n HogerOp maakt indruk met «Melinda» INDONESISCHE KUNST UIT AGENDA ISOPODA IN KONCERT-ORNAAT VAN DIEF EN WINTERFABRIKANT TONEEL BUITEN DE DENDERSTREEK 24 7-5-76 - De Voorpost 'olly en n weer omrin- De toneclgilde «Hoger Op» koos voor haar derde optreden dit seizoen een sterk psychologisch stuk. «Melinda» of «Leer me hoe ik schreien moet» van Patricia Joudry in een vertaling van Alfred Pleiter, is een zeer goed toneelstuk wat inhoud betreft. Als tema wordt de verhouding jeugd - volwassenen behandeld. «Hoger Op» wist dit delikaat poëtisch werk tot een algemeen boeiend geheel af te ronden, al was hun eerste bedrijf dan ook wel een schoolvoorbeeld van monotoon weinig sfeervol gebabbel. en daar begint Polly haar roddel over de beide jonge mensen rond Melinda Grant, een jong meisje, laatstejaarsstudente, leeft in een eigen wereld, met als harde realiteit enerzijds de school en anderzijds een kindse moeder. Melinda vindt niet goed het evenwicht tussen beide, is aan vankelijk stug en inzichzelf gekeerd en ziet haar dromen voor werkelijkheid. Tot Will Hendersson in haar leven komt. hij is een doodgewone klasge noot. wiens ouders de onhebbe lijke gewoonte hebben om de haverklap van stad te verhuizen, zodat de jongeman eigenlijk ok geen houvast heeft, temeer daar zijn ouders er ook van die eigenaardige ideeën op na houden wat betreft de vriend schap van hun zoon. Zij verbie den hem alle omgang met Melinda. De twee jonge mensen verdragen dit echter niet en zoeken elkaar te ontmoeten in een afgelegen ruïne, de muziek tent. Ze praten, wandelen, worden verliefd. Melinda wordt benijd door haar klasgenootjes omdat zij de hoofdrol mag te strooien met als gevolg dat na een vechtpartij Will van school gestuurd wordt en de familie Henderson alweer verhuist. De drie jonge mensen Melinda, Will en Polly zijn hier in hun handelingen beïnvloed door hun ouders, enigszins het slachtoffer van veranderde opvattingen en een moeilijk te overbruggen generatiekloof.. Hoger Op heeft een verdienste lijke inspanning geleverd en mede door het vlot akteren van bepaalde personages een totaal indruk geschapen die niet zo kwaad is. Het begin was anders niet zo denderend. De dialogen waren te lang uitgespannen, het tempo lag veel te laag. met als gevolg een saai. langdradig en monotoon eerste bedrijf. Naar het tweede bedrijf toe kwam gelukkig meer vaart en daar zal het optreden van Will wel niet vreemd aan geweest zijn. Zelden zagen we Frans Pauwels in een zo sterke vertolking. spelen in de schoolopvoering Mariene De Swaef (Melinda «Romeo en Julia», haar klasge- Grant) en Frans Pauwels (Will note Polly, dochter van een Henderson) twee jonge mensen vooraanstaand dokter kar het op zoek naar zichzelf, zwevend niet verkroppen dat zij hiervoor tussen droom en realiteit, vorm- niet uitgekozen is en probeert den een schitterend duo. Lies Melinda te chanteren: ik de Pauwels was de moeder van hoofdrol en jij kunt ongestoord Melinda. zij gaf een gevoelig spel \erder vrijen. Melinda weigert w aarin de noodzakelijke mimiek van de kindse vrouw goed overkwam. Louis Pauwels als Mr. Henderson bracht een knappe prestatie, al konden we zijn gemanipuleer met een leeg bierflesje niet waarderen, wer pen heef hij er zeker niet mee gedaan, eerder vermoeden wij een helpende hand achter de koelissen. Myriam Buys als zijn toneel echtgenote bracht een verzorgde typering van de ontevreden echtgenote die zich steeds weer moet opofferen voor man en zoon en er haar plezier in vindt te teren op vroegere glorie van haar vader. Lutgard Matthieu als de lerares Miss Robson had de juiste toon te pakken, steeds weer opvallend hoe goed haar diktie toch is! Ann Pauwels als Polly, het haantje de voorste van de klas van Melinda gaf dan wel een