ONEEL BUITEN DE Denderstreek PRO ARTE AALST HAENDEL-KONCERT KUNSTSCHILDER GASTON ROSSIGNOL STELT TENTOON IN AFFLIGEM - AALSTERSE KUNSTENAARS NAAR NEDERLAND CLAUDE VAN DE BERGE /OOR GOEDE FOLK EN KABARET IS HET NOOIT TE VER FIETSEN FILM BIJ ONS ;ve p23 maart 1976, heeft K.V.S. -Brussel het bijzondere ge- tegen het Engels gezelschap. Scarborough Library Theatre, ontvangen met «JUST BETWEEN OURSELVES» van Alan gt ckbourn, irwijl Dennis de wagen van zijn vrouw Vera probeert te - irkopen, ontmoet hij Neil en Pam. Beide koppels worden ienden. Neil die aldus uit zijn ongelukkig huwelijk met Pam icht, neemt toevlucht in konversaties met Dennis, die het ootste deel van zijn vrije tijd in de garage doorbrengt. e it heeft ook als gevolg dat Vera, Dennis' echtgenote, een ouw die reeds verschillende zenuwinzinkingen achter de rug left, ongelukkiger dan ooit leeft met het vooruitzicht haar 'onden alleen door te brengen Alleen, dat betekent met lui lar schoonmoeder die met hen samenwoont. ^al et wordt vrij vlug duidelijk dat deze ongelukkige driehoeks- r(j, «houding, Dennis- Vera - schoonmoeder, zeer sterk Vera's i Dennis' gewoonte, de problemen weg te lachen, beïn- rm an de hand van de verjaardagen van de verschillende perso- iges Pam in maart, Dennis in mei, de schoonmoeder en Si in november zien we de spanning stijgen. De gebeur- nissen bereiken hun hoogtepunt, wanneer Dennis een ver- 10: Ssing plant voor de verjaardag van zijn moeder. Er heerst 301 twarring en misverstand en Vera valt haar schoonmoeder t,e h in een plotse bui van vertwijfeling... y" a slotscène valt samen met Vera's verjaardag, in januari. ert ara zit alleen in de tuin, uit het huis verdreven door haar t'a Omfantelijke schoonmoeder. Zij krijgt bezoek van Neil en n9' am, die een onderlinge gewapende vrede hebben gesloten, en ennis, zoals steeds, trekt een lief gezicht en belooft dat alles en-1 gepaste tijde zal in orde komen, uw ndertussen blijft de wagen onverkocht in de garage. Volgende lumdiduat-priiis De Voorpost - 5-3-76 - 23 Van vrijdag 27 februari tot zondag 14 maart worden in het kultureel centrum van de abdij Affligem (Hekelgem) werken geëxposeerd van Gaston Rossignol. Hij werd geboren te Teralfene op 20 januari 1934. Zijn feeling voor de plastische kunsten werd opgemerkt door E.H. Goossens, leraar aan het Klein Seminarie te Mechelen waar Gaston Rossignol de Grieks-Latijnse Humaniora volg de. Onder leiding van de bewuste E.H. Goossens kreeg Ros signol een eérste opleiding in diens «schildersklas», waar tijdens de vrije uren de leerlingen de praktische kennis van het tekenen en schilderen werd bijgebracht. tndag 15 maart te 20.30 gaat in de Sint- joniuskerk (Kapucijnen- iter) te Aalst een concert waarin werken zullen uit- roerd worden van Georg jdrich Haëndel (1685- >9). Hiervoor tekenden vol- ide ensembles en solisten: Ikoor Cantabile uit Knokke - Sst, geleid door Jacques ertens, het Westvlaams Or- it met als concertmeester Demeuleneere en als diri- it Dirk Varendonck. Vele iekliefhebbers herinneren de Mozart-avond enkele tnden terug in Lede door 'engenoemde uitvoerders, positieve indruk die we al- opdeden laat ons het be lopen voor het nu volgende icert. ;der hebben we als solisten 15 maart e.k: Anne-Marie sopraan; Carien Verhen- neman, klavecimbel en Omer Qeiznaert, hobo. De algemene leiding berust bij Dirk Vaeren- donck. Op het programma staat: 1. Concerto Nr. 1 in Bes grote teits voor hobo, strijkers en continuo (soms ook genoemd concerto grosso nr. 8 in Bes grote teits) 2. De Cantate «Crudel Ti- ranno Amor!» (Liefde, gij wrede tiran) 3. Funeral Anthem. Onlangs hoorden we laatstge noemd werk op een zeldzame bandopname. Prachtige, te weinig gekende kompositie die zeker alle aandacht verdient. Volgende week zullen we uit voeriger op de geprogram meerde komposities terugko men en tevens beter kennis maken met de uitvoerders. A.D.G. Aanvankelijk schilderde Ros signol stillevens, maar onder invloed van Lu den Vandend- riessche