NIKOLAUS HARNONCOURT ZIJN CONCENTUS MUSICUS WIEN VIJF DAGEN LANG IN ONS LAND JUVMUTH ORGANISEERT KONCERTGEBEUREN 4 FUSIES OP KAART GEBRACHT PVV KONGRESSEERT IN SINT-NIKLAAS De Voorpost - 23-4-76 nk* eg|colaus Harnoncourt 0 in maandag 26 april tot vrijdag 30 april wordt een immense lacune in het Belgisch koncert- (en muziek-) P^Ten aangevuld. "'Jjf opeenvolgende avonden koncerteert in ons land een ensemble dat nergens mor wereld zijns gelijke vindt, het Concentus musicus uit Wien, onder leiding van de befaamde musicoloog n interpretator Nikolaus Harnoncourt. In verband met deze groots opgevatte koncertreis, gedurende dewelke het orkest jiterecnvolgcns in Kortrijk, Brussel, Luik, Antwerpen en Dendermonde koncerteert, werden we vorige ^jek ontvangen od de zetel van de v.z.w. Azvmuth, Vereniging voor Internationale Kulturele uittrekkingen. AÜe gegevens in verband met dit uitzonderlijk projekt werden daar ter beschikking gesteld ditti de aanwezige perslui en een rechtstreeks telefonisch kontakt met Harnoncourt maakte een 50 jaegesprek met hem mogelijk. Uit het uitvoerige gesprek met Harnoncourt, uit een aantal teksten van h hand en uit een aantal interviews waarnaar hij verwees en die ons welwillend door Azymuth ter schikking werden gesteld distilleerden we het hieronder afgedrukte. Gustav Scheck reeds voor de tweede wereldoorlog op gang gebracht werd. werd veraergezet door jongeren met andere pers- pek tieven en inzichten. De bekendste musicus van de «oude» klankenwereld werd Ni kolaus Harnoncourt. die met zijn «Concentus musicus» vele muziekliefhebbers muziek uit de middeleeuwen envenals wer ken van Monteverdi en van de Oostenrijkse en Franse barok heeft laten ontdekken. Hij was het die, door een aan de oude theorieën ontleende speelwijze en door het oorspronkelijk instrumentarium het «spreken de» van de «oude» muziek aksentueerde. en ons daarbij liet inzien dat we de muziek tot en met Bach, ja zelfs tot Mozart, volledig verkeerd beluisteren. Laten we nu Nikolaus Harnon court zelf aan het woord. «Het feit dat de hedendaagse muziek slechts de belangstelling geniet van een zéér klein gedeelte van de muzieklief hebbers. is een alarmerend symptoom. Dat heeft vroeger nooit bestaan. De oorzaak daarvan ligt in de veranderde wijzen van luisteren en musice ren. Er is geen overeenstemming meer tussen musici en toehoor ders. omdat de toehoorder het vocabularium niet meer kent. Muziek is niet langer meer een gebeurtenis die in gelijke mate de komponist. de uitvoerder en ae luisteraar omvat in een vanzelfsprekende verstandhou ding waarbii elke nuance of wending begrepen wordt. Dat is de oude manier van muziek beluisteren. Dc vergelijking kan worden gemaakt met het feit dat vroeger ;t tolaus Harnoncourt werd in be; 29geboren te Berlijn. Hij deed ietv ostudies bij Prof. Grümmer aan de Weense Muziekaka- nie. Van 1952 tot 1969 was hij L6 hst bij de Wiener Sym- jje, oniker. In 1953stichtte hij het lo ncentus musicus Wien als een t g ciaa! ensemble voor oude in ziek niet originele instru- ,rdi titen. «Niet om historische, idii lrwe' om artistieke redenen. ar it de muziek van elk tijdperk de„i het levendigst en overtui- nan gebracht worden met de nkmiddelen van die tijd», r jaar lang werd intensief efend. het eerste openbaar icert (1957!) werd een sukses. 1962 werden voor het eerst ert hun oorspronkelijke uit- ring de Brandenbrugse kon ten van Bach op oude rumenten tot klinken ge- cht. In 1964 wordt de bijna iitputtelijke bron van de itenrijkse barokmuziek aan- spej oord. met deze muziek sle, den koncertreizen doorheen tsland. Italië. Frankrijk en ei tserland gemaakt... Erf de volgende jaren vermelden uit slechts enkele van de ,e elbare hoogtepunten. In istt werden de orkestsuites van :h met oorspronkelijke in- t imentcn uitgevoerd. Daarop i ist liet Wiener Konzert- llschaft het Concentus met :hele Bach-cyklus. 