1 I m Kladderadasj voor open doek >r een boek EEN HANDVOL AARDE UIT ALLE DALEN DER HERINNERING TENTOONSTELLING ISE 'V ^3, STIJLVOLLE 1 NOVEMBER TE NIEUWERKERKEN W. i- ST HEIDEBAAN 45*2700 SINT NIKLAAS *TEL:031/76 36 36 24 - 7-11-75 - De Voorpost VALERE DEPAUW EN DE EUROPESE NATIONALE MINDERHEDEN Valère Depauw Ronse, 7 april 1912 is als intellectu eel en als kunstenaar steeds een vrijbuiter geweest: VAN betrekkelijk franskiljonse ko maf, werd hij reeds in zijn jeugd een staalharde Vlaamsgezinde; als kunste naar verschijnt hij nu eens als lichtvoetig verteller, dan weer als bikkelhard pamflettist of als een weemoedig roman cier. Met Depauw weetje dus eigenlijk nooit. Hij is als het leven zelf: vreugde en wee moed, overwinning en neder laag, berusting en opstandig heid, humor en onbuigbare ernst zijn de ingrediënten van de uitgesproken «menselij- -ke» kunstenaar die Valère Depauw ongetwijfeld is. Depauws reputatie steunt op een uitzonderlijk dynamisch en bewogen leven vol geeste lijk avontuur en non- conformistische Vlaamsge zindheid, op zijn diepe vriendschap voor de door het Belgisch etablishment ver moorde Leo Vindevogel, op zijn contacten met en sympa thie voor de Europese ver drukte nationale minderhe den Euzkadi (Basken land), Cymru (Wales), Breizh (Bretanje), Val d'Aoste, Süd Tirol en alle verdrukten in het algemeen, onder wie de Oosteuropese ontheemden na Wereldoorlog II. Langs talrijke literaire genres heeft die nationalist, letter kundige en journalist zijn ge loof beleden en verwoord: als romanticus in Nevels boven het moerven, als sociaal bewogene in Het geslacht Wieringer, als poltiek- menselijk pamflettist in De dood met de kogel, als hu morist in Tavi, als journalist die bewogen literatuur schrijft in Een handvol aarde. En zovoort. Want hij heeft ten minste een veertigtal werken geschreven, onder allerlei namen en in allerlei omstan digheden, van de wijdingvolle eigen werkkamer tot de ge vangeniscel na Wereldoorlog II. Toch schrijft de autodidact Valère Depauw niet vanuit het standpunt van de kram pachtige gelijkhebberij die zo typisch en zo begrijpelijk is voor wie zichzelf moest vormen en onderwijzen. Inte gendeel. Hij is thans de dri eënzestigjarig e die onged wongen en vrijuit kan verha len over de argeloosheid van zijn jongelingsjaren, over de handigheid waarvan hij zich bediende tijdens zijn gevan genisjaren van vlaamsgezin- de, over zijn bewuste christe lijke overtuiging. In zijn Uit alle dalen der herinnering (1), een bijzonder vlot lees baar dagboek én relaas van een zijd. vindt men het bewijs van die houding. In 1922, ik was tien jaar, stapte ik voor de eerste keer in een poli tieke manifestatie op. Dat het een politieke manifesta- De Leedse kunstschilder Daniël Degusseme stelde tentoon in het kultureel centrum te Lede (el) «Landhuisjes», werk van D. Degusseme (el) tie was, wist ik echter niet, eigenlijk wist ik van toeten noch blazen. Veel later, om precies te zijn, op 11 juli 1929, kwam ik er achter welke manifestatie het was geweest en ik had het ge voel alsof Vlaanderen om me heen instortte. Veertig volle jaren heb ik de schande verborgen ge houden. Het tobben over de harde God, de be nauwing dat ik Hem nooit zou kunnen benaderen, tenzij dan die éne, ver schrikkelijke keer, het be sef alléén maar zondig te zijn en veel te zwak om er veel tegen te doen, het werd allemaal door een woord van Christus weg gevaagd. Het buitens mokkelen van de teksten leverde geen al te grote moeilijkheden op, er waren bewakers die omgekocht konden worden. Dit alles maakt van Uit alle dalen der herinnering een eerlijk en boeiend herinne- ringsgeschrift, een aantrek kelijk «plakboek», waarin humor en ernst, blijheid en weemoed in elkaar over vloeien op de achtergrond van zijn gezinsleven en de in vloeden van zijn afkomst. Want vijenveertig jaar later zie ik ze nog altijd voor mij, de handwevers en de handbobijnsters die over geleverd waren aan de wil lekeur van een eigenzin nige vijftienjarige knaap. Van zijn humeurtje hing af of het werk goed werd be vonden of niet, of het tegen het normale tarief werd be taald of niet, of er opnieuw werk zou worden «gege ven» of niet, want uit louter balsturigheid kon hij zeg