KUNST VOOR ELK WAT WILS DON BOSCO MET MUZIKALE AVOND 24 - 9-4-76 - De Voorpost De poolse kunstenaar Jerzy Gnatowski (el) Vijf tentoonstellingen verspreid over galerijen, stedelijke expositieruimtes en een bankinstelling, is de nieuwe aanvoer die dit weekend in Aalst arriveerde onder de benaming plastische kunst. Indien men tegen een bezoek aan al die manifestaties opziet, kan men een schifting doen op verschillende basissen. Er is de mogelijkheid om alléén op galerijbezoek te gaan, wat grote ontgoocheling maar ook een prettige surprise meteen verijdelt. Of men doet beroep op eigen of andermans erva ring, en bezoekt ondanks het pas korte bestaan, toch één der belangrijkste galerijen uit de streek, namelijk S 65, en kuiert daarna meteen verder naar de belfortkelder waar toch ook meestal interessant werk, zij het dan uit eigen streek, te vinden is. De metode van vele buitenlandse hoofdstedelijke galerijen om steeds mensen naar voor te bren gen die werkzaam zijn in een zelfde genre of tendensen even tueel mee te evolueren met de door hen vertegenwoordigde kun stenaars, heeft grote voordelen, doch ook zoals alles nadelen, af hankelijk van de positie waarin men zich bevindt, en het is natuur lijk begrijpelijk dat een dergelijke werkwijze moeilijk in een provin- kunstenaars maar er is wel het al ternatief van kulturele centra- en privé- en overheidsinitiatief. En indien het galerijwezen in hun principes ruimte openlaat voor vernieuwende individualisten is alle verdenkmaking uit den boze, trouwens in elk beleidsprincipe voert politiek in de ruimste zin van het woord de hoogste noot. Het spreekt dat niet elke galerij- bezitter over de mogelijkheden «Romeinse nacht» van Paul Delvaux (el) cienest, zoals het onze, zeker in deze doorgedreven versie, is toe te passen. Alhoewel deze han delwijze een galerij en een lief hebber niet beschermt tegen het kommercieel en spekulerend ka rakter dat het handelen in en met kunst met zich kan meebrengen, toch geeft het de garantie dat er iets gepresenteerd wordt dat in oorsprong niet om de verkoop ge schapen is, en dat het «heilig vuur» in den beginne zeker aan wezig was. De geïnteresseerde, kooplustig of niet, weet dan meteen ook of hij kans heeft dat werk in zijn belang stellingssfeer zal passen. Erzit na tuurlijk een mogelijkheid in dat deze galerijen minder kans gaan geven aan individueel opgestelde qua background en financies be schikt om aan deze vorm van be leid te beginnen, daar het wense lijk is zelf een vermetel en bewust kollektioneur te zijn. Toch zou een schifting en een zelfrespekt de zaak geen slecht doen, en dit ook voor openbare ruimtes die beho ren te werken zonder winstoog merk en alleen ten dienste van de kunstspreiding. Litho's van Delvaux In Valerius De Saedeleer gaat tot 3 mei een ekspositie door in het ondergrondse gedeelte van de ga- TENTOONSTELLINGEN Galerij S 65 Fred Bervoets tot 24 mei Galerij Pieter Coucke Willem Van Hecketot 16 april Galerij V. De Saedeleer Paul Delvaux tot 3 mei Belfortzaal Achiel Geerts tot 12 april Belfortkelder Walter De Rijcke tot 11 april Kultureel Centrum Affligem 20 uur opening tentoonstelling Edmond Coppen (Aalst)tot 25april zaterdagen, van 14.30 uur tot 20 uur, zondagen en maandagen van 11 tot 13 uur en van 14.30 uur tot 20 uur. VRUDAG 9 APRIL 1976 C.S. V. 20.30 uur optreden van de Schot Alex Campbell, country, folk en gospelsongs. Jeugdhuis Ter Linden 20 uur, gespreksavond over tabaksproble men. Lokaal Ypsilon 20 uur. «Heeft God iets te maken met ons huwelijk» door E.H. Becaus Jeugdhuis Kreja 20 uur, belotting, gezellig samenzijn. Jeugdklub Ter Linden 20 uur, film over Afrika door de h. Geerinckx ZATERDAG 10 APRIL 1976 Stadsschouwburg