ONTMOETING MET GIL RICARDO Rebel van de goochelwereld AALSTERSE FLITSEN HET GEBEURDE IN UW STRAAT 10 - 6-2-76 - De Voorpost Molenstrai ddag A. Va a toen zie «Mijnheer Ricardo, wij willen over U een film draaien». «Ik schrok wel even toen een BRT. filmploeg mij dat voorstel kwam vragen. Tenslotte is goochelen geen boerenbedrog, maar een zeer verfijnde kunstvorm. Wat velen nog steeds niet willen begrijpen. Daarom ben ik de Vlaamse Televisie dankbaar dat zij mij de kans geven om dat aan te tonen. En dat bedoel ik niet uit pretentie. Maar ik ben wel altijd een beetje een rebel geweest iri die zaken.» Ricardo goochelt momenteel zowat 15 jaar alles tevoor schijn, maar laat het tevens op de meest verbluffende wijze verdwijnen. Als rasechte Ant werpenaar was hij als kind reeds een buitenbeentje. Speelgoed interesseerde hem gewoon niet. Hij was zodanig door de goochelkunst gefasci neerd, dat hij tijdens zijn jeugd jaren geen enkel optreden van een goochelaar miste, noch op televisie, noch in het kleinste zaaltje. Hij reisde zelfs naar Frankrijk om een optreden bij te wonen. Hij kreeg zodanig de goochel- mikrobe te pakken, dat hij zich een goocheldoos aanschafte en zich de trukjes eigen maak te. Hij sloot zich tevens aan bij een Antwerpse club, de V.V.G. ttz. «De Vlaamse Vereniging van Goochelaars», omdat deze werkelijk het paspoort is tot de goochelwereld. Daar kreeg hij de coatching van Frans Snoek, zijn trainer, om volledig in het vak bijgeschaafd te worden. En zo vormde zich stilaan de naam, «Ricardo» tot wereldfaam. Hij verwierf tal rijke eerste prijzen, o.a. op het Interlanden Goochelkonkoers te Hilversum, de Coupe du C.M. «Les 52» te Brussel en het Algemeen Goochelen I.V.M.V.G, Tevens winnaar van de fel begeerde trofee, de gouden goochelstok, kent hij telkens een stormachtig ap plaus bij ieder optreden, waar bij zijn vrouw, achter de scher men steeds zijn rechterhand is. Hoe komt men terecht bij de club, de V.V.G. Wel, kijk, veel mensen verdie nen hun boterham door het goochelen. Maar er zijn er ook die zich willen interessant ma ken in die zaken. Die ook willen goochelen, maar het niet vol houden. Dus, als er iemand opgenomen wordt in de ver eniging komen ze automatisch achter geheimen. Als ik het zo mag noemen eigenlijk, want goochelen is een kunst, welke visueel moet genoten worden. Er is regelmatig training en samenkomst van de kring, nl. een 15-tal goochelaars die ie dere vrijdag (als ze tenminste geen optreden hebben), aan elkaar hun nieuwe nummers voorstellen en bijgewerkt inoe fenen. Er zijn ook trukken die ge kunt kopen, van mensen die kunnen goochelen maar niet de présence of de wil hebben of de interesse om op de scène te staan. Ik ben in de klub ge komen in 1967, eerst als sympatisant en later als goochelaar. Dit loopt echter niet zomaar van een leien dak je. Men moet eerst een proef afleggen, men stelt U een aan tal vragen en gedurende een beginperiode bent U een pri vaat gast die gewoon geïnvi teerd wordt bij gala-avonden. Tevens wordt dan ook gans de handel en wandel nagegaan, om te zien of U niet te loslippig bent, enz. En pas later wordt er dan beslist of U erin komt of niet. Is goochelen een aangebo ren gave? Ge moet het in U hebben, maar er zijn dingen die ge moet bij werken, zoals spraak, voorko men en presentatie op het po dium. Het gaat niet in de goochelwereld om wat ge doet, maar hoe ge het naar voor brengt. Speelt het materiaal een grote rol? Er zijn