FILM BIJ ONS DAPOKASTER MET KAPODASTER IN KREA DIE VAN AALST CAMPBELL EN KOOYMAN EN ANDERE REDENEN OM VERDER TE LEZEN BEUH PAULARENTS WON DE STEPHAN DEJONGHE WEDSTRIJD 12 - 2-4-76 - De Voorpost Verleden zaterdagavond (27 maart) hebben veel te weinig Aalstenaars (circa 30 man) kennis kunnen maken met een van onze meest belofte volle Vlaamse groepen. Veelbelovend, en tevens een mooi voorbeeld van de ken tering die zich de laatste tijden in ons kleinkunstwe- reldje voordoen. Brengt Da- pokaster nog kleinkunst of is het veeleer kabaret, kolder op pop? Ons een zorg zeg gen Daan en Paul en gelijk hebben ze. Feit is, het woord kleinkunst is van langsom minder toereikend om het hele reilen en zeilen in ons wereldje van de kunst met kleinkunst te omschrij ven en overigens, «what's in a name?». Waarom er zo weinig volk was? Wel, de voor Krea opnieuw onvoldoende reklame bleek de konkurentie van een jeugdfeest in de geburen niet te kunnen opvangen en ten slotte, Dapokaster is nog niet zo'n bekende naam. Althans niet in onze streken. Daarom eerst wat materiaal voorde kk-historisi. EEN EERSTE L.P. Dapokaster was oorspron kelijk d.i. zowat vijf jaar ge leden, het resultaat van de toevallige (via-via) ontmoe ting van twee studenten te Leuven. Ergens te Kasterlee legden Daan Broos en Paul Beusmaan de gemeen schappelijk ambitieis en ta lenten tesaam en van kapo- daster (het metalen gitaar spul) maakten ze maar Da pokaster. En met sukses: na het volschrijven van een stevig programma werden ze gelauwerd op toch niet onbelangrijke wedstrijden als de Conomus Cabaret Concours (Amsterdam) en Caijnaretten (Delft). De (Ne derlandse) pers was entoe- siast behalve dan...en Daan vertelt: «in Amsterdam mis ten we de persprijs met een enkele stem: de stem van Pol Van Mossevelde van de Standaard-Nieuwsblad groep. Maar ja, voor hem is er misschien maar ooit een goede Vlaamse groep ge weest.» (N.v.d.r. Heksa- gram, de groep waarin Pol VM jarenlang heeft gezon- gen en gespeeld). Kwaad ziet er Daan echter toch niet uit. Wel nee, hij lacht vriendelijkvoorzich uit en vertelt over de eerste langspeler die volgens hem wel voldoende wordt ge draaid op de B.R.T. We ho pen voor hem dat «Daan Broos en Dapokaster» de doorbraak mag betekenen. De plannen? Voor het begin van volgend seizoen komen er een drummer en een bas sist bij. Ondertussen heeft Dapokaster aan het jongste lid, pianist Michel Ardui, een zeer sterke aanwinst. HET OPTREDEN IN KREA Omwille van de te weinig talrijke toehoorders had Daans humor niet altijd de nodige en verwachte res pons. Kabaret is een spel tussen artiest en publiek waarbij de wederzijdse reak- ties toch wél nodig zijn. De feed-back ontbrak in Krea. Wat Dapokaster zaterdag bracht onderscheidde zich in een eerste gedeelte waar in de kolder een minstens even belangrijke plaats in nam als de muziek en in ene tweede deel (na de pauze) dat bijna uitsluitend met Dapokaster tijdens hun optreden in jeugdkluh Kreja (JM) liedjesmateriaal werd ge vuld. En dit, afwisselend met politieke hekelingen («ik trapte in kak en in een fascist en merkte het ver schil niet...»), pretentieloze humor («een stewardess maakt geen lente»), gevoeli ge poëzie (vb. in het prachtig nummer «Antwerpen», op gedragen aan de overleden schrijver Roger Van de Vel de) of gewoonweg mooie Chansons». Over het politiek element: Dapokaster kan je noch links noch rechts huisves ten («Ik kan niet achter slo gans aanhollen, godgeware- me. Het enige waar ik me thuis voel is de anarchie en dan niet het simplistisch a- narchisme van de baardige- man-met-de-zwarte-hoek- en-een-rode-bom-met-lont in de hand...» vertelde Daan ooit aan Leo De Haes). Verder bracht de groep L.P.