«Voor de vergadering» door «Hoop in de toekomst» Zonder Titel STEUN DE KUNST 24- 11-6-76 - De Voorpost Vervolg verleden week Er zijn een ganse reeks eisen gesteld om van deze regeling te kunnen genieten: Over voldoende middelen van bestaan beschikken. Minimum 25 jaar en mak- simum 65. Nederlander zijn. Professionele akfiviteiten (beroepsku nstenaar) Indien hij of zij het nodige heeft gedaan om aan inkom sten te geraken door zijn artis tieke arbeid. Indien men jonger is dan 35 laar moet men het ook proberen in beroepen die niet onvere nigbaar zijn met dat van kun stenaar. Deze regeling geldt niet voor een gehuwde kunstenares - niet- kostwinster. Ook autodi- dakten maken een kans doch hij moet door zijn werk bewij zen dat hij de nodige be kwaamheden heeft. De regeling wordt uitgevoerd door het gemeentebestuur waar de kunstenaar woonach tig is, en deze wordt bijgestaan door een team van deskundi gen. Twee leden van het ge meentebestuur, drie beel- TENTOONSTELLINGEN Galerij Valerius De Saedeleer, Kunst en Antiek salon tot 27 juni. Galerij S 65, schilderijen van De Taeye, Leclercq, Theys, Van den Broecke en Van der Heyden tot 19 juni. Belfortkelder, Diane De Kuypervan 13tot 27 juni. Kultureel Centrum Affligem, Lofti Abou Saraya II (Egypte) VRIJDAG 11 JUNI Kultureel Centrum Affligem, 20 uur, opening tentoon stelling Lofti Abou Saraya. Dia klub VAB Hekelgem, 20 uur, les en vrije projektie. ZONDAG 13 juni Autobanden Coppens, Albrechtlaan, van 14 tot 17 uur, tentoonstelling van oude wagens. KWB Mijlbeek, Apostelken 13.30 uur, Wandel en zoektocht. Withuisstraat, vanaf 9uur, jaarlijkse kermis. Wijk Ten Berg, 11 uur, koncert fanfare «Kunst en Vermaak». dende kunstenaars, drie des kundigen op beeldend kunst gebied en één rijkskonsulent zetelen in dit adviserend komi- té. De kunstenaars die in deze kommissie zetelen zijn norma lerwijze niet afhankelijk van de kontraprestatie. In de praktijk zullen de ge meentes dikwijls regionale ad vieskommissies oprichten. In dien zoiets gebeurt moet de minister hierover ingelicht wor den. Deze raad adviseert het gemeentebestuur, schriftelijk en met redenen omkleed. Na beraadslaging wordt over ge gaan tot het geven van op drachten, wat de prioriteit ge niet, of tot het aankopen van kunstwerken. Het is ook moge lijk dat, zoals reeds eerder in dit artikel werd geïnsinueerd dat er studieopdrachten aan de kunstenaars worden gegeven. Wanneer werk aangekocht wordt, heeft de kunstenaar het recht, mits terugbetaling van de aankoopsom het werk terug te eisen binnen de twee jaar. De prijzen die betaald worden, zijn afgestemd op de vrije markt, maar in de praktijk wordt meestal meer betaald, omdat de kunstenaar daardoor over meer werken zou beschikken voor eksposisieswat de moge lijkheid vergroot dat hij buiten deze regeling kan geraken op eigen middelen. Regelmatig worden adviezen door provinsiale raden aan het ministerie doorgespeeld. Ook de provincies en ministeries geven opdrachten en doen aankopen, en geven huurver- goedingen. ADVIESORGANEN, ORGANISASIES EN INSTELLINGEN Op het hoogste vlak bestaat een raad voor de kunst, zij Geen verdere gegevens bekend, maar ik wil U deze keer wel het mooie verhaal vertellen van Lung-Ha. Die heeft enkele jaren karaté gestudeerd en beoefend en komt naar zijn geboortestreek terug voor het huwelijk van zijn neef met Yen Chi. Hij verneemt dat zijn tante zelfmoord heeft gepleegd en