TONEELTORNOOI «RENAAT RAVIJTS»
AAN TWEEDE UITGAVE
«PEE KLAK» DOOR DE «CLAERHAEGSE
COMEDIE» VOLKSFIGUUR UIT DE
FALLUINTJES HERLEEFT
AALSTERSE FLITSEN
UIT-AGENDA
COTE D'ALOST IN
FUSIEMARINADE
FORMULA ANTIQUA
RENOVATA
AFFLIGEMS ABDIJRUINE AAN
HERSTELLING TOE
L>
TENTOONSTELLINGEN '2
BUITEN DE DENDERSTREEK^
24 - 12-3-76 - De Voorpost
Het toneeltornooi «Prijs Renaat Ravijts» wordt uitgeschre
ven om de twee jaar, voor liefhebberstoneelverenigingen uit
Aalst en omgeving met de steun en in samenwerking met de
Vlaamse toeristenbond en de stad Aalst.
De dynamische werkgroep is niet bij de pakken blijven zitten.
Nog zeven maanden scheiden ons van het begin van het
toneelseizoen 1976-1977 en reeds is de werkgroep volledig
klaar met de opstelling van reglement en uitnodigingen.
Een honderdtal toneelverenigingen in een zeer brede kring
rond Aalst, gaande van Hekelgem tot Wetteren, zullen eerst
daags hun deelname in overweging kunnen nemen. Voor 15
mei 1976 dienen zij schriftelijk en aangetekend hun kandida
tuur te stellen. Door openbare lottrekking zullen op 21 mei de
acht kandidaten weerhouden worden.
ONTSTAAN
Het tornooi werd opgericht in
1974 en streeft ernaar in herin
nering aan de verdienstelijke
persoonlijkheid die Renaat
Ravijts was als akteur en als
regisseur, het amateurstoneel
in Vlaanderen te bevorderen.
Vorig jaar kende het tornooi
reeds een groot sukses. Vooral
de plechtige proklamatie op
lijst door voordracht en muziek
was een waardige kroon op het
werk. Rond het hele opzet was
toen weinig publiciteit gemaakt
en de formule voor deelneming
bleek voor verbeten ng vatbaar.
VROEGTIJDIG
Elke amateursvereniging in
een brede kring rond Aalst
wordt uitgenodigd. De werk
groep is er beslist vroeg bij
deze keer. Dit kan de toneel
verenigingen toelaten de
keuze van het stuk te bepalen
in funktie van deelname aan
het tornooi en ook rekening te
houden met de data van op
voeringen die dienen te vallen
tussen 15 september 1976 en
30 april 1977. De inschrijvin
gen worden uiterlijk op 15 mei
afgesloten. Een openbare lot
trekking in tegenwoordigheid
van één getuige van de kandi
daat deelnemers, zal de acht
verenigingen weerhouden
Sint Barbara Arbeid en Kunst,
winnaar van het eerste tornooi
wordt mits inschrijving a priori
in de wedstrijd opgenomen.
REGLEMENTEN
Elke amateursvereniging, elke
Beter leven geven geeft ook te Aalst. De vzw «Solidariteitsak-
tie Boemerang» voerde de aktie «Beter leven geven» voor het
bouwen van gezinsvervangende tehuizen voor alleenstaande
meerderjarige gehandicapten.
Eind januari 1976 kon een bedrag van meer dan 53.500.000 fr
genoteerd worden, en nog dagelijks komen kleine giften die
som aandikken. De kosten van de aktie zijn daarenboven
gedekt door de opbrengst van vroegere beleggingen. Dit be
tekent dat de opbrengst volledig zal ten goede komen van de
aangehouden werken, d.w.z. 24 instellingen, waarvan twee te
Aalst: «vzw Levensvreugde» en vzw «Beschermkomitee voor
het gehandicapte kind», die van de grote koek mogen meege
nieten.
Leerlingen van het St.-Jozefkollege in het B.R.T. spelpro-
gramma «Gans de gemeente» op woensdag 17 maart te
17.30 uur heeft de uitzending plaats van het kwispro-
gramma «Gans de gemeente». De leerlingen van het St.-
Jozefskollege zullen het opnemen tegen volgende scho
len: O.L. Vrouw Kollege Tongeren, St.-Jozefinstituut
Kortrijk en St.-Jozefkollege Borgloon. Veel sukses!
