Bericht uit de
witte kamer
Stap er eens uit
MUZIEK
IN 'T ROND
GESLAAGDE LOURDES-BEDEVAART
RU 7FN R cd XA/cppvv
De Voorpost - 6-8-76 - 11
Burgemeester Antoon Muylaert
en het Parochiaal Zangkoor
deelnamen.
Na twee jaar voorbereiding, dank zij de spaardienst van de K.W.B. is
de parochie met een groep van 148 personen met de trein plus 10 met
cht. htt vliegtuig van 20 tot 26 juli op bedvaart geweest naar Lourdes.
naai
aard fantastische
"WV BELEVENIS
Groepsleiders Marcel Callaert,
Philemon Van den Bossche,
Suzanne De Rop, Herman De
Brucker en Jef Coppens zorgden
ervoor dat het werkelijk een
inderdaad fantastische beleve
nis is geworden waaraan uiter
aard ook E.H. Pastoor Mussche,
De organisatie was prima.
Nationale verbondsleiding
K.W.B. zorgden voor vier trei
nen waarmee ruim 2000 mensen
uit het Aalsterse de reis konden
doen.
Gedaan met de Olympische Spelen, oef, afgelopen die
marathon. Tot weerziens over vier jaar in Moskou. Jawel.
Allerhande vragen rijzen natuurlijk op wanneer je Moskou
hoort vernoemen als volgende organiserende stad. Hier wordt
het toch overduidelijk dat de inrichting van de Olympische
Spelen een prestigezaak is geworden. Na Azië (Tokio),
Zuid-Amerika (Mexico), West Europa (München) en
Noord-Amerika
(Montreal), moet nu ook Oost Europa maar eens kunnen
tonen wat het in zijn mars heeft.
Eindelijk zullen de Russen ook eens kunnen uitpakken met
allerhande vernuftige snufjes. D&t is één mogelijkheid
natuurlijk. Het tegenovergestelde zou echter ook best eens war
kunnen zijn. Indien de Russen het een beetje taktisch
aanpakken en bijzonder snugger zijn houden zij het allemaal
vrij sober. Zo blijven ze tenminste gespaard van een boel
kritiek. Wanneer je echter de makettes voor de diverse
Olympische stadia ziet krijg je de indruk dat het ook wel mooi
zal worden. Waarschijnlijk zal het allemaal het midden
houden tussen overdreven weelde en overdreven soberheid.
Wat echter als een paal boven water staat is de perfektie van
de organisatie. Op dat gebied zullen de Russen wel eventjes
het voorbeeld gaan geven, daar kan je vanop aan. Er zulle.i
geen moeilijkhedden zijn bij de bouw van de Olympische
installaties, er zag geen vertraging zijn, de atleten zullen
prachtig gelogeerd zijn, alles zal in het werk worden gesteld
om kritiek te vermijden. En misschien vraagt één of andere
Amerikaanse atleet wel politiek asiel in Moskou. Dat zou dan
wel het toppunt van ironie zijn.
Ondertussen kunnen wij Belgen best tevreden zijn met de
voorbije spelen: zes medailles; in de ranglijst staan we nog
voor Nederland. Hebben we die kezen eens lekker ingepakt
zeg, dat maakt de voorbije voetbalnederlagen meteen goed.
En stel je eens even voor dat Lismont in topkonditie was
geweest, dan had die de marathon gewonnen. Zou dat een
apotheose geweest zijn! Geef toe dat we met onze atleten ferm
tegenslag hebben gehad: gekwetst en met een tekort aan
training toch zo'n uitslagen halen, gewoon prachtig is dat. Een
reuzepluim voor Yvo Van Damme natuurlijk. Twee zilveren
medailles, daar kijk je niet naast. Dat is een man met
wereldklasse gewoon. Ik geef eerlijk toe dat ik er niet zo sterk
in gelx>fde. Als er ergens Belgen in een of andere kompetitie
starten (kijk maar eens naar Spel zonder Grenzen) dan kan je
er gewoonlijk steevast vanop aan dat ze laatste eindigen, of - in
het gunstigste geval - voorlaatste als het allemaal meewil. Dat
gevoel had ik ook met Van Damme. Een heleboel druk
geprssi ever £?n man die het helemaal zal maken, die een
medaille moét halen. Negenennegentig 'keren op hönuêrd Valt
dat lekker tegen. Niet met Yvo Van Damme echter. Die wint
zijn medaille, die houdt woord en voet bij stuk. Bovendien
brengt Van Damme enkele nationale rekords heel dicht bij het
wereldrekord- En dat in wedstrijden waar tienden van een
sekonde enorm veel betekenen. Dank zij de wonderen van de
techniek kan men tegenwoordig heel nauwkeurig uitmaken
wie precies gewonnen heeft en in welke tijd. «Swiss Timing»
heet dat en dat krijg je dan ook te zien op je scherm. En ik die
dacht dat Olypische Spelen niks met «kommerce» te maken
hadden. Fout natuurlijk. Wist U overigens dat onze atleten
gekleed werden door C en A, groot kledingskoncern? Onze
stoere knapen en onze ftisse meisjes kregen een
parade-uniform, een uitgaanspak, een trainingspak en wat
weet ik nog allemaal gratis kado. Zomaar belangeloos voor
niks? Of krijgen we binnenkort een groots opgezette
reklamekampagne?
