Olympisch diamant voor Aalstenaar Hugo De Pot Het ballet van het ballet Bescheidenheid is geen deugd 8 - 30-7-76 - De Voorpost Tientallen miljoenen TV kijkers over gans de wereld, woonden de openings plechtigheid bij. Hugo De Pot deed er bijna twee jaar over om gedurende 8 minu ten 2.000 mensen te laten optreden bij de openingsceremonie in Montreal. Bij dit optreden, bedoeld als ode aan de atleten, aan hun lichamelijke schoonheid legde deze Aalstenaar al zijn kennen en risiko in de weegschaal. Algemeen en artistiek direkteur van Les Ballets Modernes du Quèbec haalde zijn slag thuis en verwierf in 8 minuten een nog grotere vermaardheid dan hij al had. Half augustus vertrekt Hugo De Pot terug naar Aalst om van een welverdiende rust te genieten. Uit te blazen van de emoties en spanningen, en zijn loopbaan verder uit te bouwen. 10 jaar in Canada. De nu 33 jarige Aalstenaar ver trok 10 jaar geleden naar Cana da als leraar lichamelijke op voeding (hij studeerde te Aalst aan het Sint Maartensinstituut en behaalde zijn licentiaatsdi ploma te Leuven in 1965). Indien alles verliep volgens een normaal patroon, dan zou Hugo De Pot nu een van de vele le raars zijn. Maar hij was ook leer ling van een der grote vernieu wers van de lichamelijke opvoe ding Michel Bottu, die een soort dynamische gymnastiek ontwikkelde zonder toestellen. Michel Bottu vormde een de- monstratiegroep om zijn ideeën te propageren en trok er ge regeld mee naar het buiten land. Tijdens zijn studie maakte Hugo De Pot deel uit van die groep en kwam in Montreal terecht Meteen leerde hij er de direk teur van een school voor licha melijke opvoeding kennen, die zeer grote belangstelling had voor Hugo De Pot en hem uit nodigde, zodra hij zijn licen- tiaatstitel behaalde naar Canada te komen, En inderdaad, in september 1965 komt er een telefoontje uit Montreal. Hugo aarzelde geen ogenblik om af te reizen. Hij" kreeg bovendien de mogelijk heid om naar hartelust te eks- perimenteren en droomde er van de turn reeksen van Bottu op muziek te laten uitvoeren. Met zijn grote aantrekkings kracht naar het dansen vormde hij in die school een eerste dansgroep en het sukses was van meetaf overdonderend. Hugo De Pot zou zich verder waar maken. Van kunstturnen werd het jazzgymnastiek. De koreografie zou in zijn leven een steeds grotere en belang rijkere rol gaan vervullen en leidde uiteindelijk de ballet groep Ars Gymnastica. Hij gaf meteen het onderwijs op en be gon met deze groep een rond reis doorheen Canada. Later kon Hugo de provinciale regering van Quèbec overtuigen van de kulturle uitstraling van zijn groep Hij kreeg wat hij wenste, een door de overheid gesubsideerd gezeldschap waar hij algemeen en artistiek direk teur van werd en voortaan onder de naam Les Ballets Modernes Du Quèbec van start ging. De vele optredens in heel Cana da en in het buitenland maakte hem beroemd. De persknipsels uit alle werelddelen liegen er niet om en hebben een unaniem lovende kritiek Maar dit zou nog If ng niet het einde betekenen var een dende rende loopbaan, n Montreal richtte hij 4 dansscnolen op. De door hem opgeleide en betaalde leraars brachten tegen een drie dollar per uur en per deelnemer de Canadezen gratie en ritme bij, terwijl groepslessen gegeven worden aan groepjes van 20. Naar de Olympische Spelen. De grootste prestatie moet ech ter nog komen. De openingsce remonie van de Olympische spelen. Een massavertoon met 2.000 deelnemers. Een kluif voor de grote specialist in groeps- ritmiek. Ook een uitdaging en risiko. Om vaste voet te verwerven bij de inrichters van het grootse olympos ontwier Hugo een film- koreografie voor de Canadese Televisie (hij verzorgde overi gens een 30 tal