- nummers als «Oktober», «Toiletpapier», «Kabaret»... stuk voor stuk nummers waarmee Dapokaster be wijst de nodige talenten te bezitten om het verder waar te maken. Als het publiek maar even wil meeduimen. (renédw) Van 26 maart tot 15 april in het Kunstenaars Centrum te Bergen N.H. Zo begon een hekelend zinnetje in een lied at tot ver buiten onze grenzen bekend raakte. Zouden de Nederlanders, die deze titel ook op een tentoonstelling van Aalstenaars plakten, daarin hun gespot met de domme Vlamingen weer eens hebben bovengehaald, of was het alleen een gebaar van .herkenning der Aalster zo leiden zij onze eigennaam afhistorie en gewoonten, De oorsprong van het over en Nederlands journalist. weer geloop en gepraat tussen het Nederlandse Bergen en het eigen Aalst zal nu stilaan wel door iedereen gekend zijn, die enigszins in kuituur of heem kunde is geïnteresseerd, het was het terugbezorgen van een oude klok uit onze carillon die door oorlogsomstandigheden in Bergen was verzeild geraakt, en daar werd ontdekt door een De hoofdbrok van deze zoveelste aflevering van kuiturele uitwis- selings«dagen» was deze keer een expositie van achttien kun stenaars, uit onze streek af komstig. Zij werden allen met foto en levensbeschrijving bij eengebonden in een ter deze gelegenheid, prachtig uitgege ven boekje, het zijn: Leon Boel, Luc Claus, HugoClocheret, Luc De Blok, Mare De Bruyn, Jan De Nijs. Paul De Rijck, Frans De Vree, Achiel Hutsebaut, Wilhelm Mechnich, Monique Muylaert, Herman Muys, Frank Steyaert. Miki Van Der Eecken, Anne-Marie Van Hoorick, P.A. Van San, André en Luc Van Schuylenbergh. Het werd een prachtige, homogene ekspositie, waarover onze toch kritisch ingestelde noorderburen zich allen lovend uitlieten. Alhoewel de vernissage reeds op vrijdag te zeventien uur doorging was er een zeer grote publieke belang stelling. waaronder een ganse schare Noordnederlandse kun stenaars, waarvan er reeds velen oude gekenden waren sedert hun bezoek aan Aalst. Onze afvaardiging, die bestond uit een aantal deelnemers, inrichters en de schepen van kultuure Van Den Eede, werd weliswaar gekenmerkt door de frappante afwezigheid van onze burge meester en het «paradepaard» LP. Boon. aast een peloton van wethouders en hun burgervader, was ook de Belgische amabassa- deur de heer J. Lodewijk en de kuiturele attaché aanwezig. Een tweede element dat op het programma voorgesteld werd als een literaire avond met Louis Boon moest afgelast worden wegens ziekte van de schrijver. Op diezelfde vrijdagavond werd er ook nog een diner aangebo den, waarop bewezen werd dat de noorderlingen weten wat gastvrijheid betekent, en wat aan één der aangezetenen de bedenking ontlokte dat hij nu naast zijn financiële moeilijkhe den als kunstenaar toch dit genot in zijn vroegere funktie als loodgieter moest ontberen. 