FILM BIJ ONS OEKOMSTIG BOEK VAN .P. BOON KAN OPHEF MAKEN, ilAAR HIJ IS ER BEZORGD OM EINDELIJK MARGINALE FILMS VOOR AALST De Voorpost - 27-2«76 - 23 ien we schoolliepen en les kregen van poëzie en prozaschrijvers die hun eigen en ander- ms werken kwamen bespreken, viel bij sommigen hun arrongantie en hautaine toon op. in wijlen «vergeet niet te lezen» kreeg men al te dikwijls met zelfvoldane, zelfingenomen aan hoogheidswaanzin lijdende orakels te maken, omdat ze een en ander op papier dden gezet. Sommige presentators konden het zelfs niet laten om via de monitor in de idio, wanneer ze in beeld waren, zichzelf ekstra te bewonderen. •I Louis Paul Boon is er geen spoor van arrongantie of hoogmoed. Evenmin bij zijn simpa- echtgenote, waar je onmiddellijk thuis bent en je thuis voelt in de gezellige woonst. i-(* "Ike DRAAISCHIJF 2(AN 2ITERNATIONALE ONTMOETINGEN 1 deze (nu opnieuw voorge leide kandidaat nobelprijs) is nochtans een druk en in- nationaal trefpunt van de iest uiteenlopende perso des, die de auteur en zijn zin niet de nodige en ver- nde rust bezorgen. Ook wij nden op een lange wacht en pas was er een TV ploeg acht man en een school- s de deur uit, toen het onze iurt werd. Dit alleen maar om I illustreren hoe zwaar en 7-oeilijk de weg van een be- litfpd schrijver is, die hoopte in 4-| nauwlijks te bereiken onst en met een geheim 3"efoonnummer, doodgewoon Jkunnen verder schrijven in n rustige sfeer jar Louis Paul Boon is een i>te meneer in de ingewik- ide wereld van de literatuur zelfs zijn kenmerkende ivoud kan daar niets aan anderen, Jp. BOON 1 I fERKELIJKHEID is niet de lolbroek, zwansen }.otfiguur zoals wij die uit legere televisie uitzendin- n, vooral spelprogramma's, pnen. aten met L.P. Boon is ge- uuion een ervaring in een pret- .,.3 omgeving, t is bovendien meer luiste- dan praten, waarbij je je isvoelt en het gevoel hebt er thuis te zijn. Met de onge- istelde hartelijkheid, zonder uifijes. Zonder koele beleefd- d of een overdreven aanha- uuieid. Zonder de boventoon uu! c lis\ ui tl willen voeren, zonder het be- uute willen weten, zonder «en uufsé» in het daglicht te willen den. utf/endien heeft de auteur een itengewoon geheugen van uiigen en feiten en automa- :h moet men naar hem luis- ul£n. Beter dan via radio en tv trvieuws komt deze man is tot z'n recht. :is bovendien een gevoels- jns, die niemans wil ietsen. Dit komt vooral tot ui- 3 in ons gesprek omtrent z'n ujüwste werk. uiRIMEUR (ze gastheer schrikt wan- ^^r we hem de reden van e reportage uiteenzetten: :er informatie over het werk iraan hij bezig is.» It is nog veel te vroeg», zegt «Ik weet nog niet eens of zal verschijnen. Ik heb ook geen uitgever, het boek is Sfeite nog niet eens begonnen ik weet zelfs nog niet of ik wel zal uitgeven». «Gij zijt jr veel te vroeg om nu hier- er al te willen spreken.» 'aar haalt gij uw geruchten laan?» «Ik weet wel, zo tt L.P. Boon verder, «ik ben journalist geweest en ik jrijp u zeer goed, maar het is [kelijk voorbarig». 'is echter nooit rook zonder mr en we zijn nu eenmaal zo- zijf en ter plekke, dat we aan de napnualiteit niet kunnen voorbij- ;tnln. if pijl we wachten op de eisjPvan onze fotograaf, ver- wdef^en we met stukjes en bee- vatp meer over de inhoud van nietfnieuwe werk. Inhoud is veel Kegd. Eerder wordt het tema daiingegeven, met een paar nut- zijBSgevens, die de grote be- Idheid van de schrijver on- lijnen. hebben het niet mis, wan- we aanvankelijk stelden indien dit werk uitgegeven *1, het een zekere ophef maken EL FAMILIES jksJT DE STAD JEDE gemoeid, iaar niemand 'ETSEN ai^ het werk dat op stapel pj1 zijn vele families uit de d