televisie opna^ men). Niet zonder bedoeling be titelde hij dit werk «Fantasie sur un thème olympique» Alhoewel de konkurentie groot was om met een olympisch evenement te mogen uitpakken en hiermede ten overstaan van de ganse wereld faam te ver werven, slaagde Hugo er in het budget van 150 miljoen Belgi sche frank binnen te halen om zowel de openings als slotce remonie te verzorgen. De orga nisatoren kozen immers voor het opgezette tema, dat Hugo De Pot met de grootse zorg had voorbereid. Ook de slótceremonie wordt iets enigs Meer dan klassiek gezwaai met vlaggetjes. Op het ogenblik heeft men de openingsceremonie kunnen volgen en kennis maken met het groots opzet van onze land en stadsgenoot Het basis idee ken men wellich nog het de monstreren van de deelname door de tien Canadese provin cies en de twee territoriums. Hiervoor waren twaalf groepen die hij «modules» noemde. In het centrum van deze module was er een erkende wereldkam pioen van de Moderne Gymnas tiek, geflankeerd door de beste twaalf dansers van de betrokken provincie. Daarom heen evolueren telkens 150 jon geren, die nog eens onderver deeld werden in zes groepen, die ieder een verschillende dans uitvoerden. In het geheel twee duizend deelnemers. Hugo De Pot deed een beroep op vijftig leraren van het middelbaar on derwijs (en daarvan waren er een 7 tal Vlamingen). Allen kregen duidelijke richtlijnen om elk vijftig leerlingen te trainen. De dansers van zijn ballet volgden ieder vier leraren en hun groepen van zeer nabij. Maandenlang bezocht Hugo De Pot dagelijks twee scholen om er zich van te overtuigen dat alles naar zijn wens verliep. Het grote probleem was, dat er weinig of geen gelegenheid zou zijn om in het grote stadion te oefenen. Hugo hield er bij voorbaat rekening mee en uit eindelijk paste het geheel netjes in mekaar, zoals dit overduide lijk via de TV te zien was. Het grootse opzet slaagde en de twee (voorlaatste) slapeloze nachten zijn inmiddels vergeten. Tans weet bijna de ganse wereld dat een Belg - een Aalstenaar - instond voor het kleurrijk schouwspel bij de opening van de Olympische spelen. Op 16 augustus verlaat Hugo De Pot Canada en komt met het schip een tiental dagen later te Rotterdam aan Hugo heeft inmiddels de smaak van het massale goed te pakken. Maar massa spelen kosten enorm veel geld. Het zal uit kijken worden naar een land dat er een bom duiten vooroor heeft En de aanbiedingen," die beslist zullen kometi, kan men net zo goed richten aan zijn thuis adres. In Aalst. Hugo zegt van zichzelf dat hij zich nooit een Canadees voelde en even min goed kon wennen aan het kille land over de plas. Het Ballet Modernes Du Quèbec werd te Montreal in Canada opge richt in januari 1966. Stichter was en is Hugo De Pot, die te Aalst geboren werd op 19 november 1942. Hugo De Pot studeerde te Aalst en Elisabetville en behaalde zijn licentiaats diploma aan de universiteit te Leuven. In 1965 werd hij als leraar uitgenodigd tijdens een zomerstage in Montreal. In 1966 krijgt hij opnieuw een uitnodiging en gaat terug naar Montreal en zal er definitief ver blijven, Hij is er bovendien ver bonden aan de Universiteit van Quèbec en aan Cegep du Vieux Montréal. Na de stichting van de dans groep in 1966 zijn er reeds 5 op tredens, om vervolgens in stij gende lijn hoge toppen te sche ren. Twaalf optredens in 1967, het jaar nadien reeds 26 en in 1969 44 opvoeringen en een eerste rondreis in de Verenigde Staten van Amerika. Ditzelfde jaar komt er een eerste film (van een uur) in kleur over de groep, gerealizeerd door H. Parizeau van «Radio-Canada». In 1970 is er de deelname aan een film van «Monsieur Raddock (Lanterna Magica) gerealiseerd voor «Terre des Hommes