staaltje van sterke akteer kunst. maar scheen ons toch ettelijke jaartjes te oud. Rene Van Gyseghem als de verleider van de school, knap en zelfbe- buste Bruce was goed. Aarze lend en nog wat zoekend naar de juiste toon waren Ingrid Schockaert en Karine Van Biesen als de schoolmeisjes Eleonoren Ann. Regisseur Fons Vinck kon zeker in het eerste bedrijf het tempo gevoelig opgedreven hebben. Hij maakte optimaal gebruik van de scène, door het spelen in zwarte doeken met een paar zetstukken werden vier plateau's gesitu eerd. Zwak punt was de belich ting en de bediening ervan. Verschillende keren speelden de akteurs in de schaduw of werd Lutgart Matthieu, Marleen De Swaef en Lies Pauwels in Melinda (jm) In aanwezigheid van een werkelijk internationaal publiek waar talen allerhande werden gehoord werd verleden vrijdag door Dom Idesbald Verkest, animator van het Affiigems Kul- tureel Centrum dat reeds ver in het hele Aalsterse en in Vlaams Brabant zijn weldoende invloed laat voelen, de ten toonstelling Indonesische Kunst en Moniaturen uit Indië ge opend. Het mag gezegd dat Mw Esti- val - Baeten uit Hekelgem haar beste zorgen had besteed om deze tentoonstelling, die uiter aard zal uitgroeien tot een hoogtepunt in het hele seizoen, te realiseren en dit dan in sa menwerking met L. Sanders uit Dendermonde, P. De Brouwer uit Hamme en de heer Decie- rck uit Antwerpen. Reeds van bij het binnentreden van de tentoonstellingsruimte is men werkelijk gecharmeerd door de eksotische fijnzinnig heid en de Oosterse weelder igheid van het tentoongestel de. Deze ekspo is te klasseren in de reeks die begon met «Ver boden Japanse Kunst» waarop de Japanse ambassadeur aanwezig was, «Ikonen en de religieuze kunst van het ortho doxe Oosten», de Egyptische tekenaar en schilder Abou Sa- rya Lotfi waarbij de amabassa- deur van Egypte in het Cen trum vertoefde, «Bouddha, de Schouwende» en «Kunst uit Polen». POPPEN De poppenkunst schijnt ont staan te zijn in Indië en zich vandaar uitgebreid hebben naar Indonesië. En dat dan niet als een vorm van vermakelijk heid voor kinderen zoals bij ons vaak het geval is maar wel als uitbeelding van mythologieën, drama's, tragediën. In de grote zaal ziet U overal handspeelpoppen opgesteld, meesterwerken niet alleen kwa verbeeldingswerk maar ook als technische uitwerking. De be kleding is in de fameuze batik- stof, een bij ons nagenoeg on bekende weeftechniek. Batik wordt verkregen door het aan- het licht te bruusk en onregel matig uitgedimd. Regisseur Vinck heeft zijn akteurs hard laten werken, dat voelt men zo aan. Voor ons betekende Melinda toch een boeiende toneelavond. Wij be treuren het alleen maar dat in onze huidige maatschappij sommige toneelbezoekers ten onrechte toneel verwarren met een avondje gezellig lachen. Het kan er natuurlijk ook wel bijkomen, maar als het volstaat dat een personage in een dramatische situatie een mep verkoopt aan een ander om in de zaal de schaterlach op te wekken, daar waar hij helemaal niet thuis hoort, of dat enig amoereus gescharrel al genoeg is om gegichel van uit de vier hoeken te doen komen, dan vragen wij ons af wat de taak is van een toneelgilde die ook eens ander toneel brengt. Zouden zij de belangstellenden er dan niet beter op wijzen dat op de planken nog wat anders op te rapen valt dan stof om te lachen. Is het dan ook nodig dat de zaal voor een vierde gevuld is met jonge kinderen (althans op 1 mei)die van de hele situatie niets TENTOONSTELLINGEN Galerij S64 Fred Bervoets tot 24 mei Galerij Pieter Coucke Jan De Nijsen Renaat Ivens tot 23 mei Galerij 't Apostelken Jong talent uit Vlaanderen en Wallonië tot 12 mei. Kulturcel Centrum Affligem Kunst ui Indonesië en Miniaturen uit Japan tot 23 mei. Stedelijk museum «Oud