Bericht uit de witte kamer STEUN DE KUNST VLUGGEJONGEREN FEESTEN IN MINEUR ONDANKBARE HULDE AAN ONZE HELDEN a t* r\ o 1 De Voorpost - 4-6-76 - 11 Verschillende groeperingen en individueel opgestelde kunstenaars hebben in deze twintig ste eeuw reeds geprobeerd een sindikaat voor artistiek bedrijvige mensen op te richten, doch praktisch alle initiatieven van die aard zijn zonder gevolg gebleven. Vele kunstenaars, vooral diegenen die niet kommersieel zijn ingesteld, staan aan de klaagmuur. Het buurland Neder land dat op sosiaal vlak heel voorbeeldig presteert is ook op dit gebied de lijsttrekker. Zowel door overheid als door privé-instansies zouden er initiatieven en verbeteringen kunnen en moeten gebracht worden op het gebied van financiële en materiële hulp aan kunstenaars, op het vlak van het kunstonderwijs en de verspreiding van kunstwerken en daarmee in direkt verband de tussenkomst van de staat bij aankoop door een partikulier. STATUUT In het Nederlands verklarend woordenboek vinden wij een ganse reeks van sinoniemen en verklaringen waarvoor het woord statuut allemaal ge bruikt kan worden. De woorden instelling, voorschrift, leer, recht, regeling en bestuur ko men er meermalen in voor. Een bevredigende uitleg vooral wat betreft de betekenis waarover wij het hierin zullen hebben vinden wij er niet bij, alhoewel men er wel kan uit opmaken dat het een zakelijk iets is, een formulering, een definitie, een omschrijven van een rechts staat die zowel op personen als op goederen betrekking kan hebben. Vele beroepen hebben een statuut en genieten mede daardoor bescherming, de be eldende kunstenaar echter leeft in een sfeer van onzeker heid en ontbreekt het aan elke sosiale voorziening. Het kom- mersiële, kitcherige en serie werk wordt gestimuleerd door Aanbevolen geluid van de week: «Berlin», van Lou Reed. Een dekadente figuur die over andere dekadente figuren uit een al even dekadente wereld zingt. Lang geen nieuwe plaat, al heb ik ze me pas aangeschaft. Enorm goede dingen staan erop, echter pareltjes waar je kouwe rillingen van krijgt. «The Kids» en «Sad Song», om er toch enkele uit te pikken. Je moet wel even in de stemming komen of zijn. Dan voel je je nadien nog nietiger, kompleet verloren als je die kinderen klagend hoort schreien om hun moeder. No words to say. Terug van even weggeweest, weer met beide voeten op de grond maar nog wat down. Een kerel opgepikt die helaas naar Brugge moest, kompleet de andere richting dus. Ging zijn gitaar opzoeken, om dan weer verder te trekken. Het zag er me een bijzonder interessante figuur uit en ik vond het erg jammer dat ik niet die kant uit moest. Misschien lopen we elkaar in Brussel wel eens tegen het lijf. Of misschien ziet U hem ooit eens langs de weg staan met zijn verwarde kop. Neem hem dan mee en laat hem honderduit vertellen, het zal U echt niet berouwen. Wat ging ik vanavond eigenlijk vertellen? Dat het blijkbaar niet wil zomeren? Dat de examens voor de deur staan? Dat het gras al aardig opschiet en de tuinkabouter ijverig staat te glunderen? Gisteravond heb ik twee spinnen gemold. In koelen bloede, jawel. In principe ben ik nochtans erg vreedzaam, alleen kan ik in het donker geen spinnen voor mijn neus zien. Zeker niet als ze een diameter of zo hebben. Ze deden me zo erg schrikken dat ik het instinktief deed. Het bloed spatte langs mijn benen omhoog. Er bleef alleen nog een plas vies vocht over. Geen erg gezellig verhaal, ik weet het. maar waarom zou ik het verzwijgen? Ik heb er trouwens al voor geboet, van gans de nacht geen oog dicht kunnen doen. Alsmaar spinnen die van het plafond vielen of rustig over mijn schouder wandelen. Dan weer luizen, in mijn haar enaan mijn tenen muizen, gezapig knabbelend. En Irma met een tas vol poezen op weg naar het station, 'k Heb mijn wagen volgeladen. Irma la douce en stoute beest, bloemen plukken in armoedige volkstuintjes. Wacht maar tot de heks dat te weten komt! Een beetje meer ernst mag natuurlijk