in Montreal. Bovendien staan er verschillen de rondreizen op het getouw, ondermeer een Toernee in Bel gië, Quèbec en Ontario. Een jaar later (1971) start men met de voorbereiding van 4 pro gramma's voor Radio-Canada en op 28 februari. Het is een film in kleur, die op verzoek van de kijkers tot viermaal toe zou ver toond worden. Het is een film met muziek van J.Y Landry, gedichten van Pierre Matthieu en een choreografie van Hugo De Pot. Ter gelegenheid van het vijf jarig bestaan van het ballet is er te Montreal op 5 februari 1971 een gala-opvoering. Van Februari tot mei is het ballet in Quèbec en zeer aktief met de voorstellingen en uitvoeringen voor Radio Canada. Van Juni tot Augustus is men opnieuw bezig een film te draaiën met Henri Parzieau voor radio Canada en de stad Mont real. De titel «Montreal Olym- piques 1976». Het is een promo tiefilm voor de Olympische Spe len, De film zal overigens ver toont worden op alle TV scher men van de deelnemende lan den. In jüni zijn er opnieuw opvoe ringen voor Terre des Hommes en in julie 3 televisie program ma s met drie uur dans. Van september tot december' is er een toernee doorheen Euro pa (België, Holland, Zwitser land en Spanje). Ook in 1972 gaat de toernee in Europa verder, om uiteindelijk van maart tot april rond te rei zen met voorstellingen door heen de provincie Quèbec. Van juli tot augustus doorkruist men gans Canada en geeft voor stellingen voor de fransspreken- de canadeze in de verschillende provincies. Het seizoen 1972-1973 wordt in de analen van de dansgroep omschreven als een «dood seizoen». Hugo De Pot verlaat Canada voor drie maanden. Hij komt pas in januari 1973 te rug op aandringen van zijn dansers en leerlingen. Uitein delijk zijn er in de maand mei een 12 tal opvoeringen, in de provincie Quebec Er is bovendien in augustus 1973 het eerste «dansfestival, dat een enorm sukses kent. Het seizoen 173-1974 kenmerkt zich door een grote reeks rond reizen in Europa. Van oktober tot december is de groep in België en Zwitserland. In janua ri en februari 1974 zijn er 26 voorstellingen in Quèbec en twee film-opnamen. In maart en april is de groep in Holland en Griekenland In mei is Hugo De Pot met zijn groep terug in Quèbec op rondreis. In de zomer van 1974 is men meteen van start gegaan met het tweede festival van Longeuill waar 12 groepen aan deelne men. Het ballet opent ditzelfde seizoen 12 nieuwe scholen in Quèbec en organiseren een sta ge met Tania Bari, sterdanseres van het Ballet der twintigste eeuw van Maurice Béjart. Ook het seizoen 1974-1975 zet zich in met een groot aantal rondreizen in Canada en met het seizoen 75-76 is de ballet groep opnieuw in België, Hol land, Zwitserland, Griekenland. Duitsland. Spanje en Frankrijk om nadien opnieuw de provincie Quèbec te doorkruisen. Het grote en gedurfde evene ment van Aalstenaar Hugo De Pot kent men reeds met de uit zonderlijke realisatie bij de openingsceremonie der Olym pische spelen in Montreal, waar hij de leider, organisator en stimulator was om tweeduizend mensen voor net wereld voetlicht te brengen in een adembene mende ritmiek van kleur en ele gantie. Hij zet hiermede achter deze boeiënde 10 jarige loop: baan geen eind, maar een begin punt van een reeds -unieke pres tatie. Enkele weken geleden, toen we in Mere op reportage waren, hebben we toe vallig iemand ontmoet, die de prestaties van Van impe ter plekke volgde. Onze gesprekspartner bood ons zelfs een lift aan. Die man vertelde ons niet, dat op hetzelfde ogenblik zijn zoon in het verre Canada bezig was met de voor bereiding van een reuze prestatie. Enkele dagen later, bij de openingsceremonie van de olympische spelen, brengt Hugo De Pot een