Parnassos of de keet die Aalst niet heeft Een hoek voor een boek KRISTIAAN VAN INGELGEM TE GAST IN BLANKENBERGE EN NIEU WPOORT KOBASS STELT TENTOON TJENS COUTER EN KAREL BOGARD'S HIGHWAY BAND OF DE LUXE VAN EEN ZOMERPOP- KONCERT IN DIDO RUSSISCHE EN BYZANTIJNSE IKONEN MET EEN VERS AI S EEN KERS GERRIT, SANT IN EIGEN ACHTERLAND 24 - 30-7-76 - De Voorpost Afgelopen week verzorgde stadsgenoot en welbekend organist Kristiaan Van Ingelgem twee orgelrecitals aan de Belgische kust. Gedreven door muzikale (en ook niet-muzikale) inte resse paarden we het nuttige aan het aangename en aldus werd onze organist verrast door enkele aanwezigen uit eigen streek! De eendagsreis hield toevallig ook voor ons een verrassing ip. Bij de doortocht door het sym- patieke stadje Damme konden we kennis maken met een jong fenomeen uit de schilderswe reld. Het betreft hier de nauwe lijks eenentwintigjarige Koen Bassez uit Deurle. De diepe in druk die het werk van deze markante persoon op ons na liet noopt ons even uit het re gionale bootje te stappen en het werk van deze jongeling even nader te belichten. Deze tentoonstelling is Bas sez1 proefstuk niet. Reeds op achttienjarige leeftijd zette hij door enkele eksposities te Gent en Sint-Martens-Latem de kunstenaarswereld op stel ten. Publiek en pers spraken unaniem lof over het werk van de kunstenaar, de verbazing om xat een achttienjarige ge produceerd had de meeste jongelui zijn dan nauwelijks de kinderschoenen ontgroeid deed andere, rijpe of beter, ou dere kunstschilders bedenke lijk de wenkbrauwen fronsen. Wat vooral treft in het werk van Bassez (hij tekent zijn werken onder de naam Ko Bass) is de diepe innerlijke bewogenheid, uitmondend in een grandioze fantastiek. De titels die hij zijn werken meegeeft zijn op zich zelf reeds een aanwijzing, een verduidelijking, niet zozeer voor het werk, maar wel voor de innerlijke drijfkracht die aan de basis ligt van zijn pikturale scheppingen. De aandachtige toeschouwer ziet onmiddellijk in dat het hier niet gaat om jeugdig sentiment, maar wel om een weldoordachte leven sopvatting. Titels als Galop der dwazen: het beest als drijf kracht van een doelloos be staan» spreken duidelijke taal en openen tevens de toegan- spoort tot het schilderij in kwes tie. Bassez lijkt ons wel iemand te zijn die moeilijk van be paalde verworvenheden af stand kan doen. Zozijn de ruim honderd (100) werken die we zagen allen op dezelfde leest geschoeid en vormen aldus een homogeen geheel. Opper vlakkig bekeken lijkt het eento nig te zijn, maar als men de moed ertoe heeft elk werk af zonderlijk te beschouwen valt men van de ene verrassing in de andere. Slecht weinig zaken liggen onder het gemiddelde (hoge) peil van Bassez zelf. We raden onze lezers aan om, indien de gelegenheid zich voordoet, (een uitstapje naar Damme is steeds de moeite waard) even binnen te wippen in galerij «De Grote Ster» aan de Markt aldaar. BLANKENBERGE Graag zouden we Kristiaan Van Ingelgem betrappen op een minder goede muzikale prestatie. Tot nog toe is dit on mogelijk gebleken. Het koncert in de dekanale kerk Sint- Rochus van dinsdag 20 juli was in menig opzicht buitengewoon interessant. Enkel reeds de programmakeuze liet een sfeervolle avond vermoeden. Het tweede koraal van César Franck, Johan Alains «Varia tions sur un thème de Clément Janequin» en «Le Jardin Sus- pendus» gevolgd door de Pas- sacaglia en fuga opus 42 van Flor Peeters flankeerden dé verrassing van de avond, na melijk drie eigen gekompo- neerde trios van Van Ingelgem. Van de verschillende komposi ties die we van hem reeds hoorden lieten deze een zeer goede indruk na. Van Ingelgem komponeert blijkbaar netzoals hij improviseert: vlot en met technisch meesterschap. Kon- trapuntiek tot in de puntjes be heerst, en daardoor zeer duide lijk in