FILM BIJ ONS KULTUURKALENDER TONEELVERENIGINGEN ONTEVREDEN OVER STADSSCHOUWBURG NIEUW LEVEN LANDT VEILIG MET «BOEING-BOEING» pJI li 24 - 21-11—75 - De Voorpost TRAFIC van Jacques Tati Met Jacques Tati (Monsieur Hulot), Maria Kimberly, Marcel Fraval, Honoré Bostel, Francois Maisongrosse en Tony Kneppen. (zondag 23 november 1975 om 20.30 uur in de grote zaal van het C.S.V., Wellekensstraat 45 - Pan Filmklub) Trafic is de voorlaatste film van Frankrijks grootste naoorlogs filmkomisch talent. Een man die met zijn eerste films een groot kommercieel sukses kende maar later bij het grote publiek in ongenade viel. Tati bleef met de onbetaalde rekeningen zitten. Op de een of andere manier heeft hij dan toch nog de kans gekregen om «Trafic» te realiseren. Aanvankelijk in samen werking met de Nederlander Bert Haanstra, doch die vlieger ging niet helemaal op. Een gevolg van die samenwerking is dan wel dat het grootste deel van de film in Nederland werd opgenomen, met Nederlandse technici (waaronder Ed Van DerEnden, kameraman). Wat voor interessants kan er zich nu in Nederland afspelen? Het is allemaal heel eenvoudig, doch er komen zoveel gags aan te pas dat het verhaal eigenlijk overbodig wordt, enkel maar de aanleiding tot zoveel jolijt. Het bekende Tati-personnage, Monsieur Hulot (prachtig gespeeld door hij zelf), heeft een prachtige uitvinding gedaan: hij be werkte een seriewagen tot all-round kamping-car. De meest onmogelijke snufjes zijn erop en eraan. Die camping-car moet op de internationale autotentoonstelling te Amsterdam wor den voorgesteld. De reis loopt echter niet van een leien dakje en wanneer de camping-car uiteindelijk de RAI bereikt is de tentoonstelling (kenners noemen zoiets een salon) net opge doekt. Ondertussen heeft Hulot ons anderhalf uur aan het lachen gezet. Tati's humor is buitengewoon sterk omdat hij steunt op obser vatie. ledereen herkent dus ergens wel een stukje van zichzelf en dank zij het sterk visueel talent van Tati werkt dat enorm in op de lachspieren. Het is onbegonnen werk U enkele gags voor te stellen, ze worden zo handig voorgesteld dat je ze echt wel moet zien. Dat wil echter niet zeggen dat Tati minder aandacht aan de klankband zou besteden. Integendeel, als je gemiddeld drie jaar aan een film werkt komt elk onderdeel voldoende aan de beurt. Zoals de titel al verraadt is «Trafic» een film over het (auto)ver- keer. Onrechtstreeks zal Tati daar wel enige positieve bedoe ling mee hebben, namelijk de automobilisten aansporen tot wat meer vriendelijkheid op de weg. Aangeraden dus, vooral voor de talrijke zuur kijkende chauffeurs. THUNDERBOLT AND LIGHTFOOT van Michael Cimino Met Clint Eastwood (in de hoofdrol uiteraard), Jeff Bridges, George Kennedy en Geoffrey Lewis. (cinema Palace) Clint Eastwood hoef ik U zeker niet meer voor te stellen, U kent hem wel als de held uit talrijke spaghetti-westerns. Ook in 'Dirty Harry' en 'Magnum Force" staat hij aardig in het zonnetje. Eastwood is echter in het gewone leven een snuggere zaken man en dus investeerde hij de verdiende centjes in een eigen filmproduktie-maatschappij (Malpaso Company). Michael Cimino mocht van baas Eastwood zijn eerste lang speelfilm maken, maar uiteraard moest Clint een mooie rol toebedeeld krijgen. Hij is dan ook niemand minder dan Thun derbolt, een pittoreske gangsterfiguur die dikke vrienden wordt met Lightfoot, een beginneling in het vak. Thunderbolt heeft met zijn vorige kraak enige tegenslag gekend en zijn makkers van toen willen nog een appeltje met hem schillen. Er blijkt echter een misverstand in het spel te zijn: Thunderbolt heeft helemaal geen schuld aan de ontdekking van de buit en dus worden de vijanden ineens weer vennoten voor een vol gende kraak. Met die volgende kraak zal het echter minder goed aflopen. Cimino weet zijn twee voornaamste personnages goed te gebruiken: ze staan enigszins tegenover elkaar wat karakter en verwachtingen betreft. Hun vriendschap blijkt op de duur hechter te zijn dan men in het keiharde gangstermilieu voor mogelijk houdt. Een pretentieloze en vnendelijke gangsterhistorie dus, die weet te boeien door de vlotte vertelling. WAY OF THE DRAGON (De Terugkeer van de Draak) van Bruce Lee Vóór Bruce Lee het hoekje om ging kreeg hij de kans om zelf een Kung Fu prent te maken. Hij regisseerde de film, schreef het scenario en akteert uiteraard ook zelf. In Frankrijk, waar een kleine Bruce Leer rage heerst, kende de film een groot sukses. Dit is waarschijnlijk niet aan de kwaliteiten van de film te danken maar eerder aan de naam Bruce Lee. Het verhaal is buitengewoon lullig, wat wel meer voorkomt bij Kung Fu-films. Gelukkig weet Bruce dank zij zijn onovertroffen manier van vechten een en ander te redden. Voor Kung Fu fanaten is deze «Way of the Dragon» uiteraard een buiten kansje om hun idool nog eens aan het werk te zien. (in cinema Alfa) SWEET SUGAR van Michel Levesque Met in de hoofdrol Phyllis Davis (in cinema Feestpaleis) Wat de makers van deze film heeft bezield, mag Joost weten Een stupieder verhaal kan je echter moeilijk bedenken. In een kamp worden een aantal vrouwen vastgehouden om arbeid van allerlei slag te leveren. In de eerste plaats bestaat hun werk erin plantagewerk te verrichten. Wat er na de uren gebe urt kan het kleinste kind nu al raden. Op een mooie dag zijn de dametjes het echter beu (wie zou dat niet?) en besluiten alle mogelijke middelen te gebruiken om te ontsnappen. ..Wanneer komen de vrouwen nog eens in opstand tegen de makers van dergelijke idiote films? «Sweet Sugar» maakt het Jaar van de Vrouw op de meest grondige manier belachelijk. GUY DELE Sinds enkele maanden zoeken de Aalsterse toneelvereni gingen toenadering tot elkaar. Dit noemen wij een zeer posi tieve aktie, vooral als men weet dat het nog niet zolang geleden is dat een ongezonde rivaliteit tussen de diverse toneelgroepen bestond. Maar deze toenadering bestaat niet alleen in samenkomsten; de toneelmensen hebben meer en meer interesse voor el- kaars werk dat achteraf op ernstige basis kan besproken worden. Hier en daar merken we zelfs een zekere vorm van samenwerking tussen de leden onderling. Een dialoog is dus op gang ge bracht. De toneelverenigingen die de Aalsterse stadsschouw burg (als we die naam kunnen zetten!) gebruiken zijn nu ech ter danig ongerust en ontevre den. Inderdaad deze zaal, een stofnet van het zwartste soort, is allesbehalve in orde. Nu pogen de toneelverenigin gen een dialoog met het Aals terse stadsbestuur tot stand te brengen in verband met de ak- komodatie. Maandag jl. werd terug een vergadering belegd. Arbeid en Kunst, De Schakel, 't Land van Riem, Voor Taal en Vrijheid en de Catharinisten waren gede legeerd. Enkel K.L.V. is niet komen opdagen, maar voorzit ter Wauters was weerhouden op een perskonferentie in ver band met het Aalsters karna- valboek en had nagelaten zich te laten vervangen. Als agendapunten: de belich- tingsproblematiek, het gordijn, de parking. BELICHTING Elke toneelliefhebber weet dat de lichtinstallatie steeds ver zorgd werd door stadselektri- cien Hubert Janssens. Deze man is nu echter bevorderd, met als resultaat dat hij over geen namiddagen meer be schikt om de lichtstanden te stellen. Maar daarbij bestaat een verbod niemand behalve het stadspersorieel mag aan de installatie werken. Onder dit stadspersoneel zijn echter geen kandidaten te vinden die deze taak op zich willen of kun nen nemen. Wanneer nu Hu- bert Janssens de toneelver enigingen toch een dienst wil bewijzen (en dat is ondertus sen al gebeurd) dan wil dat me teen zeggen dat hij van oktober tot april op heel weinig vrije avonden noch weekends moet rekenen. Geeft hij verstek, dan staan de toneelverenigingen stige