4 Achter De Koelissen LOT IS AALSTERSE TONEELVERENIGINGEN NIET GUNSTIG EVEN TERUGKOMEN OP «EHRE SEI DIR, GOTT, GESUNGEN» WALTER CREMERS: BELOFTEVOL KUNSTENAAR Koncerten van het Festival van Vlaanderen 1976 te Aalst VAN DE BOEKENMARKT 24 - 28-5-76 - De Voorpost RENAAT RAVIJTSTORNOOI Tijdens de openbare lottrekking in aanwezigheid van één getuige van elke ingeschreven vereniging, die een einde maakte aan heel wat onzekerheid, was het lot van de Aalsterse toneelverenigingen niet zo erg gunstig. Inderdaad van de éénentwintig ingeschrevenen behoorden bij ons de Catharinisten en de Groep 75, een voor ons onbekende vereniging, tot de gelukkigen, terwijl Sint Barba ra Arbeid en Kunst, winnaar van het eerste Renaat Ravijts- tornooi opnieuw inschreef en hierdoor a priori in de wedstrijd opgenomen werd. De onschuldige hand van Hilde trok zeven deelnemers JM Het artikel dat vorige week op de laatste pagina verscheen met als titel «Ehre sei dir. Gott. gesungen», lijkt niet overal in de beste aarde te zijn gevallen. De auteur was inderdaad niet mals met zijn uitdrukkingen, doch doelde daarmee noch op de organi- zatie. noch op de leiding. Het is natuurlijk ongepast om een v.z.w. een «winstgevende vereniging zonder doel- te noemen, een opmerking die trouwens weinig zin had in het geheel van het artikelWaarschijn! ijk heeft de auteur zich laten meeslepen door een minder goede indruk die hij na het koncert had overgehou den. Het wegvallen van de «Fantasia» van W.A. Mozart en de ver vanging ervan door de Vierde Sonate van Mendelssohn kan moeilijk aan de organisatoren worden verweten. Zij kunnen steeds veranderingen aanbrengen in het programma. Iets wat meermaals gebeurt. In tegenspraak met zichzelf feliciteert de schrijver E.H. Ghijs en Kristiaan Van Ingelgem voor een ramp, want even voor de gelukwensen schrijft hij: «Al bij al, een ramp op grote schaal». Het is duidelijk dat de auteur gewrongen zat tussen de volgens hem minder goede uitvoering van het koor en de eerbied die hij heeft voor het moedige en onbaatzuchtige werk van de heren Ghijs en Van Ingelgem. Door deze rechtzetting hopen wij de eerder harde uitdrukkingen van de schrijver te hebben verzacht en alles een iets relatiever tintje te hebben gegeven. Wij maken tevens van de gelegenheid gebruik om aan de organisatoren onze excuses aan te bieden. DE REDAKTIE TENTOONSTELLINGEN Belfortkelder, Walter Cremers tot 30 mei. Galerij Valerius De Saedeleer, Kunst en Antiek salon tot 27 juni Kultureel Centrum Aflligem, kunst, handwerk en hobby's van minder validen, tot 6 juni op zon- en feestdagen. Gijzegem, Steenweg op Aalst 74, Herman De Schutter van 27 tot 30 mei. VRIJDAG 28 mei Wellekensstraat 45, 20.30 uur, Pan toneelafdeling met «De Meiden». Wellekensstraat 45, 20 uur, Utopieken, Ontspan ningsavond. ZATERDAG 29 MEI Zaal Bristol Grote Markt 20 uur, dansavond ingericht door kunstgroep Alkuone. Nieuwbeekstraat 89,19 uür, opening nieuw jeugdhuis Pioniers. Wellekensstraat 45, Klakson, 14 uur, eindfestiviteiten van eksploratie«Een groene lente...een jong geluid.» Driesleutelstraat Krejaklub 19.30 uur ontspannings- feest doorfotoklub. Roklijfstraat Sint Annakring, 14 uur, voordracht voor sigarenbandverzamelaars. ZON DAG 30 MEI Vliegplein Ter Kluizen, 14 uur, internationale vlieg- meeting. Wijkkermis Jacquet, vanaf 10 uur, attrakties en ver makelijkheden. Parochie Sint Antonius, 13.30 uur, vertrek grote voettocht (20 km). De werkgroep, met als voor zitter