's Zaterdags, tegen de middag, werd in een koud en regenachtig doch heerlijk Bergen, deze ontmoeting beëindigd met de onthulling van een beel van Jaap Mooy waarop onze Boon werd geciteerd die als een spreek woordelijke rode draad door deze uitwisselingsdagen liep. J.D.N. ANTWERPSE AVOND IN PARNASSOS Op zaterdag 3 april (19.30 uur) is de Antwerpenaar en banjof reak Ed Kooyman in folkkroeg Parnassos op bezoek. Na twee Sommigen beweren dat onze gemeente er niet zo maar toevallig bijligt zoals vandaag de dag. Er zijn er zelfs die met de vinger op de plattegrond zeggen «Zie je wel!» «Kijk»! zeggen ze «het is als het ware een beeld van wat deze gemeente in werkelijkheid is: bekrompen, eng en benauws in het midden en daar de beide uitersten met wat meer ruimte en wat meer openheid.» Maar diegenen die dat beweren zijn alvast geen echte «parochieanen» wordt ons verzekerd; die zijn «vaneigen» van d'uitkanten of van 't stad! In onze parochie wordt een gloednieuw procédé van straataanleg uitgetest. Als dit lukt denkt men er alvast aan dit procédé steeds meer toe te passen daar waar het maar enigszins kan. Vlugge denkers geloven zelfs aan export of op zijn minst aan toepassing in Groot Dinges als ze d'er straks weer bij zijn. Het voorlopig recept hiervoor luidt als volgt: (wij ontcijferen de onduidelijke tekst ervan zo goed en zo kwaad als het ons mogelijk is). Zorg voor een gemeentebestuur dat ten gepasten tijde van niets weet. Zorg dan dat je hier of daar een stuk weiland bij de hand hebt, liefst nog in een landbouw of industriezone... dit komt voordeliger. Intussen vindt je uit of dit weiland toevallig niet in bouwzone veranderd bij de eerstvolgende gelegenheid. Wacht hier vooral niet op want je weet wel beter. Breng dan in der haast een asfaltlaag aan op verharde ondergrond samen met een afvoerpijp voor de vuiligheid zodanig dat op het geschikte moment het geheel het aanzien van een straat kan aannemen. Let vooral niet op de tussenliggende gronden van buren die geen asfaltstrook wensen. Vooraf verzekerd men zich dat de arm der wet net niet zo ver reikt. Ga intussen nog maar eens kijken of het gemeentebestuur steeds van niets blijft weten. Als het toch te gortig mocht lijken doe je dan na een klein half jaartje een officiële aanvraag... en wie heeft er al een bestaande toestand weten veranderen... jij soms? De Vroede Vaderen voelen zich dan verplicht om in het algemeen belang toestemming te verlenen, de asfaltstrook als straat te aanvaarden en «als het effe kan» over te nemen zod^t je het weiland als bouwgrond kan van de hand doen. De aldus gerealiseerde meerwaarde wordt dan eveneens in het belang van de gemeenschap vrijwillig afgestaan aan een der volgende instellingen naar keuze: a. het rampenfonds van het OPEN bestuur b. het steunfonds voor interne kombines c. het noodfonds voorde vangst van geldhaaien. Nog in onze parochie worden twee gemeentewerklieden aangeworven: één gemeentelijk metser en één gemeentelijk beplanter. Voor elke vakkature zijn er drie kandidaten komen opdagen. Na een vergelijkende metselaars- en beplantingsproef bleven voor elke Job nog twee aspiranten over. Iedereen kijkt met belangstelling uit wie van de vier het uiteindelijk «zullen geworden zijn». Bedenk hierbij als alle fusiegemeenten in ekstremis nog personeel gaan aanwerven er in Groot Dinges straks nogal gemetseld en geplant gaat worden. Eén grote klemmende vraag stellen wij ons: zullen deze beide nieuwelingen nog een inheemse dienstpet krijgen of moeten zij wachten op een fusie-dienstpet? suksesvolle langspelers(Kon- gee» en «Als de stenen konden zingen») behoort Ed tot de groep vaste