FILM BIJ ONS UTT-AGENDA JULIEN VAN PUYMBROECK STELT TENTOON IN BELFORTKELDER MUZIEK IN WEER EN WIND «WAT ZAL DE BEIAARD SPELEN?» 3 24 - 6-2-76 - De Voorpost In de uit-agenda die wekelijks zal verschijnen beperken we ons niet tot het mededelen van kulturele aktiviteiten. Wij zullen pogen een zo breed mogelijke waaier van «uit» mogelijkheden te publiceren. VRIJDAG 6 FEBRUARI Tentoonstelling van het werk van Julien Van Puymbroeck in de Belfortkelder, alle dagen van 17 tot 20 uur. Zaterdag en zondag van lOtot 12en van I4.30tot20uur. Tot 16 februari Aksent, werkgroep voor konstruktieve kunst in de Belfortzaal. Dagelijks open van 14 tot 18 uur. Zondag van 10 tot 13 en van 15 tot 20 uur. Toneelgilde «Hoger Op» met een eenakterfestival in de feestzaal op de Moorselbaan. Op het programma «De Brievenbus» en «Herberg in de roos en de kroon» aanvang 20 uur. In de St.-Annazaal Boudewijnlaan «Festival» met in het voorprogramma Hot spirit en achteraf Magenta. Inkom 70 F. aanvang 19.30 uur. ZATERDAG 7 FEBRUARI In jeugdatelier Klakson. kindertoneelstuk «Neus en Ko» gebracht door Toneelboetiek Gent. Aanvang 14 uur in de grote zaal van het CSV. Wellekensstraat45. Inkomprijs 25 F. Het volksteater van Roger Piers brengt «Dracula» in de H. Hartkring Dr. De Moorstraat, aanvang 20 uur. KWB modelontspanningsavond in de bar-kelder van het Groen Kruis. Aanvang 19.30 uur onder muzikale leiding van Ludwig Van Wezenmael. Toegang 20 F. ZONDAG 8 FEBRUARI Open tentoonstelling R. Cheque (SCHILDERIJEN EN TEKENINGEN( IN GALERIJ S65, Spaarzaamheidstraat 65. Kunst Licht en Vrijheid brengt «Kom aan Kameraad» geregiseerd door O. Vandenberghe. Stadsschouwburg Vrede plein te 20 uur. Prijs 60F. Toneelgilde Hoger Op met zijn eenakterfestival in de feestzaal, Moorselbaan 20 uur. Marcelinoklub te 14 uur. filmvertoning voor de jeugd «Melody» Stedelijk poppenteater in de Kattestraat 33, aanvang 14.30 prijs 20 F. Op het programma «De tweehoofdige gevlekte zwamberjanus» door Luc Meessens. Inspekteur Van de Sijpe brengt een voordracht over «Fruitteelt» «Kern en steenfruit in de amateurstuin». Lokaal «De Coninck van Spagniën» start te 10 uur en ingericht door de koninklijke hofbouwmaatschappij. MAANDAG 9 FEBRUARI Kunst. Lichten Vrijheid met Kom aan Kameraad onder leiding van O. Vandenberghe. Stadsschouwburg 20 uur. Inkom 60 F. Tweede auditie van het Stedelijk Akademie voor muziek, ballet en toneel. Stadsfeestzaal Grote Markt te 19.30 uur. Toegang vrij. VM BV bezoekt het stadhuis en zijn diverse diensten o.l.v. R. Van de Wiele. Samenkomst 13.45 DINSDAG 10 FEBRUARI Fotoklub Aalst in vergadering te 20 uur in lokaal Kattestraat 31. Op het programma staat de fotomap van de OVU en binnenbrengen van de foto's voor de Coupe Lemli. WOENSDAG 11 FEBRUARI Het centrum voor Internationale kulturele betrekkingen brengt in zaal H. Hartkring Dr. De Moorstraat te 20 uur een Weense avond. KUNST MET KLEINE K Bomen, hoeves, velden, mensen, wegenZiedaar wat Van Puymbroeck poogt weer te geven Kompleksloos, trachtend naar een zo reëel mogelijke afbeelding en sterk gekonditioneerd door een zekere nostalgie Dat is de in druk die zijn werk op ons naliet. Van Puymbroeck schildert zonder enige pretentie; enkel om het ge noegen van het schilderen zelf. Geen diepere innerlijke waarde, geen uitdistilleren van de gege vens. een onbekommerde wereld. Vernissage Van Puymbroeck (jm) kunst met kleine k Van Puym broeck zoekt ook niet verder en wil evenmin de toeschouwer een diepere beschouwing opdringen. Dit in tegenstelling tot zijn bo venburen, de konstruktivisten, die in de grond hetzelfde ontberen als hij maar deze tekorten kost wat kost willen verdoezelen! Technisch zijn Van Puymbroeckx werken even traditioneel als zijn tematiek. Dit is ergens aanvaard baar omdat deze kloeke veertiger pas schildert sinds vier jaar (en Akademie loopt!) Ondanks