Hospitaal» Eskimo Kunst tot 23 mei VRUDAG 7 MEI Kaarthuisje Slotstraat 20 uur: informatievergadering over aanleg ravotterrein door CARJ. ZATERDAG 8 MEI Jeugdklub Tuf Tuf Zonnestraat 20 uur: Urbanus Van Anus en het stemmingstrio. Sint Maartensinstituut Raffelgemstraat 19.30 uur toneelop voering «Radeske». VTI vanaf 9 uur Info Dag. ZONDAG 9 MEI Parochiecentrum Sint Martinus van 13.30 zoektocht met de fiets. Sint Maartensinstituut Raffelgemstraat 19 uur toneelopvoering «Radeske» Parochiecentrum Sint Martinus 15 uur De muzikale Klowns. brengen van was op een te kleuren stof. Telkens een be paalde kleur moet aangebracht worden moeten de weefsels op de plaats waar die kleur niet mag indringen met was worden ingestreken. Dit veronderstelt dan uiteraard een enorme te kenvaardigheid en anderzijds een fantastisch geduld, geduld dat een Westeuropeaan niet meer kan opbrengen. Naast de poppen zijn er op het podium ook grotere Ikad- doeken te zien. Ikad-doeken zijn weer iets speciaal. Ze wor den bekomen door het weven van draden die op voorhand op bepaalde lengten gekleurd zijn en zo worden welbepaalde fi guren in het weefsel bekomen. SCHADUWPOPPEN Naast de op sokkels opges telde Ikad-doeken en relief- poppen zijn aan de wanden mooie schaduwpoppen aan gebracht. Deze zijn vervaar digd uit buffelhuis, beschilderd, gestyleerd en geperforeerd Talrijke articulaties zorgen er voor dat door middel van bam boestokjes deze poppen zeer beweeglijk zijn. Deze poppen worden dan vanachteren be licht zodat hun schaduw op een Dc spelers van Hoger op hebben geen moeite gespaard om tot een verdienstelijke opvoering te komen begrijpen. Neen. toneelliefheb bers. de echte dan. die met deze storende elementen rekening moeten houden, blijven een volgende keer thuis. De spelers van «Hoger Op» kunnen voor deze onbegrijpelijke gedragin gen van sommige mensen zeker niet aansprakelijk gesteld wc den. Hun spel was hier niet oorzaak van! ROEL VAN DE PL/ Op zaterdag 1 mei jl. heeft een vrij talrijk publiek in de Sint- Annazaal te Aalst kunnen genieten van een interessant optreden van de groep Isopoda. Alhoewel niet zo schitterend als in 't Fa- briekske, was deze Aalsterse viermansformatie (gitarist Bert verliet onlangs de groep) toch overtuigend genoeg om ons te sterken in het geloof dat zij het kunnen maken in de toekomst. Sopoda brodeert enigszins moei lijke strukturen in hun stukken, met andere woorden het genre dat ze brengen vraagt wel wat aan dacht, en is dus ook weinig kom- mercieel. En goed maar! Grote verdienste van Isopoda was de inbreng van teatrale showele menten. We denken hier aan het nummer «Wintermaker» tijdens hetwelke twee stofzuigers kon- fetti voor sneeuw het podium op bliezen. De sketch met de dief deed nogal denken aan wat Gene sis eerder heeft gebracht. Vielen zaterdag vooral op. de jonge zanger-bassist en zelfs eventjes (puike) sologitarist Arnold en de verbazingwekkende drummer Mark. Spijts de afschuwelijke ak- koestiek van deze hoogst ongezel lige zaal, een puik optreden. Er zit muziek in Isopoda. (Wie deze nogmaals aan het werk wil zien, kan op 22 mei terecht in de zaal van het V.T.I.) Het voorprogramma werd zater dag verzorgd door Joost en Mieke Van Dorp en begeleider Rag Ge- es. De meningen hierover in het publiek waren blijkbaar nogal verdeeld. Sommigen verwijten hen het brengen van «rozegeuren maneschijn—teksten. Maargoed, zolang Sommers en andere Sever- sen er niet aan te pas komen, zal er wel bij geen enkele kleinkunst- liefhebber iets aan de hand zijn. René De Witte, met dank aan de tipgevers Isopoda in koncert in de St.