gen dat men morgen maar eens kon terugkomen om te horen of hij iets te «ge ven» had. En de handen zie ik, de onvoorstelbaar oude handen, uitgestoken om het loon: negen frank voor het bobijnen van tien kilo garen, en daar deed een bobijnster drie dagen over. En de ogen zie ik, on derdanige, bange ogen, maar met een enkele keer een schielijke flits van rade loze opstandigheid of van schuwe haat wanneer ik een bobijnster gedeelte van het werk liet overdoen, of wanneer ik een wever zonder werk wegstuurde. Zo heb ik gehandeld en zo handelde men overal, al leen waren zij die ik knechtte de meest bekla gen stumperds...) Die bladzijden sociale reflex, de getuigenis van een groot hart voor de kleine lieden be horen tot het beste van wat Valère Depauw ooit schreef. En daarnaast bevat Uit alle dalen der herinnering tal rijke andere onvergetelijke en ontroerende getuigenissen: over Leo Vindevogel, over de ontheemden uit Oost- Europa, over de ongelijke strijd van Europese nationa listen van Wales tot Süd- Tirol. Uit die ervaringen zou Depauw trouwens heel wat werk scheppen: Opdracht in Guernika, De Dood met de kogel, Breiz Atao, Een handvol aarde. Tenslotte komt in Uit alle da len der herinnering een on gemeen sterke én ontroeren- deerlijke Depauw aan het woord waar hij de onverd raagzaamheid van de katho lieken verhaalt tegenover de door de eeuwen heen stand houdende Geuzengemeen- schap van St.-Maria- Horebeke en omgeving. Die onverdraagzaamheid leidde ertoe dat velen hun trouw aan de Evangelische Christen heid noodgedwongen in het geheim moesten beleiden De grootvader van Valère Depauw was zo iemand. Zo gauw de parochiepriester van St.-Marie-Lierde dit, vernam, vond hij het nodig de familie in de persoon van grootvader te krenken en te intimideren. «Heb je dan niet geleerd dat het voor een ongeletterd mens zeer zorgelijk is de bijbel te lezen? En het is dan nog de bijbel van de valse religie!» Hij kwam eindelijk de woonkamer in en hij stond voor grootva der. Met een traag gebaar, het gebaar van een die het mag en moet doen, pakte hij hem de bijbal af en met een strakke vinger wees hij naar de stoof. «Neem de ke tel van het vuur», beval hij. De vriendschap van Valère Depauw tegenover verdrukte minderheden iri Europa heeft geleid tot een merkwaardig maar alleszins kenschetsend Depauw-initiatief: de v.z.w. (Uitgeverij) Etinika, waarmee Depauw die in zijn Uit alle dalen der herinnering van andere uitgave-activiteiten verhaalt en daarnaast in 1954 als «Boekengilde Brederode» Wat ik nog te zeggen heb van Kolonel E. Van Coppen- holle had uitgegeven no vellen van schrijvers van «kleine» minderheidsgroe pen wou promoveren. De reeks van Etnika liep echter slechts tot vier uitgaven: Niet een keert terug (José Alva rez), Reis in de Winter (Ro- parz Hemon), Tee drinken op de heide (Kate Roberts) en Een handvol aarde (Va lère Depauw) (2). Afwijkend van de oorspronkelijke doel stelling, zette Etnika nadien de uitgave van Vlamingen aan het Oostfront op het ge touw. Spoedig zouden Etnika en de geplande uitgave van Vlamingen aan het vastfront niet meer verbonden blijven met Valère Depauw: zij gin gen over in de handen van het Sint-Maartensfonds dat Vlamingen aan het Oost front (deel 1) als prestigeus werk liet verschijnen in 1973 en reeds sinds begin 1975 het verschijnen van tweede deel ervan heeft aangekon digd. De vier bundeltjes van «De pauws» Etnika zijn zonder meer pareltjes van literatuur van volksnationale schrijvers. Niet een keert terug is een door en door volksverbonden Baskisch verhaal: vervrem- ding en ontheemding, emi gratie em den brode, repres sie van de bewuste nationa list. Wij die als Vlamingen zo veel levende of overleden vrienden en familieleden kennen in onredelijk verre landen, begrijpen allerbest Alvarez' Euzkadi, En het zijn de overwinnaars die thuis sterven. De ande ren doen het ver van huis en ze liggen begraven op een plaats die alleen God weet zij die hen hebben liefgehad weten ze niet, en soms weten zij niet eens of er een plaats is. En zij die met lege handen achterblij ven in hun overwonnen land, zij gaan verder, langzaam, zij aan zij, op de eenzame weg langs de Errobi en eens te meer was de Errobi getuige van de