problemen mee op: wat tijdens de blokperiode?, wat met de verzekering? Ten slotte besloot de vergade ring het probleem met Hubert Janssens te bepraten in de hoop tot een akkoord te ko men, eventueel mits vergoe ding wat dan meteen weer het toch al karig budget van som mige verenigingen aantast. Wat de subsidiëring betreft, la ten we van de gelegenheid ge bruik maken om er op te wijzen dat die langs de magere kant De vergadering van de toneelverenigingen, (jm) met hun rug tegen de muur. Schriftelijk werd enkele tijd ge leden dit probleem aan het stadsbestuur voorgelegd en om een oplossing gevraagd. Schepen van kuituur Van den Eede maakte deze brief over aan kollega schepen De Neve, maar tot dusver noch ant woord, noch oplossing. Als voorstellen zijn dan ook uit de bus gekomen vooreerst dat elke vereniging voor zijn eigen elektricien zou instaan om tij dens de opvoeringen het lich- torgel te bedienen, terwijl het plaatsen van de lichtstanden aan Hubert Janssens zou kun nen gevraagd worden, want hij is momenteel de enige man die uit het kluwen van draden wegwijs geraakt. Een andere oplossing zou kunnen gevon den worden in het aanwen/en van laatstejaarsstudenten uit de Aalsterse technische scho len, maar dan rijzen gelijk ern- is. Elke vereniging krijgt 7.500 F maar kan op de stadsdien sten en de schrijnwerkers be roep doen om dekors op te timmeren, wat dan meteen ook een besparing betekent. Een toekomstwens, de subsidie verdubbeld zien. We vergelij ken even. De ongeveer veertig karnavalgroepen kunnen op ong. 10.000 tot ong. 40.000 F rekenen alnaargelang hun prestatie. Dit is misschien een bewering die in karnavalmid- dens slecht onthaald wordt, maar eerlijk is eerlijk: de to neelverenigingen zijn ook van oktober tot april in de weer om een, zij het dan een andere, massa mensen te bereiken. Ook zij laten de herbergen rond de schouwburg een gans sei zoen mee profiteren, of niet soms? GORDIJN Geruime tijd reeds verkeert het Boeing Boeing is zo stilaan een klassieker aan het worden. Elke toneelliefhebber heeft het dan ook al eens gezien, hetzij bij een beroepsgezelschap, hetzij op T.V. Te Aalst zijn nu reeds twee gezelschappen die dit lach en kasstuk aandurf den, voor een paar jaren de Catharinisten en momenteel Nieuw Leven. Het stuk zelf zit ingenieus in elkaar, een blijspel vol verras singen en waarbij de ontknoping tot op het laatste moment ondoorzichtog blijft. Het gebeuren situeert zich in de tijd dat de snelle Boeing's hun intrede doen in de burger luchtvaart. Bernard, een vrij gezel, houdt er drie liefjes op na. Janet, de Amerikaanse, Jacqueline de Franse en Friedl de Duitse. Alle drie airhostess die hun vrije dagen bij hem doorbrengen en zich stuk voor stuk als toekomstige echtge note van Bernard voorstellen. Om de bezoekjes ordentelijk te laten verlopen houdt de char meur er een strikte uurrooster op na. Janet de lucht in, Jacqe- line landt, Jacqueline de lucht in. Friedl landt. Maar de snel heid van de Boeing, de mist en andere onvoorziene omstan digheden zorgen ervoor dat op een bepaalde dag er drie hun verloofde komen opzoeken. Grappige maar hoogst hinder lijke toestanden voor Bernard, die zich echter met de hulp van Robert, zijn vriend op bezoek, uit de netelige situatie weet te redden. Overwacht ein de. De drie meisjes terecht, Bernard en Robert weer met hun beide voeten op de grond. Het publiek dat het stuk reeds kent, let dan ook vooral op spe lers en regie, wat de taak van een amateursgezelschap niet gemakkelijker maakt. Het is hier dus een kwestie geworden van goed of slecht, een zijs poor bestaat niet. Regisseur Voc Moeremans heeft in dtik stuk optimaal, ge bruik gemaakt van zijn spe lersmateriaal. De regie was zeer sterk, het stuk had een goed tempo, stak vol fratsen en schitterende vondsten. De lach bleef dan ook konstant in de zaal. Voor een tweetal jaar