-let nieuw stedelijk hospitaal. MONSIEUR VINCENT ZONNIG WINKELEN IN DE NIEUWSTRAAT De Voorpost - 2-7-76 - 11 Film in openlucht trekt veel helmies tel Imii (RV) KROEGKRAKEEL Vincent had een permanente tentoonstellingsruimte ge vonden in zijn stamkafé, het kafé La Tambourin. Hij kreeg echter al vlug ruzie en Vincent schijnt zijn schilde rijen nooit te hebben terug gezien. Zijn doeken werden wat later verkocht in pakken van tienIn 1926 ontdekt een kunsthistorikus een spoor van de vermite doeken die zowat overal naartoe leidde: een huiseigenaar had enkele doelen gebruikt om er gate in de muur mee te dichten; een andere gebruikte ze als versiering van een zolder deur en nog een andere ge bruikte ze als afspanning van een kippenhok... T ARLES SUR LEPONT Ligt aan de Rhone. Ceasar heeft er een tijd doorge bracht. In en rond de stad restten dan ook veel stenen bouwsels: teaters, aqua- dukten. Het licht en de kleu ren van Arles, de bloeiende fruitbomen, de ole-anders, (olé, ik wil Spanje anders...) de violette aarde, de olijven en de cipressen betoverden Vincent en hij meende te recht dat 'de schilder van de toekomst een kolorist zou worden zoals nog nooit heeft bestaan'. Zijn stille vens en portretten getuigen dan werkelijk van een kleu- reneksplosie o.a. de 'Brug te Arles' en de 'Zonnebloe men'. Vincent had Paul Gau guin overhaalt naar Arles te komen. De uitgesproken persoonlijkheden van de twee schilders botsten voortdurend en veroorzaak ten spanningen en twistge sprekken die Gauguin er toe brachten te vertrekken. Vin cent werkte de hele zomer door. 's Nachts zette hij zijn ezel ook op en schilderde tot zonsondergang. 'De nacht is levendiger, rijker van kleur dan de dag'. KRAAIEN IN HET LAND SCHAP De gebeurtenissens zorgde ervoor dat Vincent een ekstravagant etiket werd op- gekleefd. Er werd om zijn opsluiting verzocht. Hij kwam terecht in het zieken huis in een cel bespied door bewakers, beroof van zijn verf. Door tussenkomst van Theo mocht hij weer schil deren en aleen gaan wande len en wat later werd hij zelfs verplaatst in een instituut voor geestelijk gestoorden in Saint-Remy. Hij kreeg er twee kamers, één om te sla pen, één om te schilderen. In 1890 verscheen een eerste artikel van hem in een avant- gardistisch tijdschrift en in Brussel werd tijdens een tentoonstelling een werk van hem verkocht. Beide voorvallen schenen echter een rampzalige invloed ge had te hebben, korte tijd nadien kreeg hij een nieuwe aanval. Toen hij herstel was reisde hij naar Auvers, lo geerde in een kleine herberg en was dikwijls op visite bij een vriend van Theo, tevens schildervriend. Het werken viel hem steeds zwaarder 'de penseel' valt mij steeds uit handen'. De onderwerpen die hij koos voor zijn laatste schilderijen waren ^onmete- lijke korenvelden onder be wolkte luchten'. Eén van zijn laatste 'Kraaien boven het korenveld' is een duidelijke getuigenis van angstige voorgevoelens. .De horizon schijnt op de toeschouwer af te stormen als om hem te verzwelgen, niets geeft eni ge hoopopontsnapping. Op zondag 27 juli 1890 begon hij een brief aan broer Theo. Hij maakte een brief nooit af. Hij had hem blijkbaar op zak gestoken en is uit de herberg de korenvelden in gewandeld. Nam een revol ver mee, een schildersezel: misschien had hij nog niet besloten wanneer en zelfs of hij zichzelf van kant zou ma ken. Het is niet bekend hoe hij aan de revolver kwam, mogelijk heefthij hem van één der inwoners geleend, onder het voorwendsel dat hij op kraaien wilde gaan schieten. Op dinsdagmor gen, bijna 36 jaar, stierf hij in zijn kleine benauwde ka mer. Tot zover het turbulente le ven van 'Vincent'. Van Des- sel maakte er echter een toeristisch uitstapje van. Al leen de laatste drie minuten konden boeien. Van Dessel klopte met deze film aan bij Samson's rots en filmde niet in, maar buiten de berg. Re- naat, houdt je liever bij je leest, we houden wel van je films, in vol ornaat: maag delijk Noorwegen, Turkijke zonder sluier, Bretoens pa norama...De sluier ging hier niet op. P.B. Het is verwonderlijkdat, schoenen, truitjes, spuitbussen, casette- recorders, gordijnen, glazen, lederen tassen, b.h.'s en noem maar op een gans jaar niet eens bekeken worden door het pu bliek. Men wil die dingen gewoon niet kopen om meerdere rede nen zoals: te prijzig, gedemodeerd, onbekefd, geen interesse... En plots «winkelweek» ofte in Aalst zegt men «Braderie» En dan even een taalspelletje: winkelweek, week-end- winkelen of winkelstraat of week-endmarkt, gunstkoop- jesmarkt, straatwinkeldag en... of... Alle ingrediënten waren aan wezig tijdens deze winkel week, georganiseerd door de dekenij Nieuwstraat. Een paar handelaars schenen minder tevreden omdat ze tot zater dagnamiddag moesten wach ten met de «buitenverkoop» daar de zaterdagmarktkramers hun staanplaatsen innamen. Heel wat marktkramers bleken dan ook niet in hun nopjes toen ze merkten dat er in de Ni euw- straat zaterdagmorgen meer volk rondliep dan op de hele zaterdagmarkt. Met wat goede wil van beide zijden moeten deze kleine «angeltjes» wel uit het handelsvel te verwijderen zijn. Rond derten uur reden alle marktkramers de Nieuwstraat door (tjdens de normale werk dagen de verkeerde kant uit!) maar de boel raakte strop doordat één van hun kollega's de Nieuwstraat in de normale richtng uitreed. En toen kregen we onze burgen/ader in een stukje politiefeuilleton. Bevelen diskussieren - pleiten - met de assistente van een lid van het Stedelijk Feestkomitee werden zelf draden in de hoogte ge houden door middel van be zemstelen. De draden werden uiteindelijk doorgeknips en na een half uurtje kon de gewone zomerse winkelweekshow doorgaan. Een paar mensen werden onpasselijkdoorde hit te; alle mogelijke soorten arti kelen werden al dan niet op een originele manier aange prezen en meestal ook ver kocht. We zagen: grijpende nanden, ogen met onderzoekende blik ken, keurend, vluchtig uitreke nen hoe groot de winstmarge wel kan bedragen, drinkende en etende mensen, vrijende paartjes, een verloren gelopen kmllebol van driejaar, op koop jes beluste moeders met een sliert ijsjeslikkende kinderen, een zwetende politieagent, een straat vol marktkramer winkeltjes, van kop tot teen be goten met drommen mensen en als pittige bijsmaak een gloeiende, lachende zon. Wanneer denkt de dekenij van de Nieuwstraat eens aan iets NIEUWS, een originele uitga ve, een nieuw Nieuwstraatwinkelweek-end. We zijn benieuwd. K.D.N. naar de Borinage en kreeg daar een voorlopige aanstel ling als prediker. Zijn brie ven uit die grauwe streek staan vol levendige beschrij vingen. Vincent ging mee diep onder de grond om vrouwen, kinderen en paar den in het schamele licht aan het werk te zien. Het was ook in dietijd dat hij het thuis bewoonde te Cuesmes dat momenteel een restau ratie toe is dankzij de akties van het 'Comité Van Cogh'. Gedurende een periode van negen maanden laat hij niks van zich horen. Dan begint hij zijn eerste tekeningen te maken van mijnwerkers en hun omgeving en dat op 27 jarige leeftijd. Van Cogh heeft Vincent gevonden. Gedurende de winter bleef Vincent in Brussel waar het hem spoedig te duur werd en besloot de zomer bij zijn ouders door te brengen. Van dan af stort hij zich energiek op zijn werk. Hij schrijft: «Tot 5 maal toe heb ik een boer met een schop gete kend, in allerlei standen, tweemaal een zaaier; verder een herder bij zijn stok ge leund ik sta nu nier meer zo machteloos voor de natuur als vroeger». Een van de meest opvallende werken is wel de geroemde 'Zaaier'. Hierin lukte het hem ver wantschap, woede en de wrede menselijke wèrkelijk- heid in zijn tekeningen weer te geven. Mislukkingen op amoureus vlak werden hem ook niet gespaald. Een we duwe die hij had leren ken nen en waarmee hij woq trouwen kon niet tegen zijn avances. Vincent reisde de gevluchte dame achterna maar toen zij hem tuis zag aankomen rende zij naar buiten. Haar ouders vertel den hem dat het onmogelijk was haar te zien daarop stak hij zijn hand in de vlam van de lamp en eiste haar te spreken gedurende de tijd dat hij de pijn kon verdra gen... In 1885 gaat hij terug naar de domineeswoning van zijn vader die pas een nieuwe dorpsgemeenschap onder zijn hoede kreegDaar werkt hij aan landschappen, stil levens en portretten van boeren. In datzelfde jaar maakte hij wat men nu ge- makkelijkheidshalve noemt 'zijn eerste meesterwerk'. Acht maanden na de dood van zijn vader verlaat Vin cent Nederlander voor goed. In Antwerpen laat hij zich inschrijven aan een officiële kunstakademie. Dat leverde alvast één resultaat op: hij begon genuanceerder te denken over kleuren. In de musea en kerken bestu deerde hij de heldere kleu ren van Rubens en hij was daar zeer van onder de in druk. Zijn eigen werk werd dan ook helderder van kleur. Een jaar later valt hij- te si tueren in Parijs. Voor het eerst ziet hij de wereld van Manet, Degas, Cézanne, de impressionististen, de poin- tillisten. Al deze indrudkken verwerkte hij tot en met de Japanse kunst. Vrolijkheid en lichte kleuren overspoel den zijn werk. In de lichtstad woonde hij bij zijn broer Theo in, in Montemartre. veld. Daarin waren deze gron den bestemd voor sociale wo ningbouw. Het gedeelte dat nodig was voor de bouw van het ziekenhuis moest hier uit gelicht en voor openbaar nut verklaard worden. Dit lukte en bij Koninklijk Besluit in maart 1975 werd de grondverwerving definitief. 'n Volgende stap was de ont eigeningsprocedure. Een KB regelde deze kwestie dij hoogdringendheid. Het «Tweede Komitee tot Aankoop van onroerende goederen voor rekening van de Staat» (Gent) werd belast met de onteigenin gen. Het zocht de eigenaars op, maakte de infrastruktuur en de schatting van de onteige ningen op en bepaalde ook het totaalcijfer van heel deze ope ratie. Men kwam tot 41.000.000 F. De onteigenin gen konden dus beginnen. Echter niet zonder de begrijpe lijke moeilijkheden met de on teigenden, die hun gronden fors in waarde meenden te zien dalen. SPOEDGEVAL Om het in medische termen te zeggen: het nieuwe ziekenhuis had een moeilijke bevalling ge kend. Maar nu was er weer hoop. Men verzocht de Ge meentedienst wat spoed ach ter de werkzaamheden te zet ten. En men eiste eike maand een «staat van de vorderin gen». Om geen tijd te verliezen werden de voorontwerpen van elke verdieping zeven bo ven en één onder de grond onmiddellijk naar het ministerie van Volksgezondheid doorge stuurd Sedert men in 1971 voor de eerste keer kontakt had opgenomen met het minis terie van Volksgezondheid, was er dus al heel wat weg af gelegd. De weg is inderdaad soms zeer lang Bij elke aanvulling of wij ziging moet men steeds de zelfde haltes aandoen: Ge meentedienst, kommissie, gemeenteraad. Provinciaal Bestuur, Stedebouw. Volksge zondheid. plus nog andere diensten zoals Brandweer. Vervolg volgende week -Het grote aantal aanwezigen vorige woensdag tijdens die ^5|od-allemachtig-mooie-nacht in de plaatselijke akademie vas kennelijk wel geïnteresseerd maar bestond toch ook sluidelijk uit gelegenheidsbezoekers. De nacht wilde maar liet vallen, die nacht, en zodus stona men daar urenlang op lat prachtige pleintje rondom de dikke beuk. Op initiatief an de akademie zelf werd er het leven van Vincent Van ïogh op doek geprojekteerd door Renaat Van Dessel, ook af •n toe medewerker van de on-Vlaamse v.z.w. 'Exploration |u Monde'. MPRESSIONISTISCHE J SCHILDER MET EEN I EXPRESSIONISTISCHE IfcrOETS Vincent Van Gogh en dat schrijf ik hier voor de laatste teer- werden zowat 1700 verken bewaard. Hij sig- ieerde zijn werken moet •Vincent'alsof hij liefdevolle serichten verzond aan ie- nand die zo goed zou willen •ijn hem als vriend te aksep eren. Zijn vader was predi- jant in een kleine Neder- andse Hervormde geest. 