stemvoering. Het werk van César Franck, waarmee het koncert aanvatte, trof vooral door de pakkende registratie. Hieruit blijkt eens te meer hoe de voorbereiding en het zoeken naar de mogelijk heden van het instrument tot mooie resultaten kan leiden. Van de plaatselijke organist vernamen we hoe de be roemde Amsterdamse organist en klavecinist Ton Koopman bij het openen van de reeks reci tals een mal figuur sloeg enkel en alleen door een geweten loze behandeling van de mu ziek als gevolg van een slecht opgezette voorbereiding. Zo- Deze ondertussen nat geworden komkommertijd is de relatief rustige periode van het achter-de-schermen-werken. Er wordt gepland, ge droomd, gebudgetteerd, getimmerd en zo veel meer. Ook folkkroeg Parnassos heeft een min of meer vast programma klaar. Een geknipte gelegenheid voor ons om te gaan praten met Tuur, een kerel als de Eifeltoren en omwille van zijn «kijk» op de zaken meteen ook één der spilfiguren uit het folkgebeuren in onze streek. Met hem hadden we het over de betrokken Denderleeuwse kroeg, over muziek en over andere koetjes en kalfjes. andere verenigingen zodat Parnassos een oogje werpt naar Aalst. Met hetzelfde knip oogje maakt de folkkroeg haar programma van komend seizoen bekend. Noteren dus maar, het is nooit te laat om folkminded te worden. LOS VAN DE POLITIEK. Op aandringen van een aantal gemeenteraadsleden werd begin '73 een jongeren-kultuurraad opgericht te Denderleeuw. Een vlot werkende raad overigens die evenwel niet kon verhinde ren dat een paar jongeren naar volledige partij-onafhankelijk- heid zochten en het dus op ei gen houtje gingen proberen Tussen het ontwerpen en het realiseren van een maandelijks programma was er echter die welgekende financiële kloof. Kloof die de grondleggers van de latere Parnassos overbrug den met het uitgeven van een tijdschrift. Zjef Vanuytsel en De Mannen Van de Savooistraat zorgden voor een eerste klein- kunsthappening. De eerste toneelplannen werden uitge werkt. Het projekt had vleugels. VAN KAFEE TOT KROEG. In september '74 zeg de groep de kans om aan de Steenweg op Ninove (nr. 145) te Denderleeuw de drinkewinkel «America» over te nemen. Overname die de onafhankelijk heid van de iniatiefnemers enkel kon ten goede komen en die Parnassos de definitieve goeie start moest geven. Omwille van de beperkte ruim te waren de oprichters vrij vlug verplicht de kleinkunstavonden te vervangen door de goedkope re en kwalitatief dikwijls betere folkevenementen. Folkkroeg Parnassos heeft zich op dit gebied mede dank zij de hulp en steun van Leon Lamalle (van de alombekende folkkroeg Malle molen) ontpopt tot een zeer gewaardeerd folkencentrum zo wel in als buiten eigen streek. Ook Aalst, twee steenworpen ver van Denderleeuw ondervond de nodige invloed die er nodig was om een zekere kontinuïteit van dit weliswaar moeilijk maar daarom niet minder boeiend muziekgenre te scheppen. Enke le nog wat voorzichtige iniatie- ven (het financieel risiko, weetjewei van vooral Dido in Erpe en CSV in Aalst kunnen enkel maar worden aangemoe digd VZW PARNASSOS OOK NOG WAT ANDERS. Het elfkoppig bestuur van VZW Parnassos (de drie beheerders zijn Herman De Vuyst, Willie Verhegge en Leslie Dauwe) houdt zich nog wat anders bezig dan folk. De fotoklub neemt een belang rijke plaats in in het aktiviteiten- pakket. er worden allerhande tentoonstellingen georganizeerd (onlangs nog met foto's van onze stadsgenoot Marc Van de Putte), met behulp van' video- recording wil men met een reeks informatieavonden (bievoor- beeld over «Wat is een fusie beginnen enz. Groots opgezet plan is wel de uitgifte van een trimestriëel informatieblad op 5.000 eksem- laren met als doel het scheppen van een medium zowel voor VZW PARNASSOS als voor de doorsnee Denderleeuwenaar, Men zal hiertoe zorgen voor o.m. een