Pan teater niet gemakkelijk voor publiek Ehre sei dir, Gott, Sesungen FILM BIJ ONS 'liL RENAAT RAVIJTSTORNOOI 24 - 21-5-76 - De Voorpost DE MEIDEN VAN GENET STERKE VERTONING Het Pan teater aan de Wellekensstraat is een klein teater, dat best kan vergeleken worden met de Brugse Korre en het Gentse Vertikaal, het biedt slechts plaats aan enkele tientallenfmensen, en kan omwille van de doelbewuste en originele keuze van het repertoire als een buitenbeentje in de Aalsterse amateurstoneelwereld aanzien worden. Pan brengt stukken, die gevoelig afwijken van de doordeweekse kluchten en komedies, algemeen zo geliefd. En al mikken zij toch wel hoog voor een amateursgezelschap, toch moeten wij hier grif toegeven dat zij bij machte zijn een sterke vertoning ten beste te geven. Na de galapremière zondag 16 toneelstukken van Genet zijn Hilde Gilbos (claire) in «De Meiden» (el) mei werd het verhoopte sukses met heel wat champagne bego ten. Voor de echte meiden van Genet zou dit alvast een struikelstreen van jaloersheid geworden zijn. «De Meiden» (Les Bonnes) van Jean Genet werd in een vertaling van Lou de Vel opgevoerd. Genet werd in 1910 geboren en onmiddellijk door zijn moeder verlaten. Wellicht vond zich daarin de oorsprong voor de meer dan normale belangstelling voor oudere vrouwen, van het moedertype. Genet had een slechte reputatie. Hij was brandkastkraker, pooier te Antwerpen, en homoseksueel. Ettelijke jaartjes van zijn leven sleet hij in de gevangenis. Het is daar dat hij «Les Bonnes» schreef. In het téatre de l'Athenée werd dit toneelstuk voor het eerst geregisseerd door Jouvet in 1947. Nog bekende Haute surveillance». «Le Balcon». en «Les paravents», een provocerend oeuvre gericht te gen de gevestigde orde. Net als bij «De Nonnen» een vorige produktie van Pan, kan het toneelstuk gespeeld worden door mannen of door vrouwen. Schreef Genet dit stuk om zijn homofiele waarheid duidelijk te stellen en zo een binding te maken tussen de valse wereld van zijn teater en de werkelijke wereld waarin hij leefde. In elk geval is bekend dat Genet van bedrog hield, verzot was op verkleedpartijen en daarom zijn vrouwenrollen door mannen wenste te zien spelen. In het toneelstuk is geen menselijke verhouding tussen mevrouw en de meiden en tussen de meiden onderling te bespeuren. Het onderwerp is geïnspireerd op een moordgeschiedenis uit 1933. De zusters Pappin hadden toen na zeven jaar trouwe dienst hun meesteressen op een gruwelijke wijze afgeslacht. De twee zusters, hier meiden speelden in feite de komedie van de afstand en van de vernedering, en dit in een droomwereld. Als het ware heeft Genet hier het kwaad aanbeden. Op één maand tijd zo'n produktie klaarstomen lijkt ons een hele heksentoer. Het was de aktrices aan te zien dat zij onvoldoende ingespeeld waren. Ze praatten algemeen vlug. struikelden bijwijlen over hun tekst en moesten nog een keertje steun zoeken bij de tekstopge ver. Deze kleine fouten echter, die na een paar speeldagen wel verdwijnen, vermogen niet dat hier een puike voorstelling gebracht werd. Yvette De Prez, als mevrouw bewoog zich elegant, bracht een zelfzekere en knappe vertolking. Hilde Gilbos als Claire akteerde overtuigend, en Hélène Corthals moest zich nu wel in een bijzonder venijnige huid steken, deed dat schitterend, maar moet haar mimiek en bewegingen enigszins variëren, steeds ogen half