goochelaars die met veel attributen werken, zoals grote kisten enz. Daar komt in feite weinig goochelen bij te pas. Als ik een goochelaar zijn materiaal op het podium zie staan, kan ik direkt zeggen: het is een goeie of een slechte. Begrijp ge? Als er daar een pakje staat en ginds een doos, dan moet die man veel rondlopen. Dat heeft ook zijn bedoelingen natuurlijk. Maar ge moet een minimum aan beweging brengen, met een maximum aan effect. Moet U zich aanpassen aan het publiek bij een verto ning? Jazeker. Soms is het een op treden voor kinderen, soms voor mensen van de derde leeftijd, enz. Daardoor heb ik nummers met kaarten, enz., dus visueel, en anderzijds ook een gesproken nummer. Er zijn verschillende takken in het goochelen. Ten eerste hebt U «Carte magie», dat is alleen goochelen met kaarten. Daar kunt ge U uren mee bezighou den. (nvdr. Ricardo liet ons en kele truks zien, en zijn handig heid is zo verbluffend, dat we werkelijk versteld waren). Ten tweede hebt U «Manipulatie» dat is zuiver vingervaardigheid. Het is gewoon bijvoorbeeld iets wegstelen. Kijk, ik heb hier een kaart en laat die verdwijnen. Floep. Verdwenen... Neen, dat is niet waar. Ze zit achter de hand. Ten derde hebt U alge meen goochelen. Dat is met duiven werken, foullards, enz. Dus, alle takken van de goo chelwereld bij elkaar gebracht. Dan hebt ge ten vierde nog pick-pocket (zakkenrollen). Dat is het hoogste punt van het goochelen. Ook het moeilijk ste, zoals bvb. iemand zijn hor loge wegpakken. En ten vijfde hebt ge dan nog het «illusione- ren». Dit is vooral werken met kisten. Iemand doorzagen, verschuiven, enz. Persoonlijk hou ik daar niet zoveel van. Ik hou het meer bij het echte goochelen. Is er ook een intellectueel doorzichtsvermogen nodig, ten overstaan van uw pu bliek? Zonder twijfel. Er is altijd een samenhang met de hersens nodig. Want als ge wilt werken met iemand uit de zaal en ge roept die op de scène, dan moet ge goed uitkijken naar zijn reakties. Wént ge kunt een persoon altijd kwetsen omwille van zijn image en persoonlijk heid. Repeteert U veel? Dagelijks. Ge moet er al uw tijd insteken. Want veel mensen denken: goochelen is maar een trukske aanleren en daar mee gedaan. Vergeet het! Bent U beroeps? Neen, want ik ben in feite publi- citeitsfotograaf. Maar ik paar het nuttige aan het aangena me. En daarom wil ik U wel iets zeggen. Als ge in België uw be roep wilt maken van het goochelen, dan is dat hier een doodgeboren kindje. Daar kunt ge hier uw boterham niet mee verdienen. Waarom niet? Ach, men is hier nog te dikwijls «geen sant in eigen land». En kwa promotie moeten we niet teveel verwachten van onze kommunicatiemedia. Met al die politieke partijen, enz. wordt men gewoonweg verdrongen. Nu, onlangs echter kwam de Vlaamse Televisie bij me thuis om een film te maken over het leven van een goochelaar. Het gaat over mijn gewone dage lijkse leven, mijn huisgezin, mijn trainingen en het duurt zowat drie kwartier. Waar schijnlijk komt hij begin maart op het scherm. Bent U verbonden aan een impressariaat? Neen, ik werk volledig zelf standig. Ik wil van niemand af hangen, noch gebonden zijn. Vraagt het een speciale op leiding voor de dieren welke U gebruikt tijdens de show? Ja. Daar zijn we maanden mee bezig, om die tam te krijgen. Ze leren weg te steken, kalm te blijven, enz. In één van mijn nummers gebruik ik een fa zant, en zo'n dier is heel schuchter. Als ge daar naar wijst, is die weg