gemoeid, omdat het een 'gave is van het anar chisme in de 19e eeuw. In 1900, de opkomst van het so cialisme. Volgens L.P. Boon is het socialisme toen ontstaan uit het anarchisme. Veel anar chisten zijn betrokken geweest bij daden, waar nu nog de fami lies zouden kunnen onder lij den. Ook al hebben zij er niets meer mee te maken. De auteur steekt z'n simpatie niet weg voor datgene wat er toen ge beurde, meer nog, hij heeft eerbied voor de prestaties van toen. Maar ondanks zijn vizie kan het oprakelen van een toch nog re cent verleden sommige familie leden ongewild kwetsen. Louis Paul Boon legt er her haaldelijk de nadruk op, dat hij niemand wil benadelen en geen zedelijk nadeel wil berok kenen. Wettelijk is er geen enkel be zwaar en mag en ken het, om dit boek uit te geven. Maar sommigen zouden in diskrediet komen, door dezen die daden stelden waardoor de toestand helemaal veranderde. In feite gaat het over mensen die heldendaden verricht heb ben zegt L.P. Boon. Over per sonen die de gevangenis in gegaan zijn en waar men zich nu niet meer afvraagt «waar om». Wij hebben begrepen dat gans het werk blijft steken op de ge wetensbezwaren van de schrijver, die in geen enkel ge val families in verlegenheid wil brengen wier voorvaderen be hoorden tot diegenen welke berucht waren, treinen lieten ontsporen, in de gevangenis zaten voor hun ideaal enz. Ook al waren het toen heldenda den. Het feitenmateriaal wordt ge put uit Aalst en omgeving. Maar L.P. Boon denkt er sterk over na om het verhaal elders te situeren en met gefingeerde namen. Het is duidelijk dat de auteur nog lang niet klaar is met zich zelf en daarom liever niet spreekt over het tema. Hij drukt ons herhaaldelijk op het hart dat, wanneer dit nieuwe werk zou verschijnen, in geen geval bedoeld is en dit ook in alle opzichten wil vermij den, ook maar iemand te kwet sen, Om het geheel te overzien en te monteren heeft de schrijver tijd nodig. Hij wil kennelijk nog een geschikte draad vinden, die aan z'n verwachtingen moet voldoen. Het is anders dan met «Pries ter Daens» zegt hij. Dit boek komt ter ere van de mensen. Maar wanneer men het terrein betreedt van het anarchisme in de 19e eeuw, moet men on vermijdelijk heilige huisjes in trappen. Louis Paul Boon leeft vol twijfels omtrent z'n nieuw opzet. Wettelijk kan hij gerust z'n gang gaan en in dat opzicht is het volledig in orde. Mense lijk gezien wil hij rekening hou den met de mogelijke bezwa ren of verbolgenheid. Het is voor niemand prettig, al dus de auteur, wanneer deze moet lezen dat z'n vader of grootvader in de gevangenis heeft gezeten, omdat hij een trein liet ontsporen. Ook al was het voor de goede zaak. En al heb ik alle simpatie, toch wil ik niemand benadelen. Dat het boek nog niet voor morgen is en dat de auteur er nog een paar lange dagen en nachten voor over heeft om zich te beraden, is duidelijk. Louis Paul Boon wil over geen ijs van één nacht gaan en is te bekommerd over de draad wijdte van het nog recent ver leden, dat hij oproept. NOBELPRIJS Net de dag dat bekend werd dat L.P. Boon opnieuw in aan merking zou komen voor de nobelprijs, zijn we bij hem te gast. De auteur zelf wist blijk baar nog niets omtrent het voorstel van de Penklub en neemt het allemaal filosofisch op toen we hem toetsten. De vorige kandidatuur voor de nobelprijs kreeg wel een eige naardige start te Zweden. Een Zweedse uitgever, met vérta lingen van Boons werken stond op een boekenbeurs, toen er een vlaming (waar die al niet heenreizen) aan de uitgever vroeg: «Heeft Louis Paul Boon kans op de Nobelprijs»? De zelfde uitgever bevestigde de vraag prompt met ja en de bal was aan het