Vredeplein 20 uur «blijspel», 'n Zondag ih New York» opgevoerd door Sinte Barbara Arbeid en Kunst. De Vrede Dorp Denderleeuw 14.30 «De werking van de gemeentelijke instellingen» door Senator Wim Verleysen. C.V.P, Jongeren Arr. Aalst. ZONDAG 11 APRIL 1976 Stadsschouwburg Vredeplein 20 uur. Blijspel «'n zondag in New York» opgevoerd door Sinte Barbara Arbeid en Kunst. Kringzaal, Meuleschettestraat 14 uur, bezinningsnamiddag met Phil Bosmans van Bond zonder Naam. C.S. V. Pan filmklub 20.30 uur «LèEden et après» Marcelinoklub20uur: film «Jesus Christ Superstar». Kring, Dr. De Moorstraat. 20 uur toneelspel «Montserrat» door Nieuw Leven. MAANDAG 12 APRIL 1976 Stadsschouwburg Vredeplein 20 uur: blijspel «'n Zondag in new York» opgevoerd door Sinte Barbara Arbeid eil Kunst. DINSDAG 13 APRIL Kultureel Centrum Affligem 18 uur. Voorlichtingsavond «BTW Belasting» Vriendenkring Hekelgemse bloemisten. lerij, met litho's van de meester lijke Delvaux. De litho's steendrukken zijn allesbehalve meesterlijk, enkelen roepen het nu toch voorbijge streefde, vroegere, interessante werk van deze surrealist op, maar het blijft toch bij het herkennen en herkauwen van elementen. Er is één mooie uitzondering op dit al les, namelijk een kleurlitho die twee vrouwen en een venster af beeldt. De reden dat dit werk bo ven de andere uitstijgt, het waar om, hebben zij niet kunnen ont dekken en ook anderen niet, al hoewel zij dezelfde keuze maak ten. Feit is, dat indien dit werk door een jong, onbekend iemand werd voorgesteld, het zelfs niet als: «Beloofd misschien iets voor de toekomst» zou bestempeld wor den. Het blijft bij herhalen van tot klichee gereduceerde afbeeldin gen, op een stuntelige en van elke bewogenheid gespeende schrif tuur. Hoe het mogelijk is dat dergelijk man zich laat verleiden tot het verspreiden en te koop stellen van dergelijke stukken weet ik niet, wie of wat er aan de oorzaak van ligt evenmin, de prostitutie van gerenommeerde namen schijnt geen uitzondering te zijn, en er kopers voor vinden is nog altijd gemakkelijker dan het aan de man brengen van eerlijk werk. Bloemen allerhande Een goed geschilderde bloem op een paneeltje, fluwelig zoals de primitieven of krachtig zoals de ekspressionisten, dat zou een ware verademing zijn na het stun telige onnatuurlijke bloot van Delvaux, of een echte ruiker, kleurig, geurig en tastbaar, maar een cyclus van stervende, rode, gedroogde, gele en najaarsbloe- men, en dit doorspekt met stille vens, regenvallen, herfst en stro- mijten op een waardeloze manier «geschilderd» is niet teveel van het goede maar van het slechte. Een boekje, bedoeld als inleiding tot het schilderen, en uitgegeven door de firma Talens, staat vol met dorpskerkjes, bloemen en hoevetjes, en er is een zeer goede verklarende tekst bij die elke be ginner na een paar krampachtige pogingen en mits geduld, er toe te brengen het voorbeeld te benade ren. Achiel Geerts zou dit boekje best eens ter hand nemen, gedul dig oefenen, zijn huiskamer met zijn werkjes opvrolijken, en mis schien slaat hij dan geen slecht figuur op een hobbytentoonstel ling. Het afgebeelde natuurschoon, af gezien van de misselijke techniek en het archislecht presenteren, behoort nu al voor een deel tot de science fiction herinnering. Maar indien de prenten voor de doods- begeleiding in de film Soiled Green deze van Geerts waren zou de film een gans andere ontkno ping hebben gehad. De betere prentjes In de bankinstelling Brussel Lam bert in de Nieuwstraat te Aalst zijn werkjes te zien met eenzelfde keuze aan onderwerpen als vorige kliënt, hier echter met een am bachtelijkheid die de Talens re- klameprentjes ver overtreft. Deze dorpjes en landschappen komen echter uit Polen, vandaar mis schien de reden om het werk niet in de Belfortzaal of 't Apostelken op te hangen en er een met goud overstrooide affiche aan te wij den. Deze man brengt ons ook kachels en broodbakkerijen ten tonele, en het zou interessant zijn, rustig gezeten, een reeks dia's te bekijken van deze onderwerpen, dan zonder de hinderende vernisg- lans en liefst in het kader van een door een reisagentschap inge richte vertoning. Bij het bekijken van deze oliever fjes denkt men onweerstaanbaar terug aan onze schilders uit de 19c eeuw en men gelooft dan ook dat deze Jerzy Gnatowski reeds lang onder de aarde bedolven ligt, wat een grove misrekening is, daar de man in kwestie momenteel pas 47 jaar oud is. Achiel Geerts in de Belfortzaal (jm( Knuppel in hoenderhok Fred Bervoets, die onlangs, sa men met Cox, Pas en Goossens een ekspositie had in het museum te Antwerpen, is nu te bekijken in S65 te Aalst tot 25 mei. Hij is één der pupillen van Raem- doncks galerij «De Zwarte Pan ter» en één der beschermelingen van ons officiële Kultuurbeleid- sorgaan. Klankvorming, gespijsd door gezamenlijke drankgelagen waren de basis voor «hechte» vriendschap tussen bovenge noemde mensen, een klan die we liswaar minder pretentieus en hoogdravend overkomt dan deze uit het Gentse en het Brusselse. De drank, waar het werk een di- rekt verband mee schijnt te heb ben, speelt waarschijnlijk nog een zeer grote rol in het leven van deze kunstenaar. Als wij Gilberte Gepts moeten ge loven hoort het werk van Bervoets thuis in de vrije uiting van het gevoelsleven en wordt de ervaring van de werkelijkheid verschoven naar het plan van het droombeeld en de fantasie. Het is geen «een voudig» werk. Getormenteerde evokaties van een hallucinante wereld, die de zijne is. Voor sommigen zal het een feest zijn om te genieten van deze wrange, adembenemende visie op mensen en dingen. Voor gevoelige zielen en weke hartjes is hier echter geen plaats. Voor ontdekkers, voor kenners wel. Het werk doet denken aan dat van schizofrenen waar drankzucht niet vreemd aan is. Het zijn waan zinnige en helse taferelen, die al léén te onderscheiden zijn van het werk van krankzinnigen door het bewust en weerkerend gebruik van technieken en komposities, en de beheersing ervan. Qua tech niek, wordt op een goede manier ten dienste van het overkomen gebruik gemaakt van inge kleurde en bewerkte etsen, waar hij .subtiele, onwezenlijke kleur- nuantiesop aanbrengt. Kontradik- tioneel? Ja. Echt «voer voor psy chologen»: het herontdekte rijk van Epinal waarin vertedering en geweld samensmelten tot één ba rok «universum diabolicum»Een eksplosieve, en toch fijngevoelige barbaar. Als men de woorden van zijn vriend Cox even mag resumeren, daar dit het zinnigste is wat we tot nu toe over het werk van Bervoets hebben gehoord, dan heeft deze Antwerpse kunstenaar niet de be doeling een pessimistisch en van seks bezeten beeld op te hangen, maar veeleer te scheppen en te vernietigen. Men kan het met de ellebogen aanvoelen dat dit werk «klas» heeft, en dat het zal overleven. Eindelijk een galerij die de knup pel in het artistieke lokale hoen derhok durft te gooien. Walter De Rijcke Dezelfde geest als bij Bervoets ademt uit het werk van Walter De Rijcke, die zijn produkten tot 11 april in de Belfortkelder laat be kijken. Zoals de soms totemach tige opbouw en de gebruikte sym bolen in Bervoets werk getuigt van overzeese invloeden, zo duidt ook inhoud en werkwijze bij De Rijcke op een eksotisch geöriën- teerd denken. De keramieken ontsnappen ter nauwernood aan de «made in Landuyts school» stempel, maar bezitten dan ook de daaraan eigen fantasieprikkelende grilligheid. Mooi zijn ze alleszins, en tech nisch