he. Dat vroeg enorm veel geduld, 't Is wel een van mijn beste nummers. En origineel. Er is bij mijn weten, en dit zonder pretentie te heb ben, over de ganse wereld geen enkele goochelaar die een fazant tam gekregen heeft en er mee werkt op het toneel, ledereen vraagt zich af, hoe ik zo'n beest weggestoken krijg. Maar ik ben er dan ook een volledig jaar mee bezig ge weest, alsook mijn vrouw. Is er een kombinatie tussen de muzikale background en uw nummers? Jazeker. Bij een gewoon op treden gebruik ik een muziek- bandje, maar bij optredens met orkest heb ik steeds mijn eigen partituren mee. En bij zulke shows wil ik steeds repeteren, tot vervelens toe soms, met het orkest. Want het is heel moei lijk om een goochelaar te bege leiden. Men moet steeds op het juiste moment de goede «touch» kunnen geven. En ze mogen niet te vlug spelen. Want anders gaat ge onbewust ook vlugger werken. Je bent zodanig gekoncentreerd op uw truks, dat het zou kunnen ge beuren, dat ge door het orkest volkomen de mist ingaat. Vindt U het een afbreuk van uw werk, hetgeen de Engelse goochelkomiek Tommy Cooper naar voor brengt? Neen, Tommy is eigenlijk de man geweest, die net als ik leerde goochelen, maar het niet waar kon maken. Door het feit dat die man een komisch uitzicht heeft. Hij is groot en als ge hem ziet, moet ge al lachen. En die heeft het op kommerci- eel gebied overgeswitcht en is gaan komiek goochelen. Wat financieel voor hem veel beter is, dan hetgeen wij brengen. En ik vind het in zijn genre, heel goed hetgeen hij als komisch goochelaar presteert. Na dit gesprek demonstreerde Ricardo ons nog enkele goocheltruks. Waarna wij er sterk aan denken om ook lid te worden van de internationale federatie der Magische Krin gen. Jammer genoeg hebben wij er niet het talent voor. Mis schien U wel, lezer? HUGO HEYNDRICKX C.A.R.J. LICHTTE SUBSIDIERINGSSTELSEL JEUGDWERK TOE De stedelijke koördinatie en Adviesraad voor de Jeugd was op vrijdag 30 januari aan een derde openbare vergadering toe. Deze ging door in de vergaderzaal van Openbare Werken en verzamelde een dertigtal mensen/De diskussies spitsten zich vooral toe op de onderwerpen «jeugdklub Kreja» en «subsidiëring jeugdaktiviteiten». Als eerste punten op de da gorde stonden enkele medede lingen in verband met het pro- jekt der ravotterreinen en de huisvesting der jeugdhuizen. Wat de bengelparken betreft heeft de Raad een dossier op gesteld dat voorzien is voor vijf terreinen. De werkgroep Speelpleinen heeft in dit ver band een 25-tal speeltuigmo dellen uitgetekend die moeten toelaten een zekere kostenra ming te maken. Het plan voor de in te richten plaats van het oud-slachthuis is volledig op gesteld en zal door de stad bij prioriteit worden aangelegd. Het tweede punt betrof Kreja. De C.A.R.J. stelt zich hierom trent vragen over het feit dat deze jeugdklub het huurkon- trakt van de gebouwen (3- Sleutelstraat) die ze betrekt, met de stad nog steeds niet heeft ondertekend. De C.A.R.J. wenste duidelijk te stellen dat ze destijds (in casu 2 aug '74) enkel werd aange sproken om in dienst van de stad een huurkontrakt te ont werpen dat zou gebruikt wor den van het ogenbljk af dat de stad eigenares werd van de gebouwen in kwestie, Een onder-huurkontrakt werd toen voorlopig ondertekend door be ide partijen (Kreja en stad). Het advieskontrakt dat eind '74, na nauwe koncertatie van de V.Z.W. Aktiegroep Vrij (ver antwoordelijk voor de werking van het jeugdhuis