Etienne Le Compte in Terjodens' parochiehuis. PROVINCIAAL MUZIEKTORNOOI 10 - 25-6-76 - De Voorpost JEUGDGROEP «BARDO» GEEFT FORFAIT Te Baardegem ging verleden zaterdag de laatste auditie door van de zittingen 1976 van het Provinciaal Muziektornooi van Oost-Vlaanderen en dit op een overdekte kiosk op het plein tussen de mooi gerestaureerde kerk en het gloednieuw pa rochiaal centrum. ORGANISATIE Niet gediend door de weerma- ker, na een zo lange droge periode viel nu de door velen gewenste en verwachte maar voor dit tornooi toch spelbre- kende regenlieten de orga nisatoren wel enkele steken vallen om het tomooi toch iets groots en genietbaar te laten uitgroeeien. Kiosk en akoestiek waren pri ma, de veldwachter leidde, in opdracht van het gemeente bestuur, het verkeer in goede banen maar enkele kleinere zaken weliswaar, maar pri mordiaal voor de luisteraar, werden over het hoofd gezien. Meer dan een twintigtal zit plaatsen had men niet voorzien zodat de luisteraars die, in ver band met het ongunstig en dreigend weder wel niet talrijk waren, toch moesten recht staan en dit gedurende de hele periode. Er was wel geluidsversterking voorzien maar o.i., en vergelij kende met wat elders in derge lijke omstandigheden gebeurt, had men er wel gebruik kunnen van maken om het tomooi te openen, om de bedoelingen van de Kulturele Dienst met de tomooien eens uit de doeken te doen, zaken die nu postfaktum gebeurden, maar ook en vooral om de muziekmaatschappijen voor te stellen en in te leiden, te meer dat ook programma's niet voorhanden waren en men er dus het raden naar had wie wat speelde en wie de dirigent was. FORFAIT Dat Jeugdgroep Bardo echter zelf niet speelde, alhoewel zulks voorzien was op de affi ches, en dat zulks gebeurde zonder dat de gewone toe schouwer er ook maar enigs zins weet van had, was echter wel voor de meeste objektieve luisteraars en kijkers juist iets te veel. Om redenen die we niet ken nen, maar waarnaar we wel verschillende hoorden gissen, gaf dus de plaatselijke groep forfait zodat wie slechts te 16.30 u. moest optreden zulks nu reeds te 16 u. had moeten doen wat, gezien de te vervul len formaliteiten, niet doenbaar bleek. Normaal wordt een dergelijk tomooi ingericht waar een plaatselijke maatschappij is die Even pauzeren tijdens het provinciaal muziektornooi te Baardegem (jm) Overweldigende en suksesrijke vooropening Het was zowat vier jaar geleden dat de te Hekelgem verblijvende Aalsterse kunstschilder Etienne Lecompte voor de eerste maal aan het Terjodense publiek werd voorgesteld en er meteen ook aansloeg. Al moest Terjoden vier jaar wachten om Lecompte officieel terug te zien, toch was deze er al die tijd eigenlijk nooit weggeweest. De mens Lecompte, en de kunstenaar, had door zijn persoon zowel als door zijn werk te harten en de geesten van kunstminnend Terjoden weten te veroveren. Met velen te Terjoden bleef hij nadien in zeer nauw kontakt. Een vooropening te Terjoden is dan ook iets aparts, het is meer dan gewoon maar een ten toonstelling inleiden, het is een feestelijk gebeuren en niet omdat deze tentoonstelling toevallig met de kermis loopt waar vrienden mekaar terug vinden. Het is dan ook niet makkelijk om bij de beoorde ling van Lecompte's werk zich uitsluitend en zonder meer al leen naar dit werk te richten zonder rekening tehouden met wat deze onmiskenbaar mer kwaardige en boeiende kun stenaar zelf bezig houdt achter de dingen die hij naar ons ge voel nogal nadrukkelijk en