ging hij over tot het genre landschappen. De in Affligem tentoongestelde werken bieden ondanks de eenzijdigheid in onderwerp voldoende afwisseling om de ontvankelijke toeschouwer te boeien. Rossignol boeide ons in de eerste plaats door zijn koloriet gedurfde, met palet aange brachte vlakken die steeds in harmonie staan met de andere kleuren. De vormgeving wordt eveneens sterk beïnvloed door de kleurvlakken want het is niet zozeer het landschap zelf dat de toeschouwer boeit, maar wel de kleurinterakties en de plaatsing van aksenten. Menig liefhebber zal de schil derwerken van Rossignol als voorbijgestreefd beschouwen. Inderdaad; het is een gemak kelijk toegankelijke kunst, kompleksloos en zonder hoogdravendheid. We menen dat Rossignol zich zelf beperkingen heeft opge legd door (voorlopig) enkel het landschap te behandelen en enkel «stemmingen» weer te geven. In deze beperking laat hij dan ook niets aan het toeval over. Er zijn quasi geen zwakke momenten aan te duiden Kortom, een pretentieloze kunst die een ruim publiek aanspreekt. Rossignol heeft reeds verschil lende tentoonstellingen op zijn aktief: tweemaal in het Kultu reel Centrum Affligem; verder in het Belfort te Aalst en in «Zandtapijt» te Hekelgem. Buiten onze streek stelde hij individueel tentoon in de galerij Sint Idesbald te Koksijde, het Kultureel Centrum Zuidertoren te Brussel; Galerij 't Krekelhof te Gooik, Raadzaal Sint Kwin- tens Lennik. Verder te Burst, Meerbeek en Galmaarden. Tweemaal exposeerde hij in de Rik Woutersgalerij van het VTB-bondsgebouw te Brussel. ANDRE DE GROEVE Wie hier verleden week het artikel met dezelfde kop heeft gelezen, zal misschien niet hebben opgemerkt dat er een kleine nalatigheid was ingeslopen. Waar in de aan hef werd vermeld dat er in totaal achttien kunstenaars te Bergen in Nederland de Aalsterse kuituur gingen uitdragen, dronden er in feite slechts zeventien vermeld met naam. 'n Technisch te kortkoming, te wijten aan een kleine vertraging in het binnenleveren van de tek sten. We willen hier dan ook, volle digheidshalve, de achttiende nog vermelden, uitgesteld is niet altijd verloren. LEON BOEL Aalst, 9- 5-1951) heeft momenteel zijn atelier te Steenhuize- Wijnhuize. Aan de Stedelijke Akademie begon hij als leerling in glazuur op metaal om daarna keramieklessen te vol gen bij dhr. G. Vindevogel. di- rekteur bij deze instelling. Tussendoor schilderde hij, als autodidakt, eerst min of meer surrealistische doeken, die thans echter de absrrakte rich ting uitgaan. Zelfde strekking valt ook waar te nemen in zijn keramieken, waarin hij vooral de nadruk legt op de struktuur van het materi aal, de klei zelf. Individuele en groepstentoon stellingen had hij in Mater, Vloesberg, Ronse, Wetteren, Wijnegem en Aalst. In 1973 werd hij met zijn schil derwerk gesel ekteerd voor de Bob Courtensprijs en als be kroning kreeg hij in 1974 de Va lerius de Saedeleerprijs met zijn keramieken, de meest re cente die werd verleend. Hiermee is dit dan ook weeral rechtgezet en we wensen na tuurlijk Leon evenveel sukses toe in Nederland als de overige kunstenaars die het Aalsterse daar gaan vertegenwoordigen. AB Claude Van De Berge, die verleden week de Dirk Martensprijs ontving voor z'n werk «Het licht op de stenen» woont te Lembeke. Geboren te Assenede op 30-4-45, bekwam, onder z'n werkelijke naam van Pauwels R., de eerste prijs diktie voordragen, aan het koninklijk konservatorium te Gent. Sinds 20-9-67 was hij in dienst van de Aalsterse Academie voor muziek en toneel als lesgever, maar nam in 1974 op 1 juli ontslag. t de organizatoren niet altijd de gemakkelijkste weg kiezen hun programmatie van artiesten bewijzen de komende tredens in onze streek. Inderdaad, op de affiche staan P*kele namen die nog niet tot de grote masse zijn doorge- Jrngen. En dit ondanks de kwaliteit van hun materiaal. Drie Ipraders! Rb HAM BACKHOUSE IN LKKROEG PARNASSOS zaterdag 6 maart te 20 uur tenteert folkkroeg Parnas- (Stwg. op Ninove, 