Vanaf 1 mei komt een nieuw verkeersreglement in voege en
zal het beurtelings parkeren aangepast worden aan de mo
derne noden. Op het ogenblik worden ruim 500 verkeerspla-
ten aangepast voor de nieuwe regeling die toelaat om de
veertien dagen de voertuigen aan de ene of andere zijde der
straat te plaatsen. Systematisch worden de verkeersplaten
om op pare of onpare dagen te parkeren, herschilderd volgens
de nieuwe norm.
Ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag kreeg kunstschil
der Maurits Schelk van het stadsbestuur een stadsplakket
en het karnavalboek. Het gedenkboek Maurits Schelck
werd door het Stadsbestuur aangekocht.
KUNST, LICHT
EN VRIJHEID
Op initiatief van K.L.V. richt het «Interfederaal Centrum Vlaams
Amateurtoneel» kursussen in te Aalst voor «PERSOONLIJKE
VORMING IN FUNKTIE VAN HET AMATEURTONEEL»
Deze lessen zijn gratis en voor IEDEREEN toegankelijk. Ze worden
gegeven op woensdag 17, 24, 31 maart en 2128 april, telkens van
20 uur tot ong. 23 uur in het Volkshuis, Houtmarkt 1 te Aalst.
Inschrijvingen vóór 15 maart bij V. Nieuwenborgh Gracienne,
Koolstraat 16 te Aalst.
VRIJDAG 12 MAART
Tot 15 maart Naïeve kunst uit Yoegoslavië in galerij
Valerius de Soedeleer.
Opening retrospektieve tentoonstelling van Willem Van
Hecke in galerij Pieter Coecke. Tot 16april.
Tot 14 maart Gaston Rossignol in het kultureel Centrum
te Affligem.
Te 20 uur in feestzaal van het stadhuis «Europa waarheen
en hoe» voordracht.
VII met «Ik ben er.ik blijf er» te 20 uur.
Tot 29 maart R. Clicque in S65
Te 20 uur «Het gewestplan» voordracht in de Mikisklub.
Opening tentoonstelling Struktuurplan Aalst-centrum 18
uur feestzaal stadhuis-19 uur in Kapellestraat.
ZATERDAG 13 MAART
VII met «Ik ben er, ik blijf er» te 20 uur.
CSV «Mimeen kabaret met Luc De Smet» te 20 uur.
ZONDAG 14 MAART
«Wij luiden de lente in», lentewandeling vanuit St.Katari-
na-Lombeek.
V.T.I. met «Ik ben er, ik blijf er» te 19 uur.
Stedelijk poppenteater met «Kokske wordt koster» en
«Fung Ku». Aanvang 14.30 uur.
Marcelinoklub «Het avontuur van de Poseidon (zaal v.d.
paters Capucienen)
MAANDAG 15 MAART
Pro Arte koncert te 20.30 uur in de Kapucijnenkerk.
toneelgroep tot welke politieke
of ideologische strekking zij
ook moge behoren, kan deel
nemen. Tijdens de opvoering
van het gekozen werk mogen
geen beroepsakteurs meespe
len, het mag wel geregisseerd
worden door een beroepsre
gisseur. Het op te voeren to
neelwerk moet in de neder-
landse taal opgevoerd worden,
het moet een volavondstuk
zijn, geen lyrisch werk en een
bezetting van minstens vijf
personen bedragen.
Voor 30 augustus dienen de
deelnemers het gekozen stuk
en de speeldata bekend te ma
ken.
De jury die zal beoordelen op
één van de vertoningen, wordt
samengesteld uit de voorzitter,
dienstdoend voorzitter van de
werkgroep en uit de sekretaris
afgevaardigde van de werk
groep (beide zonder stem
recht), verder worden de acht
leden met stemrecht door elke
deelnemende vereniging afge
vaardigd. Het gekozen lid
woont alle vertoningen bij maar
heeft geen toegang tot de be
spreking en de stemming van
zijn eigen vereniging. De jury,
en de werkgroep dringt aan om
de grootste zorg te besteden
aan de aanduiding van de jury
leden, moet oordelen over de
rolinterpretatie, de taal, de
techniek en het totaalbeeld. De
kwotering gebeurt onmiddellijk
na de bespreking die volgt na
de opvoering.
PRIJZEN
Een wedstrijd onder deze vorm
heeft veel voordelen en zal
vermoedelijk weer zeer gunstig
onthaald worden. Vooreerst
kost het de toneelverenigingen
geen ekstra inspanningen. Er
wordt gespeeld in eigen zaal
voor eigen publiek en de jury
leden komen ter plaatse.
