN DE KLEINE PAARDJES Johan Fabricius is in onze literatuur gekend als een zeer vruchtbaar schrijVer van hoofdzakelijk lichtvoetige werken die zowel wat de taal als de inhoud betreft alvast tot goede literatuur moet gerekend worden. Stelistisch behoort hij samen met bij voorbeeld een Bertus Aatjes ook weer zo'n wereldreiziger tot de grootmeester van onze eigentijdse literatuur. Een heel andere dan de lichtvoetige Johan Fabricius leerden wij kennen en waar deren in het zopas verschenen De oorlog van de Idelne punfo. een strak gehouden doch gevoelig geschreven ver haal over een der gruwelijke «details» uit de weerzinwek kende oorlogen er zijn er eigenlijk geen andere die Europa hebben geteisterd: de uitroeiing van geïsoleerde le gereenheden, na lijf-aan-lijf- gevechten. Johan Fabricius maakte de Eerste Wereldoor log volkomen vrijwillig mee als Kriegsmaler», als tekenaar en kunstschilder op het front in de Italiaanse Alpen. Daar heeft hij vooral de eenzaam heid van de geïsoleerde Bos nische soldaten ervaren, hun voortdurende schermutselin gen met de vijand en tenslotte de op hen toegapste gruwelijke slachtpartijen met handgra naten en bajonetten. Hij heeft hun lot vergeleken bij dat van de kleine paarden van de bergbewoners, thans als last en trekdieren ingeschakeld in de strijd. De Bosnische soldaat was het uitverkoren «Front- schwein» van het leger van de Donau-marchie. Hij kon onder de meest primitieve omstan digheden leven zonder te morren, hij stelde geen eisen, kende zijn rechten niet en werd voor dit alles beloond met een minimum aan «Heimat- Urlaub». «Unsere brave Bosniaken» deden toch wel wat van hen verwacht werd als het op vechten aankwam. In de strijd waren zij onverschrok ken; tegenslagen droegen zij met berusting. Allah is groot. Zij deden mij denken aan de dappere geduldige bergpaard- jes die evenals z(j aan de massa-slachting van een oor log, werden blootgesteld en ook niet wisten waaraan ze dat oorrecht verdiend hadden, wair op Gods W(Jde Aardbo dem zty zich bevonden en waar het bliksemend vuur vandaan kwam dat zovele duizenden van hen uiteenscheurde. Die potige, trouwe en onver schrokken Bosniër met zijn zeldzaam maar zoveel dieper heimwee staat centraal in dit uit korte stukjes en gevoelige schetsen samengesteld ver haal. De oorlog is een wrede machine die aan de soldaat geen tijd overlaat voor het humanisme leidende be schouwingen: niemand heeft de tijd noch de mogelijkheid te luisteren naar en rekening te houden met iemand, een medestrijder, een vijand, een burger... Ongevraagd wordt de kern van het even zinloos als oeverloos oorlogsgeweld ge dropt; hij onderscheidt zich daarin met leeuwenmoed doodsverachting en vaak tra gische onbezonnenheid. Die onbezonnenheid is echter eer der een uiting van een ogenblik zwakheid of van hopeloosheid. De oorlog van de kleine paardjes is een poging om de schijnwerpers even te richten naar het in een oorlog onge kend en in vredestijd onder schatte leed van soldaten dit behoren tot (slechts tijdens eer oorlog ontdekte) minderheder en vechten aan fronten waar van weinig of geen nieuws binnenloopt. Fabricius' boek is daarenboven eindelijk nog een menselijk document, waarin de soldaat aan bod komt, de strijder wiens offer niet zinloos of zinnig wordt naargelang hij streed met wie verliezer of overwinnaar zal worden. Dat laaste is in de oorlogsliteratuur van de voor bije halve eeuw helaas te zeer het geval! FRANS-JOS VERDOODT In het kort komt het hierop neer dat Blaise, een kunstschilder zonder talent en bezemverko per zonder sukses, door zijn nicht verplicht wordt een rijk huwelijk aan te gaan. In ruil daarvoor kan hij aan zijn aan staande zijn adellijke naam d'Ambrieux schenken. Het lo kaas wordt appetijtelijk voor gesteld en de heer Carlier, va der van de idiote dochter, bijt. Om de schrijnende armoede van Blaise wat te verbergen wordt een luxueus apparte mentvan een vriendin gehuurd en wordt een meid aangewor ven. Deze meid, een buiten meisje, doet alles