TAPIJTEN HEREK
EEN MUSEUM VOOR FOLKLORE EN KARNAVAL
WANDEL- EN ZOEKTOCHT
K.A.V.
SEKRETARISSEN EN ONTVANGERS
VAN NIEUW AALST
HOUDEN VERKENNINGSTOCHTEN
IN DE 9 GEMEENTEN
HONDERDEN DODEN
IN HET ASTRIDPARK
6 - 2-7-76 - De Voorpost
Als men in Aalst over folklore spreekt denkt iedereen vrijwel onmidellijk aan karnaval.
Inderdaad onze andere folkloristische groeperingen en evenementen verbleken in verge
lijking met het grote vastenavondfeest of maken er zelfs deel van uit.
Indien het toe een folkloremuseum zou komen is dit zeker niet de eerste instelling van die
aard op het kontinent, zelfs niet binnen 's lands grenzen, de idee werd hier trouwens ook
reeds meer dan eens naar voor gebracht.
Aan verschillende mensen die
iets met karnaval te maken
hebben werd gevraagd hun
idee in verband met een folklo
remuseum mee te delen, be
halve de heer Singelijn, die
dacht daar moeilijkheden door
te krijgen, was de medewer
king spontaan.
Zondag 27 juni 1976 startte om 15 uur vanuit het sociaal centrum
derSint-Jansparochie Immerzeel een wandel- en zoektocht inge
richt door de K.A.V.
De zon was alvast van de partij
en toen we om veertien uur een
kijkje gingen nemen, vonden
we een gesloten, in de zon
bradend sociaal centrum.
Tegen 14.30 uur kwam familie
per familie binnengewandeld,
trachten naar de koelte van de
gelagzaal en de verkwikkende
frisheid van een koel glas vier
of een fruitsapl Wedervaren
van vroegere zoektochten,
Aalsterse grappen en grollen
over de hitte, bedenkingen bij
het komende zweet, vulden het
centrum.
Een dertigtal wandelaars -
mooi getal voor zo'n hete zo
merse zondag wandelden
zoekend de Rerum-
Novarumstraat door, voorbij
een vervallen kapelletje en
kregen een prachtig uitzicht op
de zomerse velden en weiden
van en rondom het vliegplein.
Op weg naar de Kluiskapel
werd er even gedacht aan de
typische «Fluitjeskermis». On
danks de enorme droogte bor
relde het bronnetje legenda
risch verder. De Affligemdreef
door naar het «Hof ter Klui
zen». Een paar kleine mannen
worden moe - vaders drinken
een pintje meer en zweten het
nadien weer uit tijdens de tocht
door het pajottenland. Tussen
de hoplichtingen komen we
aan de Weimeersch beek. Da
abdij werd gesticht door roof
ridders. Voor de ingang van de
abdij krijgen we een heerlijk
gezicht op het prachtige heu
velland. Werken van barmhar
tigheid nadat we de historiek
van de albdij bewonderden op
een muurfries picknicken -
dorstigen laven - spelletjes
spelen - familiale toneeltjes -
beentjes buiten in een zono
vergoten stukje Vlaanderen.
Zon-families klein en groot -
iedereen wandelt mee, puz
zelt, lost op, slentert richting
Moorsel - weer Affligemdreef -
de Zandberg - Imrtierzeeldreef
eindelijk een pintje.
We wandelen - speelden -
dronken en tenslotte won ie
dereen op zijn minst de prijs
van de vriendschap.
K.D.N.
klaar voor de wandeltocht aan het Sociaal Centrum Invnei-ecl IJM
KEIZER KAMIEL
Deze karnavalist erkend ook
dat het idee niet nieuw is en dat
de eerste initiatiefnemers de
heren De Bisschop en Singelijn
waren. Deze twee mensen
zouden inderdaad de juiste
promotoren voor een folklore
museum zijn, enerzijds we
gens hun medewerking aan
het winterfeest alhier en an-
derzijjds omwille van hun or
ganisatietalenten. Beide heren
hebben reeds veel dokumenta-
tie en kennis vergaart omtrent
folklore en karnaval en het nut
van het behoud daarvan voor
de toekomst.