op vallend weergeeft. Zowel zijn techniek als zijn koloriet getui gen van de felle bewogenheid die hij heel uitdrukkelijk veelal nadrukkelijk en op een haast agressieve wijze naar voren brengt. Mijzelf be vallen eerder de tekeningen waaruit, naar mijn gevoel, veel duidelijker de getemperde ge voelsgeladenheid spreekt die de mens Lecompte ergens ka rakteriseert. Het is vooral deze «ingehouden tormentatie», die men als het ware ergens intui- tief gaat aanvoelen bij het ken nismaken met Lecompte, die voor een groot stuk de drij vende motor van zijn ekspres- siviteit moet zijn. Bij zijn teke ningen kan men deze bewo genheid net als bij zijn eigen persoonlijkheid trouwens ergens onderhuids aanvoelen; bij zijn schilderwerk barst de bewogenheid los, spat ze uit mekaar, waardoor de inge houden spanning gaat wijken voor een diep geweld. Diege nen welke het werk van Le compte reeds kennen zullen ongetwijfeld vertrouwd zijn met zijn geheel aparte werkwijze. Voor wie echter voor het eerst kennis maakt met het palet van deze kunstenaar of moet niet eerder gesproken worden van het verfspuitwerk komt deze techniek bijzonder ver rassend over. Het is een boei end procedee wat, aan het an ders zuiver pikturale wat schil deren is, een dimensie meer geeft, een kleurig reliëf toe voegt, waardoor een zekere in tensieve geladenheid wordt opgebouwd om open te scheu ren als het kleurenspel in een kaleidoskoop. Vooral in zijn Brabantse werken haalt hij hierdoor als het ware de diepte van het landschap naar voor in een oneindige kleuropbouw Ik wist niet dat er zó veel kleuren op één schilderij kunnen, ik wist zelfs niet dat er zóveel kleuren bestaan Lecompte weet deze kleuren zichtbaar te maken zonder afbreuk te doen aan de zeggingskracht van het beeld alsdusdanig. Het is zeker een open deur intrappen als ik hier stel datmenvanverfskulp- turen zou kunnen gewagen Wat die man op deze wijze weet uit te drukken in zijn meest geïnspireerde doeken is zonder meer relevant. Voor zijn meer recente werken heb ik de indruk dat Lecompte eerder met zijn onderwerpen nog «worstelt» Met zijn speci fiek kleur-gebruik weet hij de toeschouwer onbetwistbaar te boeien en bij zijn eigen emotie te betrekken. Technisch ge zien is hier een andere Le compte aan het werk die, n aar mijn gevoel, deze voor hem nieuwe stijl nog niet met de zelfde finesse weet te brengen als bij zijn vroeger werk. In zijn tekeningen vindt ik per soonlijk dan, de mens Le compte nog meer uitgesproken terug; de medemens Le compte die door het gebeuren aangegrepen is en die op een schijnbaar eenvoudige en di- rekte wijzehet zwart wit kon trast is hi ervoor dankbaar—de spanning weet weer te geven van een heel diepe emotionele betrokkenheid. Het zal zeker de moeite lonen om straks Lecompte te zien weerkeren als hij zijn onge meen rijke en verscheiden er varingen, welke hij bij zijn tal rijke buitenlandse rondreizen heeft opgedaan, verder heeft verwerkt en uitgewerkt in zijn nieuwe stijl. DE VOOROPENING Stiptheid is nu eenmaal geen Terjodense deugd en ook voor een vooropening maakt men hierop geen uitzondering. Het was zeker kwart na acht half acht stond er op de uitnodiging als sekretaris Marcel Eeck- houdt het zeer talrijk opgeko men publiek hartelijk welkom heette. Hij ging even vier jaren terug toen kunstschilder Etienne Lecompte voor het eerst te gast was in dezelfde parochiezaal, voor hetzelfde publiek Uit deze eerste ken nismaking zijn nadien verschil lende echte