Goed, tot daar de Olympische Spelen. Er zijn nog andere
belangrijke dingen gebeurd deze wek. De pikfeesten
bijvoorbeeld. Al wie er niet geweest is steke even de vinger op,
dan weten we meteen welk vlees we in de kuip hebben. Die
pikfeesten zijn immers prachtig, mensen, dat mag je volgend
jaar echt niet missen. Helemaal in de sfeer van «terug naar de
natuur», ode aan de lang vervlogen tijden, kennis maken met
oude ambachten (?)en gebruiken. Zaterdag viel het weer flink
tegen maar dat heeft ons Heer zondag gelukkig goed gemaakt,
het was 's avonds wel nog fris maar de zon Ikte toch heel wat
mensen. Kunt U zich voorstellen dat je zondagavond om
tien-elf uur geen platte gueuze - pikfeest specialiteit - meer
kon krijgen, geen ovenkoeken meer, geen falluintjes-genever?
Gewoon uitverkocht, allemaal op! Een sukses dus, dat belooft
voor volgend jaar. Er werd duchtig gefilmd dit jaar. Zoals
gewoonlijk was de BRT er voor een korte reportage. Maar er
was meer! Een heuse filmploeg legde alles op film vast.
Niemand minder dan Guido Henderickx, realisator van
«Verbrande B rug», staat er borg voor dat U binnekort in de
bioskopen een kortfilm zal kunnen zien over de pikfeesten
1976. Een bekwame beeldploeg Walther Vanden Einde,
fotografie en Rufus J. Bohez, kameraman - had het niet altijd
gemakkelijk, vooral vanwege de weersomstandigheden. Toch
was de ganse ploeg bijzonder entoesiast: volgend jaar komen
ze terug naar de pikfeesten, maar dan niet om te werken - wel
als toeschouwers. We berichten U later nog wel meer over de
film, eerst de resultaten zien natuurlijk.
Wat nieuws is er anders nog onder de zon? Zou ik toch weer
wat persoonlijk worden? Of zal ik U eerst vertellen dat deze
Voorpost, zoals de vorige overigens op een bijzondere
moderne manier wordt vervaardigd? Een beetje reklame mag
wel dus daar gaan we. Het zetten van de Voorpost gebeurt met
een computer beste mensen, dat heb ik op de pikfeesten pas
vernomen. Dus mag U af en toe even op de computer schelden.
Ik ken zijn naam niet, alle computers schijnen immers een
naam te hebben, zegt U dus maar gewoon «de computer». Zo'n
ding is natuurlijk geen mens en dus staat er af en toe wel eens
een foutje in. En vermits alles snel moet gaan blijft er niet
altijd genoeg tijd over om die foutjes te korrigeren.
Goed. daar zal ik het voorlopig maar bij houden, zien we
elkaar op de volgende Mallemunt misschien? Of op de grote
Brusselse foor? Dan moet U zich wel haasten want ik ga er
deze week waarschijnlijk nog heen. Hopelijk funktionneert de
post ietwat beter, vorige week zijn mijn teksten zowat vier
(jawel, 4) dagen onderweg geweest, (een slak doet het beter)
met het gevolg dat Roel met de handen in het haar zat en wat
ouwe koeien uit de gracht heeft moeten halen.