ook wel. Even een minuut stilte voorde Ruisbroekenaren. Die zijn vandaag door de hoofstad getrokken om hun eisen kracht bij te zetten. Waarom moeten die mensen zonodig nog gepest worden? Het is toch overduidelijk gebleken dat zij recht hebben op steun van hogerhand. Wat zit Tindemans daar dan nog te lullen? Op de duur zal hij nog proberen te bewijzen dat de watersnood een politiek maneuver was. Ik vind het helemaal niet fair zoals onze reeering met de mensen solt. Ondertussen zit ik hier maar wat mei StciïipEitjcS tC SffiösSen, probeer iemand iets duidelijk te maken. Stat dc radio aan of heb ik een plaat opgezet? Het zal wel een plaat wezen. Hoe kan je nu beweren dat ik manisch depressief ben? Dat zei ik want ik voelde me helemaal niet zo. Toen toch niet. Me dunkt dat ik stilaan weer wat weg wees. Veel is er deze week niet gebeurd in de wereld. Een Belgische onderdane ontvoerd en weer vrijgelaten in Mexico, eeft een aardige düit gekost, één miljoeen per jaar. Nog een geluk dat ze d'r vader niet ontvoerd hebben. Die was beslist duurder uitgevallen. Met een hartziekte nog wel, veel spannender en sensationeler natuurlijk. Mijn spiegel zakt alsmaar meer door. Drinkt ook te veel water, ik heb het hem al honderd keer gezegd. Dat kan niet gezond zijn. komt zeker door de ouderdom. Kijk maar naar Chaplin, die ziet er net zó uit. Dat houdt hij niet lang meer uit. Het duurt nu toch wat lang, de postbode zegt dat het zo niet verder kan. Erzijn beslist leukere dingen voor de mensen. Wat moet ik ginder aanvangen, mijlen ver van de beschaving? Boeken lezen en met mijn tenen in het water zitten, ik bedank ervoor. Vandaag is het er snikheet, morgen ijskout. De ratten knagen aan de boter en laten zich niet vangen. Een inboorling trakteert op champagne, dat klinkt al beter. Opgewekt scheuren we langs 's Heren wegen. Iedereen zit ons achterna, de haas en de schildpad komen tegelijkertijd over de streep. Daarmee is dat raadsel ook opgelost, we zijn de wetenschap een loer aan het draaien. Lopen een eindje mee met Phythagoras en timmeren hem in een donker steegje in mekaar, aar was dat nu voor nodig vraagt de wiskundeleraar verschrikt? Vroeg of laat komt deze misdaad toch aan het licht. Vergeet het maar zegt Gaston geruststellend. Twee witte kamers, van het goede teveel. Dat heeft U onderhand wel gemerkt. Van solidariteit gesproken. Onderhand is een woord dat niet eens bestaat. Ik heb er de Van Dale op nageslagen. Postzegels kan je natuurlijk om de hoek gaan kopen. Pas maar op dat je je benen niet breekt. De kat springt door het raam en valt pardoes bovenop de vuilnisemmer. De man staat achter mij en kijkt over mijn schouders naar de asbak. Hij neemt mijn rechteroor tussen duim en wijsvingeren draait het tot bloemkool. Ook mijn linder moet eraan geloven. Erick stoot hem echter net op tijd een mes door de keel, alom heerst weer vreugd. Mijn beide oren worden schoogemaakt, gekookt en opgdiend met witte saus. Met zijn allen smullen we ervan. Andere sterke verhalen worden weggeborgen tot na het dessert. Niemand vindt het juiste antwoord en met zijn allen gaan we midden op het kruispunt staan, planten geurjge olijven en wachten op de sneeuw. De piano wordt erbij gesleurd, de gitaren komen uit de hoek en opgeruimd staat netjes. Zinderend varen wij de hoek om en wuiven de nakomers na. Leo had blijkbaar toch gelijk. De eerste prijs gat naar Luk. dc tweede naar Flip. De eerste prijs is niks, de tweede is een muurtelefoon. Wi§ braaf is krijgt lekkers, Xerxes krijgt niks. Ik krijg slaag en daarmee is het liedje uit. Bravo stoute beest. GUY de afwezigheid van elke rege ling. Onzekerheid over belas ting, hoofdverdienste, BTW, onverenigbaarheid van beroep en dergelijke komen in geen mate ten goede aan openheid en rechtvaardigheid die zoals het behoort, van de kunstenaar verwacht wordt. Misschien verhoopt men teveel van een statuut, waarschijnlijk zal er daardoor niet zoveel ver anderen aan de situatie en de sfeer