Karei Van der Meirsch, ken je hem? Een hoek voor een boek Poiqnéede Dollars E 24 - 2-7-76 - De Voorpost Het was de eerste keer dat wij die naam hoorden tenminste als zijnde kusntenaar, want de familienaam is zo kourant in onze kontrijen dat men zeker al iemand met die naam tegen het lijf gelopen is. Nochtans, de man in kwestie en zijn nakomelingen spreken de naam op zijn Duits uit, zonder dei in aanmerking te nemen. Enfin, het bijzondere van deze man zit hem niet in de naam dan wel in zijn talenten en verworvenhe den. De oorzaak van het plotse licht op deze figuur, zijn verjaardag, 90 jaar nog wel, en nog steeds aktief. DE OUDERLING Nee, niet direkt een beeld vor men, niets veronderstellen, niet dezelfde fout maken zoals hij een opleiding te Aalst geno ten. Hij zegt over die akademie- tijd: «°toen waren het nog echte is. Het moet een spel zijn rond de hoofdtoon, een harmonie. Als hij over de kleuren in een schilderij spreekt heeft hij het over trillen, zinderen, vibreren. Bij de jonge modernisten zijn er weinigen die hem aantrekken, met zijn kriteria kan hij bij hen niet meer terecht. Er zit geen harmonie meer in. Ook als hij oordeelt over moderne muziek struikelt hij met dezelfde formu leringen over nochtans klin kende namen, de melodie is soms goed, maar toch steekt het stuk vol fouten. Hij vindt in de hedendaagse kunst, zowel in de muziek als in het schilde ren weinig akkoorden, het wetmatige is eruit. Het zoeken achter fouten drijft hem bij het vinden daarvan tot ontgooche ling, waar hij zich dik in maakt. De jongeren wensen ook geen raad. Voor de broodwinning heeft zijn vrouw steeds gezorgd, al hoewel hij zich kwa verkoop van schilderwerk en als muzi kant niet onbetuigd liet. Maria De Groot deed ook in muziek, een heuse muziekwinkel. Er was iets speciaal aan die mu- ziekzaak, een pittoresk feit. dat nu ondenkbaar is, direkt ver bonden aan die zaak was een specerijenwinkeltje waar de zelfde patronne achter de toonbank stond. DE NATUURMENS De 90-jarige Karet Van (Ier Meirsch en echtgenote, fier hij één van zijn werken (RV Het landschap neemt de be langrijkste plaats in zijn oeuvre in, hij is er trouwens het meest bedreven in Een «paysage» van zijn hand boeit, het is niet doodgeschilderd. Hij tracht de veranderingen in de natuur weer te geven, wat er zich al- Roy Carr en Tony Tyler: The Beatles. Het volledig platenverhaal. Uitgeverij H.J.W. Becht, Amsterdam 1975, 128 blz., prijs: 325 fr. (in België verspreid door Boekhan del Diogenes, Antwerpen). ik. Karei Van Der Meirsch is al lerminst een verschrompeld seniel ventje alhoewel die er ook mogen zijn zijn gestal te, het gave gezicht, lichtjes blos op de wangen, zijn bewe gingen, de intonatie bij het ver tellen, gedragingen en eigen schappen die men zou ver wachten bij een vroegtijdig van renten profiterende zakenman. Van Der Meirsch, die op 29 juni 90 jaar wordt heeft het geluk zijn vrouw ook nog in, zo te zien, goede gezondheid bij zich te hebben. Misschien is deze vrouw, Maria De Groot, wel de steunpilaar geweest om tot deze gezegende leeftijd op te klimmenWij mogen ons wel gelukkig prijzen, de voornaam ste zaken die nodig zijn om tot dat aantal jaren te geraken, in optima forme dan nog wel, zijn volgens de heer Van Der Meirsch: eerstens «aan alles zijn vagen», en tweedens «veel in de natuur zijn». Wee rom iemand die door zijn zin te doen en te «leven» een ge zonde leeftijd bereikt, zelfs met gebruik van tabak, in kontra- diksie tot vele kankerspecialis ten. MUZIEK