Ik leg mijn moede leden te rusten en groet U hoogachtend,
(een grapje dus),
GUY
TUDENS DE REIS
Een treinreis van 16 uur, 's
morgens vroeg starten en in de
late avond aangekomen, is
natuurlijk geen sinekuur. Ook
dit werd echter terdege opgevan
gen want er werd voor zeer veel
afwisselende aktiviteiten ge
zorgd. Gebed, muziek, toeris
tische uitleg over de doorgetrok
ken streken wisselden af met
allerhande huldigingen van ju-
blarissen en van mensen die
verjaarden of om een of andere
reden konden gevierd worden.
Zo kwamen o.a. aan de eer
Emiel De Rop als oudste
bedevaarder (78 jaar), Mr. en
Mw. Coppens wegens hun
twintigjarig huwelijk, E.H. Mus
sche en huishoudster voor de
tiende maal op Lourdes-bede-
vaart, enz. Er was ook een
tekenwedstrijd voor de klein
sten, een prijskamp voor de
jeugd en een moeiliijke kwis voor
volwassenen.
Onze jeugd kaapte drie van de
vier hoofdprijzen weg en dit met
Geert Van Nuffel, Chris De
Hauwere en Christel Van den
Bossche.
In de kwis was het het
kompartiment van Mw. Hedwig
Muylert-Bourgois dat de eerste
prijs wist weg te kapen.
IN LOURDES
In Lourdes werden de plechtig
heid voor de 2000 mensen geleid
door de Pastoor zelf en opgeluis
terd door het prachtig paro
chiaal zangkoor dat er een
ongekend sukses kende zowel bij
de kaarskensprocessie waar het
Herdersems Koor zorgde voor
een originele begeleiding en
versiering bij het traditionele
«Te Lourdes op de Bergen» als in
de Cité Secours of aan de
schaapskooi van Bartrès, dit
alles begeleid door enkele muzi
kanten van de Herdersemse
Harmonie onder de kundige
leiding van koster Jef Coppens.
Ook het toeristische aspekt
kwam aan zijn trekken zo met de
uitstap naar de Cirque van
Gavarnie naar het hooggebergte
of de onvergetelijke tocht naar
het Lac d'Artouste en Spanje,
dit alles gezegend met een
stralende zon.
TERUG HUISWAARTS
Na bedevaart, toerisme en
gezellige avonden met ontmoe
ting van vrienden allerhande viel
het afscheid zwaar en bij de grot
hoorden men van iedereen «geen
vaarwel maar tot weerziens».
Even vlot als de heenreis voltrok
zich de terugreis. Nu was het An
Van Damme die de lauweren is
de wedstrijd voor de jeugd
mocht plukken. «Lourdes, stad
van Hoop», was het tema van de
bedevaart en inderdaad zijn
allen teruggekeerd vol hoop en
vreugde. Dat kwam vooral tot
uiting in de gesprekken in hotel
en trein waar iedereen het er
over eens was dat Lourdes een
stukje hemel op aarde is.
DANKMIS
Tijdens de plechtige dankmis
verleden zondag in de parochie
kerk te Herdersem waren er
stoelen te kort niettegenstaande
het zomerseizoen en de Pikfees
ten in het nabije Moorsel.
Bij het horen van die prachtige
Mis met vrome Marialiederen
door het koor, voor de gelegen
heid op het hoogkoor geplaatst,
werd menig traantje weggepinkt
en herleefde de sfeer van het
internationaal genadeoord: het
was als de apotheose van die
reeks heerlijke dagen, die via
bandopnamen levendig zal wor
den gehouden en, bij een
bezoek, in een cafe afgedraaid,
stilte en ontroering wist te
wekken in de gelagzaal.
L.H.
Antwerpen-kermis valt op de tvveede zondag van augustus,
en daar wordt dan ook gestart met een hele reeks manifes
taties die een hele week in beslag nemen. Vooral interessant
zijn de stadswandelingen en de bezoeken aan de musea onder
de leiding van bevoegde gidsen. Straks, na onze toeristische
kalender komen we daar uitvoerig op terug.
WEER-END
Op 7 en 8 augustus gaat te
Nassogne het vijfde week-end
van het kind door, terwijl
eveneens op 7 en 8 augustus
te Ruislede de Molenfeesten
worden gevierd.
Op 7 augustus heeft er een
grootse jaarmarkt plaats en
op zondag 8 augustus trekt
om 15 u. een praalstoet door
de straten.
8 AUGUSTUS
Voor zondag 8 augustus staan
een zevental aktiviteiten op
ons programma.
Te Doel heeft om 15 u. de
Scheldewijding en zegening
van de plezierbootjese plaats.