vriendenrelaties ontstaan tussen Terjoden en Lecompte zodat men rustig kan stellen dat er geen ander dorp is met een zohoog aantal Lecompte-fan's. Ook voor Marcel Eeckhoudt zelf heeft die eerste ontmoeting een blij vende weerslag gehad en hij prijst zich gelukkig Lecompte zijn vriend te kunnen noemen. Hij besluit deze korte aanloop tot de eigenlijke inleiding met een adres aan kunstschilder Lecompte die hij zowel een eer lijk als een heerlijk mens noemt, verwijst naar architekt Renaat Diericks voor meer bij zonderheden over de schilder en zijn werk en stelt de aanwe zigen gerust dat daarna niet meer gesproken wordt, alleen nog gedronken op het welsla gen van deze tentoonstelling. Als voorzitter van de Vlaamse Kring Terjoden en eveneens als vriend van kunstschilder Lecompte sprak Renaat Die ricks over de kunstenaar, over zijn werk en over zijn inspirae- tiebronnen. De inleider wees er op dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen deze Terjo dense tentoonstelling en elke andere tentoonstelling van Le compte. Eerst en vooral begint een Terjodense vooropening steevast te laat en in tweede instantie is er te Terjoden steeds een feestelijke stem ming. Het is dus niet toevallig dat precies de kermis werd uit gekozen voor deze tentoon stelling. Renaat Diericks weet zeker dat de talrijke opkomst hier, al lijkt het op het eerste zicht een vriendenreunie, vooral te wijten is aan de ver trouwdheid van Terjoden met Lecompte en zijn werk. Sedert zijn tentoonstellingen in Hof ten Dale te Mere in mei vorig jaar en in Vyncke- Van' Eyck te Gent in november vorig jaar, wist men dat Etienne Le compte ook nog in een andere stijl is gaan schilderen onder invloed van zijn vele buiten landse reizen en de hierbij op gedane indrukken en ervarin gen. Sinds de vorige Terjo dense tentoonstelling echter, nu vier jaar geleden, is er wel wat veranderd en voor velen zal dit zeker een eerste ken nismaking kunnen zijn met dit nieuwe aspektvan Lecompte's werk. Intussen bezocht deze, wellicht haast nooit rustende en rusteloze verkenner, liefst zowat een tachtigtal landen over heel de wereld Hierbij speelde hij het nog klaar om veertig eenmans- en zestig groepstentoonstellingen te houden. Deze tentoonstelling zou wel eens het sluitstuk kun nen zijn van een recente reeks van dichtopeenvolgende ten toonstellingen. Etienne Le compte zou zich weer op het schilderen gaan gooien en zich ook nog gaan bezig houden met de buitenlandse afzet. Hiertoe wordt gepland aan een tentoonstelling te Keulen Voor diegenen welke reeds werken van de kunstenaar in hun bezit hebben kan dit alleen maar verheugend nieuws zijn aan gezien internationale bekend heid zeker de waarde van deze werken zal doen stijgen. Er moet echter snel gezegd, aldus architekt Diericks, dat in vgl met vier jaar terug de prijzen van Lecompte's schilderijen onveranderd zijn gebleven en dit ondanks de inmiddels niet afhoudende inflatie. Als Renaat Diericks dan de kunstschilder zelf betrekt bij zijn geeksposeerd werk en vooral meer wenst te verne men over deze nieuwe stijl, zegt Lecompte dat hij gewoon de dingen weergeeft zoals ze op hem afkomen. Weliswaar stapte hij uit zijn eigen ver trouwde wereld en ging elders ook andere dingen waarne men, maar schilderen doet hij alleen datgene wat nadien bij hem nawerkt, dingen die hem ergens bezig houden door hun ongewoonheid van hieruit ge zien en in die vreemde wereld tóch als iets heel gewoons worden ervaren door de men senvan