rollen. Tans zit Louis Paul Boon wel licht in een beter zadel. Zwe den wordt algemeen be schouwd als «het land». Zwe den is «de springplank». Vooral om het als schrijver in de we reld verder te brengen. Boven dien is Zweden de toetssteen en hebt ge tussen de zes a ze venhonderd kandidaten meer kans. Ook Nederland steunt Louis Paul Boon en is meteen een voordeel. Inmiddels zijn «Kapellekens- baan», «Mijn kleine oorlog» en «Menuet» al in het Zweeds ver taald. Ook in Engeland zijn er voor Boon zeer goede kritieken. In Amerika verscheen de ka- pellekensbaan met twee ver schillende uitgaven, één inge bonden voor de universiteit en de andere is op de markt als paper back. Tenslotte ver schijnt de kapellekensbaan ook nog in het Noors. Het boek «De bende van Jan de Lichte» kent vertalingen in het Pools, Fins en verschijnt ook in Joe goslavië. Over het toekennen van de no belprijs in 't algemeen zegt Boon «Het is een schaakspel». Volgens de auteur wordt er re kening gehouden met allerlei faktoren en het kan best zijn dat bvb., 18 jaar geleden een Fransman aan de beurt kwam en 20 jaar geleden een En gelsman enz.waarbij men dan in feite overgaat tot het «verde len» van nationaliteiten en toe standen. Uiteindelijk kent men dan een soort beurt toe. Om al deze redenen blijft Louis Paul Boon er gerust bij en hij ziet wel wat er van komt. Voor lopig hoeft hij zich geen zorgen te maken met de wereld vrijheid van z'n werk. TONEEL EN TV. WERK De «Bende van Jan de Lichte» wordt niet alleen door het Me- chels Miniatuur Teater op de planken gebracht. Ook de TV heeft belangstelling om dit stuk op te nemen en uit te zenden. Hier rijzen noctans een paar problemen, omdat het stuk, voor het publiek gebracht, een speciaal karakter heeft. Niet al leen vanwege de dekorbouw, maar ook omdat men mét het publiek mee speelt. De men sen in de zaal laat meezingen, enz. Louis Paul Boon heeft noch tans z'n eigen twijfels of dit zelfde stuk wel geschikt is voor TV en om deze reden zal hijzelf aanwezig zijn om advies uit te brengen. Ook om kommentaar te geven tijdens de opvoering van het stuk en het kan best zijn, dat we de auteur, bvb., als zeerover in het TV toneelstuk aantreffen, omde verschillende passages aan mekaar te pra ten en het aldus voor de televi sie meer geschikt te maken. Ook hier is nog geen vaste lijn, maar de auteur wil in elk geval wel persoonlijk meewerken om het publiek in de gepaste en juiste sfeer te brengen. Zoals ijverige filmliefhebbers (of moet ik zeggen cinefielen?) wel weten loopt momenteel het zesde internationaal film festival te Rotterdam en te Antwerpen. «Film International» is stilaan een gebeurtenis van belang worden voor ons kleine landje: jaarlijks worden er een groot aantal interes sante alternatieve films vertoond. Het overgrote deel van deze films halen de kommerciële normen iet (of 'men' beweert dat ze die niet zullen halen) en kunnen dus enkel terecht in een alternatief cirkuit. Filmklubs allerhande proberen dit op te vangen door op eigen initiatief dergelijke films op de snorren en te vertonen. Meestal hanteren zij normen die niet zo veraf staan van de grote filmverdelers, niemand werkt immers graag met verlies. Op die manier blijven dus nog een groot aantal films in de dozen zitten, ware het niet dat er toch mensen zijn die het aandurven deze films voor te stellen. Filmklub Pan geeft wat dit betreft reeds lange tijd de toon aan in het Aalsterse. Deze mensen werken gere geld samen met de organi satoren van Film Internatio nal en zodoende zijn zij er toe gekomen een gedeelte van het omvangrijke pro gramma over te nemen. En buitenkans voor Aalst dus en een enige gelegenheid voor de cinefielen (of moet ik zeggen ijverige filmlief hebbers?) om duidelijk te maken dat er in Aalst inder daad een publiek voor der gelijke films bestaat. Op het programma staan immers een paar unieke films. Ik geef alvast de praktische inlichtingen: de vertonin gen gaan door van vrijdag 5 tot en met donderdag 11 maart in de stadsschouw burg aan het Vredeplein te Aalst. Elke dag om stipt 20.00 uur starten de verto ningen die, volgens de in richters van uitstekende kwaliteit zullen zijn. De prijs voor één vertoning is 60 frank, een abonnement (gel dig voor alle films dus) kost amper 250 frank. Allen daar heen dus! Vermits de meeste films hun eerste vertoning kennen is het mij onmogelijk een per soonlijke visie hieromtrent te geven. Ik zal dus even schaamteloos uit de mij ter hand gesteide brosjure moeten putten. TAKE IT LIKE A MAN, MADAM van Mette Knudsen, Elisa beth Rygaar en Li Vilstrup (Denemarken) Volgens het Franse filmblad Ecran de eerste feminis tische komedie, gemaakt door een team van uitslui tendvrouwen. De film handelt over een vijftigjarige vrouw zoals er honderden zijn: ze heeft weinig school gelopen, jong getrouwd, twee kinderen. Op een nacht krijgt ze een bijzonder aantrekkelijke droom: de rollen in de we reld zijn omgekeerd, de vrouwen hebben de plaats ingenomen van de mannen en omgekeerd. Bij het ont waken is de teleurstelling waarschijnlijk groot en ze besluit nar een dokter te gaan. De brave man ver klaart het enigzins uitzon derlijke verschijnsel nogal oppervlakkig en 'madam' gaat er daadwerkelijk wat aan doen. Niet zonder enige moeite krijgt ze een kantoor baan. Wanneer de arbeid sters in staking gaan voor gelijke lonen sluit ze zich bij de aktie aan. Ze wordt ont slagen. Een vrij interessante film blijkbaar, te meer wanneer we weten dat hij het in Dene marken in de bioskopen zeer goed doet. (vrijdag 5 maart) TE GEK OM LOS TE LOPEN van Marco Bellochio (Italië) Een film over de behande ling van geestelijk gehandi- kapten. Bellochio is een jong Ita liaanse kineast die van bij zijn debuut bewust de kon- testaire weg insloeg. Een man die representatief is voor de jonge Italiaanse ki- nema. Vermoedelijk is dit zijn vijfde langspeelfilm, (zaterdag 6 maart) BIANCO E NERO van Paolo Pietrangeli (Italië) Een dokumentaire van een jong Italiaanse kineast,die recht-toe recht-aan de wor tels van het huidige fascis me in Italië blootlegt. Hij toont aan dat het fascisme nog springlevend is: partij- sekretaris Giogio Almirante, hoofd van de fascistische republiek Salo (onderwerp van Pasolini's laatste film «De 120 dagen van Sodom») zou vandaag opnieuw men sen neerleggen «als de om standigheden zich weerzou- den voordoen». Van Paolo Pietrangeli kan ik U alleen met zekerheid ver tellen dat hij als regie-assis tent heeft gewerkt bij Fellini en Visconti. Verder vermoed ik dat hij enige familieban den heeft met de in 1968 overleden Italiaanse kineast Antonio Pietrangeli, een man die literatuur- en film- kritikus was en later ook films maakte. Zijn kritieken verschenen in het tijdschrift 'Bianco e Nero' (enig ver band met de titel van deze film?). (zondag 7 maart). MILESTONES van Robert Kramer en John Douglas, Nancy Jainchill, Gail Frazier, Robert Ni chols, Harvey Quintal, Suey Hagedorn e.a. Ruim drie uur lang nemen de kineasten ons mee door al lerlei lagen van het alterna tieve Amerika. Je kunt deze film gaan zien als een scien ce-fiction film of als een 'document humain'. Je kunt het slot van 'Milestones' be schouwen als aangezette symboliekde geboorte van een kindje waarbij de hele kommune de moeilijke be valling van begin tot einde mee maakt en als het ware samen de baby krijgt. Toch laat de film een d.iepe indruk na. Kramer en Douglas vinden de mijlpalen overal in Ameri ka: een oudere vrouw die reportages maakt over Vietnam, een vader die de verantwoordelijkheid voor zijn kind op zich wil nemen, een aktievoerder die zojuist uit de gevangenis kwam. «Milestones» geeft een op timistisch beeld van wat er nu, in de zeventiger jaren, aanwezig is voor een nieu we, betere, menselijke maatschappij in de Verenig de Staten: het rendement van de radikale bewegingen uit de zestiger jaren, (maandag 8 maart) PIERRE van Jan de Corte (België, 1975) met o.a. Rezy Schumacher Eerste langspeelfilm van een jong kineast die belofte vol debuteert. U kunt Jan De Corte als akteur ook aan het werk zien in een andere Belgische film op het festi val«Jeanne Dielman» van Chantal Ackerman. (dinsdag 9 maart) MUZIEK VOOR DE VRIJHEID van L. Perelli (Italië) Enige kommentaar in het persbrochuurtje: 'Vrolijk links-zijn mag op dit alterna tief Popconcert. (woensdag 10 maart) vrijdag 5 maart Take it as a man, madam - première voor België. zaterdag 6 maartte gek om los te laten - eerste vertoning buiten Italië zondag 7 maartBianco et Nero - Eerste vertoning buiten Italië maandag 8 maartMilestones - Premiere voor België dinsdag 9 maartPierre - Wereldpremière woensdag 10 maart: muziek voor de vrijheid - eerste vertoning buiten Italië donderdag 11 maartJeanne Dielman Niet vergetentelkens om 20.00 uur stipt, Stadsschouw burg, Vredeplein Aalst. Guy dele Ik weet eigenlijk niet goed met welke film te beginnen en misschien zou ik maar beter niet schrijven deze week, welke rechtgeaarde Aalstenaar gaat er nu met de karnaval naar de cinema? Nochtans zijn er deze keer een paar interessante films waar ik U - niettegenstaande de festiviteiten -attent wil op maken. PINOCCHIO van Walt Disney (Verenigde Staten, 1940) naar het gelijknamige boek van Carlo Lorenzini met Gepetto de uurwerkmaker, Pinochio, Figaro de kat, Cleo de goudvis en Monstro de walvis. Prachtige moraliserende film van goeie ouwe Walt Dis ney, de onovertroffen meester van de tekenfilm. Een man die de kinderen films leert zien, in alle onschuld, want sex of bloot stond niet in zijn woordenboek. Ik weet niet hoeveel keren deze film reeds is uitgebracht, maar als kind heb ik hem ooit reeds gezien, en later heeft hij nog een paar keren op de affiche gestaan. Veel hoef ik U er niet over te vertellen. U kent de geschiedenis van het houten mannetje dat dank zij een goede fee vlees en bloed werd zo stilaan wel, doch dit is een uitstekende gelegenheid om het. Uw kinderen te leren kennen, (in cinema Palace) ROLLERBALL VAN Norman Jewison (Verenigde Staten, 1975) met James Caan, John Houseman, Maud Adams, Daphne, John Beck en Moses Gunn. Weeral een soortement science-fiction film, met eens te meerook sociologische spekulaties erin verwerkt. 'Rol- lerball' speelt zich af in het jaar 2018, in een tijdperk waarin gelukkig zijn blijkbaar onmogelijk is geworden, niettegenstaande de onnoemelijke vooruitgang bestaat erin dat de wereld is ingedeeld in zes conglomeraten die de wereld beheersen. Om de onvermijdelijke spanningen enigzins op te lossen heeft men 'rollerball' gekreeërd: een overbiddelijk spel waarvan de spelregels elk jaar (en soms wel vlugger) harder worden. Het doel daarvan is de toekijkende massa (in het stadion zelf of over de ganse wereld via sateliettelevisie) nog meer op te zwepen en de strijd nog hevigerte maken. Je kan 'rollerball' nog bezwaarlijk een sport gaan noe men, het is eerder een zelfmoordspelletje geworden. Voor de liefhebbers van eigenaardige spelregels