dichtgeknepen en het min of meer statisch bewegen van het lichaam wordt te stereotiep. Waarom regisseur Joachim van Sint Vaast steeds de auteursver langens negeert blijft een vraag teken. Als regisseur kan en mag hij zich natuurlijk deze vrijhe den veroorloven. Het spelen met rode doeken is zeker suggererend en plastisch om mee te werken, schept bijzonder mooie beelden, maar waarom niet echte luksueuze klederen gebruiken? Het stuk op zichzelf vraagt reeds een grote inspanning en geeft een massa stof om na te denken, dat men het publiek, het rustig iets gemakkelijker kan maken. Het dekor van de hand van Tony De Naeyer was mooi en knap afgewerkt. De muziek was bijzonder goed gekozen. De lichtregie was met momenten verkeerd. Algemeen bracht Pan een goede prestatie die wij zeker warm kunnen aanbevelen. Nog voor stellingen op vrijdag 21 mei. maandag 24 mei, woensdag 26 mei. donderdag 27 en vrijdag 28 mei te 21 uur. ROEL VAN DE PLAS Onder bovenstaand motto gaf de Schola Cantorum Cantate Domino van het Sint-Maartensinstituut te Aalst haar jaar lijks jubelkoncert. Ook ditmaal groots van opzet, naar eerder ontgoochelend qua artistieke waarde. Naast het koor verleenden de Solisten van het Belgisch Kamerorkest en organist Kristiaan van Ingelgem hun mede werking. IN MEMORIAM Het koncert werd ingezete met het koraalvoorspel «Mein Jesu» opus 122 nr. 1 voor orgel van Johannes Brahms. Het stuk werd op gevat als postume hulde aan Georges Maes. Het publiek scheen echter weinig aan dacht te hebben, want er kwam pas stilte in de kerk toen het orgelspel reeds lang bezig was. Schitterend eerbetoon voor een overle dene. In een van onze vroe gere artikels kloegen we het applaudiseren tussen ver schillende delen van een werk aan. Als reaktie daarop hoorden we mensen vertel len: «Maar mijnheer, hoe kunnen wij weten wanneer een muziekstuk gedaan is, wij zijn daar niet in "opge voed De dag van vandaag schijnt men zelfs niet meer te weten wanneer muziek begint. Waar men dergelijk lomp heden vandaan haalt is ons een raadsel... De programmabroshure - kommemoratief Georges Maes bevatte niet de minste uitleg over de gespeelde werken. Evenmin repte men een woord over Georges Maes. Zware pretentie om zoiets kommemoratief te noemen. Wel moesten we voor de zoveelste maal leren dat we deze grandioze artis tieke manifestatie weerom te danken hadden aan een «instelling van openbaar nut». Cantate Domino vervolgde het koncert met «Das ist meine Freude» van Johann Ludwig Bach (1720-1779) en de Missa «Iste Confessor» van Palestrina (1525-1594). Al gauw bleek dat Cantate Domino van zijn vroegere klankkwaliteiten weinig of niets overgehouden had. Rauwe knapen-, sukkkelen- de en brommende mannen stemmen. Interpretatie, fra sering: nihil. Misschien zul len vele lezers ons deze strengheid kwalijk nemen, maar achteraan in de pro- grammabrösjure staan na men geschreven, naast die van Cantate Domino, als Wienen Söngerknaben, Re- pensburger Domspatzen, Thomanerchor Leipzig, Es- colania Montserrat enz..., allen op uitnodiging van en georganiseerd door reeds eerder genoemde v.z.w. van openbaar nut; winstgeven de vereniginge zonder doel. Daarom zien wij ons ook genoodzaakt Cantate Domi no's prestatie te meten, met dezelfde maatstaven die we voor die andere beroemdhe den gebruiken... MOZART-MENDELSSOHN Organist Kristiaan van In gelgem speelde naast het