waarin onze kunst, zijn makers, de tussenpersonen en de afnemers zich bevinden. Echter, een stimulans zou het alvast zijn en in het beste geval kan er een drukkingsgroep verschijnen om de andere spe lers die boven vernoemd zijn op hun wederdiensten te wij zen. NEDERLAND Kunst komt meestal niet meer onder de ogen van Jan publiek, en nog minder wordt door de man uit de straat kunst aange kocht Dat kunst steeds meer gespecialiseerd wordt lijdt geen twijfel, dat is een normaal verschijnsel in onze heden daagse snel evoluerende sa menleving, maar dat het alleen gezien en gekocht wordt door een intellektuele of kapitaal krachtige élite is niet zo'n nor maal verschijnsel, doch dit kan geenszins toegeschreven worden aan de zich gespeciali- serende en eksperimente- rende kunstenaar. Integen deel, zonder vernieuwing blijft het tijdsgebeuren niet alleen stilstaan maar gaat het achte ruit. Dat kunst niet meer voor het volk is bestemd mag niet worden toegeschreven aan de redenen die daarvoor door het volk zelf worden opgegeven. Is het zo verwonderlijk dat in Nederland meer wordt aange kocht, dat het leefmilieu beter wordt beheerd en dat de woonomgeving veelal uitdruk king geeft aan de persoonlijk heid en de doorgedreven kultu- rele opvoeding van de bewo ners. Dat kunst er gemakkelij ker onder het volk floreert en dat er meer interesse voor be staat komt onder meer door onderstaande regelingen die van overheidswege werd uit gedokterd. INSTELUNGEN EN WERKING Bij onze noorderburen is de af korting CRM een veelge hoorde lettergroep, waarmee het ministerie van kuituur, re- kreatie en maatschappelijk wEfk wordt bArinoW Dit firnl- sterie helpt de kunstenaars rechtstreeks door het verplich ten aan gemeenten en rijksin stellingen van het geven van opdrachten aan kunstenaars. Ook daarbuiten worden de gemeenten gestimuleerd om er een dergelijke politiek op na te houden, Niet alleen de tra- disionele opdrachten komen daarbij aan bod, maar ook een samenwerking met stede- bouw, ekonomische en andere instellingen wordt nagestreeft, terwijl het ook geen uitzonde ring is te horen dat kunstenaars ingeschakeld worden bij het saneren en de revalidasie van oude stadswijken. De minister wordt op deze punten geadvi seerd door een speciale kom missie voor beeldende vorm geving in relatie tot architek- tuur en ruimtelijke ordening. Nog duidelijker en direkter wordt ingegrepen door het aankopen van kunst met het oog op tentoonstellingskollek- sies die dan zelfs tot in dunbe volkte gebieden worden ge toond. Daardoor verkrijgt men een roulasie en een konfronta- sie met de samenleving. Hierin ook wordt de minister geadvi seerd, ditmaal door de «Pro grammeringskommissie voor binnenlandse tentoonstellin gen». Om deze aankopen mo gelijk te maken worden alle kunstenaars die in de doku- mentasie van de provinsiale kulturele raden opgenomen zijn aangeschreven en uitge nodigd om jaarlijks in te zen den. Grote steden doen dik- kwijls hetzelfde buiten het ver werven van kunst door de kon- traprestasieregeling, en nodi gen dan verschillende instel lingen, vooral van sociale aard, uit om gratis hun keuze te ko men maken. In verband met studie en na vorsing op beeldend kunstvlak heeft men stipendia in het le ven geroepen die de kunste naar toelaten een bepaald pro- jekt uit te voeren, waarvan kan verwacht worden dat de resul taten niet direkt voldoende in komsten zullen opleveren om de kosten te neutraliseren. Deze tegemoetkoming is vooral bestemd voor mensen die reeds een tijdlang aktief zijn, en de waarde ervan schommelt tussen de 4.000 en de 6.000 gulden. Men kan maksimaal gedurende drie opeenvolgende jaren stipendia ontvangen. Nauw in verband daarmee staat de eksperimentensubsi- die die dienstig is voor diege nen die zoeken naar vernieu wing, en men onderkent daarin twee reeksen, de materie- gerichte eksperimenten en het kommunikasie-gericht ekspe- riment Hier ook wordt de mi nister geadviseerd door een kommissie. Er zijn ook