kinderbladzijde en een lezersrubriek. Ook hier zoekt men een volledige onafhanke lijkheid van elke mogelijke politieke partij, zodat op een zo objektief mogelijke wijze kri tisch over het leven in Dender leeuw kan worden geschreven. Andere plannen zijn het op richten van een 8 mm-filmklub, zorgen voor konferences (men denkt aan L.P. Boon). Arthur Praet over deze diversiteit «Wij hebben niet de pretentie een grote massa te willen aan trekken, maar wel voor ver schillende soorten aktiviteiten genoeg belangstelling te vinden. We zullen misschien vier of vijf totaal verschillende publieken hebben. Vandaar dat het moge lijk wordt bievoorbeeld eens een wielrenner uit te nodigen om over zijn leven als sportman te praten.» MET EEN KNIPOOG NAAR AALST. Wat de muziekprogrammatie be treft tast men nog wat naar een bepaalde richting. Er zijn kon takten met Robert Long (jawel en Connie Vandenbosch. Derge lijke artiesten uitnodigen vraagt echter de samenwerking van Telkens op zaterdag en alle veer tien dagen '11/9 Roland (zonder blues workshop). 25/9 Jerry Lockran. 9/10 Ian Hunt (en onder voor behoud Hugo De Troyer, gitaar freak 23/10 The Buskers (afscheids- toernee). 6/11 Dave Peabody, Hugh Mc Nulthy. 20/11 Free Podium. 4/12 Sila Ficher en Artie Tre- sumuse. 18/12 VinGarbutt. Staan reeds vast voor volgend jaarMARTIN CARTHY (15 jan ALAN TAYLOR (26 feb.) en John Doonan (12 maart). Folkkroeg Parnassos is open elke vrijdag-, zaterdag- en zon dagavond. Tijdens de vakantie maanden is het podium voor ie der «vrij». Met een blijkbaar onvermoeibare ijver om degelijke muziekhappenings te organiseren, prezenteren de mensen van jeugdhuis Dido, Oude Heirbaan, 9410 Erpe, midden in deze vakantie twee zeer geprezen formaties. Met een stip te noteren dus, TJENS COUTER en KAREL BOGARD'S HIGHWAY BAND op zaterdag 31 juli te 20 uur in het jeugdhuis. TJENS COUTER. Arno Tjens (in feite A. Hintjens) en Paul Couter (P. De Coutere) vormen samen het Oostends duo dat zich de laatste maanden ontpopt heeft tot een vaste waarde in de wereld van de amu- zementsmuziek Al brak hun eind '75 uitgegeven single «Saturday Night Queen» niet door tot de hitparade. Tjens Couter had een visitekaartje dat de deur opende voor talrijke optredens en een zekere be kendheid in Nederland. Ook BRT 2 Gent ging het duo niet onop gemerkt voorbij zodat de groep in juni jl. in de nieuwe studios werd uitgenodigd voor een openbaar koncert. Van Tjens Couter is nu ook een eerste langspeler («Who Cares») onder het platenlabel DWARF op de markt. Wij noteren er de aan wezigheid van Karei Bogard als muzikant en vooral als producer. KAREL BOGARD'S HIGHWAY BAND DE NIEUWE NAAM VOOR KANDAHAR. Vier jaar geleden werd de groep Kandahar rond de figuren van Karei Bogard en Jef De Visscher boven de doopvont gehouden Bedoeling was vrijuit de muziek te maken die ze altijd hadden gewild. Er werd met veel enthou siasme gewerkt. De vakperskri tieken waren dito. Ondanks de kwaliteit en de waardering bij de insiders bleef de doorbraak bij het grote publiek uit. De belangrijke platenfirma's in België vonden de muziek van de formatie wel goed. maar niet kommerciëel genoeg. In okto- ber'74 richtten een groepje idea listen rond Bogard dan maar zelf een platenlabel op. Dit was het ontstaan van DWARF RE CORDS die van in het beginne als streefdoel stelde het stimuleren van pop, jazz zowel als folk in België en dit, met als primerend kriterium de kwali teit eerder dan de verkoopbaar heid. De eerste produktie van DWARF was de Kandahar-L.P. «Long Live the Sliced Ham». Ook in de wereld van de popo pera was Kandahar aktief. Den ken we maar aan de musicals «Preservation» en «Adolf Shitler» in het Arena-theater te Gent Op zaterdag 31 juli komt Kanda har met een nieuwe naam en programma naar jeugdhuis Dido. De Gentse groep Karei