Volgens de heer Sergeant
vonden het duo De Bisscop-
Singelijn noch echter geen ge
schikte ruimte om een derge-
mokl isei o, p.der te brengen
alhoewel er reeds honderden
attributen ter hunner beschik
king zijn.
Het «Aalsters kamavalverbond
v.z.w.» besprak reeds eerder
dit initiatief en zou desnoods
wille meewerken wat betreft de
gratis begeleiding der bezoe
kers met deskundige uitleg,
ook voor bewaking zouden
deze mensen willen instaan. In
het verleden werkten ze mee
aan de vrijetijdsbestedingsten
toonstelling waar men zich niet
van de indruk kon ontdoen dat
bezoekers wel degelijk een
grote interesse opbrachten
voor wat meer dan 40 kama-
valgroepen aan vernuftigs
hadden voortgebracht.
Wat betreft de bezienswaar
digheden geen probleem,
aangezien elke groep ieder
jaar nieuwe zaken voortbrengt
wat reeds na korte tijd een
schat aan karnavalattributen
oplevert. Voeg daarbij nog de
talrijke karnavalfiguren en per
sonaliteiten die elk over een
ontstellende hoeveelheid do-
kumentatiemateriaal beschik
ken omtrent karnaval, zoals het
hier en in het buitenland wordt
gevierd. Het komt er nu op aan
verkoopt wegens veranderingen in
magazijn rollen tapis-plain 30%
Wol geweven gebloemd tapis-plain 4 kleuren
normaal 1200 nu 840 F de m2
Gebloemd tapis-plain bedrukt T4 zeer sterk 5
kleuren - normaal 385 F nu 270 F de m2
Wol berber T4 normaal 750 F nu 525 F de m2
Tapis-plain T4 extra zwaar 3 kleuren normaal
480 F nu 330 F de m2
Tapis-plain T3 drie kleuren geschikt voor alle
gebruik normaal 285 F de m2 nu 200 F de m2.
Velours T3 vier kleuren normaal 350 F nu 250
F de m2
Leveren gratis - door ons geplaatst 40 F
de m2
Daarnaast nog alle merkartikelen te ver
krijgen zoals Heuga - Desso - Cabrita -Ber-
- Louis De Poortere - Richelieu -
Lano - Sommer enz.
Coupons aan belachelijke prijzen
Opgepast I De eersten hebben de meeste
keuze!
Tegels
50 x 50 Heuga 800 - geschikt voor alle gebruik
grote voorraad in alle kleuren - normaal 585 F -
nu 396 F de m2 of 99 F 't stuk.
Tegels 45 x 45 wasbaar in machine uiterst
geschikt voor badkamers en slaapkamers 96 F
per stuk in alle kleuren in voorraad.
Mechanische tapijten 500 m2 toonzaal 1e ver
diep.
Enorme keuze in alle afmetingen klassiek of
modern-70x140-60x120- 100x200- 120 x
180- 150x220- 170x240- 160 x 230-200 x
290 - 200 x 300 - 240 x 340 - 250 X 350 - 300 x
400- Ronde 120- 145-150- 200- 250- Ovaal
145 x 200 - 170 x 240 - 200 x 300 - Grote keuze
in Chinese en oosterse tapijten.
Leveren en presenteren gratis!
Alsook einde serie tapijten 30% modern en
klassiek, alle einde serie tapijten zijn apart ge
tekend op het eerste verdiep.
TAPIJTEN HEREK
De grootste speciaalzaak in de streek van
tapijten en tapis-plain
1000 m2 toonzaal
Molenstraat 28A Aalst 9300
Te. 053-70.19.03.
Open alle dagen van 9 tot 20 uur - ingang
vrij - zondag sluitingsdag.
