I I" Ml 7' HUGO CLOCHERET EN P LUK DE BLOK fa 24 - 9-1-76 - De Voorpost kHfttl SPROOKJESACHTIGE PALLIETER BEGON ZIJN SUKSESRIJKETOURNEE DOORHEEN VLAANDEREN «Pallieter is een sprookjesfilm. Ik bedoel het niet als zodanig. Laat ons dus beter zeggen, een film met en sprookjesachtig karakter. Er is dus wel in de richting gedacht. Zo mag ik ook wel naar voor brengen dat ik deze film gemaakt heb voor een groot publiek, voor iedereen, toegankelijk.» Aan het woord is Roland Verhavert. Geboren in 1927 met als passie de filmwe reld. Sedert 1952 verbonden aan de televisie, maakte hij zijn eigenlijke debuut met de speelfilm «Meeuwen sterven in de haven». Van zijn hand waren ook de BRT produkties «Kerkhofblom men» en «De luitenant». Vanaf 1966 legt hij zich wer kelijk toe op het maken van lange speelfilms. Met «Het Afscheid» werd zijn naam genoemd en met «Rolande met de bles» en «De lote- ling» was hij niet meer weg te denken uit het Vlaamse filmmilieu. Thans ging zijn nieuwste werk «Pallieter», naar het boek van wijlen Fe lix Timmermans, in zo maar eventjes zeven Vlaamse ste den tegelijk in première. En met sukses. Wij zouden het een bekroning kunnen noe men voor Pallieter, Roland Verhavert en de Vlaamse film». DV. Roland, hoe kwam je tot de verfilming van Pallieter? «Wel, in dit geval was het een producer die inlichtin gen had genomen over be paalde onderwerpen en daaruit Pallieter heeft geko zen. Het was trouwens Jan Van Raemdonck, die ook de producer was van «Mira» en «De Loteling», die me ge vraagd heeft Pallieter te ver filmen. ik heb daar heel lang en intens over nagedacht, om dat ik mij zeer bewust was van de moeilijkheden van de zaak. Het risico op alle gebied, ook voor me zelf. Eveneens voor de con ceptie van de film. Voor de weerslag van buitenuit, ge zien bepaalde vooroordelen. Doch dan kwam het ele ment, dat Hugo Claus het scenario zou schrijven. En dat heeft mij dan gestimu leerd in de richting van: Ik zal het dan toch maar doen. Maar het is niet zonder aar zelingen gebeurd. Het was een moeilijke beslissing. Maar eenmaal die stap ge zet geef je jezelf al Ie kansen en sta je er volkomen ach ter». DV. Werdt de film, van staatswege voldoende ge- subsideerd? «Kijk, het budget voor de film bedroeg 16,5 miljoen en we kregen een subsidie van 6 miljoen. Deze film is na tuurlijk een co-produktie met Nederland, waardoor wij ook langs die zijde nog ongeveer 6 miljoen staats- betoelage kregen. De rest moet komen van de privé- sektor. En daarvoor valt er wel hard te discussiëren». DV. Hoezo? «Wel, hoe zou je zelf zijn. Als ik de 2 miljoen heb, zou ik het ook niet in de film steken. De kans is 9 op 10 dat je het kwijt bent.» DV. Zo groot? «Welja, elke film die ge maakt wordt, op enkele uit zonderingen na, zoals «Mi- ra - Louisa, een woord van liefde - Rolande met de bles - De loteling», is financieel een catastrofe. Dat betekent dus niets voor de privé in breng. En dat heeft als ge volg, voor kleine, zwakke fir ma's: faillissemnt, waarvan voorbeeldenofwel dat be drijven die iets steviger zijn, daar een gat in hun kas krij gen. Wat dan weer moest gevuld worden door bvb. en kele kort- of industriële films en de goodwill van een paar schuldeisers. Het is dus telkens een gok. Maar ik kan je wel zeggen dat, zoals het momenteel gaat, ik de Vlaamse film zeer zwart zie. Het heeft de schijn van, maar 't is allemaal klater goud. En dat gebeurdt dan op de rug van enkele men sen die door de film geob sedeerd zijn en daar zeer zwaardoor bloeden, jaar in, jaar uit» DV. Roland, verdien je iets ter. Dan sta je volkomen alleen. En dat, door de schulden te maken, ook in trest komt. Daar spreekt men niet over. Maar