zorgen en het verdriet van de mensen die wonen in dit rampzalige land. Niet gebonden aan het vraagstuk van de nationalitei ten is het Bretoense Ruis in de winter, het ontroerend verhaal van een mans die eindelijk aan haast een leven lang verdaagde reis naar een vriend toe onderneemt en geplaatst wordt tegenover de dingen en de mensen die de loodzware eenzaamheid van die vriend belichamen. Badend in de sfeer van Char les Dickens bittere sociale schetsen en van Simon Vest- dijks Ierse nachten is de Cymrische novelle Tee drin ken op de heide, een mo mentopname uit het leven van kinderen die door hun af komst en sociale klasse indeling getekend worden en zich slechts door kinderro- mantiek en humane instelling van hier en daar een volwas sen kunnen verdedigen te gen de vernedering en de te genwerking. Tenslotte is er Depauws Een handvol aarde, een aangrij pend verhaal over ontheem den, een werkje dat zowel in houdelijk als stilistisch naar onze smaak De pauws meesterwerk mag ge noemd worden. Wij danken het werkje aan de contacten die Valère Depauw langs Nobelprijswinnaar Pater Pire om had met Russische ontheemden die na Werel doorlog II in Westeuropese kampen werden opgevan gen. In Uit alle dalen der her innering verhaalt hij over de bijzondere gebeurtenissen waarop de novelle Een handvol aarde is gesteund: het «geval» Malinov en Pro- horski Op een dag was ik weer eens bij Pire en ver telde hem dat ik hoe langer hoe meer de behoefte voelde om een verhaal te schrijven, dat «kenmer kend» zou zijn voor de D.P.'s les Personnes Déplacées «Dat moet je doen», zei hij en hij dacht even na. «Ga naar het te huis van Braine-l'Alleud. Vraag er inlichtingen over het geval Malinov en pro beer het tot een gesprek te laten komen met madame Malinov, zij is er nog. Het is goed dat je een verhaal schrijft, maar schrijf het met liefde, hoe je ook moge denken over het lot van Andrej Malinov... Een week later was ik te Eigen- brakel en hoorde ik het ver haal. Andrej Malinov was een eenvoudig man, woon achtig in zijn geboortedorp aan het Peipeus-Meer, vis ser en arbeider. In oktober 1941 werden hij, zijn vrouw, en hun drie kinderen, bij een progrom te Vitesk voor Joden gehouden, door de communisten opgepakt en in een kamp opgesloten. Naarmate de Duitsers op rukten, werden de gevan genen verder oostwaarts gebracht en zo kwamen zij in de buurt van Kalinin. Daar werden de mannen van de vrouwen en de kin deren gescheiden en bij een poging om zijn familie nog eens te zien werd And rej Malinov betrapt en naar een strafkamp overge bracht. Toen hij zes maan den later in het kamp bij Ka linin terugkeerde, vernam hij dat zijn vrouw en zijn kinderen tijdens de tocht naar een kamp aan de over zijde van de Wolga met tal rijke andere gevangenen waren verdronken. Later ontvluchtte hij het kamp, trok westwaarts, kwam in gebied dat door de Duitsers was bezet, zij stemden erin toe dat hij naar zijn geboor testreek terugkeerde, waar hij kon werken als voor heen. Tot de terugtocht van de Duitsers begon. Malinov trok met hen mee en kwam tenslotte in het kamp van Kufstein terecht. En Tania Prohorski, die er zijn vrouw werd? Zij was nog een kind toen in 1920 haar vader en haar broers, officieren in het Witte Leger van Wran- gel, vielen in de beslis sende slag aan de Siwash en zij was de enige van het geslacht die overbleef. Na haar redding uit Sebasto- pol zou haar leven één zwerftocht zijn door Eu ropa en na de tweede we reldoorlog strandde ook zij te Kufstein. Twee mensen die op elk gebied van elkaar verschilden, kregen elkan der lief en Tania huwde Andrej. In Kufstein werd hen een kind geboren, het stierf. Door een toeval be hoorden zij tot de eerste D.P. 