daarginds. Hier stelt hij het voorbeeld van een 15-jarig Indonesisch meisje met haar kind. Op zichzelf niet onge woon maar als men weet dat de overheid daar verplicht dat alle meisjes vanaf hun 15de jaar elk 12 kinderen moeten baren, dan blijft er toch iets na werken aldus Lecompte. Ook de zee kwam er als inspiratie bron bij, vooral dan de Stille Zuidzee op grote diepte Als men de koraalzee, nabij de Fiji-eilanden, op 200 m diepte eksploreert dan gaat er ook weer een nieuwe wereld open en blijven deze ervaringen op hun beurt nawerken. Als men hier dan terug keert in het land waar men thuis hoort merkt men pas goed hoe weinig hier nog resteert wat een kunste naar kan boeiën. Alles wat ge woon natuurlijk is in het land schap, in het leven en in de mens zelf, wordt hier in ver sneld tempo vernield. Het ver trouwde landschap van vroe ger doorkruisend stelt Etienne Lecompte vast dat hij hier niets meer over houdt om te schilde ren. Nog 20 jaar en wij kennen de Kempen alleen nog van Smits en van Baksteen, nog 10 Architekt Renaat Dierickx )ierickx (midden) leidde de tentoonstelling van Etienne Le Compte's werk in. (jm) 1 frS .sid K>0b 899J .fhifXj vJyrlon'!i;^oL jaar en de parel van Brabant, het Pajottenland, is nog slechts een herinnering. In Zuid- Amerika, in Indonesië, in Aus- traliëis er nog audentieke fauna en flora en het auten- tieke nog te kunnen waarne men en weergeven houdt elke kunstenaar in zijn greep. On betwistbaar zal deze vreemde soms eksotische autenticiteit moeten leiden tot even vreemde en eksotische be schouwingen en een al even vreemd en eksotisch koloriet. Inleider Diericks vraagt zich hierbij af, of de kunstenaar hierdoor geen vreemdeling in eigen huis gaat worden Daarop stelt Lecompte dat ie dereen uiteindelijk in hetzelfde huis, de wereld, leeft. Dezen dlS uit fïü Rug ïiiëi wotofi zuiiën dit danwel over een half jaar of over een jaar moeten inzien. Men is dus nooit een vreemde ling in de wereld die ons aller eigen huis is. Dit realiseert men pas als men als buitenlander ergens aanlandt en er eerst vijandig wordt onthaald tot het voor deze mensen ook duide lijk wordt dat men eikaars we reld deelachtig is. In Zuid- Am eri ka werd Etienne Le compte met stenen bekogeld tot hij zich aan het tekenen zette en direkt verdween de vijandschap toen die mensen zichzelf en hun wereld rondom hen in deze tekeningen her kenden. Het is echter te betreu ren dat iedereen zo weinig af weet van deze gezamenlijke wereld van ons, zowel hier als ginder. Wie weet bvb. dat er momenteel in Kongo (Zaïre) reeksen epidemieën heersen waarover niets doorkomt om dat het deels reeds normaal wordt gevonden en deels om dat het niemand uitkomt om hierover te berichten. Een arts die onlangs uit Lovanium terug kwam vertelde dat hij zich zelfs met bier had moeten scheren wegens de onbetrouwbaarheid van het water. Deze dingen blijven ook nawerken en dit is ook iets waar wij hier mee te maken hebben. Naast dit alles is er ook nog het tropisch kolo riet zelf wat Lecompte blijft boeiën, ook fisisch. Tenslotte vraagt Renaat Die ricks zich af en stelt meteen de vraag waarom Etienne Le compte een buitenlands afzet gebied zoekt. Uit het antwoord van deze blijkt duidelijk dat hij hierdoor zichzelf wil bevesti gen en als kunstenaar en als Vlaming. Onze grote Vlaamse meesters hebben destijds Vlaanderen uitgedragen, als hij in bescheiden mate mocht luk ken enige internationale waar dering te verkrijgen dan zou dit hem en als Vlaming