de eerder flauwe indruk die zijn werk (en dat van vele an deren) op ons nalaat blijkt het wel een kommercieel sukses. Mooi voor in de gang of boven een kastOok niet overdreven in prijs. Goed zo! Hét probleem echter, waarheen met de grote k??? Brood en spelen in het belfort. Wanneer zullen de spelers hun brood krijgen? André DE GROEVE Aalst, Ninove, Zottegem, Mespelaere, Geraardsbergen, Den- dermonde.... Ziedaar enkele dorpen en steden die zich kunnen roemen op het bezit van een klokkenspel. Enkele, schreven we, lang niet de enigen. Welk Vlaming is er zich van bewust dat er zich dergelijke schat aan muzikaal en historisch bezit boven het hoofd hangt? Welke leemte bestaat niet in de muzieklitera tuur over dit bij uitstek volkse instrument? Volks, maar daarom niet minder waardevol. Oude geschriften leren ons de grote bedrevenheid van ons volk kennen in de kunst van het klokkengieten en de klank van onze instrumenten gold als de mooiste in de Nederlanden. Ook in ons eigen belfort (dat vaak zoveel te verduren heeft) hangt een der mooiste realisaties in het genre. ONTWIKKELING De oorsprong van de beiaard is ongetwijfeld te zoeken in de uurklok van het torenuurwerk. Om de burgers van het nader ende sein te verwittigen werd een waarschuwingsteken ge geven dat men «wekkering» noemde. De hiervoor gebruikte klokjes noemde men «appeel- kens» (Cfr. appeler). Dit gebe urde reeds in de tweede helft van de veertiende eeuw. Einde vijftiende eeuw namen deze «appeelkens» uitbreiding. Het vroegst gekende ervan situeert zich in Leuven waar men in 1480 een geestelijk lied kon horen vanuit de toren van een of andere abdij. De grote faam van de Neder landse polyfonisten en de naij ver tussen verschillende ste den waren een aanleiding tot uitbreiding der klokkenspelen. Tegen het einde van de 16e eeuw zou men reeds tot twintig klokjes zijn gekomen. Het spel op deze instrumenten werd volledig mechanisch voortgebracht Langzamer hand ontwikkelde zich echter POEZIE: ALS BERT GEDAAN HEEFT, KAN VAN LIERDE BEGINNEN.... DEEL I Waarin meneer Winter, de koupuil ten spijl, uit een lange hcrfstslaap ontwaakt en ochtend -humeurig zijn hoofdkussen openscheurt De den- nebomen lachen groentjes onder hun verse lakens want Winter trekt zijn witte sokken aan en waagt zich op het gladde ijs Alwaar de eendjes van geluk spreken dat ze hun kolen in de zomer hebben ingekocht. Ik haal m'n helm van de knaap en duw de slede naar stad De kristallen voetspo ren verraden de aanwezigheid van Roel in de achterkamer van 't kantoor Waar is de eau-de-cologne. Roef' De waaaatDe odeklonje' Dat versta ik beter in de thermos van je weet wel! DEEL II Waarin meneer Winter met zijn solsleutelbos toegang vindt tot de bad kamer al-waarde poëzie een vingertopje koffie achter de oren wrijft. De Muze grijpt verschrikt naar haar harp om de tere borsten te verbergen en snauwt Winter toe dat badschuim en ijsblokjes weerde frigo in moeten. Een woord druppelt uit de kraan en de muze kruipt de kuip in Beneden scheurt meneer het sjaaltje van de Voorpost en legt het papier te saunabaden tussen het smeulend peukje en de koffiewasem. Een korte slurp en dan met gulzige ogen lezen dubbel punt Als Bert gedaan heeft, kan Van Lierde beginnen DEEL UI Waarin Aalstenaar Bert Van Lierde een oplossing lijkt te zijn vooreen uit de hand lopende tekst. Eerst twijfelachtig, dan als een echte musketier. TWIJFELS Twijfelende tweedrachtzaaiers Tuilen tussen grijze hersencellen In de bloemensmaak op je tong Zeilen Groene, bittere nevelslierten Sluierdekens van zacht wollentapijt Beschermen steeds minder Tegen de ijzige kilte van drommende dezilluzies Jaloers sluipt de hatende zenuwslang Tussen kronkels van ongenoegens Het zure mierenbloed Drengt in een bad van twijfels en denkhormonen. Verdwijn, paard van de nacht Men noemt je de nacht merrie Maar vooraleer