dat zijn neven en vrienden naar Siam vertrokken zijn. De oudste van de Changs voert de dorpelingen naar Siam als zij de woeker-interest niet kunnen betalen op de sommen die ze van de Changs geleend hebben. Hij bezorgt hen daar werk, maar ook verdovende midde len Lung-Ha vertrekt naar Siam, op zoek naar Yen Chi. Hij komt meer maals in botsing met de mannen van Chang die hij met zijn beroemde «stalen vingers» doodt. Chang Hou wordt bang en laat zich door een Kung-Fu grootmeester beschermen. Lung-Ha lokt hem in een valstrik om de hand te leggen op een lading verdoven de middelen. Hij vindt eindelijk Yen Chi weer die zich in een bar aan de prostitutie begeeft. Tot zover dit boeiende verhaal, begrijpe wie begrijpen kan. Mis schien wordt het in de film iets duidelijker, alhoewel, die spleetogen lijken allemaal op elkaar, (cinema Alfa) Guy geeft ministers voorlichting op kunstgebied op eigen initiatief of op aanvraag. Ook bestaan er provinciale kulturele raden, die zowel een taak van advies als voorlichting hebben en me teen ook het kulturele leven bevorderen. Zij doen dit onder meer door stimuleren van or ganisaties, zowel privaat als of- fisiëel, het verzamelen en doorspelen van dokumentatie, en een prachtig netwerk van dienstverlening. De Neder landse Kunststichting vult de provinsiale raden, vooral op de laatstvernoemde put..9n prachtig aan. De Federatie Kunstuitleen ver tegenwoordigt in haar uitleen centra plus minus 700 Neder landse kunstenaars, en doet aldus heel wat aan de kunst spreiding. FONDSEN EN PRIJZEN Er bestaat een Stichting Voor zieningsfonds voor kunste naars, die werkt zoals een ver zekering. Men moet lid zijn van een aangesloten beroepsver eniging, en kan genieten van dit fonds wanneer men in fi- nansiële moeilijkheden zit. Het rijk, gemeentes en verschil lende organisasies verlenen hierin hun medewerking. Het fonds wordt gevoed door een premie van de leden en wordt verder in stand gehouden door subsidies. Verder zijn er nog de Stichting Materiaalfonds», het «Prins Bernhard Fonds» dat vooral voor buitenlandse ek sposisies van pas komt, en de «Koninklijke Subsidie voor de vrije schilderkunst» die door de Koninging wordt verdeeld aan kunstenaars beneden de dertig jaar. Het gaat hier over een be drag van 2.500 gulden JAN DE NIJS CainiUe De Taeye's werk in S 65 (EL). Ter gelegenheid van het in gebruik nemen van de vernieuwde zaal Ons Huis te Baardegem bracht de toneelvereniging «Hoop in de Toekomst» een eenakter van de Vlaming K.F. Franzius. Het stuk is een momentopname uit een ernstige konfliktsituatie tussen drie beheerders van een krantenvennootschap. Ferdi nand Van de Neste heeft zonder medeweten van de andere een komputer aangekocht van ette lijke miljoenen, maar mist de nodige vaklieden om deze komputer haar waarde te doen opbrengen. Lambert De Wilde, zeer bekwaam wil in de verga dering hierover opheldering, wat met alle waarschijnlijkheid het ontslag van Van De Neste tot gevolg kan hebben. Renaat Meremans, meer kunstenaar dan zakenman, ziet in de eerste plaats de mens en brengt voor de vergadering Van De Nest op de hoogte van het plan. Deze besluit zijn toevlucht te nemen tot een wederbeschuldi- ging, eerder ruikend naar chan tage. vermits De Wilde een verhouding had. Als blijkt dat de dame in kwestie zijn bloed eigen dochter is, is Van De Neste verslagen, hen kompromis zal gezocht en gevonden worden. Deze eenakter, kort en vlot van taal is ook inhoudelijk zeer goed gestoffeerd, zij het dan niet voor alle publiek geschikt. Wat echter vooral ontbrak in de opvoering ervan is beweging. Het geheel verliep dermate statisch dat een eerder ongepast lachsalvo op een zeer drama tisch moment er het logisch gevolg van was. Vier personen op en at van scène zien gaan is niet wat je noemt aktie bren gend. Niettegenstaande deze ons inziens grootste fout wist regis seur Erik De Corte er toch de spanning in te houden. Roger De Rop, te jong voor een zestiger, akteerde vlot als de aanvankelijk sterke persoon lijkheid Van Neste. maar wist evengoed gestalte te geven aan de plotselinge verslagenheid die de oudere man kraakt. Linda Van Den Broeck, zwakke schakel in het geheel, zien we eerder in een blijspel tot haar recht komen. Haar zeer mono tone vertolking in een toch al niet levendige rol van de dochter Van Neste miste overtuigings kracht. vooral haar intonatie was hinderlijk. Hubert Siben als Lambert De Wilde akteerde zeer goed, terwijl Mare De Bie als de dromerige beheerder toch met zijn beide voeten op de grond, een knap staaltje akteertalent demonstreerde, het dekor was funktioneel en verzorgd, terwijl de belichting niet zo gelukkig overkwam. Door achteraan een spot te plaatsen schiep men schaduwbeelden op de doeken, hinderlijk voor het publiek. Algemeen gezien een goede vertolking van deze toneelvere niging die heel wat in haar mars heeft en alsnog hoopt aan het Renaat Ravijts toneeltornooi te kunnen deelnemen, zij is immers als eerste reserve uit de bus gekomen. ROEL VAN DE PLAS Gisteren heb ik een paar kranten doorgenomen, nieuws met karrevrachten. Heel weinig kuns tres ens les staan er tegenwoordig in en zij handelen altijd over dezelfde tentoonstellingen. Nu dringt de radio zijn geluid aan mij op, muziek van de betere soort, doorspekt met een gesprek tussen gastheer en gast over diens leven en werk. Het is allemaal zoveel wat op je afkomt, allemaal erg individuele kijkhoeken en daar doe ik dan nog een schepje bij, de vier plus één ook. Daar was ik ook, gister, in de galerij S 65 Het stoort mij soms dat een schilderij een plat vlak blijft dat alleen dient om aan een muur te hangen, een beeld houwwerk moet het nou ook niet zijn want dat neemt je leefruimte te agressief in en met muziek kan je je ook lekker voelen, maar je kan de eigen body niet altijd volproppen met muziek, toffe geschriften of fijne schilderijen. Het is al wel dat men zich een paar ogenblikken fijn kan voelen. De macht dat iets of iemand heeft om je lekker te voelen. Benijdenswaardig, die man die met zijn jazzie- drumwerk een gezellig gevoel van loomheid op me overbrengt.' mijn beenspieren rekken zich, mijn tenen drukken in de zachte haren van de poef, mijn penis spant in de afgewassen jeans. Van de vijf mensen die hun werken aan de wanden van S 65 hebben opgehangen kan alleen Camille De Taeye een gevoel bij mij overbrengen, het doet mij iets. ik kom er steeds terug naar kijken. Grandeur is misschien een te groot woord, meester schap. volwassenheid van het plastisch uitbeelden. Soms merk je iets op. het hoeft je daarom nog niet te bekoren, je wordt er niet verliefd op, maar je voelt dat het goed is zonder dat je er een klinklare definitie voor kan vinden. Van de resterende vier zijn er drie pappenheimers die wij al meer bij Hoviele hebben gezien. Wij kennen de kwalitei ten van