EN SCHILDEREN Zoals het voor de hand ligt bij een geboren Aalsten aar zal die eerst kwa studies proberen aan zijn trekken te komen in zijn eigen stad, zo deed ook Van Der Meirsch die eerst aan de muziekakademie van onze stad studeerde om zich nadien te Gent te vervolmaken. Ook op plastisch kunst gebied heeft ambachtslui die doseerden, stuk voor stuk mensen die hun stiel kenden». De heer Van Der Meirsch houdt er nu wel enigs zins eigenaardige ideeën op na wat betreft kunstonderwijs. Op timaal voor hem zou zijn dat de leraar zelf in de klas zou wer ken, een soort veriengenis van het atelier, waardoor de leer ling direkt zou gekonfronteerd worden met het goede voorbe eld. Eigenlijk is gans de familie al tijd bedrijvig geweest binnen de perken van het artistiek be roep. Ook zijn broer was aktief in muziek en schilderen, hij haalde zelfs een tweede plaats in de prijs van Rome. Een paar flarden van zijn beginperiode herinnert hij zich nog wel. Hij was reeds getrouwd toen hij zijn werken voorstelde aan pa ter Thijsmans die zelf als schil der bedrijvig was en die het werk van Karei hoog aansloeg, In het begin stortte hij «zich op het kleuronderzoek, de kleu- renharmonie. Vele oefeningen en eksperimenten werden op dit vlak verricht, zo werd een «tableau» van Rubens afge schilderd in totaal andere kleu ren, het resultaat was even be vredigend. Tijdens het gesprek springt de heer Van Der Meirsch steeds van het onderwerp schilderen op muziek, soms gebruikt hij specifieke termen van de ene matière voor de andere. Hij zegt zelf ook; «Iemand die mu ziek kent begrijpt beter wat schilderen is». Inderdaad de kompositie in een kunstwerk is evenmin gevat uit te leggen zoals dat bij muziek het geval Als wij de krantekoppen van de jongste dagen mo gen geloven, dan zijn de Beatles terug aardig op weg om de hitmakers van...1976 te worden! Met revival-materiaal als «Help, «Yesterday», «Hey Jude» e.a. rukken zij op in de Engelse Top-100 waar van zij de zo begeerde eerste plaats met «Hey Ju- de» in hun bereik ligt! Nochtans is de naam van de Beatles onafscheidelijk verbonden aan dé jaren zestig. Zoals de samen stellers van het boek The Beatles in hun woord voor af terecht opmerken, kan niemand ontkomen aan de indruk dat de Beatles op zijn minst «De oorzaak schenen te zijn van talloze veranderingen in onze smaak en ons gedragspa troon, zoals die in de jaren zestig tot stand kwamen» (blz. 5). Zij laten de vraag in het midden of de Beatle- formatie zo'n grote rol speelde bij die massale be wustzijnsverandering. Zijrr kunnen wel met hun inven tarisatie een studie die een antwoord op de gestelde vraag zou brengen, helpen vergemakkelijken. Immers zer hebben gepoogd een zo volledig mogelijk over zicht van het leven en werk van de Beatles te brengen. Daartoe waren ze goed ge plaatst als redacteuren van New Musical Express! Nochtans heeft de over zichtelijkheid niet geleden onder hun drang naar vol ledigheid. Hiertoe gingen Carr en Tyler over tot het periodiseren van de Beatles-geschiedenis. Het aantal markante periodes hielden ze dan nog be perkt! Het «Intro» - gedeel te schetst de ontwikkeling van schoolgroepjes tot de Silver Beatles en later tot eenvoudig de Beatles met hun eerste sucessen, hun typisch kapsel en ..ruzies waarbij Ringo Starr op daagt. Naast Liverpool lag ook Hamburg ten grond slag aan hun eerste platen-, concert en- opname. De aanloopjaren, de twée- de periode (1962-1963) luidde de doorbraak in voor de Beatles als be roepsmusici met landelij ke erkenning. Op de En gelse hitlijsten prijkten ze vlug bovenaan o.a. met «Love me do», «Pleased please me», «Twist ands shout». Ze toonden zich meesters in het schrijven van origenele, memorabe le commerciële popsongs. De muzikale structuur zat vol stilistische kunstgre pen en vondsten. De Beatlemaia leidt van landelijke tot internationa le roem 1 (964-1966). De po pulariteit van de Beatles werd gecommercialiseerd met de verkoop van allerlei produkten als speldjes, souvenirs, gesigneerde fo to's enz. Op tournees wor den ze uitbundig onthaald. Ze treden op in succesrijke films en TV-shows. John Lennon schrijft zelfs best sellers. Hysterische tafe relen en rellen gaan samen met hun optredens zodat ze meer en meer afzien van tournees en persoonlijke optredens om zich des te beter en uiteindelijk uit sluitend te kunnen con centreren op studiowerk. De studiejaren (1967-1970) leveren een serie feilloze studio-elpees waaronder Sgt Pepper's lonely haerts club band geprezen wordt als hun grootste techniche presta tic. Ze komen in contact met de Indiase mystiek waarvan ze bewe ren de goddelijke leiding te ondergaan. In 1968 scha kelen ze over naar solo-al bums. Ze slaan hun tenten op in hun eigen Beatles- bedrijf Apple te Londen. Ze krijgen last van de poli tie wegens drugverbruik en bezit. De solojaren, perio de met informele en forme le ontbinding van de groep (1971-1974) had als enig resultaat een groot aantal individuele elpees. Ze ge ven benefieftvoorstéllin- gen voor allerlei filantro pische doeleinden als hulpverlening aan gehan dicapte kinderen of de ge troffenen van Bangla Desh. De moeilijkheden stapelen zich echter op (o.a. uitwijzingsbevel uit VSA voor John Lennon, weigering verlenging pla tencontract). In het «Uitro»-gedeelte vra gen Carr en Tyler zich af of het ooit nog tot een reünie van de groep komt. In te genstelling met de huidige speculaties (ingevolge de nieuwe Beatlemanie in 1976) achten ze die bijna totaal uitgesloten. In als bijlagen te bestempelen gedeelten sommen ze nog de Amerikaanse Beatles platen op evenals hun zo genaamde witte platenuit- gaven (met stukjes van op tredens, onuitgebracht studiomateriaal, radio- en tv.-uitzendingen, improvi satie enz.) en de succes sen van hun «meeëters» en de groepen die in het kiel zog van de Beatles mee dreven. Bovenstaande summiere opsomming is slechts een greep uit de massa vermel de evenementen. Noch tans komt het geheel niet over als een saai geheel, integendeel! Hiervoor zor gen het koppelen van de beschrijving van de gede tailleerde levensloop (met hun ruzies, processen, liefdes, bevliegingen, uit dagingen) met het vakkun dig gedegen en chronolo gisch bespreken van alle utigebrachte opnamen. Ook de markante uitspra ken van de Beatles die Carr en Tyler erin opgenomen hebben, verluchtigen de tekst in belangrijke mate. Afwisseling wordt ook ruimschoots geboden door de talrijke posters en foto's van de Beatles in alle mogelijk poses op alle mogelijke ogenblikken en de reprodukties van alle platenhoezen (ja zelfs van de onverbloemfr naaktfoti van John Lennon en Yoko Ono op «Two virgins»..). Terecht hebben dan ook de samenstellers van dit boek dit historische beeld de ondertitel van «het volledig platenverhaal» meegege ven. Terwille van de aanschou welijkheid, de volledig heid, de objectiviteit, de overzichtelijkheid durven wij deze publikatie aan alle Beatlefans aanbevelen, te meer daar het formaat er van zich gemakkelijk leent tot het samen opbergen met hun