waarden in het rei len en zeilen van onze arties tenwereld. Ed is met zijn bibbe rende countryzang en eerder mild-cynische verhalen over het alledaagse leven echt het zien en beluisteren waard. Zo waar een garantie voor 'n «ple zante» avond. Het voorpro gramma wordt verzorgd door de eveneens Antwerpse Louis Imbibe Country Band. Deze groep brengt eigentijdse coun try en bluegrass. Veelbelovend volgens de organizatoren. Al len naar de Steenweg op Ni- nove op het nummer 145. In Denderleeuw is het binnen zonder aarzelen! ALEX CAMPBELL, DE REUS VAN DE SCHOTSE FOLK IN CSV C.S.V. 't Fabriekske (Welle- kensstraat 45, Aalst) probeert dit seizoen voor de tweede keer rasechte folkratten in het Aalsters muziekgebeuren te betrekken. Na Deave Peabody is Alex Campbell er te gast op vrijdag 9 april (20.30 uur, in kom: 40 - 50 F Hopelijk meer belangstelling deze keer!! Alex Campbell (niet venwarren met country-idool Glen) is een der popualirste zangers in zijn genre. Althans in Groot- Brittanië. Hij is tevens auteur van een boek met songs en verhalen, medewerker aan de belangrijkste folktijdschriften, akteur in verscheidene films (The Reluctant Debutante/ Les Tricheurs) en verder rolspeler en- zinger van zomaar even tjes 70 platen, waarvan er al een half miljoen in Engeland verkocht werden. In de folkmiddens staat hij aangeschreven als een gitaar virtuoos die ook aardig wat kan spelen op harmonika, banjo, auto-harp e.d. Hij brengt een mengelmoes van country-, folk- en gospelsongs met daar tussen autentieke Schotse moppen en anekdotes uit zijn zwerversbestaan, dat hem spijts de (kortstondige) vriend schappen vaak overlevert aan eenzaamheid en fysieke pijn. Kalendertoemaatjes 10 april jk Dido te Erpe: de En gelse ((folkgroep Magic Lan tern. (aanvang om 20 uur). 24 april in 't Utopieken (C.S.V.): de Gentse folkzanger Philip de Fleurquin. (Inkom gratis!!) 25 april in Kreja: de Engelse folkgroep Pigsty Hill Light Or chestra. 1 mei in zaal St. Anna: de Aals- terse groep Isopoda. 8 mei in Tuf-Tuf: Urbanus van Anus. 8 mei in zaal Achturenhuis, Denderleeuw: Wannes Van de Velde. 15 en 16 mei promotiefestival «Ratatoei» georganizeerd door de Aalsterse jeugdklubs. In schrijvingen verwacht. René De Witte Zondagnamiddag had voor de derde maal de finale plaats van de driejaarlijkse pianowedstrijd die door de stichting Stephan De Jonghe, ter herdenking aan deze jonge kunstenaar, wordt georganizeerd. Zes finalis ten diende een volledige sonate van Mozart of Haydn te brengen en tevens een stuk naar eigen keuze van een komponist uit 19de of 20steeeuw. De jury bestond uit de leraars van de muziekkonserva- toria uit Antwerpen, Gent en Brussel, en dhr. Dispa. direkteur van de Aalsterse muziekakademie. De voor zitter van de jury was niemand minder dan dr. M. Boerboom. Paul Arents uit Heist op den Berg kreeg de prijs Stephan De Jonghe ter waarde van 50.000 fr. Stefan Poelman uit Hasselt kreeg de prijs van de stad Aalst (30.000 fr.) Cardine Graziano uit Oostende ontving 25.000 ,fr. Mare Matthijs uit Gent 20.000 fr. Christel Kessels uit Oostende 15.000 fr. en Katrien Friant uit Drongen 10.000 fr. De jury stond voor een zware taak. (JM) Vee! belangstelling voor de Stephan de Jonghe wedstrijd. (JM) We zullen het maar zakelijk houden deze week, de pret i: er toch alweer af en het wil maar niet lukken: koffie zwaar op de maag 's avonds. Al een week wacht ik