jij me onder je hoeven Zou kunnen vertrappelen Zal je in mijn leven Ook overdag moeten rijden DE VIER MUSKETIERS De gouden rivierkreeft met een papieren hoedje op haar kop Vist zonder haak aan de lijn In de kosmos naar de maan De grote schorpioen graaft zich in het mulle zand Een weg naar eindeloze einders. De leeuw brult en klopt zich rot Op de trommels van plezier De weegschaal in haar onbalans zoekt de wereld hogerop En laat zich soms bedotten Door een ambiteuze winkelier En op een dag kwamen drie wezens bij mekaar En stichtten zich een horizon Waar de zon nooit ondergaat De weegschaal bezoekt de harlekijn Die knippend met zijn scharen De vierde musketier verzoekt De driebandbiljarttafel groter te maken De schorpioen zet samen met de kreeft Met harde scharenwrongen de vijzen van de weegschaal vast Om haar juister te laten wegen De leeuw brult van 't lachen jn de vierhoekige zonnecirkel En eindelijk kan het biljartspel beginnen En hogerop willen ze alle vier De ene voor één voor allen, allen voor één De tweede doet het om ergens te komen De derde voor ontvluchting en samenzijn en ook nog ietsje meer En de vierde doet het voor zijn plezier. En problemen rijzen als taarten van bordpapier En orgeltjes van marsepijn En snaren van suikerspinnedraad En trommels van amandelen En beperkende folkgezangen van rozijnen solsleutel nootjes Om de taart te versieren Maar soms vergeten alle vier Dat de taart slechts zijn smaak kan laten gelden Als de deeg goed gerezen is En de kruimels oog nog heerlijk zijn En de lichtheid en vertccrbaarheid De onversierde taart versieren. En hopelijk zullen vier pullen bier Zuivere noten klinken En hopelijk zal de sobere taart in vier kunnen gedeeld worden En laat het.de vier musketiers maar smaken Porthis. Athis, Aramos en 'd Artagnan Laat het feestmaal jullie smaken En vier er maar op los In de herberg van genegenheid Markus, Johannes. Lukas en Jacobus Schreven met een pluim een boek Dat door iedereen nog steeds gelezen wordt En als je je dan eindelijk eens afvraagt Of het moeilijk is samen te leven Is hel antwoord ja en neen en ook nog misschien Maar als je ook maar even om mekaars leven geeft Is het niet moeilijk om van mekaar te houden En grootse plannen als een droom te blijven behouden Porthis. Athis. Aramos en 'd Artagnan Laat het feestmaal jullie smaken En sier er maar op los In de herberg van genegenheid DEEL IV Waarin meneer Winter een stnjdhed fluit en kabouters en filantropen oproept een chocoladcleger te vormen dat ten strijde trekt tegen een slecht einde van deze rubriek, (gevecht! Iedereen walgt van bloeddorstige oorlogsdaden ledereen walgt van gapende afvalputten O MIJN GOD. GEEF ME DE KANS EN REIK ME DE HAND Nachtkwaalgezang en zonnebrood zullen je deel zijn Baden in de regenboog zal mogelijk zijn Elfen en feeën zullen je bezingen En laat dit niet over aan smartlapzangers. (Vorige tekst is een fragment uil -All you need is love!» van Bert Van Lierde). RENE DE WITTE een handklavier. Een klavier kon men het oorspronkelijk niet noemen want er wordt veron dersteld dat men de klepel van de klok in beweging bracht door middel van een handvat bevestigd aan het bewegings mechanisme. De groei van het handklavier kan men situeren in de 16de eeuw en later werden pedalen toegebracht ter bespeling der grote klokken. Tijdens de 18de eeuw waren in ons land reeds een honderdtal klokkenspelen. Een mer kwaardig verschijnsel in de op bouw van de beiaard is de af wezigheid van de twee laagste chromatische halve tonen. Dit deed men om werk en materi aal te sparen; beide klokken wegen samen om en bij de acht ton. Tevens zijn ze niet strikt noodzakelijk voor het beiaard spel. Te Kortrijk en te Luik ech ter zijn de spelen volledig chromatisch. Ze zijn naast en kele kleinere instrumenten dan ook de enige uitzondering op deze bezuinigingsmaatregel. HET