UW WOORD ÏW uUC DE BLOK, KUNSTSCHILDER EN KERAMIEKER fS 4 «VAN AELST NAAR AALST» NU MIJN DORPVERDWIJNT VEILINGEN BD ONS De Voorpost - 23-4-76 - 23 b aloude Affligemse Benediktijnerabdij die vóór vele eeu- n de hele streek letterlijk beheerste doch naderhand veel n haar invloed inboette heeft de laatste jaren een deel van bar aureool weten te herwinnen. Door de oprichting en de [stadige bloei van haar Kultureel Centrum waar godsdien- ige, kulturele en toeristische voordrachten, diskussiea- jnden en muzikale aktiviteiten allerhande afwisselen met htoonstellingen van diverse strekkingen en materies, heeft jhaar greep op de omgeving vooral kultureel en artistiek jdeeltelijk weten te heroveren. erzijds uitstralingskern met grote mogelijkheden en an- rzijds ontmoetingsplaats voor jong en oud van het Aals- rse en van Vlaams Brabant wist Affligem zijn stempel te ikken op vele aktiviteiten en tevens vooral de jongeren te muleren, aan te moedigen en zelfs te begeesteren, n van de vele jongeren, tot volwassenheid gekomen in de jhaduw van deze abdij, is de Meldertse kunstenaar, schil fer, keramieker, Luc De Blok. IS HIJ onderwijzerszoon te Aalst >ren op 23 februari 1949 en lende Kokerijstraat 5 te Idert behaalde hij te Brussel het St.-Thomasinstituut it het diploma van onder- :er en daarna werd hij re it plastische kunsten, aktiviteiten zijn menigvul- Te Aalst aan het St- :efskollege heeft hij een idracht wetenschappelijk len in het hoger middel- ir, te Brussel geeft hij les Ji het Erasmuskollege en de Akademie te Aalst waar zelf studeerde geeft hij les al i keramiek, sociale promo ten al deze opdrachten is hij ief als kunstschilder, als ke- ïeker, als bronsgieter in jrjnenwerking met een paar enden en als ontwerper van ""Velen volgens de «cire- due» metode (verloren- js-vorm). )E ONTWAAKTE ZIJN INSTENAARSSCHAP? Diets ontstaat, zo maar niet pén keer, zoiets stelt men zo [ar niet ineens vast,» meent p De Blok. Zoiets komt on- wust, om zo te zeggen van- 1 Wel moet het er wel min of jetier inzitten. ie^ het basisonderwijs zelf onam zulks weinig aan bod iamt er werd destijds in de la- e school weinig aandacht |rdtteed aan tekenen en han- irbeid en vele leerkrachten izagen zulks als volledig jren tijd. Dat is nu wel de ünèste tijd veranderd, zegt de istenaar. ir het vroeger hoogstens in 9 school aangezien ird als een ontspanning •rdt het nu al veel ernstiger Bevat; er zijn meer uren 2>rzien in de lessenrooster en f%k worden er ook woens- inamiddagen aan gespen- ird. /LEIDING |DE HUMANIORA pe middelbare studiën werd reeds gedeeltelijk gekon- hteerd met tekenen, met |nueel bezig zijn, maar dat er over gesproken werd. In jenstelling met het vroegere fflsel waar handenarbeid ak herleid werd tot het ver- CIRE-PERDUE In de Akademie waar Luc er mee begonnen was, maakte hij zo een paar stukken maar daar zou het voorlopig bij blijven. Luc maakt de vorm in was en in Erembodegem wordt het dan gemonteerd, er worden was sen pijpen aangezet die bo venaan in een wassen beker samenkomen. Daar wordt een metalen cilinder rondgezet en een vloeistof van plaaster met dakpannengruis komt erin. Die pate smelt en ook het was bin nenin. Dan wordt het verwarmd brons erin gegoten. Dan volgt «/.en werkje van Luk De Blok. Ruiter.(JM) vaardigen van meetkundige li chamen en het inbinden van leerboeken had hij in de nor maalschool een uur of vier per week handenarbeid en dit met een paar jonge leraars die wel erg aktueel ingesteld waren en interessante opdrachten ga ven waarmee men dan thuis verder kon experimenteren. Een opdracht kon bvb. zijn een ruimtelijk plastiek maken in aluminium of driedimensionale beelden reeds veel denk werk meebrengt. Als men dan ziet dat men tot een zeker resultaat komt doet men uiteraard gemakkelijk verder. Eksperimenteren kon men er met papier, aluminium, verf, al lerlei