Klerken kent om 16 u. zijn
folkloristische „Perelaarom-
megang" en Kiksijde houdt
het om 15u30 bij zijn „Praal
stoet van de Vlaamse Schil
derkunst".
Te Nadrin start tussen 9 u.
en 10u30 de voettocht „Bois
joli", terwijl te Oudenaarde
van in de voormiddag even
eens het Kampioenschap
Boogschieten betwist wordt.
Fouron-Saint-Martin houdt
zijn 'Toeristenshow' en avond
dansfeest om 20 u. Sinaai be
zorgt aan jong en oud aller
lei aktiviteiten tijdens zijn
„Capoenfeesten" die starten
om 19 u.
9 AUGUSTUS
Op 9 augustus worden zowel
te Brussel als te Leuven
Meiboomplantingen gehouden.
Hieraan zijn volkse feesten
verbonden.
13, 14 en 15 AUGUSTUS
Op 13, 14 en 15 augustus
wordt te Harzé het Feest
van het bier en van de Cham
pagne gevierd. Te Brussel is
op dat moment een reusachtig
bloementapijt te bezichtigen
dat werd aangelegd op de
Grote Markt.
TIP VAN DE WEEK
Zoals beloofd gaan we in
deze tip van de week nog
maals ons zoeklicht richten op
Antwerpen. Naast zijn jaar
lijkse kermis heeft Antwer
pen ook nog wat anders te
vieren. Met name het Hon
derdjarig bestaan van het
Plantin-Moretusmuseum.
In 1548 vestigde zich een
zekere Christophe Plantin
(1520-1589) in Antwerpen,
waar hij in 1555 begon als
drukker en weldra uitgroeide
tot de grootste typograaf van
zijn tijd.
Plantin heeft verschillende
verblijfplaatsen gehad in Ant
werpen. Het laatste was het
grote huis aan de Vrijdag
markt dat als „Gulden Passer"
werd gedoopt. Het is daar dat
Plantin en later zijn opvol
gers, de Moretussen, hun
meesterwerken maakten die
later over de gehele wered
zouden bekend worden.
Op het einde van de 18e eeuw
stopten de Moretussen, die
rijk geworden waren door hun
drukkerij en door financiële
trasakties. Gelukkiglijk be
hielden zij uit hoofde van
familieprestige alles wat ge
durende meer dan 200 jaar
had toebehoord aan het „Offi-
cinia Plantiana".
Wanneer later aan ridder
Edward Moretus werd voor
gesteld het hele patrimonium
aan de Stad Antwerpen te
verkopen, bleek deze bereid
te zijn dit te doen op voor
waarde dat het een museum
werd. De notariële akten wer
den getekend, en op 19 au
gustus 1877 werd het Plan
tin-Moretusmuseum voor het
publiek toegankelijk gesteld.
Om dit evenement te herden
ken werd in het zegelkabinet
van het museum een tentoon
stelling „Museum Plantin-
Moretus honder jaar" inge
richt. Deze geeft een over
zicht va nhonderd jaar edu-
katieve aktiviteiten. De ten
toonstelling is volledig gratis
en dagelijks toegankelijk van
10 tot 17 uur.
Verder zijn er ook nog ge
leide bezoeken in het museum,
elke zaterdag en maandag
avond van 20 tot 21 uur. Dit
tot eind september. Deze be
zoeken kunnen gekombineerd
worden met het bezichtigen
van het Oude-Antwerpen. De
ze bezoeken aan de Oude Stad
starten om 19 u. op de Grote
Markt. Deze wandeling wordt
eveneens geleid door gidsen
DILLK-IM lü ft—l 1 WkLiiii
Tien jaar geleden kwam voor het eerst de rock te Bilzen op de
proppen. Dit jaar een tweede lustrum dus. En of men dat zal
vieren in Bilzen! Van 12 tot en met 15 augustus valt daar weer
een en ander te beleven, daar kan je niet onderuit. Op 12
augustus begint het al mét een amateurkonkours en een tree
rockkoncert (respektievelijk om 14 en om 20 uur). Op 13
augustus is er van 10 tot 13 uur een amateurkonkours, om 13
uur is er een loopkross (10 dagkaarten te winnen) en even
eens om 13 uur gaat het rockfestival van start. Dat duurt tot 23
uur en volgende mensen zullen er hun beste beentje voorzet
ten: Machiavel, Supercharge, Graham Parker, Steeleye Span,
Eric Burdon en Rick Wakeman and the English Rock Ensem
ble.
