I FILM BIJ ONS 1 I TINE RUYSSCHAERT EN MARJORIJKE OF WANNEER POEZIE GAAT LEVEN JAN VAN SAENE IN 'T APOSTELKE (Mijlbeek) UITAGENDA VOER VOOR PSYCHOLOGEN m 24 - 20-2-76 - De Voorpost POËTISCHE VARIA TIES ROND DE VROUW Het eivol zaaltje van het Kultu- reel Centrum te Hekelgem heeft zich op maandag 16 fe bruari laten leiden in momen ten van ernst, vertedering tot pret. Zij. Tine Ruysschaert. de- klamatrice had de publiek twee kleine uurtjes in de handen De manier waarop ze met woor den goochelde, de ekspressivi- teit waarmee ze reliëf kon ge ven aan de teksten en de ge voeligheid in stem en mimiek waren er de ingrediënten van. Want Tine kan zich met een treffend gemak en vakkundig heid begeven tussen de poëzie van Annie M G Schmidt via Robert Long naar Villon. Bo- mans. Van der Plas en zovele anderen. Een troef waarmee ze op verbluffende wijze met haar «poëtische variaties rond de vrouw» gestalte kon geven aan het vrouw-zijn in alle facet ten. Engagement en warm- menselijkheid werden zoveel meer taal van het hart bij haar interpretaties van een over igens zeer goede keuze uit ons lyrisch patrimonium. Kortom, een trippelgetrippel van woor den die nog steeds naklinken. Een pracht van een avond met stille mensen die hun hart heb ben verpand aan dichters en verzen en... Tine Ruysschaert. VAN OSTAYEN SWINGIN' Toegepaste poëzie zouden Mark. Jo, Marijke en Francis, samen Marjorijke, hun vertol kingen liefst willen noemen. En gelijk hebben ze, want wat dit viertal (in ons kleinkunstcircuit) Tine Ruysschaert in kultureel doet, is meer dan zomaar poë zie: het is een eigen beleving, een nieuwe dimensiegeven aan wat we eerder uit de bun dels van o.a. Van Ostayen, Gezelle, Andreus en De Co- ninck mochten lezen. Verleden zaterdag hebben we in het Centrum voor Samenlevings vernieuwing (zegge 't Fa- briekske) de tamtams van Mibwamwé horen roffelen. De spelers van Je groep -Het Trojaanse paard' tJM) Zowel bij parlando als bij uit bundige lyriek waren woorden muziek, een indruk die trou wens niet alleen te wijten was aan de (meestal sobere) bege leiding met piano, gitaar, dwarsfluit, sax en bongo's. Maar niet enkel Marjorijke had iets te vertellen. Immers, het duo Jean Van der Schueren en Freddy Duffeleer, beiden gi taarleraar aan de Aalsterse muziekakademie verzorgden het voorprogramma Zij speel den op boeiende wijze ano nieme werken uit de Renais sance en delen uit de 44 duo's voor violen van Bela Bartok, telkens transkripties voor gi taar. Behalve dan de Fantasio van Francesco Da Milano die door Freddy op Renaissance- luit werd gespeeld. Een aan gename verrassing dit voor programma met klassieke gi taar, en een onvergetelijke kennismaking met Marjorijke Het papier zal niet meer stom zijn wanneer we volgende keer Boontjes' Ondimeke zullen le zen! René De Witte Tot 25 februari in 't Apostelke, tentoonstelling door schilder en graficus Jan van Saene. Algemene indruk: goed werk, niet bepaald frapperend op het eerste gezicht, maar getuigend van een zoeken naar inwendige harmonie. Resultaat: even wichtig, zonder daarom de indruk te hebben dat de kunste naar bedachtzaam te werk is gegaan, men voelt nog net de kracht die de hand in de juiste banen stuurt. Het grafisch werk van Jan Van Saene is in de eerste plaats de weergave van een inwendig streven naar eenvoud en zui verheid Elke lijn tekent deze drang om, in een poging, te komen tot een zuivere syn these van een innerlijke toe stand. Een eenvoudige klare tekening is hiervan het resul taat die in haar beste momen ten vergaat in een transcen dente harmonie. Deze kunste naar is duidelijk geïnspireerd vanuit een innerlijke werkelijk