1968 werd een tweede certreis door Amerika jze oalv met o.a. optredens te New San Francisco. Boston, eland en Washington, De anic van dc h-moll Messe Bach wordt gerealiseerd, opname krijgt het jaar cs' rop de «Prix mondial du lan luedeMontreux». e VU wordt de Matheuspassie v Bach voor het eerst in toe lentieke bezetting opgeno- "e< Terzelfder tijd begint het refcenu's niet het grootste ekt in de geschiedenis van de limofoonplaat: de volledige anie van Bachs cantaten. dc plaatopnames en eerten in wordt er ook nog baroktheater gedaan, Ni- T' us Harnoncourt verzorgde vinn muzikale organisatie, inoe- ftgen leiding van Montever- II Ritorno d'Ulisse in i» in Wien en in de Piccola a van Milaan. i dezelfde komponist volg- ook uitvoeringen van «L'In- •nazione di Poppca» o.a. in (|P Sl ïing Darmstadt en Washington D.C. Ook de uitvoeringen van Monte- verdis «L'Orfeo» in de opera's van Amsterdam. Rotterdam en Den Haag (1974/76) en Zurich (1975/76) gebeurden onder zijn leiding. Ik had het geluk deze laatste uitvoering in Rotterdam te kunnen meemaken. Slechts één woord volstaat: onvergete lijk!! Verder zorgde Harnoncourt voor een «konsekwente» uitvoe ring van de Mattheuspassie van Bach met net residentieorkest van Den Haag (73) en van de Johannespassie met het kon- certgebouw orkest van Amster dam (75). Ieder die zondag jl. tussen 12 en 16 uur zijn radiotoestel heeft aangezet op BRTIII of Hilversum ïV, kon rechtstreeks de uitvoering vol gen van de matheuspassie van Bach, vanuit 't koncertgebouw te Amsterdam, met voornoemd orkest en onder Harnoncourts algemene leiding. Uit het vraaggesprek met Har noncourt. dat tijdens de pauze werd uitgezonden, heeit de aandachtige luisteraar beslist een en ander kunnen opsteken in verband met harnoncourts visie en werkwijze. Dc volgende tekst werd (in Musik en Medizin) gepubliceerd als inleiding op een gesprek met Harnoncourt. Omwille van de duidelijkheid en volledigheid laten we hem hierna integraal volgen. Voor de uitstekende vertaling zijn we dank verschul digd aan Azymuth. Dc belangstelling voor de ba rokmuziek heeit zich bijna omgekeerd evenredig met die voor de moderne muziek van de 20ste eeuw ontwikkeld. Als het ware uit reaktie tegen de verregaande afstotende werking van de avantgardistische kom positie sedert nu reeds meer dan een halve eeuw. gingen musici en muziekliefhebbers zich bezin nen over de zogenaamde «oude» muziek, waarmee ruwweg alles bedoeld werd wat vóór de Weense klassieke muziek ont staan is. met Bach en Handel als dc twee grote hoogtepunten van een «historische muziek die zich vele eeuwen lang op zeer verschillende manieren ontwik kelde. In het kader van de nieuwe appreciatie van dc barokke klank, als antwoord ook op de laatromantische overladenneid en het overtrokken gevoel, streefden de liefhebbers van de «oude» muziek een zo getrouw mogelijk beeld na van de werken die tot het midden van de 18de eeuw tot stand zijn gekomen. Want alleen op die manier, zo heette het weldra, kon het rechtlijnige, het heldere, het doorzichtige en het ritmisch geordende.dat lijnrecht indruist tegen de romantiek en de moderne muziek, degelijk weer gegeven ervaren worden - in de zin van een veelgeprezen «gezondheidskuur» of ook een morele «rechtzetting» door «be trouwbaarheid» in plaats van breedsprakerigheid. koncentra - tie in plaats van wijdlopigheid, «abstraktie» in plaats van ex pressie. De ook veelvuldig bekritiseerde barok-hause, die door Adorno als een soort drug bestempeld werd die