-Annazaal (jm) Kunst uit Indonesië en Indië (jm) wit doek valt. Deze manier van doen dateert uit de periode dat mannen en vrouwen niet mochten samenzitten. De mannen zagen de voorkant, de vrouwen de achterkant. Dank zij de witte achtergrond van de muren en de zeer dege lijke belichting kan wel gezegd worden dat deze schaduw poppen goed tot hun recht ko men. MASKERS Verder zijn een reeks maskers tentoongesteld, het bekijken waard. Maskers zijn immers een belangrijk element in de Indonesische kuituur en ko men zowel te pas bij het begra fenisritueel als bij het rijstoogst, het teaterspel, het feesten en het bezweren van kwade gees ten. Binnenin het masker zit een soort mondstuk dat de drager in de mond dient te houden als bevestigingsmiddel. Hij kan dus noch spreken, noch zin gen; enkel akteren. GODENBEELDEN Verder, zijn er een hele reeks Garoeda's of godenbeelden, nu eens in natuurlijk hout, dan weer gepolykromeerd Deze beelden getuigen van een bui tengewone vaardigheid van de volkskunstenaars die een on gehoord meesterschap op ge bied van snijkunst bezitten. OOK INIDASCE KUNST Hoofdzakelijk gaat het hier om schilderwerken, en dan meer bepaaldelijk om miniatuur kunst. Reeds zeer oud wordt deze kunst nu nog steeds be oefend. Deze miniaturen stel len taferelen voor uit het volks leven, het leven aan het hof, jachttaferelen en godsdien stige voorstellingen. Naast specifieke miniaturen, zelfs op stukjes ivoor aangebracht en getuigend van een onge hoorde verfijndheid, zijn er ook tempeldoeken die eveneens door hun mooie omlijsting de aandacht trekken. Verder ziet U nog tal van ge bruiksvoorwerpen, getuigend van Oosters geduld en Oos terse verfijning. Deze tentoonstelling blijft open tot en met 23 mei op zaterda gen van 14.30 tot 20 u. en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 u. L.H. K.V.S. BRUSSEL MET LADY PEPERKOEK Een grappige komeie met diep menselijke ondertoon is! «Lady Perperkoek» van de Amerikaanse suksesauteur| Neil Simon. K.V.S. heeft wel een voorkeur voor stukken van deze to neelschrijver. Na «Plaza Suite», «Kom die eens wat» ligt «Sunshine Boys» nog fris h het geheugen. Het verhaal van Lady Peperkoek, eens een gevierde zan geres, maar door de drank en de mannen aan lager wal geraakt, is eerder droevig dan grappig. Toch is de dramati sche situatie naar de achtergrond gedrongen en ziet de toeschouwer alleen personages in hun gewone (al onge woon genoeg) doen, in eerder banale situaties. Sterk ver magerd door een ontwinningskuur keert Evy terug naar haar flat, waar een mislukte akteur en homoseksueel Jimmy op haar wacht. Vastbesloten om een ander leven gaan leiden, daarbij geholpen door haar dochter Polly de eksentrieke vriendin Toby, wordt Evy heen en geslingerd tussen haar problemen en die van de gende personen. Tot ze weer naar de drank grijpt en afta kelt. In de regie van Nand Buyl munten de akteurs uit door knappe typeringen en door een los en ongedwongen akte ren. Een veelzijdige Yvonne Lex (Evy), een zich volledig uitlevende Chris Lomme, als de door schoonheid begees terde Toby, Gilda De Bal knap en fris als dochter Polly, Alex Cassiers in de huid van Jimmy, vormen een kwartet met gewaardeerd talent. Roony Waterschoot vertolkt de korte rol van Lou, leverancier is Paul Emiel Van Royen. Yvonne Lex, Gilda De Bal, Chris Lomme en Alex Cassiers Lady Peperkoek. Na «Blootsvoets in het park» van dezelfde auteur, dat fel gegeerd is in amaterrskringen, zien wij Lady Peperkoek dezelfde weg opgaan. Toneelliefhebbers kunnen we deze voorstelling aanbevelen, al moeten we dan grif toegeven dat in de mond van Lady Peperkoek nogal wat platvloerse uitdrukkingen liggen, niettegenstaande de goede vertaling van Koen eRuyter. Volgende opvoeringen: 6 - 7 - 8 - 9 -18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 en 30 mei. Tel. 02-21949.44. Roel van de Plas

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24