en als indi vidu geweldig veel voldoening geven. Lecompte gelooft vast dat alle Vlamingen dit op hun terrein maar moeten zien waar te maken vermits zij voor ge eneen moeten onder doen. Vooraleer dan de aanwezigen tot een heildronk op het ver dere sukses van kunstschilder Etienne Lecompte uit te nodi gen typeert Rënaat Diericks hem nog met het aanhalen van de woorden van BOLASKA- sekretaris Jan De Nijs: Hij is steeds op zoek naar beter le ven, met als enig kriterium de mens die het zelf goed meent zowel met de anderen als met zijn milieu; zijn enig doel is de mensen gelukkig te maken. De tentoonstelling gaat nog tot zondag 27 juni en is op werk dagen toegankelijk van 14 tot 20 uur, op zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 20 uur. Voor de geïnteresseerden ver klappen wij nog dat bij de voor opening reeds meer dan de helft der tentoongestelde wer ken verkocht waren. BALDER .n'tmoA 'tl anüiibfoown'iy werkelijk bloeit en die wat in haar mars heeft. Na de ver brokkeling van de vroegere Baardegemse harmonie dioe goed stond aangeschreven en die te Welle in tweede afdeling werd geklasseerd in 1971, het jaar vóór de gemeenteraads verkiezingen, had men zich wel kunnen voorstellen.dat dit nu niet het uitgelezen moment was om een zitting van het Provinciaal Muziektornooi uit gerekend naar deze gemeente te trekken. BEDOELING Zoals députee Timmerman na afloop verklaarde wil de Kultu rele Dienst van de Provincie door de inrichting van deze tor nooien de muzieken helpen en financieel steunen doch, en dit vooral, ze wil de maatschap pijenverplichten zich te verhef fen boven het gewone dage- iijksê ui wêkëiijkse geaöe waar meer drank en kafeebezoek aan te pas komt dan wel beoe fening van de edele muziek kunst. Het is immers zo dat elke maatschappij zich kan aan melden in de naar eigen oor deel gepaste afdeling mits dan stukken te spelen van de over eenstemmende moeilijkheids graad. De jury, onder voorzitterschap van de députee en bijgestaan door Dr. Huys, kultureel advi seurvan de Provincie, kan dan, en dat op onbesproken objek tieve wijze, de klassering toe staan of niet. Is de prestatie dan nog beter dan verwacht dan kan de maatschappij voorgesteld worden te promoveren naar de onmiddellijk hogere klasse met dien verstande dat, zo ze zulks aanvaardt, ze na twee jaar moet bevestigen in de beko men kategone KONINKLIJKE FANFARE «DE MORGENSTER» BUGGENHOUT Deze fanfare, van Buggenhout-Opstal, onder lei ding van de dynamische diri gent Juul Van Hoeck, bracht, na een openingsmars (Feest- mars van Boudewijns) twee stukken van tweede afdeling, nl. Miniatuursuite van Matthieu Max en Suite voor Blaasorkest van Emiel De Cloedt. Blijkbaar wel in orde, zoals veel andere maatschappijen trou wens met de letter van het reg lement doch minder met de geest ervan, enkele van haar spelende leden moesten zich na hun eerste optreden dringend verkleden en een uni form van een andere maat schappij aantrekken bracht ze flink vertolkte, zij het dan ook niet zeer dankbare stuk ken, met mooie ensembles doch een paar aarzelende at taques van de bugels. In 1971 spelende in eerste af deling had de maatschappij zich nu zelf aangegeven in tweede afdeling, misschien het woord van députee Timmer man indachtig dat het best is niet verder te springen dan zijn muzikale stok lang is. De maatschappij gaf in deze afdeling aan de jury dan ook ruimschoots voldoening en behaalde de klassering in tweede afdeling voor de mak- simale duur