wereldpremière. Wanneer we ons aanbieden in de prettige woonst van de fami lie De Pot kijken we met stomme verbazing naar de man die ons zo bereidwillig hielp en ons in alle - en te grote - bescheiden heid, met geen woord repte over de olympische spelen. Robert De Pot en zijn echtgeno te nemen het allemaal als een vaststaand feit op Zij zijn reeds aan zoveel gewend. Bij hen thuis is het vaak een stukje Canada. Zeker wanneer zoon Hugo met een 20 tal leden van zijn ballet Les Ballets Modernes Du Què bec komt aanzetten en gezellige leefkamer gonst van Canadezen op rondreis. Zoon Hugo heeft overigens niet zoveel tijd om in de Abeelstraat bij zijn ouders te verblijven Af en toe een telefoontje uit een of ander land. Begrijpelijk dat men in de Abeel straat de openingsceremonie in Montreal met meer dan gewone belangstelling volgde en 's avonds ook prompt een tele- foonoproep uit Montreal ont vingen van een opgeluchte Hugo. Zelf had het echtpaar De Pot er geen flauw vermoeden van dat het iets dergelijks groots ging worden. Wel wisten zij van het enorme projekt, maar toch. Volgens de eerste telefonische reakties liep alles naar wens Ook de Amerikaanse pers is lovend. Hugo is een werker zegt z'n moeder. Maar de twee laatste nachten heeft hij niet geslapen. Zoon Hugo probeerde wel om er even tussenuit te knijpen tussen verschillende optredens in en de aan gang zijnde voor bereiding. Maar het was geen doen. Telefoons ën Telegrams riepen Hugo terug. Op een be paald ogenblik moest hij het vliegtuig nemen om een ver gadering in Canada bij te wonen en dan onmiddellijk weer terug. De laatste 14 dagen van de Europareis diende Hugo De Pot het over te laten aan zijn goede vriend en manager om het in deze kontreiën verder te regelen. Terug naar België voor een vlaggestok. Vendelzwaaiën is in Canada een zeldzaamheid. Kennen het prak tisch niet. In de openings ceremonie wou Hugo het be slist inkalkuleren maar kon in Canada die speciale vlagge stok niet vinden. Op een onverwachts ogenblik komt er een telefoontje naar de Ouders van Hugo. Hij staat in Brussel, is net aangekomen en neemt een taksi naar Aalst. Vandaar reist hij verder naar Brugge, naar een gespeciali seerde zaak. Maar ook in Brugge kon men Hugo De Pot voorlopig niet helpen. Er was geen enkele stok in voorraad. Hugo ging verbeten op zoek en kon ein delijk terecht bij een vende- liersvereniging te Aalst. Met het modeleksemplaar in de hand vertrok Hugo terug naar Montreal om de overige stokken in Canada speciaal te laten maken. Er was niet alleen de moeilijk heid de geschikte stokken te vinden. Ook diende men het gebruik van stokken en vendels volledig aan te leren, een niet zo eenvoudige opdracht. Geen onbekende in Aalst. Les Ballets Modernes du Què bec is te Aalst geen onbekende. Evenmin als in ons land. Een drietal jaren geleden was er een optreden te Aalst met een 30 tal dansers. Het werd ingericht met de studentenvereniging Univer- sitas onder leiding van Emiel Tavernier en kende in de zaal Rink een buitengewoon sukses. Men plande zelfs een tweede optreden. Dit laatste optreden liep - in volle winter - niet van een leien dakje Voor dit ekstra optreden was er geen verwar ming voorzien en wanneer men weet dat de dansers bloots voets optreden, was bet noch voor de artiesten, noch voor het publjek een overdreven warmte. Maar het deed geen afbreuk aan de simpatie en het enthou siasme voor deze Canadese groep onder leiding van Aalste naar Hugo De Pot. Optreden in kerken. Later had men de bedoeling om met het ballet op te treden in de kerken. Ondermeer bij de paters capucijnen en te Lede. Een pas toor kondigde zelfs in de kerk het optreden van het ballet aan, wel onderstrepende dat men