Kreja), uit de bus kwam is nu nog steeds niet getekend. Deze zaak is voor de Raad echter afgehandeld aan gezien haar advizerende funk- tie meermaals, (De C.A.R.J. is geen uitvoerend noch beslis send lichaam! De Raad geeft uitsluitend adviezen die door dhr. E. Bogaert, Schepen van Jeugdbeleid, aan het sche pencollege worden voorge legd. Er dient vermeld te wor den dat de Raad dan ook slechts kan bestaan zolang het Schepenkollege bestaat.) Het tweede deel van de avond werd besteed aan de toelich ting van het Advies nr. 14 van de Raad: «Stedelijke Subsidië ring Jeugdwerk 1975 Aalst». Dit advies werd aan de stad aangeboden als «tijdelijk voor '75, zodat het aan de praktijk toepassingen kon toegepast worden» en tevens als «ver trekkende van de vaststelling dat het onmogelijk is een vol komen neutraal stelsel uit te werken, en dat opties moeten worden genomen in funktie van een jeugdbeleid». De prioriteiten welke werden in acht genomen waren: enkel specifieke jeugdakti viteiten kunnen in aanmerking komen; het idee van jeugdhuizen dient aangemoedigd te wor den; het stelsel moet aanmoedi gend werken voor deze initia tieven die een bijzondere leemte aanvullen. Praktisch gezien kwamen deze prioriteiten er op neer dat de jeugdateliers een groter deel van de subsidiëringskoek ont vangen, en dat een aantal ver enigingen voortaan buiten de kategorie van het jeugdwerk vallen en niet meer aldus wor den gesubsidiëerd. Deze ver enigingen zijn; de politieke jon gerenbewegingen (niet op te vatten als politiek geïnspireer de!), de studentenbewegingen en deze voor religieuze aktivi- teiten (bvb. catechese). De kwestie der verdeelsleutels deed in de vergadering nogal wat stof opwaaien-voor wat be treft het koppelen van het sub sidiëringsbedrag a ratio van elektriciteits-, gas- en wate- ronkosten. We kunnen hier de opmerking van Godfried De Rauw bijtreden dat deze norm objektief is en bovendien een stimulans moet zijn om in de jeugdbewegingen meer uitge werkte boekhoudingen uit te werken. («Kostenverbijzonder- ingen per aktiviteit maken een eerlijker subsidiëring moge lijk»). Al is 't subsidiëringsstelsel dat vrijdag werd uiteengezet niet perfekt, het bestaat en dat is al Het domein Schelfout staat weer op losse grond. Nu de aankoo| door de stad niet doorgaat wegens financiële problemen, word naar een koper uitgezien, die echter met de groenzone, het park de nodige rekening moet houden. Het Fonds van de Rijksscholei zoekt naar een geschikt terrein voor de bouw van een internaat Wordt dit een mogelijkheid? Verkeerslichten zullen binnenkort de weggebruikers die ziel van de Albrechtlaan naar de Brusselsesteenweg begevei minutenlang wachten besparen. Noodzakelijk wotdt dit, zeke als men bedenkt dat het verkeer komende van de E5, over d toekomstige brug over de Dender rechtstreeks aansluiting krijg met de Brusselsesteenweg. Zag je het? Treinreizigers hebben deze week op de piekuren morgens en 's avonds hun bomvolle treinwagens moeten ruilei voor een dubbelrijtuig van de Nationale Maatschappij der Fransi spoorwegen. Deze rijtuigen met rokers op het bovendek, nie rokers op het beneden bieden aanzienlijk meer zit- staanplaatsen. Over deze proefperiode van één week kunnen d reizigers hun oordeel uitbrengen. iEl Door een metaalbewerkend bedrijf gevestigd aan hei 0( Bauwensplein werd een aanvraag ingediend om 3000 liter gasseij nc te mogen opslaan. Deze toelating werd door de Bestendigt w Deputatie geweigerd. Langs