Theys, maar zijn recente schilderijen spreken toch meer voor deze man dan zijn oudere pastels. Guy Leclercq is er ook terug met kleurpotlodenteke- ningen en schilderwerk, hij maakt zijn weg. al zal dat dan niet aan mij liggen. Herman Van Den Broecke is een jongere man die in tegenstelling tot Yvan Theys meer met 'n blad papier, inkt en lijn weet te doen dan met verf. Van Der Heyden Jacques, alias Jaak. brengt werk dat wij niet in deze galerij zouden verwachten. Heel rustig, met een zacht grijzig koloriet, soliede vierkanten, poëtisch konstruk- tief. Ce n'est que de l'eau, fwie, ftvie. fwie, balinda, la, la, la, la... la terre qui se change en parfum.je chante... c'est l'ocean... pour aller plus loin... bi ba bubda. JAN DE NIJS EMMANUELLE2 van Francis Giacobetti (Frankrijk, 1975) met voornamelijk Sylvia Kristel en ook nog Umberto Orsini, Frederic Lagache, Venetine Venentini, Cathe rine Rivet, Eva Hamel, Christiane Gibelin en Laura Gemser. Een tikkeltje gewaagder misschien dan de *ets eerste Emmanuelle, al even mooi gefotografeerd 11 (Giacobetti was jarenlang fotograaf van het Franse tijdschrift Lui, een vrij proper bloot-boekje, stijl ,el? Playboy) en inhoudelijk al even triestig. Sylvia Kristel schijnt zowat het sex^symbool bij uitstek te zijn en ,an< voor mijn part mag ze daar dan een aardig centje mee verdienen. Ik vind het alleen maar jammer dat de «Emmauelle's» enkel op esthetisch vlak de doorsnee Deo sex-films overtreffen. Inhoudelijk zijn ze al even pover maa als je er iets of wat over nadenkt. Het steekt alleen t>ug« maar in een mooier kleedje en dat gaat dan nog vrij Mre vlug uit ook. 'Emmanuelle 2' is gebaseerd op de roman 'De anti maagd' van Emmanuelle Arsan (pseudoniem voor Maryat Rollet-Andriane), het tweede boek in de «Em- manuelle»-serie. Evenals in de eerste «Emmanuelle» wordt hier karig met echt bloot omgesprongen. Je krijgt wel de indruk dat er rijkelijk bloot vertoond wordt maar in feite wordt er heel wat gesuggereerd. Erg handig gedaan moet ik toegeven want je denkt er eigenlijk niet aan dat het maar suggestie is. Fantasie vult heel wat aan. Wat gebeurt er dan wel in 'Emmanuelle 2'? Gewoon het vervolg van de eerste, dus het vervolg van Emma- nuelle's sexuele opvoeding. Een opvoeding die - vol gens boek en film - leidt tot vrijheid. Sommigen blijken vrijheid en losbandigheid echter wel eens te verwarren. (Cinema Feestpaleis) ILSA, HAREMKEEPER OPTHESHEIKS van Don Edmonds en William J.Brody (Canada 1975) met llsa(DyanneThome), alias «she-wolff of the SS). Aangezien hun eersteling, «llsa» she-wolff of the SS», verdomd veel geld opbracht vonden deze Canadese heren het nuttig en aangenaam om de ingeslagen weg moedig te volgen. Dat betekent dus weereen film met sadistische spelletjes, gekruid met vrij onaardig bloot. Dat alles in een exotisch kader, gekombineerd met de - nog altijd aktuele? - oliekrisis, dat maakt het al niet minder leuk. Indien ik een katholiek keurder was zou ik schrijvente mijdenIk ben geen katholiek keurder (vraag me zelfs af of dat soort nog bestaat) en zeg dus alleen maar dat U Uw mooie geld beter aan een ijsje besteedt. (cinema Palace). DE VINGERS DIE DODEN Roger De RopLinda Van Den Broeck, Hubert Siben en Mare De Bie in 'Voor de vergadering - (JM) Een gebroken bestuurder van het vennootschap. (JM Een typisch werk van Guy Leclercq in S 65 (EL)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24