145, iderleeuw) de Britse folkar- le MIRIAM BACKHOUSE, am werd geboren in Sus- maar houdt meer van <shire en andere heuve- tige streken. Zij is verzot eizen en mensen ontmoe- om het even waar en wan- r. Zij is haar professionele >baan begonnen begin '73. Ie loop van '74 werd haar m her en der verspreid door 'ele klub-optredens en in cwam de grote doorbraak in Engeland dankzij de vele vals waaronder Norwich, cknell en Cambridge, ïam Backhouse speelt gi- dulcimer, viola en blok- Zij is daarenboven en schien wel vooral geliefd haar warme, rijke stem. Zij ft een sterk gevoel voor de :iese toon en aard van haar eren. RRY LOCKRAN IN DIDO-ERPE andere vrij onbekende fi- in onze kontreien al- is de Brit GERRY XRAN. In België trad hij Is op samen met Joe Coc- daarna in oktober '75 in de rsschouwburg te Brussel, heeft nu een veertien- gse toernee in Vlaanderen nisschien haalt dit hem uit onverdiende onbekend- I. We hopen het. Ondertus sen kan u hem gaan bekijken en vooral beluisteren in jeugd huis Dido, Oude Heirbaan, Er- pe. En dit op 7 maart te 20 uur. Gerry Lockran is een van de weinige Europeanen die de blues op overtuigende wijze vertolkt. Insiders vertellen dat zijn gitaartechniek een briljante kombinatie is van de vroegere ruwe stijl van de Delta blues en van de meer gepolijste city blues uit Chicago en New- York. Gerry heeft reeds zes langspelers op zijn aktief. (Het schijnt dat er nu toch eentje de weg naar de Vlaamse platen- markt heeft gevonden). LUC DE SMET IN C.S.V. Niet zo lang geleden zagen we Luc De Smet in Leuven optre den. (Dezelfde avond waren ook Bert De Coninck en Jean Rousseau aanwezig; wie haalt deze mensen eens naar Aalst?) Het sukses was over weldigend. Daarom vonden we het ook zeer verheugend te le zen dat Luc naar Aalst kwam. Luc staat nog niet zo lang in het «vak» zodat er nog geen uitge breide biografiën bestaan waaruit wij even uitgebreide ar tikels kunnen destilleren om zijn optreden in 't Fabriekste aan te kondigen. De 25-jarige Luc De Smet speelt met woorden en geba ren (kabaret en mime!) zodat we bij hem een eigen stijl kun nen vinden. De mime staat bij hem nooit alleen maar wordt geïntegreerd in een totaalspek takel. Een spektakel dat u van het dolkomische naar het tragi sche brengt. Voor wie garan ties wenst: Luc De Smet stu deerde Romaanse filologie aan de K.U.L. (Leuven), werkte een tijdje mee aan het Ant werpse Mimeteater van Her man Verbeeck en was laureaat in het Heistse Humorfestival (Bert De Coninck was toen winnaar!). Eigenlijk is Luc iets te fijnzinnig om het zelfde reu sachtige publiek van een Ur- banus Van Anus te bereiken. Wie nu echter nog de neus op haalt voor dit optreden in het CSV krijgt er 'n fles ammoniak ondergeschoven. Zorg dus dat u erbij bent op zaterdag 13 maart om 20.30 uur. In het voorprogramma vinden we het Aalsters duo Mieke en Joost Van Dorp (en dit is eindelijk juist). Het geheel kost u 40 F. (30 F. in voorverkoop), ('t Fa- briekske vind u in de Welle- kensstraat, Aalst.) AALSTERSE NACHT VAN DE POEZIE Graag hadden we u nu ook reeds de Aalsterse Nacht van de Poëzie aangekondigd. Deze gaat door in de gebou wen van het C.S.V. op zater dag 3 april. Verleenden reeds hun medewerking: burge meester De Bisschop, Bea (van 't Pompierke), Jong Dich- tersbloed Aalst, groep Yang, Louis-Paul Boon, Mark Galle, Open feilen nations (Canada), het Corum Alostum Imperiale, William Souffriau, Marjorijke, Pans poppenteater en nog vele anderen. Een avond die u be slist niet mag missen! Waar is het notaboekje? RDW Ook zijn echtgenote is niet vreemd aan de stad Aalst. Ar- lette Walgraefdie te Uitbergen geboren werd haalde even- eesn de eerste prijs voordra gen en toneel en geeft aktueel nog les te Aalst aan de acade mie voor muziek en toneel inde specialiteit diktie en voordra gen. Claude Van De Berge, die een zestal romans op zijn aktief heeft, zond twee jaar geleden eveneens een werk in als deel name aan de Dirk Martensprijs. Na een eerste aliminatie kreeg het werk