heid die alhoewel kompleks door hem ongebogen wordt tot een toegankelijk beeld van in nerlijke waarneming. Zijn voorkeur gaat uit naar het zwart/wit kontrast, dit omwille van de direktheid der ekspres- VRIJDAG 20 FEBRUARI 1976 Groen Kruis Hopmarkt te 20 uur. K.W.B. Verbondelijke Lourdesavond voor plaatselijke varantwoordelijken. Galerij 't Apostelken Mijibeek, tot 25 februari tentoonstelling werk grafikus Jan Van Saenen Galerij S 65. Spaarzaamheidstraat 65. tot 29 maart tentoonstelling werk van Clicque R. Centraal Kompleks Stationsplein Denderleeuw, 20 uur, opening tentoonstelling met schilderijen van André Maris en etsen van Riccardo Pagni georganiseerd door parnassos, tot 29feb. Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, tot 15 maart naieve kunst in Joegoslavië. ZATERDAG 21 FEBRUARI 1976 Stadsschouwburg Vredeplein, te 20 uur Catharinisten voeren op «Ik ben het liefje». Blijspel van Jack Popplewehl Mikisklub. Nieuwbeekstraat 35 te 15 uur, Spaans feest «5 uur voor Spanje» met zang. dans, voordracht en fijnproeven. ZONDAG 22 FEBRUARI 1976 Marcelinoklub Kapucijnklooster, te 14 uur filmvertoning voor de jeugd met «Reizen van Gulliver». Stadsschouwburg Vredeplein. Catharinisten met «Ik ben het liefje» blijspel van Jack Popplewehl. MAANDAG 23 FEBRUARI 1976 Stadsschouwburg Vredeplein te 20 uur, de Catharinisten met «Ik ben het liefje» van Jack Popplewehl. Museum Oud Hospitaal te 20 uur, uitreiking literaire prijs Dirk Martens 1975 met muzikale omlijsting door de stedelijke akademie voor muziek, ballet en toneel Laureat Claude Van Den Berge uit Lembeke. Het kraakt weer dat het vriest of is het omgekeerd? De over gordijnen wapperen zachtjes heen en weer op het ritme van het zachte briesje dat door de tochtkieren naar binnen blaast. Ik sla een dekentje om en steek de kaars aan, de sigaretten rook krinkelewinkelt als een brilslang omhoog tot tegen het glanzende plafond. Vandaag kosten de sigaretten alweer duurder, dertig frank en wie zal het daardoor (daarom?) laten? Ik alleszins niet, ben sedert geruime tijd weer aan het rollen geslagen. Erg handig en elegant is dat nu ook weer niet maar het heeft toch ook zijn charmes. Buiten mijn (meestal summie re) filmbesprekingen heb ik U deze week ook nog een aantal andere, niet minder interessante (foei ikke) dingen te vertellen. Zo bijvoorbeeld dat de betere tijden voor cinema Feestpaleis stilaan aangebroken lijken. De betere films van bij de aanvang van het filmseizoen beginnen ook hier druppelsgewijs door te komen. Vorige week hadden we al de prachtige Franse film «Le vieux fusil» (eens te meer ondergewaardeerd door de talrijke Aalstenaars die waarschijnlijk al te zeer met karnaval in hun hoofd zitten), deze week een goede (zij het luchtige, maar dat is geen waarde-oordeel) Italiaanse film waarover straks meer, en dan volgen nog een stuk of wat degelijke Ameri kaanse produkties, zoals «Rollerball» en onvermijdelijk ook de geduchte haaienfilm «Jaws» (al geruime tijd verkeerdelijk als «THE Jaws» aangekondigd in diverse publiciteitsbladen). Taalpuristen (en zo hebben we er bij de Voorpost wel) zullen weeral vitten dat de vorige zin een nogal twijfelachtige kon- struktie heeft en bovendien veel te lang uitvalt, maar wie daar op let is wel degelijk een kniesoor Tweede interesse bericht is het feit dat filmklub Pan een gedeelte van de programmatie van «Film International» (het jaarlijks Belgisch - Nederlands festival van de zgn. alternatieve film) zal overnemen. Dat is voor zeer binnenkort en dus zal ik de feestneus even moeten ruilen voor de speurneus, evenals de oortjes spitsen en de pennen scherpen. Met andere