staan ze op hun poten. De godenfiguren met puntmuts, en de karikaturale vrouwen met rech topstaande gevoelige tepels, later, niet vermoeden dat zij geschapen zijn uit aarden lappen en worsten, en dat hun kleur uit een onbere kenbaar oxyde is getoverd met behulp van olieverf. Verbluffend, en in opgaande lijn is deze jongeman van een simpele maatschappijkritische visie naar een diepdoordachte universele fi losofie geëvolueerd. AI zijn de meest oppervlakkige symptomen van de fiower-power kuituur met zijn make love, not war slogans ons allen wel bekend, toch zullen weinigen achter dit literaire en sterk grafische werk een volgeling van deze denkwijze ontdekken, temeer daar De Rijcke zijn ge aardheid niet verloochent, en de toeschouwer zelfs verwart door het bovenaan stellen van de vruchtbaarheid als toppunt van liefde. De kleurpotloodtekeningen zijn ook met geslachtelijke symbolen doorspekt, die alhoewel zij soms op een grillige, geminimaliseerde manier zijn afgebeeld, toch een fijne erotische naklank hebben. Behalve deze erotische, verscho len geladenheid, getuigt het werk zeker van geestelijke verdieping als. grootste waarde in deze we reld, een sublimatie van de geest die niet in het minst door afkeer van de maatschappij en respekt voor de natuur in de hand is ge werkt. Werk van Bervoets (el) Kunstwerk van Walter De Rijcke (jm) Walter De Rijcke eksposeert in de Belfortkelder (jm) Op vrijdag 2 april hebben we in de feestzaal van het Stadhuis kunnen genieten van een smaakvol afwisselend koorwerk gaande van romantiek over volkslied naar barok en renais sance. De uitvoering berustte bij PRO MUSICA en het GENTS UNIVERSITAIR STUDENTENKOOR. De avond werd georganizeerd ten voordele van het Don Bo- sco Instituut van Aalst. Voor een matig opgekomen publiek zette het Gents Univer sitair Studentenkoor de avond in onder leiding van Jef Ketele. Meteen was het duidelijk dat we luisterden naar een twintig tal jonge mensen die zich wel licht met zeer veel bezieling en overtuiging begeven van het romantische (Mendelssohn, Schumann...) naar het volks lied maar kwa samenzang nog niet perfekt zijn. Hoe dan ook, de stemming was er, en moe ten we zien als belangrijker dan de wel eens voorkomende technische fouten zoals twijfe lachtige inzetten. Ook de muzi kale intermezzo's met fluit, piano, gitaar en kontrabas maakten van het optreden een lieve eerder dan een artistiek hoogstaande vertoning. Maar dit laatste zal voor het Gents Studentenkoor wel niet de al lerbelangrijkste bedoeling ge weest zijn. Daar waar het Gents koor soms onverzorgd voorkwam was Pro Musica naar onze smaak overgeèstetiseerd in sommige liederen. Of dit een schoonheidsfout is van dirigent Louis Van der Paal laten we buiten beschouwing, feit is, we vonden dat drinkeliederen op dezelfde zoetere toon van pa kweg madrigalen gezongen aan hun audentiek karakter in boeten. Of zagen we de zon niet in het water? Een algemene indruk: tijdens de hele muzikale avond werd slechts een enkel Nederland stalig lied gezongen (nl. het volkslied «Jan de Mulder»). Als toeschouwer hebben we we liswaar niets in te brengen in de programmakeuze maar toch lijkt ons de soms storende zwakke uitspraak van het En gels en het Frans wel gemak kelijk vermijdbaar met onze Vlaamse schataan al dan niet bewerkte volksliederen. Op de keper beschouwd een sympatieke avond zonder pro fessionalisme maar toch met mooie hoogtepunten zoals bvb. de romance voor viool en piano van Duyck die opvallend werd vertolkt door de jonge en veelbelovende violiste Hilde Jacob. (RDW) Gents Universitair studentenkoor op de muzikale avond ingericht door Don Bosco instituut (jm)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24