verftechnieken. Klei kwam in de lagere normaals chool nog niet aan bod. Mijn leraars moesten in mij wel wat gezien hebben want ze steun den me sterk en raadden me aan verder te doen. Ook brach ten ze me in kontakt met an dere artisten, brachten me naar tentoonstellingen en, vóór men het goed weet, heeft de mikrobe u beet. Alles komt dus wel zo onbe wust, dat groeit, en op een ze ker ogenblik stelt men gewoon vast dat men er niet meer bui ten kan. REGENTAAT PLASTISCHE KUNSTEN Hoofdbrok in deze twee jaar durende studie is natuurlijk het beoefenen van plastische kun sten, artistiek tekenen, hande narbeid, boetseren, dekoratie en zo meer Algemene vorming is er ook bij en dan vooral als basis van de plastische kunst als estetika en kunstgesch iedenis Om ons te bekwamen als les gever kwamen er dan een paar pedagogische vakken bij. Kwa duur was de opleiding in de artistieke vakken veel te kort alhoewel er een zwaar uur rooster was met lessen prak tisch elke dag tot 18 u. en 's avonds veel werk aan allerlei opdrachten wat uiteraard wel met plezier gedaan werd. Op die twee jaar echter kan men U slechts een algemeen beeld geven en niet werkelijk door dringen in allerlei facetten. Me verder bekwamen in een Akademie werd dus wel een must. IN DE AKADEMIE In de akademie, waar ik zes jaar de lessen volgde, wordt men uiteraard streng gekon- fronteerd met zijn keuzevak ken waar men zich dan verder kan bekwamen. De huidige di- rekteur, Geo Vindevogel en Mw Muys-Muylaert brachten Luc heel wat bij. Invloed on derging hij er niet kwa stijl, wel voor wat de technieken betreft. Vooraal aan Geo Vindevogel, een der vooraanstaande Be lgische beeldhouwers, heeft Luc heel wat- te danken. Ook met de metode van de cire- perdue, de verloren-was- vorm, werd hij er voor het eerst gekonfronteerd. nog afkappen, zuiver maken en patineren. SOCIO-KULTURELE PROMOTIE In deze branche, socio- kulturele promotie, dus voor mensen die maar één maal per week, gewoonlijk de zaterdag, naar de Akademie komen, is Luc nu ook leraar. Deze men sen komen uit eigen goesting, ze zijn niet verplicht van te ko men en ze komen dus echt om iets te leren en omdat ze het graag willen. Tekenen en schilderen volgens de klas sieke metoden worden daar aangeleerd. Die mensen ko men daar de basis leren voor verdere artistieke aktiviteit. Het zijn mensen van allerlei leeftijd die er iets voor voelen, die reeds een zekere vaardigheid hebben en die zich daar wat komen bijschaven. Zo komen een vijftiental leer lingen regelmatig elke zater dag gedurende zes uur, zowel uit Aalst als uit de omgeving, zelfs uit het Dendermondse. IN HET KOLLEGE In het Kollege geeft Luc weten schappelijk tekenen, dat echter direkt met artistiek tekenen niets heeft te maken, 't Denk werk dat erbij komt, de her sengymnastiek die ermee ge moeid is om driedimensionale zaken die in de ruimte gesitu eerd zijn tweedimensionaal op een plat vlak voor te stellen is een niet te onderschatten taak die een enorme discipline en een zeker denkvermogen ver eist. Sommigen kunnen het, anderen blijkbaar niet. Als moeilijk vak, gespreid over drie jaar, gaat Luc er niet te vlug mee want als in de derdes het basis-systeem niet gekend is blijken later de moeilijkheden onoverkomelijk. HOE GEEVOLUEERD In zijn opleiding gebruikte hij uiteraard de gewone basis technieken waarmee hij dan nog een tijdje voortwerkte als houtskooltekenen, potloodte kenen, akwarels, olieverfschil derijen. Olieverfschilderijen en akwa rels vroegen meest zijn aan dacht en daarin wist hij zich dan ook verder te specialise ren. De vormgeving in die verschil lende materies is dan ook ge ëvolueerd. In 't begin heel figuratief, kon- krete werkelijkheid, portretten, stillevens, landschappen, aller lei taken die men op school krijgt. Die technieken is hij dan be ginnen doordrijven, ermee ek sperimenteren, nieuwe