we moe ten wel Altuur hebben. Be talen is echter wat anders». DV. Men verwijt Verhavert gemakkelijk, dat hij steeds adoptaties brengt van be staande werken. Consiënce, Teirlinck en nu Timmer mans. «Wel, ik moet je zeggen, dat ligt me volkomen. Ik sta daar volledig achter. Maar als er mensen zijn, die ons goeie scenario's tonen, laat het ons weten, hé. Mijn talent zit niet in het uitvinden van verhaaltjes. Dus neem ik als basis bestaande werken, waarvan het grondidee be houden wordt, maar dat wel voor de rest volkomen op nieuw is. Men vergeet tel kens één ding en dat is dat negentig procent van filmprodukties op die n nier gebeurd. Het zijn zonderingen regisseurs altijd een eigen origii scenario schrijven. De meeste zijn aanpassN1 gen. Maar ja....ze hebt*jvl toch altijd iets aan te mPcl ken. En dat werkt zo denf£ raliserend voor iedereen co* met filmmaken in dit laai. bezig is. Men krijgt werkeljn0 de indruk, dat men pas c lukkig zal zijn, als die p? gekken die film maken, f'1 daar moet men stapelg^vl voor zijn in ons land, om^,' nog ergens zodanig te o| moedigen, dat ook zij errnja, ophouden. Lp Mit Die indruk heeft men werl^Vi lijk. Maar als dat de bedij-na ling is, dat ze het ons ötiai meteen zeggen». t: Hugo HeyndricP groot aantal zelfportretten overigens op het autobiografe karakter van het oeuvre fn' Twee jonge kunstenaars uit het Aalsterse, Hugo Clocheret uit Hekelgem en Luc De Block uit Meldert stellen hun werk ten toon in Galerij Kaleidoskoop, Nederkouter 45 te Gent van zondag 1 ljanuari tot en met donderdag 29 januari. Prof Dr. F. Vyncke van de R.U.G. houdt de inleiding bij de vernissage op zondag 11 januari te 11 uur. Zondagnamiddag en maandag blijft de Galerij echter gesloten. HUGO CLOCHERET In de eerste plaats schilder heeft hij zich de laatste tijd hoofdza kelijk toegelegd op wat men het «gefingeerde portret» zou kun nen noemen. Personnages staan of zitten roerloos in een karig milieu omgeven door enkele alledaagse objekten. Diepe stilte! Uit blik en houding van de personages spreken onzeker heid, innerlijke twijfel, geeste lijke eenzaamheid, gevoelens die het schilderij een innerlijke geladenheid verlenen. Daarenboven leggen de karig heid van de détails, de roerloos heid van de personages en het rijke doch beheerste koloriet een mineurtoon over het geheel. Deze doeken zijn dan ook maar in schijn «portretten». In feite groeien de personages uit tot universele types, tot symbolen van het op zichzelf teruggewor pen individu in een beschaving die veeleer een spiegelpaleis dan een forum is. het betrekkelijk Hugo Clocheret. LUCK DE BLOCK Opmerkelijk en origineel i zijn vooral de keramiekpanej in verschillende formaten, als materie gebakken aardet plaats van doek en verf zijn f om zo te zeggen «schilderij^ Ze stellen fiktieve landschapJ voor, vertolking van een in» lijke visie op de realiteit. MinL meer herkenbare elemen||j zoals. land. zee. horizon. Ju spansel. bepaalde voorwerp 1 worden opgeslorpt in een gestj de. verdroomde sfeer. Luc Block leidt ons binnen in onmiddellijke schimmige werC waarover een waas van stjp.j hangt, met hier en daar even£nf een verstarde aanzet tot be<« ging. Toch worden we n>|j afgeschrikt en dit zij een rustig afwisseling van organische tr(j ometrische vormen en evenzt. dank zij het zacht en rijk nuancen spel van gedoof kleuren. De kleine bron en i figuratiever en ook heftigfc Koppen, schedels en torsot gegoten volgens de cire-penj» methode, vertonen hartstochCg^ lijke vervormingen die kwelli|n(j en wanhoop vertolken. Hot klein van formaat krijgen juist daardoor hun monum«jnj tale allure en hevige expresaglc kracht. e Hdu lam aan de film dewelke je