GIETEN VAN EEN KLOK Alles vat aan met het opbou wen van een stenen kern die de vorm van de te bekomen klok heeft. Deze kern staat op een soort oven. De gemetselde kern wordt ingestreken met leemlagen die zacht moeten drogen. Daarom de verwar ming in de oven. Wat nu bui tenkant is wordt binnenkant van de uiteindelijke vorm. Voor de profilering gebruikt men houten vormen. Op deze eerste vorm wordt nu een tweede aangebracht die de dikte moet hebben van de te bekomen klok. De vorm van de binnenkant is reeds bepaald door de profilering van de bui tenkant (leemlaag) van de eer ste vorm, en nu bepaalt men het buitenprofieel. met de eventuele tekens en letters die in was worden aangebracht. Over dit alles, een derde vorm, de mantel. In deze mantel ont staat een negatieve vorm van de buitenwand. Wanneer deze derde vorm opgedroogd is wordt hij met een kraan naar omhoog getrokken zodat de tweede vórm opnieuw vrijkomt. Deze tweede vorm vernietigd men en de derde vorm (mantel) wordt over de eerste gescho ven Aldus is er plaats voor het ingieten van de legering (78 koper en 22 tin). Alles wordt dan in de gietkuil. geplaatst. Het gieten vergt niet langer dan twee minuten tijd! De klokvorm zit in de gietkuil volledig in het zand en via een goot wordt de gloeiende lege ring in de vorm gebracht. Het afkoelen duurt ongeveer één week. De mantel wordt dan verwijderd, en de klok is klaar... voor een eerste stem ming Wat hierbij komt kijken is van al te technische aard en dat willen we onze lezers besparen! Volgende week hopen we iets meer te kunnen vertellen over de constructie van de beiaard zelf en belichten we eveneens het instrument waar de Aalste- naars fier mogen op zijn. André De Groeve nti Is Kunstschilder Van Puymbroek in Belfortkelder (jm) Gelukkig beeft de aarde lustig door in cinema Pal want voor het overige valt er niet zo veel te beleven di week. Tenzij U natuurlijk een Charlot-fan of een Shal speare-fanatikus bent. En dan nog, want loont eigénlijk wel de moeite om voor dergelijk spektakel deur uit te komen, de warme haard te verlaten om eni tijd naar het magische witte doek te gaan zitten start Eigenlijk is het toch wel vreemd dat film zo een enor aantrekkingskracht op de mensen blijft uitoefenen, vo al dan -weliswaar- wanneer het grot spektakel betrt Reeds jaren (vanaf het ontstaan van de kinematogrg eigenlijk) zoeken allerlei mensen naar de oorzaken da van, maar nog steeds tasten zij in het duister. Wis waarachtig ontwaken zij in de verte een lichtgevend pukf dat echter -wanneer puntje bij paaltje komt- het wi scherm is. Daarmee zijn zij dan weer bij hun vertrekpi ,j| gekomen, daar waar wij deze week ook beginnen. EARTHQUAKE van Mark Robson (USA 1974) naar een scenario van George Fox en Mario Puzo met Charlton Heston. Ava Gardner, Lome Greene George Kennedy. Wat kan ik U eigenlijk nog vertellen over een film w« iedereen storm voor loopt, waar de zaal steevast nokArc voor zit, waar ellenlange rijen mensen staan aan ;e schuiven? U heeft er misschien al een en ander vj gehoord, uw buurman heeft hem waarschijnlijk al gezif w Toch maar een paar tippen van de sluier oplichten. Op een mooie dag krijgen we een beeld van een doorsn ts Amerikaanse stad, Los Angeles. Daar gebeuren natu jp lijk (nog) geen wereldschokkende dingen, maar ja, je k&i. toch moeilijk een film maken waar helemaal geen intr^ni inzit. De illustrere scenaristen (Mario Puzo is niemaer minder dan de auteur van «The Godfather») wilden wc waarschijnlijk wel op hun geweten hebben en dus zit L in ook meer opgescheept. Bijgevolgd dissen zij een p;,|u aardige verhaaltjes op. Het interessantste van al ;s verhaaltjes is wel dat van een jongeman die bij ln Seismologisch Instituut werkzaam is en een ongehot S{ sterke aardschok aankondigtDe brave burgervader (b Ja gervaders zijn altijd braaf) van Los Angeles (U mag oia elee zeggen) besluit het bericht voorlopig stil te houda,e zolang hij geen zekerheid heeft weigert hij maatregelen treffen. Dat is dan weer een bijzonder eigenaari g, staaltje van koelbloedigheid, dat kan een kind merken. n kan immers pas zeker zijn van iets dat zal gebeuren op I ogenblik dat het inderdaad plaats heeft. Het optreden v jj, de burgemeester heeft dus wel een enigszins morbi accent, maar wie zich daaraan stoort is blijkbaar ePi kniesoor. Wanneer uiteindelijk het moment van de wa heid aanbreekt en de burgemeesterzijn zekgrheid krijg 'n het natuurlijk te laat de put gevuld en de bisschop z'iQ zegen afgesmeekt. Wat begint als een vriendelijk gero la mei in moeder aarde's buikje groeit alras uit tot e- bijzonder kwaadaardige aardbeving De gevolgen zulk een gebeuren hoef ik U niet te beschrijven. U kan uitgebreid gaan bewonderen. Het blijft echter niet bij ene aardbeving, enige tijd later volgt een al even sin is gedoe dat uiteindelijk nog falikanter afloopt voor de st Los Angeles. Niet alleen voor Los Angeles echter, o onze vrienden de hoofdakteurs krijgen het hard verduren en schieten er ijverig het leven bij in. Alles bji elkaar een nogal lullig verhaaltje eigenlijk, mi dat hebben we al meer geweten. Wat deze «Earthqual zo bijzonder aantrekkelijk maakt is ongetwijfeld tPr «sensurround»-procédé. Dit is alweer een vernuftig vindsel van de heren knutselaars die in Hollywood we tieren. Sensurround is eenvoudigweg het weergeven bijzonder lage geluidsfrekwenties, via een sterke luidsinstallatie. Deze lage frekwenties hebben de eig aardige eigenschap dat je ze niet kan horen maar voelen (het aloude spreekwoord 'wie niet horen wil m< voelen' wordt hier dus eens te meer gedemonstreerd), aardbevings-ervaring wordt dus meer realistisch weerj geven en eerlijk gezegd, het geeft een raar gevoel. grotere betrokkenheid Gelukkig gebeuren er geen ec ongelukken in de zaal. het plafond komt gegarandei niet naar beneden en het balkon al evenmin. Toch even spannend zeg! BONS BAISERS DE HONG KONG van ik ben zijne naam vergeten (Frankrijk 1975) met Dat weet ik wel nog) de Chariots. Allesbehalve geïnspireerd geklungel rond de vier zoA» naamde Franse wonderknapen. Misschien komen deze Franse jongelingen bij een deelte van het publiek als sympathiek over, mij bezorg ze iedere keer weer koude rillingen. Dus ook in de James Bond parodie (dat zie je op de affiche al). I gegeven is niet bijster origineel, de uitwerking al ev< min. Bovendien is het verwisselings-principe zo dar afgezaagd en stereotiep dat het weinig boeitEven in kort vertellen waarover het gaatnet vóór zij aan een r( naar Hong Kong begint wordt de koninging van Engel; ontvoerd. Dank zij een tussenkomst van de Frai minister van buitenlandse zaken wordt er een dubl gangster gevonden, die het overigens uitstekend d> Ook de vier Franse super-geheimagenten (de Charl* dus) worden ingezet om de ontvoerde koninging teruj vinden. Zij brengen het er echter al niet beter vanaf Charles Briggs. of hoe noemt die kerel van de tévé ooi weer? Aan het einde is alles natuurlijk in kannen kruiken en zo blijven we allemaal gezond, of niet soms HAMLET van Gregori Kozintsev (en niet Zozintsev zoals op jeugdbladzijde vermeld stond)(USSR 1964). Kozintsev is een bijzonder talentrijk Russisch kineast al jaren in het vak zit. Zijn «Hamlet» is internatiort genoegzaam bekend. Een paar andere klassieker van 2 hand zijn: «Don Quichotte» en «Kin Lear!». Of I verfilmen van klassiekers uit de toneel- en literatuurv reld een garantie is voor het maken van een grote filrï natuurlijk nog de vraagVooral dan wanneer het gaat i grote namen de als Shakespeare en Cervantes. Aanh; gers vind je natuurlijk altijd wel. (zondag 8 februari a.s. om 20.30 uur in jeugdklub Tuf te Aalst). of: Guy

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24