Benevens de eer die de laure
aat te beurt valt zijn aan dit tor
nooi e ook geldprijzen verbon
den.
De eerste prijs Renaat Ravijts
bedraagt 8.000 F en een tro
fee. De tweede prijs wordt
dankzij de tussenkomst van de
heer Voorzitter Van Overstrae-
ten geschonken door de
Vlaamse toeristenbond en be
draagt 6.000 F. Derde prijs
4.000 F, vierde prijs 3.000 F.,
vijfde prijs 2.000 F De niet ge
klasseerde deelnemers ont
vangen een aanmoedigings
prijs van 1.000 F.
Aan de toneelverenigingen nu
om het waar te maken.
Roel Van de Plas.
Je neemt wat dit, je neemt wat dat
Je neemt van alles wat
Blancheer een kg. boereworst uit Meldert
zodat de Cöte Alostzaus wat verheldert
Marineren in een ons oude wijn uit Baardegem
en een halve liter wijnazijn uit Gijzegem
meng in dit alles 2 pastillekes sulfarlem uit Hersersem
om den boel in 't slaap te wiegen
ervan proeven vooraleer de kiezereters te bedriegen.
een V2 kg. filet pur uit Hofstade
instrijken met mosterd en zachtjes laten braden
De oven van de fusie op 200 graden
niet laten roosteren of de maag raakt overladen
Neem nu een snuifje gemalen Nieuwerkerken
om de fusiesmaak wat aan te sterken
1 kgr. gefileerde Erembodegemse ambities deglaceren
want overhitte spijzen zullen de Cöte Alost gastronomisch
degeneren
Voeg hier aan toe:
een dag zuiver blauwsel uit Moorsel
vermengen met fijngehakte stemmen en ajuin als afboorsel
Leg dit alles op een voorverwarmde
Aalsterse Caranvaleske schotel
bij voorbaat ingesmeerd met Aalsterse belastingsboter
Opdienen met een gechambreerde
Mise au chateau Ministre Michel
Oilsteneers het bekome u wel
A.K.V.
KROT EN KOto
Beschouwingen ach
teraf van een
eerstejaarsgroep
Na onze misnoegdheid, onze
teleleurstelling over het aal
moes van 5000 F en de «eer
volle» voorlaatste plaats (of zo
iets) hopen wij dan toch de
kans te krijgen om onze me
ning te zeggen. Dat er verlie
zers in elke wedstrijd is een feit
en het is natuurlijk erg moeilijk
de uitslag te gaan betwisten
maar de manier van jureren
hier te Aalst moet dringend
veranderen.
Nu is het feestkomitee bezig de
stoet vanop een hoogtepunt
opnieuw op een laag niveau te
brengen. Inderdaad! Elk jaar
verdwijnen één of meer groe
pen van het toneel. Hiervoor
komen elk jaar enkele nieuwe
in de plaats.
Meer en meer mensen met er
varing verdwijnen dus. Maar
hoe kunnen jongeren ervaring
kweken als ze na één jaar
reeds opnieuw verdwijnen, to-
Op 14 -15 en op 21 en 22 augustus 1976 wil de «Claehaegse
Comedie», een groep jonge, dynamische lui die van aanpak
ken weten, een overbekend volksfiguur uit de Falluintjes-
streek even laten herleven en na hun vorige prestaties kun
nen we hen gerust alle krediet verlenen en mogen de ver
wachtingen hooggespannen staan.
ONTSTAAN
De mensen van de wijk «Klaar-
haag» gelegen te Meldert en
dadelijk grenzend aan Moor
sel, zijn altijd zowel wat een
grensgeval geweest. Niet al
leen behoort de wijk burgerlijk
tot Meldert en kerkelijk tot
Moorsel, wat de mensen verta
len in «levend Meldert en dood
Moorsel». maar tevens dient
gezegd dat de bewoners van
deze wijk zich steeds een be
etje verongelijkt hebben ge
voeld en onlangs nog hun wijk
symboliseerden in een «zwart
taal ontmoedigd of wegens
geldgebrek. Het volgend jaar
moeten er weer nieuwe nieu
welingen komen die wéér geen
perfekte wagen kunnen ma
ken, en zo zitten we in een vi-
scieuse cirkel die we enkel
kunnen doorbreken als het
feestkomitee en de stad Aalst
beginnen met de nieuwe groe
pen aan te moedigen en te
steunen.