dit optreden niet mocht aanzien als een mis. Maar inmiddels stak Mgr. De Bisschop in Gent er een stokje voor. Hugo trok toen met de onderpastoor naar Gent en legde de zaak uit. Vooral omdat alle voorbereidingen voor een optreden getroffen waren en al het drukwerk reeds klaar was. Uiteindelijk mocht men toch optreden, maar er mocht bij de H. Mis geen concegratie zijn. Op St. Job kende men aldus een premiere. Ook te Antwerpen was er een optreden ter gelegenheid van het 50 jarig jubeleum der V.T.B. en op uitnodiging van J. Van Overstraeten. Internationaal sukses. Voor ons ligt een reuze map met persknipsels uit bijna alle delen van de wereld. Een indrukwek kende samenstelling van onver deeld gunstige kritieken uit Frankrijk, Griekenland, Neder land, België. Hugo De Pot was.ook met zijn uniek ballet in Japan en China. Een Aalstenaar die met zijn bal- lét een stukje van de wereld zag en de wereld onze Aalstenaar en zijn Canadeze ploeg aan het artistieke werk zag. Over het eerste ballet van Hugo zegt moeder«ik volg zoveel ik kan het optreden en begrijp het zeer goed. Vooral zijn eerste ballet is sprekend zijn leven». Maar voor haar was wel het moeilijkste moment wanneer zoon Hugo vertrok naar Canada. Naar het grote avontuur, dat nu bijzonder mee viel. Thans overweegt Hugo De Pot om zich in België te vestigen, maar toch de scholen in Canada te behouden. Vooral de harde winters schijnen erg tegen te vallen en elke dag uw auto uit de sneeuw moeten graven is geen pretje. De winter begint vroeg en duurt lang. Bo vendien die eeuwige koude. Vader Robert geeft grif toe dat hij waarschijnlijk nu moet be slissen om vanuit België zijn loopbaan verder uit te bouwen en dat het er ander helemaal niet meer van komt. Maar ander zijds zijn Canadeze verwezen lijkingen niet mag laten schie- Hoe het zal worden zal de nabij toekomst uitwijzen. Toen Hug een drietal jaren geleden v$ plan was om in ons land een jai uit te rusten kwam er evenmj veel van terecht. Massa's foto's. Vader Robert legtons een mas' 's foto's voor van het ballet, kent iedereen met naam. Zond moeite wijst hij de artiesten aa Allen zijn franstalig. Zelfs fan tiek frans, want ze weigeren o< maar één woord Engels te spr ken. Van de 20 die er te Aal waren zijn er zelfs maar een tw< of drie Engels konden spreke Een lesje om een Vlaming Brussel (of elders in een frar midden) rood te doen worde Toen enkele jaren geleden ploeg in Aalst afstapte riep een van de deelnemers enthoi siast «ik ben een vlaming». A zoon van een uitgeweken vl< ming was hij er bijzonder fif op. I Te bescheiden. Het aandeel van de ouders de loopbaan van hun zoon is nif te onderschatten. Het vergt ee bijzondere inspanning. Zij zij steeds paraat. Maar uitermat bescheiden. Mij moet ge nie vernoemen zegt vader Rober Schrijf maar over Hugo. Ondertussen kijken ze vol langstelling uit naar de terug reis van zoon Hugo, die op 2 augustus met de boot in Rotter dam aanlegt. Voor het zover is moet Hugo D( Pot met zijn Ballet nog een lan ge reeks optredens afwerken Zo moest er reeds, onmiddellij na de olympische spelen opge treden worden in Montreal. Wer den een dertigtal TV films ge maakt van de groep en zijn op de Canadese en Amerikaans* TV stations elke dag TV uitzon dingen van Les Ballets Moder nes du Quèbec. Hoe de onl vangst in eigen land zal zijn weet niemand. De wereldpre miere van onze stadsgenodl Hugo De Pot scheerde tot n< toe geen hoge pers toppen in de plaatselijke kranten. Het doet geen afbreuk aan de enorme prestatie van doi| Aalstenaar met wereldfaam Men is zelden sant in eigen land Ted- zij men de gele trui kan vorové ren. En dat is pok een prestatie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 8