koraalvoorspel van Brahms - babbelbegeleiding inbegre pen - een fantasia in f voor orgel van Mozart. Na afloop bleek iedereen verrukt te zijn over dit prachtige werk. Nie mand echter had gemerkt dat het alles behalve muziek van Mozart was. Het betrof de vierde orgelsonate van Felix Mendelssohn, in het programma aangeduid als een fantasia van Mozart. O- genschijnlijk heeft dit weer iets te maken met iemand die in plaats van muzikale, beter andere voorlichting zou geven, om aldus van openbaar nut te zijn. Mozart of Mendelssohn, dat laten we nu terzijde. Van Ingelgem gaf de partituur op prachtige wijze gestalte. Hij bleek de enige te zijn die de akoustische eisen van de Sint-Martinuskerk kende, en er zijn spel naar aanpastte. Cantate Domino en de Solis ten van het Belgisch Kamer orkest kennen deze ruimte, manen we, reeds lang ge noeg om in te zien dat een legato-zang (respektievelijk- spel) hier absoluut uit den boze is. Alles klonk namelijk zeer rommeligeen warboel van klanken die zelfs Bachs muziek delen uit het Weih- nachtsoratorium - na Pa- TENTOONSTELLINGEN Galerij S 65, Fred Bervoets tot 24 mei Galerij Pieter Coecke, Jan De Nijs en Renaat Ivens tot 23 mei. Kultureel Centrum Affligem, Kunst uit Indonesië en miniaturen uit Japan tot 23 mei. Stedelijk Museum Oud Hospitaal, Eskimo-kunst tot 23 mei Galerij Valerius DeSaedeleer, Kunst en Antiek salon tot 28 juni. Gijzegem, Steenweg op Aalst74, Herman De Schutter van 27 tot 30 mei. Belfortkelder, Walter Cremers tot 30 mei. VRIJDAG 21 MEI Wellekensstraat 45 20u.30 Pan Toneelafdeling met «De Mei den» Jeugdhuis Ypsilon, 19u.30, Ontvangst voor 5-jarig bestaan Jeugdhuis Ypsilon, 20 uur, Voordracht over de werking van het Jeugdhuis. ZATERDAG 22 MEI Zaal Madeion, 20 uur, 8'' Oiljst 1900, de goeien aaen toijd, ingericht door Timarcha jeugd en wetenschap, verkleed ont- spanningsfeest. Jeugdklub Klakson, Wellekensstraat 14 uur, Volksspelen en ontspanning Jeugdklub Ypsilon, verzusteringsfeest met andere jeugdklubs Akademie voor Schone Kunsten, Oude Vismarkt 13, Open Schooldag. ZONDAG 23 MEI Meuleschettestraat 32, Open deurdag in Jeugdklub Klakson Meuleschettestraat 32, 18 uur, optreden van Is Cuma Lion Rond, vanaf 10 uur, wijkkermis met allerlei attrakties. Houtmarkt, 8 uur, fietstocht door de Dendervallei, 65 km. 5eco Lyceum. Wellekensstraat 45, 20u.30, Pan Toneelafdeling met «De Mei den» MAANDAG 24 MEI Feestzaal Stadhuis, 20 uur, Meikoncert «Door Eendracht Groot» Lokaal Kinova, 20 uur, Keerbergse filmklub projekteert smal film Wellekensstraat 45, 20u.30 Pan Toneelafdeling met «De Mei den» DINSDAG 25 MEI Wellekensstraat 45, 20u.30, Pan Toneelafdeling met «De Mei den» DONDERDAG 26 MEI Wellekensstraat 45, 20u.30 Pan Toneelafdeling met «De Mei den Postgebouw I3u.30, autotocht naar Meerbeke. Schepdaal en Sint-Agatha-Berchem, inrichting V.V.A.K. -mZ Het Jubelkoncert in de St.-Martinuskerk te Aalst (el) De inschrijvingen voor het Renaat Ravijtstornooi zijn vrijdag 14 mei definitief afgesloten. Dat het een heel groot sukses is geworden leidt geen twijfel. Met uitzondering van «VoorTaal en Vrijheid», «HogerOp» en «De Schakel» hebben alle Aalsterse toneelgroepen ingeschreven voor dit tornooi. Vandaag worden te 21 uur in kafee 't Landhuis zeven groepen uitgeloot die met elkaar in wedstrijd zullen treden Om veiligheidsredenen zullen er nog drie groepen worden geloot, een reserve