nog bruikleenvergoedingen voor tentoonstellingen die door het rijk worden ingericht en huur- vergoedingen die door het rijk betaald worden aan kunste naars wier werken in één van de twaalf uitleencentra sirku- leert. Ook aan de kunstenaars die door hun leeftijd van sommige voordelen zijn uitgesloten wordt gedacht. Er bestaan reis toelagen die vooral aan jonge ren worden toegekend, en die niet noodzakelijk voor studies aan een buitenlands instituut moeten gebruikt worden, maar gewoon om interessante lan den te verkennen, er kontakten te leggen of gewoon om er in- c!rjkksr. op is deen. Het be drag varieert van 1.000 tot 3.500 gulden. Aan de bejaar den wordt ook gedacht, en eventueel kan er een vergoe ding worden toegekend aan de weduwe, dit gebeurt op voor dracht van kollega's, gemeen ten of kunstverenigingen. Een van de belangrijkste sub sidieregelingen is deze vpor de aankoop van kunstwerken, hel doel ervan is de kunsftèankoop te bevorderen. Zij wordt verleöhd aan partiku- lieren die koffen in galerijen en op tentoonstellingen. Deze re geling geldt alleen wanneer het De tweede ploeg van de ta lentvolle Baardegemse voet- balklub «Vlugge Jongeren» wist, na een suksesrijke sei zoen, de oppergaai te beha len en werd hiervoor reeds, enkele weken geleden, ten gemeentehuize ontvangen en gevierd. Uitgerekend op de dag van hun Kampioenenbal, verle den zaterdag, werd hun knappe doelman, Simon De Swaef, ten grave gedragen. Ontstellend kwam het be richt te Baardegem over. Op een paar honderd stap pen van de ouderlijke wo ning werd hij verleden zon dag, als fietser, in een onge val betrokken en de afloop was fataal. Deze joviale ke rel, dienstvaardig en vrien delijk als niet een, werd zo plots uit ons midden gerukt en zal nooit meer tussen zijn doelpalen te zien zijn. Zijn ploeg, de «Vlugge Jon geren», betekenden voor werken van Nederlanders of ingezetenen betreft die nog in leven zijn, de koper moet aan diezelfde voorwaarden vol doen. Zoals op elke regeling zijn er natuurlijk ook hier uit zonderingen, o.a. wat betreft werk van overleden beroeps kunstenaars. De ruimte waarin het werk aangekocht wordt moet ten minste tien kunstenaars en veertig werken per jaar ekspo- seren. De galerijeigenaars en organisatoren van tentoonstel lingen moeten deze regeling aanvragen tesamen met een paket gegevens omtrent de eksposanten en de werken. De subsidie is 20 van de vraag prijs en kan nooit hoger zijn dan 240 gulden. De koper betaalt de vraagprijs min het subsidie bedrag aan de organisator van dè eksposisie. Vele galerijeigenaars vragen deze subsidie echter niet meer aan, omdat het hen volledig aan banden legt. Deze maat regel maakt het de buiten landse kunstenaars ook moei lijk om te konkureren tegen de inlanders. Ook andere ministeries heb ben inisiatieven op hun pro gramma ter bevordering van het artistieke beroep. Er be staat een wet die schoolbestu ren en opdrachtgevers voor rijksgebouwen ertoe verplicht 1 of 1,5 van de kale bouwsom te besteden aan kunst. De gel den zijn van het ministerie van onderwijs en wetenschappen en worden door CRM geadvi seerd. Het gevolg is dat er wer kelijk kan sprake zijn van een opvoeding met kunst, dat er een integrasie gebeurt met de architektuur en dat het kan uit groeien tot een redelijke bron van inkomsten voor de erbij be trokken kunstenaars. KONTRAPRESTASIE De eigenlijke naam van deze subsidie is de «Beeldende kunstenaarsregeling». Het is deze regeling waarop alle kun stenaars uit andere landen ja loers zijn, en in Nederland zelf geeft zij stof tot diskussie tus sen voor- en tegenstanders. Het is een regeling waar nog steeds aan voortgedokterd wordt. Op aanvraag van de kunste naar wordt er onderzocht of hij van deze regeling kan genie ten, in ruil voor kunstwerken van zijn hand. Het is de bedoe ling hem in zijn finansiële moei lijkheden te helpen het hoofd boven water te houden en de artistisiteit en het vakman schap in stand te houden en helpen verder te ontwikkelen. Vervolg volgende week Meteen waar engelengeduld bracht Emiel Van Huffeltaire ruim 168 foto's en nog eens 58 namen waarvan hij geen foto kon bemachtigen; bijeen in een merkwaardig kader. Het is een fotoverzameling der gesneuvelde soldaten van Aalst uit 1914 - 1918. De hoofding werd geschilderd door Jozef Callebaut en omvat de foto van Koning Albert en de Belgische en Aalsterse vlag. Het kopstuk van de kader is een prachtig skuiptuur met de hand gemaakt. 