BOGARD'S HIGHWAY BAND is net uit de studio gestapt met een kersverse langspeler Voor deze echter op de markt komt treden ze op in Erpe. Warm aanbevolen iets maakten we bij Van Inge lgem nog nooit mee. Grotere namen kunnen van hem nog muziek leren. De steeds aan- weizge nostalgie in de kompo sities van Jehan Alain werd ook ditmaal treffend geraakt. De werken klonken zeer beschei den en wisten aldus toegang te vinden bij de aandachtige toe hoorder. Deze muziek bezit een grote verfijning zowel in uitwerking als in zeggings kracht. Een dankbare uitvoe ring is echter onontbeerlijk: de eenvoudigste frases dienen subtiels behandeld te worden, wil men niet in banaliteit terecht komen. De avond besloot met de Pas- sacaglia en fuga opus 42 van Flor Peeters. Iri het omvangrijke oeuvre van de meester neemt deze kom positie een zeer belangrijke plaats in. Opnieuw stond Van Ingelgem garant voor een glansrijke vertolking. Vooral de imposante fuga, gestatig naar de coda voerend, trof menig luisteraar. Donderdag daaropvolgend gaf Van Ingelgem nog een recital in de Onze-Lieve-Vrouwkerk te Nieuwpoort. Oor- en oogge tuigen wisten ons te spreken over het hoogstaande peil van de uitvoering. Werk van Bassez De tijd blijft niet stille staan, wel nee, de tijd is geen ster van Bethléhem. De klok tikt de eeuwige uitstcller-tot-morgen sneller dan verwacht naar de dag waarop geen vergeten meer mogelijk meg zijn. Met schroom in de luie vingers driemaal mea culpa. Sorry Evaatje lief, nog een paar keer slapenen je vindt de bundels in debus Voor jou deze langverwachte «met een vers als een kers», kersvers van de pers. Gerrit Achterland, geboren Ge- raardsbergenaar ('53), wonende te Dilbeek en hoofdredakteur van het tweemaandelijks literair en sa1 tirisch tijdschrift 't Kofschip - zonder meer noemd zichzelf graag anti-militarist en vrijden ker Een kerel die in zijn poëzie, of is het proza, de harde trend moedwillig opzoekt. Geen doek jes rond erotiek en kontestatie, dat wel, maar zijn het soms in som mige gedichten) geen luiers, lui ers jond een groeiend talent dat eerst nog moet rijpen? Zijn werk (totnogtoe twee bun dels: Sigaar als oude wijn, uitge* geven in '73 en Clitoris verleden jaar uitgegeven bij uitgeverij De Backer-Achterland) lijkt in dit opzicht nog niet in evenwicht. Deels produceert (produceerde?) Gerrit klinkklare onzin, slogan- pozie met veel clichés, gevleu gelde woorden (vb. «supervu- rend-) en eerder onvolwassen sa tire. Een staaltje, uit Clitoris (met als ondertitel om niemand te schokken, schrijft ie: mijn keur troepen, inspekteer jij ze maar.): toon je hart je nagelbuik en ik zeg welke vrouw je bent ooit slaag ik in dit makaber eksamen vrijheid Paarden schimmen schiete\ voorbij over helse pralenpracht van zandstuivemle hitte. Avondgloort het ginds mijn zoom vioolsnerpend-zuchtend om jem heen? Want de manen vloeien schipph rend over de lucht golven vol tomatenpuree: Geschilderd met kwast ener Goj En jij mijn zoon: jij melancholeert de wereld ro/.l over paden van afgunst En jij. jij zult eens een paard zijÈ Soepen, snel vol ritme... spervurend over vrijheid. We besparen u de overige uitspra ken over bievoorbeeld de glibbe righeid van geile benen, enen Je sus («heeft hij wel een penis?» - p. 47), enz. Dc overige proza of is het poë zie? maakt deel van Gerrits werk uit waarin erotiek erotisch en niet platboers is, en waarin kontcstatie kontesteert. Hier wor den dc ware literiaire schaapjes gestreeld, hier geen proefstukken uit dc achtertuinen van dé poëzie. Hier is Achterland te pruimen en te waarderen Tot slot: en in afwachting van een derde bundel pikken we twee stukjes uit rcspckticveiijk «Sigaar als oude wijn» en «Clitoris». vijfde fragment uit: Zeven maal - a want alles draait zo vlug. Za want alles draait zo snel. na de lege pagina-helling af. eei Af. 