dingen zoeken. Het boeiende ervan is natuurlijk het gevoel kreatief bezig te zijn en niet kwa stijl en techniek gebonden te blijven aan louter traditionele zaken. Kreatief zijn is nog altijd moge lijk. Uitvinden uiteraard niet. Als men bvb. met olieverf wil werken, die verf blijft altijd verf maar er bestaan tientallen ma nieren om die verf aan te bren gen, te bewerken en daarin kan men dus wel veel eksperimen teren. Ook met keramieken is nog zo veel te eksperimenteren dat men er gerust twee volle le vens zou kunnen aan spende ren. KERAMIEK! «Aan de Akademie, in die avondlessen, is Luc beginnen keramiek volgen. Dat doe ik nu nog altijd verder.» Oorspronke lijk waren dat vooral driedi- mensionele zaken. De oliever fschilderij heeft hij stilaan gela ten doch hij is de techniek van de olieverf beginnen gebruiken op de keramiek zelf. Men zou kunnen zeggen dat het in feite nog schilderijen zijn maar de materie is anders. Het doek wordt vervangen door gebakken aarde en de olieverf wordt vervangen door zelfge maakte kleuren. Men zou het dus een kombina- tie van keramiek met schilde ren kunnen noemen. Dit schijnt wel origineel te zijn en Luc heeft er reeds veel gun stige reakties op ontvangen. Verschillende interessante mensen vinden het iets hele maal nieuws, iets dat ze nog niet gezien hadden. Ook oudere mensen uit het ar tistiek milieu staan er zeer gun stig tegenover. Keramiek vraagt een zekere apparatuur, een duur spul, een bakoven en tevens moet men geïnstalleerd zijn om te boetse ren. Luc heeft zijn atelier bij een vriend in de Truyenbosstraat, ex-lid Irish Coffee, William Souffraiu. LUC DE BLOK TEGENOVER HET FIGURATIEVE? «Figuratief» is een begrip dat relatief is, zegt Luc De Blok. Ik heb steeds een dubbel publiek. Voor mensen uit het milieu ben ik aktueel en figuratief. De rest van het publiek dat slechts sporadisch ergens eens een tentoonstelling bin nenloopt staat er vaak nogal weigerachtig tegenover. Mis schien niet zuiver weigerachtig maar onbegrijpend of totaal verschillend ingesteld. «Mijn werk noem ik zelf niet ab- otrakt», zegt hij. Hij baseert zich op de werkelijkheid. Er is wel een onzekere figuratie in en een accentueren van be paalde zaken die in een ge wone fotografische voorstel ling onopgemerkt zouden blij ven zodanig dat détails die normaal verwaarloosd worden, sprekend worden door bvb. uit te vergroten. Ik ga bvb. een torso maken in brons. Een klassieke torso is heel gaaf en natuurgetrouw maar ik laat sommige zaken weg. Ik laat bvb. het hoofd weg en wil trach ten het stoffelijke van het dus danig lichaamsdeel tevergees- telijken en te konkretiseren. Bij een of andere stroomrich tingen of -isme wil ik niet aan leunen. Ik probeer alleen ge woon persoonlijk werk te ma ken al willen vele mensen U willens nillens tot een of andere richting doen behoren en U al dus katalogeren. TENTOONSTELLINGEN Reeds op vele plaatsen stelde Luc De Blok tentoon. Zo drie maal te Affligem, indivi dueel te Gooik, groepsten toonstelling te Baardegem, in dividueel te Aalst in de Belfort kelder en te Gent in Kaleido- scoop, met «die van Aalst» te Bergen-aan-Zeein Nederland, groepstentoonstelling en nu te Dendermonde. In de galerij «Het Palet» waar hij nu wil tentoonstellen wordt dergelijk werk normaal niet ge toond maar wel meer konven- tioneel. Zo zijn ten andere de meeste galerijen in Belgiè en die bloeien inderdaad. Gale rijen die kwaliteit brengen heb ben het dikwijls lastig. Het is dus gewoon een kwestie van het publiek wat te louteren. Waarschijnlijk zijn er dan wel bij de gewone bezoekers en kele mensen die werk zoals het mijne nog niet zagen maar die er misschien wel kunnen door aangesproken worden. Enkel voor een kleine elite werken vindt Luc foutief en dus wil hij trachten een ruimer pu bliek voor zijn werk te kunnen vinden. Om de kloof enigszins te dem pen wil hij wel «naar het publiek toekomen». Luc De Blok aan het werk.