7 -> - HOBBY Emiel Van Huffeltaire heeft als vrijetijdsbesteding heel wat op zoekingen gedaan om de foto's en namen van al de gesneuvel den samen te brengen. Eén werk dat pas in 1919 klaar kwam. Dit uniek stuk bleef 1966 in het haarkappersalori aanwezig, maar moest toen de plaats ruimen bij het vernieuwen van het salon. De Jfader met de talrijke foto's éii namen van de gesneuvelden i-erhuisde tijde lijk. Uiteindelijk bood men dit merkwaardig document aan bij de voorzitter dfcr oudstrijders met de vraJfg, dfe kader in het lokaal te'Svjllen hangen. Maar bij do^,ou<j-strijders beweerde mep^eéb'plaats ter be: t^'hebbfn. :r beschikking Eipcf 1966 of begin 1967 stelde men de kader ter beschikking van de toenmalige stads-archi- jvaris Van Der Heyden, die aan 'de familie van Huffeltaire een dankbrief schreef voor het ter beschikking stellen. In 1969 dook deze kader opnieuw op tijdens een tentoonstelling in het Belfort naar aanleiding van de bevrijding. Op het ogenblik is dit uniek stuk uit de belangstel ling en zou. naar men zegt, zich in het Oud Hospitaal bevinden in een verwaarloosde staat. E.A.ROGGEMAN KÜII7ICK CCCTIUfl I m I7PCÏPM :L:\ L.W I r* GIRO-FANFARE GEEFT DE TOON AAN hem zoveel. Zelfs het slecht ste of het koudste weder waren voor hem geerv hin derpaal om per fiets, de ver plaatsing van Gijzegem naar Baardegem te doen. Verle den zaterdag werd hij dan ook te Gijzegem, in tegen woordigheid van zijn klub- maats, ten grave gedragen en werd hem de laatste hul de bewezen. 's Avonds zou dan het kam pioenenbal in de noodkerk plaatshebben. Niettegen staande het bestuur zich in spande om deze werkelijk totaal ongeschikte dag te verplaatsen ging zulks niet. De zaal was gehuurd, het orkest gekontrakteerd, de kaarten verkocht, enz. De viering ging dan ook door doch, uiteraard, in een zeer speciale, gedrukte stem ming. De Koninklijke Fanfare «Vreugde en Vrede» trad jaarlijks op als gastheer voor fanfares uit de streek. Het feestkomitee en de V.Z.W. Sport en rekreatiecentrum namen sinds dit jaar de or ganisatie op zich, hiertoe genoodzaakt door de min- dergoede financiële gang van zaken in de plaatselijke fanfare. Overigens een alge- men kenmerk van dit soort groeperingen. ZONDAG 30 MEI Van 15.00 uur tot 15.30 uur kon iedereen in Gijzegem het slag-en blaaswerk horen van zes fanfares marcheren de naar de Schoorstraat 18, het Sport en Rekreatiecen trum. Om de hoge kosten te dekken werd de financiële steun gevraagd van een vijf tal herbergen. Het was dan ook vanuit deze herbergen dat de groepen vertrokken, elk langs een andere weg met steeds de fanfare van de Giro voorop. De voorzitter van de V.Z.W. Fons De Rid der, hield er dan ook aan, om langs de weg de Giro te danken voor hun bereidwil lige medewerking, niette genstaande hun naam niet op de affiches vermeld werd. Samen met «vreugde en vre de» uit Gijzegem namen deel aan dit Festival, de Ko ninklijke Fanfares «Vreugd en Vrijheid» uit Appels, «De ware Belgen» uit Oudegem, en de fanfares «De Posthar- monie» uit Aalst en «De brandweer» uit Oudegem. Het vroegere Kerelsburcht, nu Sport- en Rekreatiecen trum van Gijzegem, bleek zeer geschikt voor dit ge beuren, het is buiten het centrum van de gemeente gelegen, waardoor het ver keer niet werd gehinderd. Het was de stad Aalst, waar toe na de fusie ook Gijze gem zal behoren, welke zijn kiosk ter beschikking stel de. (R.S.) L.H. Te Gijzegem was er grote belangstelling voor het muziekfestival(EL)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 11