Dit alles is de schuld van het
feestkomitee dat juist omge
keerd redeneert: zij geven liefst
zo weinig mogelijk geld aan
nieuwe groepen uit angst dat
deze zouden stoppen en het
geld niet meer aan karnaval
zou besteed wroden.
En het geld dat deze eerste-
jaarsgroepen er eerst zelf in
gestoken hebben? Onze kos
ten beliepen ongeveer 50.000
F. Met onze prijs kunnen we
juist gepast onze pruiken beta
len.
Verder oordeelt het feestkomi
tee verre van objektief en ge
ven zij hun punten enkel af
gaande op de naam van een
groep. Dit jaar hebben wij hier
van duidelijk voorbeelden ge-
Laar daar nu een groep dyna
mische jonge mensen aan bod
komen die de Klaarhaag als
wijk tenminste levensrecht wil
len schenken door zich inder
daad ergens positief te affirme
ren.
De reeks Kwissen in het Paro
chiecentrum bracht hen de
goede gelegenheid, vooral als
het zuiver «brainswerk» wat op
het achterplan kwam en men
meer overhelde naar sketches
en show, naar toneel.
Verleden seizoen pakten ze
,,~\mers uit met niets minder
<Het Gezin van Paemel»
en, gesterkt door een fantas
tisch sukses, voelden ze zich
inderdaad niet alleen verplicht
om verder te doen maar acht
ten zich ook uiteraard tot heel-
wat in staat.
Dit stuk brachten ze achte
reenvolgens op de Klaarhaag
zelf en dit met drie vertoningen.
Daarna kwam Essene aan de
beurt waar fity-fifty gespeeld
werd voor de Parochiale Wer
ken. De Pikfeesten van de
VVV-De Falluintjesstreek van
75 werden ingezet met een ver
toning van dit stuk en kende
65G toeschouwers en last but
not least kwamen 1400 toe
schouwers naar twee verto
ningen te Lebbeke.
SUKSES!
Sukses hadden ze alleszins.
T^els zal dit wel te wijten ge
lest zijn aan de dynamiek die
uiteraard van een jonge homo
gene ploeg kan uitgaan.
Ook het feit dat gespeeld werd
niet in een zaal (en dit louter bij
gebrek aan een passende niet
partijpolitiek gebonden zaal)
maar wel op oude hoeven,
liefst vierkantig omringde, met
ruime binnenkoer Achtereen
volgens zag men dat stuk dan
vertolken op de Klaarhaag op
hoeve De Gols, te Essene op
Clerckens Hof (Burgemeester
Verdoodt) en te Baardegem op
Hof ter Linde.
zien. Een groep die reeds jaren
bestaat en enkel met een her
t/erfde woonwagen en een 2
PK-tje in de stoet gingen krij
gen toch een hoge prijs. Ande
ren hoeven enkel een toog op
een wagen te zetten en een
ganse stoet te drinken om een
behoorlijke plaats te verove
ren. Hiermee wil ik deze groe
pen niet aanvallen maar wel
het feestkomitee dat tenslotte
de prijzen verdeelt. Onze
groep heeft vanaf oktober min
stens twee dagen in de week
gewerkt. De laatste weken
voor karnaval elke avond en
soms snachts.
Deden we in de stoet niets voor
het publiek? Jawel veel meer
dan de meeste anderen: we
deelden «briefjes van 1000
uit en vanop de wagen werden
chocolade geldstukken uitge
worpen.
Of was de jury ons tegen het
einde van de stoet reeds verge
ten door het feit dat sommige
groepen voor de tribunes een
dansje uitvoerden. Of worden
de punten daar soms op ge
zet?
Sedert enkele jaren hebben
verschillende goede vrienden
van Affligem ervoor geijverd
dat de nog rechtgebleven mu
ren van de oude abdijkerk als
mede de St.-Benediktuspoort
en het Bisschoppenhuis zou
den geklasseerd worden door
het Ministerie van Nederlandse
Kuituur, afdeling Monumenten
en -Landschappen. De Op-
wijkse houtsnijder en natuur
vriend Bert Van den Broeck
vervulde hierin uiteraard een
belangrijke rol.
Dit is inmiddels geschied maar,
wat nog belangrijker is, er werd
een aanvraag ingediend om de
bouwvallige ruïne te konsolide-
ren en, waar mogelijk, te res
taureren. Het gevaar is immers
niet denkbeeldig dat door de
wisselende weersomstandig
heden en door de wildgroei van
planten en struiken de stenen
NOG verder zouden afbrokke
len. Ook dit is nu weer in een
stadium dat eerstdaags de
werklui kunnen beginnen De
kosten worden grotendeels
gedragen door de schatkist.