ver wezenlijkt? «Neen, ik verdien daar niets aan. Kijk, ik ben leraar aan de filmschool, het RITCS. Dat is trouwens mijn leven inkomen en ook het enige. Daarnaast ben ik zaakvoer der van een kleine filmpro- duktiemaatschappij, die af en toe een film produceert; die ook mijn regiewerk in casseert, die mij geen wed de uitkeert, maw. die firma is de p.v.b.a. Visie en be staat haast twaalf jaar, zon der dat ik daar één frank aan verdiend heb. Wel zelf aan ingestoken door de inkom sten van mijn filmwerk. Waarom is dat nu Zo? Om dat wij films produceren, destijds «De vijanden - Het afscheid - Rolande met de bles - Verbrarde brug», die er juist op het nippertje toe kwamen hun budget te recu pereren Er zijn er enkele die zware putten hebben gelaten, zo als «Princess» die 1,5 mil joen blijvende schuld heeft laten staan. Gevolg, het geen de zaakvoerder Verha vert verdient als honorarium voor het maken van de «De loteling» of «Pallieter» gaat allemaal in de ka -s van die firma, die dat nodig heeft om vroegere schulden te be talen en zelfs volgende schulden». D.V.Kun je in dit land dan komen tot een beroepska rakter? «Als regisseur, neen. En als produceur zijn er enkele die stevig staan. Ik kan mijn filmwerk dus een professio nele hobby noemen. Ik spreek hier natuurlijk niet over de technische ploeg, de acteurs, enz. Die krijgen ui teraard een honorarium voor hun prestaties». DV. Kan men het niet aan wezig zijn van een profes sioneel regieberoep, ook wijten aan de informatie de welke in ons land via pers, radio en tv. wordt doorge speeld? «De informatie is veel te wei nig. En als ze er is, wordt er wel zorg voor gedragen dat ze zo objektief mogelijk is. Nu vindt ik, dat dat dus niet ter sprake komt. Je moet dat nu niet veralgeme nen, want dan zegt men: Moeten we dan slechts din gen stimuleren. Dat wordt natuurlijk niet gevraag; Maar wel van niet te vlug te denken dat het slecht is. Ik vind dat we een soort sup porters mentaliteit moeten aankwekenEn dat is er hoe genaamd niet. Mijn film «Rolande met de bles» werd in de Standaard afgemaakt, Regisseur Roland Verhavert De hoofdvertolkers van «Pallieter»: Eddy Brugman en Jacqueline Rommerts. tot en met. En zo nemen bepaalde filmcritici een machtspositie in, die zware gevolgen kan hebben». DV. Ook «De loteling» werd niet zo goed onthaald, voor al na de vertoning op de televisie? «Kijk, in dit verband met die film wil ik toch een paar dingen rechtzetten. De lote ling heeft bij de première een zeer gunstige kritiek ge had. Ook toen de film in circulatie ging, kreeg hij goeie resultaten. In totaal hebben ongeveer 250.000 bioscoopbezoekers die film gezien in de zalen en het grootste deel daarvan was daar gelukkig mee. De reakties waren bijgevolg zeer gunstig. Maar, wat ge beurd er nu. De film komt op de televisie en 1.300.000 mensen heb ben daar naar gekeken, vol gens BRT statistieken. Wat dus enorm is. Daarvan heb ben 1 miljoen mensen de gewoonte niet van naar de cinema te gaan. Die ook geen internationale filmevo lutie volgen. Die ook niet weten wat er in de zalen gebeurd. Die ook niets of weinig lezen. Kortom, die gewoon naar televisie kij ken. Bij die kijkers zijn er nu een deel die gechockeerd waren door die verkrach tingsscène. En die schrijven brieven naar de pers. Hoe veel? Honderd, tweehon derd. Want wie de film goed vond, schrijft niet Enkel bij uitzondering, als ant woord op een negatieve kri tiek. Ik neem die zaken dus zeer relatief op. Want kijk, hoe sommige filmcritici ook te werk gaan. Het was op de première van «De loteling» te Antwerpen, dat Georges Ladé, die in «De Nieuwe» teksten pleegt te schrijven, met de microfoon of met het penseel