(JM) IN GALERIJ PALET! Wie, na lezing van dit artikel, kennis wil maken met het oeu vre van Luc De Blok, krijgt daartoe de gelegenheid in Ga lerij Palet, Franz Courtens- straat 33 te Dendermonde; van 16 tot 29 april. Open alle werkdagen van 9 tot 20 u. en op zondagen van 10 tot 12.30 en van 14 tot 19 u. Vooropening door Louis Paul Boon die de openingsrede houdt op vrijdag 16 april te 20 u. Louis Paul Boon, die het werk van Luc interesseert, die er zelfs door geïntrigeerd is en een paar werken ervan bezit, schreef over Luc De Blok, o.a.: «Ondertussen zien we dat het werk van Luc verder ge rijpt is. Stilaan ontworstelt hij zich van invloeden van buitenaf want een jong ar tiest hééft zijn voorgangers. En als deze voorgangers werkelijk tot de groten beho ren, is hij op de goede weg. Nu is hij echter zichzelf ge worden en heeft zijn voor gangers niet meer nodig. De door hem in zijn werk ge schapen wereld is niet meer schimmig en onduidelijk. We worden integendeel gekon fronteerd met onze eigen angstwekkende wereld, een wereld die dreigend steeds meer en meer nadert en waarvoor we, voor zover zulks nog kan, de ogen wen sen te sluiten. De ogen sluiten, helpt echter niet. We mogen de kunstenaar dankbaar zijn die ons deze wereld in keramieken, in brons gegoten beeldjes toont en die stilaan de grote kracht van een Breughel en een Bosch, een Goya bena deren. Ik geloof niet dat ik me vergis als morgen Luc De Blok zal genoemd worden «onder hen die de traditie van de groten hebben voortgezet». En daar ben ik dankbaar om.» L.H. Overbodige inleiding tot het bekendmaken van het be staan, het ontstaan en het verdwijnen van Erembode gem. Gemeente in de prov. Oost-Vlaanderen (B), aan de Dender. Opp. 11,91 km2, 11. 723 inw. (1969). Bestaans middelen: Hopteelt en in dustrie (plastiek, rubber en metaalverwerkende indus trie). Bezienswaardighe den: kapel van O.L.Vrouw ter Muren (1763) en St.A- manduskapel (1636, reeds vermeld in 1343, met bron. Schilderachtige omgeving (Dendervallei). En dit is dan Erembodegem. Tenminste, zo vindt men ons dorp in de eerste de beste encyclopedie terug. In deze enkele lijnen zou het er allemaal moeten inzitten. Ik vraag me af wat een buiten staander hierdoor over E- rembodegem te weten komt? Welke tentoonstel ling hij zich van ons dorp kan maken aan de hand van degelijke beschrijving is amper na te gaan. Dat hij er alle kanten mee uit kan lijdt geen de minste twijfel. Stel U voor: een prachtige rivier als een zilveren lint weet je wel, een schilderactige val lei met veel groen, beziens waardige autentieke 17e en 18e eeuwse heiligdommen, ergens erbij een klaterende bron en daartussen de 11. 723 inwoners (in 1969) die er intussen reeds 12.000 of meer zijn geworden. En van wat leeft die aardige bevol king? Van de hopteelt en van de industrie. Maar het zilveren lint ziet zwart als inkt en stinkt lijk de pest, van de vallei is er steeds minder te merken en wat er nog van overbleef wordt haastig weggegraven. St.Amands werd een span betonnen zogenaamd kunstwerk. Termuren staat er als een eenzame achter gelaten stille en treurige ge tuige bij 2/3 van de inwo ners leven voor 112 in Brus sel en voor 114 in de komfor- tabele treinen vandeN.M.B. S. en daar waar rubberplas tic- en metaalverwerkers uit de grond rijzen staat reeds lang geen hop meer. Deze laatste beschrijving is echter al te zwartgallig doch moest hier worden gesteld om uiteindelijk te kunnen besluiten dat de werkelijk heid naar alle waarschijn lijkheid wel tussen het kari katuur in zal liggen. Laat ons dat dan ook maar voor de lieve vrede aannemen. Uiteindelijk is het ons dorp en hebben wij ervan ge maakt wat er met onze mid delen en middelmatigheden van te maken was. Hoe dit dorp is ontstaan en hoe het geworden is wat