indien een of andere groep toch verstek laat gaan of het reglement niet zou naleven. Volgende toneelverenigingen schreven in: Ontwikkeling door Ontspanning uit Parike; Rosiers uit Dendermonde; K.L.J. uit Castel; Willen is Kunnen en De Iverlingen uit Denderbelle; Hoop in de Toekomst uit Baardegem; Vreugd en Deugd uit Geraardsbergen en uit dezelfde stad ook nog Nut en Vermaak; Vreugd in Deugd uit Lede; Vrij en Blij uit Asse; Pantharei uit Overmere; Tijl Uilenspiegel uit Zottegem; De Leuteling uit Borsbeke en Tejater 13 uit Denderleeuw. Uit Aalst komen: 't Land van Riem, Panteater, De Catharinisten, Arbeid en Kunst, Nieuw Leven, Kunst, Licht en Vrijheid en Groep '75. De werkgroep heeft elk jaar een andere voorzitter. Zo was Edmond Cooman dit jaar dienstdoende voorzitter Om gezondheidsredenen moet hij deze funklie overlaten aan de volgende op de lijst. Dolf Sedeyn. De toneelgilde «Hoger Op» zal aan dit tornooi niet deelnemen, telefonisch vroegen wij aan de voorzitter naar de reden. Vooreerst neemt deze vereniging wellicht deel aan de wedstrijd uitgeschreven door Noordstar en Boerhaave. Alsook gaat men enigszins niet akkoord met de reglementering. In een nagesprek vorig jaar had men enkele wijzigingen voorgesteld, deze zijn schijnbaar niet aanvaard, aldus de heer F. Pauwels R.V.d.P sen!), die tegen zoveel be stand is, of moet zijn, onge nietbaar was. Al bij al, een ramp op grote schaal. Spijtig, maar het is zo. Ongetwijfeld speelt een zekere onverschilligheid van dezingende knapen en man nen hierin een rol. Cantate Domino lijkt eveneens slachtoffer te zijn van de elk-voor-zich-mentaliteit die onder de jeugd heerst. Wie zich Cantate Domino - als zingende éénheid - van een tiental jaren terug herin nert zal zeker begrijpen dat een harde hand nodig is om de zaak staande te houden. Een beperking van het aan tal zangers zou zeker posi tieve resultaten opleveren In alle gevalfelicitaties voor de dirigent E.H.Ghijs - men moet het maar uithouden - en organist Kristiaan Van Ingelgem, die ons in deze bizarre avond enige tijd mu zikaal genoegen wist te ver schaffen.. André De Groeve Yvette De Prez als mevrouw en Hélène Corthals als Solange ii Meiden», (el) THE MEAN MACHINE van Robert Aldrich met Burt Reynolds, Eddie Albert. Ed Lauter, Michael Conrad en Jim Hampton. Een merkwaardige film, deze «Duivelse Machine» (Nederlandse titel reeds). De Amerikaanse producer Albert S. (zeg maar gerust Al) Ruddy liep al lang rond met de idee een film te maken waarin voetbal een belangrijk element zou zijnDank zij zijn grote sukses- film «The Godfather» kreeg hij de nodige kredieten van een grote Amerikaanse produktiefirma. Hij liet zijn oorspronkelijk idee bewerken door Tracy Keenan Wynn, die het uiteindelijk scenario schreef. Onder tussen werd Robert Aldric aangezocht om het geheel te regisseren. Aldrich had eerder al een film gemaakt die toch wel enige gelijkenis vertoont met «The Mean Machine». Zijn «The Dirty Dozen» behandelt inder daad een gelijkaardig thema. Bovendien is hij gekend als een «all male» regisseur: een regisseur die prak tisch uitsluitend mannen gebruikt in zijn films. De meeste van zijn films zijn bovendien aktiefilms. In zijn jonge jaren tenslotte is hij zelf voetbalspeler geweest en die ervaring kwam hem uitstekend van pas bij het draaien van «The Mean Machine». Als hoofdakteur werd Burt Reynolds gekozen, het