graag wat meer uitlegde spelers van de twee ploegen staan op de rolschaatsen in een (wieier) piste. Er rijden motoren rond waaraan zij zich kunnen vasthaken, teneinde de snelheid wat op te drijven. Een zware metalen bal wordt door een kannonnetje in de piste geschoten, in tegen- stelde richting van de spelers. Zij moeten hem trachten op te vangen en in een doel deponeren. In het begin wordt het spel nog wat in de hand gehouden door summiere spelregels. Na een tijdje moet het allemaal sneller en brutalergaan en op de duur is vrijwel alles toegestaanje mag de tegenstander dan slaan en schuppen waar je maar wil, totdat de brave man niet meer recht kan. Ook mag je hem op de grond gooien, je mag erop staan dansen en je kan er natuurlijk ook één of meerdere van de snelle motoren laten over rijden. Allemaal toegestaan ook één of meerdere van de snelle motoren laten over rijden. Allemaal toegestaan. Er vloet dus aardig wat bloed in 'Rollerball' (tijdens de opnamen zijn er een flink aantal van de stuntmannen zwaar gewond geraakt, wat natuurlijk niet verwonderlijk is). Om het geweld is het realisator Jewison echter niet in de eerste plaats te doen geweest. Hij wou enkel de onmen selijkheid van een dergelijke maatschappij aantonen, een maatschappij waarin het individu (in de persoon van Jonathan E.de gevierde rollerball-speler) geen zegging schap meer heeft over zin eigen bestaan. Wat mij betreft zijn dergelijke pseudo-sociale spekulaties volkomen waardeloos, al valt er op het uitgedachte systeem weinig aan te merken: het lijkt een logisch ontwikkeling van de huidige maatschappij. Over de onvolkomendheden en tekortkomingen ervan vertelt Jewison dus iets meer. Toevallig zijn de sekwensen waarin hij uitwijdt over het sociologisch aspekt van de zaak eerder aan de vervelende kant, terwijl de spelsekwensen bijzonder vernuftig in elkaar gestoken zijn. Voor mij hoeft het geleerde (alhoe wel vulgariserend) gedoe niet, je komt er toch niets verder mee. Moet ik er nog bijvertellen dat de film trekjes heeft van andere gelijkaardige films zoals 'O Lucky', 'A Clockwork Orange', 'The mean Machine' e.a.? James Caan, minder bekend, is uiteraard geknipt voor het woeste spel. in cinema Feestpaleis) GOLDFINGER van Guy Hamiltn (Verenigde Staten 1964) met Sean Connery, Gert Frobe, Honor Blackman, Shirley Eaton, Tania Mallett en Bernard Lee. Herneming van ëen der eerste James Bond-films waar heel wat mensen verlangend naar uitkijken. Met goeie ouwe Sean Connery in de hoofdrol als agent 007, gebruik makend van de meest vernuftige gadgets. De man die erin slaagt zijn vijand op het laatste nippertje uit te schakelen maar ondertussen toch de tijd vindt om zich een paar leuke meiden te versieren, dit natuurlijk om zijn zaak te dienen. James Bond dus in zijn strijd tegen Goldfinger, de rijkste man ter wereld, gekenmerkt door een onverzadigbare zucht naar goud. (in cinema Alfa) ANA Y LOS LOBOS (Anna en de wolven) van Carlos Saura (Spanje, 1973) met Geraldine Chaplin, Jose Maria Prada, Jose Vivo, Fernando F. Gomez en Rafae*la Aparicio. Een interessante (maar moeilijke) film over het Spanje onder Franco. Saura probeert ons wat meer te vertellen over de problematiek waarmee Spanje te kampen had. Hij doet dat aan de hand van het verhaal van een jonge Amerikaanse die goevernante wordt in een spaans gezin. De tegenstelling is vrij duidelijk: Ana vertegenwoordigt de vrije westerse wereld in een konservatief milieu. De spanningen die daaruit voortvloeien moeten dan aanto nen waar het verkeerd gaat. (Katholieke Filmliga, donderdag 4 maart). guy dele

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 23