geliefde beatle- grammofoonplaten. Ook door de huidige nieuwe Beatlerage zal het overige jongere publiek er wellicht ook door aangesproken worden. Paul van den Wijngaerde aardig stukje piano (RCV Karei Van der Meirsch speelt ook nog et lemaal afspeelt, de elementen die er huis heouden. Zijn doe ken en pastels zijn kordaat, in een vlugge handeling op de ondergrond gezet. Het moet een impressie, een uitbarsting zijn] Hij vertoefde veel in de na tuur, de mannen van Latem kende hij goed. De vrienden waar hij mee optrok zijn nader hand nog betrokken geweest in wat zich tijdens maar vooral na de bloeiperiokde in Latem af speelde. Schelck en Piron, die later met de dochter van Vale rius De Sadeleer huwde, wa ren zijn makkers. De jongere Schelck is nog steeds een trouwe bezoeker en koper van zijn oudere kollega. Benijdenswaardig, zoals deze man zich steeds heeft kunnen vrijvechten. Hij was altijd weg, verklaart zijn vrouw, hij dacht niet eens op de patatten. Hopelijk kan de heer Van Der Meirsch nog lang van de natuur genieten. Wij hopen tevens dat hij op zijn idee van niet meer te eksposeren terug komt zodat de stad eens een beter schil der, al is het dan van land schappen, te zien krijgt. JAN DE NIJS OFAFISTFULOF DOLLARS van Sergio Leone (1965) met Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Gian Maria Volonte. Een oerdegelijke spaghetti-western van de zuiverste soort. De hand van de meester is natuurlijk duidelijk te herkennen. Leone is echt wel de specialist van dil genreen dat maakt zijn films, die op zichzelf eigenlijk vrij onbenullig kunnen worden genoemd, voor een groot publiek genietbaar. Altijd hebben ze dat barokkq Italiaanse tintje en een flinke brok ironie. Het best^ bewijs van de kwaliteit van Leone's films is wel dat ze elk jaar weer hernomen worden, telkens weer met stijgend sukses. Als je er ooit één van gezien hebt kan je ze wel allemaal zien. Ze lijken enorm op elkaar en toch zijn ze zo verschillend. Wat ook erg boeiend is is het visuele aspekt var Leone's westerns. Totaal anders dan de Amerikaans* spullen: erg lang aangehouden shots, veel en lange vloeiende bewegingen en prachtige close ups. Een aanrader van jewelste natuurlijk! (cinema Alfa, helaas) Even mijn papiertje zoeken, dat moet hier ergens tussen de lege flesjes rondslingeren. Warempel, daar heb je het. Op het eerste zicht is het niet veel zaaks deze week, één herneming uitgezonderd, daar begin nen we dan ook dadelijk mee. ZORRO van Duccio Tessari (Frans-Italiaanse koproduktie 1974) met voornamelijk Alain Delon Het is ondertussen geen geheimpje meer dat Delon, (die tevens mee producent van deze miskleun is) zich! laten inspireren heeft door het enthousiasme van zijn zoontje. Dat jongetje was knettergek van die geheim zinnige figuur en Delon dacht dat Zorro best nog eens ten tonele kon worden gevoerd. Zo gezegd zo gedaan. Het resultaat is alles samen echter pover uitgevallen het grootste deel van de tijd zit je naar Delon's smoelwerk te turen, daar waar het eigenlijk overZorroj^ had moeten gaan. Wij zitten er natuurlijk mee, of we? tevreden zijn is een andere vraag. «Zorro» met Delon is in feite een flauw afkooksel van wat Zorro vroeger was: hier en daar springt hij nog wel eens sensatio-r neel op paar dat nog steeds trouw achter het muurtje L0 staat, maardaareindigt de Zorro-mythe dan ook mee. L, Jammer, maar waar. |e[ Eén pluspuntkinderen toegelaten. tei (cinema Palace) lu Guy dip Er

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24