Dolf Sedeyn, die de door ziekte verhinderde Ed- mond Cooman vervangt, Tuur Van Den Brulle, Her man Ravijts, Herman Dael- man en Tuur Callens was voltallig aanwezig. Na een welkomstwoord, uitgespro ken door de voorzitter las Herman Ravijts de genum- emrde lijst met ingeschre venenvoor. De genummerde briefjes werden toen in acht gevouwen en onder het waakzaam oog van zenuw achtige getuigen in een kar tonnen doos, voorstellend, de gelukstrommel gedepo neerd. De onschuldige hand van Hilde haalde toen zeven gelukkigen boven. Het zijn in volgorde van de trekking ontwikkeling door ontspan ning uit Parike; Groep 75 uit Aalst; Vreugd en Deugd uit GeraardsbergenTijl Uilen spiegel uit Zottegem; de Catharinisten uit Aalst; De Leuteling uit Borsbeke; Vrij en Blij uit Asse. Als reserve, voor het geval bepaalde groepen niet aan de regle menten voldoen of verstek geven, werden uitgeloot: hoop in de toekomst uit Baardegem; KLV uit Aalst; Vreugd in Deugd uit Lede. Voor dertig augustus dienen de deelnemers het gekozen stuk, de speeldata en de naam van het aangeduide jurylid aan de werkgroep mede te delen. Aan de deel nemers nu om hun beste beentje voor te zetten, voor eerst wat de keuze van het stuk betreft en verder ekstra zorg te besteden aan de aan duiding van hun jurylid, dat moest oordelen over de rol- interpretatie, de taal, de techniek en het totaalbeeld van elke voorstelling. Roel Van de Plas De leden van de werkgroep Renaat Ravijts glunderden hij zoveel sukses voor hun toneeltornooi (JM) In de Belfortkelder te Aalst is tot 30 dezer werk te bezichtigen van Walter Cremers. Een niet-klinkende naam, maar ongetwijfeld een beloftevol element uit de jongere generatie. Cremers kan schilde ren, heeft een ruime fantasie en is niet bang persoonlijke opvattin gen bloot te leggen. Deze beginselen kunnen borg staan voor een diepere ontplooiing. PROCÉDÉ EN STIJL Vaak worden bovenstaande be grippen verward of verkeerd aan gewend, en wel in die zin dat een werkwijze, een techniek als dek mantel dient tot persoonlijke stijl, tot interpretatie van het gegeven. Cremers weet echter dergelijke misverstanden te omzeilen Op verrassende wijze dan nog. Naast surrealistisch aandoende (het is géén surrealisme dat Cre mers brengt) doeken vindt men marines! Technisch knap, mooie lichtspe lingen. Een enkele keer, naar onze mening, iets te weinig per soonlijk in vergelijking met zijn andere marines. Deze rustige aandoende taferelen Kunstenaar Walter Cremers (EL HAPPENING Zondag 22 augustus, namiddag en avond Museum, Oud Hospitaal (ontvangstzaal, zolder, binnenplaats. kapel) Uitvoerders en programma: Collegium Flauto Dolce (Tsjechoslowakije), dansmuziek uit 16'' en 17f eeuw. Renbourn (5) moderne bewerkingen van oude en volkse muziek. Nicholson (2) oude en volkse muziek uit Engeland Storms, gitaar en luitmuziek uit Renaissance en Vroeg ba rok. De Spelemannen. volksmuziek uit Limburg. Joh. Ockeghem Gezelschap (dir. K. Druwé) renaissancemu ziek. Tarrago zaterdag 4 september Stadhuis» feestzaal. Uitvoerders: 4 jonge Spaanse gitaarvirtuozen, leerlingen van de eminente leraar gitaar aan het Konservatorium van Barcelona, Tarrago. Programma: een selektie uit het zeer gevarieerd repertorium dat zowel barok- (Carulli, Vivaldi, Telemann, Bach), klassieke (Sor, Turina, Torroba, de Falld), als hedendaagse gitaarwerken (Guinovart, Duarte, Rovenstrunck) omvat. KÖLNER KAMMERORCHESTER Woensdag 8 september in Sint-Martinuskerk. Uitvoerders: KölnerKammerorchester(ong. 30)o.l.v. Helmut Miiller-Brühl. Programma: «Bach-Konfrontatie» klavecimbel koncert in A grote terts, BWV 1055 versie voor oboe d'amore. concerto voor drie klavecimbels in D grote terts, BWV 1063 versie voor drie violen. MATRIX Vrijdag 10 september, stadhuis, feestzaal. Uitvoerders: (6) Jane Manning, sopraan, 3 houtblazers en slagwerk. Programma: naast nieuwe werken speciaal voor het ensemble gekreëerd. een zeer kreatievc programmakeuze uit diverse muzikale kuituren, zoals bijv. Oudgriekse monodie, middeleeuwse muziek, barok muziek. Mozart, Weens expressionisme, Amerikaanse blues, middeneuropesc volksmuziek, hedendaagse muziek. NIPPONIA (Japan) Donderdag 16 september, stadhuis, feestzaal. Uitvoerders: ong. 15 Programma: Klassieke en moderne Japanse komposities uitgevoerd met tradi tionele instrumenten van Japan. staan volledig in tegenstelling tot de exuberante figuren uit de fanta sierijke eigen wereld van Cre mers. We menen spot. sarkasme te her kennen; ergens verbittering; doch alles vermengd met het vleugje gevoeligheid dat ook zijn marines siert. Mooie aanwending van een sterk koloriet, zeer kontrastrijk aange bracht trekt onmiddellijk de aan dacht. Ondanks de driftige tema- tiek blijft het geheel evenwichtig en houdt het doek genoeg ruimte over om de blikken van de toe schouwer rond het hoofdtema te laten gaan. Zoals reeds gezegd, prachtig werk voor iemand die sinds slechts twee jaar autodidaktisch het pen seel hanteert. André DE GROEVE CACHOTTERIE. HOE BLIJF IK DUIZEND JAAR IN DE GE VANGENIS ZONDER ER MIJ MOE AAN TE MAKEN. Uitgeverij Heuff - Nieuwkoop (in Belaië vertegenwoordigd door De Vries-Brouwers, Antwerpen) -1075 - 78 blz. Prijs 110 fr. Sedert Dr Lecompte in 1970 in 'n interview met Het Laatste nieuws zich liet ontvallen «mis schien wordt ik 1000 jaar», heeft hij geen enkele gelegen heid laten voorbijgaan om zich in het brandpunt van de be langstelling te plaatsen en te houden. Zo vormde zijn eerste verblijf in de Brugse Pandreitje-gevangenis de aan leiding tot het organiseren van een cartoon-wedstrijd over het gevangeniswezen. De be kroonde cartoons zijn onder de titel «Cachotterie» bij de min der gekende uitgeverij Heuff gepubliceerd. Dat Dr, Lecompte het gevan- gevangeniswezen niet in 't hart draagt, blijkt uit zijn uitlatingen in zijn woord vooraf: «idioot ge vangeniswezen» en «ik heb kunnen merken hoe middel eeuws, ja hoe voorhistorisch en vooral hoe onmenselijk de Belgische gevangenissen zijn». Deze beschuldigingen waarmee hij weer in de kijker wil lopen, bewijst hij niet, tenzij met citaten van derden, over wegend niet-Belgen Met die verzameling cartoons hoopt hij nochtans te kunnen btjdragen- tot zijn waandenkbeeld van af schaffing van de gevangenis sen Beter dan deze utopische wens ware opbouwende voor stellen tot verbetering uit te werken, 'n Gesprek van B Ver- hoye met een advocaat-arts, de heer Schuurmans Stekho ven, dat eerder in De Nieuwe Gazet verscheen, rondt het li teraire gedeelte af. Deze arts stelt onder meer dat Lecompte het slachtoffer is van het feit dat het Belgische volk minder tole rant is, wat «voor een deel zijn verklaring vindt in de katholici teit»... Zoals Louis-Paul Boon, de voorzitter van de jury, terecht opmerkt, herkent men een car toon als men «zomaar onmid dellijk het grappige of het onmogelijke ervan» inziet als men de tekening bekijkt. Aan deze karakteristiek beant woorden de meeste be kroonde cartoons. Een