's die dank zij de actie van pater Pire naar België mochten komen. Eerst ver bleven zij in het tehuis van Hoei, daarna kwamen zij naar Eigenbrakel, en na al les wat zij hadden meege maakt, vonden zij er rust en zelfs geluk. En toen was er die brief uit Rusland. De eerste vrouw van Andrej schreef hem dat zij en de kinderen het goed stelden en ze vroeg hem dat hij zou terugkeren, ze kon hem verzekeren dat hij in vrede zou kunnen leven en wer ken. Wel, Andrej Malinov is te ruggekeerd. Al was hij er van overtuigd dat mei vrouw verplicht had brief te schrijven en schrijven. En al maakt< zich niet de minste ill nopens het lot dat hem der wachtte: het v dwangarbeid. Eén b een korte zakelijke b heeft Tania van hem vangen: hij was bij vrouw en kinderen en had het goed. Daan niets meer. De stilte vai dood. Dit Een handvol aarde net een van die bo< waarop het cliché van passing is dat het thuisl in elke bibliotheek. Wa< wij voegen dat het zeke. exceprten zou moeten oj nomen zijn in elke bloei zing voor het middelbaar derwijs. Depauw kondigt' einde 1975 de heruitgave de novelle aan. Zullen de raire opinie-maskers die k aangrijpen? Hoeplijk! VII de bekendheid van werkje is omgekeerd evei >ns de dig met de waarde ervan iwe v FRANS-JOS VERDOC (1) Valère Depauw, Uit dalen der herinner! lepzc Orion/ Desclee De Brouv epen! Brugge 1974, 219 b!z. (2) Jose Alvarez, Niet keert terug; Roparez mon, Reis in de winter; K Roberts, Tee drinken op heide; Valère Depauw, I bouw handvol aarde, Etn Brecht 1969, respectievi geso oners om. ischil ligenl TORII de de c winke 46, 47. 63 en 62 blz. het v iplek; twe He passi Plan i in 6/19e toop 5 vo ieestl In de Posthoornstraat plaatste een inwoner twee palnplek schoenen te koop met de melding «zo goed als nieuw», ede slo Een spuiter uit diezelfde straat denkt er sterk over na oi r een paar schoenen te koop aan te bieden met melding: «zogoed als versleten». Misschien kom den goede Sint langs. Op zichzelf is een 1 november plechtigheid een persoonlijke, intieme aangelegenheid. In feite behoort er geen ruchtbaarheid aan gegeven te worden. Te Nieuwerkerken was men echter op zeer eenvoudige wijze paraat om in groep, dezen te gedenken, die hen ontvielen. Vooral ook en speciaal de oud Strijders, die hen dit jaar ontvielen. SFEERVOLLE OPTOCHT Het moet hen nagegeven, dat de veldwachter en politie met de passende ceremonie-pas, de K.S.A. voorafgingen, die met hun trommels en trompetten gevolgd werden door zeven vlagen \an verschillende vereni gingen. In deze optocht was de politiek ver te zoeken. Mensen van alle strekkingen, voetbal- klubs. B.S.P.. C.V.P. of wie dan ook. vormden één geheel, aange vuld door de grote massa, die na de Hoogmis, bij de groep aansloot. Ondermeer merkten wij op. Burgemeester Hooghuys, Schepen De Winter. Schepen De Sutter. Voorzitter van de K.O.O. de heer De Rijck, raadslid Renneboog (onder voorzitter N.S.B.) en raadslid Mcganck. naast E.H. Pastoor en verschillende funktionarissen. DRIE-KLEURIGE PLAATJES Bij de aankomst op het kerkhof vormden veldwachter, agenten en personaliteiten een keui t0Pei erehaag, samen met de men n°b'' die de optocht volgden, eerbiedig toegang te verlenen de mensen van de oudstrijdi bond. onder het roerende tro geroffel van de K.S.A, de talrijke bezoekers op begraafplaats een plotse zwijgendheid in acht namen meteen ook de sombere herf® zon schuil ging onder zwaarmoedig wolkendek, als! ware passend in de soml sfeer van deze 1 november. Na een korte inleiding en geb van de E.H. Pastoor en passende en zeer eenvoud woorden van dhr. Burgemees» werden op 6 graven door Oudstrijdersbond de driekk rige naamplaatjes op de grav van de hun dit jaar ontval! leden aangebracht. Het zijn ontvallen leden: De Swi Kamiel. Callebaut Fri Mattheus Prosper, De Sr Karei. Roelandt Albert Jozef. Kortom, het was een waardj bijeenkomst en optocht, die eenvoud en stijl ver boven politieke of religieuze betekt reikte. De organisatoren deelnemers mogen lier gaarn november. Voetbalklubs en litieke partijen, mensen vaad gezindheid, stapten waard» op in een eenvoudige welgemeende optocht. E./ aft iriser 11 jai tuur 0.< imng Mini 9/73 nachi het I verp het nerTv l3fiode twen nieu Orv ant roo stij tab zie geh ist ichie iuck HOME-CENTER Gemakkelijktebereikenmetstads- autobus nr 1, vanaf de Markt of de Mercatorstraat met de lijnbus M Antwerpen - St-Niklaas en home center St-Niklaas-Antwerpen, die op 300 m van onze winkel stopt: MHMMlPBBiiBBBBWW hoek Passtraat of hotel Rei- naert. Dimsi Vraag onze prachtige gratis kleurenkatalogus (92 bladzijden). li.'IS '«,'511 n u |U£*||i, oord» de d !l Ie» dwe inde let bi |et an Ivoer lief f c n he toele pilei» ping

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24