woorden, wij houden U op de hoogte. En dan nu de filmprogramma's van deze week. PROFUMO Dl DONNA van Dino Risi (Italië 1974) Met Vittorio Gassman, Alessandro Momo, Agostina Belli, Moira Orfei en Franco Ricci. Dino Risi is een zestigjarige Italiaanse kineast die vroeger nog in de leer is geweest bij de van origine Belg Jacques Feyder. Sedert een dertigtal jaren maakt de brave man films van allerlei slag, met als konstante echter de vrouw en de liefde Meestal ook zijn zijn films gekenmerkt door een milde humor die zijn vrij krasse uitvallen naar Kerk en Staat wel eens doen vergeten. Om even uw geheugen op te frissen vertel ik er nog bij dat wij onlangs in Aalst zijn «Sesso Matto» ofte «Dolle Sex» konden zien. Stilaan kreeg Risi meer en meer belangstel ling vanwege de niet-ltaliaanse pers en het is grotendeels aan hem te danken dat er af en toe een luchtige Italiaanse film doorkomt. Dat is een vrij eigenaardig verschijnsel trouwens, die luchtige Italiaanse film. In Italië zelf kennen deze tweeder angsfilms (vergeleken met de grootmeesters Fellini, Visconti, Pasolini en konsoorten) een groot sukses en toch kwamen er weinig van over de grenzen Platvloerse seksfilms genoeg, maar dingen in de aard van «Malicia» bijv oorbeeld waren lange tijd onbekend bij ons. Toch doen die het goed en dat is niet te verwonderen, zij hebben alles om een groot publiek aan te trekken. Zij behandelen een populair thema op een popu laire manier. Deze «Profumo di donna» bijvoorbeeld vertelt het verhaal van een militair van middelbare leeftijd die tijdens de oorlog zijn linkerhand en zijn gezichtsvermogen is kwijtge raakt. Een nogal vervelende aangelegenheid als U het mij vraagt, maar ja, hij moet er toch maar mee leven. Gelukkig heeft Fausto (want zo is de naam) geld met hopen en dat helpï natuurlijk heel wat. Op zekere dag begint hij een reis doo" Italië, Op zijn tocht, die hem beurtelings in Genua, Rome eri Napels brengt, laat hij zich vergezellen door een jonge knaaq die hem moet leiden en lijden, beide tegen vergoeding welis-ll waar. Onze Fausto heeft echter een bijzondere gave ontwik-l keld: zoals meer gebeurt bij blinden heeft één zintuig zichl verscherpt, zijn reukzintuig. Eigenaardig genoeg herkent hij vrouwen aan hun geur. De rest van het verhaal vertel ik U uiteraard niet, er zitten namelijk een paar verrassingen inllti verborgen. Dominerende figuur in de film is Vittorio Gassman, terf één van Italië's knapste akteurs. Hij vertolkt zijn rol met eenj,.,,. bewonderenswaardige perfektie, geen sinecure want Fausto mj| is een gekompliceerde figuur. DEat ondervindt je als kijkei ua onwillekeurig wanneer je hem gaat beoordelen: je aarzelt om hem sympathiek te vinden. Alles samen dus beste ontspanning voor vermoeide geesten en ongeduldeige karnavalisten. ((in cinema Feestpalais) EARTHQUAKE van Mark Robosn (V.S.A. 1974) Met Ava GARDNER, Charlton Heston etc. Cinema Palace zal het nog wel een week uithouden, nog steeds geen gebarsten muren of inzakkende vloeren ondanks^' het daverende SENSURROUND -geweld (duizend kilowatt, voor de geïnteresseerde geluidsfanatici). «Aardbeving waarschijnlijk de meest spektakulaire rampenfilm, qua inhoudjede zijn ze allemaal aan de magere kant. De enige verlokking om trci Los Angeles verwoest te zien is dus het nieuwste snufje uit de Hollywood-fabriek, alweer wat U thuis niet kan beleven, (cinema Palace) GUY DELEf1801 de ug t all Zaterdag 14 februari, Volkshuis, Houtmarkt Aalst: mijn eerste kennismaking met een stukje nieuwe folklore, de toneel groep 'Het Trojaanse Paard' speelt «Hoe eerder hoe liever zei de arbeider en hij dankte zijn baas af». De summiere