het vandaag de dag is, mede door toedoen van die vele tienduizenden Erembode- gemmers of zijn het Erem- bodegemmenaars-welke op diezelfde plek ooit ter we reld zijn gekomen, er ge leefd hebben er ook gestor ven zijn, is de vraag die reeds velen zich in de loop der jaren hebben gesteld. Sommigen hebben een ant woord weten te vinden. De enen lieten zich leiden door hun intuitief vermogen, de anderen volgden het strikt wetenschappelijk onder zoek. Nu ons dorp straks ver dwijnt is misschien het o- genblik aangebroken om e- ven stil te staan bij wat in de loop der jaren van Erembo degem werd achterhaald Als ik hier de boventitel en meteen als «leitmotiv» ge kozen heb voor «Van Aelst tot Aalst» dan is dit niet bevallig. Toen heel lang ge leden de mensen die op deze plek leefden het nodig von den om hun handelingen op schrift vast te leggen werd dit in die jaren te «Aelst» bezegeld. De oudst bekende Oorkonde van Erembode gem, welke van 1291 da teert, werd zelfs te Aalst opgesteld. Balder Brieven waarvan de afzender niet aan de redaktie bekend is, komen niet voor plaatsing in aanmerking. De redaktie behoudt zich het recht voor de tekst te bekorten. Publikatie betekent niet dat de redaktie achter de inhoud staat. De PVBA Galerij Van de Steen wenst hierbij mede te delen dat zij geenszins kan akkoord gaan met de werkwijze, toegepast in het artikel «Veilingen bij Ons», verschenen in De Voorpost van 16.4.76 (blz. 23 bovenaan). Gans ten onrechte heeft de auteur van dit artikel, de heer Paul Balman, de beschouwingen en de prijzen over onze veiling «kriskras» door elkaar gehaald met deze van een ons totaal vreemde inrichting. Dit «kriskras» onder elkaar vermelden van de prijzen en resultaten van de merkwaardige veiling die door Galerij Van de Steen op 11 april werd gehouden^ en deze van een andere inrich ting, laat bij de nietsvermoeden de lezer een totaal vals beeld na en werkt verwarrend. Daarenboven is het op die wijze voor de lezer onmogelijk om uit te maken in welke galerij een bepaald kunstvoorwerp werd geveild, wat voor geïnteresseer den zeker van belang is. Deze werkwijze is dan ook niet verantwoord en zal in de toekomst niet meer kunnen geduld worden. De Galerij Van de Steen heeft hoegenaamd bezwaar tegen de publikatie van veilingresultaten, maar eist duidelijkheid in de berichtgevingen protesteert dan ook met klem tegen dit verwar ringstichtend artikel. In bijlage vindt U de opsomming van het gedeelte van de veiling resultaten van de Galerij Van de Steen, welke in dit betwist artikel werden geciteerd, ten einde een en ander te verduide lijken. Paar Canton Vazen 18eeuw, familie Rose 230.000F. lmari vaas, 125cm hoog 85.000F 2 kolomvazen in Canton, 24.000 Frank. 2 Chinese lmari Vazen 70.000F Bord 18 eeuw Indische Compag nie 30.0001- 2 Sèvres vazen 50.000F 2 borden 19 eeuw Berlijn 1.600F. Bord Delft gemerkt I.D.M. 3.500FCanton beker 4.500F 2 vazen in Oud-Wenen 26.000F Potiche in Keizerlijke lmari 30.000F 2 Kutanivazen 19.000F. Chinese monoblok De Karavaan 44.000F 2 oude ivoren godinnen 35cm. 57.000F. Carrare marmer beeld door Samuel 16.000F Brons door Henri Plé (het eerste bad)37.000F Brons J. Walz 30.000F. Brons Van Gent De IJzergieter 10.000F Brons Moigniez (Vogel) 13.000F Schilderij P.B. Ommeganck 100.000F Schilderij Toutenel 50.000F Schilderijen Steenhouwer 32.000F. 28.000F. 30.000F Sthets Louis Robbe 12.000F Schilderij school Ostade De Kaarters 15.000F. Schilderij Bochuys 28.000F Schilderij pointillist R. Loiselle 11.000F. Schilderij P. Mondriaan 5.500F Schilderij RenéGuiettc 10.000F Schilderij Theo Praet 22.000F.. 18.000F. 8.500F, 5.000F, 32.000 Luster in Canton porselein 18 eeuw 32.000F. Kapstok 19eeuw 3.000F Collectietapijt Milas 22.000F. Tapijt Kirman 50.000F Birmaans dressoir 50.000F. H. VAN DE STEEN

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 23