ZOUTSTRAAT
KATTESTRAAT
ZESHOEK Uendermonde
HEREK
al de krachten die iets in de
aard van een kamavalmuseum
willen verwezenlijkt zien sa
men te bundelen. Reeds lang
genoeg hebben verschillende
organisaties en personen het
touwtje langs hun karnavalkant
willen trekken en voor dit doel
is dat zeker niet gewenst.
Keizer Kamiel zou zich geluk
kig prijzen in onze huidige kar-
navalkonjunktuur het nog te
kunnen beleven... ons kama
valmuseum.
PETRUS MOEREELS
Piet, zoals iedereen hem
noemt, erkent ook dat het kar-
navalfeest in Aalst het sum
mum van de festiviteiten is, het
is een dinamisch, echt en le
vendig folkloristisch gebeuren.
Hij ziet geen reden om geen
folkloremuseum in te richten,
waar dan een ruimte plaats aan
het kamavalgebeuren zou
moeten worden voorbehou
den, met dien verstande dat de
toegemeten ruimte de moge
lijkheid zou bieden de evolutie
van het karnavalfeest te vol
gen.
MARC DE BRUYN
Als beeldhouwer en leraar aan
onze stedelijke akademie is dat
onderdeel van het plastisch
scheppen heeft De Bruyn
reeds veelvuldig meegewerkt
aan kavalkades. Het is mede
dank zij hem dat de «stoet» tot
een mooier geheel is gewor
den met een betere en artistiek
meer verantwoorde afwerking.
De idee voor een dergelijk mu
seum is bij Mare De Bruyn niet
vreemd, het huist reeds 15jaar
in zijn geest, al die tijd probeert
hij er belangstelling voor te
wekken. Zijn belangrijkste stijf-
veer daarvoor is dat er elk jaar,
na karnaval, een massa mooie
zaken vernield worden of er
gens verwaarloosd rondslinge
ren. Mooie en waardevolle za
ken. al die wagens, al die kle
deren, met zoveel moeite en
tijd gemaakt, vertegenwoordi
gen een schat aan moderne
volkskunst en een ernstige
som uitgaven en werkuren.
Mare Stelt voor: zou het dan
niet interessant zijn, na elke
karnaval, enkele van de beste
wagens (al was het maar ge
deeltelijk) met een paar bijho
rende kostuums en enkele fo
to's samen te brengen in een
leegstaande fabriek, zoals die
er in Aalst genoeg zijn. Dan zou
men in dezomer aan eventuele
bezoekers van de stad kunnen
tonen hoe Aalst karnaval viert.
De verenigingen zouden dan,
door vergelijking, leren steeds
beter te gaan werken,
Jonge verenigingen zouden
over voorbeelden beschikken
zodat ze niet hoeven te starten
met het slecht geslaagde ek-
speriment. De beste werken uit
het museum zouden een norm
kunnen zijnvoor de juri. De
gemeenschap zou een bezit
rijker zijn.
Zo'n museum hoeft geen nalo-
pertje te zijn van een soortge
lijke instelling in Binche, daar
pakt men het trouwens interna
tionaal aan, men toont hoe
karnaval gevierd wordt, de
werld rond, met de nadruk op
het masker.
Een folkloristisch museum is
hier eerder een tot nu toe ver
waarloosde plicht nakomen te
genover de kamavalwroeters,
die steeds weer maandenlang
hun vrije tijd en nog meer opof
feren om elk jaar opnieuw tot
goede resultaten te komen en
een denderend karnaval moge
lijk te maken.
JAN LOUIES
Zijnde de oudste van het duo,
de minst zotte weliswaarn
maar evenzeer totaal in de
karnavalsfeer opgegroeid. Jan
ziet het groots, een halle zou
niets teveel zijn. Trouwesn de
pretentie van de Aalstenaar
omtrent zijn karnavalfeest is
ook niet zo klein, zodat een
groots museum zeker zou be
antwoorden aan de Aalsterse
■entaliteit. Welke Aalstenaar
vergelijkt zijn karnaval niet met
die van Keulen? Volgens
Louies zouden ganse praal
wagens er onderdak kunnen
en mogen in vinden. Jan geeft
een lijst op van nodige bezittin
gen van het museum:
Koppen die veelvuldig ge
bruikt worden om de spot te
drijven met personaliteiten.