Anderzijds komen tussen de
itb
provincie, de gemeente en de
kloostergemeenschap zelf.
Ook een Bank leverde een be
langrijke bijdrage om dit werk
tot een goed einde te kunnen
brengen
De uitgevoerde werken zullen
ook de toegang van het publiek
tot de ruïne vergemakkelijken
en aldus een nieuwe attraktie
vormen voor de vele wande
laars die, vooral 's zomers, zo
graag langs en naar Affligem
komen.
L.H.
Zijn goede inborst en zijn zi
voor rechtvaardigheid w<
ten tonele gebracht in het taf<
reel waarin Lange Seppen,
fuslijder die door iederi
wordt verlaten, door Pee KI;
gedurende verschillende
gen wordt verzorgd en vertr<
teld. Ook zijn verloving en zi
eerder ongelukkig huwelijk
Jozefientje die het niet te naui
nam en nogal eens uit Moor<
voor een tijdje verdween.
Al met al komt Pee Klak,
man die de huizen afliep
zoek naar «antiek» uit het si
te voorschijn niet louter als e(
eenvoudige grapjas maar
der als het tragi-komisch figui
dat hij inderdaad was
Qua toneel is het uitera;
geen logisch en harmonist
opgebouwd toneelstuk mi
wel een aaneenrijging van z<
typische tafereeltjes die hi
impakt op de massa wel zulli
bewijzen.
Het stuk wordt dit jaar gebrai
op een typisch Brabantse Hi
ve, nl. op de Hoeve Van Cai
welaert, Nieveldriesweg
Meldert, bewoond door Gi
ges De Pauw en zijn gezin, ei
van de énige te Meldert ov<
gbleven klassieke all-roui
boerderijen.
Qua dekor wordt het een brei
podium van 15 meter brei
deels in bestaande gebouwi
deels in paneelvorm.
Naast mekaar zal U inderda;
zien de pastorij, het huis vi
Lange Seppen, een typiscfiWii
Dries want veel speelt zich buhiet
ten af, het huizeke van PeWVc
Klak en een buurhuisje.
Om de lokale kleur goed in
verf te zetten en tevens om
levensecht te maken zal
tekst gedebiteerd worden
het «Moorsels» Mark De W^osl
ver wordt Pee Klak en ir Rogéerc
Van Nuffel Lange Seppt
Naast deze beide hoofdroll.
zijn er nog 18 ongeveer ever
waardige kleinere rollen die
len gelegenheid tot mooi spfcigs
leveren. Voeg daarbij een tier&iss
tal figuranten en buiten hèutc
technisch personeel vraagt
stuk dus reeds een dertig marWe
als bezetting. giet
De Voorzitter speelt de «fallen
teur» en regisseur Van dfen
Perre wordt in het stuk eeOef
«bedelaar». i*ev
TE ENGE BASIS
Fons De Koninck verklaarr
me dat het hele opzet en
verdere plannen (men wil o<
in de winter spelen als men
zaal vindt en voor 1977 kor
iets fantastisch aan bod)
groot worden om te rusten
de schouders van de bewoni
van een wijk.
Een wijk in een kleindorp almet
Meldert was misschien nog iet
maar wat zal een wijk van eeT~"
kleindorp zijn in de Grootst
Aalst? Fons De Koninck is d;
ook een vurig voorstander v;
nauwe aansluiting bij de Cull
rele Kring Meldert teneinde
krachten niet al te fel te v<
snipperen en, in het kader v;
de fusie, sterker te staan ti
genover de stad.
Alleszins geven we U reeds
rendez-vous bij een der vertr
ningen in augustus waarvi
eerstdaags de herhalingen bi
ginnen.
1lert
SURREALISTISCHE STREKKINGEN
IN BELGIE
De huidige tentoonstelling brengt een panorama van de sur
realistische en surrealiserende bewegingen, historisch gevat
tussen de opkomst van het surrealisme in onze streek rond
1925, en de opkomst van de kunst van heden. Het publiek
wordt geconfronteerd met het werk van belangrijke Belgische fcro'
surrealisten zoals dit van René Magritte, Paul Delvaux, E.L.T. gins
Mesens... maar tevens met dit van minder bekende surrealis
ten die zich vooral in Henegouwen ijverig hebben ingezet voor
de nieuwe beweging.