Op 14 augustus krijgen we het
zelfde schema: amateurkon
kours van 10 tot 13 uur, ge
volgd door het rockfestival met
deze keer: the Sutherland Bro
thers, Camel, Kevin Ayers,
Jess Roden Band, Black Oak
Arkansas en als klap op de
vuurpijl Status Quo.
Zondag 15 augustus krijgen
we Koen De Bruyne en de
hoofdbrok van Bilzen: het jazz
festival. Daar treden op: The
New Orleans Internationals,
Max Collie and his Rhytm
Aces, Carmell Jones
Etienne Verschueren én het
trio Roger Van Haverbeke,
Passport en ook nog Rhoda
Scott. Home-orchestra is the
Victoria Jazz Band.
De presentatie is in handen
van Hubert Van Hoof voor het
rockfestival en Jacky Geerts
voor het jazzfestival. Dit pro
gramma is uiteraard niet defini
tief, wijzigingen (zelfs op het
laatste ogenblik) zijn mogelijk.
Verder is er elke dag film in zaal
Concordia: films over, met,
van, door popmensen. Er is
ook een voortdurende ruil
beurs in de jazztent en je kan
altijd krijttekeningen maken in
het centrum van Bilzen.
Er is een ruime camping waar
je kan overnachten voor een
appel en een ei( 30 F. per tent
10 F. per persoon, per
nacht).
Je moet wel beloven de feest-
wei, de camping en de hele
omgeving netjes te houden. De
organisatoren hebben her en
der containers geplaats en
daarin kan je alle afval en leeg-
goed deponeren. Oké?
Tenslotte ook nog de prijs voor
dit vrolijke gebeuren: een dag
kaart kost je aan de kassa 320
F., in voorverkoop 275 F en in
REDUKTIEBON
Dank zij DE VOORPOST ga ik..
(naam)
(adres)
een stuk goedkoper naar Jazz Bilzen 76.
Deze reduktiebon is geldig tot 7 augustus voor één kaart of
één abonnement in alle verkoopspunten.
van de Stedelijke Gidsenbeurs.
Deelname in de onkosten
20 Fr.
Ook een aantal demonstraties
worden gegeven. Onder ander
drukken en gieten van letters.
Dit volgens de oude wijze. De
demonstraties drukken gaan
door elke dinsdag, woensdag
en vrijdag van 11 u. tot llu30
en. van 14 u. tot 14u30, terwijl
de demonstraties lettergieten
plaats hebben elke donderdag
van 14 u. tot 14u30. Dit alles
gedurende de maanden sep
tember en oktober. Tijdens de
maanden juli en augustus
hebben deze demonstraties
plaats in het kader van de
tentoonstelling „Langs de
Schelde - Antwerpen in de
16e en 17e eeuw", die plaats
heeft in de stedelijke feest
zaal aan de Meir. Deze laat
ste tentoonstelling werd in
gericht naar aanleiding van
het vierhonderdjarig bestaan
van het Plantingebouw aan
de Vrijdagmarkt
Meer inlichtingen kunnen
steeds bekomen worden bij
het Toeristisch Bureau van
Antwerpen, Suikerrui 19 te
Antwerpen. Tel. 031/32.01.03.
S.J.
voorverkoop met onder
staande bon 25G F. Esn abon
nement voor 2 dagen naar
keuze betaal je aan de kassa
580 F., in voorverkoop 500 F.
en in voorverkoop met onder
staande bon 450 F. Een abon
nement voor drie dagen heb je
aan de kassa voor 800 F., in
voorverkoop krijg je het voor
680 F. en in voorverkoop met
onderstaande bon kost het je
nog amper 600 F.
We zien elkaar in Bilzen wei
veronderstel ik?
GUY
Vanaf heden verschijnt in uw weekblad een nieuwe rubriek die
de lezer wegwijs wil maken in nieuwe verschijningen op de
klassieke platenmarkt. Hierin zal getracht worden een zo
volledig mogelijk overzicht te geven van recente realisaties. De
verschenen platen zullen zowel in technisch als in artistiek
opzicht beoordeeld worden en er zal, indien mogelijk, door
vergelijking met andere opnamen van de betreffende
kompositie een referentie-versie opgegeven worden. Dergelijk
oordeel is vaak en in vele opzichten subjektief. Daarom zullen
we trachten elke konklusie te verantwoorden door middel van
de algemeen aanvaarde normen waaraan de moderne
langspeelplaat moet voldoen. Het is en blijft echter een
persoonlijke voorkeur die misschien wel richtingaangevend,
maar nooit bepalend wil zijn.