aante keningen die ik tijdens de vertoning maakte, liggen hier er gens onder een stapel papier, onvindbaar en de korte ban dopname die ik van de achteraf gehouden diskussie maakte is allang gewist. De redenen hiervoor zijn vrij duidelijk, maar toch ga ik niet vrijuit: ik heb met niemand van 'Het Trojaanse Paard' gepraat over het hoe, waar en waarom, maar ook dat kan ik met gerust geweten verantwoorden. Al van aan de ingang kon je de sfeer proeven: allerlei revolu tionaire boekwerkjes en tijd schriften lagen rijkelijk uitge stald ten behoeve van de leer gierige jonge kwast. Dat heeft natuurlijk niets te betekenen, je bent gekomen om het stuk te zien en dus doe je dat. Je wist natuurlijk al dat het om politiek toneel ging en dat hindert niet. Maar dan wel graag iets dege lijks, vrienden. Het verhaal van de opstandige textielarbeid- sters is buitengewoon interes sant en leerrijk: hoe zij er toe voor een sobere vormgeving waarmee ze alle kanten op kunnen, want zodoende kun nen zij de massa bereiken en zich aanpassen aan alle moge lijke bestaande akkomodaties. Dit is geen verwijt, ik stel me enkel de vraag of de middelen goed gekozen zijn. Dan krijg je natuurlijk te horen dat de een voudige arbeider (waarvoor dit stuk duidelijk is bestemd) niet naar de officiële teaters gaat en zo zit je dan meteen ook in een vicieuze cirkel Wanneer we echter even over de grenzen ken die kritisch en stellen an dere dingen voor (antitesis) om tot een besluit te komen (syn- tesis). Alleen aan het einde van hun redenering falen zij enigs zins: enkele afzonderlijke ge- vailen van fabrieksbeheer door de arbeiders veranderen niets aan het systeem waar zo op gekankerd wordt. Op die ma nier zal er nog veel water door de zee stromen vooraleer een regering (van welke strekking dan ook) bijvoorbeeld het index-systeem zal veranderen Een ander iwak punt zijn de teksten: die maken dat het ge heel en de persünnages uit eindelijk als karikaturaal over komen Niet zelden wordt er hartelijk gelachen om uitspra ken en situaties, zodat achteraf de indruk overblijft dat het ple zant was, dat de goede (de ar beider) gelijk had en de slechte (de kapitalist) ongelijk Eén ding lijkt mij als een paal boven water te staan: met dergelijk nh geknoei overtuig je niem. Het is enkel leuk wannee' voor mensen speelt die er zó over denken en dat doe arbeider vast en zeker: moet je niet overtuigen van feit dat zijn baas overdri winsten maakt en een uitbi is. Dat weet die arbeider al ger dan vandaag. Hij weet wel dat het met die vakbor met helemaal zuiver op graat is en dat de regering zijn belangen verdedigt wanneer je hem dat op plezierige manier nog een: lemaal vertelt, heb je hem td^"E lotte alleen maar een gez avondje uit bezorgd. Daa ook heeft een diskussie adl raf geen of weinig zin: wat h het in 's hemelsnaam uit neer je praat met mensen jj, hetzelfde denken als jij? noem ik je reinste tijdverl ,r j, dan kan je beter naar Wies dersen gaan zitten kijken. gende keer doen dus! ii r, Grafikus Jan Van Saenen sie die de boodschap voor de toeschouwer des te toeganke lijker maakt. Bewust sociaal geëngageerd dus. Dit laatste bleek ook uit de aard van zijn meest recente penseelteke ningen. Hij werkt ook geregeld met pas tel. De laatste jaren is zijn werk geëvolueerd van een eerder strakke lijnvoering naar een meer soepele vormgeving welke uitmondt in volumes die naar hun uiterlijk een Japans klimaat releveren. Jan Van Saene is autodidakt. Na zijn universitaire studies (Politieke en Sociale Weten schappen) zette hij zich reso luut aan de vervolmaking van zijn techniek en werkwijze aan de Rijksschool voor Beeldende