Ter illustratie vermelden we werken van Marcel G. Lefrancq,
Louis Van de Spiegele, Armand Simon en Pol Bury die bij
droegen tot kleine verenigingen zoals: «Rupture», «Surréa
lisme en Hainaut» et «Haute Nuit».
Zijn ook vertegenwoordigd, de kunstenaars, die na de tweede
wereldoorlog, zich boeien voor een problematiek die parallel oh
kon gesteld worden aan deze van de surrealisten. Dit surrea- jnt>
lisme na «Het Surrealisme» vindt men terug in de verwezenlij
kingen van Pierre Alechinsky en Christian Dotremont voor de
groep «Cobra»; Jacques Lacomblez, Jacques Zimmerman,
Marie Carlier en Jacques Matton voor de groep «Phases»;
Marcel Marièn voor «Les Lèvres Nues». De hedendaagse
wereld der fantasie wordt picturaal uitgedrukt in de werken van iiei
Aubin Pasque, J.J. Gaillard, Alexis Keunen en Suzanne Van
Damme.
Dat de tentoonstelling slechts een vluchtige en onvolledige kijk
kan bieden op een creatieve periode die veertig jaar behelst,
zal men gemakkelijk begrijpen. De tentoongestelde kunstwer
ken behoren uitsluitend tot de verzamelingen van de Konin
klijke Musea voor Schone Kunsten van Belgié.
De tentoonstelling is geopend elke dag met uitzondering van
maandag, van 10 tot 13 uur en van 14 tot 17 uur.
Toegang gratis - Gestencilde catalogus: 10 F
Sukses ook door de aard van
het stuk. Onze volkmens moet
ofwel hard kunnen lachen of
eens flink uitwenen. «Het Ge
zin» bracht hem dergelijke ge-
legc nheid. Voeg daarbij het
romantische aspekt van een
vertoning in openlucht en een
naturalistisch stuk en ge hebt al
ingrediënten die U de weg naar
het succes openen.
Maar bovenal zal wel primeren
het feit dat onder degelijke re
gie een reeks akteurs aan bod
kwamen waarvan enkele, mits
scholing, wel tot het professio
nalisme hadden kunnen door
dringen. Misschien wel ietwat
verwonderlijk in deze schare is
het feit dat elf van de achttien
spelers volslagen neofieten
waren die nog nooit op de
planken hadden gestaan.
EN EEN BESTUUR
De «Klaarhaagse Toneel
vrienden» hadden dus de wind
in de zeilen en lieten zich her
dopen in «Claerhaegse Come
die». Daarbij hoorden dan uit
eraard een bestuur en statu
ten.
Volgend bestuur kwam dan uit
de bus: Alfons De Koninck,
voorzitter - sekretaris en ziel
van de hele onderneming, Piet
Bernaert die de «schatten» be
heert, Arnold Van de Perre, als
regisseur niet aan zijn proef
stuk, Jozef Mannaert verant
woordelijke voor het dekor,
apoteker Luk Cooreman voor
de kaartenverkoop, Mark De
Wever als propagandist en
«ombudsman», Lieve De Ko
ninck als kroniekschrijfster en
Gustaaf Triest als archivaris.
Vergeten we niet een belang
rijk man als Pierre Opdorp die
instaat voor lichamelijke noden
van akteurs en aktrices als
zijnde problemen van «honger
en dorst».
PLANNEN
Het ligt in de bedoeling dit sei
zoen dus «Pee Klak» ten tonele
te brengen.
Naar het boek van Benoit Put-
teman (een bestseller waarvan
nauwelijks nog één eksem-
plaar te vinden was en waar
van dan een herdruk ver
scheen) bracht Fons De Ko
ninck een toneelbewerking in
drie bedrijven met elk twee ta
ferelen.
Uiteraard was dit geen gemak
kelijke taak daar het boek wel
honderd verhalen bevat en een
gemotiveerde keuze zich dus
opdrong.
Uit het hele boek werden dan
enkele taferelen gelicht en die
worden dan scenisch verwerkt.
Vermelden we enkel bvb. de
dood van de vader van Pee
Klak, de miserie die hieruit
thuis voortvloeide waar men
met zeven kinderen overbleef
en de wijze waarop zich Pee
Klak aan deze toestand moest
aanpassen, gedragslijn die wij
misschien niet ortodoks von
den maar die dit voor «Pee»
wél was.
iUt(
Sc
i|l):
Hue
het
len
;io