LUDWIG VAN BEETHOVEN: Symfonie nr. 3 in Es, Op. 55
«Eroica»
Tsjechisch Filhamonisch Orkest o.l.v. Lovro von Matacic
Legend stereo LGD 013 -179 F
«LEGEND» is een nieuwe laaggeprijsde uitgaven van het
bekende Tsjechische platenmerk Supraphon die via de
Engelse markt nu ook bij ons verkrijgbaar is. Reeds ccTuéf
maakten we kennis met het Supraphon-label dat grotendeels
met Tsjechische musici werkt. Het is buitengewoon
interessant de musiceertrant van laatstgenoemden te
vergelijken met die van de uitvoerders van onze krant van het
gordijn.
Lovro von Matatic's Beethoven onderscheidt zich van de ons
door zoveel dirigenten bekende versies door een ongewone
vinnigheid; op sommige momenten wordt hij haast bitsig.
Geen ange gebonden legato-frases, la Klemperer of
Karajan, maar een heftige - daarom niet minder gevoelige -
aanpak. De tempi liggen daardoor wel enigszins aan de hoge
kant, maar de muzikanten van het Tsjechische orkest blijken
zich goed thuis te voelen in de materie en spelen foutloos -
viruoos. Daardoor krijgt men nooit de indruk dat er overhaast
tewerk wordt gegaan en krijgt de muziek alle kans naar voor te
kmen. Geen tragi-romantische Beethoven dus maar een
vurige sentimentloze aanpak. Het orkestspel is zoals reeds
gezegd zuiver; puntgaaf. Luister bijvoorbeeld naar het
middendeel (Trio) uit de derde beweging, waarin de
hoornpartijen stuk voor stuk duidelijk te volgen zijn, of naar
de aanvang van de laatste beweging: duidelijke voorslag en
haarfijn gespeelde zestiende noten in een fors tempo.
Een Eroica, niet zoals de meest gangbare, maar na evn
wennen zeer genietbaar. De minieme prijs van de plaat in acht
genomen is dit echt een koopje.
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Pianoconcerto Nr. In
C K V 503
Fantasia voor piano In C K V 475
IVAN MORAVEC, piano - Tsjechisch Philh. Orkest, Josef
Vlach
Supraphon Stereo 1101559 - 299 F
Twee hoogst interessante Mozartwerken op deze plaat, beiden
daterend uit de periode waarin Mozart op het toppunt van zijn
meesterschap stond. Vergeleken met de andere concertos uit
die periode wordt het concerto K V 503 relatief weinig
uitgevoerd. Toch bezit het een alles overtreffende kracht die
omwillekeurig doet denken aan de Jupiter-symfonie (in
dezelfde toonaard). Tevens is het een der meest verfijnde
concerto's zowel qua instrumentatie als in behandeling van de
melodische gegevens die Mozart componeerde. Lette men
bijvoorbeeld op de uiterst geslaagde inzet van eht
solo-instrument, de fijne nuances in de houtblazersgroep en
de aanvang van het tweede thema in de pauken. Op de
nieuwe Supraphon - versie komt alles zeer goed tot zijn recht.
Opname en interpretatie voldoen ten zeerste. De pianist weet
zeer mooie dynamische schakeringen te ontlokken, terwijl
alles evenwicht omlijst wordt door een verfijnd spelend
orkest.
De fantasia in do klein behoort ontegensprekelijk tot Mozarts
meesterwerken. Reeds van bij de aanvangsnoten wordt men
gegrepen in een tragische aftnosfeer die even goed door een
Beethoven zou kunnen geschapen zijn. Dit werk bewijst eens
te meer hoe ver Mozart op zijn tid - of beter op de mentaliteit
die men erop plakte - vooruit was. Ondanks de geladenheid
van de inhoud blijft pianist Ivan Moravec beperkt en beheerst;
geeft nergens toe aan doorgaans misplaatste exuberantie.
Dergelijke opvatting komt de compositie enkel ten goede. Het
is muziek die men voor zichzelf moet laten spreken; muziek
die alleen wil gelaten worden
Opname en persing voldoen, net als de hierboven besproken
Beethovenplaat, aan de gestelde normen; Aanbevolen.