Soms zijn het echte kunstwer
ken, tot nu toe zijn ze verloren
geraakt, zelfs nadata een paar
paar prominenten aan groepen
vroegen deze koppen af te
staan met de intensie ze on der
te brengen in een museum, dit
is onder andere gebeurd met
de Mao en Nixonfiguur van de
Verneipelinkgskes.
Kleding (eventueel op
mannequins)
Fotomateriaal in de aard
van vergrotingen en diaprojek-
ties.
Attributen zoals vlaggen,
affiches, vaandels, liedjestek
sten, en niet te vergeten de le
gendarische reuzen en het Ros
Baitum.
Volgens Jan is het echter niet
opportuun een museum in te
richten vooraleer de groepen
een gerieflijke werkruimte krij
gen.
Minder utopisch (dus bij voor-
baal al een toegeving) is het
voorstel om een kleinere
ruimte in te richten als mu
seum. bijvoorbeeld in: zolder
Oud-Hospitaal, verdiepingen
Belfort, voorgebouwen kei-
zershallen. Zo'n instelling zou
vast en zeker een toeristische
attaktie zijn. en het zou het be
houd van «volkskunstwerken»,
die anders maar een paar uren
gebruitk worden,bestendigen.
Het zal meteen een publiciteit
voor de stad zijn.
PRO EN KONTRA
Is er wel een «voor» en een
«tegen»? Persoonlijk hoor-
denwij alleen pro-stemmen,
maar er zei wel een oppositie
zijn ook, ander zou de heer
Singelijn wel zijn mening heb
ben durven uitspreken. Mis
schien, waarschijnlijk zelfs, za
die tegenwerkende kracht we
het gemeentebestuur heten
De reden van deze tegenkan
ting zal wel moeten gezoch
worden op het finantiële vlak
alhoewel het goed voorstel
baar is dat dit initiatief niet eens
veelduiten hoeft te kosten.
Wij hebben nu al een museum
gehuisvest in het oud-
hospitaal, waar sporadisch eer
evenement plaats grijpt, he
personeel staat er nu al aan d<
klaagmuur wat betreft presta
ties, verantwoordelijkheid ei
noem maar op. Is dit museun
werkelijk open op de aangege
ven uren of is er werkelijk zt
weinig belangstelling voor, da
men er nauwelijks menselijks
beweging kan registreren. Ho
pelijk zal de toevoeging vai
een kamavalmuseum wa
meer leven in de brouwen'
brengen.
Dat zo'n folkloremuseum er
moet komen staat eigenlijk buil
ten kijf.
ledereen moet toegeven
men als inwoner van deze stat
zich vereenzelvigd met de kar
navalfestiviteiten. Indien, op de
vraag vanwaar je afkomstij
bent niemand gelukkig is me
de naam van de stad Aalst als
antwoord, dan kun je er not
altijd karnaval aan toe voegen
want dat is het enige wat Aals
klank geeft.
Veel mensen denken nu reedsj
in positieve zin over het idee]
staans zelfs reeds jarenlang te!
watertanden. Zo'n museum
zou in elk geval veel nuttiger en:
levendiger zijn dan het huidige,
gezien de rol die dit feest in ons
leven steelt moet er daar wat
meer aandacht aan besteed
worden dan aan muffe, saaie
historie. Trouwens zo'n on
derwerp biedt tal van mogelijk
heden wat betreft het schetsen
van verleden en heden, de te
genstellingen, verhoudingen
en veranderingen, die op zeer
didaktische manier kunnen
voorgesteld worden. Monu-j
mentenzorg vecht dikwijls voor
het bestaan van oude gebou-:
wen, die niet steeds de moeite
waard zijn, maar onze folklore]
onze Vlaamse eigenheid dreigt
te vervagen. Hoeveel folklore
is niet ten dode opgeschreven??