Kunsten te Anderlecht onder leiding van Frans Minaaert. Hij is tevens ontwerper van gele genheidsgrafiek en daarnaast leidt hij een kinderatelier te Roosdaal. Er is werk van hem in Engeland, Nederland, Indo nesië en Zuid-Afrika. Een gevoelige en evenwichtige kunst die de aandachtige toe schouwer zeker zal weten te boeien. André De Groeve NIEUWS VAN HET KK- EN FOLK-FRONT CSV groep Markorijk Jean Van der Schuren (JM) komen te staken, hoe zij zich organiseren, welke hun moei lijkheden zijn en nog heel wat meer Allesbehalve een oplos sing krijg je te zien. Op gepaste momenten wordt de loop van het verhaal even stilgelegd om uit te wijden over de historische achtergronden van de vakbon den en de maatschappelijke kontekst. Met toneel heeft het ondertussen nog weinig te ma ken, om het even wat je onder toneel zoals zou kunnen ver staan. Dat spruit natuurlijk enigszins voort uit de beperkte middelen (die weliswaar doel treffend worden aangewend) waarmee deze mensen wer ken, maar daar hebben zij dan ook duidelijk voor geopteerd. 7ii hohhen hnwust onkozen kijken zien we dat in de meeste landen van het oostblok de tea ters druk worden bezocht door ie-de-reen. De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar daar is men toch ergens begonnen? De metode die 'Het Trojaanse Paard' gebruikt is vrij eenvou dig en heeft haar sporen reeds verdiend. Het is echter in het verleden mogelijk gebleken om ook op dialektische basis dege lijk toneel te maken (en met beperkte middelen!) dat dra maturgisch stevig staat. De mensen van 'Het Trojaanse Paard' brengen echter iets wat mijlenver van dramaturgie af staat. Zij stellen enkel hun me tode voor: zij vertrekken van <>en stelling Ptosis), onderzoe- AL O'DONNELL Op zaterdag 21 februari te 20 uur presenteert folk-kroeg PARNASSOS de Ier Al O'Don- nell. Al stamt uit een muzikale Ierse familie. Hij deed veel po diumervaring op op allerlei fes tivals (o.a. Cambridge) en in de voornaamste Britse folkklubs. O'Donnell nam reeds enkele l.p.'s op waar hij meestal tradi tionals en eigen komposities op vertolks. Folk-kroeg PAR NASSOS vindt u in Dender leeuw, Steenweg op Nmove, 145. Allen daarheen!!! FEBRUARINUMMER 'T LIEDBOEK Het muziekblad 'T LIEDBOEK is aan een tweede nummer voor dit jaar toe. U kent onze sympatiën voor dit prima tijd schrift dat er naar ijvert dege lijke informatie door te spelen over het reilen en zeilen in de muziekwereld. In het februari nummer vindt u naast plaats besprekingen (Dylan's «Desi- re«en Jom Mitchell's «Summer Lawns») en intervjoes (Ray mond van het Groenewoud en Allan Taylor) ook nog artikels over de Duitse folk, Leen Per- sijn, Vin Garbutt. De Interna- lei tionale Nieuwe Scene, 'éitr Een nummer dat u zich zi moet aanschaffen, al was maar als kennismaking. 'T LIEDBOEK is verkrijgbaar HAK (Korte Nieuwstraat) Amber (id), platenboer Ki>ei kens (Lange Zoutstren ifchi ziekhandel DE TROUIdd DOUR (Haaltert). En dit in voor 40 maal één frank ru LUC DE SMET Graag hadden we u nu optreden van Luc De SmetL., Fabrieksken aangekondi Luc brengt kabaret en min 13 maart is een dag die u ze |jc moet aanstippen in uw agen i h Binnenkort brengen we u uitgebreider aankondiging deze betere «Urbanis». Ten slotte nog volgende langrijke muziekevenement al op 6 maart is Miriam Ba itt house te gast in Parnassos op 10 april krijgen we na lan ot afwezigheid eindelijk VW11 NES VAN DE VELDE terug iri het podium En dit, in zaal Ai ld. turenhuis te Denderleeuw. 8 mei is URBANUS VAN AN <k: te beluisteren (en te bekijkt m in JK Tut-Tuf. Maar dat zijn rk vijvoor na pasen. 'cr (Rei ie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24