in de hand, naar mijnheer Calewaert ging, toen uittredend minister, en de vraag stelde: «Wel mijn heer de minister, vindt U het geld goed besteed?» Dus duidelijk om een negatieve reaktie te krijgen. En een reaktie kreeg hij, in de vorm van«Zeer goed besteed mijnheer, zeer goed!» Dit is nog eens om aan te tonen dat filmkritieken bepaalde catastrofen kunnen aanrich ten. Nu is dat gelukkig een macht die aan Georges Ladé niet beschoren is. Maar het is dus wel de mentaliteit hier, die dus ergens wil, uit sensatie misschien en nega tief inzicht, en uit giftige galblazen uiteraard, want de redenen zijn velerlei, om te komen tot een negatieve in stelling tot bepaalde zaken. Als besluit op uw gestelde vraag nu, i.v.m. hetgeen o- verblijft als reaktie op «De loteling» mag ik dus wel zeggen, naar mijn gevoel:- zeer goed». Ook de Aalsterse cineast Fons Borremans kwam even goeidag zeggen aan zijn vriend Roland Verhavert en «De Voorpost». Wij nodig den hem daarop uit, even ons gesprek te volgen Volgens Fons bestaat er ook nog een reéél mentaliteits- verschil tussen Nederland en Vlaanderen. Een Neder lander «waardeert» zijn ei gen produkties veel meer. Niet alleen met film, maar met alles, sport, muziek, werkelijk alle talenten die er zijn. Bij ons is de algemene tendens nog steeds, wat geen cultuur is, moet eraan. Roland Verhavert gaf ons hierop het voorbeeld van de Nederlandse TV. «Deze mensen duwen wer kelijk hun eigen talenten on ophoudelijk naar voor. Dit is bij ons gewoon ondenk baar». DV. Om nu terug op «Pallie ter» te komen, Roland. Was het moeilijk de geschikte ac teurs en actrices te vinden? «Heel moeilijk. Temeer daar ik niets aan het toeval wil overlaten. Ik wil, wanneer ik een bepaald personage bezt door een acteur, een volko men zekerheid». Pallieter wordt vertolkt door Eddy Brugman 32 jaar, ras echt Antwerpenaar, met to neelcarrière in Nederland. Hij geeft werkelijk het beeld dat Hugo Claus en Verhavert in het boek van Timmer mans, gezien hebben. Een levenskunstenaar. Een man met een vreemde weemoed achter zijn zinnelijke natuur. De rol van Marieke werdt toebedeeld aan Jacqueline Rommerts, pas 18 jaar, ko mende uit Nederland. Ze is studente modetekenen in Amsterdam en poseert in haar vrije tijd als fotomodel Zij beantwoordde volledig aan het gestelde idee. DV. Staan er reeds terug plannen op het agenda, Ro land? «Wel, ik heb een paar ideeën waar ik zo vlug mogelijk één zou willen uitzoeken. Het moeilijke echter in dit kleine land is, dat we met zoveel zaken moeten rekening hou den. We moeten onszelf te vreden stellen. We moeten de Minister tevreden stellen, de kabinetsattaché, het mi nisterie van Cultuur, de se- lektiecommissie, filmcriti cus a, b en c en ook het publiek. Eigenlijk is het alle maal niet mogelijk. Er zijn altijd een deel van die men sen die ontevreden zijn. Je moet bijna, hoe idioot het ook lijkt, gaan kiezen in fun ctie van wie je op voorhand gaat tevreden stellen, 't Is eigenlijk een absurde situa tie. Stel je voor dat de Ita liaanse regisseur Fellini hier films zou moeten maken. Dat is gewoon ondenkbaar. Wel van ons verlangt met dat. Als je een film maakt die het publiek niet goed onthaald, dan blijft hij in de kelder liggen. Met alle financiële gevolgen van dien. Maakt ge een film waar het publiek wel van houdt, dan zegt men in de cultuurkringen: Ja maar, moeten we daar ons geld aan geven. Maar we zeggen niet waar het geld moet van daan komen, als het een fiasco is. Dan laat men je gewoon vallen, in de armen van deurwaarders en han delsrechtbanken. Daar trekt zich niemand wat van aan. Geen journalist noch minis-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24