door «opdreunen» bij de toehoorder de indruk wekte «niuzikalisch» te zijn. kende in de vijftiger jaren door de grammofoonplaat een geweldige opgang. De «authentieke» klank of liet «oorspronkelijke instru mentarium» werden nieuwe en inslaande leuzen. Wat door musici als August Wenzinger en de intellektuelen bijvoorbeeld de Bijbel zéér goed kenden, zodat ze op een schilderij waarop een regenboog of een bij stond afgebeeld onmiddellijk wisten wat daar mee bedoeld werd. Zij verstonden de Taal. In de muziek na de Franse Revolutie werd het retorische van de «oude» muziek afgewe zen: muziek werd niet meer konkreet met exakte betekenis sen van noten gebracht, maar als stemmingsbeeld, het is het hoofkenmerk van de muziek na Mozart dat ook een volkomen ongeschoold iemand erdoor ge grepen kan worden, omdat ze zieletoestanden schildert. De komponisten begonnen voor andere organen dan het oor te schrijven. «Man muss die alte Musik so spielen. dass sie den kulinarischen Nery nicht trifft» De hoofdzaak is immers niet het gevoel. Wanneer de oude musiceer- praxis thans op initiatief van de musici opnieuw gebracht wordt, wordt de luisteraar ofwel afge stoten wanneer hij erop staat verder te willen luisteren op de 19de eeuwse manier ofwel gedwongen, voor het EERST wéér, sinds 150 jaar, toe te horen. Voorwaarde voor het goede beluisteren van oude muziek blijft natuurlijk dat de interpre tator niet een vertaler van een vreemde taal is. maar dat hij een taal vertolkt waarmee hij volle dig vertrouwd is. Zelfs wanneer de toehoorder niet onmiddellijk alles «begrijpt», erkent hij toch de innerlijke logica en overtui ging van de interpretatie. Hij zal dit inzicht spoedig krijgen, aangezien de «oude» werken hem 100 maal door taai-onkun dige interpretatoren, die zelfs niet als «vertaler» geschoold waren, voorgeschoteld werden. Muziek kan enkel gemaakt worden wanneer de intuïtie, die vanzelfsprekend een voor iedereen overtuigde weergave is. op het fundament van een gezonde kennis is opgebouwd. Mat deze kennis niet in een handomdraai is vergaard is wel voor iedereen duidelijk!) De musici moeten gaan inzien dat een en ander in ons muziekleven en in de interpreta tiewijze zo vals is dat de toehoorders helemaal niet in staat gesteld worden de muziek zo te noren, te begrijpen, als ze bedoeld is. Ik ben er zeker van dat. enkel vanuit muzikaal standpunt, meer en meer musici zich inspannen de «oude» mu ziek juist weer te geven en oude instrumenten op een virtuoze manier te leren bespelen». Reeds vóór de realisatie van het hele oroiekt oast woord van lof voor de v.z.w. Azymuth en haar ijverige direkteur Jean-Picrrc Van Avermaet. Het is een heel waagstuk in een klein landje als het onze, aan iedere muzieklief- liefhebber de kans te willen bieden om een ensemble met wereldfaam live in koncert te horen, en daarvoor (we herhalen het) in zo'n klein land als het onze vijf koncerten in te richten. Vijf koncerten. met drie ver schillende programma's, en welke programma's! Te Dendermonde en Kortrijk zijn 3 orkestwerken en 1 concerto gepland. Naast de suite uit Alcione (1706) van Marin Marais, de bekende «Apothéose de Lully» van Francois Couperin en de suite uit «The Fairy Queen» (1682) van Henry Pur- cell. wordt door Leopold Stastny het concerto in g «La Notte» opus 10 nr. 2 van Antonio Vivaldi gespeeld. Hij bespeelt een A. Grenser, Dresden rond 1750. Te Brussel en te Antwerpen wordt naast werken van Handel (con certo grosso opus 3 nr. 4a in F), Pergolesie (Concertino in 0, Vivaldi (Quartetto del Gardel- lino opus 10 nr. 3) en 2 Biber-sonates (a5) de suite uit «Les Indes Galantes» van Jean- Philippe Rameau uitgevoerd. Te Luik tenslotte wordt de luister aars een volledig Bach- programma aangeboden, met 2 ouvertures (C in h)de T riosonate in G (BWV 1039) en het vioolconcerto in g (BWV 1056) met als soliste Alice Har noncourt. op een wondermooie jacobus Stainer(Absam 1665). Tot besluit nog even plaatsen en data: Kortrijk 26 april om 20.30 uur Stadsschouwburg Opening van het Festival van Vlaanderen. Lokatie Stads schouwburg tel. 056/22.00.34, binnenpost 156. Brussel 27 april 1976 20.30 uur Paleis voor schone kunsten Grote Zaal P. Henri le Boeuf, gepatroneerd door Round Table Internationa! 