begeleidende tekst blijft dan ook meestal ach terwege. De erin verwerkte brok galgehumor betreft di kwijls de controversiële dr. Le compte zelf. zijn boek «Hoe wordt ik 1000 jaar» en de Orde van de Geneesheren Deslanq als symbool van de genees kunde kronkelt zich niet alleen rond de staven van de celven stertjes, maar voert ook haar wurgende greep uit op dr. Le compte. Ook Vrouwe Justitia moet het ontgelden terwille van «het recht van de sterkste», veelal hetqeld en... de rechter! Ook de drang om te ontsnap pen inspireerde menig car toonist. 't Schrijnend gebrek aan menselijkheid druipt van heel wat tekeningen zodat ze soms heel bitter en cynisch overkomen... Wie van cartoons houdt, nog om een tweede reden h< boekje begeren. Louis-Pai Boon zorgde buiten reeks vocj een tien «Carboontjes», Ter wille van zijn onderschrifte vindt Boon ze geen echt cartoons en vandaar de bent ming voor die ewtraatjes! Z roepen de mopjes op die L.F Boon sedert jaren in Vooru dag aan dag maakt rond ste reotiep getekende figuurtjes' Ondanks de tekortkominge sluiten wij ons graag aan b Boons woorden «warm aanbe volen, zou de gevangenisko zeggen»! Paul V. D. WIJNGAARD Met nog een teen in het toneelseizoen 1975-1976 zijn sommige verenigingen terecht erg bijdehand en maken nu hun programma voor het volgend seizoen reeds bekend. Dit heeft alvast twee grote voordelen. Het stuk kan moeilijk door een andere vereni ging geprogrammeerd worden en een stipt klaarkomen op de vastgestelde datum zit er meer dan zeker inOok aangenaam als je niet met je neus voor een lege stadsschouwburg staat op de voorziene speeldatum! KLV. tweede invaller voor het Renaat Ravijtstornooi, je weet nooit, programmeert Lady Godiva - in de regie van Frans Wouters. Odilon Mortier, al lang gebrand om een regie te doen, zal het lachstuk - Loop naar de duivel mijn engeltjevoor zijn rekening nemen. KLV ziet nog verderen maakt grootse plannen voorliet seizoen 1977-1978. Dan komtn zij met -Jan De Lichte* voor het voetlicht. 't Land van Riem zal in de regie van Willy De Swaef deelnemen aan de wedstrijd uitgeschreven door Noordstar en Boerhaave met «Klacht tegen onbekenden» Arbeid en Kunst eerste laureaat van de eerste uitgave van het Renaat Ravijtstornooi en daardoor ook deelnemer aan het tweede tornooi, zal meer dan waarschijnlijk Dansen op kristal* in de regie'van Jef Bettens opvoeren «De dag waarop de paus ontvoerd werd» (Je kon het zondag nog op TV zien. maar in Nederland is de paus gekidnapt) wordt door De Schakel ten tonele gebracht met in de rol van paus Herman Daelman cn als de kidnapper Samuel Tuur Van den Brulle. De regie werd toevertrouwd aan Roger De Wilde. Roger De Wilde, zeer geliefde leraar van de toneelklas van de Akademie voor Schone Kunsten, muziek, ballet en toneel, zal volgend jaar assistentie krijgen. De aantrekkingskracht voor toneel wordt elk jaar groter en een splitsing van de eerste klas dringt zich op. Vermoedelijk zal die taak door Leah Thijs, nu lerares diklie en zelf aktrice van de bovenste plank, uitgevoerd worden In de vorige produktie van het teater Vertikaal gaf Leah Thijs in het stuk «Doden openen geen vensters» van Martin Worth, samen met Mark Willems een zeer sterk stuk toneel ten beste. Jo Van Den Brulle. die in deze produktie de rol van «een jongen» vertolkte, viel helemaal niet uit de toon in dit professionele gezelschap. De regie berustte bij Roger De Wilde. RVDP

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24