in het begin wel in het honderd lopen maar zorgt er uiteindelijk voor dat Blaise op haar verliefd wordt. Als we daarbij nog vermelden dat Carlier een naaktstudie be stelt bij Blaise en dat deze, bij gebrek aan model, achtereen volgens de meid, een vriendin en zijn nicht als model neemt, zijn de voornaamste ingrediën ten gekend voor een dolko misch coctail. De vertolking steunt voornamelijk op Blaise en op Marie, de meid. William Guns speelt Blaise met veel zwier terwijl Ann Daelman als meid werkelijk hét komisch ta lent in de show vertolkt. Ze kreëert een type-meid dat in Franse beroepsgezelschap pen niet zou misstaan. Fons De Ridder schittert als de wellustige Carlier. Myriame Arijs, Annemie Van Neck, Lut Van der Straeten en Rita Coen typeren dtuk voor stuk de kleinere rollen op een rake ma nier. Ten slotte nog woordje over de twee debuta ten; Lilane De Gols levert e buitengewone prestaite als dj vurige Spaanse: ze ratelt h Spaans af als de vi Spaanse. Karine De Schei bewijst vooral door haar r miek dat er stof in haar ste< Ook Johan Blondeel oog: als deokrbouwer een onvef diend applaus. Al bij al was hi een geslaagde opvoering waarover regisseur Dirk Z man en zijn spelers fier me» zijn. Di In onze serie «onbekend is onbemind»: De brave burger voelt zich in de piepzak. Hij denkt op rozen te zitten en daar komt die vervelende piemel z'n alledaagse taboetjes te lijf rukken met een vokabularium dat liefst wordt gedacht, niet gezegd. -de MAN masturbeerde zich met zijn,... vrouw en noemde het liefdebedrijven- terwijl ze haar naar tedere - sex verlangend lichaam bewust langzaam van zijn kleren ontdeed gloeiden zijn pokige ogen Hij laat zich niet van de wijs brengen, maar de verbeelding is op stap. Op stap waar de handen hun poten moeten thuis houden. Goed op stap... We kruipen uit de huid van de akteur, u zou nog gaan denken dat wij het zijn, en trouwens; we zitten aan tafel bij Gustaaf Do Meersman. De Meersman? Van Com-sa-da? Jawel. Wat drinken jullie? Voor mij een fruitsap, dat maakt indruk. Ons gesprek met de gastheer levert de karikatuur-indruk van een zachtmoedig geweldenaar. Een bonk berekende strijdlust tegen de levenshypokresietjes, maar we geloven hem wan neer hij zegt dat hij niemand iets wil opdringen. De socio- kulturole daad die toneel of en poëize moeten zijn, mag zich niet vergalloperen in opdringerigheid. Geen donquichottene dus, enkel een doen nadenken, een kontakt-zoeken met men sen om de starre maatschappij - strukturen te helpen versoe pelen of doorbrken. Poëzie moet de mensen gelukkig maken! Gustaaf De Meersman is eigenlijk een man van het theater Bijna zouden we hieruit afleiden dat je hem beter hoort dan leest. Maar goed, we houden ons voortaan bij het dichterlijke van z'n werk. Voor ons liggen twee verzamelboekjes: «Frag menten uit Wensen van Vrede, Geluk en Liefde» en «Comsa- daproduktie Verwarde Emotie». Niet alles is zo groot als poë zie, maar om Georges Van Acker ('kruispunt-lumier') te cite ren: de menselijkheid en de opstandigheid die uit de bundels spreken doen goed aan hart en geest... Uit deze werken pikken we volgende fragmenten. De sarcasti sche en satirische ingrediënten tonen dat deze 24-jarige Aals- tenaar de maatschappij niet zin z'n hart draagt. 'je papt politiekers aan, schijnvrienden, dode mensen die je in betere tijden hun hulp beloofden, mensen willen je altijd helpen als je geen hulp nodig hebt, je papt aan doet telkens weer je verhaal en ze beloven beloven, schudden achter je rug hun waterhoofd dekken hun schouders op en klasseren je noodkreet tussen de massa van hun valse beloften Met Gustaaf aan het babbelen slaan betekent meteen praten over het afstompende van een gewoonten-leventje. En inder daad, de kritische geest kan zich moeilijk verzoenen met het leven van 'metro-boulot-dodo'. Volgende tekst heket dit: afgestompt ring,....' zegt die wekker hups uit bed kattewasje slokhap koffiegulp nerveus kusje en dan hollen hollen naar je werk acht uur lang snerpende stampende jagende egoïstische maasjienes je oren tuiten je hoofd bonk je bent murw en dan hollen hollen naar je huis dan wil ik rust acht uur lang papierengekras opdringerig gerinkel cijfergedans lettergezwans je ogen wazen je hooft gonst je bent muf en dan hollen 'Mier. t rtaar je huis dan wil ik dan wil ik rust en een film met weinig inhoud véél aktie en een zondag met sport elke vernedering afreageren in mijn agressief genot in mijn dwepende sport ik moet toch in iets mijn uitbuiting vergeten Graag zouden we dit schrijven beëindigen met «Ode aan alle feministen en aanverwanten». Nogmaals, we vinden het jam mer selekties te moeten maken uit rijkelijk gevulde bundels. Hopelijk maakt het de lezer de gekozen weg van de besproken dichter duidelijk. Voor eventuele inlichtingen kan u steeds terecht op ons kantoor in de Pontstraat. In dit geval kan u wellicht bijkomende teksten verkrijgen op volgend adres: G. De Meersman, Asserendries 14, Aalst. Zo, lieve lezer, we stellen uw geduld niet langer op de proef. Tot s|ot: •Ode aan alle feministen lust gezelschap. objekt, vrouw! is een vrouw enkel maar qf is zij meer? lust gezelschap objekt. rib! is een vrouw een rib hebben ze van een vrouw een rib gemaakt de rib van een man'' lust gezelschap... objekt, hel onderdanige lustobjekt zal de man aangenaam wezen en hem toebehoren, het zal houden van... bijten in de... APPEL siste de slang.' We vallen dolgraag in herhaling en zoeken naar de machine- toets waar een punt op staat. Al was het maar omdat onze lieve zetster Josée dit ook niet laten kan. René de Witte het i ntoons Ci erens, uiduyt wondt brach staat! goed ttrnie Inict >reuk t een ardt, n ijdag iwezij L. D i Bog nEed toons ter G i n inle ividsft che le preerd hor staan. VRIJDAG 24 OKTOBER let st iet be Hofstade 20 uur: Feestzaal meisjesschool, filmforum ingericht door h< Davidsfonds met «Le Cercle Rouge». Aalst 20 uur: vooropening tentoonstelling Jan Verwest in Mikisklub, Nieuwbeekstraat 35. Nog tot 3 november in galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, tentoonstelling «Vlaamse Wandtapijten, heden verleden». De tentoonstelling is open op zondagen en weekdagen van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Gesloten op dinsdag. ZATERDAG 25 OKTOBER Aalst 10 uur: tot 11 november tentoonstelling «100 jaar kunst in Aalsters bezit» ingericht door het Davidsfonds met werken van e hui Alechinsky, Brusselmans, Bram Bogaert, Caille, Claus, Cox, De erd Saedeleer, Gust De Smet, De Sutter, D'haese Roel, Gentils Vic, eintu eeds ende innir roble leen .V.O twijl Guiette, Mara, Mendelson, Landuyt, Lucebert, Minne, erd d it be erna Igew ngzc ok 1c icon tdnj Meuneur. Permeke, Poliakoff, Tytgat, Schelck, Schirren, Servaes, Spilliaert, Van den Berghe, Van der Lick, Van Hecke, 0l, Van Lint, Van Rijsselberghe en Rik Wouters. De tentoonstellin) in het Oud-Hospitaal, is open van 10 tot 12 uur en van 15 tot li uur. Op zaterdag en zondag tot 20 uur. 20 uur: in de Stadsschouwburg, Vredeplein, toneelopvoering door De Schakel van «Oom Edward is gevaarlijk». Regie Tuur Van den Brulle. 9 uur: Van 25 tot 30 oktober in de Belfortzaal, Grote Markt. et S' tentoonstelling schilderijen van Lieve Capiau. De tentoonstelling lwlc- is open zaterdag en zondag van 9 tot 13 uur en van 14 tot 20 uur, tijdens de weekdagen van 14 tot 20 uur. ZONDAG 26 OKTOBER Aalst 20.30 uur: Pan-filmklub, Wellekensstraat 45, vertoonj «Pantserkruiser Potemkin». 20 uur: in Stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering door 1 Schakel van «Oom Edward is gevaarlijk» in een regie van Tuurl Van den Brulle. MAANDAG 27 OKTOBER Aalst 20 uur: in Stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering van «Ooml Edward is gevaarlijk» door De Schakel in een regie van Tuur Vanl den Brulle. 20 uur: in de raadszaal Stadhuis, voordracht over Stadskernver-1 nieuwing door architekt A. De Winter en socioloog M.| Hutsebaut. Ingericht door C.S.C. De Rank.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24