81. Lokatie Pa leis voor 5chone Kunsten, lel. 02/512.50.45-46 Luik 28 april te 20.30 uur Grande Salie du Conservatoire In het raam van de Concerts Pierre Froidebise en Les Nuits de Septembre. in samenwerking met Jeugd en Muziek. Lokatie Maison Etincel 041/23.54.70 Antwerpen 29 april 20.30 uur Koningin Elisabethzaal Ten voordele van het Nationaal Werk tot Reumabestrijding on der de Hoge Bescherming van H.M. de koningin. Lokatie bespreekbureau Koningin Elisabethzaal Koninklijke maatschappij voor Dierkunde, Astridplein 26. tel 031/33.84.44 op alle werkdagen vn 12 tot 18 uur. Dendermonde 30 april 20.30 uur Basiliek Der Sint Pieters en Paulusabdij Slotconcert in samenwerking met de Abdijconcerten Lokatie Abij tel.: 052/21.10.83 en, 21.51.61. Nocolaus en Alice Harnoncourt De uitgeverij J. Van In, Grote Markt 39 in 2500 Lier. heeft een belangrijk vóórfusielijk dokument gerealizeerd: een kleurrijke kaart waarop je kunt aflezen hoe België er binnenkort zal uitzien. Het Vlaamsche landsgedeelte is in het geel weergegeven, het Waalse kreeg een rode kleur mee, Brussel... geel-rood. De Duitstalige gebieden werden in het groen aangeduid, de facilitei tengemeenten telkens in een hoofdkleur met «puntjes»- doorschemering. Vooral interessant bij dit werkstuk is de alfabetische plaatsnamen lijst. Daar kun je niet enkel de (vroegere) gemeenten mee op de Kaart lokalizeren (verwijzing met letters en cijfers), maar ook uit opmaken wat er van de vroegere gemeenten geworden is: Belsele staat in het linkerkolommetje, Sint-Niklaas rechts, enz. Voor het Brusselse heeft men de zaken gelaten zoals ze nu zijn, een aantal Antwerpse randgemeenten zijn al bij de Scheldestad ondergebracht, hoewel pas in 1983 in die toestand verandering wordt gebracht. Kaart (op schaal 1/320.000) én handleidingetje kosten (hooguit) 162 frank, te bestellen op hogervermeld adres of via telefoon nummer (031)80.55.11. Conscntus musicus Wien De Partij voor Vrijheid en Vooruitgang houdt op za terdag 24 april in Sint-Niklaas haar vijfde kongres. Het têma luidt: «Twee jaar PW-aanwezigheid in de regering». 's Morgens wordt gewerkt in vier kommissies. 1. Ekonomie: (voorzitter senator F. Boey, rappor teurs senator L.G. Waltniel en kamerlid G. Sproc- keels) 2. Welzijnszorg (voorzitter kamerlid J. Buchmann, rapporteurs senator J. Bascour, kamerlid E. Flamant en mevrouw L. Herman-Michielsens) 3. Buitenlandse politiek en defensie (voorzitter kamerlid F. Vreven, rapporteurs kamerleden A. Kempinaire en P. De Clercq) 4. Werking en instellingen (voorzitter R. Bonnel, rapporteurs senator J. Pede en kamerlid A. Claes) Tijdens de plenaire vergadering, in de namiddag van 14.30 u. tot 17 uur :voorgezeten door senator De Greve), komt de basis aan het woord bij monde van de kommissievoorzitters en hoort het kongres de re plieken van de PW-leden in de regering. Het wel komstwoord wordt verzorgd door senator René D'Haeyer. Partijvoorzitter Frans Grootjans houdt de slottoespraak. Het vijfde PW-kongres gaat door in hotel Serwir. Omstreeks 10 uur start men, het einde is tegen 17 uur voorzien.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 21