'Al De hemel geeft geen klaarte mecrjvei je boezem ontluikt in het donken Dl en wonder boven wonder I Sc slaat jc tepel middernacht. Fr Kijk je mist een ééntonige dag Tot hier deze kennismaking i de jonge Gerrit Achterland. Vofll gende keer Fons Van de Maclef Erembodegemse werkmarf dichter (1874-1938). J.H. BROEKMAN: POSTSTUKKEN. Een wijd en weids verza melgebied. Uitgeverij Helmond, Helmond, 1976, 96 bladzij den, prijs: 90 gulden. Het filatelistisch verzamelge bied betreft zowel frankeer- en postzegels als poststukken Waar de verzamelaars van ze gels overstelpt worden met do cumentatie allerlei, worden de collectionneurs van stukken op Nederlandstalig vlak eerder stiefmoederlijk van informa tiemateriaal voorzien Om de nood te lenigen die ingevolge het uitverkocht raken van «Het interessante van postqrukkzn» ontstaan was, heeft Broekman gezorgd voor een nieuwe be werking ervan onder de titel POSTSTUKKEN. De ondertitel die hij dat werkje meegeeft. «Een wijd en weids verzamelgebied», duidt er reeds op dat de auteur zijn ter rein met kennis van zaken en voorliefde benadert Bij de lek- tuur geraakt men hiervan nog meer overtuigd, zowel door het verzamelde feitenmateriaal als door de talrijke praktische raadgevingen. Dit is niet ver wonderlijk daar Broekman keurmeester van de Neder landse poststukken isl In zijn woord vooraf stelt de au teur dat hij hoopt dat zijn boekje «moge bijdragen tot het met meer kennis van zaken kiezen op dit verzamelterrein en tot het verhogen van het genoe gen dat deze vorm van vrijet ijdsbesteding ook zinvol ver schaffen kan» (blz. 8). Een keuze met meer kennis van zaken bewerkstelligt hij met zijn duidelijke omschrijvingen van de diverse soorten post stukken, inzonderheid van de postzegel stuk ken en post- waardestukken Het historisch aspektmalsmede de postge schiedenis (of zoals hij het stelt «de postale geschiedenis» laat hij eveneens niet onbespro ken Tot het verhogen van het genoegen zal hij bijdragen met het helpen oplossen van het opbergen van de poststukken en het beter leren waarderen van talrijke facetten van het verzamelen van poststukken zoals de afstempeling en de postzegels. Opvallend zijn de talrijke open hartige raadgevingen waar mede de auteur zijn tekst doorweven heeft. Een con stante die daarbij weerklinkt, is de noodzaak van het vroegtij dig beginnen met het verzame len De auteur verwoordt daar bij enkel de jammerklacht: «was ik er maar eerder mee begonnen Nu er zijn zijn inziens «nog aar dige verzamelingen, met weinig kosten - en dat is ook iets - bijeen te brengen» (blz 23). De enige struikelsteen dit op deze weg kan opduiken i! de overredingskracht om ie mand ertoe te bewegen post stukken af te staan en de vree: te willen neuzen in privé correspondentie te ontzenu wen Immers een handel in zulke stukken, tenzij in be perkte mate en dan nog in he buitenland, ontbreekt voorals nog. Een aansluiten bij een plaatselijke vereniging of afde ling van een landelijke vereni ging kan het verwerven en rui-] len vergemakkelijken De ne-' deriandse verenigingen wor den met adres vermeld. De bui tenlandse waaronder de Belgi sche Franstalige worden spijtig genoeg slechts bij naam aan geduid Ook de gepubliceerde catalogussen worden in laatste instantie belicht. Het werkje bevat heel wat af beeldingen De werkelijkheid was beter tot haar recht geko men, mochten die speciemen in kleur afgedrukt zijn. Wellicht had er wel een kostprijsverho ging mee samengegaan. Zoals de auteur openhartig be kent. werden vooral postzegel verzamelaars ertoe gebracht poststukken te collectioneren, vooral ingevolge de intresse die de afstempelingen wekken (blz. 19). Het is dan ook in hun kringen dat dit werkje een af zetgebied voorbehouden blijft-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24