ontdek ten enkele mensen van Nieuw Leven Eddy Veeckman. Deze jongeman was toen geen den derend akteir, maar heeft zich op twee jaar tijd ferm weten op te werken. Dankzij een strenge regisseur, harde repetities is Veeckman erin geslaagd een verzorgd optreden met een goede vlotte taal te brengen. Hii was een tikkeltje te weinig v JgiJBV flBESiï&ÈfÊl"3?.'S 1 f's - jm gordijn die het publiek van de scène scheidt in een verre gaande slordige toestand. De zoom is losgekomen en blijft er maar bij slepen. Er zullen po gingen ondernomen worden om nog deze week herstellin gen uit te voeren. VESTIAIRE Geregeld staan in het kleine zaaltje voor de ingang van de zaal, twee fietsen en een kin derwagen. Deze toch kleine ruimte, de vestiaire genoemd, zou minstens tijdens de voor stellingen moeten ontruimd worden om plaats te maken voor kledingstukken. Persoon lijk vinden wij het hoogst on aangenaam en hinderlijk en ve len met ons, dat zware winter mantels op de knieën dienen genomen, wat zeker geen kon- fortabel e zit waarborgt. Als die vestiaire dan regelmatig een flinke zeepbeurt krijgt, zijn we al een heel eind. PARKING Dat de stad Aalst op zaterdag en zondagavond in het cen trum met overvloedigepar keerproblemen te kampen heeft, leidt geen twijfel. Om en rond de stadsschouwburg is dit echter een meer dan hopeloze zaak, gezien de twee cinema zalen die in de buurt ook druk bezocht worden. Medewerkers aan toneelvoorstellingen kon den tot voor kort hun wagen kwijt op de speelplaats van de stadsschool. Plots kwam daar echter een verbod. Er werd be sloten een aanvraag in te die nen om enkel aan spelers en medewerkers de toegang tot de speelplaats te verlenen en de poort slechts een half uur na de vertoning te sluiten pf even tueel de sleutel aan een ver antwoordelijke van de toneel vereniging te overhandigen. Wellicht zal het stadsbestuur op deze vraag positief reage- DISCIPLINE Men konkludeerde echter d, de verregaande verwaarlozii op scène deels aan de t neemensen zelf te wijten Een strengere discipline mo in acht genomen worden. H vol tapijt kon slechts één ja die naam waardig blijven. H is nu ontsierd door gaaf uitgedoofde sigarettenpeukji en diverse verfvlekken. Ook doeken achter de scène zi gescheurd. Dit kan enkel rekening van de spelers medewerkers geschrevt worden. Men gelooft nochtar zelf dat iedereen zijn steenl moet bijdragen om de stad schouwburg in een onberisp lijke toestand te houden, do men dat niet dan wordt men onvermijdelijk opnieuw h slachtoffer van. t ljaï el .-.eiOJ stg^' PUBLIEK En mogen wij daar dan n< even aan toevoegen, wij spreken in naam van het pl bliek dat de zaal dringend ei fikse opschik kan gebruik» Loshangende doeken, spil newebben, stofnetten, vastgi plakte kauwgom en uitsti kende nagels zijn hinderlijke je me tributen die de sfeer in e<ct,wel stadsschouwburg niet mak(eterja en er toe bijdragen dat wij kuieh tal nen spreken van een rommöeen gi kast, een kiekenkot, een afgéuziek dankte opslagplaats en me^eelsi van die scheldnamen. jna n Laat ons hopen dat men zicrgblat niet steeds blijft schuil houde achter de namen kultureel eer trum en Molenstraat, dat m verre toekomstmuziek en mi goede wil en relatief weini|" centen, een hoop disciplin van de kant van de akteurs e het publiek kan de Aalsters toneelzaal.best in een aangt^' name en net uitziende stads schouwburg die naam waardi herschapen worden ROEL VAN DE PLAC lj is f charmeur om Bernara ie zijn. ulrich D'Haese als vriend Ro bert, bracht akteurswerk van de bovenste plank, evenals de meid voor aale werk Bertha, Lut Van Cauter - Voet. Zij droeg het stuk, presteerde het om bij elk verschijnen een lachsalvo uit te lokken. Zij was kwasi ernstig, hopeloos grap pig en geraffineerd. Zo n meid is een juweel, want zij kookte Amerikaans, verfijnd frans en choucroute mit Frankfurter- wursten. Doe het maar eens na in zo'n tempo. De drie airhostesses in kleu rige uniformen wisten zich ge loofwaardig te maken, Janet, Carine Wauters, was een nogal koelè ietwat berekende Amerikaanse; Jacqueline, Carmen Van Der Eist, de on stuimige Frangaise en Friedl, Daniëlla Peleman - Jacob, de mooie ernstige Duitse. Nogmaals het bewijs, deze jonge mensen hebben niet zo veel plankenervaring, maar de regisseur heeft ze tot volwaar dige prestaties gebracht. Het dekor was mooi en afgewerkt, het kleine tafeltje uitgezon derd, het stak nogal schril af tegen het andere luxueuze. Samenvattend een fijne to neelavond, een pluim op de hoed van Nieuw Leven, een ak- teursploeg die weet aan te pakken. Roel Van de Plas vrijdag 21 november Affligem 20 u in het Kultureel Centrum dia- en voordrachtavond over Sicilië door de H. A.Vercauteren. aalst -Nog tot 26 november in 't Apostelken. Mijlbeek, tentoonstelling werken van Adolf De Koninck. De tentoonstelling is open van 10 tot 12 u. en van 14 tot 20u. Gesloten opdonderdag. -Nog tot 16 december in Galerij S-65, Spaarzaamheidsstraat 65, tentoonstelling Guy Leclercq. Gesloten op dinsdag. -Nog tot 23 hovember in New Reform, Wellekensstraat 45, reizend museum «UBBEBODA CENTER-Zweden». Gesloten op maandag en dinsdag. -Nog tot 1 december tentoonstelling Nicolas in Galerij Valerius De Saedeleer. Keizerlijk Plein 53, Aalst. Affligem Nog tot 23 november tentoonstelling in het Kultureel Centrum. Ray A.Stevens en An Couck. De tentoonstelling is open van 14u30 tot 20 u op zaterdag en op zondag van 11 u tot 13 u en van 14u30 tot 20 u. Aalst Nog tot 25 november in de Belfortzaal. tentoonstelling «De Oudheid in het jeugd- en kinderboek». De tentoonstelling is open van 10 tot 12 u en van 14 tot 19 u. Gesloten op maandag en vrijdag. 20u30 in Oud-Hospitaal. Oude Vismarkt 13. spreekbeurt door prof. Pieter De Bruyne over «Het Egyptisch Meubel». Ingericht door Bolaska. zaterdag 22 november Aalst 20 u in jeugdhuis Kreja. Driesleutelstraat 51. optreden van kleinkunstenaar Ed Kooyman. 20 u. in zaal De Kring, Dr. De Moorstraat 104, opvoering van «Boeirtg-Boeing» door Nieuw Leven. 20 u in Stadsschouwburg. Vredeplein, opvoering van «Slippers» door De Catharinisten. 20 u in feestzaal Moorselbaan, opvoering van «De Knecht van twee Meesters» door HogerOp. Régie Louis Pauwels. zondag 23 november Aalst 20u30 in Pan-filmklub, Wellekensstraat 45, vertoning van Trafic van J.Tati 20 u in jeugdhuis Kreja, Drie Sleutelstraat 51. diavertoning over «InventarisGroen Aalst». 20 u in zaal De Kring. Dr. De Moorstraat 104. opvoering door Nieuw Leven van «Boeing-Boeing». 20 u in Stadsschouwburg. Vredeplein, opvoering van «Slippers» door De Catharinisten. 20 u in feestzaal Moorselbaan. opvoering van «De knecht van twee meesters» door Hoger Op. maandag 24 november Aalst 20 u in Stadsschouwburg, Vredeplein, opvoering van «Slippers» door de Catharinisten. 20 u in feestzaal Stadhuis. Grote Markt. St-Ceciliakoncert door de Koninklijke Symfoniekring «Door Eendracht Groot», o.l.v. Raoul Ladeuse. 12u 15 in de salons Carlton. Zonnestraat 32. causerie door prof. Bernard Kemp over «De Hedendaagse Roman in de Zuid-Neder landen». Ingericht door het C.M.B. V. dinsdag 25 november Aalst 20 u in de feestzaal Stadhuis, voordracht door Mevr.M.Van Spcybrocck-Reintjes van Veerssen over «De Vrouw in de Kerk». donderdag 27 november Aalst 20u30in de feestzaal Sint-Jozefskollege. St-Ceciliakoncert o.l.v. Albert Veldeman door de Kon. Harmonie «Al Groeiend Bloeiend». kir acht vele int o itdek ineelli lat oi is OVi eook lorei iar we fideri isten. aan a Jliefd 2 roll >aaf ngen eeït tiuisl 907 eftijd erii I i t ribt :n re tter. anaf eklee uverc in ef jkers sklec reedi erste udov ideri oor/i loe K-kuil lp 16 cfhel oen n api et L. 'atha onge an d ij h taani onge i'erd laak e ke onee

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24