van Claude Van De Berge met «angst» een stem van de jury. Bij een tweede eli minatie kreeg Hugo Raes met zijn werk «Emmaranda» drie stemmen. Verschillende van de werken van Claude Van De Berge hebben een filozofische inslag en specialisten zijn het er over eens, dat men z'n werk nauw keurig en met aandacht dient te lezen. Uit de persdossiers blijkt dat Claude Van De Berge zeer goede recencies haalt en z'n werken: «Het Licht op de Ste nen», «Stemmen», «De ont moeting» en «Het Gelaat» bij zonder veel aandacht verkre gen. Ook in «De Voorpost» van 27 februari kwam Claude Van de Berge aan bod ter gelegenheid van de uitreiking «Dirk Marten sprijs 1975» voor z'n werk «Het licht op de stenen». E.A.R. Het is helaas niet de karnavaldrukte die mij belet U veel informatie te verschaffen omtrent de films die U deze week te Aalst kan gaan zien. De schoolplicht roept eens te meer en - doen ze het expres, ik weet het niet - blijkbaar is de karnavalvakantie de meest geschikte periode om allerlei oefeningen te plannen. Ik zal ter kompensatie proberen U deze week te vergasten op enkele illustratieve foto's, voor zover daar ruimte voor beschikbaar is natuurlijk. JAWS Een film van Steven Spielberg (Verenigde Staten, 1975) met Roy Scheider, Robert Shaw en Richard Dreyfuss, naar het gelijknamige boek van Peter Benchley. Het is voor Spielberg en zijn ploeg een knappe prestatie geweest, deze Jaws, zij mogen er terecht fier op zijn. Van bij de aanvang weten zij te boeien, zodat je er als toe schouwer zeer sterk bij betrokken wordt. Een hallucinant verhaal, knap verteld en goed geakteerd: Spielberg kent zijn stiel bijzonder goed. Zonder overbodige pretenties knutselt die man telkens weer aardige films in elkaar en met 'Jaws' zet hij op vrij jonge leeftijd reeds de kroon op zijn werk. De publiciteit (waarover een volgende keer waar schijnlijk iets meer) steekt uiteraard een handje toe, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van Spielbergs' film. )in cinama Feestpaleis) PINOCCHIO van Walt Disney Een bijzonder amusante kinderfilm waar iedereen best lol zal aan beleven. Het verhaal van de houten pop die dank zij de gunsten van een goede fee in vlees en bloed verandert wordt op een fraaie manier voorgesteld, met de nodige humor, eigen aan Disney-zaliger. Niemand merkt dan ook dat deze film zowat dertig jaar oud is. (Tenzij U het op de thematiek gemunt hebt, die lijkt nu wel iets te belerend.) (In cinema Palaca) FRENCH CONNECTION II Het gebeurt heel zelden dat een vervolgfilm even goed gemaakt is als zijn voorganger, doch dat kan van deze 'Franch Connection II' zeker niet worden gezegd. Hij zit al even knap in elkaar als de eerste film over de levendige drughandel in de Verenigde Staten. (In cinema Alfa) ZESDE INTERNATIONAAL FILMFESTIVAL ROTTERDAM - ANTWERPEN - AALST Nog even herinneren, hopelijk niet tevergeefs, aan deze interessante filmgebeurtenis. Van vrijdag 5 tot en met don derdag 11 maart kan U in de Aalsterse stadsschouwburg elke dag om 20 uur stipt een minder kommerciële film (ook wel marginale film genoemd) gaan zien. De meeste van deze films gaan in Première voor Bejgië, andere zelfs in wereldpremière. De prijs per film is 60 fr. en voor een abonnement komt U er met 250 fr. van af (daar kan U ze zelf niet voor maken natuurlijk). De negende en de elfde maart zijn twee Belgische films aan de beurt, 'Pierre' van Jan De Corte en Jeanne Dielman' Quai du Commerce, Bruxelles, van Chantal Ackerman. Verder zijn er drie Italiaanse films (de Italiaanse film in het algemeen behoort tot het interes santste wat er momenteel in West-Europa wordt geprodu ceerd), één Deense en ook nog één Amerikaanse film. Deze laatste, 'Milestones' wordt volgens sommige mensen als een echte mijlpaal in de filmgeschiedenis gezien. Voor meer inlichtingen omtrent het programma verwijs ik U naar het artikel van vorige week U kan ook telefoneren naar nummer 053-70.28.71 guy dele

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 23