mannelijk eksem- plaar bij uitstek, in Amerika zowat het symbool van viriliteit. «The Mean Machine» betekent niets anders dan de naam van een voetbalploeg van gevangenen. Het eigenaardige is echter dat de gevangenen het gaan opnemen tegen hun bewakers. Daar is echter een lange geschiedenis aan vooraf gegaan. Het begon allemaal toen Paul Crewe (Burt Reynolds dus), een gewoon prof-voetballer, zijn luie leventje bij een moordgriet beu werd. Hij keilt de deur achter zich dicht en gaat er met de peperdure auto van 'darling' vandoor. Die peperdure auto parkeert hij na een wilde achtervolging in het kanaal. Ten gevolge van een en ander gaat Paul Crewe voor een tijdje achter de tralies. De gevangenisdirekteur vraagt hem dadelijk om de bewakersploeg, die een belangrijke match moet win nen, te trainen. De hoofdbewaker, tevens trainer van die ploeg, raadt hem dat ten stelligste en bijzonder hardhandig af. Via allerlei manipulaties krijgt de direkteur Crewe tenslotte toch zo ver dat hij een gevangenenploeg zal vormen om een oefenmatch tegen de bewakers te spelen. De afloop van die match wordt voor Crewe echter beslissend Dat alles bete kent dat «The Meen Machine», naast de humoris tische noten, vooral geweld vertoont. Geweld op de twee niveau's: fysisch zowel als psychisch. Aldrich geeft een visie op het Amerikaanse gevangeniswezen, dat volgens sommigen een afspiegeling is van de harde Amerikaanse realiteit. Het gezag krijgt wel ee bijzondere harde klap: de gevangenen die oorspron kelijk de verliezers zijn in onze maatschappij, halen het in de match op de bewakers. Dit betekent uiteraard meer dan louter een overwinning op sportief vlak. Aldrich behandelt dus ook het probleem van gezag, macht en de daar rechttegenover staande vrijheid. Vandaar ook het grote belang van het dekor, de omgeving. In de kleine staat die een gevangenis is herkent men zeerduidelijk de twee partijenbewakers en gevangenen. Eens op het voet bal terrein hebben ze allen een voetbalplunje aan en is het onderscheid uiterlijk minder merkbaar. Al het geweld dat de gevangenen (en de bewakers ook wel een beetje) al jaren onderdrukken krijgt dan plots om zich - éénma lig en ongestraft - te uiten. En dan moet U ook nog weten dat het Amerikaanse voetbal op zichzelf geen zachte sport is. Ik heb U bewust niet teveel verteld over de evolutie van Paul Crewe omdat die in de film wel erg duidelijk tot uiting komt. (cinema Alfa) MERLIJNDETOVENAAR van Walt Disney Verlenging van een herneming die Disney-fans en andere kinderen niet mogen missen. (cinema Palace) EXHIBITION Een zogenaamde Franse 'hare core' porno film, door verscheidene instanties enigszins gekuist om in gro tere zalen een flinke kommerciële loopbaan te ken nen. Vrij onbenullig dus. (cinema Feestpaleis). HEUTENACHTODERNIE van Daniël Schmidt (Zwitserland 1972) met Ingrid Caven, Peter Kern, Anna Fadda, Angelika Ross. Peter Hartmann en 'many other famous players'. Niet precies het genre film waar ik storm voor loop, maar beslist de moeite waard. Cinefielen moet ik wel niet aan het verstand gaan brengen dat dit een meesterwerk is en wanneer al de Aalsterse cinefielen aanstaande zondag (23 mei) om 20.30 uur in de zaal van de Pan filmklub zitten dan zal die zaa wel goed gevuld zijn. En dat is eigenlijk wel een beetje de bedoeling. Zodus. Jawel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24