andere wegen poogde het bed rijf st alsnog voldoening te krijgen. Door tussenkomst van dt zi werkgroep voor leefmilieu is nu bij K.B. het opslaan van deze Ti grote hoeveelheid gassen prompt van de baan. he ia In het spoor van Vorst en Kortrijk wordt nu ook te Aalst eet m nacht van de poëzie ingericht. Vooropgezet: 3 april 1976 j C€ be Reeds 14 verenigingen zegden hun medewerking toe aan de er speelklub '76. Het embleem ontworpen door leerlingen van de or Aalsterse akademie zal half februari voltooid zijn. pi w Het archief van Aalst wordt steeds belangrijker. In 197$ Ie maakten ongjeveer 400 bezoekers gebruik van de dienst vooi Z( wetenschappelijke opzoekingen en raadgevingen. Het archief vat d( de Burgerlijke Godshuizen en van de Berg van Barmhartigheid «f werd gerangschikt. I 't d; De bedrijvigheid in het Aalsters 'slachthuis' stijgt zeer gevoelig, va 72.526dieren werden in 1975geslacht. In het jaar 1974 telde men w slechts 67.804 stuks. Hieruit kan men konkluderen dat er vorij kc jaar, 6,96% of4.722 dieren meer werden geslacht dan in 1974. er ROEL VAN DE PLAS rc heel wat. De toegekende be dragen zijn voor bijna alle groeperingen groter dan verle den jaar. Het gemiddelde is met plus minus achttien pro cent gestegen (sommigen kre gen 300 procent meer!). Het is duidelijk dat de C.A.R.J. met haar adviezen werk levert waardoor het Aalsters jeugdbe leid in een gunstiger daglicht komt staan. En dit ondanks alle moeilijkheden die eigen zijn te te aan het feit dat de koördinatie en Adviesraad voor de Jeug <j, nog geen twee jaar oud is. g; Tot slot weze vermeld dat d n; C.A.R.J. op. 27 maart een col er loquium over gemeentelijk! 's jeugdraden organizeert in he g( Stadhuis. Inlichtingen kunnei te verkregen worden bij de sekre kt taressevan de Raad, Mevrouv m De Brucker (Stadhuis, buret in 10). 'S R.D.Vy vc AALST Branden te Aalst Maandag brak er rond 18 uur brand uit in de etalage van de winkel van de gekende voetbal speler M. Martens. De brand weer kon groter onheil voor komen. Donderdagvoormiddag werd er rond 10 uur brand opgemerkt in de woning van L.De Wolf, Dompelstraat 50. Ondanks het feit dat de brandweer heel vlug ter plaatse was. werd er toch aanzienlijke schade vastgesteld. Rond 4.30 uur moest de Aalsterse brandweer terug uit rukken. Brand was ontstaan in de pluimveeslachterij van R. Aelbrecht, langestraat 170? Aalst. De schade was vrij f belangrijk. Wapens uit uitstalraam gestolen Uit de wapenhandel van weduwe Vidy in de Korte Zoutstraat werd een aantal geweren ge stolen. De daders waren met een auto tot voor de winkel gereden en een der inzittenden heeft een steen in de etalage geworpen. Van de daders is er.momenteel geen spoor. Autodiefstal Maandagavond werd op het parkeerterrein van de Café 't Muisken vastgesteld dat de personenauto van Annie Seyen uit Sinaai-Waas werd gestolen. Door de politie werd een onderzoek onmiddellijk inge steld. Gewonden Maandagavond deed zich eej aanrijding voor aan de Veras tenstraat. De personenauto bé stuurd door Firmin Van dei hende uit Berlare kwam ii r botsing met de wielrijder Witterzeel wonende Dendei V straat te Aalst. H j rt NIEUWERKERKEN Garagist verbrand In zijn garage in de was woensdagnamiddag A. Mulders werkzaam toen plots een ontploffing Met erge brandwonden handen en hals moest slachtoffer dringend overgebracht naar het hospitaal. Wapendiefstal in Korte Zoutstraat

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 10