op eei brief die maar niet wil komen en wat rust die ik toch niej krijg. De lente is amper een week oud en de blaadje: vallen alweer van de bomen. De aap kijkt triestig: altiji weer diezelfde plaat denkt hij bij zichzelf. Mensen kan filmmuziek toch heerlijk zijn, probeer deze remedi ook eens: 'Mahogany', een juweeltje van een plaat, plu: één glas (of één fles) wijn en een luie zetel. Eindelozi variaties op dat ene tema, je schreeuwt het uit op de duul en je hart breekt, of het is van steen - geen andert mogelijkheid. JAWS van Steven Spielberg (USA, 1975) met Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Murray Hamilton en Lorraine Gary. Aan zijn vijfde weel toe, deze «Zomer van de witte haai», en dat is niet eens zi verwonderlijk. Wat een film mensen, grandioos is dat/im Reusachtig kijkspel vooreen reusachtig publiek. Ik weer",, dat ik nogal eens naar superlatieven durf grijpen, maaiU^ vooréén keer lijkt het me toch niet overdreven«Jaws» ishstt ongemeen goed. Zelden heb ik de laatste tijd zo geboeiChde naar een film zitten kijken. Geen moment vap vervelingte11. op het juiste moment wordt je bij de nekharen gegreperr'^ en met je neus op een verrassing van formaat gedrukt|^b6 Spielberg en zijn scenaristen (Carl Gottlieb en Petena|S) Benchley) zettten werkelijk hun beste beentje voor. Eerjert dergelijke film is echt een lust voor het oog, je merkt datean erop gewerkt is: elk beeld is uitgekiend, elk effektM bestudeerd. Daarom ressorteert de film ook zo'n effekt. r.rg^ Zien!!! (cinema Feestpaleis) ele ide PORGI L'ALTRA GUANCIA(Twee Missionarissen) van Franco Rossie (Frans-Italiaanse ko-produktie(1973) met Terence Hill en Bud Spencer (en daarnast ook no< Mario Pilaren Jean-Pierre Aumont). Dino de Laurentis, handig Italiaans producent (zo zijn err 9 in Italië wel meer) pakt eens te meer uit met het komischej5r duo Hill-Spencer, een tandem die bijna zeker borg staaft/ie' voor sukses. Veel valt er over de twee onverwachtss missionarissen dus niet te vertellen. Die twee kerel spelen gewoon hun typetje en je vindt dat aardig of jecal^ vindt het vervelend. Het verhaal (van een gegeven of eerfal'' scenario spreken kan hier moeilijk) doet eigenlijk niets] ter zake, de humor in het zakje komt (of moet komen) vai het duo. En die doen dat uiteraard niet kwaad, (cinem. Palace) THENCE MIL BUD SPENCER :S 2 MISSIONNAIRES THE ODESSA FILE (Geheim dossier Odessa) van Ronald Neame (USA 1974) met Jon Voight, Mary Tamm en Maximilian Schell. Een film die bijna niets dan slechte kritieken verzamelde, maar waar je toch niet aan voorbij kan gaan zonder meer. Zij het dan omdat de inhoud toch interessant is: alweer een verhaal over de naweeën van Wereldoorlog 2. Een free-lance journalist krijgt toevallig het dagboek van een 'en gewezen koncentratiekamp-gevangene in handen, pluist1,01 het uit van a tot z en komt tot heel onverwachte konklusies. p\-, Filmisch geen hoogvlieger, toegegeven, het kunnen ook niet allemaal meesterwerken zijn. Ronald Neame leek nochtans bijzonder talentrijk na zijn kassukses «The Poseidon Adventure» en ik vermoed dat zwakte bij «The Odessa File» eerder in het scenario lag dan bij Neame. Dat scenario is gebaseerd op een boek van Frederic Forsyth, schrijver van bijzonder boeiende dingen, zoals «De Dag van de Jakhals», ook al verfilmd. (cinema Alfa) Guy dele

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 12