van vier jaar. KONINKLIJKE HARMONIE «CONCORDIA ET DOCILI- TAS» HERDERSEM Gerugsteund niet alleen door haar bestuur doch ook door vele Herdersemnaren waar onder uiteraard Burgemeester Antoon Muylaert en Gemeen- tesekretaris Van Mulders bracht deze harmonie een merkwaardige prestatie, vooral in aanmerking nemend dat de maatschappij die ook beschikt over een flink trommel- en ma- jorettenkorps waarbij ze vaak kampioenen in haar rangen telt, en die een krantje hee waarin regelmatig planning e werking van de harmonie t boek zijn gesteld, er terecht fie op gaat dat bij hen niemanc maar dan ook niemand, mees peelt die geen regelmatig lid i van de Herdersemse Gemeer teharmonie. Ze willen de ui slag van dergelijke tornooie dan ook niet vervalsen door h< aanwerven, al was het slechi voor de beslissende matcf van enkele zeer goede musii die echter vreemd zijn aan ht lokaal muzikaal leven. Dirigent Jos Van de Velde, di ook met. de Socialistisch! Harmonie van Aalst een op merkelijk sukses wist te boe ken, bracht achtereenvolgen «Rythms and Melodies» va Paresco en «Brabo» van Dn Karei De Schrijver (Paresco e De Schrijver zijn slechts enkele persoon). uêzö tïêiFiTiörné, SpëiGTidc üu ten alle politiek om en allee erop bedacht goede muziek t brengen, bracht een mooi eve tolking van modern aandoend stukken waarbij vooral d scherpe kopers in vedette we den gesteld. Als harmoni toonde ze de grote mogelijl heden aan, vooral kwa kleu schakering, door de afwissi ling en de kombinatie van kc pers en houten. Een paar schaduwpunten; g< vaarlijke unisons, niet altijd 1C zuiver en een nogal zwa aandoend slagwerk. Deze harmonie die in 197 promoveerde van tweede na eerste afdeling slaagde er m brio in deze klassering te bi vestigen en dit voor vier jas Proficiat, mannen van voorz ter Cayet. KONINKLIJKE FANFARE «DE EENDRACHT» BUGGENHOUT Als derde en laatste in de ree) kwam nu «De Eendracht» va Buggenhout onder leiding va Lode De Feyter op het podiurr Geklasseerd in uitmunten! heid en in 74 gepromoveerd ere-divisie had ook deze maa schappij nu de taak de verwo ven klassering waar te mak€ en te bevestigen. Met «Ballad ofr Band», ve gespeeld de laatste tijd, brad «De Eendracht» een goed vertolking van dit suksessti van Waignien. Naar ons inziens in een wat vlug tempo kwamen niet al partijen volledig tot hun red en werden sommige overga/ gen dan ook eerder gedurenc een paar maten wazig. C moeilijke passage voor buge en saxo's met de lange trc zestiende noten kwam er w goed uit, en dit dan nog wel een vlug tempo, doch acht! raan kwam het moeilijk g( plaatst slotakkoord wel enig: zins verrassend en niet volk dig op tijd. Hun tweede stuk «Fanfarnx nie» van ere-kapelmeester vj de Zeemacht Hanniken wi evenmin van de poes. Lan uitgesponnen en vaak moeili in de maat, werd het echt e( stuk om een fanfare die zi( aanmeldt in de hoogste afci ling aan te meten Buggenhout deed het inde daad goed al dient hier ook vs gezegd, doch iedereen hei wel eigen karakter, dat kleine trom vaak onnodig h tempo opdreef, hierin enig zins door de vele breeknott gestimuleerd. Al met al e< prachtige apoteose voor e« landelijk tomooi waardo Buggenhout bewees dat ook op de buiten, nog werkel gemusiceerd kan worden. B wijs daarvan de verschillen! Buggenhoutse muziekman schappijen met niet in het mirt Opdorp Onder oorverdovend applai werd deze maatschappij di ook voor vier jaar in en afdeling bevestigd. ,L.|

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 10