BEMERKINGEN
Indien werkelijk aan het idee
gewerkt wordt en indien
paar partijen overtuigd raker
dat het geen metamorf ost
hoeft te zijn, dan zal er zeki
over en weer worden gi
schermd met eisen en onmo
gelijkheden Een onderdi
van deze obstakels zal onget
wijfeld de nodige ruimte zijn]
alhoewel er tal van plaatsen
zijn die op gebruik liggen te
wachten.
Karnavalgroepen neem het in-j
itiatief, vorm een drukkings-j
groep, verenig U en diskuteer
over het hoe, kijk verder in de
toekomst en maak det er in hi
beheer plaats zal zijn voor di
groeperingen
Het zou in elk geval wenselijk
zijn moest iedereen nu stoppen!
met de massamoord op karna-|
valoverblijfselen.
JAN DE NIJS
Nadat de secretaressen en de ontvangers van Aalst, Baarde-
gem. Erembodegem. Gijzegem, Herdersem, Hofstade, Mel-
dert, Moorsel en Nieuwerkerken, samen met hun medewer
kers, 3 maanden lang regelmatig te Aalst zijn samengeko
men om er de nakende fusie intensief voor te bereiden, trek
ken zij er nu op uit.
Op 18 juni ging het naar het
natuurschone Meldert. waar zij
in de morgen ontvangen wer
den door het schepencollege in
het mooie gemeentehuis van
deze faluintjesgemeente Ook
de gemeenteschool, een voor
beeld in zijn soort, werd be
zocht. Waarna men aan de
boorden van Meldert-vijver in
het restaurant de «Mooie Mo
len» de plaatselijke gastrono
mie eer aan deed
's Namiddags stonden nog
twee voorde streek zeerattrak-
tieve punten op de agenda:
een fikse wandeling van 2 uren
door het Krvaalbos en een be
zoek aan de abdij van Affligem.
chiekerk en een bloemisterij te
Hofstade. en aan het industrie
park en het gemeentelijk sport
en rekreatiecentrum te Gijze
gem
Zo zullen mettertijd alle sekrej
tarissen en ontvangers van del
9 gemeenten, die straks nieuw
Aalst zullen worden, mekaars
gemeente vooraf eens bezocht!DE
hebben en wat even belang-j
rijk is elkaar tot goede vri en-j q
den en werkpartners hebben» D
gemaakt nog vóór de fusie hent
tot de samenwerking zal roe- Ven
pen.
PU
I De i
ook
spar
wore
defi
idea
Op 2 juli komen achtereenvol
gens Hofstade en Gijzegem
aan de beurt met opnieuw een
ontvangst en een bezoek op
het gemeentehuis, waarna
verder halt wordt gehouden
aan de geklasseerde paro-
Een titel die u misschien doet
opschrikken maar zeker uw
nieuwsgierigheid wekt.
Maar stelt u gerust, het zijn
maar honderden vissen die
vrijdagmorgen op het water
dreven. Het zijn maar vissen en
wie zit er nu in met een stomme
vis. Dat is natuurlijk een volkse
uitspraak met weinig inhoud. In
een vorig nummer hadden we
het over een nieuw stortplein in
het hartje van Aalst en nu reeds
hebben we de eerste resultaten.
We spreken nu niet direkt over
massamoord want het is niet
abnormaal dat met deze ver- 9®vv
schrikkelijke warmte levende! 9en'
wezens hun geest laten. Wat we
wel aanklagen is dat men een: °®9
dierlijk wezen gevangen zet in 9eK'
een grote stinkende kom water,
die geen afvloeiing heeft en
zeker niet onderhouden wordt.
Een nieuwe taak voor de dieren-
en milieubeschermers voor zoverj
ze hun woorden met daden! J'001
willen onderstrepen. I .00l
het
zou
spa<
aan
zet
De leuze 'Plant een boom' is
afgezaagd, probeer het nu eens
met'Red een vis'.
I.M
dig: