STANDING Weekblad van Dender - Durme - en Seheldestreek IAVIDSFONDS AALST BESTAAT HONDBID JAAR OH, SINT-MAARTEN IS IN DE STAD 2 KOSTUUMS kopen voor X<V*DE PRIJS VAN I KOSTUUM r ENTOONSTELLING «HONDERD JAAR KUNST IN AALSTERS BEZIT» ENIG IN DE NEDERLANDEN DENDERMONDSESTEENWEG 276 AALST TEL. 053-217973 EEN UITGAVE VAN g ee ïbutai ert ee i also alt ha vurig heppi lar m steek oogst! onve vas hi i/oerin De Voorpost VRIJDAG 31 OKTOBER 1975 28° JAARGANG NR. 43 - 18 F DRUKKERIJ-UITGEVERIJ A. DE CUYPER- ROBBERECHT pvba Verantwoordelijke uitgever: A. DE CUYPER PCR. 115692 (De Cuyper) Bureau: Pontstraat 64 - Aalst 053-70.41.19 Jaarabonnement 850 F Halfjaar 425 F Trimester 215 F het Oud Hospitaal kan men momenteel een merkwaardige ntoonstelling bekijken. Werken uit de verzameling van de heren Camu, Claus, Paul Guns, dokter Loré, dokter Sallet, dokter trens, dokter Steyaert, Van Den Abeele, Van Holsbeeck, Mevrouw induvt, de galerijen Pieter Coecke, S-65 en de stad Aalst kan men er wonderen. Het werd een bonte verzameling waar moeilijk orde in bracht kon worden. Reden van deze inzet: Het Davidsfonds staat honderd jaar. Een in feite pover initiatief, werken verzamelen goed verzekeren is voor een organisatie als het Davidsfonds nu ook ter niet zo'n moeilijke zaak, al zal het verzamelen van privé werken tl niet van een leien dakje gelopen zijn. Wij willen hier zeker geen breuk doen aan de waarde van sommige doeken, maar wijzen er op t een organisatie als het Davidsfonds, die kultureel genoemd irdt, niet meer aktiviteiten kon plannen. ijdag 24 oktober werd in jwezigheid van Staatsekreta- L. D'Haeseleer, de Schepe- n Bogaert. De Neve en Van n Eede en deken De Vos deze (toonstelling geopend. Voor ter Gilbert Claus beweerde in n inleiding dat honderd jaar tvidsfonds wellicht een histo- che leugen zou zijn. Er wordt iveerd dat het Davidsfonds honderd en tien jaar zou staan. In geen enkele kroniek van die tijd kan men echter iets terugvinden. Volgens de spreker 'is de reden waarom hier 100 jaar kunst tentoongesteld wordt zeer eenvoudig. Het is steeds de bekommernis geweest de Vlaming te laten meeleven met de geestelijke stromingen van zijn tijd. De vraag is, heeft de Vlaming dat gedaan? Claus vreest dat diezelfde Vlaming nog al eens de stromingen achterna loopt, maar zijn indrukken zijn subjektief. Spreker wees er vervolgens ook op dat veel van ons kunstpatrimonium bewaard wordt in privé verzamelingen. De huidige tentoonstelling kon rustig driemaal groter gemaakt worden, aldus de heer Claus. Vervolgens kwam professor Vincke aan het woord. Hij wees erop dat de ontwikkeling van de kunst gedurende honderd jaar een verbazend avontuur achter de rug heeft. Er is een snelle evolutie geweest en de laatste decennia bracht een ware ont ploffing van kunststromingen: impressionisme, expressionis me, post-expressionisme, kon- stuktivisme. abstrakte kunst, de kobra-richting, surrealisme, pop-art, nieuw realisme. Volgens professor Vincke, maar hij wees erop dat er niemand dient akkoord te gaan met zijn thesis, zijn er twee grondken- merken inde kunst. Vooreerst is er het loslaten van de uitbeel ding van de realiteit. Van de vijftiende eeuw tot de negen tiende eeuw werd de mens en de wereld stabiel en homogeen uitgebeeld. De moderne kunst heeft meer en meer de realiteit laten vallen, dit om de autono mie te geven aan de kleur. In het impressionisme vervaagden de landschappen, ze vloeiden uit in nevels en de kleur was even belangrijk als de realiteit. Begin twintigste eeuw krijgen we het fauvisme en het expressio nisme. Men gaf het perspektief op; de fauvisten legden het aksent op de kleur en niet meer op de ruimte: de expressionisten vervormden de mens. Het ku bisme en konstruktivisme verla ten de buitenwereld, konstueren geometrisch een spel van volu mes en vlakken. Kleur en volume worden volledig bevrijd van enige anekdote. Een tweede grondkenmerk is de verhouding tussen schilderkunst en de werkelijkheid. Er is een interpretatie, een scheiding van de werkelijkheid. Hij denkt hier terug bijvoorbeeld aan de as semblage, een abstrakte werke lijkheid. De werkelijkheid wordt nu omgevormd tot symbolen, die een tijdloze waarde hebben. Het samenvallen van kunst en reali teit is sterk waar te nemen in de conceptart. Spreker haalde het voorbeeld van Duchamps aan. De oorzaken van deze verschijn selen zijn tweeledig: een opti mistische noot: in de twintigste eeuw heeft men meer vrijheid. Een pessimistische noot: het eigenlijke waardesysteem zwakt In Aalst voelt Sint-Maarten zich thuis. Jaarlijks, zoals nu ook zaterdag jl. staat hem een mooie ontvangst te wachten. Het Stedelijk Feestkomitee was druk in de weer om de kindervloed aan het station in toom te houden, toen Sint-Maarten en Zwarte Piet van de trein stapten. Gewapend met vlaggetjes met de stadskleuren werd de Sint duchtig welkorn gevlag, terwijl de jeugdfanfare van Sint-Lievens-Ho- tem er lustige noten tegenaan zwierde. Sint-Maarten zou de kindervriend niet zijn of hij gaf nog enkele wijze raadgevingen te beste. Met de wagen van de Prinsencaemere trok de bonte feeststoet naar de Grote Markt waar Sint-Maarten vanop zijn troon snoep en kleine speeltuigjes aan de kinderen uitdeelde. Nu wordt het uitkijken met een argeloze kinderblik naar 11 november en zijn schoentje. Wie de Sint in levende wijze nog eens zien wil loopt best eens langs de Jaarmarkt die naar zijn naam en op de naamdag van de heilige man gehouden wordt rond de Aalsterse Watertoren, (jv/jm) vlnr: Prof F. Vyncke, voorzitter G. Claus, schepen E. Bogaert, staatsekretaris L. D'haeseleer, schepen J. De Neveen schepen G. Van den Eede(jm) af. De spreker haalde een voorbeeld aan van een oud kunstwerk waaruit het geloof en de ontroering van de schilder sterk naar voor komt. In de twintigste eeuw kijkt men meer naar de vorm en het estetische aspekt. Momenteel is men niet meer in staat op een dergelijke wijze te schilderen. Professor Vincke konkludeert: «Vandaag zijn we in een typisch overgangstijdperk: Lees door blz. 24 'oor de leerlooierij werd er nationaal nog geen akkoord bereikt, xlat de goeie honderd stakers van de leerlooierij Schotte te rembodegem volgende week hun derde stakingsweek ingaan, laandag jl. diende de rijkswacht opnieuw enkele werkwilligen nder hun bescherming te nemen opdat deze het fabriek zouden unnen betreden. Een bijkomende moeilijkheid daagde ovendien nog op daar een stakerspiket van meer dan honderd lan gevormd werd door het vakbondsfront, terivijl de ibrieksdirekteur met een brander een ketting diende door te randen die omheen de fabriekspoort gelegd was. Werkwilligen en piket in diskussie (jm) nst in :n van 3x, De Is Vic, dinne, ïirren, Tecke, telling tot 18 oering let stakerspiket van vakbondsmilitanten maandagochtend voor zerlijk e*Schotte (jm) en en èinturia dagen eeds eind 1973 ondervond het bedrijf Teinturia aan de endermondsesteenweg tal van moeilijkheden omtrent water- inning. Niemand kon zich toen ontdoen van het idee dat er meer roblemen dreigden voor het betreffende veredelingsbedrijf, dan Heen de waterwinning. Teinturia, deel uitmakend van de groep V.O.,.een groep van veredelingsbedrijven, heeft het ingevolge huidige konjunktuur niet bepaald gemakkelijk. Vorige week erd in het bedrijf een voorlichtingsvergadering gehouden, rwijl bovendien de ondernemingsraad ervan in kennis gesteld erd dat het kapitaal van het bedrijf onrustwekkend slinkt, zodat et bedrijf bij een onmiddellijke sluiting zelfs niet meer in staat ju zijn zijn wettelijke verplichtingen na te komen. Daar iemand belang heeft bij een sluiting werd een reddingsplan itgewerkt. Van de circa 250 arbeiders zijn er reeds ngzamerhand 79 arbeiders en arbeidsters afgedankt, terwijl er )k 15 bedienden en kaderleden in vooropzeg staan. De bobinage Tuur nconageafdeling zullen gesloten worden en Teinturia zal zich no og uitsluitend bezighouden met de afdeling Tricot. /larkt, CI gekneld zitten van Teinturia in de A.V.O. groep is zeker telling le<le-oorzaak van de teleurgang van opnieuw een oud Aalsters 0 uur, e(!r,jf JohanVelghe

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 1