3ij-fincent werd uitermate be poederd doordat zijn moe- alstler vóór Vincent een zoon t lad verloren. Het gezin Vna ert,3ogh had nog twee jongens in drie meisjes. Eén broer de-vas van tel voor Vincent: 'heo. Zonder de financiële lof-in morele steun en het be grip van Theo zou Vincent een kortstondig leven zijn beschoren. GENTLEMAN VINCENT Toen hij twintig was ging hij naar London op kantoor en vond een kamer bij een Franse weduN/ve. In London zwierf hij vrolijk rond en maakte boottochten op de Theems en kocht zelfs een bolhoed: in zijn brieven aan Theo:«...men kan waarlijk niet zonder in London». In 1875 werd hij overgeplaatst naar Parijs. In januari '76 werd hij ontslagen en zo kwam een bruusk einde aan de opleiding van zes jaar als kunsthandelaar. In augus tus 1878 werd hij voor korte tijd ingeschreven aan een lekenpredikersschool te Brussel. Wat later trok hij u'zt'Uif! keuvelen nu de film van Vieent Van Gogh (RV) kKTUELE TOESTAND EN PLANNEN )ij veel Aalstenaars en omliggenden heerst er onwetendheid omtrent de bouw van het nieuw itedelijk ziekenhuis op de Siesegemkouter. Om hierin klaarheid te krijgen, gingen wij enige ragen stellen aan de bron. Die bron is, zoals u weet, de KOO-AALST. let is misschien nuttig de sa- nensteliing van de huidige .ommissie toch even in herin- ering te brengen. Voorzitter: Rousseau; sekretaris: L. 'onnet; ontvanger: J. De >met; bestuursleden: R. Guns, De Veylder, V. Coessens, R. fan Hover, F. De Decker, J. fan Droogenbroeck, F. De ïrul. Het bestuur wordt ver- leeld in vijf komitees: Steun, tejaardenhulp en warme naaltijden. Rustoord, Werken m Eigendommen, Financiën rn Personeel Terwijl deze lomitees, volgens de behoef- en. kunnen veranderen, is er én wettelijk bijzonder komitee ran het ziekenhuis: vijf leden an de KOO, de admmistra- eve direkteur van het zieken-, luis. het technisch dienst- oofd, de chef van de nursery *n de voorzitter van de me- ische raad. /OORHISTORIE 1s lang voelde men de be- loefte aan een nieuw zieken huis aan. Het is de vorige KOO iiie de wagen aan het rollen bracht. Zij nam in.de jaren 1969-1970 een optie op een in- terkommunale Kommissie. Men dacht toen aan een inter- kommunaal ziekenhuis. De onderhandelingen met de om liggende gemeenten die toen plaats hadden, zijn helaas af gesprongen. Laat ons braaf zijn en enkel zeggen: er waren interkommunale moeilijkhe den Er werd dus over geen ziekenhuis meer gepraat. Hoewel, en daar legt de hui dige kommissie de nadruk op, de vorige kommissie zich bij zonder had ingespannen om toch enig resultaat te behalen. De huidige KOO heeft dan de draad terug opgenomen. Ze liet wel het idee van een inter- kommunaal ziekenhuis vallen en dacht gewoon aan een ste delijk ziekenhuis. De kommis sie heeft bijzonder hard door gewerkt en heeft ook inder daad een schitterend resultaat bereikt: het ziekenhuis komt er! Maar het verliep allemaal niet zo gemakkelijk als we het hier schrijven Men stond soms voor torenhoge hindernissen. Als architekt had men de «Ge meentedienst» genomen. Dit is een architektenbureau dat voor openbare diensten werkt. De KOO kon de gemeente dienst moeilijk voorbij lopen, omdat men toch bij het Ge meentekrediet zou moeten le nen. Men is echter niet altijd even gelukkig geweest met de service van dit architektenbu reau. Meermaals heeft men het bureau hardhandig moeten aanpakken, wilden men enige vordering maken. ONTEIGENING VAN GRONDEN De grootste moeilijkheid was aanvankelijk wel de grondver werving. Het bouwdossier was toen reeds geopend bij het mi nisterie van Volksgezondheid. Bij de KOO kwam plots de la- konieke vraag binnen of men reeds eigenaar was van de gronden. Zoniet, kon er zelfs aan plannen maken niet ge dacht worden. Allereerst was er het Bijzonder Plan van Aanleg nr. 9, Beek-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 11