KULTUURKALENDER KUNST, LICHT -EN VRIJHEID BRENGT «3.200 m HOOG» c; PRINSENCAEMERE EUROSHOW IN RICHT JOSEEHEYMANS IN BELFORTKELDER ARBEID EN KUNST STELT NIEUWEPRINSAAN TENTOONSTELLINGEN BUITEN DE DENDERSTREEK 24 - 14-11-75 - De Voorpost De toneelvereniging Kunst, Licht en Vrijheid opende het seizoen met het toneelspel «3.200 m Hoog» van Julien Luchaire in de regie van Oktaaf Van den Berghe. Het gebeuren speelt zich af in een chalet in de Alpen op "^200 m hoog. Zeven jongens zijn door ongunstige weersomstandigheden in een verlaten bergchalet gestrand. Enkele uren later komen daar nog zes meisjes bij. Van midden oktober tot eind januari delen die jonge mensen met elkaar lief en leed. Ze hebben het zeker niet gemakkelijk om zich aan deze ongewone levensomstandigheden aan te passen, temeer daar zij wat stand, studiën en idiologie betreft verschillend zijn. Onze kritische beschouwin gen na dit spel, dat wij met gemengde gevoelens onder gaan hebben, kunnen wij gelijkwaardig in twee delen negatief de keuze van het stuk, een te groot aantal debutanten, zware tech nische fouten; positief de inzet van die jonge mensen, de regie, hetdekor. Wat K.L.V.bezielde om zo'n verouderd stuk aan te pak ken mag Joost weten. Mis schien is het een terugkeer naar situaties die eens hadden moeten bestaan, met de stille hoop dat onze jeugd inderdaad nog zo naief is,, naief dan op liefdesgebied, want wat hun ideeën over het leven en hun visie daarop betreft, hoor den we hoogdravende be schouwingen en paternalis tische uitspraken die schril afstaken tegen hun schroomvallige houdingen als het het andere geslacht betreft; het optreden van twee zestien jarigen grens- dJen aan het onnozele, het potsierlijke. De toneelvereniging die toch over goeie krachten beschikt heeft dit stuk gebruikt om hun jongeren en een kans te geven en te testen. Voor zo'n uitgebrei de test op scène, heel wat debutanten onder de dertien spelers, is moed nodig. Achteraf bekeken is zoiets echter tamelijk zinloos. Hoe wil je jongeren, met bezie ling en talent zich laten optrekken aan hun gelijken? Wat stimuleert een jong mens meer dan het spelen midden andere geroetineer- de akteurs. Twee a drie debutanten per toneelstuk is reeds een behoorlijke dosis nieuw talent. Gevolg van dit eksperiment brengt een gevoelige daling van het artistiek niveau met zich mee, een zwevende plan- kenvasthaid, een beschaafd dialekt met h's die verdwe nen zijn, h's die erbij gelapt worden, met zware a-klan ken en laatste lettergrepen waar je het raden naar hebt...een taalkundige chaos dus. Op technisch gebied was de grote verstoorder een parle- foon die allerlei afspraken en tips de zaal instuurde en niete bestemd voor de oren van het publiek. Ook al staat ~Jer nog steeds geen glas in het venster van de geïmpro viseerde geluidskabine, re kening moet er zeker mee gehouden worden. Positieve kant van het door K.L.V. opgevoerde stuk is het aantal jonge mensen die hier voor nodig waren. Zij hebben belangloos samen gewerkt, weken na elkaar zich ingespannen om goed toneel te brengen. Uit het -optreden sprak wil en bezie ling. Er steekt hier een zeer optimistische toekomst- nooit in, want tenslotte hangt het voortbestaan van elke toneelvereniging van het bezit van jong talent af. Regisseur Oktaaf Van den Berghe bekwam zeer mooie beelden. Het is geen een voudige opgave dertien mensen evenwichtig in zo'n kleine ruimte te plaatsen. Maar dat loste hij zeer goed op, voorbeeld hiervan is het optimaal gebruik van dé gaanderij. Een paar schoon heidsfoutjes, wellicht hier aan de jonge akteurs en aktrices te wijten vindt men in het samen evolueren op hetzelfde moment in dezelf de richting. De regisseur poogde in dit stuk een snel tempo te steken, slaagde daar wonderwel in maar dit werd dan te plots verbroken voor onervaren speelwijze ondermeer het wachten op een repliek. Waar de regisseur niet zo sterk op lette is de taal, dit stuk kon min of meer herwerkt worden. Zo'n bom bastische taal ligt niet in de Dat de Prinsencaemere steeds in de bres springt voor de minder bedeelden is algemeen geweten en ge waardeerd. Na hun optreden en hun cirkusprogramma enkele weken geleden is de Caemere momenteel druk bezig met de organisatie van een Euro-show. Net als hun cirkus programma heeft de ze drie uur durende show weereen zeer humane inzet. De opbrengst komt volledig ten goede aan de vier Aalsterse instellingen die zich met gehandikaptenzorg bezig houden. Op 5 december om 20 uur zal men in de zaal Madeion naar hartelust kunnen lachen. De Euro-show gepresenteerd door Pol Van Camp zal niet alleen zang en dans presen teren maar komt voor met een show programma van de bovenste plank aangezet. Inderdaad het wordt oplet ten geblazen, want het beroemde zakkenrollersduo Borah en Sandy geven enkele staaltjes weg die zaterdag markt bezoekers zullen doen rillen. Jack in the box, de slangenmens, omdat hij zo lenig is, wringt zich in de meest eigenaardi ge bochten, plooit en knikt en komt toch altijd weer rechtstaand te vtforschijn. Pearcock is er met zijn eigenaardige sprekende pop. Meezingen kun je naar hartelust met de populaire nummers van Rita Ray en de muzikale omlijsting zal ver- Momenteel kan men in de Belfortkelder een tentoonstelling met werk van José Heymans bezichtigen. Mevrouw Heymans, woonachtig te Geraardsbergen brengt hiermee haar eerste individuele ekspositie. Zij is geboren in Diegem in getekend op zeer hobbelig 1936 en verbleef geruime tijd in het Brusselse. Zij bezocht zes jaar de Stedelijke Tech nische School van Schaar beek waar zij publiciteitste- kenen en dekoratie leerde. Maar tot een praktijk kwam ze niet. De kinderen waren zowat de eerste die van haar artistiek talent konden ge nieten. Zij maakte dan vooral dekoratieve panelen, kleurrijk en verfijnd met tema's uit de sprookjeswe reld, lieftallige meisjes tus sen bloemen of dieren, bestemd voor de kinderka mers. In 1966ging Josee Heymans op grotere formaten werken en terug greep ze naar tema's uit de dierenwereld In de Belfortkelder doet haar werk bij een eerste kennis making fris en jong aan. Er zijn schilderijen van vroeger en pastels die recen ter zijn. Haar pastelwerk papier en verder bewerkt met de vingers heeft als enig tema planten en bloemen. De kleur is zacht gehouden en varieert van een serie nuances door de wrijftech- niek van één kleur bekomen tot een samengaan van twee of drie verschillende kleu ren. Deze pastettekeningen, uitzonderlijk net afgewerkt, lijken sterk op elkaar, maar vermits Josee Heymans slechts gestart is in 1975 met dit soort werk kan nog een evolutie verwacht wor den. Anders is het gesteld met de olieverfschilderijen, zij zijn voldragen en verfijnd. Er is pastelwerk en een paar borsteltrekken als afwer king, maar van ruwheid, forse krachtige zetten is weer geen sprake. Terug grijpt Joséé Heymans naar de natuur, het dier, de plant, de mens. Wat vooral opvalt bij de mens is de ekspressie van handen en ogen. Deze lichaamsdelen krijgen een bijzondere aandacht, de ogen waarmee men iets opneemt, de handen waar mee men dat «iets» uitwerkt. Opvallend voor wat kleur- kompositie en vlakvulling betregt is het werk «Pierret te». En hoopgevend voor de toekomst zijn haar recentste schilderijen, men kan het gestylleerde dieren of plan ten noemen die duidelijk een stap in de richting van een meer abstrakte aan pak evolueren. De tentoonsteling blijft ge opend tot 23 november. Roel Van de Plas Op zondag 23 november 1975 gaat de Koninklijke Aloude Rederijkerskamer Sint Barbara, Arbeid en Kunst, over tot de aanstelling van een nieuwe Prins der Camere: de heer SenatorWim Verleysen. Deze plechtigheid vindt plaats in de feestzaal van het Aalsters Stadhuis te 10.30 uur. De nieuwe Prins zal eed afleggen in de handen van de Minister van Nederlandse Kuituur, Mevrouw Rikka De Bakker, of zijn afgevaardigde. De feestrede zal uitgesproken worden door Professor Doktor Marcel Grypdonck, ere-inspekteur-generaal van de provincie Oost-Vlaanderen. De akademische zitting wordt gevolgd dooreen receptie aangeboden door het Stadsbestuur. Personen die door de administratieve vergetelheid geen uitnodiging ontvingen en toch geïnteresseerd zijn, worden langs deze weg uitgenodigd en zijn van harte welkom. R.V.D.P. mond van de hedendaagse jeugd. Wat nu de akteurs en de aktrices aangaat, moeten wij erop wijzen, zonder .daarom deze jonge mensen te willen krenken dat wie verder wil doen hard zal moeten werken, beter en vlotter zijn tekst brengen, natuurlijker praten, niet te vlug want dan is het onver staanbaar en het stemvolu me opvoeren, vooral letten op de beweging dit dan voor de meisjes. Speciaal willen wij hier het spel van Willij Boulembercq, van Wilfri| Vermoesen en Carole Jonckheere vermelden, zijn trouwens geen debutaj ten meer. Algemeen beschouwd zien uit het oogpunt van amateurs onder de amateJ een pretentieloze schoJ voorstelling met de charrf aan de jeugd eigen. EfIJD/ frisse wind in een stoffij stadsshouwburg. Roel Van de Pl< zorgd worden door het Tivoli-Combo. De Prinsen caemere overweegt om en kele suksesnummers uit hun cirkusprogramma in te lassen. Aan deze avond verleent het stadsbestuur zijn medewer king, terwijl uitbater van de zaal Madeion, ex prins Jacky zijn zaal gratis ter beschikking stelt. De prinsencaemere herin nert er de jonge cirkusbe- zoekertjes nog eens aan dat zij tekeningen en collages in het kader van de wedstrijd nog steeds mogen insturen bij Simon D'Hondt Wijn- gaerdveld, en bij Karei De Nayer H.Hartlaan 51 Roel Van de Plas Met ingang van 1 augustus 1975 werd het museum voo Schone Kunsten te Gent gesplitst in twee autonomi afdelingen, één voor de traditionele kunstinrichtingen namelijk het Museum voor Schone Kusten, waarvan d» heer Paul Eeckhout de leiding behoudt en één voor di moderne stromingen, namelijk het Museum Hedendaagse Kunst, onder leiding van de heer Jan Hoet Beide afdelingen zijn ondergebracht in hetzelfde gebouv van het bestaande Museum voor Schone Kunsten Citadelpark. Ingevolge die beslissing van het Kollege var Burgemeester en Schepenen hebben de konservator; hun werkterreinen afgebakend en' gingen zij over tot ds herinrichtin van de beschikbare zaalruimten. Hierbij wert vooral rekening gehouden met de kronologischr volgorde, de stijlverbanden en de verschillende kunstinrichtingen. Er werd tevens een ernstige poging gedaan tot didaktische akkomodaties ondermeer door middel van gestencilde teksten. Wegens de beperkte tentoonstellingsruimte konder vanzelfsprekend niet alle werken tentoongesteld worden Het ligt dan ook in de bedoeling in de toekomst geregelc afwisseling in de tentoongestelde werken te brengen Inmiddels werden de voorbereidende werkzaamheder aangevat om een volledige splitsing van beidi instellingen door te voeren. Dit behelst ondermeer uitrusting van een dertigtal ongebruikte ruimten en het aanleggen van een afzonderlijke toegang tot het Museum van Hedendaagse Kunst langs de zijde van di Hofbouwlaan. Op 1 november zal de herinrichting van de gebruikte zalen beëindigd zijn. Het Museum is dagelijks open van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. De toegang kosteloos. Hopelijk krijgt Aalst ook eens een afzonderlijk Museui voor Schone Kunsten met een afdeling Hedendaagse^' Kunst. art V arrc in zi zat enig ezigl rs i en ki form age iertij irhan raarc de^ edi Is o lerad ard reeds n R.V.d.P ivoor; sjiorbijf Isdet den leuw liaree rt Die Vaml -visu vrijdag 14 november Aalst 20 u in het jeugdhuis Kreja. Driesleutelstraat 51 info- en debat-1 avond over «het experiment Kuba». Van 14 tot 27 november in 't Apostelken, Mijlbeek, I tentoonstelling werken van kunstschilder Adolf De Koninck. De I tentoonstelling is open tot 26 november en dit alle dagen van 10 I tot 12 u en van 14 tot 20u. Gesloten opdonderdag. Tot 23 november in New Reform. Wellekensstraat 45, reisend I museum «UBBEBODA CENTER-Zweden». Gesloten maandag en dinsdag. Nog tot 16 december in Galerij S-65, Spaarzaamheidsstraat 45, tentoonstelling Guy Leclercq. Gesloten op dinsdag. Affligem 20 u vooropening tentoonstelling kunstschilder Ray A.Stevens en An Couck. keramiste. De tentoonstelling loopt tot 23 november en is open op zaterdag van 14u30 tot 20 u en op zondag van 11 u tot 13uenvan 14u30tot20u. Aalst Nog tot 1 december in galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53. tentoonstelling Nicolas. zaterdag 15 november AaLst 20 u in zaal 't Kapelleken. Meulescljettestraat. optreden van Jeugd en Ballet Tron<;on. Baardegem Om 15 u in zaal Ons Huis. bijkomende opvoering van «De Spaanse Vlieg»door Hoop in de Toekomst, dit voor de Derde Leeftijd en om 20 u in dezelfde zaal, voor eenieder. zondag 16 november Aalst 19 u in zaal 't Kapelleken, Meuleschettestraat. optreden van Jeugd en Ballet Tron<;on. 20 u in jeugdhuis Kreja, Driesleutelstraat 51. voorstelling van film «Jesus Christ Superstar». 20 u in zaal De Kring. Dr. De Moorstraat 104, opvoering van Boeing-Boeing» door Nieuw Leven in een regie van Vic Moeremans. 20u30 in PAN.Wellekensstraat 45, folk disko-avond met Lode Caudron. maandag 17 november Aalst 20 u in de feestzaal Stadhuis, koncert door «Laat blijde weergalmen» o.l.v. Darel Van Daele, met als gastzanger Herman Slagmulder en begeleid door Christiaan Crombeen. 20 u in 't Apostelken, Mijlbeek voordrachtavond over «Euthanasie en abortus» o.l.v. E.H.Becausen Dr. De Loof. Affligem 20 oin het Kultureel Centrum voordracht over «Het experiment Cuba» door lie. Luk De Poortere. woensdag 19 november Aalst 19u30 in de Belfortzaal. Grote Markt, opening tentoonstelling De Oudheid in het jeugd- en kinderboek». De tentoonstelling loopt tot 25 november en is open van lOtot 12uen van 14 tot 19u. Gesloten op maandag en vrijdag. donderdag 20 november Aalst 20 u in filmzaal St.-Jozefskollege, Pontstraat, vertoning door K FL van «The Sugarland Express». hor legen! larbij vai n ka •«Bh liane met «1st is ft ver de lorna ;ensl tiesb Tkiez eze v« wij rnav rd n ttiviti net. divic lals ii tdda ar d< ft inl at ei thte en be Hen eteg lekti »n er

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24